کد خبر 399777
تاریخ انتشار: ۳ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۰

در اواخر سال 2012 که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در حال طرح‌ریزی برای ایجاد گشایش دیپلماتیک با ایران بود، سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا در حال پیشبرد طرحی موازی برای خرابکاری در برنامه هسته‌ای ایران بودند.

گروه بین‌الملل مشرقخلاصه اخبار بین‌الملل روز یکشنبه 94/1/2 به شرح زیر است:

روزنامه بین الملل مشرق/ایران:

دبکافایل- روز یکشنبه جان کری وزیر خارجه آمریکا برای رایزنی با وزرای خارجه آلمان، فرانسه و انگلیس راهی لندن شد. کری در این دیدار نتوانسته مواضع فرانسوی‌ها در قبال توافق هسته‌ای با ایران را نرم‌تر کند. کری در این سفر همچنین دریافته که مخالفت‌ها به فرانسه محدود نیست و آلمان هم از پذیرش بخش‌هایی از توافقی که در حال شکل‌گیری است، خودداری می‌کند. فرانسه در حال حاضر با 5 بندی که بین جان کری و محمد جواد ظریف وزرای خارجه آمریکا و ایران مورد توافق قرار گرفته، با واشنگتن اختلاف دارد.

خبرگزاری فارس- رسانه‌های بین‌المللی به پوشش بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در مشهد پرداختند؛ خبرگزاری رویترز در این راستا نوشت رهبر عالی ایران در میان فریادهای مرگ بر آمریکا گفت با قدرتهای جهانی در مسائل غیرهسته‌ای گفت‌وگو می‌کند.

روزنامه بین الملل مشرق/عربستان:

واشنگتن پست- رند پائول سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی روز شنبه با اشاره به موارد نقض حقوق بشر در عربستان، خواستار بایکوت ریاض از سوی جامعه بین‌الملل شد. وی با مقایسه آل سعود با رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی، افزود: یادتان است زمانی را که آفریقای جنوبی رفتارهای نادرستی داشت؟ ما آفریقای جنوبی را بایکوت کردیم. ما باید عربستان سعودی را بایکوت کنیم و از دولت آن پول دریافت نکنیم.

روزنامه بین الملل مشرق/اتحادیه اروپا:

توئیتر-فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در پیامی بهترین آرزوها را برای برگزارکنندگان جشن نوروز در سراسر دنیا ابراز داشت.پیش از وی، رئیس جمهور آمریکا و نخست‌وزیر انگلیس هم از میان روسای کشورهای 1+5، نوروز را تبریک گفته‌اند.

رویترز- وزرای خارجه کشورهای اروپا و آمریکا پس از نشست با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بیانیه مشترکی درباره مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ صادر کردند. این بیانیه بر پیشرفت های محسوس در مذاکرات هسته ای بین ایران و گروه 1+5 تأکید کرده اما می‌افزاید هنوز موضوعات مهمی هستند که باید حل شوند.

روزنامه بین الملل مشرق/فلسطین:

اسلب نیوز- رادیو اسرائیل صبح یکشنبه از مانور نظامی از پیش اعلام نشده در اطراف غزه توسط نیروهای رژیم صهیونیستی خبر داد. رادیو اسرائیل اعلام کرد، ادوات و جنگنده‌های نظامی در این مانور به کار برده شده‌اند و و صدای انفجارها در این منطقه شنیده می‌شود.

اسپوتینک-مسئول روابط سیاسی جبهه مردمی برای آزادی فلسطین اعلام کرد عاملان توطئه‌های جدید در خاورمیانه کاملا با برنامه‌ریزی قصد دارند امنیت و موجودیت اسرائیل را تأمین کنند. الطاهر پس از دیدار با میخائیل بوگدانف فرستاده ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در امور خاورمیانه افزود: می‌خواهند به نفت، انرژی و همینطور امنیت و موجودیت اسرائیل برسند زیرا آنها می‌دانند که اسرائیل با یک بن بست تاریخی روبرو شده و ملت فلسطین برای حفظ کرانه باختری، غزه و قدس و غیره ایستاده است.

خبرگزاری فلسطینی معاد-محمود الزهار عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس اعلام کرد که این جنبش دیگر ادامه محاصره غزه را نمی‌پذیرد و هزار ابزار برای پایان آن در اختیار دارد.الزهار خطاب به رژیم صهیونیستی افزود: ما را به خوبی در جنگ اخیر غزه شناختید. حماس نظریه امنیتی شما را شکست داد و بهتر است به محاصره غزه پایان دهید.وی تصریح کرد که حماس از کرانه باختری دست برنخواهد داشت و علیرغم میل رژیم صهیونیستی و متحدان آن به کرانه باختری خواهد رسید.

پایگاه رای الیوم-فرماندهان نظامی رژیم صهیونیستی اخیرا به واکنش‌های خود در قبال کماندوهای دریایی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس شدت داده‌اند.این فرماندهان نظامی ادعا می کنند که کماندوهای دریایی حماس به دنبال هدف قرار دادن زیرساخت‌های استراتژیک در عمق سرزمین‌های اشغالی از ایلات در جنوب تا رأس‌ناقوره در شمال هستند؛ موضوعی که تحلیلگر روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت آن را به تونلی از ایلات تا رأس‌ناقوره تشبیه کرد.منابع صهیونیستی در ادامه مدعی شدند که کماندوهای مذکور حماس اکنون در کشورهای دارای پیشرفته‌ترین آموزش نظامی دریایی در حال تعلیم هستند.

گاردین- اتحادیه اروپا در گزارشی از شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی انتقاد کرده و تصریح کرده که این اقدامات به نقطه اوج قطبی‌سازی و خشونت رسیده‌اند. اتحادیه اروپا بر همین اساس تل‌آویو به اتخاذ رویکردی سخت‌گیرانه‌تر تهدید کرده است.

روزنامه بین الملل مشرق/عراق:

المیادین-همزمان با ادامه پیشروی‌های ارتش عراق با کمک نیروهای مردمی در تکریت در نزدیکی استان نینوا، داعش مبادی ورودی و خروجی شهر را بسته‌اند.داعش به خانواده‌های اهل موصل اجازه خروج از این شهر را نمی‌دهد.

شبکه العالم- حنان فتلاوی رئیس فراکسیون اراده در پارلمان عراق ادعاهای رئیس سابق سازمان سیا مبنی بر خطرناکتر بودن نیروهای داوطلب مردمی از عناصر گروه تروریستی داعش برای ثبات عراق را به‌شدت محکوم کرد. وی در بیانیه‌ای اعلام کرد: برابر دانستن نیروهای مردمی قهرمان با عناصر وحشی و خونریز گروه تروریستی داعش، نه تنها غیرمنصفانه بلکه جهل سیاسی است.

اسپاتنیک- گفتگوی تلفنی جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا و مسعود بارزانی رئیس جمهور اقلیم کردستان عراق پس از حملات اخیر داعش علیه پیشمرگه های کرد، صورت گرفته است. کاخ سفید با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که معاون رئیس جمهور آمریکا عصر روز گذشته با رئیس جمهور اقلیم کردستان عراق تماس گرفت تا همدردی خود را به خاطر اعدام پیشمرگه های کرد توسط داعش، اعلام کند.

روزنامه بین الملل مشرق/انگلیس:

بی بی سی-دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس با انتشار پیامی به مناسبت فرا رسیدن عید نوروز، ابراز امیدواری کرد که روابط کشورش و ایران بهتر شود .کامرون در این پیام به اولین دیدار نخست‌وزیر انگلیس و رئیس‌جمهوری ایران در 30 سال گذشته اشاره کرده و گفته است، در دیدار مهرماه گذشته با حسن روحانی، دو طرف درباره لزوم بهبود روابط دوجانبه توافق داشتند.وی در این پیام اعلام کرد که بهبود روابط برای منافع دو کشور و همین‌طور مردم ایران و انگلیس مفید است.

توئیتر- فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس که در جلسه مشترک با همتایان آمریکایی، آلمانی و فرانسوی خود در لندن حضور یافته، نوشت: سخت در حال کار برای تضمین توافق (هسته‌ای با ایران) هستیم.

روزنامه بین الملل مشرق/ونزوئلا:

تله‌سور-ریکاردو پاتینیو وزیر امور خارجه اکوادور در رابطه با سخنان اخیر باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا مبنی بر تهدید تلقی شدن ونزوئلا برای امنیت، ملت و سیاست خارجی کشورش اعلام کرد: براساس شواهدی که در تاریخ وجود دارد اگر تهدیدی در قاره آمریکا برای کشورها وجود داشته باشد، آن تهدید قطعا خود آمریکا است نه هیچ کشور دیگری.

روزنامه بین الملل مشرق/ترکیه:

رویترز-عبدالله اوجالان رهبر حزب کارگران کردستان ترکیه در پیامی که از زندان برای طرفداران خود صادر نموده، پایان یافتن جنگ مسلحانه با دولت ترکیه را خواستار شده است.وی هم‌اکنون در زندانی در جزیره امرالی در نزدیکی استانبول، دوره حبس ابد خود را می‌گذراند واین پیام را روز پنج‌شنبه در دیدار با ثریا اندر از سیاسیون طرفدار کردها به وی منتقل کرده است.رهبر زندانی حزب کارگران کردستان ترکیه در پیام خود گفته که 40 سال مبارزه به هدر نرفته ولی این نوع اعتراض دیگر دوام نخواهد آورد و مردم و تاریخ خواستار راه‌حلی دموکراتیک و مسالمت‌آمیز هستند.

روزنامه بین الملل مشرق/یمن:

پایگاه یمنی الاهالی نت- هلی کوپترهای جنگی نیروی سپر جزیره ارگان نظامی شورای همکاری خلیج فارس، از صبح یکشنبه به شهر عدن برای کمک به عبد ربه منصور هادی به پرواز درآمده اند. یک منبع نظامی در این باره گفت، هلی کوپترهای جنگی شورای همکاری خلیج فارس، صبح امروز در آسمان عدن به پرواز درآمدند تا از بمباران هوایی احتمالی انصارالله به کاخ ریاست‌جمهوری جلوگیری کنند.

شبکه المیادین- وزارت خارجه‌ آمریکا اعلام کرد، تمامی کارکنان و دیپلمات‌های خود را از یمن خارج کرده و دلیل آنرا نیز اوضاع وخیم امنیتی در این کشور ذکر کرده است. وزارت خارجه آمریکا همچنین اعلام کرده که تهدیدات تروریستی در یمن را پیگیری می‌کنیم و درصدد توقف آن هستیم.

اسکای‌نیوز- منابع خبری از تسلط گروه انصارالله بر شهر مهم تعز که دروازه جنوب یمن خوانده می‌شود، خبر دادند. تعداد 300 نیروی انصارالله در فرودگاه این شهر حضور دارند و کنترل این مکان را در دست گرفته‌اند.

پایگاه خبری الثوره-عبداللطیف الزیانی دبیرکل شورای همکاری خلیج فارسدر واکنش به حمله به نمازگزاران یمنی در صنعا، از تمامی یمنی‌ها خواست به توافق ملی پایبند باشند.الزیانی گفت: حمله انتحاری به مساجد ، اقداماتی تروریستی و مخالف با ارزش‌ها و اصول انسانی است و هدف آن کشاندن یمن به دایره درگیری و کشتار می‌باشد.الزیانی در ادامه از تمامی احزاب سیاسی و نیروهای یمنی درخواست کرد به توافق ملی پایبند باشند و به دنبال استفاده از زور نباشند تا مسأله یمن عمیق‌تر نشود.

خبرگزاری فارس-عبدمنصور هادی رئیس جمهور فراری یمن در سخنانی در عدن از حمایت‌های عربستان سعودی و دیگر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به دلیل حمایت از وی در برابر انقلاب مردم این کشور تشکر کرد.ویبا تکرار ادعای پیشین درباره اینکه ایران در امور داخلی یمن دخالت می‌کند، تاکید کرد که به پایتخت بازخواهد گشت.

رویترز-100 نیروی ویژه ارتش آمریکا پایگاه خود در جنوب یمن را تخلیه کردند.منابع رسانه‌ای خبر دادند که اشغال یک منطقه در نزدیک پایگاه توسط نیروهای القاعده دلیل این اقدام نیروهای ویژه آمریکایی بوده است.

الریاض عربستان- جانشین ولی عهد عربستان، با ولی عهد بحرین، ولی عهد ابوظبی، نخست‌وزیر قطر، و محمد الخالد الصباح وزیر کشور کویت که به این کشور سفر کرده بودند دیدار کرد و درباره تازه ترین تحولات منطقه بویژه تحولات یمن با آنها گفت‌وگو کرد. طرفهای شرکت کننده در این نشست همچنین بر ضرورت تسریع در برگزاری نشست ریاض زیر نظر شورای همکاری خلیج فارس که رئیس‌جمهور مستعفی یمن خواستار برگزاری آن شده است، تاکید کردند.این در حالی است که ترکی فیصل رئیس اسبق دستگاه اطلاعاتی عربستان نیز بعد از نا‌آرامی‌های اخیر یمن و انتقال عبدربه منصور هادی رئیس‌جمهور مستعفی یمن به مکانی امن گفت که ما باید برای حمایت‌های مالی، سیاسی و حتی نظامی از عبدربه منصور هادی آماده باشیم.

رویترز- شورای امنیت سازمان ملل روز یکشنبه برای بررسی وضعیت کشور یمن، جلسه اضطراری تشکیل می‌دهد. این جلسه یک روز پس از آن تشکیل می‌شود که عبد ربه منصور هادی رئیس‌‌جمهور مستعفی یمن که به شهر عدن گریخته، خواستار دخالت خارجی در این کشور شد.

روزنامه بین الملل مشرق/بحرین:

خبرگزاری تقریب- پرفسور امی اوستین هولمز پژوهشگر انگلیسی طی سخنانی به‌مناسبت چهارمین سالگرد آغاز انقلاب مردم بحرین و در جمع گروهی از فعالان سیاسی و آزادی‌خواه بحرینی در لندن گفت: دولت انگلیس به‌دلیل خوف از افشای نقش دولت‌های حامی رژیم بحرین در سرکوب قیام مردم این کشور، اجازه نمی‌دهد اسناد مربوط به سال 1977 درباره بحرین منتشر شود. این روزها سرکوب مردم بحرین، بی‌رحمانه‌تر، نقض حقوق بشر گسترده‌تر و شمار ناپدیدشدگان، زندانیان و کشته شدگان، بیش از گذشته است.

روزنامه بین الملل مشرق/آمریکا:

فاکس نیوز- جان برنان، رئیس سازمان سیا: آمریکا و سایر کشورهای مذاکره کننده با ایران پس از رایزنی های هسته‌ای در موقعیت بهتری برای راستی‌آزمایی فعالیت های هسته ای ایران قرار دارند.فکر می‌کنم ما در کوران برخی از تحولات طی دهه گذشته کارآزموده شده‌ایم طوری که الان می توانیم برنامه و فرصتی بهتر برای راستی آزمایی برخی از فعالیت‌هایی که آنها می گویند دارند انجام می‌دهند یا فعالیت‌هایی که می‌گویند انجام نمی‌دهند، داشته باشیم.

هافینگتون پست- رئیس‌جمهور آمریکا در تازه‌ترین موضع‌گیری خود در مورد مذاکرات هسته‌ای، بار دیگر گفت که این ایران است که باید برای حصول توافق جامع هسته‌ای، امتیازات بیشتری ارائه دهد.اوباما گفت: صادقانه بگویم، آن‌ها هنوز آن امتیازاتی را که به عقیده من برای رسیدن به توافق نهایی لازم است، نداده‌اند. اما حرکاتی داشته‌اند و احتمال (توافق) وجود دارد.

نیویورک‌تایمز- در اواخر سال 2012 که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در حال طرح‌ریزی برای ایجاد گشایش دیپلماتیک با ایران بود، سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا در حال پیشبرد طرحی موازی برای خرابکاری در برنامه هسته‌ای ایران بودند. یک مقام ارشد آمریکا کشور گزارش داده برنامه خرابکاری حتی در صورت توافق بین ایران و گروه 1+5 متوقف نخواهد شد.

روزنامه بین الملل مشرق/سوریه:

پایگاه رای الیوم- به نقل از منابع آگاه نوشت دولت آمریکا سرسختانه تلاش می‌کند تا کانال‌های تماس سری با نظام سوریه در شرایط حاضر ایجاد کند. گزارش‌های موجود نشان می‌دهد که یک هیئت آمریکایی برای سفر محرمانه به دمشق در آینده نزدیک، منتظر چراغ سبز نظام سوریه هستند.

روزنامه بین الملل مشرق/کانادا:

تایمزکولونیست- استفان هارپر، نخست‌وزیر کانادا در سخنانی به مناسبت فرارسیدن نوروز ایرانی گفت:بدانید که دولت ما در این دیدگاه که ایران نیز خود باید تازه شدن را تجربه کند و اینکه زمانی می‌رسد که ایران کشوری مرفه و آزاد باشد و مردم این کشور رها از استبداد و ظلم زندگی کنند، با شما شریک است.اما تا آن زمان، دولت ما تضمین می‌کند که ایرانیانی که به دنبال پناهجویی از رژیم ایران هستند می‌توانند به عنوان شهروند کانادا در این کشور به آزادی، دموکراسی و عدالت دسترسی پیدا کنند. نخست‌وزیر کانادا همچنین به شعر اندک اندک می‌رسد اینک بهار فریدون مشیری اشاره کرد و ادامه داد: امروز، دولت ما در کنار ایرانیان در سراسر جهان به دنبال بازگشت بهار به ایران است.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۳
    0 0
    اجب....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس