کد خبر 405008
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۸

وزیر امور خارجه فرانسه در دیدار با پادشاه عربستان سعودی موضوع پرونده هسته ای ایران ، جنگ یمن و همچنین تحولات جاری سوریه، فلسطین و عراق را بررسی کرد.

به گزارش مشرق به نقل از پایگاه خبری احرار الحجاز، در سفر هیئت فرانسوی به ریاست لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه به عربستان سعودی شامگاه دیروز وی با ملک سلمان بن عبدالعزیز آل سعود پادشاه عربستان سعودی دیدار کرد و دو طرف در این دیدار آخرین تحولات منطقه ای و بین المللی را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

در این دیدار لوران فابیون وزیر امور خارجه فرانسه با ملک سلمان آخرین تحولات مربوط به پرونده های هسته ای ایران، جنگ یمن ، اوضاع در سوریه ، تحولات جاری در عراق و مبارزه با تروریسم و اوضاع درباره فلسطین اشغالی بحث و بررسی صورت گرفت.

مقامات دو کشور فرانسه و عربستان همچنین در این دیدار در باره نحوه و چگونگی توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور گفت وگوهایی را به عمل آوردند.

در این سفر وزیر امور خارجه فرانسه به ریاض که به صورت ضمنی حکایت از تایید پاریس از تجاوز عربستان سعودی به یمن دارد لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه از حمایت کامل سیاسی کشورش از ریاض در نبردی که وی آن را حمایت از مشروعیت دولت قانونی یمن دانسته اعلام کرد.

لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه در کنفرانس خبری مشترک خود با شاهزاده سعود الفیصل وزیر امور خارجه عربستان سعودی که در ریاض و پیرامون جنگ این کشور با یمن برگزار شده بود گفت: آمده ام تا به مقامات سعودی اعلام کنم کشورم از اقدامات ریاض به صورت سیاسی حمایت خواهد کرد.

وی همچنین تاکید کرد: ما به عربستان سعودی و دیگر همپیمانان خود در منطقه اعلام می کنیم که برای بازگشت آرامش به یمن از شما حمایت لازم را به عمل می آوریم.

وی در ادامه سخنانش گفت: دولت فرانسه از راه حل سیاسی برای پایان دادن به جنگ در یمن تاکید دارد اما این امر باید براساس محترم دانستن مشروعیت بین المللی صورت گیرد، از این رو پاریس تنها در این رابطه عبدربه منصور هادی را به عنوان رئیس جمهوری مشروع و قانونی یمن می شناسد.

از سوی دیگر شاهزاده سعود الفیصل هم در این کنفرانس مطبوعاتی موضعی کاملا متفاوت از موضع سابق کشورش در قبال ایران را بیان کرد و گفت: ما با ایران سر جنگ نداریم، ما تنها در کنار دولتی می جنگیم که از ما برای دفاع از مشروعیتش درخواست حمایت کرده و کمک کرده است.

از سوی دیگر پرونده هسته ای ایران از جمله پرونده های مهمی بودند که در حاشیه دیدارهای رسمی بین دو طرف فرانسوی و سعودی مورد بحث و بررسی قرار گرفت، به گونه ای که هم دولت فرانسه و هم دولت عربستان سعودی از چارچوب تفاهم به عمل آمده در لوزان سویس ابراز نگرانی کردند و این تفاهم به دست آمده بین تهران و کشورهای اروپایی را که در آغاز ماه جاری میلادی حاصل شده موجب بروز نگرانی دانستند.

 وزیر امور خارجه فرانسه در این رابطه گفته است، باید توافق مستحکم باشد چرا که در غیر این صورت این مساله می تواند موجب توسعه سلاح هسته ای در منطقه شود.

وی همچنین اضافه کرد: مذاکره کنندگان باید هوشیار باشند چرا که هنوز مسائلی وجود دارند که باید در این زمینه دقت لازم صورت گیرد، بخصوص این که ممکن است این مساله بعد نظامی هم داشته باشد، و رفع این تحریم ها می تواند موجب زیان باشد.

عربستان سعودی هم اکنون گرفتار جنگی شده است که شاهزاده ماجراجویش محمد بن سلمان این کشور را به آن دچار ساخته است وی هم اکنون سمت وزارت دفاع این کشور را برعهده دارد و در این ماجرا قصد دارد خود را به یک قهرمان جنگ تبدیل کند.

عربستان سعودی از آغاز تجاوز به یمن نتوانسته است اهداف خود را که مدعی تلاش برای بازگرداندن قدرت در این کشور به عبدربه منصور هادی است، محقق سازد.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس