کد خبر 415009
تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۳

وزیر خارجه عراق در مصاحبه با روزنامه لس آنجلس تایمز گفت که «ایران کشور همسایه عراق است» و تهدید بغداد تهدید تهران هم هست.

به گزارش مشرق، وزیر خارجه عراق در مصاحبه با روزنامه آمریکایی به سوالات آن درباره ایران، داعش و دیگر موضوعات پاسخ داد.

خبرنگار روزنامه آمریکایی لس آنجلس تایمز ادعا کرد «نگرانیهایی در این کشور(آمریکا) درباره نقش ایران در مقابله با داعش وجود دارد. شما دقیقا چه کمکی از تهران دریافت می‌کنید؟».

وزیر خارجه عراق در پاسخ به این سوال جهتدار گفت: «ما چنین نگرانی در عراق نداریم. ایران همسایه است و ما 1400 کیلومتر مرز داریم. خطری که عراق از آن رنج می‌برد، برای ایران هم قریب‌الوقوع بود».

جعفری ادامه داد: «من نمی‌دانم شما می‌خواهید چه کسی را باور کنید. آیا شما باید به حرف گروهی از تروریستها که بیگناهان را کشته و خون زنان و کودکان را می‌ریزد باور کنید یا موضع دولت منتخب عراق را باور کنید. همانطور که می‌دانید رئیس‌جمهور عراق شهروند سنی کرد، رئیس پارلمان عرب سنی و نخست‌وزیر شیعه است. آیا شما می‌دانستید که وزیر دفاع عراق هم سنی است؟ من آگاه هستم که برخی رسانه‌های خبری سعی می‌کنند حقیقت را منحرف کنند اما حقیقت آن است که عراق برای همیشه کشوری خواهد بود که عماصر مختلف تشکیل دهنده آن در شاخه‌های مختلف قدرت حضور دارند».

خبرنگار آمریکایی در ادامه سوال جهتدار خود گفت که «شکایتهایی درباره حملات تلافی جویانه یا تخریب منازل توسط شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران وجود داشته، شما چطور مردم را قانع به اطمینان کردن به دولت مرکزی می‌کنید؟».

نخست‌وزیر پیشین عراق پاسخ داد: «ما هیچ شبه نظامی که مستقل و جدا از نیروهای مسلح عراق باشد، نداریم. درباره نقض حقوق بشر باید بگویم ما هیچ پدیده قابل ملاحظه‌ای از چنین مواردی ندیده‌ایم بلکه برعکس نیروهای داوطلب مردمی بسیار شجاع بوده و آنها با جان خود در حال دفاع از شهرها بوده‌اند».

جعفری در پاسخ به اینکه سرنوشت نیروهای داوطلب پس از شکست داعش چه می‌شود، گفت: «گروه‌های نظامی که به ارتش برای جنگ پیوستند تحت شرایط خاصی این اقدام را برای افزودن به توان و ظرفیت نیروهای مسلح عراق صورت دادند. البته اینطور است که پس از رفع تهدید،‌ درباره سطح و اندازه این نیروها بازنگری خواهد شد».

خبرنگار این روزنامه از وزیر خارجه عراق درباره سفرهای منطقه‌ای وی و نخست‌وزیر این کشور به کشورهای منطقه پرسید و سوال کرد «شما در این بازدیدها چه دریافت کرده‌اید و با شما چطور برخورد شد؟».

او پاسخ داد: «سیاست خارجی عراق مبتنی بر برقراری روابط دیپلماتیک با همه کشورها مبتنی بر ارزشهای مشترک و همچنین تهدیدهای مشترک است. عراق و همه دیگر کشورها با تهدید داعش مواجهند و همه ما باید برای مقابله با این تهدید متحد باشیم. ما پاسخ مناسبی از کشورهایی که ملاقات و دیدار کرده‌ایم، دریافت کردیم».

جعفری درباره یمن گفت: «ما صادقانه موضعمان را دراینباره که مخالف دخالت هر کشوری در امور کشورهای دیگر هستیم، بیان کردیم به ویژه اگر این دخالت شکل نظامی به خود بگیرد. البته وقتی با کشوری اختلاف نظر داشته باشیم این بدان معنا نیست که ما روابطمان را با آن کشور از بین ببریم. ما به دنبال آن هستیم که بجای راهکار نظامی(در یمن) ابزارهای مسالمت‌آمیز از قبیل مذاکره جایگزین شوند».

روزنامه‌نگار آمریکایی پرسید: «سعودیها می‌گویند شورشیان حوثی رئیس‌جمهور منتخب را بیرون کرده و درصدد تسلط بر کشور بودند و آنها این اقدام را تلاشی توسط ایران برای در قدرت قرار دادن شبه‌نظامیان مورد حمایت خود در حیاط خلوتشان(حیاط خلوت ریاض) می‌بینند».

دیپلمات ارشد عراقی تاکید کرد: «من بحران یمن را به عنوان یک بحران یمنی تعریف می‌کنم و این بحران با مشکل عراق متفاوت است. آنهایی که در عراق حاضر بوده و در حال جنگیدن هستند متعلق به 62 کشور هستند که خوب طبیعی است ما برای پاسخ به این تعداد زیاد جنگجویان خارجی به دنبال کمک خارجی باشیم البته بدون حضور نظامیان خارجی در عراق. آنچه در یمن در حال اتفاق است، متفاوت است. حوثیها مردم یمن هستند. این چه ربطی به ایران دارد؟ آیا آنها جغرافیای مشترک دارند. شنیدن چنین اظهاراتی(درباره ادعای ریاض در خصوص حوثیها و ایران) برای من عجیب است».

خبرنگار آمریکایی درباره کشور همسایه عراق سوال کرد و اینکه آیا «سوریه مانعی برای روابط عراق با آمریکا و کشورهای سنی منطقه است؟».

مقام ارشد کابینه حیدر العبادی گفت: «عراق روابط خارجی خود با دیگر کشورها را مستقل اتخاذ کرده و از سیاستهای مبتنی بر قطب بندی منطقه‌ای و دسته‌بندیهای بین‌المللی دوری می‌گزیند. باید سوال شود که ایا عراق می‌تواند نقش میانجی را ایفا کند. قبل از اینکه ائتلاف بین‌المللی شروع به هدف قرار دادن مواضعی در خاک سوریه کند، جان کری وزیر خارجه آمریکا از من خواست به سوریها پیغام بدهم».

روزنامه‌نگار آمریکایی سوال کرد که برخی کشورها می‌گویند اگر آمریکا با قدرت و فشار بیشتری برای خلع بشار اسد از قدرت سوریه اقدام می‌کرد، داعش این همه رشد نمی‌کرد که این استدلال با نظر منفی میهمان عراقی این مصاحبه روبرو شد.

او گفت: «این کشورها 5 سال است که راه‌حل نظامی در سوریه را امتحان کرده‌اند نتایج آن چیست؟ نظام سوریه همچنان سرکار است و در نتیجه توسل به راه‌حل نظامی توسط این کشورها مردم سوریه روزانه در حال رنج دیدن هستند. من معتقدم این کشورها اکنون باید همه تلاششان را روی خطرناکترین دشمن کنونی تمرکز دهند. تلاشهای انحرافی در این منطقه تنها به نفع داعش خطرناکترین دشمن منطقه منجر خواهد شد».

در پایان این مصاحبه درباره تشکیل نیروی مشترک نظامی اتحادیه عرب برای مقابله با تهدیدات منطقه‌ای سوال کرد و نظر ابراهیم جعفری را درباره این نیرو جویا شد.

وزیر خارجه عراق گفت: «این پیشنهاد در اصول پیشنهاد درستی است اما به روشی عجولانه مطرح شد. من به آنها توصیه کردم از تجربه اتحادیه اروپا و ناتو درس بگیرند که در آنها هر تهدیدی علیه کشوری اروپایی، تهدید علیه همه کشورهای اروپا است. اما متعجب شدیم که این تصمیم دقیقا قبل از اجلاس اتحادیه عرب مطرح شد و بلافاصله پس از آن هم مداخله نظامی در یمن انجام شد».
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۱:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    0 0
    این عراقی ها واسه ما دوست بشو نیستند...تازه مگه ما بی عرضه ایم که داعش بهمون حمله کنه..سی سال پیش با کل دنیا با دست خالی جنگیدیم..اینا که عددی نیستن
  • ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    0 0
    أحسنت به جعفری خوب جوابشون را داده
  • ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    0 0
    معلومه شما فقط تیتر را خوانده ای

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس