کد خبر 399949
تاریخ انتشار: ۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۱

دیوید کوپر از مقام‌های ارشد اسبق وزارت دفاع آمریکا نوشت: چرا در مباحث عمومی امروزه درباره توافق هسته‌ای با ایران درباره «برنامه‌های موشکی هسته‌ای ایران» صحبت نمی شود. بحث موشکی هسته‌ای ایران باعث شده تا این کشور تهدید باشد.

گروه بین‌الملل مشرقخلاصه اخبار بین‌الملل روز دوشنبه 94/1/3 به شرح زیر است:

روزنامه بین الملل مشرقایران:

خبرگزاری فارس- مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اظهارات نخست‌وزیر کانادا را تکراری و غیر منطقی توصیف کرد. افخم با اشاره به اینکه دولتمحافظه‌کارکانادا دولتی افراطیشناخته می‌شود، گفت: اظهاراتمغرضانه نخست‌وزیر کانادا درباره ایران بسیار سطحی و بی‌محتواست و اینگونه اظهارات غیرواقعی و تبلیغاتی به قدری تکراری و ملال آور شده است که ارزش پاسخگویی ندارد.

خبرگزاری صدا و سیما- سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده کشورمان در گفت‌وگوی یکشنبه شب با خبر ساعت 21 شبکه اول سیما افزود: اگر اقداماتی را ما قبول کنیم و اقداماتی را طرف مقابل قبول کند هر دوی این اقدامات باید قابل راستی آزمایی و اثبات باشد. وی افزود: طبیعی است که جمهوری اسلامی ایران برنامه‌هایی را می‌پذیرد که به وسیله آژانس بین‌المللی انرژی اتمی راستی آزمایی می‌شود و تعهداتی را نیز طرف مقابل برای برداشتن تحریم‌ها قبول می‌کند که باید در عمل به اثبات برسد.

روزنامه بین الملل مشرقمصر:

خبرگزاری تسنیم- وزارت خارجه مصر یکشنبه در بیانیه ای تاکید کرد که مصر با نگرانی تحولات خطرناک و چالش هایی که امت عربی در دوره کنونی شاهد آن است دنبال می کند. در این بیانیه همچنین آمده است که مصر با توجه به مسئولیت تاریخی خود در قبال امت عربی و درک خطرات این چالش های بی سابقه که تهدیدی برای امنیت ملی عربی به خصوص برای امنیت منطقه خلیج فارس است، بار دیگر تاکید می کند که امنیت ملی مصر با امنیت منطقه خلیج فارس گره خورده و امنیت خلیج فارس خط قرمزی برای مصر است.

روزنامه بین الملل مشرقعراق:

خبرگزاری فرانسه- "هادی العامری" فرمانده نیروهای بدر عراق روز یکشنبه طی سخنانی در جمع روزنامه نگاران گفت: هر زمان که به "قاسم سلیمانی" نیاز داریم وی به اینجا می‌آید. عامری افزود: وی مشاوره‌های خیلی خوبی می‌دهد و نبرد هم اکنون در اینجا به پایان رسیده و او به مرکز عملیات بازگشته است.

خبرگزاری اردنی بترا- "عبدالله دوم" پادشاه اردن با عمار حکیم رئیس مجلس اعلای عراق دیدار و با وی درباره روابط اردن و عراق و آخرین تحولات منطقه گفت‌وگو کرد. پادشاه اردن در این دیدار تاکید کرد که اردن در کنار عراق بوده و از تلاش‌های این کشور در مبارزه با تروریسم و سازمان‌های وابسته به آن حمایت می‌کند.

شبکه السومریه- سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان از حیدرالعبادی نخست وزیر عراق برای سفر به عربستان رسما دعوت به عمل آورد.

الجزیره- شخوان عبدالله، رئیس کمیته دفاع و امنیت پارلمان عراق: ایران 30 هزار سرباز و کارشناس نظامی برای مبارزه با داعش به عراق اعزام کرده است.

ان پی آر- جان آلن، نماینده رئیس‌جمهور آمریکا برای هماهنگی عملیات ائتلاف ضد داعش: شاید ایران می‌خواهد در عراق نقش سازنده داشته باشد، اما این در نهایت به ضرر عراق تمام خواهد شد. یک بخش این قضیه، کمک (ایران) است اما بخش دیگر رسیدن به نفوذی است که در نهایت به ضرر آن انگیزه‌هایی تمام می‌شود که همه ما به آن دلایل به عراق آمده‌ایم یعنی احیای عراق به عنوان کشوری یکپارچه.

روزنامه بین الملل مشرقآمریکا:

نشنال اینترست- «دیوید کوپر» از مقام‌های ارشد اسبق وزارت دفاع آمریکا نوشت: چرا در مباحث عمومی امروزه درباره توافق هسته‌ای با ایران درباره «برنامه‌های موشکی هسته‌ای ایران» صحبت نمی شود. بحث موشکی هسته‌ای ایران باعث شده تا این کشور تهدید باشد.

شبکه تلویزیونی RTS سوییس- اسنودن روز یکشنبه گفت: اکثریت مردم آمریکا مخالف سیاست های دولت این کشور در عرصه بین المللی هستند و آن را رد می کنند. وی خاطرنشان کرد: بسیاری در آمریکا این ایده را که آمریکا باید در راس کشورهای جهان باشد را غیرقابل قبول می دانند.

سی ان ان- جان مک کین، سناتور جمهوریخواه آمریکایی درباره تلاش دولت آمریکا برای دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران هشدار داد که مجلس سنا می‌تواند هرگونه توافق هسته‌ای با تهران را رد کند. وی گفت: تصور نمی‌کنم دولت آمریکا به توافقی دست یابد که برای ما قابل قبول باشد. مک‌کین گفت: تصور می‌کنم رای سنا برای عدم تایید این توافق کافی باشد و نیازی به تایید آن در سازمان ملل نداشته باشیم. مک‌کین همچنین سردار قاسم سلیمانی را مسئول مرگ هزاران سرباز آمریکایی در عراق دانست.

نیویرک تایمز- هرچند اظهارات اخیر نتانیاهو درباره حضور اعراب اسرائیلی در انتخابات انتقاد شدید مقامات آمریکایی را به همراه داشته است اما مشاوران نتانیاهو معتقدند که علت اصلی اختلاف میان آمریکا و اسرائیل مخالفت شدید تل‌آویو با برنامه هسته‌ای ایران است.

رویترز- یکی از سخنگویان آمریکا در «ژنو» اعلام کرد که در نشست روز دوشنبه (امروز) حقوق بشر سازمان ملل در حین بحث سالانه درباره نقض حقوق فلسطینیان در اراضی اشغالی سخن نخواهد گفت. این اقدام آمریکا بسیار بی‌سابقه است زیرا آمریکا همواره در این نشست سالانه به دفاع از رژیم صهیونیستی می‌پرداخت.

رویترز- لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی روز شنبه به «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی قول داد کنگره بر هر گونه توافق هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 «نظارت دقیق» خواهد کرد. این نماینده ایالت کارولینا بعد از گفت‌وگوی تلفنی با نتانیاهو گفت: «من از دیرباز معتقد بوده‌ام و تصریح کرده‌ام که کنگره باید قبل از رفع تحریم‌ها باید بر توافق هسته‌ای ایران نظارت کند

واشنگتن پست- باب کورکر، نماینده جمهوری‌خواه کنگره آمریکا که یکی از تهیه‌کنندگان اصلی طرحی خواستار نظارت کنگره بر هر گونه توافق هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 است «اگر گفت‌وگوهای ایران شکست بخورد، مفاد توفق ژنو کماکان اجرایی خواهد ماند و وضعیت را تا زمان جدی‌تر شدن ایرانی‌ها در مذاکرات، به همین صورت نگاه خواهیم داشت

روزنامه بین الملل مشرقانگلیس:

وال استریت ژورنال- دولت انگلیس طی روزهای آینده قرار است نقش خود در آموزش معارضان سوری در کشورهای همسایه با هدف تقویت توانمندی آنها برای مبارزه با گروههای افراطی را اعلام کند. منابع آگاه اعلام کردند که ترکیه و اردن نیز قرار است در این طرح شرکت کنند.

وبسایت دولت انگلیس- فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس در سخنانی تصریح کرد که الحاق سال گذشته کریمه به روسیه، یک اقدام غیر قانونی بوده و انگلیس به هیچ وجه این الحاق را به رسمیت نخواهد شناخت. هاموند از روسیه خواست تا کریمه را به خاک اوکراین بازگرداند. وی گفت: من این اقدام را با شدیدترین صورت محکوم می کنم.

توئیتر- فلیپ هاموند وزیرخارجه انگلیس در توئتر خود نوشته است که در سفر به ریاض «دیدارهایی سطح بالا» با مقامات عربستان سعودی خواهد داشت، تا با آن‌ها در مورد «چالش‌های منطقه‌ای مشترک» مربوط به یمن، داعش و ایران، گفت‌وگو کند.

تلگراف- اندیشکده اوپن یوروپ با انتشار تجزیه و تحلیلی پیش بینی کرد که اگر انگلیس از اتحادیه اروپا خارج شود، این مساله تا سال 2030 میلادی هر سال 82 میلیارد دلار برای این کشور هزینه خواهد داشت. بر اساس این تحلیل، تولید ناخالص داخلی انگلیس نیز در صورت خروج این کشور از اتحادیه اروپا با کاهش 2.2 درصدی روبرو خواهد شد.

تلگراف- مایکل فالون وزیر دفاع انگلیس در حالی بر آمادگی لندن برای ایستادن در کنار آمریکا در همه میدان های جنگ و نبرد تاکید کرده است که واشنگتن پیش از این نسبت به کاهش هزینه های نظامی انگلیس ، ابراز نگرانی کرده بود. رئیس ستاد مشترک آمریکا طی ماه جاری گفته بود که به شدت نگران تاثیر منفی کاهش هزینه های دفاعی انگلیس و آینده همکاری های نظامی با لندن است.

روزنامه بین الملل مشرقژاپن:

رویترز- درگیری بین دولت مرکزی ژاپن و مقامات جزیره اوکیناوا که میزبان ارتش آمریکا در ژاپن است، روز دوشنبه بعد از آن بالا گرفت که فرماندار جزیره اوکیناوا در جنوب ژاپن دستور توقف فعالیت زیردریایی در محل تغییرمکان پایگاه تفنگداران دریایی آمریکا را صادر کرد.

روزنامه بین الملل مشرقیمن:

خبرگزاری فارس- عبدالملک الحوثی رهبر گروه انصارالله یمن در سخنرانی خود قطر و عربستان را کشورهایی توصیف کرد که منابع مالی تمامی توطئه‌ها علیه مردم یمن و مردم منطقه را تأمین می‌کنند و اتفاقات اخیر و بمب گذاری روز جمعه را در راستای ترساندن و تسلیم شدن مردم یمن دانست. وی فرمان بسیج عمومی در جنوب یمن را نه با هدف مقابله با مردم جنوب بلکه برای مقابله با القاعده و اعوان و انصار آن دانست و افزود: ما نمی‌خواهیم جنوبی‌ها را هدف قرار بدهیم، بلکه هدف ما مواجهه با القاعده و تروریسم است و همه ما از طرف القاعده و داعش مورد تهدید هستیم و نباید در راستای حمایت از آن‌ها قدم برداریم.

پایگاه خبری النشره- «جمال بن عمر» فرستاده سازمان ملل در امور سوریه در سخنان خود از طریق ویدئو کنفرانس در جلسه اضطراری شورای امنیت گفت: تنها گزینه برای جلوگیری از وقوع جنگی داخلی در یمن، گفت وگو است. وی گفت: حوادث هفته‌های اخیر یمن را به جنگ داخلی نزدیک کرده است و ما با همه طرف‌ها در یمن به امید پرهیز از وقوع جنگی داخلی کار می‌کنیم.

سی ان ان- صبح یکشنبه وزارت خارجه‌امریکا اعلام کرد، در پی وخیم تر شدن اوضاع امنیتی در یمن، تمامی کارکنان و دیپلمات‌های خود را از یمن خارج کرده است. ریک فرانکونا ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا و تحلیلگر نظامی در واکنش به این اتفاق گفت: آمریکا تمامی قدرت تحرک میدانی خود را در یمن از دست داده است. وی در ادامه گفت: خروج آمریکا از یمن به معنی آن است که ما آخرین قدرت خود را در یمن از دست داده‌ایم و پس از اینکه سفارت خود را نیز در یمن بستیم، ضربه سنگینی به آمریکا محسوب می‌شود.

خبرگزاری فارس- جنبش انصارالله و نیروهای مردمی یمنی پس از آن‌که صبح روز یکشنبه توانستند شهر «تعز» سومین شهر بزرگ یمن را به تسلط خود در آورند، امروز به سمت استان «لحج» در شمال استان «عدن» محل حضور «عبد ربه منصور هادی» پیشروی خود را آغاز کرده‌اند.

خبرگزاری فارس- عبدالوهاب صعد رئیس تیم پزشکی یمنی گفت: از آن جا که تعداد زخمی‌های انفجارهای تروریستی چند روز گذشته در زیاد بود و در یمن ظرفیت این مجروح برای پذیرش وجود نداشت تعدادی از کشورها نظیر ایران و عمان برای پذیرش مجروحان اعلام آمادگی کردند که حدود 40 نفر آنها به عمان رفته و 52 نفرشان نیز به ایران آمدند.

روزنامه بین الملل مشرقروسیه:

روزنامه اندیپندنت- میخائیل وانین» سفیر مسکو در دانمارک به روزنامه «یولندز پوستن» گفت در صورتیکه دانمارک که یک کشور اسکاندیناوی به حساب می آید به برنامه سپر موشکی ناتو بپیوندد، مسکو ناوهای جنگی دانمارک را با تسلیحات هسته‌ای خود مورد هدف قرار می‌دهد.

روزنامه بین الملل مشرقلبنان:

دیلی میل- اسناد به دست آمده نشان می دهد که همسر سابق ابوبکر البغدادی، رهبر تروریست‌های داعش به زودی با 24 مأمور امنیتی لبنانی محبوس در دست «جبهه‌النصره» مبادله خواهد شد.

روزنامه المستقبل- نبیه بری رئیس پارلمان لبنان در دیدار با گروهی از فعالان سیاسی، توافق هسته‌ای ایران با گروه 5+1 را باعث شکل‌گیری فضایی باز در منطقه و به ویژه در لبنان دانست. وی همچنین گفت توافق هسته‌ای ایران و 6 کشور، می‌تواند بر حل مشکلات و اختلافات در درون جامعه سیاسی لبنان تأثیر مثبت بگذارد.

شبکه المیادین- رسانه‌های صهیونیستی اعلام کردند، بخش تحقیقات ارتش اسرائیل در گزارشی میزان قدرت موشکی و پهبادی حزب‌الله لبنان را برآورد کرده است. طبق برآورد ارتش اسرائیل، حزب‌الله لبنان 700 موشک دور برد، 5500 موشک میان برد و 100 هزار موشک کوتاه برد در اختیار دارد. همچنین طبق این گزارش، حزب الله لبنان 150 فروند پهباد عملیاتی و جاسوسی نیز در اختیار دارد. وی در این مقاله تعداد موشک‌های حزب الله را 150 هزار فروند ذکر کرده بود.

روزنامه بین الملل مشرققرقیزستان:

خبرگزاری فارس- معاون نخست وزیر قرقیزستان معتقد است افراد در جشن نوروز فارغ از جایگاه اجتماعی، سن و سال، ملیت و تعلقات مذهبی یک فرصت منحصر به‌ فرد برای نزدیکی فرهنگی با ملت‌های همسایه دارند.

روزنامه بین الملل مشرقفرانسه:

اسرائیل نشنال نیوز- یوال اشتاینیتز، وزیر اطلاعات و امور راهبردی اسرائیل می‌گوید برای جلوگیری از آنچه به گفته وی «توافق بد» است راهی فرانسه می‌شود. اشتاینیتز عصر امروز و به درخواست بنیامین نتانیاهو راهی این سفر شده تا با مذاکره با اروپایی‌ها، بر نحوه نگارش جزئیات توافق هسته‌ای ایران تأثیر بگذارد.

روزنامه بین الملل مشرقسوریه:

شبکه المیادین- گروهی از مخالفان دولت سوریه در پیامی به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، پیروزی حزب وی در انتخابات اخیر کنست (پارلمان) را تبریک گفتند.

روزنامه بین الملل مشرقاوکراین:

اسپوتینک- «پترو پروشنکو»، رئیس‌جمهور اوکراین در دیدار با «دالیا گریباسکایته» رئیس‌جمهور لیتوانی، پیشنهاد تأسیس شبکه روس‌زبان و گسترش دامنه نفوذ آن در لیتوانی را مطرح کرد. پروشنکو گفت: «ما فوراً نیاز به حضور یک شبکه روس‌زبان در سرتاسر قاره اروپا داریم

روزنامه بین الملل مشرقبرزیل:

تله سور- سازمان اطلاعات برزیل طی انتشار اطلاعاتی از خطر احتمالی پیوستن جوانان برزیلی به نیروهای تروریستی داعش خبر داده و اعلام کرد که این نیروها قصد دارند از مردم برزیل برای استقرار در نواحی تحت کنترل خود در منطقه خاورمیانه استفاده کنند. مقامات برزیلی نیروهای تکفیری را عامل تهدید کننده‌ای علاوه بر تظاهرات و اعتصابات موجود در کشور برای برگزاری بازی‌های المپیک در سال 2016 در شهر «ریو دو ژانیرو» قلمداد کرده و نسبت به آن ابراز نگرانی کردند.

روزنامه بین الملل مشرقفلسطین:

ان بی سی- ران درمر»، سفیر اسرائیل در واشنگتن به توضیح درباره اینکه واشنگتن معتقد است نتانیاهو گفته است که در رویکردش در قبال تل‌اویو در شورای امنیت سازمان ملل تجدید نظر خواهد کرد پرد اخت و گفت: دولت آمریکا اظهارات نتانیاهو را سوءتعبیر کرده و «نخست‌وزیر اسرائیل در صورت وجود یک کشور فلسطین خلع‌سلاح‌شده مخالف راهکار 2 دولتی نیست

خبرگزاری فارس- رسانه‌های اسرائیلی مدعی شدند که جنبش مقاومت اسلامی فلسطین «حماس» از پایان جنگ اخیر علیه غزه در تابستان 2014، 450 موشک آزمایش کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ناشناس ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۴
    0 0
    از قدیم گفتن به مرده اگر رو بدهی آستر هم میخواهد و اظهارات دیوید کوپر در مورد موشکهای بالستیک ایران مصداق این ضرب المثل است .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس