در حالی که ایران همیشه علیه رژیم صهیونیستی حرف زده و همیشه خواستار نابودی این رژیم بوده است، جالب است که بدانیم مقامات تهران طی مراسمی از شهدای نظامی یهودی خود که در جریان جنگ هشت ساله ایران- عراق به شهادت رسیده بودند تقدیر و قدردانی نمودند.

گروه جنگ نرم مشرق- تحلیل‌ها و نظرات پیرامون ایران و مسائل مرتبط با آن بطور مستمر در اندیشکده‌های خارجی - اعم از غربی و منطقه‌ای - منعکس می‌شود. نگاهی به موضوعات پرداخته شده درباره ایران می‌تواند تصویری کلی از نقاط تمرکز این اتاق‌ها فکر در داخل و نحوه انعکاس و جهت‌دهی آن به فضای افکار عمومی و متخصصان در کشورهای خود و جهان ارائه دهد. واضح اینکه، رصد خط فکری خارج از کشور و خنثی کردن و پدآفند رسانه‌ای به جریان‌سازی‌های احتمالی بر روی موضوعات خاص، از جمله ضرورت‌ها در فضای رسانه‌ای کشور است؛ گرچه مروری بر این افکار برای عموم مخاطبان نیز خالی از لطف و فایده نیست.

هشدار مدیر کل پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره استفاده از اطلاعات تایید نشده برای اعمال فشار علیه ایران

به گزارش پایگاه اوپدنیوز (Oped news)، هان بلیکس مدیرکل پیشین آزانس بین المللی انرژی اتمی با ابراز تردید نسبت به نحوه برخورد با پرونده ایران در این آژانس، نسبت به مدارک و گزارشات ارائه شده در خصوص برنامه تسلیحات اتمی فرضی ایران و استفاده از آنها برای اعمال فشار بیشتر علیه جمهوری اسلامی هشدار داد. وی همچنین از گزارشات اخیر آژانس درباره وجود شبهاتی در خصوص برنامه های هسته ای اعلام نشده از جانب تهران انتقاد کرد.

هشدار مدیر کل پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد فشار بر ایران/ کابوس اقتصادی ایران/ تقدیر ایران از شهیدان یهودی خود

بلیکس که پیش از این به عنوان رئیس کمیسیون بازرسی، راستی آزمایی و نظارت سازمان ملل سابقه مخالفت با مقامات امریکایی در زمینه وجود سلاحهای کشتار جمعی در عراق را در کارنامه خود دارد گفت: نگرانم که مبادا از این اتهامات مطرح شده توسط سرویس های اطلاعاتی خارجی برای اعمال فشار علیه ایران استفاده شوند. وی همچنین به سازمان بین المللی انرژی اتمی هشدار داد که فریب چنین تاکتیکهایی را نخورده و استقلال خود را در اختیار کشورهای تامین کننده چنین اطلاعات نادرستی قرار ندهد.

کابوس اقتصادی ایران

مجله نشنال اینترست (National Interest) در بررسی بازار بورس و بازار غیررسمی ارز ایران در دوره پس از تمدید مذاکرات به نامیدی مردم از نتیجه مذاکرات هسته ای اشار کرده و مدعی می شود بخش خصوصی که بی صبرانه منتظر نتیجه مذاکرات و لغو تحریمهای فلج کننده بود، حال تنها سردرگمی نصیبش شده است، سردرگمی که ظرف دو سال اخیر ریسک سرمایه گزاری در ایران را افزایش داده است.

نویسنده این گزارش با اشاره به تاثیرات مثبت روی کار آمدن دولت جدید و مذاکرات هسته بر رشد اقتصادی کشور که پیش از آن منفی بود اظهار می دارد که اقتصاد ایران تحت فشار عظیمی قرار دارد. وی ادعا می کند بخش صنعتی ایران که مدتهاست با ظرفیت کمتر از توان خود فعالیت می کند بیش از دیگر بخشها از این فضای مبهم آسیب می بیند.

هشدار مدیر کل پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد فشار بر ایران/ کابوس اقتصادی ایران/ تقدیر ایران از شهیدان یهودی خود

اقتصاد ایران گذشته از این چالشها با مشکل دیگری نیز دست به گریبان است و آن سقوط قیمت نفت است. تحریم نفت ایران از یک سو و کاهش شدید قیمت نفت نیز از سویی دیگر دوت تهران را درگیر معضل پیچیده ای کرده است. مجموع این عوامل احتمالاً دولت را مجبور خواهد کرد تا علاوه بر کاهش هزینه های جاری خود اقدام به گرفتن قرض از بانک مرکزی نیز بگیرد.

این گزارش در ادامه به تجارت خارجی اشاره کرده و مدعی می شود که تهران باید در هفت ماه آینده تا شروع مرحله نهایی مذاکرات روابط اقتصادی خود را با چین، روسیه و ترکیه افزایش دهد. شاهد این گفته نیز قرارداد 370 میلیون دلاری بین چین و ایران است که مدت اندکی بعد از اعلام تمدید مذاکرات بسته شد. تهران همچنین مذاکرات اقتصادی مثبتی با روسیه و ترکیه انجام داده است. حتی اگر ایران درگسترش روابط اقتصادی خود با این کشورها موفق باشد، کاهش قیمت نفت تاثیر منفی خود را برا اقتصاد متکی بر نفت این کشور خواهد گذاشت و کاهش ذخائر ارزی تهران را در پی خواهد داشت.

ایران از سربازان شهید یهودی خود تقدیر کرد

در حالی که ایران همیشه علیه رژیم صهیونیستی حرف زده و همیشه خواستار نابودی این رژیم بوده است، جالب است که بدانیم مقامات تهران طی مراسمی از شهدای نظامی یهودی خود که در جریان جنگ هشت ساله ایران- عراق به شهادت رسیده بودند تقدیر و قدردانی نمودند.

هشدار مدیر کل پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد فشار بر ایران/ کابوس اقتصادی ایران/ تقدیر ایران از شهیدان یهودی خود

ایران با جمعیت یهودیانی معادل 25000 نفر دومین کشور خاورمیانه است که یهودیان در آنجا زندگی می کنند. همچنین، این کشور از معدود کشورهایی ست که در آن یهودیان مانند دیگر اقلیتهای مذهبی دارای کرسی در مجلس می باشند.

به گزارش نویسنده این مقاله، این اقدامات مقامات تهران با این هدف نشان دادن انسجام در کشور و پیروی اقلیت های مذهبی از آرمانهای انقلاب اسلامی و نمایش احترام به این گروهها انجام می شود.

بدبینی ایران به غرب ریشه در تاریخ دارد

به گزارش شورای امنیت اطلاعات امریکا- انگلیس (British American Security Information Council)، اصطلاحی در سیاست وجود دارد به این مضمون: جاییکه شما ایستاده اید به جاییکه نشسته اید بستگی دارد؟ این اصطلاح وضعیت ایران را توصیف می کند. ایرانیان تاریخ وسیعی دارند که آنها را نسبت به امریکا و انگلیس و هر اقدامی که این کشورها برای محدودسازی آزادی آنها انجام می دهند بدبین می سازد. ایرانیها بخاطر دارند که چطور مدتها پیش قدرتهای خارجی سیاستهای کشورشان و حتی حاکمانشان را مشخص می کردند. نمونه واضح این گفته کودتای امریکایی- انگلیسی بود که باعث سرنگونی دولت دکتر مصدق در جریان مبارزات ملی شدن صنعت نفت و روی کارآمدن دولتی دست نشانده در ایران شد. تمامی این بغضهای در گلو خفه شده پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در تسخیر سفارت سفارت امریکا در تهران سرباز کرد.

هشدار مدیر کل پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد فشار بر ایران/ کابوس اقتصادی ایران/ تقدیر ایران از شهیدان یهودی خود

در جریان مذاکرات طولانی مدت هسته ای ایران با گروه 5+1 نیز همین سابقه بد غربیها نزد مدم ایران بشکلی دیگر خود را نشان می دهد. غرب مدعی است که با فشار تحریمها تهران وادار کرده است که پای میز مذاکره بیاید و همچنان اصرار دارد که ایران نیازی به غنی سازی اورانیوم در خاک خود نداشته و باید سوخت مورد نیاز برای راکتورهای خود را از بازار جهانی تهیه نماید. ایران نیز با اشاره به سابقه بد غرب در تامین سوخت پس از انقلاب در حالیکه که غرب متعهد بود طبق قرارداد یوردیف سوخت نیروگاه ایران را تامین کند همچنان بر غنی سازی داخلی تاکید می کند. نویسنده این مقاله به سردمداران غربی توصیه می کند، اگر قرار است طرفین به تفاهمی دست یابند که بسود همه باشد، ابتدا غرب باید دغدغه های ایران را که ریشه در تاریخ دارد بهتر بفهمد.

یمنی‌های مورد حمایت ایران چه تهدیدی برای اسرائیل دارند؟

روزنامه صهیونیستی اورشلیم پست (Jerusalem Post) تحولات اخیر در یمن و تسلط شیعیان حوثی بر پایتخت این کشور را برای همسایگان اهل تسنن منطقه ای صنعا و علی الخصوص اسرائیل مایه نگرانی می داند.

این روزنامه مدعی می شود، اگر حوثی ها بتوانند بر جنوبی ترین نقطه کشور در کنار دریای سرخ تسلط پیدا کنند عبور و مرور دریایی برای دیگر کشورها ازجمله رژیم صهیونیستی دچار چالش جدی می شود. عربستان، اردن، مصر، سودان، اریتره، و جیبوتی نیز از نفوذ ایران در یمن دچار مشکل خواهند شد. در صورت وقوق چنین رخدادی، تلاویو باید تمام تلاش خود را برای همرا کردن این کشورها با خود برای مقابله با این سناریو بکار بندد.

هشدار مدیر کل پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد فشار بر ایران/ کابوس اقتصادی ایران/ تقدیر ایران از شهیدان یهودی خود

نویسنده این گزارش در ادامه به " دکترین حاشیه ای" یا سیاست پیرامونی رهبران و سران اسرائیل اشاره می کند و می گوید که رژیم صهیونیستی سالهاست بمنظور مقابله با دشمنی اعراب سعی کرده است کشورهای غیرعرب و اقلیتها را با هم متحد کند و توصیه می کند که همین سیاست نیز درباره یمن اتخاذ گردد. همانگونه که تلاویو از آذربایجان برای فشار بر تهران استفاده می کند، به همین طریق نیز باید از کشورهای اطراف یمن خصوصاً عربستان سعودی برای محدودی سازی شیعیان این کشور استفاده نماید.

عادی سازی روابط ایران - آمریکا؟ بعید بنظر می‌رسد

به گزارش اندیشکده ویلسون، سخنان باراک اوباما در هفته گذشته مبنی بر از سرگیری روابط با هاوانا بعضی افراد را به ارائه این پیشنهاد واداشت که ممکن است چنین اتفاقی نیز برای ایران پس از 35 سال قطعی روابط با واشنگتن رخ دهد.

درست است که ایران از برقرای مجدد روابط بین امریکا و کوبا استقبال کرد و دولت اوباما نیز تمایل زیادی به از سرگیری روابط با تهران دارد، اما باید به این نکته توجه کرد که ایران، کوبا نیست. هرچند رائول کاسترو رئیس جمهور کوبا به رابطه با واشنگتن علاقمند است، اما چنین علاقه ای نزد آیت الله خامنه ای رهبر ایران وجود ندارد.

هشدار مدیر کل پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد فشار بر ایران/ کابوس اقتصادی ایران/ تقدیر ایران از شهیدان یهودی خود

دلایل زیادی وجود دارد که نمی توان ایران بعنوان کشور بعدی که روابط خود را با امریکا از سر خواهد گرفت در نظر گرفت. نخست، برغم مشکلات عدیده اقتصادی این روزهای ایران، بعید بنظر می رسد که رهبرا ایران اجازه برقرای ارتباط رسمی با امریکا بدهد چراکه ایشان همیشه نسبت به نیات واشنگتن تردید داشته و گفته اند که مقامات واشنگتن در پشت چهره دوستانه خود بدنبال تغییر رژیم در ایران هستند. از طرفی دیگر، تهران و واشنگتن در موضوعات جدی با هم اختلاف نظر دارند. بعنوان مثال، می توان به حمایت این کشور از جبهه مقاومت اشاره کرد، جبهه ای که امریکا آنرا تندرو می خواند. همچنین، تفاوت دیدگاههای این دو کشور درمورد اسرائیل را نیز نباید نادیده گرفت.

بعلاوه، این تنها آیت الله خامنه ای نیست که چنین نظر منفی درقبال امریکا دارد. فرماندهان ارشد سپاه پاسداران، مسئولین بلندپایه نظام، و بسیاری از علماء و مردم نیز رابطه با امریکا را خیانت به کشور می دانند. پس امریکا باید به این نکته توجه کند که حتی در صورت حصول توتفق هسته ای با ایران، بهتر است بدنبال گسترش روابط اقتصادی و تجاری با ایران و کاهش سطح اختلافات منطقه ای با مقامات تهران باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس