روسیه به عنوان پهناورترین کشور دنیا و یکی از قدرت‌های منطقه و جهان، اکنون پنجه در پنجه بحران‌هایی دارد که قدرت رو به رشد آن را به چالش می‌کشند. نگاهی خواهیم داشت به اندیشکده‌های کم‌تر معرفی شده این کشور و یارانی که ولادیمیر پوتین را در نیل به اهدافش یاری می‌رسانند.

گروه جنگ نرم مشرق- هم اکنون بیش از 122 اندیشکده در کشور روسیه فعالیت می‌کنند که بیش از 26 درصد کل اندیشکده‌های جهان را دربر می‌گیرند. روسیه از لحاظ تعداد اندیشکده‌هایی که در خود دارد، در جایگاه هشتم جهان پس از آرژانتین و قبل از ژاپن قرار گرفته است.

با بزرگ‌ترین اندیشکده‌های روسیه آشنا شوید + تصاویر // آماده

با بزرگ‌ترین اندیشکده‌های روسیه آشنا شوید + تصاویر // آماده

در این مطلب به طور مختصر برخی از مهمترین اندیشکده‌های روسیه معرفی می‌شوند:

Аналитический центр при Правительстве Российской Федерации

· مرکز تحلیلی وابسته به دولت فدراسیون روسیه

"مرکز تحلیلی وابسته به دولت فدراسیون روسیه" محل اخذ نظرات سریع کارشناسانه در طیف گسترده‌ای از مسائل توسعۀ اجتماعی-اقتصادی روسیه می‌باشد. این مرکز در دسامبر 2005 تأسیس، و وارث حقوقی "مرکز کار اصلاحات اقتصادی وابسته به دولت فدراسیون روسیه" و "مرکز وضعیت و پیش‌بینی اقتصادی وابسته به دولت فدراسیون روسیه" شده است.

اندیشکده‌های روسیه

تلاشهای این مرکز متمرکز بر پشتیبانی اطلاعاتی-تحلیلی عملیاتی، و کارشناسانه از تصمیمات دولت در زمینۀ مسائل مهم توسعۀ اجتماعی-اقتصادی روسیه در حوزه‌های: مالی، حمل و نقل، صنعت و متالوژی، خدمات و تأسیسات شهری و مسکن، بهره‌برداری از منابع طبیعی، حفظ محیط زیست، آموزش، بهداشت عمومی، نوآوری، و فن‌آوری اطلاعات می‌باشد. به حوزه‌های: انرژی، سیاستهای مالی، کشاورزی، و برنامه‌ریزی استراتژیک توجهی ویژه می‌شود.

آدرس وب‌سایت این مرکز، http://ac.gov.ru می‌باشد.


Институт Европы

· مؤسسۀ اروپا

"مؤسسۀ اروپای آکادمی علوم روسیه" در سال 1987 توسط ویتالی ولادیمیرویچ ژورکین تأسیس شد. این مؤسسه، تحقیقاتی را در زمینه‌های همگرایی سیاسی و اقتصادی، سیاست خارجی، سیاسی-نظامی، امنیت، اطلاعات، زندگی اجتماعی، و مسائل و مشکلات بین تمدنی، دینی-اجتماعی، و حزبی-سیاسی دربارۀ قارۀ اروپا انجام می‌دهد.

اندیشکده‌های روسیه

پیش‌بینی و آینده‌نگری جایگاه مهمی در فعالیت‌های تحلیلی این مرکز دارد. نتایج این تحقیقات مورد استفادۀ ارگان‌های عالی دولتی فدراسیون روسیه قرار می‌گیرند.

آدرس وب‌سایت این مؤسسه، http://www.ieras.ru می‌باشد.


Институт мировой экономики и международных отношений РАН

· موسسۀ اقتصاد جهانی و روابط بین‌الملل آکادمی علوم روسیه

"موسسۀ اقتصاد جهانی و روابط بین‌الملل آکادمی علوم روسیه" در سال 1956 تأسیس و جایگزین "موسسۀ اقتصاد جهانی و سیاست جهانی" که از سال 1925 تا 1948 فعالیت داشته است شده است. این موسسه، یکی از مهمترین و معروفترین اندیشکده‌های روسیه در حوزه‌های سیاست اقتصادی بین‌المللی، و دفاع و امنیت ملی می‌باشد.

اندیشکده‌های روسیه

این موسسه، تقریبا بلافاصله پس از تأسیس، به عنوان مرکز معتبر تحقیقات اجتماعی-اقتصادی، سیاسی و استراتژیکی پایه‌ای و کاربردی جامع در جهت تجزیه و تحلیل روندهای اصلی توسعۀ جهان شناخته شد. از سال 1956 دانشمندان و فعالین سیاسی برجسته‌ای چون آرزومانیان، اینوزمتسف، یاکوولییف، پریماکوف، مارتینوف و سیمونیا رهبری این موسسه را برعهده داشته‌اند.

اندیشکده‌های روسیه
 به ترتیب از راست به چپ: سیمونیا - مارتینوف - پریماکوف - یاکوولییف - اینوزمتسف - آرزومانیان

موسسۀ اقتصاد جهانی و روابط بین‌الملل از سال 2006 میلادی توسط آلکساندر آلکساندرویچ دینکین اداره می شود.

فعالیت این موسسه درجهت مطالعۀ روندهای اصلی توسعۀ سیاست و اقتصاد جهانی معاصر و تدوین مبانی تحلیلی مطمئن برای تصمیم گیری سیاسی است. این موسسه با ارگانهای فدرال و منطقه ای حکومت روسیه، رسانه های جمعی، شرکتهای عظیم دولتی و خصوصی، و دیگر مراکز تحقیقاتی روسی و خارجی همکاری مشترک دارد، به طور مستقل برنامۀ تحقیقاتش را مطابق با اساس نامه‌اش تعیین می کند و تحقیقاتش مستقل و غیرحزبی است.

آدرس وب‌سایت این مؤسسه، http://www.imemo.ru می‌باشد.


Институт современного развития - ИНСОР

· مؤسسۀ توسعۀ معاصر

"مؤسسۀ توسعۀ معاصر" با هدف ایجاد روابط بسیار نزدیک سیستماتیک بین دولت و جامعۀ متخصصین در ماه مارس 2008 تأسیس شده است.

اندیشکده‌های روسیه

وظیفۀ این مؤسسه، ایجاد و حمایت از طرح‌های ابتکاری است که در جهت بهبود کیفیت زندگی روس‌ها از طریق مدرنیزه‌کردن جامعه و دولت روسیه انجام می‌شوند. این مؤسسه بر پایۀ "مرکز توسعۀ جامعۀ اطلاعاتی" که پس از پذیرش بیانیۀ "جامعۀ اطلاعاتی" توسط روسیه ایجاد شده، بنا نهاده شده است.

آدرس وب‌سایت این مؤسسه، http://www.insor-russia.ru/ru می‌باشد.


(Институт США и Канады Российской академии наук (ИСКРАН

· مؤسسۀ آمریکا و کانادای آکادمی علوم روسیه

"مؤسسۀ آمریکا و کانادای آکادمی علوم روسیه" در سال 1967 توسط گریگوری آرکادیویچ آرباتوف تأسیس گردید. دانشمندان مؤسسۀ آمریکا و کانادای آکادمی علوم روسیه، خط‌مشی سیاسی ایالات متحدۀ آمریکا در مناطق مختلف جهان، مناسبات روسیه-آمریکا، نظریه‌ها و دکترینهای مختلف سیاست خارجی آمریکا را مورد مطالعه قرار می‌دهد. در تحقیقات این مؤسسه به مسائل سیاست خارجی ایالات متحده و نقشش در عرصۀ بین‌الملل، پایگاه اجتماعی توسعۀ فرایندهای سیاسی‌اش، سیاست داخلی ایالات متحده، افکار عمومی و فرهنگ سیاسی آمریکا توجه ویژه‌ای می‌شود.

اندیشکده‌های روسیه

دانشمندان این مؤسسه، تحقیقات نظامی-استراتژیکی‌شان را با همکاری نزدیک با نمایندگان نیروهای مسلح انجام می‌دهند. تجزیه و تحلیل مسائل نظامی-سیاسی جایگاه ویژه‌ای در فعالیت این مؤسسه دارد. کارشناسان مؤسسه نقش سیاسی نیروهای مسلح، دکترینها و نظریه‌های نظامی، ابعاد بین‌المللی عملیاتهای نظامی مختلف، مسائل گسترش ناتو، و اقدامات و تدابیر در جهت حفظ ثبات را مورد مطالعه قرار می‌دهند.

کارشناسان مؤسسۀ آمریکا و کانادای آکادمی علوم روسیه، نظام اقتصادی ایالات متحدۀ آمریکا و ساختار و مکانیز داخلی آن، روند و چشم‌انداز توسعۀ علمی-فن‌آوری ایالات متحده، مسائل اقتصاد آمریکا، و همچنین نظام روابط اقتصادی جهان و نقش اقتصاد ایالات متحده در آن را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهند. روابط تجاری و اقتصادی روسیه و آمریکا از اهمیت ویژه‌ای در تحقیقات آنها برخوردار است.

بخش کانادای این مؤسسه، دربارۀ سیاست خارجی و داخلی کانادا، مناسبات روسیه-کانادا در عرصه‌های مختلف، و توسعۀ اقتصاد کانادا و نقش کانادا در نظام تقسیم کار بین‌المللی مطالعۀ جامعی را انجام می‌دهد.

آدرس وب‌سایت این مؤسسه، http://www.iskran.ru می‌باشد.


Институт экономической политики имени Е.Т. Гайдара

· موسسۀ سیاست اقتصادی یگور تیمورویچ گایدار

"موسسۀ سیاست اقتصادی یگور تیمورویچ گایدار" یک مرکز علمی-تحقیقاتی و علمی-متدیکی و یک سازمان غیرانتفاعی است که به صورت یک بنیاد تشکیلاتی-حقوقی تأسیس شده است، و یکی از مهمترین اندیشکده‌های روسیه می‌باشد. موسسۀ "سیاست اقتصادی آکادمی اقتصاد ملی و آکادمی علوم شوروی سابق" در سال 1990 تأسیس شد، و در سال 1992 به موسسۀ "اقتصاد دوران گذار" تغییرنام داد. موسس و مدیر دائمی این موسسه تا دسامبر سال 2009 یگور تیمورویچ گایدار بود.

اندیشکده‌های روسیه
یگور تیمورویچ گایدار
، درگذشته به تاریخ 16 دسامبر 2009

در سال 2010 با ابتکار عمل جامعۀ کارکنان موسسۀ اقتصاد دوران گذار و در اجرای دستور شمارۀ 601 روز 14 می 2010 رئیس جمهور روسیه، موسسه نام جدید "موسسۀ سیاست اقتصادی یگور تیمورویچ گایدار (موسسۀ گایدار)" را گرفت.

اندیشکده‌های روسیه

موسسۀ گایدار، در زمینۀ اقتصاد، هم تحقیقات نظری و هم تحقیقات عملی را انجام می دهد، در زمینۀ امور مالی دولت، سیاست پولی-اعتباری و نرخ ارز، سیاست خصوصی سازی، امور مالی گروهی و مشارکتی، اصلاحات سازمانی و مشکلات رشد اقتصادی، سطوح مختلفی از مشاوره را به ارگانهای حکومتی فدراسیون روسیه می دهد. تحقیقات سیاسی-اقتصادی این موسسه در ساختارهای مختلف حکومتی بسیار ارزشمند ارزیابی می شود. این موسسه طرحها و پروژه‌های مختلفی را برای بانک جهانی، صندوق بین‌المللی پول (IMF) و سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) انجام می دهد، و خدمات مشاوره‌ای را به بزرگترین شرکتهای روسی ارائه می دهد.

آدرس وب‌سایت این مؤسسه، http://www.iep.ru می‌باشد.


Международный общественный фонд социально-экономических и политологических исследований (Горбачев-Фонд)

· بنیاد بین‌المللی تحقیقات اجتماعی-اقتصادی و علوم سیاسی (بنیاد گرباچف)

"بنیاد بین‌المللی تحقیقات اجتماعی-اقتصادی و علوم سیاسی" (بنیاد گرباچف) توسط میخائیل سرگئیویچ گرباچف آخرین رهبر شوروی سابق در دسامبر 1991 تأسیس شد و در ژانویۀ 1992 آغاز به کار کرد.

اندیشکده‌های روسیه

بنیاد گرباچف یک سازمان بین‌المللی غیردولتی و غیرانتفاعی است و جزو اولین اندیشکده‌های مستقل روسیۀ معاصر به شمار می رود. تحقیقات این بنیاد، دربارۀ مشکلات مبرم اجتماعی، اقتصادی و سیاسی مرحلۀ کنونی تاریخ روسیه و جهان است. این بنیاد در جهت تثبیت ارزشهای دموکراتیک و مبانی اخلاقی و انسانی در جامعه و همچنین در جهت پرورش و ظهور نسل جدید دانشمندان و سیاستمداران، گسترش علم و دانش تلاش می‌کند، و خدمات مشاوره ارائه می‌دهد.

اندیشکده‌های روسیهاندیشکده‌های روسیه

میخائیل گرباچف و دخترش ایرینا ویرگانسکایا (گرباچووا)

میخائیل گرباچف ریاست این بنیاد، و دخترش خانم ایرینا میخائیلونا ویرگانسکایا (گرباچووا) معاونت ریاست این بنیاد را برعهده دارند.

آدرس وب‌سایت این بنیاد، http://www.gorby.ru می‌باشد.


(Московский государственный институт международных отношений (МГИМО

· موسسۀ دولتی روابط بین‌الملل مسکو

"موسسۀ دولتی روابط بین‌الملل مسکو" یکی از قدیمی‌ترین مراکز دانشگاهی روسیه در تربیت متخصص برای رشته‌های تخصصی بین‌المللی است. این دانشگاه روز 14 اکتبر 1944 تأسیس شده است و هشت دانشکده، پنج موسسه و مدرسۀ تجارت و مجموعه موسسۀ بین المللی دارد. در ماه ژولای 2013 موسسۀ دولتی روابط بین‌الملل مسکو مجوز رسمی بین‌المللی تمام برنامه‌های آموزشی هر سه سطح آموزشی را دریافت کرد و اولین و یگانه دانشگاهی در روسیه است که چنین پروژۀ بزرگی را تحقق بخشیده است.

اندیشکده‌های روسیه

بیش از دو سوم کارکنان بخش دیپلماتیک روسیه، فارغ‌التحصیلان موسسۀ دولتی روابط بین‌الملل مسکو هستند. همچنین الهام علییف رئیس‌جمهور آذربایجان، وزرای امور خارجۀ بلاروس، قزاقستان، اسلواکی، مغولستان و شخصیتهای مهم سیاسی دیگری نیز جزو فارغ‌التحصیلان این مرکز هستند.

آدرس وب‌سایت این مؤسسه، http://www.mgimo.ru می‌باشد.


Московский Центр Карнеги

· مرکز مسکوی بنیاد کارنگی

"مرکز مسکوی بنیاد کارنگی" بخشی از بنیاد کارنگی برای صلح جهانی است که جزو معروفترین سازمانهای علمی-تحقیقاتی جهانی می باشد. مرکز مسکوی بنیاد کارنگی در سال 1994 فعالیت خود را آغاز کرده است و هم اکنون به عنوان یکی مهمترین اندیشکدۀ روسیه شناخته شده است.

مرکز مسکوی بنیاد کارنگی، سازمانی است مستقل، غیردولتی، غیرحکومتی، متعهد به اصول رهیافتهای علمی همه جانبه و تجزیه و تحلیلهای عینی. کارشناسان این مرکز، مهمترین مسائل سیاست و اقتصاد داخلی و خارجی، روابط بین الملل و امنیت بین‌الملل را مورد بررسی قرار می دهند. غیر از کارشناسان برجستۀ روس، محققینی از کشورهای مختلف جهان نیز در چهارچوب این مرکز همکاری دارند.

اندیشکده‌های روسیه

فعالیتهای مرکز مسکوی بنیاد کارنگی بر پتانسیل علمی محققین مسکویی در تلفیق با تجربه و دانش حرفه‌ای کارکنان برنامۀ روسی-اوراسیایی بنیاد کارنگی در واشنگتن استوار است. اهدافی که این مرکز برای خود برمی شمرد این است که اولا: با روشن ساختن منافع روسیه و اهداف و اقداماتش به بهبود روابط روسیه-آمریکا کمک کند، و همچنین به روسیه برای درک سیاست کشورهای غربی مساعدت برساند. ثانیا: الگو و نمونۀ سازمانی باشد که به انجام تحقیقات و مباحثات سیاسی مستقل در روسیه و دیگر کشورهای شوروی سابق می پردازند. ثالثا: به منزلۀ یک مجمع و انجمنی باز و آزاد برای مباحثاتی دربارۀ حساسترین و شدیدترین مشکلات روسیه و اوراسیا باشد.

آدرس وب‌سایت این مرکز، http://www.carnegie.ru می‌باشد.


(Российский совет по международным делам» (НП РСМД

· شورای روسیه در امور بین‌الملل

مشارکت غیرتجاری "شورای روسیه در امور بین‌الملل" با فرمان 2 فوریۀ 2010 ریاست‌جمهوری روسیه و توسط: وزارت امور خارجۀ روسیه، وزارت آموزش و علوم روسیه، آکادمی علوم روسیه، اتحاد صنعتگران و کارفرمایان روسیه، و خبرگزاری اینترفاکس تأسیس شده است. فعالیت شورای روسیه در امور بین‌الملل در جهت تحکیم صلح، دوستی، و همبستگی بین مردم، پیشگیری از بروز مناقشات و درگیری‌های بین‌المللی، و حل و فصل بحران می‌باشد.

اندیشکده‌های روسیه

وظیفۀ اصلی مشارکت غیرتجاری شورای روسیه در امور بین‌الملل، کمک به رشد و شکوفایی روسیه از طریق هم‌گرایی با جامعۀ جهانی است، و نیز یک حلقۀ ارتباطی بین دولت، جامعۀ متخصصین تجارت و جامعۀ مدنی در حل و فصل مسائل سیاست خارجی می‌باشد.

آدرس وب‌سایت این شورا، http://russiancouncil.ru می‌باشد.


(Совет по внешней и оборонной политике (СВОП

· شورای سیاست خارجی و دفاعی

"شورای سیاست خارجی و دفاعی" یک اتحادیۀ عمومی غیردولتی است که توسط گروهی از سیاستمداران، روسای اتحادیه‌های تجاری، کارفرمایان، شخصیتهای دولتی و مردمی، نمایندگان دستگاههای قدرت (سیلاویکها)، نمایندگان مجتمع های های نظامی-صنعتی، نمایندگان علمی و نمایندگان رسانه‌های ارتباط جمعی در روز 25 فوریۀ 1992 در مسکو ایجاد شد. "شورای سیاست خارجی و دفاعی" یکی از مهمترین اندیشکده‌های روسی است که در حوزه‌های دفاع و امنیت ملی و سیاست خارجی فعالیت می کنند.

اهداف این سازمان، مساعدت و همکاری در زمینۀ تهیه و تنظیم و اجرای مفاهیم استراتژیک توسعۀ روسیه و سیاست خارجی و دفاعی روسیه، و کمک به استقرار دولت روسیه و جامعۀ مدنی در این کشور است.

اندیشکده‌های روسیه

این شورا با همکاری نزدیک با برخی ارگانهای پارلمانی و دولتی مانند دستگاه ریاست جمهوری فدراسیون روسیه، وزارت امور خارجه و وزارت دفاع فدراسیون روسیه، کمیته‌های دومای دولتی روسیه و شورای فدراسیون در امور بین‌الملل و امور دفاع، و دیگر دستگاه‌ها و ادارات قدرت (سیلاویکها)، و با همکاری نزدیک با مؤسسات دانشگاهی و مراکز تحلیلی برجستۀ روسیه و خارجی فعالیت می کند. هزینه‌های مالی فعالیتهای این شورا از محل مشارکت حامیان مالی، گرانتها و کمکهای مالی شخصیتها و سازمانهای غیردولتی تحقق می‌یابد.

آدرس وب‌سایت این شورا http://svop.ru می‌باشد.


 Фонд «Институт экономики города»

· بنیاد "موسسۀ اقتصاد شهر"(IUE)

بنیاد "موسسۀ اقتصاد شهر" سازمانی غیرحکومتی و غیرانتفاعی است که در سال 1995 در مسکو تأسیس شده است و یکی از اندیشکده‌های مهم روسیه در عرصۀ سیاست اجتماعی می باشد.

اندیشکده‌های روسیه

این موسسه یک مرکز تحلیلی اقتصادی است که وظیفۀ اصلی‌اش تجزیه و تحلیل مشکلات اجتماعی و اقتصادی توسعۀ شهرداریها، تهیه و تدوین پیشنهادات و توصیه‌های عملی در زمینۀ اصلاح اقتصاد منطقه‌ای و شهری، و همراهی کردن در اجرای پروژه‌های مشخص می‌باشد. بسیاری از برنامه‌ریزی‌های این موسسه اهمیت زیادی برای تمام این کشور داشته اند، و به افزایش کارایی مدیریت شهری و بالارفتن سطح رفاه مردم کمک کرده‌است. بسیاری از ایده‌ها و طرحهای آزمایشی این موسسه توسط پیش‌آهنگها انجام شده‌اند، و سپس در سطح تمام کشور گسترش یافته‌اند. امروزه در فدراسیون روسیه هیچ شهر و روستایی نیست که شهروندان بی بضاعتش نتوانسته باشند کمک مالی و یارانه‌ای برای هزینۀ مسکن و خدمات شهری دریافت کنند.

آدرس وب‌سایت این بنیاد، http://www.urbaneconomics.ru می‌باشد.


Фонд «Политика»

· بنیاد سیاست

"بنیاد سیاست" در ماه ژوئن سال 1993 توسط نیکونوف، ساتاروف، سالمین، و میگرانیان که از دانشمندان مشهور علوم سیاسی کشور روسیه هستند تأسیس شده است. این بنیاد به منظور متحد و هماهنگ کردن تلاش‌های سیاستمداران، دانشمندان، و کارآفرینان برای کمک به اجرای اصلاحات اساسی در عرصۀ سیاست و اقتصاد، و برای برپایی جامعۀ مدنی و استقرار حکومت قانونی ایجاد شده است.

اندیشکده‌های روسیه

فعالیتهای این بنیاد عمدتا در جهت: انجام تحقیقات کاربردی و بنیادی در زمینۀ سیاست داخلی و خارجی، تهیۀ توصیه‌هایی برای ارگانهای قوای مجریه و مقننه، سازماندهی و اجرای فعالیتهای انتخاباتی، بررسی پیش‌نویسهای قانون، و اسناد مشخص و غیره، عرضۀ خدمات مشاوره‌ای، علمی-اطلاعاتی و سازمانی-مدیریتی، کنترل و سنجش حیات سیاسی و اجتماعی روسیه، ارزیابی مخاطرات سیاسی برای پروژه‌های که برای آنها سرمایه‌گذاری شده، و ایجاد یک تصویر مثبت از گروههای مالی-صنعتی، احزاب سیاسی و رهبرانشان، مشارکت در برنامه‌های فدرالی، منطقه‌ای و بین‌المللی می‌باشند.

این بنیاد برخی از برنامه‌هایش را به سفارش ادارۀ ریاست‌جمهوری روسیه، شورای فدرال و دومای دولتی روسیه، دولت روسیه، بانک مرکزی روسیه، و سازمانهای مستقل انجام می‌دهد.

کارکنان این بنیاد، عمدۀ گروه تحلیلی ستاد انتخاباتی بوریس یلتسین را تشکیل داده بودند، و در کل، کارکنان "بنیاد سیاست"، در جریان مبارزات انتخاباتی واحدهای فدراسیون روسیه، به روسای جمهور برخی از واحد‌ها مشاوره می‌داده‌اند.

آدرس وب‌سایت این بنیاد، http://www.polity.ru می‌باشد.


· Фонд экономических исследований «Центр развития

· بنیاد مطالعات اقتصادی "مرکز توسعه"

بنیاد مطالعات اقتصادی "مرکز توسعه" یک مرکز تحلیلی مستقل و غیرانتفاعی است که با هدف تجزیه و تحلیل وضعیت اقتصاد کلان و سیاست اقتصادی در روسیه با تمرکز بر تحقیقات و پیش‌بینی توسعۀ نظام بانکی و سیاستهای پولی در ژانویۀ 1999 تأسیس شد.

اندیشکده‌های روسیه

سازماندهی و اجرای تحقیقات علمی و کارهای مشاوره‌ای در زمینۀ موضوعات اقتصادی، تأمین اعتبار برای برنامه‌های علمی-تحقیقاتی، تشکیل بانک اطلاعات در زمینۀ موضوعات اصلی تحقیقات بنیاد، سازماندهی و اجرای تدابیر در جهت افزایش سطح آموزش و فرهنگ اقتصادی در روسیه وظایف اصلی این بنیاد هستند. کارکنان "مرکز توسعه" تجربیات فراوانی در زمینۀ نظام بانکداری و رشد اقتصادی دارند و در ترکیب شورای تخصصی کمیته‌های شورای فدراسیون، دومای دولتی و دیگر سازمانها قرار دارند. "مرکز توسعه" بنا به سفارش وزارت توسعۀ اقتصادی و تجارت، وزارت صنعت و انرژی، بانک روسیه، دیوان محاسبات اداری، بزرگترین شرکتها و بانکهای داخلی تحقیقاتش را انجام می‌دهد.

آدرس وب‌سایت این بنیاد، http://www.dcenter.ru می‌باشد.


Центр европейских исследований Европейского университета в Санкт-Петербурге

· مرکز مطالعات اروپای دانشگاه اروپایی شهر سنت‌پطربورگ

"دانشگاه اروپایی شهر سنت‌پطربورگ" با حمایت فعال آناتولی سوبچاک شهردار سنت‌پطربورگ در سال 1994 تأسیس شد. این دانشگاه یک موسسۀ آموزش عالی حرفه‌ای غیردولتی است. کمیتۀ مدیریت اموال شهری سنت‌پطربورگ، موسسۀ اقتصاد و ریاضیات شهر سنت‌پطربورگ آکادمی علوم روسیه، موسسۀ جامعه‌شناسی آکادمی علوم روسیه، و اتحاد سنت‌پطربورگی دانشمندان، مؤسسان دانشگاه اروپایی شهر سنت‌پطربورگ هستند.

اندیشکده‌های روسیه

این دانشگاه تنها دانشگاه روسی است که در رتبه‌بندی "مدرسۀ اقتصاد لندن" در بین 100 مرکز علوم سیاسی برتر اروپا قرار دارد. در ساختار این دانشگاه، علاوه بر 5 دانشکده، 11 مرکز تحقیقاتی نیز وجود دارد که یکی از این مراکز تحقیقاتی، "مرکز مطالعات اروپا" می‌باشد که در ماه آوریل سال 2003 تأسیس شده است. کار این مرکز، از زمان تأسیس آن، بر سه مبنا انجام شده است: 1) فعالیتهای تحقیقاتی، 2) فعالیتهای آموزشی، 3) تشکیل شبکۀ توسعۀ مراکز و مؤسسات تحقیقاتی که در حوزۀ مطالعات اروپا فعالیت می‌کنند.

آدرس وب‌سایت این مرکز، http://eu.spb.ru/research-centers/ces می‌باشد.


(Центр фискальной политики (ЦФП

· مرکز سیاست مالی

مرکز سیاست مالی، یک سازمان غیرحکومتی روسی است که در سال 2000 توسط گروهی از کارشناسان مجرب و متخصص در زمینۀ اقتصاد بخش عمومی تأسیس شده است. در این مرکز متخصصینی در زمینۀ اقتصاد عمومی، کارشناسانی در حوزۀ خودگردانی محلی، حقوقدانانی که در زمینۀ حقوق حکومت و شهرداری تخصص دارند و طراحان مدلهای اقتصادی-ریاضی کار می‌کنند.

اندیشکده‌های روسیه

کارکنان این مرکز مرتبا به عنوان مشاورین شخصی جذب بانک جهانی، برنامۀ توسعۀ سازمان ملل متحد، صندوق کودکان سازمان ملل متحد و اتحادیۀ اروپا می‌شوند. و نیز، متخصصین این مرکز مشاورین حکومتهای قزاقستان، قرقیزستان، بلاروس، مولداوی، ارمنستان، آذربایجان اوکراین هسستند، و در برنامه‌های آموزشی کارمندان بخشهای دولتی و شهرداریهای ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، لائوس، گواتمالا، اندونزی، فیلیپین و چین شرکت کرده‌اند.

همچنین، متخصصین این مرکز در ارگانهای هماهنگی و مشورتی دولت روسیه که شامل: شورای کارشناسان دولت فدراسیون روسیه در چهارچوب تشکیل دولت باز، شورای عمومی وزارت دارایی روسیه، شورای عمومی خزانه‌داری فدرال فدراسیون روسیه، شورای عمومی وزارت توسعۀ منطقه‌ای فدراسیون روسیه، شورای خودگردانی محلی هیأت رئیسۀ دومای دولتی روسیه، شورای کارشناسان دیوان محاسبات فدراسیون روسیه، و شورای علمی-تخصصی کمیتۀ شورای فدراسیون در زمینه‌های تشکیلات فدرال، سیاست منطقه‌ای، خودگردانی محلی، و امور شمال می‌شوند، عضویت دارند.

آدرس وب‌سایت این مرکز، http://fpcenter.ru می‌باشد.


(Центр экономических и финансовых исследований и разработок (ЦЭФИР

· مرکز مطالعات و تحقیقات اقتصادی و مالی

"مرکز مطالعات و تحقیقات اقتصادی و مالی" یک موسسۀ علمی-تحقیقاتی غیرانتفاعی و مستقل است که در سال 2000 تأسیس شده است. این مرکز یکی از مهمترین اندیشکده‌های روسیه در حوزۀ سیاست اقتصادی داخلی می باشد. این مرکز، انجام تحقیقات اقتصادی برای کمک به توسعه و پیشرفت اقتصادی و اجتماعی روسیه را وظیفۀ اصلی خود می داند. محققین این مرکز، از به روزترین روشهای علمی برای تجزیه و تحلیل سیاستهای اقتصادی و اجتماعی استفاده می کنند، و بر اساس همین تجزیه و تحلیلهایشان، به ارگانهای حکومتی و تجاری روسیه طرحهایی را مطرح و توصیه‌هایی را ارائه می‌کنند.

اندیشکده‌های روسیه

در این مرکز، حدود 30 اقتصاددان متخصص و مجرب جوان که از معتبرترین دانشگاههای روسیه فارغ‌التحصیل شده‌اند کار می‌کنند، و بسیاری از محققین این مرکز، مدرک دکترا (Ph.D.) در رشتۀ اقتصاد را از دانشگاههای برتر کشورهای غربی مانند دانشگاه هاروارد، مؤسسۀ تکنولوژی ماساچوست (MIT)، دانشگاه منچستر، دانشگاه آزاد بروکسل، دانشگاه تولوز، دانشگاه تیلبورگ (هلند) گرفته‌اند.

تحقیقاتی که مرکز مطالعات و تحقیقات اقتصادی و مالی انجام می‌دهد توسط سازمانهایی مانند: بانک مرکزی روسیه، وزارت دارایی روسیه، وزارت توسعۀ اقتصادی و تجارت روسیه، وزارت آموزش و علوم روسیه، وزارت بهداشت و توسعۀ اجتماعی روسیه، دستگاه ریاست جمهوری روسیه، بانک جهانی، بانک اروپایی نوسازی و توسعه، آژانسهای توسعۀ بین‌المللی آمریکا و سوئد، شرکت مالی بین‌المللی (IFC)، برنامۀ توسعۀ سازمان ملل متحد UNDP اجرا شده است.

آدرس وب‌سایت این مرکز http://www.cefir.ru می‌باشد.


پانویس: در زبان روسی ترجمه‌های مختلفی از اصطلاح اندیشکده یا Think tanks شده است؛ همانند:

Аналитические центры، фабрики мысли، мозговые центры، мозговой трест، танки мысли، бензобаки размышлений


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    0 0
    با تشکر فراوان لطفا در خصوص باشگاه بین المللی گفتگوی "والدای" تحلیلی بزنید.سفیر ایران در مسکو عضو این باشگاه است!
  • ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    0 0
    مشرق عزیز تلاش شما برای تولید محتوای در وب فارسی ستودنی است.
  • شهیدی ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
    0 0
    روسیه بیش از 26 درصد کل اندیشکده‌های جهان ؟؟؟ نگاهی به آمار و ارقام خودتان بیندازید، درصد را اشتباه داده اید !!
  • ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
    0 0
    اندیشکده مشرق رو یادتون رفت
  • فرشاد ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
    0 0
    آقا میشه بپرسم شما مشرقی‌ها چرا انقده برای روسیه "غش" می‌کنین؟!!
  • علي ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
    0 0
    ايران است و انديشكده يقين
  • ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
    0 0
    یگور تیمورویچ گایدار، اولين نخست وزير روسيه بعد از فروپاشي شوروي بود. نام اصلي وي ايغور تيمورويچ حيدر است كه در دوران روسي سازي اسمايي به اين اسم تغيير يافت.
  • ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
    0 0
    منظورفرشاد اینه که چرا برای آمریکا غش نمیکنید.
  • فرشاد ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
    0 0
    اولا اگه عرضه کامنت دادن داری، چرا اسمت رو نمی‌نویسی؟ دوما آمریکا رو از کجات آوردی؟ سوما بنده کی‌ از آمریکا حرف زدم؟ چهارما این شعار امام خمینی (ره) بود "نه شرقی‌ نه غربی". پنجما ارتباط اقتصادی با روسیه جای خود، غش کردن هم جای خود
  • ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
    0 0
    فرق روسیه و امریکا چیه؟!
  • مرتضیsk ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
    0 0
    درست است و جای تشکر دارد
  • محمدي ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
    0 0
    ما چند تا انديشكده در برابر قدرتهاي استكباري داريم ... براي حل مشكلات ملي مان چند تا انديشكده داريم... رفراندم لازم نيست ... اينهمه دانش پژوه ايران دوست واسلام دوست داريم كه حاضراً منسجم و هدفمند براي راه حل يابي براي سياستگذاران توليد فكر كنند.
  • ایرانی ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
    0 0
    باید برای ایران هم این نوع اندیشکده ها به خصوص در مسائل فرهنگی و اقتصادی راه بیفتد
  • عارف ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۶
    0 0
    مطلب بسیار جالبی بود سپاس
  • Iron ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
    0 0
    فرشاد لیبرال تو همان هستی با این همه بلایی که این کشور های غربی سر ایران در می آوردند توی خیابان داد میزدی مرگ بر روسیه که آدرس غلط بدی امثال توی .... هر موقع سایت مشرق مقاله ای جهت اطلاع رسانی در مورد کشورهایی (مثل روسیه یا فتنه سوریه و اوکراین ویا حتی کشورهای غیر وابسته به سیستم سرمایه داری وجهان خواری امثال کوبا و کره شمالی) قرار میدهد بلا فاصله با لقب کمونیسم و دیکتاتور و ... مواجه میشود که مقصر امثال توی بی سواد هستند که فکر میکنند همه چی یعنی آمریکا !!! فرشاد انشاءالله خدا ارشادت کنه قبول نداری از کامنتها و جوابهایی که میدهی مشخص است از این به بعد هر موقع همچین مقاله هایی را دیدی از اطلاع رسانی ان تشکر کن و فقط برای آمریکای جنایتکار غش نکن !!!
  • علی ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    0 0
    سلام. جالب است. بهرحال همه کشورها بخصوص اعضای شورای امنیت سعی می کنند برای حفظ جایگاه خودشان در نقشه سیاسی جغرافیایی جهان تلاش کنند. کاش ایران هم اینطور باشد. فکر نمی کنم دولتی ها این درک را داشته باشند. تنها خداست که همه چیز را حفظ می کند. استفاده کردم. موفق باشید.
  • سعید ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۶
    0 0
    مقاله ای جامع و بسیار پر محتوا بود ممنونیم مشرق نیوز

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس