کد خبر 399607
تاریخ انتشار: ۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۷

سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه به محتوای مذاکرات فشرده نمایندگان ایران و 1+5 در لوزان سوئیس اشاره کرد و گفت که پیش‌نویس چارچوب توافق ممکن است تا آخر ژوئن (11 فروردین) آماده شود.

گروه بین‌الملل مشرقخلاصه اخبار بین‌الملل روز جمعه 93/12/29 به شرح زیر است:


روزنامه بین‌الملل مشرقایران:

خبرگزاری فارس- جان کری و وندی شرمن وزیر امور خارجه و معاون وی و نیز ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا با حضور در محل اقامت تیم مذاکره کننده ایرانی در لوزان به حسین فریدون درگذشت مادر وی را تسلیت گفتند.

اسپوتنیک- سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه امروز جمعه به محتوای مذاکرات فشرده نمایندگان ایران و 1+5 در لوزان سوئیس اشاره کرد و گفت که پیش‌نویس چارچوب توافق ممکن است تا آخر ژوئن (11 فروردین) آماده شود. ریابکوف در عین حال گفت که در مذاکرات جاری، بحث بر سر زمان‌بندی برداشته شدن تحریم‌ها، سخت‌ترین بخش مذاکرات است.

خبرگزاری تاس- کمال خرازی وزیر اسبق امور خارجه و رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران امروز جمعه گفت که جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فدراتیو روسیه به صورت جدی در حال بررسی راه‌های حذف دلار آمریکا از مبادلات تجاری دو کشور هستند. خرازی ضمن اشاره به مذاکرات جاری برای توافق بر سر راه‌های اجرایی این موضوع گفت: ایران از نتیجه چنین توافقی استقبال می‌کند و این گامی بسیار مهم برای دو کشور خواهد بود. پیش از این دولت‌های چین و روسیه به عنوان 2 اقتصاد عمده آسیا و اروپا، دلار آمریکا را از مبادلات تجاری دوجانبه حذف کرده بودند.

رویترز- یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه تازه‌ترین گزارش ماهانه خود در مورد روند اجرای برنامه اقدام مشترک را منتشر کرده و در آن بار دیگر تائید کرد که ایران به تعهدات خود پایبند بوده است.

رویترز- باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا روز پنجشنبه با انتشار یک پیام ویدئویی نوروز را به مردم ایران تبریک گفت.

پایگاه اطلاع رسانی کنگره- جلسه استماع مجلس نمایندگان آمریکا با حضور آنتونی بلینکن، قائم‌مقام وزارت خارجه آمریکا برگزار شد. اد رویس رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در ابتدای این جلسه استماع گفت: بسیاری از متحدان آمریکا معتقدند ایران در حال تجاوزگری در منطقه استآنتونی بلینکن، قائم مقام وزارت خارجه آمریکا درباره وضع تحریم‌های جدید از سوی کنگره در حین مذاکرات هشدار داد در این صورت این آمریکا است که منزوی می شود نه ایران. آدام زوبین، قائم مقام موقت اداره تروریسم و اطلاعات مالی وزارت خزانه‌داری نیز در این جلسه گفت: در صورتی که دو طرف به توافق برسند واشنگتن تمامی تحریم‌های مرتبط با حمایت ایران از گروه‌های شبه‌نظامی، نقض حقوق بشر و فعالیت‌های بر هم‌زننده ثبات در خاورمیانه علیه ایران را پابرجا نگاه خواهد داشت. وی همچنین گفت: تحریم‌ها در توافق احتمالی به صورت مرحله‌ای و در ازای گامهای ایران برداشته می‌شود.

خبرگزاری فارس- محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در پیام تسلیت به همتای تونسی خود حادثه گروگانگیری در موزه باردو تونس که موجب کشته شدن تعدادی از شهروندان این کشور و جهانگردانی از ملیت‌های دیگر شد را تألم آور خواند.

رویترز- وانگ یی، وزیر امور خارجه چین، امروز (جمعه) در تماس با جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده خواستار آن شد تا اجازه داده نشود که مذاکرات در موانع آخر به شکست بینجامد و همچنین تصریح کرد که طرفین باید به راهکاری مرضی‌الطرفین دست یابند.

خبرگزاری اردن- ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن روز پنجشنبه با ارسال پیامی به حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، مقام معظم رهبری و حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران حلول سال نو شمسی را تبریک گفت.

خبرگزاری فارس- وزرای خارجه سه کشور اروپایی ظرف جمعه و شنبه راهی لوزان می‌شوند و به احتمال زیاد نشست وزرای خارجه ایران و 1+5 روز شنبه در این شهر برگزار خواهد شد.

وال‌استریت‌ژورنال- اختلاف بر سر نحوه و زمانبندی لغو تحریم‌های ایران به یکی از اصلی‌ترین موانع حصول توافق هسته‌ای منجر شده است. در حالی که ایران از ابتدا اعلام کرده بود خواستار لغو تمامی تحریم‌ها است، کشورهای غربی اعلام کرده‌اند که تنها به صورت مرحله‌بندی شده و طی یک روند تدریجی حاضر به کاهش تحریم‌ها هستند. دیپلمات‌ها می‌گویند مذاکره‌کننده‌های ایرانی در این دور از گفت‌وگوها موضع خود را مبنی بر اینکه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران باید در ابتدای روند لغو تحریم‌ها، برداشته شود، سخت‌تر کرده‌اند.

خبرگزاری صداوسیما- سید عباس عراقچی مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران درباره اعداد و ارقامی که درباره توافق هسته‌ای ایران در برخی محافل رسانه‌ای مطرح می‌شود، گفت: هنوز هیچ چیزی توافق نشده، حتی مواردی که مورد توافق قرار گرفته است نیز مورد توافق نهایی نیست. وی افزود: هنوز در موقعیتی قرار نداریم که بگویم به نقطه پایانی رسیده‌ایم و لازم است وزرای دیگر هم بیایند.

توییتر- محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران روز جمعه گفت آمریکا و کشورهای غربی باید بین اعمال فشار و توافق هسته‌ای، یکی را انتخاب کنند. وی در پیامی که در توئیتر منتشر کرده، نوشته است: ایرانی‌ها پیش از این انتخاب خود را انجام داده‌اند: تعامل همراه با عزت. اکنون نوبت ایالات متحده و متحدانش است که انتخاب کنند: فشار یا توافق.

روزنامه بین‌الملل مشرقیمن:

شبکه العربیه- درگیری‌ میان نیروهای انصارالله و قبائل مارب بالاگرفته است و ده‌ها نفر کشته شده اند. استان مأرب در مرکز یمن از نظر منابع نفت و گاز در این کشور مقام اول را دارد و اولین تولید کننده مشتقات نفت و گاز و برق در یمن است. از سوی دیگر این استان در جوار استانهای الجوف و حضرموت که استان‌های نفت خیز و هم مرز عربستان هستند واقع شده است به همین دلیل از اهمیت خاصی برای ریاض برخوردار است.

المیادین- امروز عوامل انتحاری دو مسجد در شهر صنعا پایتخت یمن را هدف حمله قرار دادند که در این حمله دستکم 55 نفر کشته شدند.یکی از این حملات در مسجد الحشحوش و دیگری در مسجد بدر در پایتخت یمن رخ داده است. القاعده مسولیت این حمله تروریستی را به عهده گرفت.

روزنامه بین‌الملل مشرقعراق:

السومریه- ابراهیم جعفری وزیر امور خارجه عراق در نشست خبری با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در مسکو تاکید کرد که عملیات سیاسی برای کاهش اختلافات میان اربیل و بغداد به شکل قابل توجهی پیشرفت داشته است. لاوروف نیز با اشاره به اینکه روسیه از وحدت و تمامیت ارضی عراق حمایت می‌کند افزود: مسکو و بغداد در زمینه اهمیت همکاری با ایران در راستای انجام اقدامات لازم برای حل مشکلات منطقه اتفاق نظر دارند.

روزنامه بین‌الملل مشرقچین:

بی بی سی- چین و ژاپن در حال برگزاری اولین دور از گفت‌وگوهای امنیتی در طول 4 سال گذشته با حضور مقامات عالی‌رتبه دو کشور هستند. نشستی با حضور مقامات دو کشور پیش از مذاکرات سه جانبه چین، ژاپن و کره‌جنوبی، در توکیو برگزار شد. آخرین دور از این گفت‌وگوها سال 2011 و پیش از اختلافات دو کشور بر سر تنش‌های منطقه‌ای و مسایل تاریخی من جمله جزایر شرقی دریای چین و اختلافات بر سر مسایل باقی مانده از جنگ جهانی دوم، برگزار شده بود.

روزنامه بین‌الملل مشرقفلسطین:

خبرگزاری فارس- نظامیان رژیم صهیونیستی حملات و تجاوزهای خود علیه مناطق مرزی و ساحلی نوار غزه را امروز (پنج شنبه) نیز ادامه دادند. به گفته منابع محلی فلسطینی بلدوزرهای نظامی رژیم صهیونیستی صبح چهارشنبه اراضی کشاورزی اطراف پایگاه نظامی کیسوویم در شرق شهر خانیونس واقع در جنوب نوار غزه را همزمان با پرواز پهپادهای جاسوسی این رژیم تخریب کردند.

واشنگتن پست- جین ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید بنیامین نتانیاهو با بیان اینکه دیگر از راهکار 2 دولتی حمایت نمی‌کند موضع خود را درباره مذاکره با فلسطینی‌ها تغییر داده است. در نتیجه دولت اوباما اکنون در حال ارزیابی موضوع موافقت با قطعنامه‌ای از شورای امنیت است که خواستار تشکیل کشور فلسطین و عقب‌نشینی اسرائیل از مناطق یهودا و شومرن (کرانه باختری رود اردن) است.

روزنامه بین‌الملل مشرقسوئد:

رویترز- عبدالطیف الزیانی دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس ضمن فراخواندن سفیر سوئد در ریاض نامه اعتراضی شورای همکاری را در محکومیت انتقادات سوئد از عربستان سعودی در زمینه حقوق بشر را تحویل وی داد.

روزنامه بین‌الملل مشرقسوریه:

خبرگزاری آناتولی- خالد خوجه رئیس ائتلاف مخالفان سوریه: دومین نشست مخالفان داخلی و خارجی سوریه در طی دو هفته در برلین پایتخت آلمان برگزار خواهد شد. خوجه افزود: من از فرانک والتر اشتان‌مایر وزیر امور خارجه آلمان برای برگزاری درخواست کردم که دور دوم مذاکرات در برلین برگزار شود که وی از این پیشنهاد استقابل کرد و آنرا پذیرفت. رئیس ائتلاف مخالفان سوری تاکید کرد که مذاکرات برلین براساس روند مشخص شده در مذاکرات دور اول در پاریس برگزار خواهد شد.

روزنامه بین‌الملل مشرقآمریکا:

واشنگتن‌پست- ژنرال جان کلی که مسئولیت نظارت بر عملکرد ارتش آمریکا در حوزه کارائیب و آمریکای لاتین را دارد این سخنان را در یک جلسه استماع در سنا اظهار داشت و گفت: حدوداً 100 نفر از اتباع کشورهای حوزه کارائیب و آمریکای لاتین برای پیوستن به داعش به خاورمیانه آمده‌اند و شبکه‌های قاچاق انسان به راحتی می‌توانند آنها را در راه بازگشت، به جای خانه به آمریکا وارد کنند. این شبکه‌های قاچاق به قدری کارآمد هستند که یک تروریست با هر شخص دیگری برای ورود به آمریکا تنها کافی است کرایه مسافرت خود را به آنها بپردازد.

ان‌بی‌سی- نتانیاهو: اسرائیل متحدی بزرگتر از آمریکا ندارد. وی همچنین درباره برخی ادعاهای رسانه‌ای درباره عدم تبریک پیروزی وی در انتخابات توسط رئیس‌جمهور آمریکا گفت که او هنوز منتظر صحبت با اوباما است اما مطمئن است که هر دو به زودی با یکدیگر در تماس خواهند بود.

نشریه هیل- اد رویس، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در جلسه استماع روز پنجشنبه از ارسال نامه‌ای به کاخ سفید با امضای 360 نماینده خبر داد. یکی از امضاکنندگان این نامه گفته در متن آن به دولت باراک اوباما هشدار داده شده کاهش دائمی تحریم‌ها علیه ایران به قانون جدید از سوی کنگره نیاز خواهد داشت.

رویترز- رند پاول نماینده جمهوری‌خواه کنگره رسماً برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده آمریکا اعلام کاندیداتوری می‌کند. رند پاول که عضو حزب جمهوری‌خواه و از اعضای جنبش تی پارتی است که نقش مهمی در تحرکات کنگره علیه دولت دارد.

وایس نیوز- سیا سند سری 93 صفحه‌ای که 13 سال قبل اطلاعات مربوط به در اختیار داشتن تسلیحات هسته‌ای توسط صدام حسین را که دلیل حمله آمریکا به عراق و اشغال این کشور بود، از طبقه بندی خارج کرد. این اسناد نشان می دهد که مقامات دولت جورج دبیلو بوش چگونه براساس اطلاعات تائید نشده در جنبه های مختلف درباره در اختیار داشتن سلاح هسته‌ای توسط صدام، اقدام به اشغال عراق کردند.

نیویورک تایمز- رئیس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه در تماس تلفنی با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی با وی درباره مذاکرات هسته ای بین ایران و گروه 1+5 گفت و کرد. اوباما در این گفت و گوی تلفنی پیروزی نتانیاهو در انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی را به وی تبریک گفته اما بر تعهد آمریکا نسبت به راهکار 2 دولتی برای حل تنش ها بین اسرائیل و فلسطین هم تأکید کرده است.

رویترز- سناتورهای جمهوری‌خواه و دموکرات آمریکا روز پنج‌شنبه با تعویق بررسی طرح نظارت بر توافق هسته‌ای با ایران، موافقت کردند. در حالی که قرار بوده این طرح هفته آینده در کنگره به رأی گذاشته شود، سناتورهای حامی طرح اعلام کرده‌اند که این مسئله تا روز 14 آوریل (25 فروردین)،‌ یعنی 2 هفته پس از ضرب‌الاجلی که طرف غربی برای رسیدن به چارچوب توافق مشخص کرده، به تعویق افتاده است.

روزنامه بین‌الملل مشرقپاکستان:

اسپوتنیک- ممنون حسین رئیس جمهور پاکستان صبح امروز در از پیوستن اسلام آباد به سازمان همکاری شانگهای‌ خبر داد. وی با ابراز امیدواری از پیوستن کشورش به این سازمان گفت: اقدامات لازم در مورد پیوستن پاکستان به سازمان همکاری شانگهای به عنوان یک عضو کامل این سازمان به اتمام رسیده‌است.

روزنامه بین‌الملل مشرقاوکراین:

پایگاه هیل- ایلین لینز سخنگوی پنتاگون: دوره‌های آموزشی از ماه آینده میلادی و با هدف افزایش توان دفاعی گارد ملی اوکراین برگزار خواهد شد. وزارت دفاع آمریکا روز پنج‌شنبه از پیشبرد برنامه پیشین خود برای آموزش 6 شرکت و مرکز وابسته به گارد ملی اوکراین برای مقابله با جدایی‌طلبان شرق این کشور خبر داد.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۲
    0 0
    مرگ بر مشرق نیوز خاءن
  • ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۲
    0 0
    مرگ بر خودت و ارباب آمریکاییت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس