یک منبع آگاه سعودی اعلام کرد که نیروهای ویژه‌ عربستان سعودی که اکنون در عدن به سر می‌برند دارای ماموریت غیر جنگی علیه انصارالله و علی عبدالله صالح رئیس جمهور مخلوع یمن پس از انقلاب 2011 مردم این کشور هستند.

گروه بین‌الملل مشرق- روزشمار تحولات اخیر یمن از زمان حمله عربستان سعودی به این کشور تا روز شنبه 15 فروردین 94 به شرح زیر است.


شش جبهه احتمالی در تهاجم زمینی به یمن/سرزمینی که عربستان را زمین گیر خواهد کرد/شهادت طلبان در انتظار واکنش به تهاجم عربستان// آماده انتشار

شنبه 94/1/15

السفیر- علی فتحعلی سفیر ایران در لبنان درباره دو موضوع دخالت عربستان در یمن و تفاهم هسته‌ای در لوزان واکنش نشان داد. او در واکنش به اتهامات اخیر علی عوّاض عسیری سفیر عربستان در لبنان که تحولات یمن را نتیجه دخالت‌های ایران خوانده بود، گفت: حقیقت امر این است که آنچه در یمن روی می‌دهد یک دخالت نظامی خارجی در یمن است که هیچ توجیه اخلاقی و قانونی ندارد و در جریان آن تا کنون بیش از 300 غیر نظامی یمنی از جمله بیش از 100 کودک شهید شدند.

پایگاه المساء پرس- هواپیماهای ائتلاف عربستان و 9 کشور همپیمان او در عملیات توفان قاطع علیه یمن، برای طرفداران و نیروهای عبدربه منصور هادی رئیس‌جمهور مستعفی یمن با چتر سلاح می‌فرستند. هواپیماها علاوه بر اسلحه، تجهیزات مدرن ارتباطی نیز به دست طرفداران هادی در مناطق مختلف درگیری در یمن رسانده‌اند. بسته‌هایی که با چتر به زمین عدن می‌رسد، شامل سلاح‌ها و برخی تجهیزات پیشرفته است. اما برخی دیگر از منابع درباره این سلاح‌ها هشدار می‌دهند و می‌گویند این احتمال وجود دارد که این سلاح‌ها از طریق ماهواره‌ها قابل ردگیری باشند و عمدا بخشی از این سلاح‌ها که به دست انقلابیون افتاده باشد تا در هر زمانی که نیروهای ائتلاف بخواهند، مواضع انقلابیون هدف قرار گیرد. به ویژه که بخشی از این سلاح‌ها به آموزش نیاز دارند و با سلاح‌های ساخت روسیه که اغلب یمنی‌ها نحوه استفاده آن را می‌دانند، تفاوت دارد.

الشرق الاوسط مصر- یسری قندیل رئیس پیشین سازمان اطلاعات دریایی مصر اعلام کرد که در صورت نفوذ نیروهای جنبش انصار الله یمن به مناطق منتهی به ساحل، عملیات دریایی برای ائتلاف کشورهای عربی برای تجاوز یه یمن آغاز خواهد شد. آمریکا و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به رهبری عربستان اجازه نخواهند داد تنگه باب المندب به دست انصار الله بیوفتد و با همکاری بیشتر با نیروهای آمریکایی و فرانسوی و نیروهای مشترک عربی از وقوع این مسأله جلوگیری خواهد شد.

سی ان ان- یک منبع آگاه سعودی اعلام کرد که نیروهای ویژه‌ عربستان سعودی که اکنون در عدن به سر می‌برند دارای ماموریت غیر جنگی علیه انصارالله و علی عبدالله صالح رئیس جمهور مخلوع یمن پس از انقلاب 2011 مردم این کشور هستند. وی افزود که این نیروها وظیفه و مسئولیت هماهنگی را در هرگونه نبرد آتی برعهده دارند.

پرس تیوی- وزارت کشور عربستان اعلام کرد دو نیروی گارد مرزی این کشور در منطقه مرزی عسیر کشته شده‌اند. این نیروهای مرزی در تبادل آتش بین نیروهای امنیتی عربستان سعودی و نیروهای انصارالله یمن کشته شده‌اند.

المیادین- کمیته بین الملل صلیب سرخ اعلام کرد که ائتلاف به رهبری عربستان همچنان مانع از ورود محموله‌های حاوی کمک‌های بشر دوستانه به یمن می‌شود. صلیب سرخ پیش از این نیز اعلام کرده بود که ائتلاف سعودی عربی به هواپیمای این سازمان که حامل کمک‌های پزشکی فوری بوده اجازه وارد شدن به صنعا را نداده است.

پایگاه یمنی الحیاد- در صورت انجام حمله زمینی به یمن، نزدیک به 20 هزار نیروی ائتلاف، 60 هزار نیرو از قبائل یمن و 30 هزار نظامی از ارتش یمن در این عملیات شرکت خواهند کرد. بر اساس این گزارش، پیشروی زمینی در یمن از دو جبهه، صعده در شمال و عدن در جنوب یمن صورت خواهد گرفت و از 90 بالگرد آپاچی کمک گرفته خواهد شد و علاوه بر آن، بمباران هوایی مواضع مختلف در یمن ادامه خواهد یافت.

پایگاه العربی الجدید- در هرگونه حمله زمینی احتمالی به یمن، در شمال یمن 6 جبهه درگیر جنگ خواهند شد. جبهه نخست، صعده است که در مرز با عربستان قرار دارد و پایگاه اصلی انصارالله است و پایگاه‌های نظامی متعددی در آن قرار دارد و امکان پیشروی از یمن به سوی عربستان در همین جبهه برای انقلابیون وجود دارد. این استان از شرق به استان الجوف و از غرب به استان حجة راه دارد جبهه دوم، استان الجوف است که آن نیز در مرز با عربستان قرار دارد که بخش زیادی از آن در کنترل انصارالله است. جبهه سوم، استان حجة است که در غرب صعده قرار دارد که می‌توان زمینی از طریق بخش حرض زمینی ودریایی از بندر میدی به آن نفوذ کرد. جبهه چهارم که از طریق آن می‌توان به سوی صنعا پیشروی کرد، استان الحدیدة است که دارای نوار ساحلی طولانی با دریای سرخ است که می‌توان از طریق دریا، نیروی زمینی در آن پیاده کرد و این نیروها را به سوی صنعا، روانه کرد. به ویژه که سواحل الحدیده، در طول تاریخ نقشه انطلاق ارتش‌های عثمانی و ایوبی برای روانه شدن به سوی سایر مناطق یمن است. جبهه پنجم، استان تعز است که شرایطی مشابه حدیده دارد و به دریای سرخ ارتباط دارد و ساحل آن از نقطه‌ای در استان الحدیده آغاز و به باب‌المندب در جنوب غرب کشور منتهی می‌شود. جبهه ششم، استان مأرب است که احتمالا قوی‌ترین جبهه خواهد بود به ویژه که ما‌ه‌هاست نیروهای ارتش و انصارالله در آن قدرت گرفته‌اند.

خبرگزاری فارس- منابع محلی یمنی در استان اب در مرکز یمن افشا کردند: از صبح روز شنبه حزب اصلاح یمن، شاخه سیاسی جماعت اخوان المسلمین یمن در عمل تدارک میدانی برای حمایت و پشتیبانی از تجاوزات سعودی به یمن را آغاز کرده است.

شش جبهه احتمالی در تهاجم زمینی به یمن/سرزمینی که عربستان را زمین گیر خواهد کرد/شهادت طلبان در انتظار واکنش به تهاجم عربستان// آماده انتشار

جمعه 94/1/14

ال‌بی‌سی لبنان- نواز شریف نخست وزیر پاکستان اعلام کرد که کشورش از عربستان برای تجاوز به یمن حمایت می‌کند و با ارائه هرگونه کمک به این کشور موافق است. نواز شریف در نشست خبری مشترک با داوود اوغلو همتای ترکیه‌ای خود اعلام کرد که تصمیم داریم از عربستان سعودی و حاکمیت و وحدت اراضی آْن در این شرایط سخت حمایت کنیم.

المیادین- مردم یمن بعد از ظهر روز جمعه در اعتراض به استمرار تجاوزات عربستان در صنعاء تظاهرات کردند و با سر دادن شعارهایی جنایات سعودی را محکوم کردند.

المیادین-ارتش یمن و کمیته‌های مردمی وابسته به جنبش انصارالله ضمن تکذیب خبر منتشر شده خبرگزاری فرانسه درباره عقب نشینی از کاخ ریاست جمهوری در عدن در پی حملات هوایی ائتلاف متجاوز سعودی اعلام کرد که این خبر صحت ندارد.

پایگاه خبری أنحاء-یک مسئول نظامی ارتش آمریکا اعلام کرد که آمریکا در بخشی از کمک‌های خود به ائتلاف متجاوز سعودی علیه یمن، به سوختگیری جنگنده‌های این ائتلاف در عملیات موسوم به طوفان قاطع اقدام خواهد کرد. این مسئول نظامی آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، افزود: فرماندهی نظامی ارتش آمریکا در خاورمیانه باهماهنگی پنتاگون مجوز استقرار هواپیماهای سوخت‌رسان برای سوختگیری جنگنده های ائتلاف سعودی را صادر کرده است.

الجزیره-والری آموس مسئول امور بشردوستانه سازمان ملل ضمن ابراز نگرانی شدید درباره درگیری‌ها در یمن از طرف‌های درگیر در این کشور خواست تا همه تلاش خود برای حمایت از شهروندان یمنی را به کار بگیرند.روزپنج شنبه اعلام کرد که تعداد تلفات در یمن طی دو هفته گذشته و در پی تجاوزات ائتلاف متجاوز سعودی به یمن تاکنون به 519 کشته و 1700 زخمی رسیده است.

روزنامه عبری یلی-یک اسکادران از جنگنده‌های صهیونیستی از نوع کامنز مارکوس در چارچوب ائتلاف متجاوزانه علیه یمن به سرکردگی عربستان موسوم به عملیات طوفان قاطع شرکت دارند.این روزنامه به نقل از امیر ایشل فرمانده نیروی هوایی رژیم صهیونیستی گزارش داد که امروز کشورهای عربی، برای خلاص شدن از یکی از دوستان خود، از ما کمک می گیرند.

العالم-سرگئی لاوروف روز پنجشنبه در گفتگو با خبرنگاران در دوشنبه پایتخت تاجیکستان گفت: شورای امنیت باید موضعی اولیه برای پایان دادن به خشونت‌ها با تمام اشکال آن اتخاذ کند بدون آنکه ازهیچ یک از طرفهای بحران یمن حمایت کند.وزیر خارجه روسیه خاطر نشان کرد که گروهی از کشورها لایحه‌ای درباره اوضاع یمن به شورای امنیت ارائه دادند.وی افزود: متاسفانه این لایحه پس از حوادث یمن به شورای امنیت ارائه شد و پس از آنکه ائتلافی که عربستان تشکیل داد، عملیات نظامی خود را آغاز کرد. ما ترجیح می دادیم که رجوع به شورای امنیت قبل از تحرک نظامی صورت می گرفت.

خبرگزاری عربستان-عادل جبیر سفیر عربستان در آمریکا در سخنرانی با اشاره به اینکه کشورش هنوز به عدن نیروی زمینی اعزام نکرده ولی این گزینه روی میز است. این درحالی بود که امروز رسانه‌های نزدیک به دولت عربستان سعودی و ائتلاف تحت رهبری این کشور در حمله به یمن مدعی بودند که نیروهای زمینی این کشور در حال هلی برد در شهر عدن هستند.

المیادین-جنگنده‌های عربستان سعودی جزیره مایان که اصلی‌ترین جزیره متعلق به کشور یمن در تنگه باب المندب است را سه بار بمباران کرد. عربستان به بهانه حضور نیرو کمیته‌های مردمی این منطقه سوق الجیشی را بمباران کردند.

العربیه-مواضع ارتش و کمیته های مردمی وابسته به جنبش انصارالله در شرق عدن از طریق کشتی بمباران شدند.ارتش یمن و کمیته های مردمی هواپیمای اختصاصی ریاست جمهوری در فرودگاه عدن را منفجر کردند.

المیادین-نظامیان سعودی حصار فلزی در مرز با یمن در نزدیکی منطقه حجه را قطع کردند.ارتش عربستان با این اقدام زمینه را برای دخالت زمینی در یمن فراهم کرده است.

اسپوتنیک-احمد الشامی عضو انصارالله یمن گفت که ده‌ها نظامی از طریق کشتی‌های سعودی و مصری وارد بندر عدن یمن شدند.به دنبال خبرهای ضد و نقیض درباره ورود نظامیان ناشناس به شهر عدن،‌ یک عضو انصارالله خبر داد که کشتی‌های سعودی و مصری ده‌ها نظامی وارد این شهر بندری کردند.تعداد نظامیانی که به شهر بندری عدن وارد شدند مشخص نیست اما اینجا صحبت از ده‌ها نظامی است. آنها پوشش(هوایی) چندین هواپیما را داشتند. آنها از کشتی‌های سعودی و مصری پیاده شدند.احمد الشامی همچنین افزود: اگر این(اقدام) آمادگی برای عملیات زمینی(علیه یمن) باشد،‌ پاسخ آنها را با آتش خواهیم داد.

خبرگزاری فرانسه- نیروهای ارتش یمن و کمیته‌های مردمی امروز با نظامیان عربستانی در نزدیکی مرزهای دو کشور درگیر شدند. در این درگیری و تبادل آتش یک نیروی گارد مرزی عربستان کشته و 10 نفر دیگر از نظامیان عربستانی نیز زخمی شدند. وزارت کشور عربستان سعودی نیز در بیانیه‌ای این خبر را تایید کرد.

شش جبهه احتمالی در تهاجم زمینی به یمن/سرزمینی که عربستان را زمین گیر خواهد کرد/شهادت طلبان در انتظار واکنش به تهاجم عربستان// آماده انتشار

پنج‌شنبه 94/1/13

اسپوتنیک-یک دیپلمات به رسانه‌های روسیه گفته ساختمان کنسولگری روسیه در یمن بر اثر حملات هوایی جنگنده‌های ائتلاف آسیب دیده است. یک منبع با اعلام این خبر گفت مسکو در حال بررسی بستن کنسولگری خود در یمن و تخلیه اتباع روس است.

المیادین- احمد العسیری سخنگوی عملیات متجاوزانه عربستان با اشاره به حملات شدید توپخانه به شمال یمن اذعان کرد که این حملات با هدف ممانعت از رسیدن نیروهای کمیته‌های مردمی به مرزهای عربستان است.

المیادین- ائتلاف متجاوز علیه یمن به سرگردگی عربستان سعودی مانع اقدام روسیه در تخلیه شهروندان روسی از یمن شده است. این ائتلاف متجاوز که عربستان سعودی رهبری آن را بر عهده دارد، با وجود هماهنگی‌های قبلی به هواپیمای روسی اجازه نداده است تا برای تخلیه شهروندان روسی مقیم یمن اقدام کند.

پایگاه الوعی نیوز- ولید المعلم وزیر خارجه سوریه طی سخنانی درباره تحولات جاری یمن و تجاوزات سعودی علیه این کشور اعلام کرد که این تجاوزات تلاشی برای سیطره بر اقتدار و موقعیت استراتژیک یمن تحت نظارت صهیونیستی آمریکایی است. ولید المعلم در جلسه هفتگی هیات دولت سوریه به آخرین تحولات سیاسی در عرصه بین المللی اشاره کرد و گفت: همزمانی تجاوزات علیه یمن با تجاوزات به چندین منطقه در سوریه نشان می دهد که دشمن سوریه و یمن واحد است و هدف آن هیمنه بر اقتدار این کشورها است.

خبرگزاری فارس- عضو کمیته اجرایی جنبش انصار الله گفت: جنبش انصار الله موفق شده است، کنترل اغلب فرودگاه‌های یمن را در دست گیرد و برخی پروازهای بین یمن و کشورهای عربی و ترکیه به این جهت که موجب انتقال تروریسم و سلاح به یمن بودند، را قطع کند.

المیادین- بمباران‌های عربستان بیشتر جاده‌های مواصلاتی و پل‌ها را هدف قرار می‌دهند. هفتمین روز تجاوز سعودی و هم‌پیمانانش به یمن در حالی آغاز شده است که بمباران یک کارخانه صنعتی در استان الحدیده ده‌ها شهید و زخمی به جا گذاشته است. جنگنده‌های سعودی در هفتمین روز جنگ علیه یمن، حملات خود را به تأسیسات زیربنایی و حساس یمن تشدید کردند به‌طوری که علاوه بر بمباران بندر میدی در دریای سرخ و مناطقی در صعده، مناطق مسکونی در صعده، کارخانه لبنیات الیمانی در الحدیده و ساختمان‌های دولتی در حجه را بمباران کردند. همزمان با حملات هوایی عربستان، نیروهای زمینی چندملیتی این رژیم هم مناطق هم‌مرز استان جازان را موشک باران و گلوله باران کردند.

پایگاه المؤتمر- وزارت بهداشت یمن از این که جنگنده‌های ائتلاف متجاوز عربستان و کشورهای همسو، انبارهای دارویی را در یمن بمباران کنند، ابراز نگرانی کرد. مسئولان وزارت بهداشت یمن، به همین دلیل شماری از نمایندگان رسانه‌ها و شبکه های خبری را برای اطلاع از محتویات انبار دارویی در طبقه همکف وزارت بهداشت دعوت کرده‌اند.

المیادین- نیروهای ارتش یمن وارد منزل سرلشگر علی محسن الاحمر(از فرماندهان نظامی رژیم سابق و همدست عربستان) و منزل عبدربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی در شهر عدن شدند. المیادین همچنین از پیشروی ارتش یمن از محور العریش به سمت المصعبین به سمت دارسعد و پادگان یگان مهندسی و سیطره بر آن خبر داد.

المیادین- حملات جنگنده‌های سعودی به شبکه ارتباطاتی در جبل العر در منبه واقع در صعده خبر داد. جنگنده های ائتلاف سعودی، انبارهای مواد غذایی در غرب صنعاء را بمباران کردند.

خبرگزاری تسنیم- دولت افغانستان از ایجاد ائتلاف نظامی عربستان سعودی در مقابله با حوثی‌های یمن، اعلام حمایت کرده است. افغانستان تاکید کرده که با تمام نیرو در کنار عربستان سعودی ایستادگی می‌‌کند. براساس اعلامیه‌ای که توسط دفتر ریاست جمهوری منتشر شده، این تصمیم پس از مشورت با علما، روحانیون و رهبران سیاسی و جهادی در جلسه شورای امنیت ملی اتخاذ شده است.

المیادین- وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که عربستان تعهد داده که به هواپیماهای روسی که به سمت یمن در حال پرواز هستند کاری نداشته باشد. بر این اساس، امروز دو هواپیمای روسی در فرودگاه صنعا فرود خواهند آمد تا شهروندان روس و شهروندان دیگر کشورها را از این کشور خارج کنند. وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که کنسولگری روسیه در عدن پس از آنکه تخلیه شد، مورد حمله و تخریب قرار گرفته است.

روزنامه الاخبار- عربستان سعودی و آمریکا اکنون در تلاش هستند ضمن نابودی زیرساخت‌های ارتش یمن و تشکیل ارتش جدید، زمینه بازگرداندن عبدربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی را به این کشور فراهم کنند

شش جبهه احتمالی در تهاجم زمینی به یمن/سرزمینی که عربستان را زمین گیر خواهد کرد/شهادت طلبان در انتظار واکنش به تهاجم عربستان// آماده انتشار

چهارشنبه 94/1/12

المساء پرس-عربستان پیش از ترور الحمدی و برادرش در 11/10/1977، به او پیشنهاد داده بود که یمن به یک کشور سیاحتی نظیر تونس تبدیل شود و دولت آن به پلیس، نیروهای امنیتی و اطلاعاتی و چند یگان نمادین نظامی محدود شود.در 11 اکتبر 1979 إبراهیم الحمدی رئیس جمهور وقت یمن و برادرش در شرایطی بسیار پیچیده و مشکوک کشته شدند، پس از الحمدی أحمد الغشمیبه ریاست جمهوری یمن رسید، اما هنوز یک سال از حکومت الغشمی نگذشته بود که او نیز طی توطئه ای ترور شد و علی عبدالله صالحرئییس‌جمهور شد.یمن بدون ارتش آرزو و رویای دیرینه عربستان بوده است.

المیادین-سخنگوی سازمان صلیب سرخ جهانی روز گذشته اعلام کرد که عربستان سعودی و برخی از کشورهای هم پیمان آن که در تجاوز به یمن مشارکت دارند، مانع رسیدن هواپیماهای وابسته به این سازمان به صنعا، پایتخت می‌شون.سخنگوی صلیب سرخ جهانی با بیان اینکه این هواپیماها حامل کمک‌های امدادی و پزشکی فوری به یمن هستند، خواستار رفع سریع موانع موجود جهت رساندن این کمک‌ها به آسیب دیدگان حملات عربستان سعودی به یمن شد که یک هفته از آن می‌گذرد.

خبرگزاری فارس-حسین امیرعبداللهیان در ادامه دیدارهای خود با مقام‌های شرکت کننده در کنفرانس کویت با وزیر خارجه نروژ نیز دیدار و در خصوص تحولات یمن، سوریه و عراق گفت‌وگو کرد.معاون وزیر امور خارجه با اشاره به موضع معتدل و قابل قبول اتحادیه اروپا در خصوص عملیات نظامی نیروهای خارجی علیه یمن، خواستار نقش فعال‌تر اتحادیه اروپا برای پایان دادن به حملات نظامی علیه شهروندان یمنی و آغاز گفت‌وگوها بین اطراف مختلف این کشور شد.

خبرگزاری فارس-حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه کشورمان در حاشیه کنفرانس بین‌المللی کمک به آوارگان سوریه در کویت با بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد دیدار و در خصوص آخرین تحولات مبارزه با تروریسم در عراق، وضعیت سوریه و بحران یمن گفت‌وگو کرد.

المیادین-حمله هوایی جنگنده‌های سعودی به منطقه مسکونی در منطقه الألبان در استان الحدیدة در غرب یمن 28 کشته و ده‌ها زخمی برجای گذاشت.این درحالی است که سه شنبه سازمان ملل اعلام کرد که بیش از 100 غیرنظامی در حملات هوایی عربستان به یمن جان خود را از دست دادند که 62 تن از آنها کودک هستند.

خبرگزاری فارس-مرتضی سرمدی قائم مقام وزیر امور خارجه به منظور رایزنی با مقام‌های عمانی در مورد تحولات یمن و جنگ ظالمانه علیه این کشور صبح امروز عازم مسقط شد.فرستاده عالی رتبه کشورمان قرار است در ادامه این سفر به چند کشور دیگر نیز سفر کند.

ایتارتاس-ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز سه‌شنبه در نشست با شورای امنیت روسیهتحولات یمن، اوکراین و رایزنی‌های هسته‌ای جاری بین ایران و گروه۱+۵را مورد بحث و بررسی قرار داد.دیمیتری پشکوف، معاون مطبوعاتی رئیس‌جمهور روسیه گفت که تحولات یمن محور این نشست بوده است.

رویترز-بان‌کی‌‌مون دبیرکل سازمان ملل از کشته شدن غیرنظامیان در حمله هوایی عربستان به اردوگاه آوارگان یمنی در حرض در شمال این کشور به شدت ابراز نگرانی کرد.حمله هوایی دو روز قبل جنگنده‌های سعودی به اردوگاه اوارگان یمنی در حرض منجر به کشته شدن 45 نفر شد.

المیادین-سخنگوی نظامی عملیات عربستان سعودی به یمن سه شنبه شب طی کنفرانس خبری اعلام کرد که فرودگاه نجران در مرز عربستان و یمن به دلیل تیراندازی‌های بی هدف افراد مسلح بسته شد اما پس از مدتی کوتاه بازگشایی شد.احمد عسیری در ادامه افزود: حملات خود به صعده استان مرزی یمن را افزایش دادیم همانطوری که برای مقابله با نفوذ و پیشروی حوثی ها به شهر جنوبی عدن، حملات خود به این شهر را تشدید کرده‌ایم.سخنگوی نظامی عملیات تجاوزگرانه عربستان به یمن گفت:مناطقی که ممکن است از آن موشک شلیک شود، تحت نظر ائتلاف متجاوز به یمن تحت رهبری عربستان قرار دارد.عسیری در پاسخ به سوالی درباره احتمال تجاوز زمینی عربستان به یمن گفت: فعلا نیازی به نیروی زمینی عربستان برای حمله به یمن نیست.عسیری تصریح کرد: اگر نیروهای ایرانی و حزب الله در کنار حوثی‌ها در یمن حضور داشته باشند به مان سرنوشتی دچار می‌شوند که حوثی‌ها به آن دچار شدند.وی تاکید کرد که عربستان از ارسال کمک‌های بشردوستانه به یمن استقبال می‌کند به شرطی که تضمین داده شود که این کمک ها به دست حوثی‌ها و انصارالله نرسد.

خبرگزاری یمن-دادستان کل دادگاه جنایی بین‌المللی در لاهه، با درخواست برخی گروه‌های حقوق بشری یمنی برای تحقیق درباره جنایات عربستان در یمن، موافقت کرد.یمن گزارش کرد که انجمن حقوق انسان و مهاجرت در وبگاه رسمی خود اعلام کرد که دوشنبه نامه دادگاه لاهه را دریافت کرده که در آن با درخواست این انجمن برای آغاز تحقیقات درباره جنگ عربستان در یمن، موافقت شده است.

اسکای نیوز-عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر همزمان با تجاوزات جنگنده‌های سعودی در یمن اعلام کرد که امنیت خلیج فارس جزء لاینفک و جدا نشدنی امنیت ملی ملی مصر است.

الحیات-حسین امیر عبداللهیان در حاشیه سفر به کویت برای حضور در اجلاس کمک به سوریه با اشاره به اینکه ایران به دنبال رسیدن به همکاری با عربستان برای پایان دادن به بحران در یمن است، گفت: تهران طرحی برای پایان دادن به این‌ درگیری‌ها دارد.

المیادین-هم اکنون کشتی‌های جنگی وابسته به ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان سعودی در حال گلوله باران بی وقفه شهر عدن هستند.علاوه بر کشتی‌های جنگی، جنگنده‌های ائتلاف سعودی عربی نیز در حال بمباران شهر عدن هستند و این شهر اکنون از آسمان و دریا هدف حمله قرار گرفته است.

اسکای نیوز-باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا، دیروز در گفت‌وگو با عبدالفتاح‌السیسی رئیس‌جمهوری مصر، اعلام کرد ممنوعیت کمک نظامی به مصر را که همچنین شامل 12 فروند هواپیمای اف16،20فروند موشک هارپون و 125 تانک آبرامز است، لغو کرد.اوباما همچنین در این گفت‌وگو اعلام کرد از کنگره خواهد خواست تا سالیانه 1.3 میلیارد دلار به مصر کمک نظامی ارائه کند.

خبرگزاری تسنیم-ارتش یمن کنترل پایگاه نظامی در منطقه دباب علی در دریای سرخ را در دست گرفت.همچنین یک منبع امنیتی خبر داد که پایگاه 17 ارتش یمن که مسئولیت حمایت از تنگه استراتژیک باب المندب را دارد، کنترل این پایگاه را بدون هیچ درگیری به انصارالله داده است

شش جبهه احتمالی در تهاجم زمینی به یمن/سرزمینی که عربستان را زمین گیر خواهد کرد/شهادت طلبان در انتظار واکنش به تهاجم عربستان// آماده انتشار

سه‌شنبه 94/1/11

خبرگزاری فارس-داده‌های رسمی مرکز پول عربی–سعودی موسوم به ساما در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد که ذخیره ارزی عربستان سعودی در اواخر ماه فوریه در مقایسه با اواخر ماه ژانویه سال جاری میلادی کاهش 100 میلیارد ریالی را نشان می‌دهد. اگرچه این مرکز توضیحاتی در خصوص دلایل این کاهش ذخایر ارائه نمی‌دهد، اما از شرایط حاکم بر عربستان سعودی برداشت می‌شود که فشارهای فزاینده‌ای همچون کاهش قیمت نفت، افزایش بودجه امنیتی و جنگی ریاض، کمک‌های فزاینده عربستان به مصر و افزایش حقوق کارمندان بخش‌های حکومتی در عربستان همزمان با روی کار آمدن سلمان بن عبد العزیز به قدرت، مهمترین دلایل این کاهش ذخایر ارزی عربستان سعودی بوده است.

النشره-سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان سعودی بار دیگر مدعی شد ایران در ناامنی یمن شریک است.وی گفت: ما خواهان جنگ نیستیم اما برای آن آماده‌ایم. الفیصل افزود: حوثی‌ها و علی عبدالله صالح رئیس‌جمهور سابق یمن با حمایت ایران عامل ناثبانی یمن هستند.

العالم-احمد العسیری سخنگوی نیروهای تجاوز به یمن تصریح کرد حتی اگر انصارالله یا علی عبدالله صالح تسلیم شوند، مواضعی وجود دارد که باید به هدف قرار دادن آنها ادامه دهیم تا به طور کامل از بین بروند.این پاسخ یک مقام نظامی بلند پایه سعودی و سخنگویرسمی نیروهای تجاوز به یمن استکه در پاسخ به سوال غافلگیرکننده در جریان مصاحبه با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و بین المللی در عربستان مطرح شد.

روزنامه فرانسوی ژورنال دِ دیمانژ-عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهور مصر اکنون فرمانده نظامی جنگ یمن است به ویژه که تحولات شتابزده و ناگهانی اخیر در یمن، به تصویب پیشنهاد او برای تشکیل نیروی مشترک عربی برای مقابله با شبه نظامیان در کشورهای منطقه در نشست سران اتحادیه عرب منجر شد.

خبرگزاری فارس-بشیر النجفی از مراجع دینی در عراق، جنگ عربستان عربیه یمن را تجاوزی بر خلاف شرع و قانون دانست.

اسکای نیوز-اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا، دیروز در جریان بازدید از یک پایگاه نظامی در نیویورک به خبرنگاران اعلام کرد فرماندهان نظامی آمریکا ابراز عقیده کرده‌اند که بهتر است کشورهای منطقه عضو ائتلاف نظامی عربی را که درخصوص تشکیل آن در اجلاس اتحادیه عرب در شرم الشیخ توافق شد، تشویق کنند.وی افزود بنابراین معتقدم که اگر آنها آماده همکاری بیشتری باشند، این اتفاق خوبی خواهد بود. طرف‌ها نیز باید برای افزایش تلاش‌ها و همکاری‌های بیشتر به منظور برقراری ثبات در خاورمیانه اقدام کنند و این نیز امری خوب است.

خبرگزاری پاکستان-واجه آصف وزیر دفاع پاکستان شب گذشته گزارش برخی رسانه‌های غربی و عربی مبنی بر اعزام نیروی نظامی به عربستان سعودی را تکذیب کرد و گفت: هنوز هیچ تصمیمی برای اعزام نیروی نظامی به عربستان نگرفته‌ایم و به ائتلاف حمله به یمن هم ملحق نخواهیم شد.

سی ان ان-گریگوری جانسون تحلیلگر آمریکایی گفت: اگر عربستان در یمن دخالت نظامی زمینی کند، این اقدام شبیه اقدام آمریکا در اشغال افغانستان خواهد بود.جانسون، آغاز دخالت نظامی زمینی عربستان در یمن را خطایی فاجعه‌آمیز خواند که عربستان و مصر و دیگر متحدان این دو کشور نباید آن را در یمن مرتکب شوند.این تحلیلگر آمریکایی با بیان اینکه حوثی‌ها گروهی آموزش دیده‌ هستند تصریح کرد که علاوه بر این، اینها در زمین خود که آن را بخوبی می‌شناسند، مبارزه خواهند کرد.

پایگاه احرار الحجاز- ارتش عربستان مانور نظامی مشترکی را با مشارکت نیروهای ویژه ارتش پاکستان تحت عنوان صمصام 5 در پایگاه ملک سلمان در شمال منطقه الباحه در نزدیکی مرزهای یمن برگزار کرد.ضمن درج این خبر به نقل از سرلشکر شائح بن عبد الله القرنی نوشت: این مانور مشترک در راستای مانورهای مشترکی برگزار شد که قرار است، بین کشورهای موسوم به ائتلاف سعودی ضد یمن برگزار شود.

اسپوتنیک-وزیر دفاع آمریکا با اشاره به اعلام طرح اتحادیه عرب برای ایجاد نیروی نظامی مشترک از این اقدام استقبال کرد.اشتون کارتر همچنین با اشاره به حملات اخیر عربستان سعودی و تعدادی دیگر از همراهان سعودی‌ها در تجاوز به یمن گفت: فکر می‌کنم اگر آنها بخواهند اقدامات بیشتری انجام دهند به ویژه در موضوع یمن این یک موضوع خوب است زیرا این منطقه در نهایت منطقه آنها است.

خبرگزاری پاکستان-تسنیم اسلم سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان گفت: اسلام‌آباد در گام نخست نگاه خود را بسوی تخلیه اتباع پاکستان از عدن و المکلا در یمن معطوف کرده و بدلیل اوضاع وخیم این کشور، میتوان مسیر دریایی را نیز مورد استفاده قرار داد.وی افزود: دو کشتی نیروی دریایی پاکستان طی چند روز آینده در این خصوص وارد محدوده یمن خواهد شد.

رویترز-نواز شریف نخست وزیر پاکستان نشستی اضطراری با خواجه آصف وزیر دفاع و راحیل شریف فرمانده ارتش این کشور برگزار کرد.بنابر گزارش المیادین، این نشست در آستانه اعزام هیئت نظامی عالی رتبه پاکستان به عربستان سعودی برگزار شده است.

المیادین-ضیف‌الله شامی عضو دفتر سیاسی انصارالله گفته که پاسخ سعودی ها از داخل یمن و همچنین داخل عربستان داده می‌شود. شامی همچنین گفته که حمله امروز به اردوگاه آوارگان یمنی، یک جنایت جنگی بوده و یمنی‌ها هیچ گاه با دشمن خود مذاکره نخواهند کرد.در این حمله سنگین، تاکنون 45 نفر کشته و صدها تن زخمی شده‌اند.

رویترز-کشتی‌های جنگی مصری به مواضع نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در عدن آتش گشودند.این نیروها که درحال پیشروی در مناطقی تحت کنترل طرفداران عبدربه هادی منصور رئیس جمهور فراری یمن بودند هدف حملات کشتی‌های جنگی مصر قرار گرفتند.

المیادین-روز دوشنبه جنگنده های تحت رهبری ائتلاف عربستان، مناطق مختلف شهر صنعا را بمباران کردند به طوری که دودی بلند در آسمان شهر مشاهده شده است.این شدیدترین حملات هوایی به پایتخت یمن بوده ه است و صدای تیراندازی مداوم سامانه ضدهوایی یمن به گوش می‌رسد.این کشتی‌های جنگی از هفته گذشته از مسیر کانال سوئز وارد دریای سرخ شده و در نزدیکی عدن موضع گرفته‌اند.

رویترز-علی عبدالله صالح رئیس جمهور اسبق یمن در نامه‌ای از سلطان قابوس پادشاه عمان به دلیل تلاش‌هایش برای پایان دادن به حملات عربستان سعودی به یمن تقدیر کرد.روزگذشته منابع آگاه عمانی از ارسال نامه‌ای هشدارآمیز از سوی سلطان قابوس به پادشاه سعودی خبر دادند.

خبرگزاری رسمی عربستان -پاکستان برای اعزام نیروی نظامی به عربستان و کمک در حمله زمینی احتمالی به یمن اعلام آمادگی کرده است.

پرس‌تی‌وی-در ادامه یورش عربستان سعودی به یمن، نیروگاه برق و فرودگاه صعده هدف حملات جنگنده‌های سعودی قرار گرفت.در حالی که بر اساس خبرهای رسانه‌ها، حملات دوشنبه جنگنده‌های عربستان سعودی به اردوگاه‌های آوارگان یمنی در استان حجة بیش از 40 کشته و ده‌ها زخمی برجای گذاشته و آنها به شبوه هم حمله کرده‌اند، یک شبکه خبری از حملات جنگنده‌ها به نیروگاه برق و فرودگاه شهر صعده خبر داد.

خبرگزاری یمنی خبر-حمله روز دوشنبه جنگنده‌های سعودی به 2 اردوگاه آوارگان یمنی در حرضواقع در استان حجة در شمال یمن، 40 کشته و ده‌ها زخمی برجای گذاشت.حرض، در شمال یمن، و در حدود مرزی کشور عربستان سعودی واقع شده‌است.

خبرگزاری فارس-شورای وزرای عربستان سعودی با صدور بیانیه‌ای مدعی شد عملیات توفان اراده که چند روزی است علیه یمن در حال انجام است، از صلح در منطقه و جهان حمایت می‌کند.در این بیانیه به نقل از پادشاه عربستان اعلام شد که تمامی درها به روی طرف‌های سیاسی در یمن باز است.

العربیه- جنگنده‌های سعودی، یک خودروی اعضای انصارالله یمن را هدف قرار داده است.

اسکای نیوز-انصارالله قصد دارد از محور شرقی وارد عدن شود.

روزنامه عدن الغد-درگیری‌ها در منطقه دار سعد به کشته شدن 5 عضو انصارالله نابودی یک تانک ارتش منجر شده است و 2 تن از اعضای کمیته‌های طرفدار هادی از جمله صدام الرقیبی کشنخ شدند.

خبرگزاری تسینم-جنگنده‌های سعودی مرکز درمانی وابسته به سازمان ملل در اردوگاه المزرق حجة را هدف قرار دادند.همچنین شبکه المسیره صحنه‌هایی از جنایت وحشتناکی که جنگنده‌های عربستانی علیه شهروندان غیرنظامی در اردوگاه المزرق حجة انجام داده بودند، به نمایش در آوردند.

مشرق-21تُن دارو و مواد غذایی بامداد امروز سه شنبه برای کمک به مجروحان و آسیب دیدگان درگیری‌های یمن بارگیری و ارسال شد.ناصر چرخ ساز رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر در این خصوص با بیان اینکه این پنجمین مرحله امدارسانی به مردم یمن می‌باشد، یادآور شد که 19 تُن از این کمک‌ها دارو و تجهزات پزشکی و دو تُن نیز مواد غذایی می‌باشد.

مشرق-مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه برخی ادعاها در مورد ارسال اسلحه از سوی جمهوری اسلامی ایران به یمن را کاملاً ساختگی و کذب محض دانست.

البیضاء الیوم-سازمان دیده‌بان حقوق بشر با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که مدارکی در دست است که نشان می‌دهد عربستان سعودی در حملات هوایی علیه یمن از سلاح‌های ممنوعه بین‌المللی استفاده کرده است.عربستان سعودی از سلاح‌های ممنوعه از جمله بمب‌های خوشه‌ای در بمباران مناطق مسکونی، شهرها، پایگاه‌های نظامی و تاسیسات یمن استفاده کرده است

شش جبهه احتمالی در تهاجم زمینی به یمن/سرزمینی که عربستان را زمین گیر خواهد کرد/شهادت طلبان در انتظار واکنش به تهاجم عربستان// آماده انتشار

دوشنبه 94/1/10

الشرق الاوسط-حمد بن علی العطیه وزیر دفاع قطر اعلام کرد که گزینه مداخله زمینی در یمن فعلا مطرح نیست.وی گفت: معتقدیم که فعلا حمایت هوایی از نیروهای مسلح قانونی در یمن برای تسلط بر اوضاع کافی است.وی تاکید کرد: در صورت تصمیمات سیاسی برای هر اقدام دیگری در یمن، نیروهای مسلح قطر به صورت کامل در خدمت آن خواهند بود.

خبرگزاری فارس-سردار سیدمحمد باقرزاده اظهار داشت: رژیم آل سعود هرگز قادر نخواهد بود یمن را در سیطره خود بگیرد، چرا که یمنی‌ها در طول تاریخ ثابت کرده‌اند، دلداده‌ی عصمت و طهارت (علیهم السلام)هستند و هیچ گاه تعالیم غیر را بر نمی‌تابند.

خبرگزاری فارس-بعد از تجاوز اخیر عربستان به خاک یمن به بهانه حمایت از مشروعیت رئیس جمهور مستعفی این کشور موج رسانه‌ای ضد ایرانی در رسانه‌های مصری قوت گرفته است.در همین راستا روزنامه الیوم السابع، که از حامیان سر سخت عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور این کشور به شمار می‌رود در سر مقاله روز دوشنبه (امروز) با عنوان شیعیان در راه‌اند تلاش کرده ایران را به آنچه توطئه ایران علیه اعراب منطقه توصیف کرده متهم کند.

پایگاه عمران پرس-یک خلبان مصری به دلیل عدم اطاعت از دستور فرماندهی ارتش مبنی بر بمباران یمن و مشارکت در عملیات توفان قاطع به رهبری عربستان سعودی علیه مردم یمن، بازداشت شد.این خلبان در تشریح دلیل عدم مشارکتش در عملیات توفان قاطع که چند روزی است علیه یمن در حال انجام است گفت: من وارد ارتش شدم و در رشته خلبانی تحصیل کردم تا اسرائیل را بمباران کنم نه یمن.

پایگاه براقش یمن-یک منبع آگاه محلی اعلام کرد که درگیری میان تیپ 33 زرهی ارتش یمن و افراد مسلح وابسته به جنبش اعتراضی جنوب یمن و طرفداران عبدربه منصور هادی رئیس‌جمهور مستعفی یمن در یکی از مناطق راهبردی مشرف بر استان ضالع با پیروزی ارتش یمن به پایان رسید.

واشنگتن پست-عادل الجبیر، سفیر عربستان در آمریکا روز یکشنبه گفت ائتلاف کشورهای عربی احتمال استفاده از نیروی زمینی در یمن را منتفی نمی‌دانند.وی همچنین اینکه تحولات یمن جنگ نیابتی عربستان با ایران است را رد کرد.الجبیر گفت: این جنگی برای محافظت از مردم یمن و دفاع از دولت مشروع آن در برابر گروهی است که متحد حزب‌الله لبنان است و توسط آن حمایت می‌شود، اما من اسم آن را جنگ نیابتی نمی‌گذارم.سفیر عربستان گفت: ما با موارد زیادی از تجاوز‌های ایران علیه پادشاهی عربستان مواجه شده‌ایم اما حتی یک مورد از تجاوز عربستان به ایران وجود ندارد. ما به سوی ایرانی‌ها دست دوستی دراز کرده‌ایم اما طی 35 سال گذشته آنها دست رد به سینه ما زده‌اند.

خبرگزاری فارس-قبایل استان ذمار یمن به دعوت رهبر انصارلله از مردم یمن برای بسیج شدن در مواجه با نیروهای خارجی، برای مقابله با نیروهای ائتلاف عربستان اعلام آمادگی کردند.تعدای از قبایل استان ذمار یمن نیروهای خود را برای مقابله با حملات عربستان آماده کردند. تعدادی از نیروهای شرکت کننده در این تجمع با لباس احرام وارد منطقه شدند.

رویترز-احمد عسیری سخنگوی عملیات عاصفه الحزم در نشست خبری در ریاض اعلام کرد که حملات علیه یمن افزایش پیدا خواهد کرد و جای امنی در این کشور باقی نخواهد ماند.وی افزود: نیروهای ارتش عربستان اجازه نمی‌دهند که ارتش و کمیته‌های مردمی یمن تسلیحات خود را به مناطق مرزی با عربستان انتقال دهند.وی با بیان اینکه اجازه داده نخواهد شد که نیروهای یمنی در نزدیک مرز خندق ایجاد کنند، مدعی شد که اگر لازم باشد نیروهای عربستان عملیات زمینی را علیه یمن آغاز خواهند کرد.

المیادین-ارتش عربستان ادوات و خودروهای زرهی خود را به مناطق جنوبی این کشور و در نزدیک مرز با یمن گسیل کرد.

خبرگزاری آلمان-استان عدن از بامداد روز یکشنبه شاهد شدیدترین درگیری‌ها بود.طبق گزارش یک منبع این استان جنوبی یمن امروز شاهد درگیری وابسته به عبد ربه منصور هادی‌ رئیس جمهور مستعفی یمن و نیروهای انصارالله بود.

خبرگزاری فارس-منابع بهداشتی در یمن گزارش دادند که در حملات امروز جنگنده‌های سعودی به شهرهای مختلف یمن دستکم 13 نفر کشته و 78 تن دیگر زخمی شدند.این درحالی است که روز گذشته نیز در حملات هوایی به مناطق مسکونی در الحدیده در غرب یمن دستکم 30 نفر جان خود را از دست دادند.خبرگزاری فرانسه آمار کشته‌های سه روز اول حملات به یمن را 58 نفر مخابره کرده بود.

المیادین-محمد البخیتی عضو شورای سیاسی انصارالله گفت: اگر تاکنون پس از 5 روز به حملات عربستان پاسخ ندادیم به دلیل این بوده که فرصت بدهیم تا این حملات متوقف شود و کشورهای عربی از اقدامات خود بازنگری کنند.البخیتی افزود: ما تاکنون جواب تجاوز را به طور جدی نداده‌ایم و به دشمنان یمن این فرصت را می دهیم که در تصمیمات خود بازنگری کنند.

رویترز-حملات عربستان سعودی به یمن می‌تواند برای سالیان پیش رو نقش ریاض را در منطقه و مقابله منطقه‌ای این کشور با ایران را ترسیم کند.حملات عربستان سعودی برای توقف کنترل حوثی‌ها به یمن می‌تواند برای سالیان پیش رو نقش ریاض را در منطقه و مقابله منطقه‌ای این کشور با ایران را ترسیم کند.

دیلی استار لبنان-محمد فتح‌علی سفیر ایران در بیرون پایتخت لبنان روز شنبه در سخنانی در زمینه رویدادهای یمن خواهان خاتمه تهاجم نظامی عربستان سعودی علیه یمن شد.سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان تاکید کرد که تهران لشگرکشی گسترده عربستان سعودی علیه حووثی‌های یمن و مداخله نظامی در این کشور را نقض تمامیت ارضی و اتحاد مردم یمن می‌داند.

واشنگتن پست-در سال‌های 1960، مصر به باتلاق نبردی طولانی و پرهزینه در یمن وارد شد. جمال عبدالناصر رییس جمهور وقت مصر که قهرمان پان-عربیسم و یک اتوکرات سکولار بود، مداخله نظامی در یمن با پشتیبانی از کودتای جمهوری‌خواهان را با هدف از میان برداشتن نظام پادشاهی این کشور در سال 1962 برگزید. وی که به قدرت رسیدنش در یک دهه پیش از آن را به کودتای افسران و از میان برداشته شدن نظام کهنه پادشاهی مشروطه در مصر، مدیونبود، عزم کرد تا الگوی مصر را در یمن نیز پیاده کند. عربستان سعودی در مقابل این اقدام ایستاد و با تغذیه سلاح و پول به شبه‌نظامیان طرفدار سلطنت، حاکم یمن را بهتخت و تاجش بازگرداند. پس از جنگ در سال 1970، نظام جمهوری در یمن پایدار ماند ولی مصر بهای بسیار هنگفتی پرداخت: بیش از 10,000 سرباز مصری کشته شدند و بدهی بزرگی روی دست کشور ماند. این درگیری با عنوان ویتنام مصر لقب گرفت و از دلایلی بود که مصر در سال 1967، در جنگ شش روزه، از اسراییل شکست سنگینی را متحمل شد.

الاعلام الالکترونی-همزمان با ادامه عملیات توفان قاطع عربستان علیه یمن، شاهزادگان سعودی درباره این عملیات و تاثیرات و پیامدهای آن بر آینده نظام عربستان سعودی دچار اختلاف و تردید شده‌اند و حتی برخی از آنان درباره موفق بودن نتیجه جنگ تردید کرده‌اند.ائتلاف جوانان الجزیره اعلام کرد: برخی از شاهزادگان در ساعات اولیه این عملیات علیه یمن، مخالفت خود را اعلام کرده‌اند و از جمله اینها، مقرن بن عبدالعزیز ولی‌عهد سعودی و متعب بن عبدالله پسر ملک عبدالله و رئیس گارد ملی هستند که مخالفت خود را اعلام کرده‌اند.

رویترز-خواجه آصف وزیر دفاع پاکستان اعلام کرده است: هیئت بلندپایه دفاعی پاکستان امروز اسلام‌آباد را به مقصد ریاض ترک خواهد کرد.به گفته وزیر دفاع پاکستان هدف از سفر این هیئت دفاعی مذاکره با مقامات سعودی و سنجش ابعاد پیوستن پاکستان به عملیات نظامی عربستان علیه یمن است

المسیره-تجمع اعتراضی مقابل کنسولگری عربستان سعودی در استانبول در اعتراض به تجاوز عربستان سعودی به یمن صورت گرفت.

شبکه المسیره-نیروهای ارتش یمن با حمایت کمیت‌های مردمی که در حال پیشروی از سمت لحج و ابین به سمت شهر عدن هستند، عرصه را بر تروریست‌های القاعده و شبه نظامیان وابسته به عبدربه منصور هادی رئیس‌جمهور مستعفی یمن تنگ تر کردند.

الاتحاد پرس-منابع آگاه در ریاض اعلام کردند که سلطان قابوس پادشاه عمان در نامه‌ای که عصر دیروز تسلیم ملک بن سلمان پادشاه سعودی شده است، به وی توصیه کرده است جنگ علیه یمن را متوقف کند؛ چرا که این جنگ دامی آمریکایی است که تمام منطقه را هدف قرار داده است.طبق گفته این منابع عربستانی، پیش از این نیز ولید بن طلال شاهزاده میلیاردر سعودی در محکومیت تجاوز نظامی به یمن، به خاندان آل‌سعود تأکید کرده است که چراغ سبز آمریکا برای حمله به یمن (دامی) خطرناک است که هدف از آن تضعیف عربستان و تجزیه آن است.شاهزاده ولید بن طلال تأکید کرده است دامی آمریکایی که در حال حاضر برای عربستان در یمن پهن شده، شبیه به دامی است که قبلا برای صدام حسین(دیکتاتور معدوم عراق) پهن شده بود و به وی برای حمله به کویت چراغ سبز نشان دادند.

اسکای نیوز-منابعی در اتحادیه عرب در شرم‌الشیخ مصر اعلام کردند کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس با ارسال پیامی شدید اللحن به بان کی‌مون دبیرکل سازمان ملل متحد، از جمال بن‌عمر فرستاده ویژه وی به یمن به‌شدت انتقاد کردند.کشورهای عضو این شورا از بان کی‌مون خواسته‌اند پیش از برگزاری هرگونه گفت‌وگو درخصوص یمن، اقدام به تغییر جمال بن‌عمر کند.

الشرق الاوسط-وزارت دفاع چین در بیانیه‌ای اعلام کرد به ناوگان نیروی دریایی ارتش آزادی‌بخش چین دستوارتی داده است که با عزیمت به بندر عدن در یمن، عملیات تخلیه اتباع چینی از این کشور را آغاز کند.

صد البلد-ابراهیم جعفری وزیر خارجه عراق درخصوص شایعه‌های مربوط به مداخله دولت ایران در یمن، تأکید کرد این ادعا تنها نگرانی‌هایی هستند که عاری از صحت و بی‌اساس است.وی افزود عراق در خصوص تصمیمات اتحادیه عرب به جز مداخله نظامی، هیچ ملاحظاتی مطرح نمی‌کند.

اسکای نیوز-عادل الجبیر سفیر عربستان سعودی در واشنگتن اعلام کرد عملیات هوایی موسوم به طوفان قاطع پس از چندین ماه رایزنی‌ با طرف آمریکایی آغاز شد.الجبیر گفت: هدف از این تجاوز نظامی حمایت از ملت یمن و نیز حمایت از مشروعیت در یمن است.

این سفیر سعودی خاطرنشان کرد رایزنی‌ها با طرف آمریکایی ادامه دارد و احتمال استفاده از نیروی نظامی در یمن نیز وجود دارد ولی این رایزنی‌ها طی هفته‌های اخیر با بحرانی شدن اوضاع، شدت یافته است.

خبرگزاری تسنیم-انصارالله یمن با انتقال گفت‌وگوها به مراکش مخالفت کرده و نماینده سازمان ملل در امور یمن اعلام کرد که مکان جدید مذاکرات به زودی اعلام خواهد شد.

نیوز پاکستان-اعزاز احمد چوهدری قائم مقام وزارت امور خارجه پاکستان شایعات اعزام نیرو از سوی دولت اسلام‌آباد برای پیوستن به ائتلاف عربستان علیه نیروهای انصارالله در یمن را تکذیب کرد.چوهدری گفت: گزارش‌ها در مورد اعزام نیروهای پاکستانی برای پیوستن به ائتلاف عربستان و متحدانش علیه یمن کاملاً بی‌پایه و اساس می‌باشد.

المنار-ارتش یمن و کمیته‌های انقلابی پس از فرار عناصر القاعده وارد ساحل عدن ابین شده و در تعقیب بقایای تکفیری‌های القاعده و شبه نظامیان وابسته به عبد ربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی فراری در شهر زنجبار واقع در استان ساحلی ابین در دریای عرب هستند

شش جبهه احتمالی در تهاجم زمینی به یمن/سرزمینی که عربستان را زمین گیر خواهد کرد/شهادت طلبان در انتظار واکنش به تهاجم عربستان// آماده انتشار

یک‌شنبه 94/1/9

روزنامه اسرائیل الیوم-مداخله اخیر ایران در تحریک نیروهای حوثی برای بدست گرفتن کنترل مواضع حساس در یمن از جمله شهرهای بندری و فرودگاه‌های اصلی در جنوب یمن بلند پروازی ایران در حفظ کنترل تنگه‌های هرمز و باب المندب را نشان می‌دهد و بدین شکل ایران قدرت فلج کردن خط دریایی بین دریای سرخ و خلیج فارس را پیدا می‌کند.

راشاتودی-وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که کشتی جنگی سیویرومورسک این کشور با هدف اظهار وجود نظامی روسیه در منطقه دریایی غرب مدیترانه راهی این منطقه است.وی گفت: کشتی ضد زیر دریایی سیفیرومورسک پیش تر نیز در چارچوب مجموعه کشتی های دائمی وابسته به ناوگان جنگی روسیه در دریای مدیترانه برای آموزش و تامین امنیت کشتی ها مشارکت داشته است. مدیر دفتر اطلاع رسانی ناوگان شمالی روسیه تصریح کرد که ناو جنگی سیویرومورسک همچنین در هنگام ماموریت خود اقدام به تامین امنیت خطوط دریایی غیرنظامی در دریای سرخ و خلیج عدن کرده است.

العربیه-پسر علی عبدالله صالح که در مقاطعی نقش همراهی با انقلابیون را هم ایفا کرد، دو روز پیش از حمله به کشورش به طور محرمانه با محمد بن سلمان وزیر دفاع عربستان دیدار کرده بود. محمد عبدالله صالح پسر علی عبد الله صالح رئیس جمهور مخلوع و اسبق یمن دور روز قبل از تهاجم به کشورش با وزیر دفاع جوان عربستان دیدار وگفتگو کرد. در این دیدار وی که در دوران پدر ریاست گارد ریاست جمهوری را برعهده داشت، نحوه برچیده شدن بایکوت از پدرش را بررسی و در مورد دریافت تضمین ها ومصونیت هایی برای خود وپ درش با وزیر دفاع عربستان به چانه زنی پرداخت.

روزنامه مصری الوطن-محمد علی الحوثی از رهبران انصارالله یمن که به انتخاب عبدالملک الحوثی در حال حاضر اداره امور ریاست‌جمهوری را در صنعا برعهده دارد، گفت: حملات هوایی عربستان سعودی به صنعا، تاثیری بر انصارالله نداشته و تمامی رهبران در مکانهای امنی حضور دارند. وی گفت: تا به این لحظه ما به حملات هوایی که آن را تجاوز به ملت یمن می‌دانیم، پاسخی نداده‌ایم. وی ادامه داد: اینکه گفته می‌شود ما برای کشورهای حاشیه خلیج [فارس] و به طور مشخص عربستان سعودی تهدید هستیم، درست نیست. دلیل رد این ادها نیز، موافقت ما به عنوان بخش مهمی از ملت یمن با طرح ابتکاری شورای همکاری در گذشته است. این رهبر انقلابی یمن گفت: هر دولتی که به یمن نیروی زمینی بفرسند، باید پیامدهای این تصمیمش را نیز بپذیرد زیرا ما به هیچ کس اجازه نخواهیم داد وارد اراضی کشور ما شود. در صورت افزایش حملات هوایی نیز تمامی گزینه‌ها بر روی میز خواهد آمد و ما از حاکمیت اراضی خود دفاع خواهیم کرد.

المیادین-صبح یکشنبه درگیری‌های خشونت‌باری در دو منطقه صبیه و جیزان در مرزهای عربستان سعودی و یمن آغاز شد و آژیر خطر در این دو منطقه به صدا درآمد. این در حالی است که رسانه‌های عربستان اعلام می‌کنند که نیروهای نظامی این کشور در مرزهای یمن مستقر شده‌اند تا برای هرگونه حمله احتمالی نیروهای انصارالله جلوگیری کنند.

رویترز-سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری روز شنبه گفت جان کری، وزیر خارجه این کشور که برای شرکت در مذاکرات هسته‌ای بین ایران و 1+5 در لوزان سوئیس به سر می‌برد در یکی از نشست‌های موضوع یمن را با طرف ایرانی مورد بحث قرار داده است.

روزنامه سعودی عکاظ-یک منبع آگاه یمن اعلام کرد که عبدربه منصور هادی رئیس‌جمهور مستعفی یمن که برای شرکت در نشست سران اتحادیه عرب به شرم‌الشیخ رفته است، به منظور جلب حمایت‌های بیشتر، سفری دوره‌ای به کشورهای اروپایی و عربی برنامه‌ریزی کرده است. هادی به عدن در یمن بازنخواهد گشت و به چند کشور غربی و عربی سفر خواهد کرد و بعید نیست که حتی در نشست‌های شورای امنیت حضور یابد تا اعضای این شورا را در جریان تحولات کشورش قرار دهد. هدف از این سفر، جلب حمایت‌های بدون توقف بین‌المللی برای عملیات طوفان قاطع علیه یمن است.

خبرگزاری فارس-روز شنبه چندین انفجار، بخش شرقی صنعا را لرزاند و ضدهوایی‌هایی ارتش یمن همچنان در حال هدف‌گیری جنگنده‌های متجاوز سعودی هستند. همزمان با تداوم حملات هوایی عربستان به پایتخت یمن، شاهدان عینی از وقوع انفجارهای مهیب در منطقه نقم و سعوان در شرق صنعا خبر دادند و اعلام کردند که ضدهوایی‌های ارتش در حال هدف‌گیری جنگنده‌های متجاوز هستند.تاکنون جزئیات بیشتری از این انفجارها منتشر نشده است اما منطقه کوهستانی نقم، یکی از بزرگترین انبارهای تسلیحاتی یمن به شمار می‌رود که اکنون در اختیار علی عبدالله صالح رئیس جمهور سابق یمن و نیروهایش قرار دارد.

رویترز-بیانیه پایانی نشست سران اتحادیه عرب در شرم الشیخ ضمن حمایت از حملات عملیات طوقان قاطع بر ضرورت تشکیل نیروهای مشترک عربی تاکید کرد. این بیانیه از نیروهای انصارالله خواسته تا پایتخت یمن را ترک کنند و بنابر درخواست رئیس جمهور مستعفی یمن نشستی ویژه برای بررسی اوضاع یمن در ریاض برگزار خواهد شد.

پرس تیوی-بسیاری از اهالی جنوب عربستان همزمان با تشدید نگرانی از پاسخ ارتش یمن به حملات جنگنده‌های سعودی، خانه و کاشانه خود را ترک کردند. هزاران نفر همزمان با احتمال پاسخ نیروهای یمن به حملات رژیم عربستان سعودی وادار به ترک خانه های خود در مناطق جنوبی عربستان شدند.

المیادین-سرگئی بوگدانف معاون وزیر امور خارجه و فرستاده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور خارومیانه خواستار توقف سریع درگیری‌ها در یمن و پایان حملات هوایی به این کشور شد.

خبرگزاری فارس-جنگنده‌های سعودی بار دیگر شهر صنعا را بمباران کردند و ضدهوایی‌ها در این شهر به وی جنگنده‌ها شلیک کردند. عربستان سعودی از 3 روز قبل عملیاتی را تحت عنوان طوفان قاطع علیه یمن آغاز کرده است. سومین روز تجاوز عربستان سعودی به یمن در حالی آغاز شد که ارتش یمن توانست در آسمان صنعاء، یک جنگنده سعودی را ساقط کرده و خلبان آن را دستگیر کند.

المیادین-موفق الربیعی نماینده کنونی پارلمان عراق و وزیر سابق امنیت ملی این کشور از طرح عراق برای پایان دادن به حملات نظامی عربستان سعودی به یمن خبر داد.وی گفت : طرح عراق شامل پایان دادن به حمله نظامی توسط عربستان،‌ برپایی آشتی ملی و انجام انتخابات است. پیش از این وزیر خارجه الجزایر نیز پنجشنبه گذشته در جریان اجلاس وزاری خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب طرحی سه ماده ای ارائه کرده بود که کاملا به نفع سعودی ها بود از جمله اینکه انقلابیون یمنی می بایست هرچه سریعتر پایتخت یمن را ترک کنند تا تجاوزات عربستان به یمن پایان یابد.

پایگاه سبأ نت-شورای عالی انقلاب یمن در بیانیه شماره 9 خود بازنشستگان نیروهای نظامی و نظامیان و نیروهای امنیتی به مرخصی رفته این کشور را به خدمت فراخواند.

المیادین-قبائل در یمن بر سه دسته تقسیم می‌شوند که همگی آنها در شمال متمرکز هستند و این قبائل با مناطق عربستانی هم مرز در شمال به ویژه در استان صعده ریشه های فامیلی و نَسَبی دارند.اینجا بخوانید

سی ان ان-محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران گفته که انتقاد از ایران به خاطر اوضاع یمن، کاری نامعقول است. ظریف ضمن نامعقول دانستن ایجاد ارتباط میان انقلاب مردم یمن و ایران، گفته که تصمیم عربستان برای حمله به یمن، تصمیمی شتاب‌زده بود.

یدیعوت احارنوت-جنگ عربستان در یمن علیه انصار الله فرصت بسیار مناسبی برای ما می باشد تا بتوانیم ثمرات استراتژی حیاتی امنیتی خود را درو کنیم. با قدرت گرفتن حوثی ها در یمن سازمانهای امنیتی اسراییل به تمامی کشتی های نیروی دریایی هشدار دادند تا از نزدیک شدن به سواحل یمن اجتناب کرده و با این منطقه به عنوان منطقه دشمن تعامل کنند. با حملات صورت گرفته توسط عربستان علیه یمن ما خود را در همان سنگری می بینیم که کشورهای معتدل اهل تسنن به رهبری عربستان در آن قرار دارند.

پایگاه مصدرک نیوز مصر-فؤاد معصوم رئیس جمهوری عراق، امروز به هنگام سخنرانی عبد ربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی یمن، اجلاس را ترک کرد.

خبرگزاری فارس-حسین امیرعبداللهیان معاون عربی آفریقای وزارت امور خارجه در خصوص تحولات یمن با بیان اینکه ما از تقویت روند سیاسی و بازگشت به گفت‌وگوی ملی در یمن حمایت می‌کنیم، اظهار داشت: حمله نظامی سعودی به یمن خطایی استراتژیک است.وی افزود: انتظار می‌رفت رهبران جدید سعودی با زبان سیاسی، تکریم و صلح با تحولات یمن مواجه شوند. اینکه سعودی به جای حمله به تروریست‌ها در یمن به زیرساخت‌ها و مردم این کشور حمله کند، امری غیر قابل قبول است.امیرعبداللهیان با ذکر این نکته که متاسفانه تبعات این اقدام سعودی به ضرر منطقه و جهان اسلام است، یادآور شد: ریاض فراموش نکند که حضور نظامی سعودی در بحرین مشکل را پیچیده‌تر و بحران را تداوم بخشید و تا امروز وضع بحرین بی ثبات است.

فلسطین الیوم-جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس در اعلام موضع خود نسبت به یمن اعلام کرد:حماس با مشروعیت سیاسی در یمن و گزینه برگزیده ملت این کشور که با دموکراسی آن را انتخاب کرده ، است.

هاآرتص-بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در اظهاراتی اعلام کرد که محور ایران-لوزان-یمن برای بشریت بسیار خطرناک است و می‌بایست متوقف شود.

اکسپرس نیوز-سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی در تماس تلفنی با نواز شریف نخست‌وزیر پاکستان درمورد اوضاع کنونی خاور میانه از جمله یمن بحث و تبادل نظر کرد.نخست وزیرپاکستان در این گفتگوی تلفنی گفت: پاکستان تمام قدرت نظامی خود را برای دفاع از عربستان به‌کار خواهد گرفت.

پایگاه العهد لبنان-سید عمار حکیم رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق ضمن هشدار نسبت به افزایش خطرات دخالت نظامی در یمن، خواستار حل سیاسی بحران این کشور از طریق در پیش گرفتن گفت‌وگوها شد.

رویترز-فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه در تماس تلفنی با سلمان پادشاه عربستان حمایت خود از عملیات نظامی این کشور یمن اعلام کرد.

شش جبهه احتمالی در تهاجم زمینی به یمن/سرزمینی که عربستان را زمین گیر خواهد کرد/شهادت طلبان در انتظار واکنش به تهاجم عربستان// آماده انتشار

شنبه 94/1/8

رویترز-یک مقام سازمان ملل گفت که این سازمان کارکنانش را به دلایل امنیتی از صنعا، پایتخت یمن خارج می‌کند.

رویترز-وزارت خارجه هلند طی بیانیه تصریح کرد:تصمیم برای خروج دیپلمات های هلند در پی انتشار اخباری مبنی بر اینکه سفارتخانه های کشورهای غربی از اهداف احتمالی حملات ترورییستی در آینده در یمن هستند، اتخاذ شده است. هلند نیز از جمله این کشورهای غربی است.

المیادین-صباح احمد جابر صباح امیر کویت در آغاز این نشست گفت که چشم انداز سیاسی در کشورهای عربی پیچیده شده است.وی افزود: از چهارسال پیش منطقه عربی ما وارد مرحله‌‌ای جدید و اوضاع پیچیده‌ای شده است.وی گفت: حوثی‌های یمن امنیت عربستان و خلیج فارس را تهدید کرده اند. وی همچنین از همه گروه‌های یمنی خواست که به اجرای طرح شورای همکاری خلیج فارس پایبند باشند.

المیادین-سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان نیز در سخنان خود در مراسم افتتاحیه نشست سران گفت که عملیات طوفان قاطع به درخواست عبدربه منصور هادی صورت گرفته و تا تحقق کامل اهداف ادامه خواهد یافت.برخی از کشورهای منطقه به دنبال گسترش نفوذ خود در یمن هستند.

رویترز-سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان بعد از ورود به مصر در نشست سه جانبه‌ای با عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر و عبدربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی یمن حضور پیدا کرد.

خبرگزاری فرانسه-نماینده سازمان ملل در یمن، در بحبوحه ناآرامی‌ها در این کشور صنعا را ترک کرده است.عربستان اعلام کرده بود با استفاده از دو کشتی جنگی و جنگنده‌های نظامی، دست کم۸۶دیپلمات عربی و خارجی را از عدن خارج کرده است.

خبرگزاری فارس-عبدالمنعم القرشی، عضو شورای اجرایی جنبش انصار الله یمن در صنعا تاکید کرد: همان گونه که جنبش انصار الله به سقوط برخی رژیم‌های عربی حامی تروریسم وعده داده است، اگر تجاوز عربستان به ملت مظلوم یمن ادامه پیدا کند، طی ساعات آتی عملیات‌های استشهادی در داخل خاک عربستان پیاده کرده و به سوی نابودی رژیم سعودی پیش می‌رویم.

رویترز-فیلیپ هاموند وزیر امور خارجه انگلیس گفت که سعودی‌ها نمی‌توانند قبول کنند که نظامی که مورد حمایت ایران است بر یمن سیطره یابد.

النشره-گروه تروریستی تکفیری موسوم به جیش الاسلام در صفحه اختصاصی خود در پایگاه اجتماعی توییتر اعلام کرد زهران علوش سرکرده این گروه، پنج‌هزار جنگجو به یمن برای جنگ با حوثی‌ها اعزام کرده است.این گروه تروریستی تکفیری تأکید کرده است اعزام این تعداد تروریست به یمن به‌درخواست رسمی عربستان صورت گرفته است.

العربیه-یک ناو سعودی هیئت‌های دیپلماتیک عربی و غربی را از عدن تخلیه کرد.

تایمز‌ عمان-دولت مسقط پس از حملات هوایی عربستان سعودی به یمن آماده ورود و پذیرش تعداد بیشتری از مجروحان یمنی به خاک این کشور است.عمان شنبه گذشته بود که پذیرای 40 مجروح یمنی بود، این افراد در انفجارهای رخ‌داده در نماز جمعه پیش از آن ــ که به جان باختن تعداد زیادی از افراد انجامید ــ زخمی شده بودند.

خبرگزاری فارس-محمد حسنین هیکل پژوهشگر و تاریخدان سرشناس عرب با صدور بیانیه‌ای، حمله ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی به یمن را محکوم کرد.وی گفت: نیروی هوایی آمریکا، به طور آشکار در این تجاوز مشارکت کرد و این امر نشان می‌دهد که این تصمیم یک تصمیم عربی نبوده و طرف‌های دیگری بودند که می‌خواستند به جنوبی‌ترین منطقه در یمن پیش از نشست شرم‌الشیخ حمله شود و سپس نشست سران عرب در شهر شرم‌الشیخ در چنین شرایطی برگزار شود.زیرا در چنین وضعیتی ارتش‌های عربی از جمله نیروهای هوایی و دریایی مصر و نیز نیروی زمینی آن در صورت لزوم در این حمله مشارکت می‌کنند.

العربیه-ریاض یاسین وزیر خارجه دولت مستعفی یمن که اکنون در مصر به سر می‌برد گفته که نیروهای علی عبدالله صالح رئیس‌جمهور مخلوع یمن و انصارالله، نفسهای آخر خود را می‌کشند.وی افزود که عملیات طوفان قاطع تنها چند روز دیگر ادامه خواهد یافت.وی در ادامه گفت: نیروهای ایرانی در صنعا حضور دارند و در حال حمایت از انصارالله هستند.

العربیه- 15 نیروی انصارالله یمن در کمین نیروهای طرفدار عبدربه منصور هادی رئیس‌جمهور مستعفی یمن در استان لحج کشته شدند. این افراد در منطقه صبر واقع در استان لحج کشته شدند.

المیادین-صدها فرد مسلح، اکنون راهی پایگاه نظامی العند در این استان شده‌اند و منتظر پشتیبانی هوایی عربستان سعودی هستند.

المسیره یمن-هزاران نفر در شهر کراچی پاکستان در اعتراض به تجاوز عربستان به یمن و بمباران شهرهای این کشور دست به تظاهرات زدند.

خبرگزاری سما فلسطین-محمود الهباش قاضی‌القضات فلسطین وابسته به تشکیلات خودگردان فلسطین در واکنش به تجاوز عربستان و 10 کشور دیگر به یمن از اعراب خواست با مُشتی آهنین به هر طرفی که به گفته از مشروعیت خارج شده، پاسخ دهند همانگونه اکنون در یمن عمل شده است.تشکیلات خودگردان فلسطین به ریاست محمود عباس نیز روز گذشته از تجاوز نظامی عربستان به مردم یمن تحت عنوان حمله به شورشی‌های حوثی‌، حمایت کرده بود.

المیادین-حیدرالعبادی نخست‌وزیر عراق، دخالت خارجی در یمن را صرفا باعث پیچیده‌تر و بدتر شدن اوضاع در این کشور دانست.

العربیه-احمد العسیری فرمانده عملیات عربستان در جنگ علیه یمن، جمعه‌شب، در کنفرانسی خبری گفت که عربستان راه ارتباطی صنعا، پایتخت یمن با شهر صعده در شمال یمن را قطع کرده است.صعده در شمال یمن در مرز با عربستان، یکی از شهرهای اصلی گروه انصارالله به شمار می‌رود.مشاور دفتر وزارت دفاع عربستان با اشاره به اینکه بالگردهای آپاچی عربستان در مرز این کشور با یمن (در صعده) مواضع انصارالله را هدف قرار داده است، گفته که این عملیات برای حمایت از مردم یمن است.

خبرگزاری فارس-سخنگوی وزارت خارجه آمریکا امروز درباره مواضع کشورش در خصوص مسائل بین‌الملل علی‌الخصوص اوضاع فعلی خاورمیانه صحبت کرد.سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید که کشورش از حمایت ایران از حوثی‌ها نگران است و بدون رد و یا تأیید حمله احتمالی نیروهای زمینی عربستان به یمن می‌گوید که این جنگ نباید تا آخر دنیا به طول بیانجامد.

خبرگزاری فارس-رسانه‌ها و شبکه‌های عربی منطقه از جمله شبکه خبری العربیه، امروز جمعه به نقل از شبکه بی‌بی‌سی عربی مدعی شدند که سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس به یمن سفر کرده است.این شایعه در حالی منتشر شد که سردار قاسم سلیمانی غروب امروز جمعه در آخرین شب مراسم عزاداری بیت رهبر معظم انقلاب به مناسبت شهادت حضرت زهرا در کنار ایشانحضور داشت.

المیادین- کمیته عالی امنیتی یمن، با تکذیب خبر سقوط فرودگاه عدن به دست نیروهای طرفدار منصور هادی تأکید کرد، این فرودگاه همچنان در دست نیروهای انصارالله یمن قرار دارد.

المنار-پدافند هوایی ارتش یمن بامداد امروز شنبه، یک جنگنده نیروی هوایی عربستان سعودی را پس از ورود به آسمان صنعاء، پایتخت یمن،سرنگون کرد.این جنگنده در منطقه بنی الحارث در شمال پایتخت، ساقط شد و خلبان آن که ملیت سودانی دارد بازداشت شده است.

خبرگازاری فارس-رسانه‌ها از سقوط دومین جنگنده عربستان سعودی خبر دادند. بامداد امروز شنبه پدافند هوایی ارتش یمن در شمال صنعاء یک جنگنده سعودی را ساقط کرد و خلبان آن را اسیر کرد.خبرگزاری رسمی عربستانساعاتی بعد از انتشار خبر سرنگونی جنگنده عربستانی در شمال صنعاء، از سقوط جنگندهF-15-Sدر آب‌های دریایی سرخ خبر داد و مدعی شد که بر اثر اختلال فنی سقوط کرده است.

رویترز-دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس با ملک سلمان، پادشاه عربستان به صورت تلفنی گفت‌وگو کرد.در این گفت‌وگوی تلفنی تحولات یمن و همچنین مذاکرات هسته‌ای ایران را مورد بحث قرار داده‌اند.نخست‌وزیر انگلیس بر حمایت قاطع انگلیس از اقدام نظامی عربستان در یمن تأکید و خاطرنشان کرد انجام هر اقدامی برای جلوگیری از پیشروی‌های انصارالله و حمایت از عبد ربه منصور هادی که به ادعای وی رئیس‌جمهور یمن قانونی است، ضروری است.نخست‌وزیر انگلیس همچنین تأکید کرده بریتانیا تمامی آنچه در توان دارد را برای حمایت از عربستان انجام خواهد داد.

دیلی میل-فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس وعده داد این کشور کمک به عربستان سعودی در حملات علیه یمن را افزایش دهد.وزیر خارجه انگلیس در حمایت از عربستان سعودی گفت، انگلیس به عربستان کمک‌های فنی ارائه خواهد کرد.وی که در واشنگتن صحبت می‌کرد گفت ما به هر روشی که بتوانیم از عربستان حمایت خواهیم کرد اما مسلما در اقدام نظامی شرکت نخواهیم داشت.هاموند گفت از احتمال وجود جنگی نیابتی در یمن میان عربستان، قدرت سنی، و ایران، قدرت شیعه، اظهار نگرانی کرده بود.

خبرگزاری عربستان-نواز شریف نخست‌وزیر پاکستان دستور داد تا مقامات کشورش به شکل فوری اتباع این کشور را از یمن خارج کنند.

وال استریت ژورنال-ارتش آمریکا آماده می‌شود تا کمک به عربستان سعودی در حملات هوایی علیه یمن را افزایش دهد.مقامات آمریکایی روز جمعه اعلام کردند این کشور با فراهم کردن هواپیماهای سوخت‌گیری و بمب‌های بیشتر، به هواپیماهای عربستانی که حملات هوایی در یمن انجام می‌دهند کمک برسانند.مقامات آمریکایی گفتند برنامه‌ریزان ارتش آمریکا اطلاعات پروازهای شناسایی را به صورت آنلاین جمع آوری کرده و در اختیار نظامیان عربستان قرار می‌دهند. ارتش آمریکا اعلام کرد تعداد این پروازهای شناسایی رو به افزایش است. در کنار حملات هوایی علیه یمن، درگیری‌های زمینی میان طرفین مخالف ادامه داشت.

توئیتر-ضاحی خلفان معاون رئیس پلیس دبی: هر کس عبدالملک الحوثی را بازداشت کند و به دستگاه قضائی تحویل دهد یک میلیون درهم پاداش دریافت خواهد کرد.

المنار-سیدحسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله لبنان جمعه‌شب درباره تحولات اخیر منطقه بخصوص جنگ عربستان علیه یمن سخنان مهمی ایراد کرد.متن کامل این سخنرانیرا می توانیداینجابخوانید

شش جبهه احتمالی در تهاجم زمینی به یمن/سرزمینی که عربستان را زمین گیر خواهد کرد/شهادت طلبان در انتظار واکنش به تهاجم عربستان// آماده انتشار

جمعه 94/1/7

خبرگزاری فارس-روز دوشنبه گذشته جمعی از نیروهای یگان ویژه ارتش پاکستان وارد عربستان شدند و رسانه‌های سعودی مدعی شدند که این نیروها برای رزمایش مشترک دو کشور وارد این کشور شده‌اند.خبرگزاری عربستان سعودی گزارش کردند که پنجمین مرحله یا پنجمین رزمایش مشترک صمصام عربستان و پاکستان از ابتدای هفته آینده در طائف عربستان برگزار می‌شود اما اکنون ارتش عربستان با تمام قوا در حال حمله هوایی به یمن است.یگان‌های ویژه ارتش پاکستان روز دوشنبه (3 فروردین) وارد فرودگاه منطقه‌ای طائف در عربستان شدند و طبق گفته منابع سعودی، قرار بود این رزمایش ابتدای هفته آینده در مرکز جنگ کوهستانی ملک سلمان در منطقه شمرخ در شمال منطقه الباحه برگزار شود.ورود نیروهای پاکستانی به عربستان، یادآور ورود نیروهای پاکستانی به بحرین برای مقابله با مردم معرتض این کشور است که از فوریه سال 2011 حرکت اعتراضی خود را ادامه داده‌اند.عربستان با اعزام نیروی نظامی به بحرین که بخشی از آنان هویت پاکستانی داشتند، تحت پوشش نیروهای موسوم به سپر جزیره، اعتراضات مردمی در بحرین را سرکوب کرد.

المساء پرس-یک منبع آگاه و عالیرتبه نظامی یمن اعلام کرد که عربستان سعودی به رغم بمباران‌های مستمر مناطق مختلف در یمن، موفق نشد به سامانه‌های موشکی سام و اسکاد آسیبی وارد کند.بر اساس این گزارش، حملات هوایی عربستان سعودی به یمن برخلاف آنچه که برخی رسانه‌های سعودی و قطری شایعه می‌کنند، موفقیت‌های نظامی چندانی به همراه نداشته است و پدافند موشکی سام و اسکاد در مکان امنی قرار گرفته‌اند و تاکنون سعودی‌ها نتوانسته‌اند آسیبی به مقر نگهداری این موشک‌ها وارد کنند.

رویترز-مقام‌های آمریکایی وز جمعه مدعی شده‌اند عربستان سعودی برخی از جزئیات کلیدی اقدام نظامی در یمن را از واشنگتن مخفی نگاه داشته است.

اکونومیست-عربستان با در دست گرفتن هدایت حمله نظامی برای بازگرداندن هادی، ممکن است فروپاشی از قبل پیش‌بینی شده یمن به سناریوی عراق ـ لیبی ـ سوریه را تسریع کند.

توئیتر-انور قرقاش وزیر مشاور در امور خارجه امارات در واکنش به تجاوز اعضای شورای همکاری با فرماندهی عربستان به یمن اعلام کرد که این عملیات سرآغاز همکاری اعراب خواهد بود.هدف از عملیات طوفان قاطع و مشارکت امارات در آن بازگرداندن امنیت به یمن و حمایت از امنیت خلیج (فارس) از طریق دروازه یمن است.نمی‌توان بر تغییر راهبردی در منطقه به نفع ایران که حوثی‌ها نماینده‌اش هستند، سکوت کرد؛ اقدامات حوثی‌ها تمام گزینه‌های سیاسی را کنار زده است.

رویترز-خواجه آصف وزیر دفاع پاکستان امروز جمعه اعلام کرد که اسلام‌آباد تصمیمی مبنی بر اینکه حمایت نظامی از ائتلاف عربستان در جنگ علیه یمن اتخاذ نکرده است.آصف که در پارلمان صحبت می‌کرد، خطاب به نمایندگان گفت: هیچ تصمیمی برای مشارکت در جنگ نگرفته‌ایم. هیچ وعده‌ای نداده‌ایم. وعده ندادیم که حمایت نظامی از ائتلافی بکنیم که عربستان آن را در یمن هدایت می‌کند.اما پاکستان به دفاع از عربستان در رویارویی با هر خطری که تمامیت آن را تهدید کند، متعهد است.

رویترز-سازمان همکاری اسلامی از تجاوز نظامی ائتلاف کشورهای عرب به سرکردگی عربستان سعودی اعلام حمایت کرد.عیاد آمین مدنی، دبیر کل سازمان همکاری اسلامی گفت حمله نظامی به یمن برای نجات این کشور ضروری بوده است.

خبرگزاری عمان-یوسف بن علوی وزیر امور خارجه عُمان پنجشنبه در حاشیه نشست وزاری خارجه اتحادیه عرب اعلام کرد که مسقط از اقدامات اتحادیه عرب در راستای دستیابی به ثبات در یمن حمایت می‌کند.

المیادین-یک منبع آگاه نظامی یمن اعلام کرد که یک پهپاد سعودی که برای شناسایی مواضع برای بمبارانهای جدید، در حال پرواز بر فرار منطقه الصباحه در غرب صنعا بود، هدف قرار گرفت و سرنگون شد.

فارین پالیسی-اگر عربستان در نبرد یمن شکست بخورد، با شرمساری بزرگی مواجه خواهد بود.تصمیم‌گیری‌های کنونی عربستان حول محمد بن سلمان وزیر دفاع جدید این کشور که جوانی بین 27 تا 35 ساله و بی‌تجربه است. فرزند مورد علاقه پادشاه جدید، تنها از دو ماه قبل سابقه فعالیت نظامی دارد.بن سلمان در حالی در نشست کابینه سعودی شرکت می‌کند که کسانی چون سعود الفیصل در آن شرکت دارند، که پیش از به دنیا آمدن وی، وزیر خارجه بوده است.

رویترز-وزرای خارجه 22 کشور عربی روز پنجشنبه در نشستی در شهر شرم‌الشیخ با پیش‌نویس قطعنامه‌ای که خواستار تشکیل ارتش متحد عربی است موافقت کردند.کشورهای عربی می‌گویند خواستار تشکیل این ارتش برای مقابله با چیزی هستند که تهدیدهای امنیتی در منطقه حمله قرار دادند.

تایمز اسرائیل-عاوی ایساخاروف نویسنده اسرائیلی با بیان اینکه اسرائیل از چند ماه قبل همزمان با آغاز پیشروی‌های انصارالله نسبت به این مسئله نگران بوده است، نوشته است که نگرانی تل‌آویو بی‌دلیل نیست چراکه این گروه در تمامی تظاهرات‌های خود، شعارهای انقلاب اسلامی ایران یعنی مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل را سر می‌دهد.

روزنامه مصری الاهرام-عربستان و کشورهای همراه آن در عملیات نظامی در یمن، محاصره تنگه باب‌المندب را آغاز کرده‌اند.ناوگان غربی عربستان سعودی بنادر اصلی یمن را مسدود کرده است.

خبرگزاری فارس-منابع آگاه یمنیدرصنعاتاکید کردند که جنبش انصار الله یمن و کمیته های مردمی این کشور 30 نظامی سعودی را به اسارت گرفتند.این منابع تصریح کردند: در نتیجه درگیری های شدیدی که میان جنبش انصار الله یمن و کمیته های مردمی این کشور با نظامیان سعودی در منطقة رازح از توابع الطویلة رخ داد، 30 نظامی سعودی به اسارت گرفته شدند.

سی‌ان‌ان-رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه امشب در یک سخنرانی گفت که کشورش آماده ارائه کمک‌های اطلاعاتی و لجستیک به ائتلاف تحت رهبری عربستان برای ادامه حملات به یمن است.وی گفت:ایران در تلاش برای سیطره بر منطقه است ونمی توان این وضعیت را تحمل کرد.وی افزود:در عراق هر منطقه‌ای که داعش از آن فرار می کند، با شیعیان پر می‌شود.

اسکای نیوز-سخنگوی نیروهای متجاوز به یمن موسوم به عملیات طوفان قاطع، هدف از حملات در یمن را نابودی انصارالله و بازگرداندن حکومت منصور هادی در این کشور ذکر کرد.وی با بیان اینکه هنوز برنامه‌ای برای ورود زمینی به یمن نداریم، اما از انجام آن در زمان ضرورت سخن گفت.

خبرگزاری فرانسه-یک مقام آمریکایی اعلام کرد که این کشور، اهدای هواپیماهای سوخت‌رسان و ردیاب به عربستان برای شرکت در حملات هوایی علیه یمن را بررسی می‌کند.هم‌اکنون عربستان با استفاده از جنگنده‌های اف-15 آمریکایی و تورنادوی انگلیسی، مناطق مسکونی یمن را بمباران می‌کند.

خبرگزاری عربستان-جنگنده‌های سعودی بار دیگر مناطقی از صنعاء را بمباران کردند.

آسوشیتدپرس-سه مقام ارشد مصری گفته‌اند که حمله زمینی به یمن از مرز عربستان و همچنین دریای سرخ و دریای عرب وارد یمن صورت میگیرد. این مقامات همچنین گفته‌اند که نیروهایی از دیگر کشورها نیز در این عملیات حضور خواهند داشت.عملیات زمینی پس از آنکه حملات هوایی نیروهای یمنی را تضعیف کرده، صورت می‌گیرد.

خبرگزاری فرانسه-سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه گفت جان کری وزیر خارجه این کشور امروز به اختصار در مورد اوضاع یمن با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران گفت‌وگو کرده است.وی با این حال گفت: کری مختصرا مسئله یمن را با همتای ایرانی خود مطرح کرده، اما این مسئله موضوع مورد تمرکز مذاکرات نبوده و نیست.

خبرگزاری فارس-تلویزیون عربستان از ورود عبد ربه منصور هادی رئیس‌جمهور مستعفی یمن به ریاض پایتخت عربستان خبر داد.

پایگاه نهار پرس-حسن زید دبیر کل حزب الحق یمن امروز اعلام کرد که نیروی هوایی ارتش رژیم صهیونیستی نیز در حملات به یمن شرکت کرده است.حسن زید در صفحه فیسبوک خود نوشت که این اولین بار است که یهودی‌های صهیونیست در ائتلافی مشترک با عرب‌ها، عملیاتی مشترک اجرا می‌کنند.

رویترز-یک ژنرال آمریکایی روز پنجشنبه تأکید کرد واشنگتن به همراه متحدانش برای حفظ تنگه باب‌المندب تلاش خواهد کرد.

خبرگزاری فارس-شیخ علی خالد الشمری عضو ارشد شورای اتحاد علمای یمناعلام کرد که بعد از تجاوز عربستان به خاک یمن که شهروندان بی‌گناه یمنی را هدف قرار داده این شورا فرمان جهاد مقدس برای دفاع از وطن و کشور را صادر کرد.

رویترز-عربستان سعودی بعد از حمله به کشور یمن اعلام کرده است در صورت نزدیک شدن کشتی‌های بارگیری نفت به بنادر این کشور صادرات نفت خاورمیانه را قطع خواهد کرد.

پایگاه النشره-نبیل العربی دبیر کل اتحادیه عرب اعلام کرد که حمله نظامی عربستان و چند کشور عربی حاشیه خلیج فارس به خاک یمن با موافقت و تأیید اتحادیه عرب صورت گرفته است. نشست مشورتی وزرای خارجه اتحادیه عرب از صبح پنجشنبه (امروز) در شرم الشیخ مصر آغاز شده است، قرار است این نشست مقدمه‌ای برای نشست بعدی اتحادیه عرب که طی روزهای شنبه و یکشنبه آینده برگزار می‌شود، باشد.

پایگاه 24 امارات-عمر البشیر رئیس‌جمهور سودان اعلام کرد امنیت عربستان، خط قرمز برای سودان است.علی الکرتی وزیر خارجه سودان نیز از مشارکت کشورش در ائتلاف عربی علیه حوثی‌ها برای آنچه او بازگرداندن یمن خواند خبر داد.وی گفت که سودان خوب می‌داند که مشارکت در این جنگ ، دفاع از امنیت عربستان ، سودان و کل منطقه است و تمام تصمیم‌ها حساب‌شده گرفته خواهد شد.

خبرگزاری امارات-موسسه ارتباطاتی الاتصالات امارات اعلام کرد که پخش شبکه الیمن را متوقف کرد.این اقدام به دلیل مخالفت این شبکه با اقدام نظامی عربستان صورت می‌گیرد.

سومریه نیوز-در پی تجاوز نظامی عربستان به خاک یمن گردان‌های حزب‌الله در عراق ضمن اعلام همبستگی با جنبش انصار الله یمن تأکید کرد که سلاح و دست یاری آزادگان جهان در کنار جنبش انصار الله خواهد بود و در برابر این تجاوز از آنها حمایت خواهد کرد. مقاومت اسلامی گردان‌های حزب‌الله عراق با صدور بیانیه‌ای تأکید کرد که تجربه های میدانی نشان داده مردم یمن شکست ناپذیر هستند و اکنون بیش از هر وقت دیگری نیروی اراده و ثبات آنها در مسیر حق علیه باطل آنها را به پیروزی خواهد رساند.

آسوشیتدپرس-عربستان سعودی و متحدان این کشور در خلیج فارس پس از برگزاری نشستی با نمایندگان انگلیس، فرانسه و آمریکا در شورای امنیت، خواستار وضع قطعنامه‌ای برای تحریم تسلیحاتی جنبش انصارالله شده‌اند.دیپلمات‌ها می‌گویند اعضای کشورهای شورای همکاری خلیج فارس بعد از نشستی در روز پنجشنبه با نمایندگان این کشورها همچنین خواستار آن شده‌اند که این قطعنامه به موجب فصل هفتم منشور سازمان ملل قابل اجرا باشد.

العالم-گزارش داده است که کمیته های مردمی یمن و انصار الله وارد بیش از 35 روستای مرزی عربستان شده‌اند.

اسپاتنیک-فرماندهی مرکزی آمریکا موسوم به سنتکام در حالی از آمادگی 2 فروند ناو جنگی این کشور در دریای سرخ برای واکنش به تحولات یمن خبر داده است که وزارت دفاع آمریکا تحولات داخلی یمن را از نزدیک زیر نظر دارد.

خبرگزاری فرانسه-کاخ سفید از فعالیتهای ایران در یمن ابراز نگرانی کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز اعلام کرد که این کشور راه حل سیاسی در یمن را تایید می‌کند اما نگرانی‌های عربستان که به عملیات نظامی در یمن منتهی شده را درک می‌کند.

خبرگزاری تسنیم-سید عبدالملک الحوثی رهبر جنبش انصارالله درباره آخرین تحولات یمن و حملات عربستان به این کشور به سخنرانی پرداخت.آنها درصدد هستند که با ایجاد قحطی و حملات، بر ملت یمن چیره شده و پس از آن حمله زمینی را آغاز کنند اما از طریق این حماقت، روحیه آزادی و عزت در ملت یمن زنده شد.اگر عربستان در این حمله به آمریکا تکیه کرده، ملت یمن به خداوند تکیه دارد و اعتماد ملت ما به خدا برای حاصل شدن پیروزی زیاد است.ملت یمن در برابر محاصره و قتل و گرسنه نگه داشتن ساکت نخواهد نشست و حمله کنندگان خواهند فهمید که با این حمله مرتکب چه اشتباه بزرگی شدند.

خبرگزاری فرانسه-رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد که آنکارا ممکن است ارسال کمک لجستیک به عملیات نظامی عربستان در یمن را مورد بررسی قرار دهد ما از مداخله عربستان حمایت می‌کنیم اردوغان در ادامه گفت: ایران و گروه‌های تروریستی باید عقب‌نشینی کنند.وی درباره اقدامات ایران برای شکست داعش در عراق نیز واکنش نشان داد و گفت: ایران سعی در شکار داعش در منطقه دارد تا خود جای آن را بگیرد

شش جبهه احتمالی در تهاجم زمینی به یمن/سرزمینی که عربستان را زمین گیر خواهد کرد/شهادت طلبان در انتظار واکنش به تهاجم عربستان// آماده انتشار

پنج‌شنبه 94/1/6

رویترز-یک مقام رسمی آمریکا اعلام کرد جان کری، وزیر خارجه آمریکا امروز با تعدادی از وزرای کشورهای حاشیه حوزه خلیج فارس درباره اوضاع یمن به صورت ویدئو کنفرانس گفتگو کرده است. وی درحالی این گفتگو را انجام داده که درحال حاضر برای انجام مذاکرات هسته‌ای میان ایران و 1+5 در لوزان سوئیس به سرمی‌برد.

خبرگزاری تسنیم-نشست وزیران امور خارجه اتحادیه عرب در شرم‌الشیخ در حالی آغاز می‌شود که عربستان و همپیمانانش از بامداد امروز به یمن حمله کردند.

پایگاه ارم نیوز-نبیل العربی دبیر کل اتحادیه عرب حمایت کامل خود از حمله نظامی کنونی به مواضع جنبش انصارالله در یمن را اعلام کرد. وی گفت: اتحادیه عرب حمایت کامل خود از دولت‌های خلیج (فارس) در جنگ آینده خود علیه حوثی‌ها را اعلام می‌کند؛ حوثی‌هایی که علیه رئیس‌جمهور قانونی یمن کودتا کردند.

رویترز-دولت فرانسه اعلام کرد: در کنار شرکای خود ایستاده‌ایم تا حکومت صنعا را بازگردانیم.

خبرگزاری فرانسه-وزارت خارجه انگلیس با صدور بیانیه‌ای از اقدام نظامی در یمن حمایت کرده است.لندن در این بیانیه ضمن حمایت از عربستان و کشورهای عربی، نوشته است، راهکار نهایی در یمن باید از طرق سیاسی به دست آید.

اسپوتنیک-منابعی در پلیس مرزی یمن گزارش داده اند که عمان از ورود عبد ربه منصور هادی رئیس‌جمهور مستعفی یمن، جلوگیری کرده است. یک منبع آگاه محلی دیگر نیز گفته است که رئیس‌جمهور مستعفی یمن به شهر المکلا مرکز منطقه حضرموت منتقل شده و احتمالا از آنجا راهی عربستان سعودی می‌شود.

آناتولی-وزارت دفاع سودان اعلام کرده که برای اعزام نیروی زمینی به یمن و مبارزه با انقلابیون این کشور آمادگی دارد.

پایگاه یمن نیوز-جنبش انصارالله یمن که از بامداد امروز با حمله جنگنده‌های عربستان و چند کشور عربی دیگر، روبه‌رو شده است، کنترل یک بندر در نزدیکی باب‌المندب در جنوب یمن را بر عهده گرفت. گزارش کرد که انصارالله صبح امروز پنجشنبه بندر المخاء در نزدیکی باب‌المندب واقع در استان تعز را تحت کنترل خود در آورد.

رویترز- 4 فروند ناو جنگی ارتش مصر برای تأمین امنیت خلیج عدن به سمت یمن حرکت کرده‌اند. ناوگان مزبور از کانال سوئز رد شده و هم‌اکنون در دریایی سرخ است.

خبرگزاری فلسطینی وفا-تشکیلات خودگردان فلسطین با صدور بیانیه‌ای از مداخله نظامی اعضای شورای همکاری خلیج فارس(GCC)و عربستان در یمن اعلام حمایت کرد.

المیادین-حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه ایران: تهران و مسکو مواضع مشترکی در قبال رویدادها در منطقه از جمله یمن دارند.

اسرائیل الیوم-تل آویو در جنگی که عربستان سعودی برضد حوثی ها و هم پیمانان آنها در یمن به راه انداخته است در کنار ریاض می بیند. منافع مشترکی بین ریاض و تل آویو وجود دارد و باید از این منافع مشترک حمایت کرد.

لس‌آنجلس تایمز-مقامات آمریکایی اعلام کردند که اسناد اطلاعاتی نیروهای امنیتی یمن که جزئیات فعالیت‌های اطلاعاتی و جاسوسی آمریکا در آن‌ها تشریح شده بود، به دست جنبش انصارالله یمن افتاده است. همین امر موجب شده تا اسامی عوامل آمریکا در یمن و همچنین طرح‌های واشنگتن برای انجام عملیات در این کشور، لو برود.پیشروی‌های جنبش انصارالله یمن، خسارت شدیدی به شبکه اطلاعاتی آمریکا در این کشور وارد کرده است.

المنار-اخباری که در مورد انهدام دفتر سیاسی جنبش انصارلله یمن در برخی رسانه ها منتشر شده صحت ندارد و بیشتر شانتاژ خبری است.

العالم-محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران پنجشنبه خواهان توقف فوری عملیات نظامی عربستان علیه یمن شد وی گفت: ما خواهان توقف فوری عملیات نظامی عربستان در یمن هستیم. برای مهار بحران در یمن، همه تلاش خود را به کار خواهیم بست.

رویترز-دو سناتور آمریکایی با انتشار بیانیه‌ای گفتند عربستان در حمله هوایی به یمن، شایستگی کمک آمریکا را دارد و آمریکا نباید با حمله به تکریت، در هنگام جنگ عربستان با عوامل ایران، عوامل عراقی تهران را در عراق پشتیبانی کند.سناتور لیندسی گراهام و جان مک‌کین، در این بیانه مشترک مدعی شده‌اند که حمله عربستان پس از وقوع جنگ داخلی در یمن آغاز شده و سعودی‌ها برای حفظ امنیت خود به چنین اقدامی دست زده‌اند.

اینترفکس-وزارت خارجه روسیه روز پنج‌شنبه با صدور بیانیه‌ای خواستار توقف فوری عملیات نظامی در یمن شد. در این بیانیه از تمامی طرف‌های درگیر در یمن و متحدان خارجی آن‌ها خواسته شده که فورا هرگونه اقدام نظامی در این کشور را متوقف کنند. روسیه همچنین اعلام کرد تصمیمی برای تخلیه سفارت خود در یمن ندارد.

ریانووستی-ایلیاس اوماخانوف، نایب رئیس شورای فدراسیون روسیه با حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و خاورمیانه وزیر خارجه ایران تحولات یمن را مورد بررسی قرار دادند.

المنار-شهر عدن به‌همراه بندر و فرودگاه و کاخ ریاست جمهوری آن به‌طور کامل تحت کنترل ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در آمد.

العالم-واحد پدافند هوایی ارتش یمن توانسته است دو فروند هواپیمای متجاوز ارتش رژیم سعودی را بر فراز صنعا سرنگون کند.

المیادین-علی العماد عضو شورای سیاسی جنبش انصار الله تاکید کرده که در لحظات اولیه آغاز حمله عربستان به یمن اولین موشک از استان صعده به سوی خاک عربستان شلیک شده است.

الوطن-تمام کشورهای عرب عضو شورای همکاری خلیج فارس به جز سلطان نشین عمان با صدور بیانیه ای مشترک از نبرد علیهیمن حمایت کردند.

اسکای نیوز عربی-در خبری فوری اعلام کرد: ناوگان دریایی کشورهای غربی مستقر در دریای سرخ و تنگه باب المندب در عملیات علیه یمن مشارکت خواهند داشت.

المیادین-کاخ سفید اعلام کرد در جنگ کشورهای عربی علیه یمن ارتش آمریکا و نظامیان این کشور به صورت مستقیم در حمله به یمن حضور و مشارکت ندارند. گفته می شود باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا بامداد امروز ضمن حمایت از تصمیم عربستان سعودی مبنی بر حمله به یمن از حمایت لجستیکی و اطلاعاتی آمریکا از تجاوز به خاک یمن خبر داده است. کاخ سفید همچنین از تشکیل اتاق عملیات به ریاست باراک اوباما رئیس جمهور این کشور خبر داد. یک مقام رسمی آمریکایی نیز که نامش فاش نشده به رویترز گفته است که عربستان سعودی پیش از آغاز عملیات نظامی در یمن، با آمریکا هماهنگ کرده است.

المیادین-علی القحوم یکی از رهبران انصارالله در واکنش به اخبار منتشر شده در برخی از رسانه‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای مبنی بر کشته شدن برخی از رهبران این جنبش در تجاوز اخیر عربستان گفت: این اخبار به هیچ عنوان صحت ندارد، بلکه با هدف سرپوش گذاشتن بر کشتار غیر نظامیان در تجاوز عربستان انتشار یافته است. وی افزود: همچنین اخبار رسیدن تانکهای برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس به یمن صحت ندارد و ملت یمن هرگونه دخالتی را با قدرت پاسخ خواهند داد.

المیادین-سخنگوی جنبش انصارالله اعلام کرد وقایعی که در جنوب یمن در حال وقوع هستند، مبارزه‌ای میهنی ضد نیروهای تروریست و افراطی است.

الجزیره-نیروهای الحوثی موفق شدند کنترل بندر المخاء را در تنگه باب المندب را به دست بگیرند. نیروهای الحوثی همچنین موفق شدند کنترل نیروگاه تولید برق شهر تعز را هم به دست بگیرند.

پایگاه صدی البلد-حمزه الکمالی عضو شورای کنگره گفت‌وگوهای ملی یمن مدعی شد حوثی‌ها تجهیزات نظامی خود را به مرزهای یمن-عربستان منتقل کرده‌اند. وی گفت: هم اکنون مشورت‌هایی میان وزارت‌های خارجه مصر، یمن و عربستان برای دستیابی به راه‌حل‌هایی برای بحران یمن وجود دارد.

خبرگزاری امارات-کشورها شورای همکاری خلیج فارس به غیر از عمان بیانیه ای را صادر کردند.در این بیانیه اقدام جنبش انصارالله کودتا خوانده شده و آمده است: عربستان، امارات، بحرین، قطر و کویت با نگرانی بسیار ، تحولات اخیر در یمن را دنبال می‌کنند؛ تحولاتی که پس از کودتای حوثی‌ها علیه حکومت مشروع یمن رخ داد و امنیت این کشور را به خطر انداخته و به تهدیدی بزرگ برای امنیت منطقه تبدیل شده است.

پایگاه خبری ارم نیوز امارات- 10کشور در حمله نظامی به یمن مشارکت دارند که شامل اعضای شورای همکاری خلیج فارس‌ به غیر از عمان، به علاوه ترکیه، اردن، مصر، الجزائر و سودان است.شبکه خبری العربیه اعلام کرد که اردن، مصر، پاکستان و سودان برای مشارکت در عملیات زمینی در یمن اعلام آمادگی کرده‌اند.

العربیه- 185 جنگنده در حمله به یمن مشارکت دارند که 100 فروند آن سعودی است.همچنین 30 جنگنده اماراتی، 15 جنگنده بحرینی، 15 جنگنده کویتی و 10 جنگنده قطری و 6 جنگنده مغربی است.

العربیه-در حمله ارتش عربستان به یمن چندین عضو بارز جنبش انصارالله کشته شده‌اند.عبدالخالق الحوثی، یوسف المدانی و یوسف الفیشی در حملات کشته شده‌اند و گفته می‌شود محمد علی الحوثی رئیس کمیته انقلابی جنبش انصارالله زخمی شده است. جنگنده‌های سعودی در ادامه حمله به خاک و حریم یمن، پایگاه‌های نظامی و انبار تسلیحاتی در صنعاء پایتخت یمن را نیز هدف گرفتند. جنگنده‌های سعودی 4 فروند هواپیما و همه لانچرهای موشک‌های سام را در حملات خود هدف گرفتند و نابود کردند.

المیادین-ارتش یمن اعلام کردحملات جنگنده‌های عربستان سعودی به صنعاء، دست‌کم 13 کشته بر جای گذاشت. ارتش یمن افزود که همه این 13 نفر غیرنظامی هستند که در میان آنان چند زن و کودک نیز حضور دارند.

اسپوتنیک-منابعی در قبایل یمنی گزارش دادند که هزاران نفر از اعضای جنبش انصار‌الله در استان صعده در طول مرز عربستان سعودی مستقر شده‌اند. این خبر ساعاتی پس از حمله هوایی عربستان سعودی و چند کشور عربی دیگر به مواضع انصارالله در یمن از جمله در صنعا پایتخت یمن منتشر شد. این منبع در انصارالله گفته است که جنبش انصارالله در حال ارزیابی احتمالمقابله به مثل با عربستان سعودی است.

خبرگزاری فرانسه-قیمت نفت در معاملات امروز با تهاجم نظامی عربستان به یمن نسبت به روز گذشته بیش از 3 دلار افزایش یافت و بالای 58 دلار معامله شد.

خبرگزاری فارس-مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن محکوم کردن حملات هوایی بامداد امروز به کشور یمن که منجر به کشته و زخمی شدن تعدادی از مردم بی گناه یمن شد این اقدام را گامی خطرناک و مغایر با مسئولیت‌های بین‌المللی در احترام به حاکمیت ملی کشورها دانست.

المیادین-جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید روز چهارشنبه مبارزان جنبش انصارالله را به ایجاد بی‌ثباتی در یمن متهم کرد. منابع خبری گزارش دادند که مبارزان جنبش انصارالله یمناز چندین محود وارد شهر عدن شده‌اند.

رویترز-جنیفر ساکی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا: حملات حوثی‌ها به رئیس‌جمهور یمن را محکوم می‌کنیم. صبح امروز با عبدالهادی منصور تماس داشتیم و متوجه شدیم که وی، محل اقامت خود را ترک کرده؛ ما از محل اقامت فعلی وی خبری در دست نداریم. وی درباره حمله عربستان به یمن گفت: عربستان با توجه به نزدیکی به مرزهای یمن، نگرانی‌های مشروعی در خصوص امنیت خود دارد.

آناتولی-وزارت خارجه مصر پنجشنبه با صدور بیانیه‌ای بر حمایت سیاسی و نظامی از تجاوز علیه یمن تأکید کرد. در این بیانیه آمده است: مصر با نگرانی ، چند هفته است که اوضاع سیاسی و امنیتی در یمن را دنبال می‌کند و در راستای مسئولیت تاریخی خود در قبال امنیت ملی-عربی به ائتلاف دولت‌های حامی حکومت شرعی یمن پیوسته است. همچنین وبگاه خبری العرب الیوم اردن، اعلام کرد اردن مشارکت در حمله نظامی علیه یمن را تأیید کرده است.

العربیه-بامداد پنجشنبه سفیر عربستان در آمریکا از آغاز عملیات توفان قاطع برای تجاوز نظامی به حریم یمن خبر داد و اعلام کرد که این عملیات بامداد پنجشنبه ساعت24به وقت عربستان سعودی با دستور ملک سلمان شاه این کشور آغاز شده است. 10 کشور در این تجاوز نظامی مشارکت دارند که شامل اعضای شورای همکاری خلیج فارس‌(GCC)جز کشور عمان، به علاوه ترکیه، اردن، مصر، الجزائر و سودان است. اردن، مصر، پاکستان و سودان برای مشارکت در عملیات زمینی در یمن اعلام آمادگی کرده‌اند.

شش جبهه احتمالی در تهاجم زمینی به یمن/سرزمینی که عربستان را زمین گیر خواهد کرد/شهادت طلبان در انتظار واکنش به تهاجم عربستان// آماده انتشار

چهارشنبه 94/1/5

المنار- ارتش یمن با حمایت کمیته‌های مردمی به شهر عدن واقع در جنوب یمن وارد شدند و تعدادی از افسران وابسته به منصور هادی از جمله محمود الصبیحی وزیر دفاع سابق این کشور را بازداشت کردند. هیئت‌های نمایندگی دیپلماتیک عربستان،‌ امارات و کویت نیز شهر عدن را ترک کرده‌اند. همچنین سفیر مصر در یمن و اعضای کنسولگری این کشور شهر عدن را ترک کردند.

خبرگزاری آناتولی- خالد البحاح روز سه شنبه، یمن را به مقصد آمریکا ترک کرد. بحاج پس از گذشت یک هفته از پایان بازداشت خانگی وی از سوی کمیته های مردمی یمن، به آمریکا سفر کرده است.

رویترز- ماثیو تولر سفیر آمریکا در یمن، امروز در نشستی با اعضای اتاق بازرگانی عربی-آمریکایی از احتمال سقوط سریع شهر عدن خبر داد. او با ابراز خوش‌بینی خود به اینکه گروه‌های درگیر در یمن می‌توانند به توافق برای تقسیم قدرت برسند، شرط آن را تجمع جمع وسیعی از گروه‌های یمنی در خارج از یمن و به دور از تاثیر ایران دانست.

اسکای نیوز- وزارت خارجه قطر اعلام کرد، گروه های یمنی برای برگزاری گفت‌و‌گو ها در دوحه پایتخت این کشور به توافق رسیده‌اند.

المیادین- ارتش یمن در بیانیه‌ای اعلام کرد: هرگونه دخالت خارجی در یمن را با قدرت پاسخ خواهیم داد.

خبرگزاری تسنیم- منابع یمنی خبر دادند که کمیته‌های مردمی یمن کنترل پایگاه هوایی العند واقع در استان لحج در جنوب یمن را به دست گرفتند. مسئولان آمریکایی روز سه‌شنبه اعلام کردند که عربستان سعودی تجهیزات نظامی سنگین شامل توپ‌های سنگین را به مناطق نزدیک به مرزهای یمن منتقل کرده است. منابعی در دولت آمریکا اعلام کردند که خودروهای زرهی و توپ‌هایی که عربستان به جنوب انتقال داده است احتمالا برای اهداف دفاعی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این منابع رسمی حجم تجهیزات انتقال داده شده را بزرگ اعلام کردند.

خبرگزاری فارس- بعد از پیشروی سریع نیروهای جنبش انصارلله به سمت جنوب، اعضای خانواده عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی یمن از استان عدن فرار کردند. یک منبع مطلع در یمن گفت که اعضای خانواده رئیس‌جمهور مستعفی به سمت استان حضرموت رفتند. بنا بر این گزارش،‌ قرار است این افراد از استان حضرموت به سمت کشور عمان راهی شوند. از سوی دیگر جلال پسر منصور هادی به دبی گریخت و گفته می‌شود اموال زیادی را با خود برده است.

المیادین- محمد البخیتی عضو شورای سیاسی انصارالله گفت: هیچ توجیهی برای انتقال گفت‌وگوهای سیاسی به خارج از صنعا وجود ندارد و مواضع انصارالله در این خصوص ثابت است.

خبرگزاری تسنیم- محمداسماعیل کوثری، منصور حقیقت‌پور و سید حسین نقوی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران از مجروحان حادثه تروریستی صنعاء که در بیمارستان بقیةالله(عج) تهران بستری هستند، عیادت کردند.

سه‌شنبه 94/1/4

ورلدتریبیون-انفجار جمعه گذشته در مسجد شیعیان یمن در صنعا دقیقا زمانی رخ داد که نمازگزاران در حال شعارهای ضد آمریکایی، اسرائیلی و بانگ الله اکبر بودند.در این حمله انتحاری 142 نمازگزار شهید و 351 نفر مجروح شدند.بر اساس فیلم گرفته شده توسط دوربین‌های مدار بسته در این ماجرا هنگامی که نمازگزاران شعارهای مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل، مرگ بر صهیونیست سر داده و در پی آن فریاد الله اکبر و اسلام پیروز است، سر دادند، عامل انتخاری خود را منفجر کرد.

خبرگزاری تسنیم-اقدامات در راستای بسیج عمومی اعلام شده برای مقابله با عناصر القاعده و گروه تروریستی داعش ادامه دارد و کمیته های انقلاب و امنیت یمن نیز به اقدامات خود در این زمینه ادامه می دهد.در همین راستا، کمیته های انقلاب و امنیت یمن نیروهای تقویتی و پشتیبانی جدیدی برای مقابله با عناصر القاعده و داعش به جنوب این کشور اعزام کردند.برخی منابع نظامی گفتند که حدود 5 هزار نیرو و 80 دستگاه تانک در همین راستا به استان إب در نزدیک استان تعز منتقل شد.

رویترز-ماری هارف سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید که ایران از حوثی‌ها پشتیبانی می‌کند ولی مدرکی نیست که کنترل یمن در دست تهران باشد.

الجزیره-ریاض یاسین وزیر خارجه دولت منصور هادی مستقر در عدن از ارگان نظامی شورای همکاری خلیج فارس (سپر جزیره) به سرکردگی عربستان خواست تا هرچه سریع تری در اقدام به مداخله نظامی در یمن کنند.

اسکای نیوز-انگلیس از عقب‌نشینی نیروهای ویژه این کشور از یمن خبر داد.روز یکشنبه نیز وزارت خارجه‌ آمریکا اعلام کرد تمامی کارکنان و دیپلمات های این کشور در پی بحرانی شدن اوضاع امنیتی از یمن خارج شده‌اند.

الجزیره-محمد البخیتی عضو شورای سیاسی جنبش انصارالله یمن در واکنش به اظهارات مداخله جویانه سعود الفیصل وزیر امور خارجه عربستان گفت: اگر عربستان یا هر دولت دیگری وارد جنگ با یمن شوند با شجاعت با آن مقابله می‌کنیم.وی افزود: مداخله در یمن راه حل نیست و روزنه درگیری‌ها گسترش خواهد یافت و کشورهای حوزه خلیج [فارس] بزرگترین بازنده خواهند بود چون ما در یمن همواره با درگیری‌ها بوده‌ایم.وی افزود: به عربستان هشدار می‌دهم که این کشور مسئول هرگونه مداخله خواهد بود و تاکید می‌کنیم هر گونه مداخله به پایان نظام آل سعود در جزیره عربی منتهی خواهد شد.فیصل در سخنانی تهدید به استفاده از نیروی نظامی کرده بود.

رویترز-جمال بن عمر فرستاده سازمان ملل در امور یمن در سخنان خود از طریق ویدئو کنفرانس در جلسه اضطراری شورای امنیت گفت: تنها گزینه برای جلوگیری از وقوع جنگی داخلی در یمن، گفت وگو است.وی گفت: حوادث هفته‌های اخیر یمن را به جنگ داخلی نزدیک کرده است و ما با همه طرف‌ها در یمن به امید پرهیز از وقوع جنگی داخلی کار می‌کنیم

شش جبهه احتمالی در تهاجم زمینی به یمن/سرزمینی که عربستان را زمین گیر خواهد کرد/شهادت طلبان در انتظار واکنش به تهاجم عربستان// آماده انتشار

دوشنبه 94/1/3

خبرگزاری فارس-عبدالملک الحوثی رهبر گروه انصارالله یمن در سخنرانی خود قطر و عربستان را کشورهایی توصیف کرد که منابع مالی تمامی توطئه‌ها علیه مردم یمن و مردم منطقه را تأمین می‌کنند و اتفاقات اخیر و بمب گذاری روز جمعه را در راستای ترساندن و تسلیم شدن مردم یمن دانست.وی فرمان بسیج عمومی در جنوب یمن را نه با هدف مقابله با مردم جنوب بلکه برای مقابله با القاعده و اعوان و انصار آن دانست و افزود: ما نمی‌خواهیم جنوبی‌ها را هدف قرار بدهیم، بلکه هدف ما مواجهه با القاعده و تروریسم است و همه ما از طرف القاعده و داعش مورد تهدید هستیم و نباید در راستای حمایت از آن‌ها قدم برداریم.

پایگاه خبری النشره-جمال بن عمر فرستاده سازمان ملل در امور سوریه در سخنان خود از طریق ویدئو کنفرانس در جلسه اضطراری شورای امنیت گفت: تنها گزینه برای جلوگیری از وقوع جنگی داخلی در یمن، گفت وگو است.وی گفت: حوادث هفته‌های اخیر یمن را به جنگ داخلی نزدیک کرده است و ما با همه طرف‌ها در یمن به امید پرهیز از وقوع جنگی داخلی کار می‌کنیم.

سی ان ان-صبح یکشنبه وزارت خارجه‌امریکا اعلام کرد، در پی وخیم تر شدن اوضاع امنیتی در یمن، تمامی کارکنان و دیپلمات‌های خود را از یمن خارج کرده است. ریک فرانکونا ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا و تحلیلگر نظامی در واکنش به این اتفاق گفت: آمریکا تمامی قدرت تحرک میدانی خود را در یمن از دست داده است.وی در ادامه گفت: خروج آمریکا از یمن به معنی آن است که ما آخرین قدرت خود را در یمن از دست داده‌ایم و پس از اینکه سفارت خود را نیز در یمن بستیم، ضربه سنگینی به آمریکا محسوب می‌شود.

خبرگزاری فارس-جنبش انصارالله و نیروهای مردمی یمنی پس از آن‌که صبح روز یکشنبه توانستند شهر تعز سومین شهر بزرگ یمن را به تسلط خود در آورند، امروز به سمت استان لحج در شمال استان عدن محل حضور عبد ربه منصور هادی پیشروی خود را آغاز کرده‌اند.

خبرگزاری فارس-عبدالوهاب صعد رئیس تیم پزشکی یمنی گفت: از آن جا که تعداد زخمی‌های انفجارهای تروریستی چند روز گذشته در زیاد بود و در یمن ظرفیت این مجروح برای پذیرش وجود نداشت تعدادی از کشورها نظیر ایران و عمان برای پذیرش مجروحان اعلام آمادگی کردند که حدود 40 نفر آنها به عمان رفته و 52 نفرشان نیز به ایران آمدند.

یک‌شنبه 94/1/2

پایگاه یمنی الاهالی نت- هلیکوپترهای جنگی نیروی سپر جزیره، ارگان نظامی شورای همکاری خلیج فارس، از صبح یکشنبه به شهر عدن برای کمک به عبد ربه منصور هادی به پرواز درآمده اند. یک منبع نظامی در این باره گفت، هلیکوپترهای جنگی شورای همکاری خلیج فارس، صبح امروز در آسمان عدن به پرواز درآمدند تا از بمباران هوایی احتمالی انصارالله به کاخ ریاست‌جمهوری جلوگیری کنند.

شبکه المیادین- وزارت خارجه‌ آمریکا اعلام کرد، تمامی کارکنان و دیپلمات‌های خود را از یمن خارج کرده و دلیل آنرا نیز اوضاع وخیم امنیتی در این کشور ذکر کرده است. وزارت خارجه آمریکا همچنین اعلام کرده که تهدیدات تروریستی در یمن را پیگیری می‌کنیم و درصدد توقف آن هستیم.

اسکای‌نیوز- منابع خبری از تسلط گروه انصارالله بر شهر مهم تعز که دروازه جنوب یمن خوانده می‌شود، خبر دادند.تعداد 300 نیروی انصارالله در فرودگاه این شهر حضور دارند و کنترل این مکان را در دست گرفته‌اند.

پایگاه خبری الثوره-عبداللطیف الزیانی دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس در واکنش به حمله به نمازگزاران یمنی در صنعا، از تمامی یمنی‌ها خواست به توافق ملی پایبند باشند.الزیانی گفت: حمله انتحاری به مساجد، اقدامی تروریستی و مخالف با ارزش‌ها و اصول انسانی است و هدف آن کشاندن یمن به دایره درگیری و کشتار می‌باشد.الزیانی در ادامه از تمامی احزاب سیاسی و نیروهای یمنی درخواست کرد به توافق ملی پایبند باشند و به دنبال استفاده از زور نباشند تا مسأله یمن عمیق‌تر نشود.

خبرگزاری فارس-عبدالمنصور هادی رئیس جمهور فراری یمن در سخنانی در عدن از حمایت‌های عربستان سعودی و دیگر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در برابر انقلاب مردم این کشور تشکر کرد.وی با تکرار ادعای پیشین درباره اینکه ایران در امور داخلی یمن دخالت می‌کند، تاکید کرد که به پایتخت بازخواهد گشت.

رویترز- 100 نیروی ویژه ارتش آمریکا پایگاه خود در جنوب یمن را تخلیه کردند.منابع رسانه‌ای خبر دادند که اشغال یک منطقه در نزدیک پایگاه توسط نیروهای القاعده دلیل این اقدام نیروهای ویژه آمریکایی بوده است.

الریاض عربستان-جانشین ولی عهد عربستان با ولی عهد بحرین، ولی عهد ابوظبی، نخست‌وزیر قطر، و محمد الخالد الصباح وزیر کشور کویت که به این کشور سفر کرده بودند دیدار کرد و درباره تازه ترین تحولات منطقه بویژه تحولات یمن با آنها گفت‌وگو کرد .طرفهای شرکت کننده در این نشست همچنین بر ضرورت تسریع در برگزاری نشست ریاض زیر نظر شورای همکاری خلیج فارس که رئیس‌جمهور مستعفی یمن خواستار برگزاری آن شده است، تاکید کردند.این در حالی است که ترکی فیصل رئیس اسبق دستگاه اطلاعاتی عربستان نیز بعد از نا‌آرامی‌های اخیر یمن و انتقال عبدربه منصور هادی رئیس‌جمهور مستعفی یمن به مکانی امن گفت که ما باید برای حمایت‌های مالی، سیاسی و حتی نظامی از عبدربه منصور هادی آماده باشیم.

رویترز-شورای امنیت سازمان ملل روز یکشنبه برای بررسی وضعیت کشور یمن، جلسه اضطراری تشکیل می‌دهد.این جلسه یک روز پس از آن تشکیل می‌شود که عبد ربه منصور هادی رئیس‌‌جمهور مستعفی یمن که به شهر عدن گریخته، خواستار دخالت خارجی در این کشور شد.

دوشنبه 94/1/1

خبرگزاری فارس- حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه کشورمان ضمن محکومیت شدید اقدام تروریستی در دو مسجد صنعا، اعلام کرد: تهران آماده پذیرش مجروحان این حادثه و مداوای فوری آنان است. وی افزود: تیمی زبده از پزشکان جراح و داوطلب کشورمان آماده اعزام به صنعا و مداوای مجروحان در محل می‌باشند و به محض موافقت مقامات صنعا این تیم آماده ورود به صنعا و یا مداوای مجروحان در ایران می‌باشد.

خبرگزاری فارس -عوامل انتحاری روز جمعه دو مسجد الحشحوش و بدر در شهر صنعا پایتخت یمن را هدف حمله قرار دادند که منجر به کشته شدن 137 نفر و زخمی شدن 340 نفر شد.

العهد- حزب الله لبنان با صدور بیانیه‌ای حملات تروریستی روز گذشته در صنعا را که منجر به کشته شدن بیش از 140 نفر شد، محکوم کرد. حزب الله در این بیانیه ضمن تسلیت به مردم یمن و سید عبدالملک الحوثی رهبر انصارالله یمن تاکید کرد که امت اسلامی باید در یک صف علیه تروریست‌ها قرار گیرند.

المیادین -محمد عبدالسلام سخنگوی انصارالله با محکوم کردن حمله روز گذشته به دو مسجد در صنعا تاکید کرد که حملات تروریستی در صنعا با حمایت عربستان انجام شد. عبدالسلام با اشاره به اینکه گروه‌هایی همچون داعش و جبهه النصره تنها تامین کننده امنیت اسرائیل هستند، اظهار داشت که آنچه امروز در یمن در جریان است توطئه اطلاعاتی آمریکا از طریق عربستان سعودی برای تقسیم یمن است. عبدالسلام در ادامه با تشکر از محکومیت بین المللی حمله تروریستی روز گذشته در صنعا تصریح کرد که تعدادی از مجروحان این حمله تروریستی به کشور عما‌ن انتقال یافتند.

سه‌شنبه 93/12/29

شبکه العربیه- درگیری‌ میان نیروهای انصارالله و قبائل مأرب بالاگرفته است و ده‌ها نفر کشته شده اند. استان مأرب در مرکز یمن از نظر منابع نفت و گاز در این کشور مقام اول را دارد و اولین تولید کننده مشتقات نفت و گاز در یمن است. از سوی دیگر این استان در جوار استانهای الجوف و حضرموت که استان‌های نفت خیز و هم مرز عربستان هستند واقع شده است به همین دلیل از اهمیت خاصی برای ریاض برخوردار است.

المیادین- امروز عوامل انتحاری دو مسجد در شهر صنعا پایتخت یمن را هدف حمله قرار دادند که در این حمله دست کم 55 نفر کشته شدند .یکی از این حملات در مسجد الحشحوش و دیگری در مسجد بدر در پایتخت یمن رخ داده است. القاعده مسئولیت این حملات تروریستی را به عهده گرفت.

چهارشنبه 93/12/28

منابع خبری یمن- یک عضو جنبش انصارالله و نماینده این جنبش در گفت‌وگوهای ملی یمن امروز (چهارشنبه) در خیابانی در صنعا هدف گلوله قرار گرفت و کشته شد. به گفته منابع امنیتی، دو مرد مسلح در حالی که سوار بر موتورسیکلت بودند عبدالکریم خیوانی، عضو کمیته انقلابی، روزنامه‌نگار و از نزدیکان عبدالملک الحوثی، رهبر جنبش انصارالله را در مرکز صنعا ترور کردند. جنبش انصارالله یمن در بیانیه‌ای ضمن محکومیت این اقدام، ترور الخیوانی را تلاشی ناامیدکننده برای ترور انقلاب خواند. عبدالکریم خیوانی نماینده انصارالله در کنفرانس گفتگوی ملی بود که ژانویه 2014 اصول قانون اساسی جدید را تدوین کرد.

شبکه العربیه- دولت روسیه اعلام کرد که با تصمیم سازمان ملل درباره انتقال مقر گفت‌وگوی احزاب مختلف یمنی به ریاض مخالف است. اعضای شورای امنیت سازمان ملل روز سه‌شنبه گذشته یک نشست غیرعلنی را درباره آخرین تحولات یمن برگزار کردند. در این نشست که پشت درهای بسته برگزار شد، آخرین تحولات یمن با حضور جمال بن عمر، نماینده سازمان ملل در امور یمن مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

پنج‌شنبه 93/12/18

الاخبار- در شرایطی که یمن تلاش می‌کند از درگیری مسلحانه‌ای که برخی از مدتها پیش برای آن لحظه‌شماری می‌کنند، پرهیز کند، عبدربه منصور هادی رئیس‌جمهور مستعفی یمن، عدن را پایتخت موقت خود معرفی کرده است.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    مشرق جان کاش روسیه و ایران وچین وهند کمک میکردند و موشکهای با کلاهک چند صد کیلو گرمی به یمنیها میدادنند تا دودمان ال سعود این وحشیهای قرن 21 را به اتش میکشیدند.
  • آسمان ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    مشرق از شهر ادلب و اردوگاه یرموک چ خبر؟ یه چند مدتی هست که از تحولات سوریه بی خبرم شما هم که سوریه رو گذاشتی کنار. راستی میگن یک نبل و الزهرای جدید در راهه؟ فوعه و کفریا.آره؟درسته؟
  • ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    مشرق تقصیر نداره ، تنها رسانه ایه که تحولات سوریه رو چه مثبت و چه منفی منتشر می کنه و این خیلی عالیه ، اما بخش منفیش باعث حساسیت عده ای می شه که جنبشون ضعیفه و در نظرات مشرقو متهم و محکوم می کنن ، حالا هم که ادلب سقوط کرده مشرق بخواد خبر بزنه باید ادلب و چگونگی سقوط رو هم بزنه که عده ای خوششون نمی اد . من از مشرق درخواست دارم که سرویس سوریه رو دوباره فعال کنه . ما از مشرق و نحوه خبررسانیش درباره سوریه راضی هستیم .
  • آسمان ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    دوست ناشناس عزیز راستی از اردوگاه یرموک و فلسیطینیان عزیزمون چ خبر؟ میگن این چند روز اونجا هم خبرایی بوده.خخخخخخخ
  • ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    شما که میگفتید عربستان نیرو نمیفرسته پس نیروهای ویژش اونجا توی قلب یمن چکار میکن؟؟؟
  • ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    جایگاه ایران در این جنایت عظیم غیر انسانی و وحشیانه آل سعود وهمپیمانانش کجاست؟ ما اگر بخواهیم در مذاکرات هسته ای هم توفیقی داشته باشیم باید در این ازمایش قدرت شرکت نماییم وچندتا موشک یه عربستان واین امیرات متحده عربی که به سلاحهای خریداری شده از امریکا و غرب مینازد شلیک کنیم ! من یقین دارم امریکا به خاطر این عربهای کثیف خودرا درگیر جنگ نخواهند کرد !
  • ضد خائن ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    دوست گرامی کاملاً درست می گوئید اما این وزارت خارجه حتی حاضر نشده تجاوز عربستان را محکوم بکنه ! در حالی که بجز عراق ، ونزوئلا هم از آن سر دنیا عربستان را محکوم کرده ! چه گویم که ناگفتنم بهتر است
  • ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    ما اول باید بدانیم که دوست و دشمن اصلی ما کیست بعد وارد عمل شویم.
  • موشک خان ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    جناب آسمان چرا به جای شایعه پراکنی از سرویس جستجوی مشرق استفاده نمی کنی!!! یزموک رو جسجو کن در مشرق تا متوجه گاف بزرگی که الان دادی بشی :)))
  • علیرضا ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    شده کلاف سر در گم قضیه خیلی پیچیده شده مثل مصر که اول از اخوان المسلمین دفاع کردن بعد دیدیم وقتی به قدرت رسیدن رفتن دست اسرائیل بوسیدن حالا همه نگاه ها به رهبره تا چه امر کنند
  • ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۷
    0 0
    یعنی تا الان نفهمیدی دشمن قسم خورده ما کیه به نظرم تو اصلا توی توهمی
  • آسمان ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۷
    0 0
    جناب موشک خان از تو نپرسیدم پس حرف نزن و خودتو دخالت نده.با تشکر
  • موشک خان ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۷
    0 0
    منتظر بودی مشرق مستقیما بیاد جوابت رو بده اونجور بد ضایع می شدی ها ... برو جانم قبل از سوتی دادن قدر بررسی کن :)))
  • آسمان ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۷
    0 0
    موشک برو پی کار خودت زیادم حرف نزن.مطمئن باش اگه نحرفی نمیگم لالی.آفرین بچه خوب.
  • نوروزی ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
    0 0
    ارتش کشور یمن به همراه انقلابیون ومردم مسلمان دست به دست هم دهند وبه یکباره بر سربازان سعودی حمله کرده وهمگی آنان را بکشند حتی یک اسیر جنگی هم از آنان نگیرند وپنجاه تا پنجاه تا از این سربازان راگرفته سر آنان را جدا کرده وبرای پادشاه این کشور بفرستند ضمناً اگر در این میان سربازی از هر کشوری که کمک آنان کرد با او هم چنین کنند وچنان درسی به متجاوز دهند که کسی خیال حمله به کشوری را در سر نپروراند0
  • ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
    0 0
    همه ی کشور های عربی باید با هم متحد شده وکشور اسرائیل را با خاک یکسان کنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس