گروه بین‌الملل مشرق در صدد است با توجه به اهمیت روزافزون تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی، مهم‌ترین اخبار مرتبط با این حوزه را بطور خلاصه‌شده در اختیار مخاطبان خود قرار دهد. از امروز با "روزنامه بین‌الملل مشرق" همراه شوید.

گروه بین‌الملل مشرق- خلاصه اخبار بین‌الملل روز دوشنبه 93/12/18 به شرح زیر است:

اخبار 93/12/18ایران:

  • الحیات- مبالغه نکرده‌ایم اگر بگوییم منطقه، شاهد روزهایی «ایرانی» است. اگر بخواهید در عراق نیز به تفاهم برسید باید با سردار سلیمانی به تفاهم برسید. کلید ثبات در تهران است نه واشنگتن.
  • دبکا فایل- سردار قاسم سلیمانی پنج شنبه 5 مارس به امان سفر کرده و میهمان ژنرال فیصل الشوبکی رئیس سازمان اطلاعات اردن و از نزدیکان عبدالله دوم پادشاه اردن بوده است. دبکا فایل نوشت: طرفهای ایرانی و اردنی درباره مسائلی نظیر سوریه و عراق و جنگ با داعش گفت‌وگو و مذاکره کرده‌اند. پیش از این نیز برخی منابع منطقه ای و رسانه‌های صهیونیستی مدعی شده بودند که سردار سلیمانی به مصر سفر کرده و با مقامات مصری دیدار کرده است.
  • سی ان ان- در برنامه روز یکشنبه مخصوص فرید زکریا با نام «جی‌پی‌اس» به بررسی مذاکرات هسته‌ای ایران و مسائل منطقه خاورمیانه به ویژه داعش پرداخت. در این برنامه که با حضور مهمان‌های سرشناسی چون «جوزف نای» نظریه‌پرداز تئوری «قدرت نرم» و «قدرت هوشمند» برگزار شد، درباره آینده مذاکرات هسته‌ای و همچنین روابط آمریکا و ایران بحث شد. جوزف نای در این برنامه گفت: تحریم‌ها دچار شکاف خواهد شد اما من فکر می‌کنم اگر توافق شکست خورده و اینطور دیده شود که تقصیر ما یا اسرائیل بوده،‌ تحریم‌ها فقط دچار شکاف نمی‌شود بلکه قایق(تحریم) غرق خواهد شد.
  • خبرگزاری فارس- مذاکرات ایران و آژانس با حضور هیأت 5 نفره آژانس به ریاست ترو واریورانتا معاون مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در امور پادمان‌ها، مسئولان سازمان انرژی اتمی و نمایندگانی از وزارت امور خارجه در محل سازمان انرژی اتمی در تهران آغاز شد. در این هیأت ماسیمو آپاراو مدیر پادمان‌های آژانس نیز حضور دارد و در خصوص همکاری‌های ایران و آژانس بخصوص دو موضوع اخیر (مقاله انتقال نوترونی و انفجارات قوی در مریوان) گفت‌وگو خواهد شد.

  • راشاتودی- سپاه پاسداران ایران زرادخانه‌ای از موشک‌های پیشرفته در اختیار دارد که قادرند اسرائیل و پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه را هدف قرار دهند. رونمایی از موشک کروز زمینی «سومار»، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های بین‌المللی داشت. رونمایی از سومار، موجب واکنش هراسان اسرائیل که در مجاورت ایران قرار دارد، شد.
  • بلومبرگ- ۴۷ سناتور آمریکایی در نامه‌ای سرگشاده هشدار دادند هرگونه توافقی با ایران فقط تا پایان ریاست جمهوری اوباما معتبر است و بعد از پایان این دوران معتبر نیست و ادامه نخواهد داشت. این نامه با هدف منصرف کردن دولت ایران از امضای توافق هسته‌ای و همچنین اعمال فشار به کاخ سفید برای دادن اختیار به کنگره برای نظارت بر توافق هسته‌ای با ایران نوشته شده است.
  • المانیتور- عربستان می‌داند در صورت مخالفت با یک توافق موفقیت‌آمیز هسته‌ای با ایران ممکن است در جهان منزوی شود و به همین دلیل به دنبال تشکیل ائتلاف منطقه‌ای علیه ایران است. عربستان سعودی به این مسئله پی برده است که توافق موفق بین ایران و 1+5 از حمایت گسترده جامعه بین‌الملل و تأیید سازمان ملل برخوردار خواهد بود و بنابراین به نفعش نیست با اقلیت‌‌هایی همچون نتانیاهو که مخالف توافق هستند، هم راستا شود.
اخبار 93/12/18فلسطین اشغالی:
  • تایمز اسرائیل- موشه یعلون مدعی است خارجی‌ها رای‌دهندگان عرب و چپگرا را به حضور گسترده در انتخابات 17 مارس ترغیب می‌کنند تا بنیامین نتانیاهو را سرنگون کنند. وی افزود: سازمان‌های غیرانتفاعی در اینجا وجود دارند که با پول‌های خارجی سرمایه‌گذاری می‌شوند؛ پول اروپایی‌ها یا سایر گروه‌هایی که مایل نیستند نتانیاهو را در قدرت ببینند.
  • فلسطین الیوم- دستگاه‌های امنیتی تشکیلات خودگران طی شبانه‌روز گذشته دهها تن از اعضا و هواداران جبنش مقاومت اسلامی فلسطین حماس را در کرانه باختری بازداشت کردند. اسماعیل رضوان از اعضای ارشد حماس اعلام کرد توقف هماهنگی امنیتی تشکیلات خودگردان که سازمان آزادیبخش فلسطین هفته گذشته آن را اعلام کرد عملی نیست زیرا بنیه این تشکیلات بر اساس هماهنگی امنیتی با رژیم صهیونیستی بنا شده است.
  • رادیو رژیم صهیونیستی- «آریه ادرعی» رهبر حزب «شاس» اعلام کرد «اسحاق هرتزوگ» رهبر حزب کار، گزینه مناسبی برای نخست‌وزیری آینده است. وی گفت حزبش به حمایت از لیکود و «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر ادامه می‌دهد حتی اگر حزب «اردوگاه صهیونیستی» برنده انتخابات (17 مارس/26 اسفند) باشد.

اخبار 93/12/18اتحادیه اروپا:

  • راشاتودی- اتحادیه اروپا در حال بررسی راهکاری است که با آن تردد دریایی در اطراف لیبی را کنترل کند.این اقدام می‌تواند به کنترل صادرات نفتی و نظارت بیشتر به انتقال تسلیحات منجر شود. همچنین از ورود تعداد بالای مهاجران از آفریقا به اروپا جلوگیری می‌کند. هفته گذشته طی نشستی در سازمان ملل، کارشناسان پیشنهاد تشکیل نیروی ناظری را دادند که از صادرات غیر قانونی نفت و قاچاق اسلحه جلوگیری شود. مهاجران غیرقانونی به اروپا عمدتا از راه ایتالیا و یونان وارد این قاره می‌شوند و مقامات اروپایی در تلاش برای مهار موج مهاجران است.
  • راس بالت- دونالد توسک نخست وزیر سابق لهستان و رئیس کنونی شورای اروپا برای یک سفر دو روزه (دوشنبه و سه شنبه) به واشنگتن سفر می‌کند. توسک و اوباما در جریان مذاکرات خود قصد دارند این مسئله را مورد تاکید قرار دهند که اتحادیه اروپا و دولت آمریکا اقدامات خویش در رابطه با روسیه و نقش این کشور در بحران اوکراین را بطور کامل هماهنگ کنند.

اخبار 93/12/18انگلیس:

  • روزنامه تلگراف- دور بعدی پارلمان انگلیس احتمالا بودجه نظامی این کشور را به میزان 10 درصد دیگر کاهش داده که در آن صورت، وسعت ارتش انگلیس به کوچکترین میزان خود در طول 250 سال گذشته خواهد رسید که در این صورت ممکن است ارتش انگلیس سقف تعداد نیروهای خود را تا 50 هزار نفر تعیین کند. تنش‌های داخلی به دلیل بودجه 36 میلیارد پوندی انگلیس زمانی که تهدید داعش در عراق و سوریه رو به افزایش گذاشته و روابط با روسیه دچار تشویش است، اهمیت دارد.

اخبار 93/12/18آلمان:

  • رویترز- شینزو آبه نخست وزیر ژاپن در حال آماده شدن برای ایراد بیانیه‌ایست تا در مراسم هفتادمین سالگرد شکست ژاپن در جنگ جهانی دوم ارائه کند و میراث این شکست هم‌چنان در روابط دچار اختلال ژاپن با چین و کره جنوبی دیده می‌شود. این بیانیه مورد توجه چین، کره جنوبی و هم‌چنین متحد نزدیک ژاپن یعنی آمریکا قرار خواهد گرفت. مرکل طی سخنانی در توکیو به سخنان رییس جمهور متوفی آلمان در سال 1985 میلادی اشاره کرد که خواستار نام‌گذاری پایان جنگ جهانی دوم به روز آزادی در اروپا شده بود؛ وی یادآور شد هرکه چشمانش را بر گذشته بسته نگاه دارد، در زمان حال نابینا خواهد بود.

اخبار 93/12/18عراق:

  • خبرگزاری فارس- شیخ محمد مهدی الخالصی از مراجع عظام در استان نجف اشرف، امروز (دوشنبه) در اعتراض به اقدام سفیر آمریکا در ورود به حرم مطهر امام علی -علیه‌السلام-، دفتر خود را بست و دفتر این مرجع در کاظمین نیز خواستار محکومیت شدید و گسترده این اقدام که آن را هتک حرمت بی‌پروا خواند، شد.
  • العربیه- رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در بحبوحه حمله ارتش عراق و نیروهای مردمی به تکریت، به صورت غیرمنتظره وارد بغداد شد. پایگاه خبری عراقی المدی پرس، هدف از این سفر را رایزنی دمپسی با مقامات عراقی درباره مبارزه با داعش اعلام کرد.
  • خبرگزاری فارس- امیرعبداللهیان پیروزی‌های چشمگیر نیروهای مسلح عراق در تکریت را به مردم این کشور تبریک گفت. معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه ایران با تبریک پیروزی‌های نیروهای مسلح عراق در تکریت به مردم این کشور، گفت: فروریختن دروازه‌های تکریت از چنگال تروریست‌ها مقدمه آزادی موصل و مناطق سنی نشین عراق از تروریست‌های تکفیری است.

  • گاردین- نقش ایران در نبرد تکریت نگران‌‌کننده است. آمریکا و انگلیس اکنون تنها به تماشاچی بدل شده‌اند. احتمال درگیری میان «شبه‌نظامیان شیعی» و ساکنان سنی تکریت وجود دارد. این تهدید به صورت بالقوه وجود دارد که این عملیات یک نتیجه گسترده‌تر و بی‌ثبات‌کننده داشته باشد: یک پیروزی راهبردی برای ایران.
  • آسوشیتدپرس- "مارتین دمپسی" رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح ارتش آمریکا گفت در حال حاضر نیازی به اعزام نیروهای آمریکایی بیشتر به عراق، وجود ندارد. هرچند برخی از واحدهای ارتش عراق، در سطح آمادگی بالایی به سر نبرده و نیاز به آموزش به تجهیزات بیشتر دارند، هیچ دلیلی برای آنکه مربیان یا مشاوران آمریکایی بیشتری به عراق اعزام شوند، وجود ندارد.
  • ارم نیوز عراق- دفتر حیدرالعبادی نخست‌وزیر عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که وی یکشنبه (دیروز) در نشست دوره‌ای هفتگی شورای امنیت ملی شرکت کرد و طی این نشست، عملیات امنیتی و نظامی جاری در استان «صلاح‌الدین» و غرب استان «الانبار» و شرق شهر «فلوجه» بررسی شد. در این نشست، مسئله امضای یادداشت تفاهم درباره همکاری‌های نظامی با جمهوری خلق چین نیز با نخست‌وزیری درمیان گذاشته شد.

اخبار 93/12/18یونان:
  • کوریه ره دلاسرا- مقامات یونان اعلام کردند که احتمالا همه‌پرسی برگزار خواهند کرد تا نظر عموم را درباره پذیرش شرایط اتحادیه اروپا برای دریافت کمک‌های بیشتر مشخص شوند.
  • مدیترینین افرز- دولت «الکسی سیپراس» در یونان خواستار تغییر رویکرد اتحادیه اروپا در قبال پرداخت بدهی های کشورهای عضو است. اتحادیه اروپا به جای تحمیل سیاست های ریاضتی باید شرایط را برای رشد اقتصادی کشورهای اروپایی تسهیل کند تا قادر باشند بدهی های خود را پرداخت کنند


اخبار 93/12/18یمن:

  • الاخبار- در شرایطی که یمن تلاش می‌کند از درگیری مسلحانه‌ای که برخی از مدتها پیش برای آن لحظه‌شماری می‌کنند، پرهیز کند، عبدربه منصور هادی رئیس‌جمهور مستعفی یمن، عدن را پایتخت موقت خود معرفی کرده است.
گزیده مهم‌ترین اخبار روز جهانناتو:
  • ایتارتاس- پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) قصد دارد امروز، دوشنبه (9 ماه مارس، 18 اسفند) به همراه بلغارستان و رومانی تمرینات نظامی-دریایی را در دریای سیاه اجرا کند. از سوی دیگر مانور نظامی « Joint Viking » در شمال نروژ و در نزدیکی مرز این کشور با روسیه نیز امروز آغاز می‌شود.
گزیده مهم‌ترین اخبار روز جهانروسیه:
  • راس بالت- یک مقام امنیتی روس اعلام کرد که «زائور دادایف» معاون سابق فرمانده گردان «شمال» جمهوری چچن عملا مسئولیت سازماندهی قتل «بوریس نمتسوف» سیاستمدار مخالف دولت روسیه را برعهده گرفته است. این فرد اعتراف کرده که این جنایت به دلیل اظهارات منفی مکرر نمتسوف در ارتباط با مسلمانان و دین اسلام صورت گرفت.
گزیده مهم‌ترین اخبار روز جهانآمریکا:
  • رویترز- فعالان معترض به کشته شدن تونی رابینسون جوان 19 ساله سیاه پوست و غیرمسلح در تیراندازی پلیس سفیدپوست، برای سومین روز در شهر ویسکانسین تظاهرات اعتراضی برپا کردند.
  • اسپوتنیک نیوز- بررسی آمارهای اف‌بی‌آی و وزارت خارجه آمریکا نشان می‌دهد میزان مرگ آمریکایی‌ها توسط پلیس، ۵۸ برابر بیشتر از حملات تروریستی است. در حالی که تعداد کشته‌شدگان منتشر شده توسط اف‌بی‌آی رقم ۳۸۳ نفر در سال را نشان می‌دهد، بر اساس آمارهای موجود از منابع وابسته به پلیس، به طور متوسط ۹۲۸ نفر در سال توسط نیروهای پلیس کشته شده‌اند.
  • آی‌تی نیوز- ارتش آمریکا به منظور تقویت مرکز فرماندهی سایبری خود، طی ۹ ماه آینده 3000 هکر استخدام می‌کند. رهبران و فرماندهان این مرکز اخیرا موفق شدند با لابی کردن با دولت آمریکا اجازه استخدام و به کارگیری ۳ هزار «متخصص در زمینه امنیت سایبری» را بگیرند.
گزیده مهم‌ترین اخبار روز جهان اردن:
  • الجزیره- وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب روز دوشنبه (امروز) در قاهره در دوره 143 خود بحران یمن و تحولات سیاسی این کشور را بررسی می‌کند. این جلسه که به ریاست «ناصر جوده» وزیر خارجه اردن برگزار می‌شود ضرورت حمایت از مذاکرات در یمن میان طرف‌های سیاسی مختلف و لزوم وحدت و ثبات این کشور را بررسی می‌کند.
گزیده مهم‌ترین اخبار روز جهانیمن:
  • خبرگزاری عربستان- دولت عربستان با درخواست "عبدربه منصور هادی" رئیس‌جمهور مستعفی یمن برای تشکیل جلسه‌ای برای بررسی اوضاع یمن در شهر ریاض، موافقت کرده است. هنوز زمان برگزاری این دیدار، اعلام نشده است.




نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • طالب حقیقت ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
    0 0
    خدا قوت. خدا ر وشکر که سایتهای حزب اللهی ها رو به رشد هستند همین سایت طنین ایران دیروز دیدم ماشاالله راه افتاده. سایت های رجا و جهان و مشرق هم که ماشاالله نور علی نورند. ولی تو بین همه مشرق حرفه‌ای تره. معلومه پشت صحنه آدمهای مجربی هستند که تعهد و تخصص را قاطی کرده اند. خدا حفظتون کنه الهی
  • محمد محسن ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
    0 0
    کار نوآورانه و خوبی است
  • غریب کربلا 313 ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
    0 0
    احسنت به شما فقط یه مشرق رادیویی هم راه اندازی کنید بطوری که خبر بشود شنید بصورت آفلاین قابل دانلود باشد همینطوری خلاصه وار .
  • ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
    0 0
    عالی بود ممنون :*
  • مرتضیsk ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
    0 0
    دستتون درد نکنه ، خیلی مورد استفاده هست
  • ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
    0 0
    مشرق 20
  • ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    0 0
    ماشاالله مشرق

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس