انصارالله توانمندی‌های قابل توجهی در عرصه نظامی دارد؛ کوه‌های مران به مناطق حجاز از جمله طائف، مکه و مدینه مُشرف است و انصارالله براحتی از فراز این کوه‌ها، عشرتکده‌های آل‌سعود را ویران می‌کند.

کوه‌هایی که برای سعودی ها حکم مرگ دارند/ واکنش‌ احتمالی انصارالله به حمله هوایی چه خواهد بود/ آیا عربستان قمار حمله زمینی را خواهد کرد/  (آقای شیخ پور)
گروه بین‌الملل مشرق - بامداد پنج‌شنبه سفیر عربستان در آمریکا از آغاز عملیات «طوفان کوبنده» برای تجاوز نظامی به حریم یمن خبر داد و اعلام کرد که این عملیات بامداد پنجشنبه ساعت 24 به وقت عربستان سعودی با دستور ملک سلمان شاه این کشور آغاز شده است.

10 کشور در این تجاوز نظامی مشارکت دارند که شامل اعضای شورای همکاری خلیج فارس‌ (GCC) جز کشور عمان، به علاوه ترکیه، اردن، مصر، الجزائر و سودان است.

شبکه خبری العربیه اعلام کرد که اردن، مصر، پاکستان و سودان برای مشارکت در عملیات زمینی در یمن اعلام آمادگی کرده‌اند.

کشورهای عربی حوزه خلیج فارس از جمله امارات، بحرین، قطر و کویت با صدور بیانیه‌ای مشترک در خصوص حملات هوایی عربستان سعودی به یمن مدعی شدند: بنا به درخواست «منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی، تصمیم به مقابله با اقدامات تجاوزکارانه حوثی‌ها گرفتیم.

جنگنده‌های عربستان سعودی چندین نقطه در شهر صنعاء پایتخت این کشور را بمباران کردند. بر اساس آمار اولیه منتشر شده در رسانه‌های یمنی تاکنون ۲۰ غیرنظامی در این حملات شهید و ده‌ها تن دیگر به شدت مجروح شدند.

در همین رابطه با سعدالله زارعی کارشناس ارشد مسائل منطقه به گفتگو پرداختیم و اهداف آل‌سعود و شیوخ خلیج فارس از این حمله و واکنش‌های احتمالی انصارالله را بررسی کردیم.

کوه‌هایی که برای سعودی ها حکم مرگ دارند/ واکنش‌ احتمالی انصارالله به حمله هوایی چه خواهد بود/ آیا عربستان قمار حمله زمینی را خواهد کرد/  (آقای شیخ پور)

آیا حمله هوایی عربستان به یمن به حمله زمینی منجر خواهد شد؟ آیا باتوجه به اینکه غربی ها نیروهایشان را از یمن خارج کرده بودند این حمله پیش بینی می شد یا خیر؟

با توجه به اینکه عربستان سعودی فاقد توانایی برجسته نظامی از بعد نیروی زمینی است و همین شرایط درباره سایر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس نیز صدق می کند بنابراین حمله زمینی عربستان علیه یمن خیلی متصور نیست یا حداقل براساس محاسبات عقلانی و بر مبنای فرمول، تصمیم، توانمندی و اقدام می توانیم بگوییم که عربستان ممکن است در مواجهه با یمن به یک تصمیمی رسیده باشد؛ منتها بر مبنای توانایی و در نتیجه استفاده از توانایی در اقدام دچار بحران اساسی است. چرا که عربستان برخلاف یمن فاقد یک ارتش ملی است.

ارتش کوچک عربستان ترکیبی است از نیروهای پاکستانی، افغانی، بنگلادشی، سومالیایی و بعضی از ملیت های دیگر بنابراین تعریفی که می شود از ارتش عربستان ارائه کرد یک پلیس محلی است تا یک ارتش منسجم. به این معنی که ارتش این کشور تنها به اندازه اقتدار یک نیروی پلیس توانمندی دارد.

در حالی که یمن دارای یک ارتش قوی و کار آزموده است ترکیبی بیش از 150 هزار نیروی انسانی و در کنار اینها نیروهای انصارالله هستند که تجربه چندین دور جنگیدن با ارتش را دارند و همینطور کمیته های گسترده مردمی که امروزه در هر محله و روستا و شهری فعال هستند و هر کمیته شامل صدها نیرو می شود بر همین اساس هم اگر بر اساس محاسبات منطقی عربستان بخواهد به موضوع نگاه کند طبیعتا نباید به حمله زمینی دست بزند در عین حال شرایط یمن و اهمیت تحولات یمن برای عربستان به گونه ای است که توسل به اقدامات دیوانه وار از سوی عربستان خیلی خارج از تصور نیست.

در مورد اینکه آیا این تهاجم پیش بینی می شد یا نمی شد باید گفت که نگرانی هایی درباره یمن وجود داشت اما از آنجایی که یمن در شرایطی قرار گرفت که مردم این کشور اعم از جنوب تا شمال به طور یکپارجه خواستار تحول کیفی در یمن هستند بنابراین تحلیل گرها معتقد بودند که چون عربستان جای پای محکمی در یمن ندارد بنابراین نمی تواند وارد فاز نظامی شود و به همین جهت پیش بینی اکثر تحلیل گران منطقه ای مبتنی براین بود که عربستان به اعتراضات سیاسی و محاصرات اقتصادی علیه یمن و توسل به برخی شیوه های سیاسی شناخته شده ماننده ترغیب آقای منصور هادی به بازگشت به قدرت ادامه می دهند.

منتها حمله هوایی که امروز صبح علیه صنعا و صعد صورت گرفت تا حد زیادی این تحلیل ها را تحت تاثیر قرار داد . این مساله هنوز هم مورد اذعان تحلیگران است که اقدام نظامی که امروز عربستان به آن متوسل شد در واقع هیچ تغییری در موقعیت عربستان ایجاد نکرده است یا به تعبیر روشن تر هیچ تغییری را روی زمین به وجود نیاورد و حمله هوایی علیه چند مرکز و مجموعه انسانی طبیعتا نمی تواند شکل دهنده به وضعیتی جدید بر روی زمین و در فضای سیاسی امنیتی یمن باشد.

کوه‌هایی که برای سعودی ها حکم مرگ دارند/ واکنش‌ احتمالی انصارالله به حمله هوایی چه خواهد بود/ آیا عربستان قمار حمله زمینی را خواهد کرد/  (آقای شیخ پور)

سخنگوی انصارالله روز گذشته اعلام کرده بود که هر گونه اقدام نظامی عربستان به یمن پاسخ قاطعی را خواهد داشت. ضمن اینکه در خبرها آمده بود که نیروهای یمنی اقدام به شلیک موشک به خاک عربستان کرده اند. آیا نیروهای مقاومت یمنی توانمندی موشکی بالایی دارند که تهدیدی برای عربستان به حساب بیاید و اینکه آیا پاسخ جدی به حمله هوایی سعودی ها خواهند داد یا نه؟

انصارالله توانمندی های قابل توجهی در عرصه نظامی دارد. کوه های مران در واقع مشرف است به مناطق حجاز از جمله طائف و مکه و مدینه، این موضوع به این معناست که انصارالله به راحتی قادر است ازکوه های مران، کاخ و عشرت کده های آل سعود را ویران کند. به همین صورت می تواند تهدیدهایی را متوجه مراکز نظامی آل سعود در مکه و مدینه بکند و اساسا شرایط عادی عربستان را که قلب عربستان در مکه و مدینه می تپد را مختل بکند. بنابراین کاری که امروز عربستان انجام داد قمار خطرناکی بود که می تواند تبعات ویرانگری برای این کشور داشته باشد.

کوه‌هایی که برای سعودی ها حکم مرگ دارند/ واکنش‌ احتمالی انصارالله به حمله هوایی چه خواهد بود/ آیا عربستان قمار حمله زمینی را خواهد کرد/  (آقای شیخ پور)

مقامات صهیونیستی اعلام کردنده اند که در حمله نظامی عربستان در کنار این کشور حضور خواهند داشت. مفهوم این موضع گیری چیست و چه تفسیری می توان از آن کرد؟

این اقدامات و موضع گیری ها نشان دهنده هراس جبهه ای با مرکزیت آمریکا و رژیم صهیونیستی و عربستان است که از تحولات یمن احساس تهدید می کنند. تسلط مردم یمن بر سرنوشت خودشان و به وجود آمدن یک نظام سیاسی مستقل در یمن می تواند تاثیرات ژئوپلتیکی گسترده ای داشته باشد. اشراف یمن بر تنگه باب المندب و بر دریای سرخ در واقع وضعیت یمن را ویژه کرده است و اگر یمن مستقل شود و از چنبره سیاست های صهیونیستی - وهابی خارج شود می تواند در جهت تضعیف موقعیت صهیونیست ها و وهابی ها نقش بسیار کلیدی ایفا کند به همین جهت این نیروها هم پوشانی پیدا کرده اند. این در حالی است که از نظر منطق سیاسی ورود رژیم صهیونیستی به این ماجرا ولو به شکل نمادین و تبلیغاتی به نفع آل سعود نیست چرا که این مساله ماهیت اقدامات علیه یمن را نیز بیشتر برملا می کند. به نظر من این یک دیوانگی بوده است که صهیونیست ها آمده اند کنار آل سعود قرار گرفتند و این موضوعی است که به ضرر آل سعود تمام میشود.

موضع جمهوری اسلامی در خصوص ادمه تنش احتمالی میان یمن و عربستان شاهد تحرک بیشتر ایران در این منطقه خواهیم بود؟

آنچه که من به عنوان یک تحلیلگر سیاسی می توانم بگویم این است که مسلمان بودن مردم یمن و مورد تهاجم بودن آنها از سوی نیروهای خارجی موضوعی است که برای ما چه به عنوان جمهوری اسلامی که یک کشور قدرت مند در منطقه است و چه به لحاظ انقلاب اسلامی که یک رسالت بنیادینی را بر دوش ما قرار می دهد ما قطعا نمی توانیم بی تفاوت باشیم و بایستی به موازات فشاری که از خارج علیه مردم یمن اعمال می شود ایران بتواند در کنار مردم یمن قرار بگیرد و با دادن امکانات لازم مانع تضعیف موقعیت مردم یمن شود.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 88
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۶
    0 0
    ایران باید هر چه سریعتر یمن را مسلح کند. مرگ بر ال سعود کثیف
  • ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۶
    0 0
    مصر اعلام کرده که احتمالا در حمله زمینی از نیروهای مصری و ائتلاف استفاده خواهد شد.پس حمله زمینی محتمل است . از طرفی فرودگاههای اصلی بمباران شده و فضای پرواز ممنوع از جانب رژيم منحوس آل یهود برقرار شده که این نیز کار را سخت تر کرده است. از طرف دیگر تند رو های انصار الشریعه و طرفداران منصور هادی و سایر گروهها بر ضد منافع انصارالله اقدام می کنند. به نظر تنها راه ممکن شکل گیری یک دیپلماسی قدرتمندتر برای جلوگیری از کشتار بیگناهان است. چین- روسیه و ایران به نظر باید اقدام سیاسی را دنبال کنند.یمن از زمین و هوا و دریا در محاصره است ..
  • ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۶
    0 0
    قرآن درباره قوم يهود می‌گويد: می‌بينی كه قوم يهود شديدترين دشمنی را نسبت به مسلمانان دارد. امروز رژيم نژاد‌پرست صهيونيست اسرائيل محور اصلی دشمنی با جهان اسلام است یه فتنه ایجاد میکنند و بعدش از سودهایی که از این فتنه ها بدست میارن به کل خاورمیانه میخندند .... وهابیهای احمق و کند ذهن هم که اگه یه خورده دوراندیش بودند الان اسراییلیها رو نابود میکردند .... اینها همه اراده خداوند است که قوم یهود به همراه نوادگان ابوسفیان و یزید در آخرالزمان مومنان را تا مرز نابودی بکشانند ولی جبهه حق به لطف خداوند و امام زمان پیروز خواهد شد
  • ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۶
    0 0
    زنده باد آقای زارعی همیشه تحلیل های جالب و دقیق. با تشکر از مشرق
  • ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۶
    0 0
    tahlil garhaye ma bad az dilomate roos khabaro migiran ama faghat edea daran
  • علی رضا 68 ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۶
    0 0
    یا علی مدد
  • ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۶
    0 0
    همه میدانیم که ال سعود وهابی است السعود اززمانیکه ما انقلاب کردیم کنار اسراییل ماند امریکا همین میخواست تامحافظ خاندان شاه عربستان باشد انشا الا روزهای اخرش هست این نفس اخرش بکشد چون قبرش کنده با این حمله به یمن
  • ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۶
    0 0
    اجانب فقط هدفشون محاصره ایرانه که باید با فرستادن نیرو وامکانات به یمن ,اتو دهنی محکمی به کسانی که هدفشون از بین بردن تمام ادیان الهی است زد. حالا که در سوریه, عراق , لبنان و نوار غزه شکست خوردن جبهه دیگری رو گشوذن ولی کور خوندن با این کارشون متحدین ایران بیشتر و شکست وزبونی خودشون بیشتر می شه به امید پیروزی حق بر باطل
  • ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۶
    0 0
    (باید) ایران بتواند در کنار مردم یمن قرار بگیرد و با دادن امکانات لازم مانع تضعیف موقعیت مردم یمن شود.
  • پسر ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۶
    0 0
    ایران باید ناوهای جنگی خودش به سواحل یمن بفرست یا از طریق هواپیما مهمات جنگی بفرست
  • سعید ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۶
    0 0
    باید هرچه سریعتر چاه های نفت عربستان موشکباران شود ایران باید با کشتی به یمن موشک برساندخ
  • ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۶
    0 0
    از بی کفایتی ما یمن هم به سرنوشت سرکوب سپرجزیره ی عربستان در قبال بحرین افتاد.
  • ehsan ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۶
    0 0
    کاری به ال سعود و ... ندارم... ولی کافیه یکی تهدید کنه کعبه رو... با تف 1.5 میلیارد مسلمون غرق میشه...
  • عباس م 61 ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۶
    0 0
    متاسفانه موضع کشورمون اصلا شایسته و خوب نیست چشم برادران یمنی به ایرانه.
  • ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۶
    0 0
    سران سعودی سرمست از پولهای باد آورده و حمایت ارباب صهیونیستی به کشورهای دیگه برای سرکوب آزادیخواهان حمله میکنند . ولی همیشه اینجوری نمیمونه . مردم یمن حساب این دایناسورهای خودفروخته را خواهند رسید.
  • ساسان ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۶
    0 0
    مرگ بر ال سلول
  • ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۶
    0 0
    چشم برادران شيعه يمني به كمك ايرانه
  • ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۶
    0 0
    سریعا نیروهای انصارالله را به موشک های دوربرد مسلح کنید. فرصت مغتنم بشمارید. وقت نابودی حکومت خبیث ال سعود است.
  • ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۶
    0 0
    کاری به اسلام ندارم آیا این انسانیته که مردم سایر کشورها بخاطر ایران و فشار آوردن بر ایران در زجر و سختی باشن و ایران کمک نکنه؟؟؟؟ باااااااید موشک به انصار الله داد انصار الله چیزی از حزب الله کم نداره !!!
  • تازه مسلمان نروژی مقیم ایران ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۶
    0 0
    جنبش انصار الله و رهبرانش باید چاه های نفت عربستان و پالایشگاه های این کشور و ایضا فرودگاه ها و تاسیسات زیربنایی عربستان را موشک باران کند و تنگه باب المندب را ببندد و هرنفت کش عربستان را که در تیررس شان است را منهدم کنند و آتش به رویشان بگشایند و در اخبار هم شنیدم که مصر چهار ناو دریایی را به سوی یمن روانه کرده و باید اغتنام فرصت کنند و این چهار ناو را هم آماج حملات موشکی قرار دهندو بدانند ملت سترگ ایران و انقلاب اسلامی نسبت به آنها سمپاتی دارند و پشتیبان آنها هستند
  • ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۶
    0 0
    این همه کشورهای اطراف دارن رجز میخونن یه رجزی هم ما بخونیم . حداقل حرف محکم که میتونید بزنید . اینا از حرف ما حساب میبرن از طرفی یمنی ها هم دلگرم تر میشن برای مقاومت . اردوغان ا ز ان ور سیسی از طرف دیگه سعودی هاو این کشور های گوگوری مگگوری اطراف خلیج فارس هی دارن خط ونشون میکشن و ماهم هی داریم محکوم میکنیم . ما هم یه موضع بگیریم که از همه جای دنیا نیان تو منطقه ما به راحتی مانور بدن.
  • ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۶
    0 0
    واقعا هم همینطوره ... مردم یمن در فقارت و مظلومیت کامل به سر میبرن و اساسا یمن کشور فقیریه و ما باید به داد مظلومان برسیم چون اینکار در مکتب حضرت علی است
  • ناشناس ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۶
    0 0
    بسيارجالب است جناب زارعي در پاراگراف آخر يكي از عللي را كه ايران بايد از يمن حمايت كند مسلمان بودن مردم يمن مي داند كه اين عمل بسيار عاليست اما فراموش نكرده ايم زماني را كه آذربايجان مسلمان وشيعه ،‌‌ وقتي در موضوع قره باغ با ارمنستان درگير جنگ بود آيا اون موقع هم بخاطر مسلمان بودن در كنار مردم آذربايجان حضور داشتيم يا در كنار طرف مقابل بوديم؟
  • پوریا ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۶
    0 0
    امیدوارم جنگ به مکه و مدینه که حرم امن الهی هستند کشیده نشه
  • مسعود ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۶
    0 0
    بنده جزءرزمندگان دفاع مقدسم آمادگی خودرابرای جهاددرراه خدا دریمن تحت هرشرایطی اعلا می کنم،وماالنصرالامن عندالله العزیزالحکیم.
  • پ ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۶
    0 0
    برا چی منفی میدین؟
  • ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۶
    0 0
    مگه نه اینکه انقلاب ماباید ازهمه مستضعفین حمایت کنه وقرانمیفرمایدهرکجا برمسلمان مظلومی ستم شدانگاربرهمه انسانیت ظلم شده چرا ایران اقدام نظامی نمیکنه چرا مراجع ماحکم جهاد نمیدن ،یاحسین زنده باد مجاهدین یمنی
  • MohammaD ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۶
    0 0
    اگر کشتی ایرانی را مورد حمله قرار دهند به معنی اعلام جنگ است...اگر ایران بنا بر هر مصلحتی جواب این حمله را ندهد میگویند ایران عقب نشینی کرد...ایران ترسید و...و... و اگر خود را درگیر کند چیزی شبیه به جنگ جهانی راه می افتد...چون عملا با عربستان و همه کشورهای همراهی کننده ان درگیر شده...به موازات افزایش درگیری و حجم حملات امریکا هم برای حمایت از هم پیمانانش وارد عمل میشود و...تو خود حدیث مفصل بخوان ازین مجمل.....
  • ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۶
    0 0
    سلاح هایی که در اختیار مردم یمن است به مراتب بسیار بیشتر از سلاح هایی که در اختیار دیگر مردم کشورهای عربی است. ولی باز هم مردم یمن در جریان انقلاب 2011 تاکنون از این سلاح استفاده نکردند. در ضمن میزان مشارکت سیاسی و احزاب در یمن به مراتب بیشتر از سایر کشورهای عربی است.
  • ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۶
    0 0
    واقعا تفسير ارتش عربستان به نام پليس رو شما تفسير عالي مي گذراريد ، برادر من اگر عربستان براي نگهداري سلاح هاي خريداري شدش به عنوان بزرگترين وارد كننده تسليحات جهان چماق هم گذاشته باشه الان بزرگترين چماقدار جهانه !!! شما واقعا اين تفاسير آبكي رو جالب و دقيق مي دونيد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۶
    0 0
    این احسان دیونه اس کم داره بخدا
  • reza ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۶
    0 0
    این که ایران روزی وارد جنگ میشه کاملا مشخصه اما انگار زمانش فقط به اراده خداونده ارزو میکنم اون روز وقتی میرسه من هم زنده باشم و شاهد پیروزی حق علیه باطل باشم .ای کاش مردم ما از این ستمها بر علیه مظلومان دنیا درس بگیرنو اختلافاتو کنار بزارن تا قدرتمون حفظ شه.انشاالله
  • سعيد ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۶
    0 0
    بنده ي خدا توحالا وايستا عرق مسلمانيت خوشك بشه بعد اينجوري نظر بده ازكجا معلوم توستون پنجم نباشي
  • سالار ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۷
    0 0
    بله همه جو گیر شدن و این وضعیت همون چیزیه که اسراییلو خیلی از کشورها میخواستند به جون هم انداختن شیعه و سنی
  • امیر تبریز اوغلی ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۷
    0 0
    اران میتونه دخالت کنه؟
  • لبخند ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۷
    0 0
    د آخه خود همین 1.5 میلیارد مسلمون افتادن به جون هم. کی میخواد تف کنه ؟!!! درد ما در دین نیست درد کج فهمی و عقب افتادگی مونه. تا زمانی که این ملت یاد نیگرن رو پای خودشون بیاستن هیچ کسی نمی تونه اونها رو متحد کنه و هر روز با فتنه های اسرائیل و انگلیس و آمریکا به جون هم میفتن. تازه بدونید که این اول راهه چند سال دیگه چین بزرگترین کابوس تمام کشورهای منطقه میشه. با نیروی نظامی عظیم و تجهیزات و ثروت فراوانی که چین داره جمع می کنه مطمئن باشید که چند سال دیگه هیچ کس ترسی از آمریکا نداره. ترس اصلی از چینه که اتفاقا بارها نشون داده که از هیچ جنایتی برای رسیدن به اهدافش نمی ترسه. خدا بداد آن روز مان برسد.
  • ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۷
    0 0
    براي ايران فرقي نداره قدرت و توان ارسال و استفاده از هردو را دارد به اين ترتيب كه اگر به هواپيما يا كشتي ايراني تجاوز يا تعدي بشود به اين معناست كه با ايران درگير و وارد جنگ ميشود و هيچ وقت چنين كاري انجام نميدهند چون در اين صورت گور خود و متحدانش را با دستان خود كنده اند
  • ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۷
    0 0
    ايران بايد هرچه سريعتر از انصارالله حمايت هاي تسليهاتي و لجستيكي انجام بده تا كار خاندان ال يهود و متحدان بي سروپايش تمام بشود درضمن بايد اعلام كنم انصارالله هيچ چيزي از حزب الله كم ندارد بلكه به مراتب از ان برتر و قوي تر هست و تعداد نيروهايش بيشتر و كارامد
  • سرباز ولايت ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۷
    0 0
    الله اكبر
  • ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۷
    0 0
    الله اكبر بنازم غيرت شيعه هاي حسين را
  • هما ۰۱:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۷
    0 0
    این ناشناش هم فرموده که: تحلیل گران ما بعد از دیپلمات روس خبر را میگیرند. اما فقط ادعا دارند: پایان نقل قول ... خوب من که چیزی نفهمیدم یکی این را تفسیر کنه تا + یا _ بدهم
  • هما ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۷
    0 0
    عمو احسان گل : این که نوشته ای میشه خودت بگی چه ربطی داره؟؟؟؟ و من که نه + و یا _ نمیدم تا بفهمم چه میفرمودید؟؟؟؟
  • قیام یمانی ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۷
    0 0
    فارغ از مسولان بی تفاوت ایران باید خود را برای جهاد آماده کنیم آن شاالله قیام در یمن از علائم ظهور است
  • سعید ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۷
    0 0
    الان درست و درست و درست در گرماگرم مذاکرات هسته ای و حمله ظالمان بی خدا به یمن مظلوم وقتشه ایران برای یک روز بطور کامل تنگه هرمز را که آبراه اختصاصی ایران هم هست ببندد تا قیمت نفت سر به فلک بکشد و اوباما اهرم پرقدرت برای مهار بازهای واشنگتن داشته باشد که اگر با ایران نتوانیم به تفاهم برسیم چه خواهد شد ؟! را در دست داشته باشد . من نمی دانم آیا مغز متفکری در وزارت خارجه اصلاً داریم یا خیر؟
  • ف ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۷
    0 0
    بهترین موقعیت است که تولید 10 میلیون بشکه ای عربستان رو به کمترا ز یک ملیون رساند خرجش چندتا موشک !
  • محمد ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۷
    0 0
    با سلام.گروه انصالله با تهاجم به شهر عدن باید منتظر این چنین روزی میشد و عواقب این کار در نظر میگرفت چرا که قابل پیش بینی بود که تهاجم انصارلله به شهر عدن مساوی با دادان بهانه به کشورهای دیگر جهت دخالت در کشور خودشون است که گروه انصارلله این اشتباه مرتکب شده که به جای دنبال کردن بقیه خواسته انقلاب از طریق مذاکره از طریق جنگ دنبال کردکه باید فکر این روز میکرد الانم بهترین کارممکن تشویق همه طرفها به خویشتن داری ودنبال کردن اشتی ملی ومذاکره از طریق سازمانهای ببن اللملی میباشد دخالت نظامی ایران نمیتونه سودی برا مردم یمن داشته باشه چرا که در ان وقت هم ایران خودش درگیر جنگ با چندین کشور قرار داده هم نتیجه ای که از پس جنگ بیرون میاد قابل پیش بینی نیست وباعث به وجود اومدن شکاف بیشتربین مذهب شیعی وسنی میشه که تنها به نفع دنیای استکبار است . بنده با دخالت نظامی اصلا موافق نیستم
  • ۰۲:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۷
    0 0
    الهم عجل لولیک الفرج
  • کیا ۰۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۷
    0 0
    خروج یمانی یکی از نشانه های آخر زمانی است که دارد به وقوع می پیوندد و برابر روایات قبیله قریش پیشتاز ترین قبیله مخالف اسلام در آخر زمان خواهد بود و این امری است که باید بوقوع بپیوندد تا همکیشان فاسق و منافق و ملحد بر علیه مومنین صف آرایی کنند که نشانه های آن حمات جنا یتکارانی همچون سیسی و اردوغان و نوچه های مثل قطر بحرین و کویت و اردن .......دارد نمایان می شود چون تمام اینها نوکران پیشمرگ صهیونیزم جهانی هستند که در صف مقابل مسمانان واقعی به صف شده اند
  • ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۷
    0 0
    جرات و توانایی حمله زمینی را ندارند. این رجز خوانی ها را جدی نگیر
  • جواد ۰۲:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۷
    0 0
    سلام اقتصاد عربستان به نفت 95 درصد وابسته است اگر فقط 10 روز حوثی ها نفت عربستان رو بزنن هم ایران با قیمت نفت پیروز میشه هم عربستان از نظر اقتصادی نابود میشه و نمیتونه جنگ رو ادامه بده که در دراز مدت عربستان مسلما نمیتونه جنگ رو ادامه بده به امید پیروزی شیعیان امیدوارم نظرم به درد اهلش در جنگ برسه
  • ۰۲:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۷
    0 0
    به سرعت باید موشک های ضد ضره انواع تاو و میلان و موشک های ضد هوایی و موشک ضد کشتی به یمن برسه هیچی دیگه نمیخوان یکم مردونگی دیگه میخواد که اینا تهشن فقط نابرابری جنگ میتونه اونا رو نابود کنه که باید قبل از بیخ کشیدن کار بهشون برسه
  • علیرضا منصوری ۰۲:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۷
    0 0
    باسلام با توجه به ائتلاف شکل گرفته میان کشورهای عربی منطقه و مصر و پاکستان و وجود نیروهای مزدور القاعده و طرفداران سنی منصور هادی برخلاف گفته ی اقای زارعی جنگ زمینی بسیار محتمل و نزدیک به نظر میرسه اما با توجه به شرایط حساسی که در استانه توافق هسته ای در پیش رو داریم ایران باید تظاهر به بیطرفی بکنه و به طور پنهانی مردم یمن رو تقویت کنه چون یکی از اهداف این جنگ ممکنه قرار دادن ایران در مقابل ائتلاف عربی -صهیونیستی _امریکایی باشه که در حال حاضر و شرایط حساس موجود در عراق و مذاکرات هسته ای این رویارویی اصلا به نفع مانیست
  • ۰۳:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۷
    0 0
    دوستان، هيچ جاي نگراني نيست. يمني ها هم مثل ايران در جنگ هشت ساله آبديده خواهند شد و چنان قدرتي پيدا خواهند كرد كه تمام همسايه ها و شمال آفريقا را تحت تاثير قرار خواهند داد و منجر به نابودي ديكتاتورهاي عربستان و مصر و ليبي و سودان و قطر و كويت خواهند شد
  • کامبیز ۰۳:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۷
    0 0
    ایران لازم نیست کاری کنه،عربستان داره پله های حماقت رو طی میکنه ما نگاه میکنیم و میخندیم....
  • حسین ۰۳:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۷
    0 0
    الان بهترین فرصته برای کندن ریشه ال سعود
  • ۰۳:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۷
    0 0
    گسیل 185 جنگنده به یمن برای بمباران ائتلاف نظامی حوثی ها در صنعا و دیگر شهرها، نشان از تغییری بزرگ در سیاست عربستان سعودی دارد که بر اساس آن، این کشور، خویشتنداری را کنار گذاشته و توسل به گزینه نظامی را در دستور کار قرار داده است، اما این تغییر ناگهانی در سیاست های عربستان، نه تنها ریسکی بزرگ است، بلکه تصمیمی تضمین شده نیز نیست.عربستان سعودی در برابر یمنی ها به سبب داشتن جنگنده های پیشرفتۀ "اف 15" و "اف 16" و در اختیار داشتن ضدهوایی سامانه های پدافند هوایی و 150 هزار سرباز؛ برتری دارند به ویژه که بودجه سه سال گذشتۀ عربستان برای خرید جنگنده ها و تانک های آمریکایی، آلمانی و اروپایی 150 میلیارد دلار بود که این مبلغ، با بودجه عمومی 40 سالِ یمن و حتی بیشتر، برابری می کند.با این حال، برتری نظامی و حملات هوایی، نمی تواند تضمین کنندۀ پیروزی در جنگ باشد، گواهِ زندۀ این مدعا، ایالات متحدۀ آمریکاست که تاکنون با وجود 3500 بار حمله هوایی به پایگاه های داعش در سوریه و عراق، نتوانسته است این سازمان تروریستی را شکست دهد.حوثی ها، با علی عبدالله صالح ائتلاف کرده اند که از نیروهایی بهره مند است که سال هاست به او وفادارند. وی رکورد دار بیشترین تاریخ حکومت در یمن است و ارتشی تشکیل داد که بیشترین وفاداری را به او داشت به طوری که اعضای آن، هنوز هم به او وفادارند، اما در مقابل؛ ائتلافی وجود دارد که ریاست آن را شخصی ضعف و کم تجربه و فاقد کاریزما به نام عبدربه منصور هادی به عهده دارد.کسی که از سرزمین خود دفاع می کند و در سنگر دفاع از عزت ملی خود پایمردی می کند؛ از انگیزۀ بیشتری برای جنگ برخودار است تا سرباز یا خلبانی که از ارتفاعات بسیار بلند، هدفی را بمباران می کند.عربستان، در واقع علیه ایران اعلام جنگ کرده است، نه علیه حوثی ها. عربستان از "جنگ به نمایندگی" دست کشید و به جنگ مستقیم روی آورد تا بتواند وجهه از دست رفتۀ خود را بازیابد. وجهه ای که پس از رویکرد آمریکا به ایران، پایداری سوریه در برابر اقدامات براندازانه عربستان، نابسامانی اوضاع در لیبی و اعمال نفوذ مستقیم و غیرمستقیمِ ایران بر چهار کشور اساسی عربی یعنی عراق، سوریه، یمن و لبنان و بخشی از فلسطین (حماس و جهاد اسلامی) خدشه دار شده بود. اما سئوال این است که آیا این گونه روی آوردن به گزینه نظامی، وجهۀ ازدست رفتۀ عربستان را باز می گرداند؟ و آیا از نفوذ ایران می کاهد؟شکی نداریم که رهبران عربستان، در خصوص خطری که در یمن با آن مواجه هستند، از آگاهی بالایی برخوردارند. درست است که حوثی ها و هم پیمانانشان جنگنده های پیشرفته یا حتی جنگنده های عقب مانده در اختیار ندارند و حتی اگر هواپیماهای قدیمی و فرسودۀ زمان شوروی را داشته باشند، عربستان در حمله هوایی آن ها را نابود کرده است؛ اما در عوض، آن چه حوثی ها و هم پیمانانشان دارند و خواهند داشت، نیروی جنگی عظیمی در میدان است و ممکن است تجربه حزب الله لبنان و جنبش حماس و جهاد اسلامی در غزه را در یمن تکرار کنند و قدرتی موشکی به مرکزیت صعده و در مجاورت عربستان سعودی ایجاد کنند.ممکن است کسی بگوید که عربستان چاره ای جز تکرار الگوی عملیات "توفان صحرا" و اجرای عملیات "توفان اراده" نداشت. عملیاتی که در آن ژنرال شوارسکوفِ آمریکایی برای بیرون راندن نیروهای عراقی از کویت انجام داد.اما فرق دو "توفان" مذکور در آن است که توفان صحرا، به فرماندهی آمریکا و ناوهای جنگی و نیروی هوایی و نیم میلیون سرباز صورت گرفت و در آن 30 کشور برای بیرون راندنِ کشوری متجاوز شرکت داشتند. اما "توفان اراده" چنین نیست. این عملیات، برای جنگ با نیروهای یمنی است که از خاک خود است. از آن گذشته، خودِ آمریکا و هم پیمانانش 15 سال در منطقه گرفتار شدند تا بتوانند اشتباهات عملیات "توفان صحرا" را تصحیح کنند، آن گاه پس از حمله به عراق، سرانجام پس از 10 سال، شکست خورده از این کشور خارج شدند.یمن، کندوی زنبور یا درست تر بگویم، لانۀ مارهای سمی بوده و خواهد بود. بنابراین بهترین راه حل، اجتناب از نزدیک شدن به آن است. بحران عراق، بیش از 10 سال طول کشید، بحران سوریه 4 سال به طول انجامید و خدا می داند که بحران یمن، تا چند سال؟!....
  • ۰۳:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۷
    0 0
    حکومت آذربایجان صهیونیستی و ضد دین است... حمایت از مسیحیان به مراتب بهتر است تا حمایت از چنین رژیمی!
  • ۰۴:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۷
    0 0
    مردم یمن به دليل شرایط جغرافیایی این کشور که همان کوهستانی بودنش میباشد وزندگی سخت اقتصادی، به مردمی شدیدا مقاوم و سختکوش وکم نظیر در جهان تبدیل شده اند وبه دلیل فقدان رهبری مردمی وهوشیار، واقدامات سیاسی فرهنگی ونظامی استکبار جهانی واستعمار نتوانستند جایگاهی که استحقاق آن را داشتند برسند! خوشبختانه امروز فرد فرهیخته ای همچون عبدالمالک الحوثی غرور سرکوب شده خود را پیدا کرده اند شجاعت یمنی ها ورهبری صالح ولایت وداشتن سلاح وتجهیزات مدرن نظامی میتواند در مقابل سعودی ها وشورای همکاری خلیج تا ابد فارس ونیز دیگر همپيمانان غربی ویا نوکر غرب ایستادگی کنند وبه عقیده این حقیر در حال حاضر کمک به انصارالله شاید ضروری تر ازکمک به حزبالله باشد اگر ضربه ای کاری به عربستان وارد نشود هیچ بعید نیست هوس حمله به جمهوری اسلامی ایران را در سر بپروراند و با هم پیمانان فعلی وجدیدش دست به اقدام احمقانه ای بزند.
  • مرتضی ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۷
    0 0
    نباید فقط صحنه ظاهری بازی را ببینیم.همزمانی این تحولات با اغاز مذاکات ما و همچنین نمی تواند این سطح از همکاری نظامی چندین کشوررا سطحی نگرانه فرض کنیم. شاید با شروع لین بازی وهابی هابخواهند صحنه اصلی جنگ سنی وشیعه را راه بندازند. شاید بخواهند برنامه خرابکردن حرم الله و پیغمبر را که برنامه وهابیان داعش ی هست را بخواهند با نام موشک های شیعه ثبت کنند. به هر حال باید خیلی هوشیار بود
  • صادق ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۷
    0 0
    از انصاف وبرادری به دور است که ما یمنی ها تنها بگذاریم چطور انها مزدور اجیر میکنند تا با انها بجنگند ولی ما انها را کمک نکنیم مگر ناینکه طبق روایات اهل یمن بر حقند یا مهدی .بیا اقا که دلمان از این همه بی عدالتی که درحق ماشیعان روا میدارند گرفته.
  • حبیب ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۷
    0 0
    انشا الله آزادی بقیع
  • ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۷
    0 0
    در مورد نظرات "تازه مسلمان نروژی" : - به نظر نمی رسد کسی که نروژی باشد و تازه مسلمان هم باشد بتواند ادبیات فارسی این چنین روان داشته باشد! - نظرات ایشان تحریک آمیز است و تنها باعث هرج و مرج منطقه ای و باز شدن بیشتر نیروهای فرامنطقه ای می شود. - اگرچه کمک های ایران به یمنی ها لازم است، ولی در این مرحله مردم یمن می بایست از کشور، استقلال و دینشان دفاع کنند و این کاری است که برای مردم غیور یمن چندان سخت نیست.
  • سعید ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۷
    0 0
    الان نیروهای یمن به شدت به سامانه های پدافند ساخت ایران احتیاج داره چون نیروهای مهاجم فقط از هوا وارد عمل شدن، منتهامساله ای که هست اینه که تجهیزات به دست کی میرسه ارتش یمن که حزب باده و ممکنه از همین تجهیزات ضد منافع حوثی استفاده بشه یا حداقل هیچ استفاده ای ازشون نکنه حوثی هم که یه گروه چریکیه و اصولا تجهیزات کلاسیک با اصول جنگ چریکی سازگاری نداره امیدوارم سپاه پاسداران چاره ای داشته باشه ، ماکه از وزارت خارجه اخته به کل ناامیدیم
  • مهدی ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۷
    0 0
    احسان مواظب باش با تف ما نابود نشی بالاخره خودتو لو دادی معلوم شد از اون وهابی های تندرو هستی
  • جواد ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۷
    0 0
    ارتش به نیروی انسانی زنده است و توان تصرف و دفاع از مناطق تحت نفوذ خود را دارد و نیروی انسانی باید دارای قدرت اراده و غیرت باشند. وقتی ارتش یک کشور از تبعه های کشورهای دیگر باشند قطعا بیش از یک پلیس محلی قدرت نخواهند داشت. تجربه تمامی جنگ های مدرن نیز همین امر را اثبات می کند.
  • ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۷
    0 0
    ارتش به نیروی انسانی زنده است و توان تصرف و دفاع از مناطق تحت نفوذ خود را دارد و نیروی انسانی باید دارای قدرت اراده و غیرت باشند. وقتی ارتش یک کشور از تبعه های کشورهای دیگر باشند قطعا بیش از یک پلیس محلی قدرت نخواهند داشت. تجربه تمامی جنگ های مدرن نیز همین امر را اثبات می کند.
  • جواد ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۷
    0 0
    ارتش به نیروی انسانی زنده است و توان تصرف و دفاع از مناطق تحت نفوذ خود را دارد و نیروی انسانی باید دارای قدرت اراده و غیرت باشند. وقتی ارتش یک کشور از تبعه های کشورهای دیگر باشند قطعا بیش از یک پلیس محلی قدرت نخواهند داشت. تجربه تمامی جنگ های مدرن نیز همین امر را اثبات می کند.
  • عمار ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۷
    0 0
    ارتش دوم جهان را یک گرو چریکی بنام حزب الله شکست داد بدتر از آن همان ارتش را مردم ستمدیده یک باریکه کوچک چند صد کیلومتری دوباره شکست داد بزرگترین چماقدار!! جهان که عددی نیست برای شیعیان سلحشور یمن ....
  • عظیم ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۷
    0 0
    درسته که نیروهای انصار الله از حزب الله بیشتر هستند ولی کارامدتر نیستند
  • ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۷
    0 0
    اتفاقا نیروهای ما در نبرد قره باغ در کنار ارتش آذربایجان بودند. که ای کاش نبودند. چرا؟ به خاطر این که خوب نتوانستیم از خاک آذربایجان حفاظت و حمایت کنیم که نتیجه آن این شد که ایاز مطلب اف استعفاء داد و ابوالفضل ایلچی بیگ پان ترکیسم رئیس جمهور شد و...
  • ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۷
    0 0
    محمد خان مثل این که یاد رفته که اول کمیته مردمی وابسته به هادی و سرلشکر صبیحی به نیروهای ویژه و فرودگاه حمله کردند. در ضمن ارتش یمن دارد حمله می کند و انصارالله در نقش پشتیبانی دارند عمل می کنند. خدا از تقصیرات بگذره که به انصارالله نسبتی را می دهی که در عمل ربطی به آن ها ندارند
  • ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۷
    0 0
    حالا کی می گه که این یمانی است؟
  • ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۷
    0 0
    ارتش چهارم جهاان
  • مصیب ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۷
    0 0
    ایران اول باید تنگه ی هرمز رو ببنده و بعد با کشتی و هواپیما سلاح برسونه به انصارالله
  • ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    0 0
    من کلا با این ehsan مشکل دارم ... به شدت با آقا احسان اختلاف نظر دارم .... چون به وهابی بودنش مشکوکم! آقا احسان من همونی هستم که توی یه خبر دیگه زیر نظرت نوشتم تا بندرعباس دنبالت میام!
  • ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    0 0
    خود فرماندهان و سران نظام بهتر میدونند چیکار کنند.
  • ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    0 0
    ما حمایت کنیم و وارد جنگ شیم احتمالا جنگ جهانی سوم شروع میشه بعدشم کشورای درگیر رو دست کم نگیر عربستان بزرگترین وارد کننده یسلاحه پاکستان اتمیه و مصرم خیلی ارتش بزرگی داره
  • ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    0 0
    اگرچه تهدیدات زیادی برای یمن بظور جدی هست اما جنگ ایران با عراق نشان داد ملتی که در خانه خود و با انگیزه دفاع می جنگد شکست نمی خورد. حتی مردم بی دفاع غزه هم.... چه رسد به مردم قوی و مسلح یمن .
  • محمد ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    0 0
    سلام اولا به نظر من شرایط یمن و گروه های مختلف رو شما دنبال نکردی و نمیدونی که شرایط طوری شد که باید جهاد میکردن نه تهاجم دوما از ابتدا این انصالله بود که همه گروه ها رو به مذاکره دعوت میکرد و سوم القاعده در یمن حضور داره و سلاح گرفتن و گروه های مردمی بسیج شدن برای مبارزه با این گروه هاو ... چهارم شما تهاجم عربستان و ... نمیبینی که از یه کشور دیگه داره دخالت میکنه بعد مردمی که راهی جز سلاح گرفتن ندارن تا سرنوشتشون رو رقم بزنن میگی مرتکب اشتباه شدن. حتما باید مثل مردم بحرین راهپیمایی میکردن و از طریق سازمانهای بین اللمللی حقوقشونو دنبال میکردن تا اینطوری مورد تهاجم قرار بگیرن درسته!!؟؟ بعد شما از کدوم سازمان بین المللی صحبت میکنی که حق مردم مظلوم رو از حاکمان مستبد میگیره. سالهای سال به حوثی ها حمله شد توسط ارتش یمن و عربستان و گروه های مسلح که توسط وهابی ها حمایت میشن تا حالا درموردش شنیدی!! سازمانهای بین المللی حرفی در موردش زدن یا شیعیان سایر نقاط دنیا مثل خود عربستان و مسلمانان میانمار؟ کدوم سازمان بین المللی از این مظلومین حمایت کردن برادر.
  • يا مهدي ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    0 0
    ظهورنزديك است.....
  • مجتبی ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۹
    0 0
    اگر این تعداد مسلمون عرضه داشتند. این کار رو با اسرائیل می کردند
  • ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۹
    0 0
    اینی که با نام ehsan کامنت میذاره.طرفدار عربستان هستش.میتونین به سایت پارسینه برین و نظرات حمایتیش از عربستان رو ببینین
  • ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۹
    0 0
    ان شاء الله
  • امیر رضا ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۲
    0 0
    بی شک قضیه داعش کار عربستان است .حمله عربستان به یمن تقدیر الهی است تا گذز گاهی برای نفوذ نیرو های مازاد سوریه ،عراق وایران باشدتا به کمک نیروهای یمن به داخل عربستان حمله زمینی کرده وآن را مثل عراق وسوریه گرفتار غضب خود کنند .از طرف یمن وعراق این کار شدنی است .
  • پوریا ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
    0 0
    ایران باید با هماهنگی با حوثیهای یمن ۱ سال قبل از این ماجرا کاملا اونها رو مجهز میکرد، باید پیش بینی میکرد که آل کثیف سعود واکنش نشون میده، تعجبم از اینه که چرا تکنولوژی ساخت موشکهای فجر رو که به حماس درفلسطین داده به حوثیها انتقال نداده
  • ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
    0 0
    انشا الله با استقرار سامانه های ضد هوایی جدید و موشک های بالستیک دوربرد صحنه جنگ به کلی متحول خواهد شد .مسولین باید سرعت عمل بیشتری به خرج بدهند .در شرایط جدید سعودی ها چاره ای جز عقب نشینی و اتش بس نخواهند داشت . چاه های نفت عربستان در اتش خواهند سوخت -نیروگاه های برق - منابع تامین اب -فرودگاه ها -تاسیسات نفتی ویران خواهند شد .این عوامل باعث کاهش تولید نفت عربستان خواهد شد که می تواند مشکلات شدید اقتصادی برای سعودی ها و مصرف کنندگان نفت به وجود اورد .نظام سیاسی عربستان تحت تاثیر این مشکلات بسیار ضعیف خواهد شد و احتمال کودتا علیه شاه فعلی دور از انتظار نیست. متحدان سعودی ها هم بی نسیب نخواهند بود و جنگ به داخل خاک ان ها هم کشیده خواهد شد . یا علی
  • ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۷
    0 0
    خدا باید بخواهد تا دشمنان اسلام نابودشوند واسلام دشمنیندالشته باشد
  • احمد ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۷
    0 0
    به امیدخدا ایران آمریکای آشغال وعوضی رانابود میکنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس