بی‌بی‌سی فارسی با محدود کردن مردم انقلابی و مبارز یمن به حوثی‌ها (شیعیان زیدی) و بعد برچسب «شورشی» زدن به آنها همزمان به دنبال مشروع نشان دادن اقدامات عربستان در یمن و تضعیف جریان شیعی در منطقه است.

گروه جنگ نرم مشرق - بنگاه سخن‌پراکنی بریتانیا به خصوص بخش فارسی زبان آن همیشه به دنبال اثبات "بی‌طرفی" در ارایه اخبار به مخاطبان خود است و نقطه تمایز خود با دیگر رسانه‌های فارسی زبان داخل ایران و خارج نشین را در همین نکته "بی‌طرفی"، آن هم با ادبیات ویژه خود می‌داند. بی‌بی‌سی فارسی با این ادبیات خاص خود در انتشار اخبار توانسته توجه مخاطبان فارسی‌زبان مختلفی را در جهان به سمت خود جلب کند اما می‌توان به مواردی مانند اطلاق کردن عناوینی به گروه‌های درگیر در مناطق اسلامی مانند داعش یا حوثی‌های یمن اشاره کرد که تردیدهایی را در حفظ این رویه "بی‌طرفی" برای مخاطبان خود به ارمغان آورده است.

حوثی‌ها در بی‌بی‌سی فارسی شورش کرده‌اند! + تصاویر /// در حال ویرایش

این رسانه انگلیسی که از خبرنگاران ایرانی که تحت آموزش اساتید انگلیسی قرار گرفته‌اند، بهره می‌برد، خط مشی مخصوص دولت انگلیس را در ارایه بعضی اخبار لحاظ می‌کند که موجب تردید در بی‌طرف بودن این رسانه می‌شود. یکی از خط مشی‌های دولت انگلیس از دیرباز تا کنون جدایی انداختن میان مذاهب اسلامی و ایجاد تنفر آنها از یکدیگر است؛ از سوی دیگر تخریب نرم و ظریف چهره شیعه برای مخاطبان فارسی زبان نیز از دیگر برنامه‌های مراکز تصمیم‌ساز انگلیس است.

داعش تروریست نیست، اما مسلمان است!

با توجه به مبحث گفته شده بعضی رویکردهای انتشار خبر در بخش فارسی زبان بی‌بی‌سی نباید باعث تعجب ‌شود؛ یکی از پر سر و صدا‌ترین این رویکردها در رابطه با عناوینی بود که بخش فارسی زبان بی‌بی‌سی به گروه «داعش» ‌داده بود که موجب اعتراض شدید مخاطبان این رسانه در سر تا سر جهان شد. با توجه به اینکه اکثر مسئولین کشورهای مختلف در اقصی نقاط جهان گروه «داعش» یا «دولت اسلامی شام و عراق» را یک گروه تروریستی خطاب می‌کنند اما بخش فارسی زبان بی‌بی‌سی، این گروه را با عناوینی مانند «پیکارجویان»، «دولت اسلامی»، «خلافت اسلامی»، «مخالفان» و... می‌نامد و اصرار عجیبی دارد که برچسب "تروریستی" بر این گروه نزند.

حوثی‌ها در بی‌بی‌سی فارسی شورش کرده‌اند! + تصاویر /// در حال ویرایش

حوثی‌ها در بی‌بی‌سی فارسی شورش کرده‌اند! + تصاویر /// در حال ویرایش

حوثی‌ها در بی‌بی‌سی فارسی شورش کرده‌اند! + تصاویر /// در حال ویرایش

حوثی‌ها در بی‌بی‌سی فارسی شورش کرده‌اند! + تصاویر /// در حال ویرایش

صادق صبا رئیس بخش فارسی بی‌بی‌سی پس از این اعتراضات فراوان مجبور شد با نوشتن یادداشت در سایت بی‌بی‌سی فارسی با عنوان « چرا بی‌بی‌سی به کسی تروريست نمی‌گوید؟» و همچنین حضور در شبکه تلویزیونی تحت سرپرستی خود به این اعتراضات این گونه جواب دهد:«ما موظف نیستیم که بر روی گروه‌ها و جریانات ارزش‌گذاری کنیم و چون این گروهک خود را دولت اسلامی‌می‌نامد، ما هم از همان واژه برای آنها استفاده می‌کنیم... این موضوع جز سیاست‌های کل بی‌بی‌سی است و ما از آن پیروی می‌کنیم.» وی همچنین افزود:« بی‌بی‌سی به هیچ گروهی تروریستی نمی‌گوید. مخاطبان بی‌بی‌سی می‌خواهند اخبار دنیا را بشنوند نه اینکه این عنوان‌ها را بشنوند. وظیفه ما در بی‌بی‌سی این است که آن جنایت را با همه ابعادش نشان دهیم و مخاطبان قضاوت کنند که آیا آن‌ها تروریستی هستند یا نه؟»

حوثی‌ها در بی‌بی‌سی فارسی شورش کرده‌اند! + تصاویر /// در حال ویرایش

همین صحبت‌ها کافی بود تا با یک جستجو در سایت اینترنتی بی‌بی‌سی به بررسی صحت آنها بپردازیم:

حوثی‌ها در بی‌بی‌سی فارسی شورش کرده‌اند! + تصاویر /// در حال ویرایش

حوثی‌ها در بی‌بی‌سی فارسی شورش کرده‌اند! + تصاویر /// در حال ویرایش

حوثی‌ها در بی‌بی‌سی فارسی شورش کرده‌اند! + تصاویر /// در حال ویرایش

این سه نمونه از تعداد زیادی از اخبار فقط فارسی این رسانه انتخاب شده است تا نشان دهد که جمله «بی‌بی‌سی به کسی تروریست نمی‌گوید» بهتر است به «بی‌بی‌سی فقط به کسان خاصی تروریست می‌گوید» تغییر یابد!

"ارزش‌گذاری" حوثی‌های یمن: شورشی!

تناقض دیگر در رابطه با ادعای "بی‌طرف بودن" و "ارزش گذاری نکردن" بر روی گروه‌ها را می‌توان در اخبار مربوط به تجاوز عربستان به یمن مشاهده کرد. از روزهای ابتدایی تهاجم هوایی ریاض به صنعا، انتشار اخبار جهت‌دار به حمایت از دیدگاه‌های مهاجمان عربستانی از این حملات را به وضوح می‌شد احساس کرد.

بی‌بی‌سی فارسی با محدود کردن مردم انقلابی و مبارز یمن به حوثی‌ها (شیعیان زیدی) و بعد برچسب «شورشی» زدن به آنها همزمان به دنبال مشروع نشان دادن اقدامات عربستان در یمن و تضعیف جریان شیعی در منطقه است. این در حالی است که تنها بخشی از جمعیت یمن را شیعیان زیدی تشکیل می‌دهند و عشایر، طوایف و مبارزین اهل سنت نیز جزئی از حرکت انقلابی یمن هستند که در اخبار این رسانه جایگاه خاصی ندارند و گویی حوثی‌های یمن در بی‌بی‌سی شورش کرده‌اند و اینک این رسانه درصدد برآمده تا ضربه‌ای متقابل بزند!

حوثی‌ها در بی‌بی‌سی فارسی شورش کرده‌اند! + تصاویر /// در حال ویرایش

حوثی‌ها در بی‌بی‌سی فارسی شورش کرده‌اند! + تصاویر /// در حال ویرایش

استفاده از کلمات شیعه، سنی، ترک، کرد، تاجیک، فارس، عرب و... همیشه از محوری‌ترین کلمات بی‌بی‌سی فارسی بوده است تا جدایی و تفرقه را تبیین کند، و در رابطه با اتفاقات یمن نیز همین رویکرد را دنبال می‌کند و از تقابل ادعایی "مدافعان سنی" در برابر "مهاجمان شیعه" یا "شورشیان شیعی" صحبت می‌کند تا تنور این منازعات را داغ‌تر از قبل کند؛ این تلاش‌ها که در راستای اهداف دولت انگلیس است، می‌خواهد جنگ سردی میان ایران و عربستان به تصویر بکشد.

حوثی‌ها در بی‌بی‌سی فارسی شورش کرده‌اند! + تصاویر /// در حال ویرایش

القاء وقوع جنگ میان "سنی‌ها" به رهبری عربستان در یمن با "شیعیان زیدی" یا به زعم این رسانه "شورشی‌ها شیعه" به رهبری ایران فقط یکی از مصادیق تردید در ادعای بخش فارسی زبان بی‌بی‌سی در رابطه با "بی‌طرفی" و "جهت‌دار" نبودن در انتشار اخبار است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 32
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 6
  • تازه مسلمان نروژی مقیم ایران ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۱
    5 0
    کسانی که وقتشان را با بی بی سی فارسی میگذرانند با تحتم و قطعیت ادعا میکنم یک تخته شان کم است متاسفانه این بنگاه خبرپراکنی شاکله فکریشان را میسازد و شستشوی مغزیشان جوری میدهد که اساسا هر را از بر تمیز ندهند و شمشیرشان را بر علیه عدالت و عزت و شرافت بکشندیک دلیل عمده برای واکنش متفاوت مردم تهران درسال88 نسبت به جاهای دیگر همین رسانه های ضدانقلاب بودند
  • ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۱
    1 0
    کجای کاری مشرق؟ اینا خیلی خیلی خیلی از اون چیزی که شما فکر میکنید وطن فروش تر هستند
  • محسن ۰۲:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۱
    1 0
    عوامل انگلیس خبیث که فقط فارسی صحبت میکنند اما غیرت و ریشه ایرانی ندارند/ مرگ بر انگلیس خبیث
  • ۰۲:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۱
    0 0
    قطعا بی بی سی بدنبال منافع بریتانیاست اما به مراتب نسبت به سایر رسانه های فارسی زبان حرفه ای تر عمل کرده و اندک هوشی برای مخاطبش قائل است. نه مثل صداوسیما که مجری سوال میکند،خودش هم جواب میدهد و بعد از کارشناس میخواهد که توضیح بدهد.یک بار در یکی از گفتگوهای روزمره که در شبکه های داخلی صداوسیما پخش میشود دقت کنید متوجه عرض بنده میشوید
  • ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۱
    0 0
    سلام درود بر مشرق كه براي شايد اولين بار اينگونه زيبا و با استدلال اين شبكه منحوس را زير ذره بين برد .بي بي سي فارسي شيطاني بي مانند است . براي مثال در بحث ادعاي درغين امارات تسبت به جزيره هاي هميشه ايراني خليج هميشه فارس ، خبري به ظاهر بي طرفانه مي خواند اما در تصوير نمايش داده شده ، رنگ جزيره ها را به رنگ خاك امارات نشان مي دهد ! اين شبكه با تهيه برنامه اي تحت عنوان پرگار ميهماناني را دعوت مي كند تا به ظاهر بحثي روشن و روشنفكر مابانه! داشته باشند اما در واقع افكار تهيه كنندگان خود را منتقل مي كند . براي مثال در بحث نام خليج فارس سوال كننده اي را در برنامه خود اورده بود كه به ظاهر خود را داراي مدرك حقوق معرفي مي كرد اما با همراهي مجري برنامه سعي داشت سوالاتي بمانند آيا بهره برداري از منابع كف خليج فارس مهمتر از نام آن نيست !!!؟؟؟ يا كشورهاي عربي جنوب خليج فارس پنج كشورند و ايران يك كشور و بايد نظر اكثريت !!!!! را درباره نام آن پذيرفت ، به شبهه افكني در اصول اساسي حقوق بين الملل در نامگذاري آبراه ها مي پرداخت . باور بفرماييد اگر تيمي تحقيقي روي بي بي سي فارسي زوم كند ، دهها مورد شيطنت آنرا مي توان ضبط و براي مردم داخل و خارج نمايش داد تا حيثيت نداشته اش ، به روشني برود .
  • ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۱
    0 0
    وطن فروش تر از کسانی که از نابودگر ایران دکتر آبريزان حمایت میکنند نیست.
  • علی ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۱
    0 0
    بی بی سی فارسی انعکاس دهنده ی نظرات دولت استعمارگر انگلیس است وداعش فرزندنامشروع ملکه ی آن،انتظارداریدمادر به فرزنش توهین کند?تمام کارکنان بی بی سی خودشان هم خوب می دانند که داعش تروریست است اما نمک خورده ومزدورانگلیس هستند،اماشیعیان یمن فرزندان اسلام وجهاد هستندوزیربیرق ملکه نمی روند تفاوت اینجاست.
  • ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۱
    0 0
    بی بی سی فارسی از دشمنان رسانه ای ایرانه مرگ بر بی بی سی فارسی و حامیانش و کارکنانش
  • ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۱
    0 0
    با چندین نفر که مدام ذکر و وردشان بی بی سی است هم صحبت شده ام افکار اعتقاداتشان تبدیل به شاهان قجری شده بی منطقی بزدلی ترسو بودن و....
  • مجتبی ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۱
    0 0
    آنهایی که بی بی سی نگاه می کنند دارای یک نوع توهم اشباع اطلاعاتی اند و گمان می کنند که از بسیاری از موضوعات اطلاع صحیح دارند
  • ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۱
    0 0
    واقعا برای کسانی که می خوان حقیقت رو از انگلیس بشنوند متاسفم
  • رضا ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۱
    0 0
    واقعا جای تاسف دارد کسانی که خودشان را ایرانی میدانند و برای بی بی سی کار میکنند. وطن فروش به معنای واقعی هستند. به نظر من یکی از شرط های ایران برای بر عادی سازی روابط با بریتانیا این باید باشد که تکلیف این بی بی سی فارسی مشخص بشود.اخه نیمشه که لندن هم در تهران میخواهد منافع داشته باشد هم از صبح تا شب به وسیله بی بی سی و کارمندان ایرانی وطن فروش دسیسه و توطئه و شانتاژ خبری...... بکند.
  • صادق ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۱
    0 0
    شما از شیاطین وهمجنس بازان وعیاشان و فاسدان زمان انتظار بیش از این دارید؟ اعمال آنها مثل شیاطین است حق را باطل . وباطل را حق جلوه میدهند. حرفهای آنهاراکسانی قبول میکنند که از جنس خودشان باشند. والا کسی یک مقدار ایمان ووجدان بیدار داشته باشد. میفهمد که بی بی سی و وآ ورادیو فردا با صرف نظر از ضد ایرانی بودن آنها با چه مزورانه ومنافقانه سخن پراکنی میکنند.
  • ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۱
    0 1
    از مشرق و صدا وسیمای ما خیلی راستگوتره!!
  • مختار ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۱
    0 0
    شبکه ی بی بی سی یک شبکه جاسوسی است که زیر نظر دستگاهای اطلاعاتی انگلیسی اداره می شود شما اگر دقت کرده باشید ریس بخش فارسی یک بهایی خیلی خالب که این شبکه در تاریخ کشور ما هم نقش داشته کودتای که بر علیه دکتر مصدق انجام شد حالا شما بگو این شبکه مصلحت ایران می خواهد ب همه این افرادی که در این شبکه کار می کنند فراماسونن و بدانید که این شبکه شعور بینندهاش کم میبینه که هر دروغی خواست می گویید بدانید انگلیس تنها کشوری در دنیا است که به ایران ضربه زده و بدانید که این کشوری که مرکز فراماسون های دنیاست و تمام فرقه های که در دنیا مثل بهایی ها و غیر است کار این کشور کاری نکنید که این نخاله ها به ریشتان بخندند
  • ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۱
    0 1
    خوش به حال تو. اونها ممکنه دروغ بگن (که میگن) ولی لااقل مردم رو احمق فرض نمیکنن.
  • مصطفی ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۱
    0 0
    من دقیقا اولین باری که عبارت «شورشی‌های حوثی» را شنیدم از زبان کسی بود که اخبار بی‌بی‌سی فارسی را زیاد می‌خواند!
  • ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۱
    0 0
    اشتباهی مثبت دادم
  • مرتضیsk ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۱
    1 0
    یکی به نعل یکی به میـخ ! ینده خدا به صداسیما نقدی داری قرار نیس از یه شبکه اجنبی با مجریان معروف منحرفش دفاع کنی !! ذاتِ بی بی سی به دروغ و تخریب کشور مورد توجه اش هست ، یه نمونه جهت توجه شُوما فتنه88
  • مرتضیsk ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۱
    0 0
    واسه تو همون بی بی سی خوبه ، باش تا اموراتـِت بگذره فقط یه وقت نگی اجنبیا دلسوزِ کشورما هستن که باورم نمیشه
  • لبخند ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۱
    0 0
    خود بی بی سی هم می دونه که داره مخاطبینش رو با جانب داری سیاسی از دست میده. من خودم و خانواده ام قبلا ماهواره داشتیم و فقط روزی یک بار اخبار بی بی سی رو در ماهواره می دیدیم تا بتونیم با اخبار داخل مقایسه کنیم و بالاخره یه چیزی از دنیا دستمون بیاد. ولی خب الان هم به خاطر رویکرد جدید صدا و سیما که دیگه صرفا به تعریف و تمجید دولت نمی پردازه و شروع کرده به انتقاد و ثانیا به علت اینکه بی بی سی خیلی جانب دارانه و بد اخبار رو منتشر می کرد تقریب یک سالی هست که ماهواره رو جمع کردیم. الان بیشتر اخبار رو از خبر 20 شبکه خبر و سایت های خبری دنبال می کنم.
  • ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۱
    0 0
    شنونده باید عاقل باشه ولی من هردفعه که به بی بی سی نگاه میکنم فقط خبرای بد ایرانو میشنوم و این یعنی القای حس ناامیدی
  • حمید ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۱
    0 0
    اونا میگن بیتانیا شما چرا می گید؟؟ بنویسید انگلیس خبیث
  • ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۱
    0 0
    از بهاییت کثیف انتظار بیشتری نمیره..!
  • اهوازی ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۱
    0 0
    بی بی سی جریان رسانه ای ام آی 6 و وزارت امورخاجه ملکه است.باید به این موضوع بیشتر از این پرداخته شود.
  • علی ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۱
    0 0
    انتظار دارید از روباه که با مسلمانان همراه باشد اینها به پدر و مادر خود هم رحم نمی کنند
  • سیستانی ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۱
    0 0
    سالهاست اخباروتحلیلهای همه رادیوهای فارسی زبان دنیا رادنبال میکنم.اعتقاددارم بایدسخن حریف راشنیدتا بتوان با ان مقابله فکری کرد!به همین دلیل است که دربحثهای خصوصی وخانوادگی،وقتی دهن بازمیکنند،جلوترازانهاجواب رااماده دارم!به جوانان پیشنهادمیکنم اول فکرواعتقاداتشان رامحکم واستوارکنندوبعدسراغ رسانه های خارجی بروند!پشت صحنه رسانه های خارجی،صدهاکارشناس خبره رسانه وجنگ روانی حضوردارندوروی بندبندانچه روی انتن فرستاده میشود،ساعتهاکارشناسی میکنند!تمام این هزینه های سرسام اوررامیدهندتا بلکه بتوانندروی فکروذهن جوانان ایرانی تاثیربگذارند!قطعاعاشق چشم وابروی ماایرانی هاهم نیستندکه بودجه های هنگفتی را برای انتشارانچه می خواهندبه سمع ملت ایران برسد،خرج میکنند!هدف همه رسانه های بیگانه فقط دور کردن افکاراسلام انقلابی ازجوانان ونسلهای بعدی است!!!!اگرانهااز ترویج یک اندیشه اسلامی وانقلابی هراس نداشته باشند،حتما دست به این همه خرجهانمیزدند!!!
  • مهدی از قم ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۱
    1 0
    ناشناس میشه بگی چجوریه که دروغ میگن ولی احمق فرض نمیکنند؟؟؟
  • مهدی از قم ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۱
    1 0
    از کجا میدونی که هوشی برای مخاطب قائل هستند؟؟؟توی بنگاه های ماشین هم برای اینکه یه ماشین را به مشتری قالب کنند جوری با طرف صحبت میکنند که مثلا شما خیلی میفهمی و گول نمیخوری و درست همینجا است که کارشون را میکنند و به اصطلاح هندونه زیر بغل طرف میزارند
  • مهدی از قم ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۱
    0 0
    اونی که پایان ندارد حماقت امثال شما است.اگر با جمهوری اسلامی مشکلی داری حداقل خودت را به حماقت نزن.اگر یه نگاه گزارا به تاریخ داشته باشی خیلی چیزها دستگیرت میشه
  • مهدی ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۲
    0 0
    نکته قابل تامل دیگر این‌که بی‌بی‌سی فارسی قبل از حمله عربستان، حوثی‌ها را شیعیان زیدی یا شیعیان حوثی خطاب می‌کرد. اما پس از آغاز حملات عربستان به شورشیان حوثی تغییر لقب داده شدند. حتی "عبده ربه منصور هادی" را هم رییس جمهور مستعفی می‌خواند...
  • گیلانی ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    0 0
    سلام بر مشرق سلامممممممممممم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس