بسیاری از افراد در واشنگتن معتقدند که ایران به دشمنی با امریکا عادت کرده و مبارزه با امریکا یکی از ارکان انقلاب اسلامی است. همین افراد نسبت به همکاری دوجانبه و هرگونه توافق بین دو کشور ابراز تردید می کنند چراکه انعطافی بین مقامات ایران در بحثهای مرتبط با امریکا وجود ندارد.

گروه جنگ نرم مشرق- تحلیل‌ها و نظرات پیرامون ایران و مسائل مرتبط با آن بطور مستمر در اندیشکده‌های خارجی - اعم از غربی و منطقه‌ای - منعکس می‌شود. نگاهی به موضوعات پرداخته شده درباره ایران می‌تواند تصویری کلی از نقاط تمرکز این اتاق‌ها فکر در داخل و نحوه انعکاس و جهت‌دهی آن به فضای افکار عمومی و متخصصان در کشورهای خود و جهان ارائه دهد. واضح اینکه، رصد خط فکری خارج از کشور و خنثی کردن و پدآفند رسانه‌ای به جریان‌سازی‌های احتمالی بر روی موضوعات خاص، از جمله ضرورت‌ها در فضای رسانه‌ای کشور است؛ گرچه مروری بر این افکار برای عموم مخاطبان نیز خالی از لطف و فایده نیست.

***

ایران بدنبال چیست؟

به گزارش شورای ملی ایرانیان مقیم امریکا (National Iranian American Council)، در روز کریسمس رهبر ایران در سخنانی به انتقاد از امریکا پرداخت و اظهار داشتند که اگر حضرت مسیح (ص) امروز زنده بودند هرگز از ظالم و جاهل پشتیبانی نمی کردند. حال این سوال پیش می آید که در بحبوحه مذاکرات هسته ای ایران و گروه 5+1 و در زمانیکه تهران و واشنگتن همکاری نانوشته ای در مبارزه به گروه داعش در عراق دارند، ایران واقعاً بدنبال چیست؟

بسیاری از افراد در واشنگتن معتقدند که ایران به دشمنی با امریکا عادت کرده و مبارزه با امریکا یکی از ارکان انقلاب اسلامی است. همین افراد نسبت به همکاری دوجانبه و هرگونه توافق بین دو کشور ابراز تردید می کنند چراکه انعطافی بین مقامات ایران در بحثهای مرتبط با امریکا وجود ندارد.

به ادعای نویسنده این مقاله، مساله‌ای که فکر مقامات ایرانی را بخود مشغول کرده است این نیست که رابطه با امریکا را برقرار کنند یا نکنند، بلکه آنها نمی‌دانند چگونه می‌شود این ارتباط را برقرار کرد. با بروز تغییرات ژئوپولتیک جدید در منطقه خاورمیانه، ایرانی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند برقراری ارتباط با امریکا نوعی ضرورت محسوب می‌شود. این مساله را می توان از صحبت‌های علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی برداشت کرد. وی گفت، حتی درصورت دست‌یابی به توافق هسته‌ای ، امریکا و ایران در منطقه با هم همکاری نمی‌کنند، اما می‌توانند به شیوه‌ای رفتار کنند که از قدرت خود علیه یکدیگر استفاده ننمایند. این صحبت‌ها یک نقطه عطف در روابط تهران - واشنگتن محسوب می‌شود که اگرچه به معنای همکاری نیست اما به آتش‌بس بین دو کشور اشاره می‌کند.

رصد اخبار مرتبط با ایران در پایگاهها خبری و اندیشکده های جهان

حال سوال این است که چرا ایران دشمنی با امریکا را فراموش نمی کند؟ این مقاله در جواب این سوال مدعی می شود که تهران همیشه دوست داشته است به قدرت اول منطقه مبدل شود. حال اینکه اگر با امریکا ائتلاف نماید به یک قدرت معمولی تبدیل شده و تاثیرگذاریش در سایه قدرت اقتصادی و نظامی واشنگتن قرار می گیرد. پس به اعتقاد مقامات ایرانی مخالفت با امریکا می تواند تاثیرگذاری آنها در منطقه را افزایش دهد. با این رفتار این کشور بجای اینکه خود را در سطح رژیم صهیونیستی، ترکیه و عربستان سعودی ببیند، خود را همتراز امریکا طبقه بندی می کند.

مزایای همکاری ایران - امریکا

به گزارش پایگاه آنتی وار (Antiwar)، امریکا نباید فرصت توافق با ایران را از دست دهد، فرصتی که می تواند برای هر دو ملت مزایای اقتصادی فراوانی در پی داشته باشد. چنین توافقی کاملاً در دسترس می باشد چراکه مهلت مذاکرات تمدید شده و ایران نیز کاملاً نسبت به تعهدات خود پایبند بوده است. مهمترین مزیت مذاکرات بین دو کشور تا کنون این بوده است که مانع از درگیری نظامی بین دو کشور شده است.

رصد اخبار مرتبط با ایران در پایگاهها خبری و اندیشکده های جهان

ایران با جمعیت بالای خود بازار خوبی برای محصولات امریکایی می باشد. از طرفی دیگر، ایران با فرهنگ غنی خود پیشرفته ترین کشور در خاورمیانه محسوب می شود. بنابراین، بزرگی، جمعیت، تاثیرگذاری منطقه ای و همچنین منافع مشترک ایران - امریکا باعث می شود که توافق بین دو کشور برای هر دو ملت مفید باشد.

ورود روسیه و ایران به سوریه در شرایط خلاء دیپلماتیک

به گزارش بنیاد کارنگی (Carnegie Endowment)، در ماههای اخیر تحولات بسیاری درباره بحران سوریه رخ داده است، اما برخلاف، سال‌های قبل، امریکا در صحنه غایب است. در عوض، روسیه و ایران بعنوان دوهم‌پیمان بشار اسد در تلاشند تا ابتکار عمل را بدست گرفته و مسیر را برای یک توافق سیاسی جدید هموار سازند. برخی این اقدام را حرکتی فرصت‌طلبانه تفسیر کرده و به این نکته اشاره می‌کنند که در شرایطی که این دو کشور تحت تحریم‌های اقتصادی هستند بدنبال بهره‌برداری از شرایط سیاسی بسرعت در حال تغییر منطقه می‌باشند.

در چند وقت اخیر مقامات روسیه و سوریه بازدیدهایی از کشورهای یکدیگر داشته‌اند و همچنین ملاقات‌هایی هم بین مقامات روسیه و رهبران گروه‌های مخالف سوری انجام شده است. این ابتکار جدید پیش از این وجود نداشت. این ابتکار که توسط روسیه آغاز شده است حل مشکل سوریه را فقط با تعامل طرفین درگیر در سوریه و بدون دخالت قدرتهای خارجی می داند.

رصد اخبار مرتبط با ایران در پایگاهها خبری و اندیشکده های جهان

روسیه تنها به این اقدام اکتفاء نکرده است. اخیراً، فرستاده سازمان ملل در سوریه پیشنهادی را مطرح کرده است که بسیار مورد علاقه مقامات کرملین است. این پیشنهاد از طرفین درگیر در سوریه می‌خواهد که آتش‌بس اعلام کنند. در این پیشنهاد هم‌چنین هیچ صحبتی از تغییر رژیم سیاسی سوریه به میان نیامده است. مطابق با این پیشنهاد، آتش بس ابتدا از دمشق شروع می‌شود و سپس به دیگر شهرها نیز تسری می‌یابد.

در عین حال، مسکو برای حل بحران سوریه همچنان تهران نیز مدنظر قرار می‌دهد چراکه حکومت سوریه بیشتر از مسکو چشم به تهران دارد. اگرچه روابط با مسکو برای دمشق حائز اهمیت است اما این روابط به اندازه رابطه و وابستگی به تهران عمیق نمی‌باشند.

تابه‌حال، واشنگتن در واکنش به تحولات فعلی سکوت دیپلماتیک اتخاذ کرده است، سکوتی که ممکن است بزودی شکسته شود. با این شرایط، تهران و مسکو کمک‌های مالی و سیاسی خود را به سوریه افزایش داده‌اند و بدنبال آتش‌بس در این کشور می‌باشند. از طرفی دیگر، روسیه در ابتکار خود تلاش می‌کند که واشنگتن را کنار زده و گفتگوهای صلح سوریه را به مساله‌ای ایرانی - روسی مبدل نماید.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
    0 0
    یارو افکار خودش را به ایرانیها نسبت میده.
  • ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
    0 0
    روسیه به ایران و سوریه فقط به چشم کارت بازی نگاه میکنه حالا هرجور دوست دارید مثل این دخترایی که یک طرفه عاشق طرف میشن فکرکنین
  • مهدی از قم ۰۳:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
    0 2
    انسان غربی عادت دارد همه چیز را از دریچه تنگ راسیونالیستی و عقل معاش نگاه کند در حالی که ایران یکی از دلایل اینکه با امریکا کنار نمی اید این نیست که میخواهد قدرت درجه یک باشد رهبری و مردم ایران اراده کرده اند کشورشان اسلامی باشد و کشور اسلام بر اساس قائده فقهی نفی سبیل نمیتواند زیر نفوذ یک کشور غیر مسلمان باشد.چون امریکا میخواهد سیاستش را به هم پیمانانش دیکته کند و بر ان ها چیره باشد.فکر میکنم در صورتی امریکا میتواند با ایران کنار بیاید که دست از کدخدا و پلیس و سروری جهان خواند خود دست بردارد
  • hossein ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
    1 4
    ایران قدرت اول جهان میشود انشاالله چه آمریکا و دوستانش بخواهند و چه نخواهند
  • حقگو ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
    0 0
    اگر کسی به زبان انگلیسی آشنایی کامل را دارد برای این نشریه که گفته چرا ایران دشمنی را کنار نمی گذارد بگوید :اگر دزدی به خانه شما بزند و سرمایه شما را ببرد (بلوکه کردن سرمایه های ایران طی 35سال گذشته ) ، موجب مرگ فرزندانتان باشد( همکاری های اطلاعاتی با صدام ، سقوط هواپیمای ایران ایر ، سکوت در مقابل واگذاری سلاح های شیمایی به صدام و...) ، خانواده شما را محاصره کند ، طلبکار هم باشد ، حاضرید با او دوست شوید؟ ضمن آنکه می دانید به دنبال توطئه هست تا باز هم به دزدی از شما بپردازد همچنین این بلا را سر همسایه ها و دیگر مسلمانان هم آورده است.
  • ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
    0 1
    الان چون نه قیمت دلار کم میشود و نه نفت زیاد میشود و پراید هم 7 تومن بشو نیست از اینرو جر و بحث و مذاکره بی معنی هست. و برگرد و بیا خانه ات بنشین. الان پوستمان کلفت شده و تحریم چه تاثیر داشته باشد یا نباشد تاثیری ندارد. فقط در جلسه بگو که یا دلار را 1000 کنید و نفت را 110 دلار کنید یا اینکه فردا ازمایش اتمی میکنیم. اگر هم بمباران کردند هم کردند. 4 تا رادیو دارو ساختن ارزش این همه بدبختی ندارد. خودت 20-80 میلیون حقوقت هست و فرزندانت هم دانشگاه ازاد میروند و راحت دکتری میخوانندو تحریم تاثیری بر تو ندارد.
  • ناشناس ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
    0 0
    مرگ بر امریکا.
  • ایرانی ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
    0 0
    نویسنده مقاله شورای مذکور با مغلطه پرسیده است که چرا ایران دشمنی با آمریکا را فراموش نمی کند در حالیکه باید می پرسید آمریکا با ایران چه کرده است که ایران نمی تواند دشمنی آمریکا را فراموش کند و چرا بیش از پنجاه سال است که آمریکا با ایران دشمنی میکند.
  • ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
    0 0
    کاملن درست بود ممنون
  • مانی ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
    0 0
    فقط روابط تجاری با امریکا نه بیشتر از این
  • ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    0 0
    روسیه را چرا فراموش کردین؟
  • مبارز ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    0 0
    بهتر نیست اینطور سوال کنید که " چرا امریکا از دشمنی با ایران دست برنمی دارد؟"

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس