کد خبر 399748
تاریخ انتشار: ۲ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۶

ماریلین هیوسون، مدیر اجرایی لاکهید مارتین در پاسخ به این سوال که آیا توافق هسته‌ای، جلوی پیشرفت های بازرگانی لاکهید مارتین را خواهد گرفت؟ گفت: در عمل چنین نخواهد شد ولی ادامه بی‌ثباتی در جهان، برای ایجاد تجارت‌های جدید برای لاکهید مارتین ضروری است.

گروه بین‌الملل مشرقخلاصه اخبار بین‌الملل روز شنبه 94/1/1 به شرح زیر است:

روزنامه بین‌الملل مشرقایران:
فیس بوک- محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در پیامی تاکید کرد که راه حل‌های مناسب فنی و سیاسی برای موضوعاتی که در گذشته غیر قابل حل بود، پیدا شده است. وی افزود: آمادگی ادامه مذاکره را داشتیم ولی طرف‌های مقابل به زمان بیشتری برای هماهنگی نیاز داشتند. وی افزود: تلاش می کنم در سال همدلی و همزبانی دولت و ملت، دست کم هر هفته یک گزارش کوتاه خدمت شما تقدیم کنم.

ریانوستی- یکی از اعضای هیئت ایرانی مذاکره‌کننده ایران که در لوزان سوئیس با نمایندگان 1+5 بر سر توافق هسته‌ای به گفت‌وگو نشسته، گفته که آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها اشاراتی مبنی بر آمادگی برای لغو تحریم‌های یکجانبه به محض توافق جامع با ایران، ارسال داشته‌اند. بر اساس گفته‌های این ایرانی حاضر در لوزان، مشکل اصلی در سر راه برداشته شدن تحریم‌ها، تحریم‌های اعمال شده از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد و تحریم‌های کنگره آمریکا است.

رویترز- یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه با انتشار گزارشی بار دیگر پایبندی ایران به مفاد توافق هسته‌ای را تأیید کرد. بر اساس توافقی که روز سوم آذر سال گذشته میان ایران و گروه موسوم به 1+5 به دست آمد، تهران باید گام‌هایی را برمی‌داشت.

روزنامه بین‌الملل مشرقهند:
اکونومیک تایمز- نیرمالا سیترامان وزیر بازرگانی هند می‌گوید که کشورش بابت خرید نفت خام از ایران، 8.8 میلیارد دلار به ایرانیان بدهکار است. پالایشگاه‌های هند 45 درصد از قیمت نفتت وارداتی از ایران را با واریز پول به حساب بانک تجاری ایران در نزد بانک UCI هند جبران می‌کنند و مابقی 55 درصد را نگاه می‌دارند. خانم سیتارامان امروز در پاسخ به سوال نمایندگان مجلس گفت که محاسبات نشان می‌دهد تا 16 مارس، بانک UCI مبلغ میلیارد و 955 میلیون روپیه ( دو میلیارد و 860 میلیون دلار ) و پالایشگاه‌های هندی تا تاریخ 28 فوریه، مبلغ پنج میلیارد و 943 میلیون دلار به ایرانیان بدهکار بوده است.

روزنامه بین‌الملل مشرقعراق:
خبرگزاری فارس- همزمان با تشدید نبردها در شهر تکریت و مناطق اطراف آن برخی منابع نزدیک به داعش خبر دادند که نیروهای کمکی این گروه تروریستی از سوریه به سوی این شهر می‌آیند. بنابراین گزارش، نیروهای داعش همزمان با حضور گسترده نیروهای ارتش و نیروهای مردمی در تکریت جبهه القلمون را رها کردند. مقامات ارشد داعشی تاکید کرده‌اند که نبرد در تکریت اصلی‌ترین نبرد نیروهای دولت اسلامی است.

واشنگتن پست- دیوید پترائوس، فرمانده سابق نیروهای آمریکایی بین سالهای 2007 تا 2008 در عراق در مصاحبه‌ای گفت که ایران از گروه تروریستی داعش خطرناکتر است. پترائوس برای شرکت در نشستی با حضور سران، اندیشمندان و دانشمندان عراق به این کشور سفر کرده بود. وی گفته بازگشت به عراق برای او یادآور اشتباهاتی است که آمریکا در اینجا مرتکب شد و همچنین اشتباهاتی که خود عراقی‌ها مرتکب شدند. وی در بخش دیگری از این مصاحبه به موضوع حمله داعش به عراق اشاره کرد و مدعی شد که بیشترین تهدید علیه ثبات عراق در حال حاضر داعش نیست بلکه شبه‌نظامیان شیعه هستند که بسیاری از آنها از طرف ایران حمایت می‌شوند.

روزنامه بین‌الملل مشرقروسیه:
ایتارتاس- سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه: چارچوب زمانی رفع تحریم‌های غرب علیه برنامه هسته‌ای ایران کماکان دشوارترین بحث در مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 است. وی افزود: مشکلات همان مشکل‌های قبلی هستند، اگرچه پیشرفت‌هایی در اینجا صورت گرفته است. سرپرست هیئت مذاکره‌کننده روسیه با ارائه توضیحات بیشتر درباره موارد اختلافی دو طرف در مذاکرات گفت: اول، ترتیب، توالی و میزانن رفع تحریم‌ها؛ دوم، محدودیت‌هایی که در دوران اعتبار توافقنامه بر برنامه هسته‌ای ایران وجود خواهد داشت. ریابکوف گفت موضوعاتی مانند تأسیسات هسته‌ای اراک، سطح غنی‌سازی، فعالیت‌های طراحی آزمایشی، شفافیت برنامه هسته‌ای ایران و فعالیت‌های قبلی این کشور، موضوعات بسیاری سیاسی هستند.

بلومبرگ- یک مقام روس که نخواسته نامش فاش نشود اعلام کرد که تیم مذاکره‌کننده آمریکایی پیشنهاد جدیدی روی میز مذاکره گذاشت که ظاهراً مطلوب نمایندگان ایران واقع شد. نمایندگان ایران پیشنهاد مورد نظر را به تهران بردند.

خبرگزاری فارس- سید کمال خرازی رییس شورای راهبردی روابط خارجی کشورمان که از چند روز پیش در مسکو بسر می‌برد با ایگور ایوانف وزیر اسبق امور خارجه، دبیر پیشین شورای امنیت و رئیس شورای روابط بین‌الملل و همچنین آندری فورسنکو دستیار علمی رئیس جمهور روسیه دیدار کرد. در این دیدار ایگور ایوانف به توضیح کارکردهای این نهاد در جهت کمک به تدوین مواضع روسیه درخصوص مسائل بین‌المللی و ارتباط بین نهادهای مطالعاتی و برگزاری موفقیت‌آمیز کنفرانس توسعه مشارکت راهبردی ایران و روسیه در آذرماه 1394 اشاره کرد. وی دراین گفت‌وگو برای برگزاری دور دوم این نشست در تهران و سفر مجدد به کشورمان اظهار علاقه‌مندی کرد.

روزنامه بین‌الملل مشرقفلسطین:
شبکه آی24- یک نویسنده اسرائیلی که از اظهارات نژادپرستانه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی انتقاد کرده بود در منزل شخصی‌اش در سرزمین‌های اشغالی هدف حمله قرار گرفت. افراد ناشناس روز جمعه به منزل یوناتان گفن، نویسنده سرشناس و جناح چپ اسرائیلی یورش برده و وی را مورد ضرب و شتم قرار دادند.

روزنامه بین‌الملل مشرقفرانسه:
توئیتر- جرارد آرواد، سفیر فرانسه در آمریکا روز جمعه گفت اینکه پایان ماه مارس به عنوان ضرب‌الاجل قطعی مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 در نظر گرفته شود، مضر و خطرناک است.

وال‌استریت‌ژورنال- فرانسه بار دیگر با اتخاذ سرسرسخت‌ترین دیدگاه‌ها در مذاکرات هسته‌ای شهر لوزان با دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا که خواستار رسیدن به توافق با تهران تا قبل از پایان ماه جاری میلادی است، در تقابل قرار گرفته است.

رویترز- لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه که با رادیو اروپای ۱ صحبت می‌کرد گفت: فرانسه خواستار توافق است، اما توافقی محکم که واقعاً تضمین کند ایران تنها به انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز و نه بمب اتمی دست پیدا می‌کند.

الجزیره- فرانسه ظاهراً از توافق هسته‌ای در حال شکل‌گیری حمایت نمی‌کند.فرانسه ظاهراً مشکلاتی با این توافق هسته‌ای دارد. اینکه آیا فرانسه کاملاً هماهنگ است، مشخص نیست.

روزنامه بین‌الملل مشرقآمریکا:
سی ان ان- نظرسنجی اخیر در آمریکا نشان می دهد بیشتر مردم این کشور داعش را تهدیدی بسیار جدی می دانند. نظرسنجی های تازه سی ان ان با همکاری موسسه نظرسنجی ORC POLL نشان می دهد پنجاه و شش درصد از مردم آمریکا داعش را خطری بسیار جدی می دانند.

رویترز- وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد جان کری، وزیر خارجه این کشور پیش از ترک لوزان به مقصد لندن برای رایزنی با وزرای خارجه اروپایی درباره مذاکرات هسته‌ای ایران بیانیه‌‌ای درباره این گفت‌وگوها صادر می‌کند.

پایگاه اینترسپت- ماریلین هیوسون، مدیر اجرایی لاکهید مارتین دیروز در یک نشست مشترک با تحلیل‌گران مسائل مالی شرکت کرد و به تأثیر توافق هسته‌ای ایران و منااقشات خارومیانه بر تراز تجاری این شرکت پرداخت. مایل والتون، تحلیل‌گر بانک آلمانی دویچ بانک از وی پرسید که آیا توافق هسته‌ای، جلوی پیشرفت های بازرگانی لاکهید مارتین را خواهد گرفت؟ هیوسون پاسخ داد: در عمل چنین نخواهد شد ولی ادامه بی‌ثباتی در جهان، برای ایجاد تجارت‌های جدید برای لاکهید مارتین ضروری است.

اسپوتنیک- یک قاضی فدرال آمریکایی رأیی صادر کرده و پنتاگون را ملزم نموده که عکس‌های بیشتری از بدرفتاری زندانبانان آمریکایی با زندانیان عراقی رد زندان ابوغریب منتشر کند. این رأی، استدلال دولت مبنی بر به خطر افتادن امنیت نیروهای ارتش آمریکا را به دلیل انتشار این عکس‌ها رد کرده است. آلوین هلراشتاین، قاضی منطقه منهتن نیویورک به پنتاگون 60 روز مهلت داده که در صورت داشتن اعتراض، تقاضای استیناف به محکمه ارائه دهد.

المانیتور- مجلس نمایندگان آمریکا یک جلسه استماع دیگر درباره برنامه هسته‌ای ایران برگزار می‌کند. این جلسه استماع روز 24 مارس (چهارم فروردین) با موضوع عدم پایبندی ایران به تعهدات خود در آژانس برگزار می‌شود.

پایگاه هیل- باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا روز جمعه اعلام کرد طرح وی که خواستار نظارت کنگره بر هر گونه توافق هسته‌ای با ایران است با اخذ بیش از 67 رأی در برابر وتوی احتمالی باراک اوباما، رئیس‌جمهور، مصون می‌شود. کورکر در جریان یک سخنرانی در جمع جمهوری‌خواهان گفت: من معتقدم ما با یک اکثریت این طرح را ضد وتو خواهیم کرد.

ام‌اس‌ان‌بی‌سی- ژنرال مایکل هایدن، مدیر سابق آژانس امنیت ملی آمریکا: اسرائیل توان نظامی حمله به ایران را ندارد. وی گفت: فاصله‌ها زیاد است، نیروی هوایی اسرائیل کوچک ـ خوب است اما کوچک ـ و مواضع مورد نظر، متعدد، پراکنده و سخت. وی افزود: بنابراین سوال این است که آیا اسرائیل تنها رابطه استراتژیک خود که بقایش به آن وابسته است را در معرض خطر قرار خواهد داد تا این برنامه را برای سه تا شش ماه به عقب بیندازد. فکر نمی‌کنم این کار را انجام دهد.

فاکس نیوز- لیندسی گراهام سناتور ارشد جمهوری‌خواه آمریکا بار دیگر سازمان ملل را به قطع کمک‌های مالی آمریکا در صورت رفع تحریم‌های ضدایرانی تهدید کرد. وی گفت: بیست و دو درصد از کمک‌های مالی سازمان ملل از طریق مالیات‌دهندگان آمریکایی تأمین می‌شود و من مسئول آن هستم.

خبرگزاری فارس- رئیس‌جمهور آمریکا در اقدامی مداخله‌جویانه، با صدور بیانیه‌ای، آزادی جیسون رضائیان، امیر حکمتی، سعید عابدینی و کمک دولت ایران به پیدا شدن رابرت لوینسون را خواستار شد.

روزنامه بین‌الملل مشرقاتحادیه اروپا:
رویترز- فدریکا مورگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه با صدوربیانیه‌ایبر ادامه تلاشها برای رسیدن به توافق هسته‌ای با ایران تأکید کرد.در ادامه بیانیه خانم موگرینی آمده است: بین ما اتحاد وجود دارد، اتحاد بر سر اینکه خواستار توافقی خوب با ایران هستیم.

روزنامه بین‌الملل مشرقیمن:
خبرگزاری فارس- حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه کشورمان ضمن محکومیت شدید اقدام تروریستی در دو مسجد صنعا، اعلام کرد: تهران آماده پذیرش مجروحان این حادثه و مداوای فوری آنان است. وی افزود: تیمی زبده از پزشکان جراح و داوطلب کشورمان آماده اعزام به صنعا و مداوای مجروحان در محل می‌باشند و به محض موافقت مقامات صنعا این تیم آماده ورود به صنعا و یا مداوای مجروحان در ایران می‌باشد.

خبرگزاری فارس- عوامل انتحاری روزجمعه دو مسجد الحشحوش و بدر در شهر صنعا پایتخت یمن را هدف حمله قرار دادند که منجر به کشته شدن 137 نفر و زخمی شدن 340 نفر شد.

العهد- حزب الله لبنان با صدور بیانیه‌ای حملات تروریستی روز گذشته در صنعا را که منجر به کشته شدن بیش از 140 نفر شد، محکوم کرد. حزب الله در این بیانیه ضمن تسلیت به مردم یمن و سید عبدالملک الحوثی رهبر انصارالله یمن تاکید کرد که امت اسلامی باید در یک صف علیه تروریست‌ها قرار گیرند.

المیادین- محمد عبدالسلام سخنگوی انصارالله با محکوم کردن حمله روز گذشته داعش به دو مسجد در صنعا تاکید کرد که حملات تروریستی در صنعا با حمایت عربستان انجام شد. عبدالسلام با اشاره به اینکه گروه‌های همچون داعش و جبهه النصره تنها تامین کننده امنیت اسرائیل هستند، اظهار داشت که آنچه امروز در یمن در جریان است توطئه اطلاعاتی آمریکا از طریق عربستان سعودی برای تقسیم یمن است. عبدالسلام در ادامه با تشکر از محکومیت بین المللی حمله تروریستی روز گذشته در صنعا تصریح کرد که تعدادی از مجروحان این حمله تروریستی به کشور عمان انتقال یافتند.

روزنامه بین‌الملل مشرقچین:
شینهوا- وانگ‌گون، معاون وزیر خارجه چین و سرپرست هیئت مذاکره‌کننده این کشور در رایزنی‌های هسته‌ای ایران و 1+5 می‌گوید دو مقوله مهم در گفت‌وگوهای هسته‌ای هستند که باید حل و فصل شوند. ویاین دو مقوله را چنین عنوان کرد: یکی نحوه تضمین برخورداری ایران از حق صلح‌آمیز انرژی هسته‌ای است و دیگری نحوه مقابله با نگرانی‌های مربوط به منع انتشار سلاح‌های اتمی.

وال استریت ژورنال- دیپلمات ارشد چین می‌گوید ایده‌های مبتکرانه‌ای در مذاکرات هسته‌‌ای بین ایران و گروه 1+5 مطرح شده که به پیشرفت در این رایزنی‌ها کمک کرده است. معاون وزیر خارجه چین و سرپرست این کشور در مذاکرات هسته‌ای با بیان اینکه شاهد اراده سیاسی قوی برای رسیدن به توافق است گفت فشردگی این مذاکرات وی را تحت تأثیر قرار داده است.

شینهوا- ژین جینپینگ رئیس‌جمهور چین ماه سپتامبر به دعوت باراک اوباما همتای آمریکایی خود برای دیداری رسمی به این کشور سفر می‌کند. این مطلب در گفت‌وگوی تلفنی 7وزرای خارجه دو کشور عنوان شد و وانگ یی وزیر خارجه چین به جان کری گفت که این دیدار برای روابط دوجانبه اهمیتی بالا خواهد داشت.

روزنامه بین‌الملل مشرقترکمنستان:
خبرگزاری فارس- مراسم اعطا اتوبوس عقاب اسکانیا ساخت ایران که حسن روحانی رئیس جمهور ایران در سفر هفته گذشته خود به عشق‌‏آباد به همتای ترکمنی خود اهدا کرده بود، به نمایندگی رئیس جمهور ترکمنستان به یتیمان مجتمع مذکور در عشق‌‏آباد با حضور مقامات عالی رتبه سیاسی، اقتصادی و مردمی ترکمنستان و نیز معاون سفیر ایران در عشق ‏آباد اعطاء کرد.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۲
    0 0
    جالب بود
  • ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۲
    0 0
    خوب بود فقط چرا پاچه خواری فارس رو میکنی. فارس که...... نیست
  • حسن ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۲
    0 0
    کارخانه های اسلحه سازی غربی دنبال ایجاد کانون های بحران در جهان هستند تا سلاح های خود را بفروشند . انها هزاران نفر دانشمند مهندس و غیره دارند و همچنین میلیارد ها پول سرمایه گذاری کرده اند .اگر در دنیا صلح باشد انها ورشکسته میشوند . انها رئیس جمهور تعیین میکنند . کشور ها باید هوشیار باشند تا در دام انها نیفتند .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس