با کاهش شدید قیمت‌ نفت بسیاری از شعارهای اقتصادی رئیس جمهور ایران محقق نمی‌شود. حال ممکن است با تعلل طرفین، در آینده رئیس‌جمهور جدیدی در ایران بر سرکار بیاید که با هرگونه توافق هسته‌ای مخالف باشد.

گروه جنگ نرم مشرق- به گزارش نشریه هیل (The Hill)، مذاکره کنندگان گروه 5+1 و ایران مذاکرات نهایی خود را برای دستیابی به توافق جامع هسته ای از سر گرفته اند. این مرحله دشوارترین بخش مذاکرات تا مهلت مقرر شده در اول مارس 2015 می باشد. بنابراین نمایندگان طرفین باید تمامی تلاش خود را بکار بندند تا بتوانند به نتیجه ای برسند. اما بنظر می رسد که مجموعه ای از عوامل از قبیل کاهش ناکافی تحریم‌ها، تندرویان در کنگره امریکا و ایران و زیاده خواهی های برخی اعضاء گروه 5+1 احتمال حصول چنین توافقی را تقلیل داده است.

با وجود کاهش شدید قیمت‌های نفت، کاهش تحریم‌ها طبق برنامه اقدام مشترک نمی‌تواند در بلند مدت کمکی به اقتصاد ایران کند و بسیاری از شعارهای اقتصادی رئیس جمهور ایران نیز محقق نمی‌شود. حال ممکن است با تعلل طرفین، در آینده رئیس‌جمهور جدیدی در ایران بر سرکار بیاید که با هرگونه توافق هسته‌ای مخالف باشد.

کاهش تحریم‌ها طبق برنامه اقدام مشترک در بلند مدت کمکی به اقتصاد ایران نمی‌کند

موضوع دیگری که روند مذاکرات را تهدید می‌کند تلاش کنگره جدید امریکا برای وضع تحریم‌های جدید علیه ایران است، مساله‌ای که یکی از مهمترین انگیزه‌های ایران برای پای میز مذاکره آمدن را از بین می‌برد. چالش دیگری که بر سر راه مذاکرات وجود دارد بلند پروازی‌های روسیه و چین است. این دو کشور ممکن است در صورتی که منافع آنها از جانب ایران تامین نشود مذاکرات را سریع خاتمه بخشند. ایران برای تکمیل پروژه‌های نفتی و گازی خود نیازمند سرمایه‌گذاری خارجی است. روسیه و چین نیز در پسِ مذاکرات هسته‌ای منافع اقتصادی خور را دنبال می‌کنند.

شرایط داخلی در ایران نیز وضعیت موجود را تحمل نخواهد کرد. برخی افراد در ایران معتقدند که غرب بیش از ایران به توافق هسته‌ای نیاز دارد. همچنین موقعیت این کشور در با توجه به تغییر وتحولات منطقه‌ای مستحکم تر شده است. بنابراین، اگر مذاکرات به نتیجه مطلوبی نرسد، امکان دارد این کشور در پی فشار داخلی مذاکرات را ترک نماید.

در دور نهایی مذاکرات، ایران و گروه 5+1 باید از فرصت باقیمانده استفاده نمایند. زمان مذاکرت تا ابد ادامه نخواهد یافت.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس