گروه جنگ نرم مشرق- تحلیل‌ها و نظرات پیرامون ایران و مسائل مرتبط با آن بطور مستمر در اندیشکده‌های خارجی - اعم از غربی و منطقه‌ای - منعکس می‌شود. نگاهی به موضوعات پرداخته شده درباره ایران می‌تواند تصویری کلی از نقاط تمرکز این اتاق‌ها فکر در داخل و نحوه انعکاس و جهت‌دهی آن به فضای افکار عمومی و متخصصان در کشورهای خود و جهان ارائه دهد. واضح اینکه، رصد خط فکری خارج از کشور و خنثی کردن و پدآفند رسانه‌ای به جریان‌سازی‌های احتمالی بر روی موضوعات خاص، از جمله ضرورت‌ها در فضای رسانه‌ای کشور است؛ گرچه مروری بر این افکار برای عموم مخاطبان نیز خالی از لطف و فایده نیست.

آیا ایران به توافقات هسته‌ای پایبند نبوده است؟

به گزارش مرکز بلفر (Belfer Center)، وزارت دارایی امریکا طی گزارشی که در ماه آگوست منتشر شد چندین فرد و سازمان ایرانی را بخاطر پشتیبانی از فعالیت‌های هسته ای این کشور و خرید تجهیزات برای راکتور آب سنگین اراک در لیست تحریم‌های خود قرار داد. در این گزارش همچنین ادعایی درباره ردپای سازمان تحقیقات و نوآوری دفاعی ایران در بخشهای مرتبط با بحث‌های هسته‌ای و بخش تسلیحاتی مخفی برنامه هسته‌ای ایران مطرح شده است. اگر این ادعاهای جدید درست باشند، می‌توانند تاثیرات مخربی بر روند مذاکرات داشته باشند؛ هرچند منبع و جدی بودن اطلاعات هنوز بحث‌برانگیز می‌باشد.

ایران در اندیشکده‌های جهان؛

در ادامة اتهام زنی های این گزارش آمده است، مضامین موجود در این گزارش باید بدقت مورد بررسی قرار گیرند چرا که از جانب منبعی مطرح می شود که بارها در آشکار سازی فعالیتهای هسته ای ایران دخیل بوده است. برخی معتقدند که این مسائل به گذشته مربوط بوده و نمی توان اتنظار داشت که فعالیتهای غیرقانونی خود را بپذیرد. اما این بحثها به گذشته برنمی گردند. نشانه های محکمی در خصوص برنامه تسلیحاتی هسته ای ایران وجود دارد. شناخت این موارد در رسیدن به هرگونه توافق هسته ای لازم و ضروری می باشد.

آمریکا ایجاد سایت‌های دفاع موشکی را برای مقابله با ایران و کره‌شمالی بررسی می‌کند

آژانس دفاع موشکی امریکا از شروع مطالعات برای تاسیس یک پایگاه دفاع موشکی جدید در ساحل شرقی این کشور خبر داد. بنا بر ادعای مقامات این آژانس، این اقدام با هدف مقابله با تهدیدات احتمالی موشکهای بالستیک دوربرد از جانب ایران و کره شمالی انجام خواهد شد. در حال حاضر چهار محل میشیگان، اوهایو، فورت درام، و نیویورک برای تاسیس این سایت در نظر گرفته شده اند. تاسیس این سایت دفاع موشکی که در سال 2013 توسط کنگره امریکا تصویب شد، قرار است تا اواخر سال 2015 به اتمام برسد.

ایران در اندیشکده‌های جهان؛
برای دانلود سند روی تصویر کلیک کنید

گفتگوهای هسته‌ای ایران به شیوه مذاکرات فلسطینیان با رژیم صهیونیستی

به گزارش پایگاه تحلیلی کانتر پانچ (Counter Punch)، مدت زمان اندکی پس از اعلام تمدید مذاکرات هسته ای، رئیس جمهور روحانی در یک شبکه تلویزیونی حاضر شد و تمدید مذاکرات را بمعنای مقاومت این کشور در برابر زیاده خواهی های امریکا و پیروزی در پرونده هسته ای ایران خواند. با این حال، تمدید مذاکرات بمعنای شکست مذاکره کنندگان ایرانی در کسب امتیازاتی از طرف مقابل در ازای توافقاتی است که آنها در جریان مذاکرات گذشته انجام دادند.

برغم توافقات وسیع طرف ایرانی و همچنین گزارشات آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر پایندی این کشور به تعهدات، اما هیچ خبری از لغو تحریمها نشد، تحریم‌هایی که امریکا و همپیمانانش تعهد داده بودند که آنها را لغو نمایند. بلکه لغو تحریم‌ها تنها به آزادسازی چند میلیون دلار از مجموع 100 میلیارد دلار دارایی‌های بلوکه شده این کشور محدود شد. به این علت است که بسیاری از منتقدان به این نکته اشاره کرده‌اند که مذاکره‌کنندگان ایرانی بودن دست‌یابی به موفقیت‌های چشمگیر تنها به امضاء تعهدات بیشتر بسنده کرده‌اند.

ایران در اندیشکده‌های جهان؛

این گزارش با تشبیه روند گفتگوهای هسته‌ای ایران به مذاکرات صلح فلسطین-رژیم صهیونیستی همچنین ادعا می‌کند، که واشنگتن برای حذف هرگونه محدودیت و تحریم‌های وضع شده علیه ایران بازه زمانی 10 تا 20 ساله‌ای را برای انجام مذاکرات و راستی‌آزمایی برنامه هسته‌ای این کشور ترسیم کرده است. امریکا و همپیمانان آن به هدف خود یعنی کندسازی برنامه هسته‌ای ایران رسیده‌اند و این ایران است که هم‌چنان گرفتار تحریم‌های شدید می‌باشد. بقولی دیگر، عقب‌نشینی‌های مکرر ایران تنها خواسته‌های بیشتری را از جانب طرف غربی در پی خواهد داشت.

این گزارش در ادامه به اشتباه راهبردی دولت در گره زدن رونق اقتصادی به موفقیت در مذاکرات هسته‌ای اشاره می‌کند و چنین رویکردی را از دو جهت برای تهران مضر می‌داند: این رویکرد منجر به تضعیف قدرت چانه‌زنی مذاکره‌کنندگان ایرانی و بعلاوه، ایجاد فضای عدم اطمینان در بین سرمایه‌گذاران خواهد شد.

ایران چگونه تحریم‌ها را در قفقاز جنوبی دور می‌زند؟

به گزارش نشنال اینترست (National Interest)، تا زمانی‌که دولت‌های غربی متوجه تلاش ایران در نقض محدودیت‌های اعمال شده جامعه جهانی نشود، تهران همچنان به دورزدن تحریم‌ها از طریق قفقاز جنوبی ادامه می‌دهد. پس از آنکه سه تاجر ایرانی کنترل یک موسسه مالی گرجستان را در اختیار گرفتند و از آن برای تسهیل تراکنش‌های بانکی برای موسسات تحت تحریم استفاده شد، این کشور بیشتر مورد توجه امریکا قرار گرفت. این افراد همچنین صرافی، خط هوایی و چند شرکت دیگر را نیز در تفلیس تاسیس کردند. در ادامه وزارت دارایی امریکا این افراد و شرکت‌های تابعه آنها را وارد لیست تحریم کرد و مقامات گرجستان نیز در اقدامی مشابه دارایی‌های تعداد زیادی از تبعه‌های ایرانی مقیم آن کشور را بلوکه کردند. علی‌رغم این اقدامات، تهران هنوز گرجستان را فراموش نکرده است.

پایبندی ایران به توافقات هسته‌ای/ دفاع موشکی آمریکا علیه توان موشکی ایران/ اشتباه راهبردی دولت در گره زدن رونق اقتصادی به موفقیت در مذاکرات/

نویسنده این گزارش علت علاقمندی ایران به گرجستان را این‌گونه عنوان می‌کند، این کشور از طریق بندرهای دریای سیاه خود دسترسی بسیار عالی به بازارهای غربی دارد. همچنین ایران در طول تاریخ به سبب موقعیت راهبردی این کشور بعنوان مسیر تجاری و انرژی بین شرق و غرب بدنبال جایگاهی در گرجستان بوده است. بعلاوه، چندصد شرکت ایرانی در این کشور فعالیت می‌کنند که ابزارهای خوبی برای جمهوری اسلامی برای فرار از تحریم‌ها محسوب می‌شوند.

نقش ناهماهنگ فرانسه و آمریکا در مذاکرات هسته‌ای با ایران

به گزارش پایگاه خبری یور میدل ایست (Your Middle East)، پاریس و واشنگتن هرچند در ملاء عام با همدیگر بدنبال توقف برنامه هسته‌ای ایران هستند، اما در پشت درهای بسته دیپلمات‌های دو کشور تلاش می‌کنند تا اختلافات خود را مخفی نگه دارند. سال‌هاست که فرانسه بعنوان سرسخت‌ترین عضو گروه 5+1 مطرح بوده است و همیشه از عزم خود برای توقف برنامه هسته‌ای تهران سخن گفته است. اگرچه افکار عمومی جهان به وجود اتحادی بین قدرت‌های جهانی اشاره می‌کنند، اما اختلافات دیپلماتیکی در پشت پرده بین فرانسه و واشنگتن وجود دارد. این اختلافات در شرایط کنونی می‌توانند نقطه ضعفی در بلوک گروه 5+1 محسوب شود. به همین خاطر، امریکایی‌ها در خفاء بارها از مواضع سختگیرانه فرانسه و عدم حمایت این کشور از مذاکرات انتقاد کرده‌اند.

عدم پایبندی ایران به توافقات هسته‌ای/ سپر موشکی آمریکا علیه توان موشکی ایران/ اشتباه راهبردی دولت در گره زدن رونق اقتصادی به موفقیت در مذاکرات/ چگونگی دور زدن تحریم‌ها در گرجستان/ ساز ناکوک فرانسه در مذاکرات // آماده

کارشناسان مسائل سیاسی علت این ساز ناکوک فرانسه را هراس این کشور از فشارهایی می‌دانند که دولت اوباما در صحنه داخلی تحمل می‌کند و برای رهایی از آن باید در مذاکرات به نتیجه ملموسی برسد و بنابراین بدنبال آن است تا به هر قیمتی به توافقی با ایران دست یابد.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • دکتر سید امیر ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    0 0
    مذاکرات بی نتیجه است فقط اقتصاد مقاومتی
  • اهوازی ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    0 0
    امیدوارم که بعضی ها بفهمند که آمریکایی ها از ایرانی ها متنفرند و قصد دارند کشور و ملت ما را نابود کنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس