بدلیل خیل عظیم نیروهای شیعی و ضعف مقامات امنیتی، جایی در عراق را پیدا نمی‌کنید که نیروهای شیعی در آنجا حضور نداشته باشند.

گروه جنگ نرم مشرق- تحلیل‌ها و نظرات پیرامون ایران بطور مستمر در اندیشکده‌های خارجی - اعم از غربی و منطقه‌ای - منعکس می‌شود. نگاهی به موضوعات پرداخته شده درباره ایران می‌تواند تصویری کلی از نقاط تمرکز این اتاق‌ها فکر در داخل و نحوه انعکاس و جهت‌دهی آن به فضای افکار عمومی و متخصصان در کشورهای خود و جهان ارائه دهد. واضح اینکه، رصد خط فکری خارج از کشور و خنثی کردن و پدآفند رسانه‌ای به جریان‌سازی‌های احتمالی بر روی موضوعات خاص، از جمله ضرورت‌ها در فضای رسانه‌ای کشور است؛ گرچه مروری بر این افکار برای عموم مخاطبان نیز خالی از لطف و فایده نیست.

مرکز صهیونیستی گلوریا: ایران و شبه نظامیان شیعی در عراق درحال پیشروی هستند

به ادعای مرکز صهیونیستی گلوریا، نیروهای داوطلب شیعی که تحت فرماندهی ایران هستند اکثریت ارتش عراق در جنگ علیه تروریستهای داعش را بخود اختصاص داده اند. بقولی دیگر، تنها تاثیری که حملات هوایی امریکا و همپیمانان این کشور علیه مواضع داعش می تواند داشته باشد گسترش نفوذ و سلطه ایران در عراق است.

واهمه صهیونیست‌ها از حضور ایران در عراق/ رسیدن پای پهپادهای ایرانی به مکزیک/ موقعیت فعلی ایران در بازار نفت/ وقت‌کشی در مذاکرات هسته‌ای// آماده

بدنبال سقوط موصل و آشکار شدن عدم کارایی نیروهای نظامی عراق و پس از فتوای مرجع عراق مبنی بر مبارزه شیعیان با این گروه تروریستی، نیروهای شیعی جای خالی نیروهای نظامی عراق را پر کرده و حتی خود را نیروهای مقاومت اسلامی نامیدند. بدلیل خیل عظیم نیروهای شیعی و ضعف مقامات امنیتی، جایی در عراق را پیدا نمی‌کنید که نیروهای شیعی در آنجا حضور نداشته باشند. پیروزیهای کسب شده اخیر توسط این نیروها تنها به سبب مهارت بالای این نیروها نمی‌باشد بلکه محصول نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که نقش آنها همیشه در درگیریهای منطقه‌ای پررنگ بوده است. در خصوص حضور سپاه در دیگر کشورها می‌توان بعنوان نمونه به لبنان و سوریه اشاره کرد.

پس از اعلام موجودیت گروه تروریستی داعش در عراق، ایران یکی از فرماندهان خود را با نام قاسم سلیمانی به این کشور اعزام کرد. نقش ایشان در سازماندهی نیروهای عراقی بسیار چشم‌گیر بوده است.

این گزارش در ادامه ادعا می‌کند که: نه تنها نیروهای سپاه قدس بلکه تعدادی از فرماندهان حزب الله لبنان نیز در صحنه عملیات در عراق حضور دارند و نیروهای شیعی مستقیما به آنها گزارش می‌دهند. اینگونه تحولات معانی ضمنی دارد که باید به آنها پرداخت.

نخست، ایران حکومت عراق را رژیم دست نشانده خود خواهد دانست و به همین منظور اجازه نخواهد داد مراکز نظامی قدرتمندی در این کشور ایجاد شود. بعلاوه، نقش ایران در عراق ریشه در پیشینه این کشور در زمان اوایل انقلاب دارد، زمانیکه تهران قصد داشت ایدئولوژی خود را در بین شیعیان خاورمیانه گسترش دهد. این کشور مدتهاست که بدنبال ایجاد نواری از کشورهای طرفدار خود بین مرز ایران-عراق و دریای مدیترانه است. نابودی حکومتهای عراق و سوریه می توانست به از درست رفتن این آرزو بینجامد، اما تهران نشان داده است که در حفظ منافع خود با استفاده از ابزارهای سیاسی و نظامی خود بسیار کارآمد است.


نشنال اینترست: پهپادهای ایرانی بزودی برفراز آسمان مکزیک پرواز خواهند کرد؟

پایگاه خبری نشنال اینترست در گزارشی از سفر علاء الدین بروجردی به مکزیک و مذاکرات هیات ایرانی با رئیس جمهور و مقامات این کشور ادعا کرد که صحبت‌های رئیس کمیسیون سیاستهای خارجی مجلس ایران در خصوص علاقمندی طرف مکزیکی برای استفاده از پهپادهای ایرانی در مبارزه با قاچاق مواد مخدر را باید به دیده تردید نگریست.

واهمه صهیونیست‌ها از حضور ایران در عراق/ رسیدن پای پهپادهای ایرانی به مکزیک/ موقعیت فعلی ایران در بازار نفت/ وقت‌کشی در مذاکرات هسته‌ای// آماده

به نوشته این پایگاه خبری، این ادعا که مقامات مکزیکی علاقمند به بخدمت گیری پهپادهای ایرانی هستند در نگاه اول چندان عجیب بنظر نمی رسد چراکه این کشور سالهاست که درگیر مبارزه با کارتل های مواد مخدر است. هرچند علاقه مکزیک به استفاده از پهپاد به سال 2013 برمی گردد، اما مدتها پیش از آن مقامات مکزیکی بصورت مخفیانه به پهپادهای امریکایی اجازه داده بودند تا عملیات شناسایی را در مرزهای این کشور انجام داده و اطلاعات را در اختیار این کشور قرار دهند. همچنین چند سالی است که این کشور اقدام به ساخت پهپادهایی بصورت بومی کرده است. بعلاوه پهپادهای اسرائیلی نیز در این کشور یافت می شوند.


پایگاه خبری نشنال اینترست: جایگاه ایران در بازار کنونی نفت

به گزارش پایگاه خبری نشنال اینترست، سقوط شدید قیمت نفت در چند ماه اخیر نه بخاطر حمله امریکا یا رژیم صهیونیستی بلکه به سبب تولید بالای امریکای شمالی و عربستان سعودی به اقتصاد ایران صدمه زده است. هرچند این کاهش قیمت روی اقتصاد کشورهای حاشیه خلیج فارس تاثیر خواهد گذاشت، اما این تاثیر در ایران بیشتر احساس خواهد شد چرا که کشورهای حاشیه خلیج فارس از ذخائر ارزی کافی برای حفظ اقتصاد خود برخوردارند.

این پایگاه خبری همچنین ادعا می کند که جنگ تحمیلی از جانب عراق، تحریم‌ها، عدم سرمایه گذاری مناسب و همچنین سوء مدیریت سبب شده است که ایران جایگاه خود را در بین کشورهای تولیدکننده نفت خام از دست بدهد. تحریم‌های چند سال اخیر نیز خرید نفت این کشور را توسط دیگر کشورها از قبیل آلمان و ایتالیا متوقف کرده است. این توقف خرید طی مدت شش ماه انجام شد و طی این مدت این کشورها کمبود نفت خود را از عربستان تامین کردند. علت اینکه این راهبرد کارآمد بود این است که یکدفعه انجام نشد و بدین طریق بازار شوک قیمتی را تجربه نکرد و مصرف کنندگان دچار مشکل نشدند.

عده‌ای پیشنهاد می کنند که ایران باید فروش نفت خود را متوقف کند تا با وارد نمودن شوک به بازار قیمتها را افزایش دهد، اما این پیشنهاد برای کشوری که اتکایش به پول حاصل از فروش نفت است بی معنا بنظر می رسد. در طول این مدت تنها کاری که ایران می تواند انجام دهد این است که برای خروج از انزوای بین المللی تلاش نموده و منتظر بماند تا قیمت نفت به ثبات برسد.


پایگاه خبری نشنال اینترست: آیا ایران در مذاکرات هسته ای بدنبال وقت کشی است؟

به گزارش پایگاه خبری نشنال اینترست، برغم دیپلماسی گسترده، ایران و گروه 5+1 نتوانستند در مدت زمان تعیین شده به توافق جامع هسته ای دست پیدا کنند. منتقدان مذاکرات معتقدند که توافقات کوتاه مدت با عنوان برنامه اقدام مشترک نمی تواند وقفه ای در برنامه هسته‌ای این کشور ایجاد نماید. آنها در عوض ادعا می کنند که این توافق به تهران اجازه می دهد تا برنامه هسته ای خود را به پیش برده و آنرا تکمیل نماید.

واهمه صهیونیست‌ها از حضور ایران در عراق/ رسیدن پای پهپادهای ایرانی به مکزیک/ موقعیت فعلی ایران در بازار نفت/ وقت‌کشی در مذاکرات هسته‌ای// آماده

برغم موارد مطرح شده، توافق جامع و دائمی با یاران برای آنکه جامعه جهانی از عدم دستیابی ایران به تسلیحات اتمی ضروری بنظر می رسد. همچنین این سخنان که ایران با حربه مذاکرات بدنبال خریدن وقت است نادرست بنظر می رسد چرا که برای اولین بار در تاریخ، نقشه اقدام محدودیتهایی را بر برنامه هسته‌ای ایران اعمال کرده است.


پایگاه خبری لابلاگ: توصیه‌های اصلی گزارش گروه بین‌المللی بحران در خصوص مذاکرات هسته‌ای ایران

به گزارش پایگاه خبری لابلاگ، پس از اتمام مهلت مذاکرات هسته بین ایران و گروه 5+1 در وین اتریش، بسیاری از منتقدان این گفتگوها را شکست خورده قلمداد کردند. اما نادیده گرفتن موفقیتهای حاصله دور از انصاف است. ایران و گروه 5+1 نتوانستند ظرف مدت تعیین شده به توافق جامع هسته ای دست یابند، اما پیشرفتهای بدست آمده چشمگیر بوده است.

در گزارش ارائه شده گروه بین المللی بحران از تحولات پرونده هسته ای ایران توصیه ها و یافته های زیر مطرح شده است:

- خطوط قرمز ایران دوجنبه دارد: به رسمیت شناختن حق این کشور در غنی سازی در مقیاس صنعتی و تعلیق تحریمها و محدودیتها با امضاء توافقات. گروه 5+1 بدنبال ممانعت از دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای در مدت زمان انجام مذاکرات و حصول توافق جامع هسته ای است.

- بمنظور سرعت بخشیدن به روند مذاکرات، ایران و امریکا باید باید کانالی دیپلماتیک برای حل و فصل محدودیتهای و حفظ منافع خود بیابند. در همین راستا، فرانسه، آلمان و انگلیس باید تمام تلاش خود را بکار بندند تا بوضوح مزایای دستیابی به یک توافق جامع را شرح داده و بدینوسیله دغدغه های کنگره امریکا، رژیم صهیونیستیو اعراب را کاهش دهند.

- هردو طرف در خصوص تعداد سانتریفوژها نگرانی هایی دارند. ایران نیازی به ظرفیت غنی سازی موجود در آینده نخواهد داشت و غرب نیز نباید هیچگونه هراسی از انحراف برنامه هسته ایران با وجود تعداد محدود سانتریفیوژ و نظارت دقیق بر تاسیسات این کشور داشته باشد.

- مسیر قابل دسترسی برای دستیابی به توافقی بلند مدت هموار شده است. ایران باید برنامه های غنی سازی صنعتی خود را به تاخیر انداخته و گروه 5+1 نیز باید طبق زمانبندی تحریم ها را لغو نماید. کنگره امریکا نیز باید از تصویب تحریمهای جدید که می تواند به فرآیند دیپلماتیک لطمه بزند خودداری کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    0 0
    اندیشکده؟ نشنال اینترست که مجله است و لا بلاگ هم اسمش روشه که وبلاگه
  • شاغلام ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    0 0
    پيشنهاد می‌کنم برای‌جبران کمبود بودجه روی صادرات فن آوري و نيز مواد هسته‌ای هم فکر شود. يعنی با يک تير چند نشان! البته نمی‌دانم آيا صنعت هسته‌ای توان اين را دارد و يا اصلا نظام عرضه و تقاضا پذيرای محصولات ما خواهد بود يا نه.
  • ۰۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    0 0
    خوب
  • فرهاد ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    0 0
    امریکا اسراییل بترسید بلرزید بمیرید ...شیعیان امسال کربلا اند سال دیگر قدس ومسجد والاقصی اند انشاالله
  • احمد ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    0 0
    در حال حاضر با توجه به ابتکار عربستان و غرب جهت کاهش قیمت نفت و اعمال فشار بر ایران بهترین برون رفت از کاهش این قیمت و شوک به بازار نفت ، استفاده از هرج و مرج خاورمیانه و کشیدن آتش نزاع و درگیری به خاک عربستان ، حمله به چاه های نفت و یا خطوط انتقال نفت کویت و عراق و عربستان از طریق نیروهای جهادی است به شکلی که ردپای ایران در آن باقی نماند ... استفاده ایران از حوثی های یمن و تحرک این نیروها در مرزهای عربستان و کشیدن پای عربستان در یک درگیری مستقیم هم می تواند بر افزایش قیمت نفت اثر گذار باشد .
  • ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    0 0
    حاصل اظهار دشمنی با آمریکا در دولت قبلی = نفت 120 دلار حاصل نشستن برسر میز مذاکره با آمریکا = نفت
  • یه بنده ی خدا ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    0 0
    خووووووووووووووووب گفتی جدا خووووووووووووووب

این مطالب را از دست ندهید....

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس