گروه بین‌الملل مشرق- سرخط اخبار ایران در رسانه‌های صهیونیستی به همراه گزیده‌ای از مهمترین مطالب آن در ادامه برای استفاده کارشناسان و مخاطبان محترم آمده است:

مشرق: محورهای اصلی اخبار روز گذشته رسانه‌های انگلیسی‌زبان صهیونیست‌ها درباره ایران شامل جنگ نیروهای سپاه قدس با داعش در عراق، بازگشت ایران به غنی‌سازی 20 درصد در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای، منافع بلندمدت ایران از حمله داعش، امکان جابه‌جایی مرزهای خاورمیانه در صورت ادامه پیش‌روی داعش، هشدار ظریف علیه به شکست کشاندن مذاکرات هسته‌ای به خاطر توهمات، اعلام آمادگی روحانی برای کمک به عراق در مقابله با داعش، و شکسته شدن رژیم تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران می‌شود.

دبکافایل/ نیروهای ارتش ایران در عراق با داعش می‌جنگند. ژنرال سلیمانی در بغداد است. اوباما ممکن است سلاح به عراق بفرستد

باراک اوباما به احتمال قوی تصمیم‌های نظامی درباره جلوگیری از پیشروی القاعده در عراق خواهد گرفت. وی پنج‌شنبه شب گفت: "جلوگیری از باز کردن جای پا در عراق یا حتی سوریه توسط این جهادی‌ها مسلماً برای ما مهم است" و تأکید کرد که در حال حاضر به "چیزهای کوتاه‌مدت نظامی" فکر می‌کند. از جمله آمریکا ممکن است اجازه حمله پهبادهای خود به اهداف داعش در عراق را بدهد، اقدامی که اوباما بیش از هر چیزی به آن بی‌رغبت است.

اخبار اسرائیل

در این میان، قوی‌ترین سلاح ایران یعنی قاسم سلیمانی فرمانده نیروهای قدس ایران روز پنج‌شنبه وارد بغداد شد تا وظیفه مقابله با داعش را به عهده بگیرد و ارتش پراکنده عراق را یکپارچه کند، همان‌گونه که توانست جنگ بشار اسد در سوریه را اداره کند.

این اقدامات واشینگتن و تهران راه را برای همکاری آمریکا و ایران برای اولین بار در یک عملیات مشترک نظامی هموار می‌کند. از آن‌جا که نیروهای داعش، علی‌رغم پیوستن ده‌ها هزار سنی به پرچم سیاه این گروه، توان اشغال بغداد را ندارند، اوباما و آیت‌الله خامنه‌ای فرصت کوتاهی دارند تا تصمیم بگیرند چگونه باید پیش بروند.

یدیعوت آحارانوت/ اگر مذاکرات هسته‌ای شکست بخورد، ایران غنی‌سازی را از سر خواهد گرفت

عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران روز پنج‌شنبه گفت: شکست در توافق هسته‌ای، تهران را وادار خواهد کرد تا فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم را از سر بگیرد. وی تصریح کرد: "اگر نتوانیم به توافق برسیم، ایران به غنی‌سازی 20 درصد برمی‌گردد. شکست در مذاکرات برای همه یک فاجعه خواهد بود."

اخبار اسرائیل

تایمز اسرائیل/ ایران برای کمک به عراق مقابل شورشیان نیروهای ویژه اعزام کرد

ایران در حال اعزام نیروهای ویژه برای کمک به عراق جهت جلوگیری از رسیدن نیروهای داعش به بغداد است. بنا به گزارش‌ها ایران تیمی 150 نفره از نیروهای ویژه سپاه پاسداران را برای کمک به دولت در آستانه سقوط عراق فرستاده است، دولتی که هنوز نتوانسته پاسخی یکپارچه به گروهک سنی داعش بدهد که دومین شهر بزرگ عراق یعنی موصل را نیز اشغال کرده است.

اخبار اسرائیل

نیروهای ایرانی به فرماندهی حسن گوهری یکی از سربازان بازنشسته جنگ ایران و عراق قرار است درباره موضوعات استراتژی و آموزش نظامی به نیروهای عراقی مشاوره بدهند. نیروهای داعش قسم خورده‌اند تا بغداد پیش‌روی کنند و در شورش خود از حمایت وفاداران به صدام حسین و سایر سنی‌های ناراضی در عراق نیز برخوردار هستند.

تایمز اسرائیل/ ایران چهره حق به جانب به خود گرفته، ممکن است در درازمدت از سقوط موصل سود ببرد

مهم‌ترین پیامد پیروزی جهادی‌ها در عراق ظهور ایران و حزب‌الله به عنوان "پاسخ" این مشکل است، به عنوان بازیگرهای بالغ و عاقلی که می‌توانند تا حدی ثبات را برگردانند.

اخبار اسرائیل

در حالی که محور مقاومت ایران سوریه حزب‌الله جنگ منطقه‌ای علیه اکثریت سنی‌هایی به راه می‌اندازد که عمدتاً از طریق عناصر افراطی می‌جنگند، عناصر دفاعی اسرائیل بر سر این‌که از کدام طرف حمایت کنند اختلاف‌نظر دارند. برخی از بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه و نوری المالکی نخست‌وزیر عراق که هر دو دست‌نشانده‌های ایران هستند، طرفداری می‌کنند، چون پیروزی‌های افراط‌گراهای سنی بیش از پیش منطقه را بی‌ثبات می‌کند و اردن و عربستان سعودی را به خطر می‌اندازد.

از طرف دیگر، برخی مثل "آموس یادلین" رئیس اطلاعات نظامی، معتقدند که پیروزی سنی‌ها در کشور همسایه یعنی سوریه "شاید زندگی را برای فرمانده بلندی‌های جولان و یا فرمانده مأمور حفاظت از مرزها سخت‌تر کند، اما از دید دفتر نخست‌وزیر، سرنگونی اسد یک تحول استراتژیک بسیار مثبت خواهد بود."

تحولات مهم در موصل، به علاوه اظهارات اخیر اوباما، ممکن است موجب شود تا قدرت‌های غربی که در این جنگ هنوز طرفی را انتخاب نکرده‌اند، تصمیم بگیرند از ایران حمایت کنند. و این موجب نگرانی شدید اسرائیل می‌شود.

دبکافایل/ ایران تأیید کرد یگان‌های سپاه پاسداران به عراق اعزام شده‌اند

مقامات امنیتی ایران روز جمعه خبر دادند که تهران برای ریشه‌کن کردن پیشرفت‌های القاعده یگان‌های سپاه پاسداران را به عراق اعزام کرده است. دست‌کم سه گردان از نیروهای قدس، شاخه فرامرزی سپاه پاسداران، به عراق فرستاده شده‌اند.

اخبار اسرائیل

یدیعوت آحارانوت/ موفقیت‌های داعش در عراق ممکن است مرزها را جابه‌جا کند

تسخیر شهرهای عراق توسط نیروهای جهادی تحت نفوذ القاعده ممکن است نه تنها نقشه یک کشور، بلکه مرزهای خاورمیانه را نیز جابه‌جا کند. پس از آن‌که نیروهای داعش پرچم سیاه خود را این هفته بر فراز موصل بالا بردند و راه را از ارتش عراق پاک‌سازی کردند که به جای مبارزه فرار می‌کرد، آینده عراق به عنوان یک کشور واحد در هاله‌ای ابهام فرو رفته است.

اخبار اسرائیل

ناظران ایران می‌گویند داعش که تخمین زده می‌شود چند هزار سرباز در عراق داشته باشد، نمی‌تواند وارد بغداد شود، اما با افزایش شورش سنی‌ها ایران ممکن است مجبور شود برای نجات متحد خود همچنین و نفوذ خود در عراق وارد عمل شود، همان‌گونه که در سوریه این کار را کرد.

منابع دیپلماتیک می‌گویند ایران همین الآن هم فرمانده‌های درجه بالایی، از جمله دو دستیار نزدیک قاسم سلیمانی فرمانده نیروهای ویژه قدس سپاه پاسداران، دارد که مرتباً با نوری مالکی نخست‌وزیر عراق دیدار می‌کنند.

تایمز اسرائیل/ وزیر خارجه ایران علیه به شکست کشاندن توافق هسته‌ای هشدار داد

محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران روز جمعه به منتقدان هشدار داد نگذارند "توهمات" درباره برنامه هسته‌ای این کشور توافق هسته‌ای را به شکست بکشاند. وی گفت: دولت اصلاح‌طلب حسن روحانی پیشنهادهایی "جدی" ارائه داده که "ماهیت صرفاً صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ما را تضمین می‌کند."

اخبار اسرائیل

وی با اشاره به شکست مذاکرات ده سال پیش و متهم کردن جورج بوش به "اشتباه گرفتن همکاری سازنده ما با ضعف" و فشار برای پذیرش تقاضاهای غیرواقع‌گرایانه، تأکید کرد: "بسیار کوتاه‌نظرانه است که بگذاریم توهمات بر دیگر پیشرفت به سمت یک دستاورد تاریخی را از مسیر خود خارج کند."

ظریف خاطرنشان کرد: "گروه‌های کوچک اما قدرتمند، سال‌ها به شکلی غیر منطقی این نظریه را شایع کرده‌اند که ایران می‌تواند طی چند ماه مقدار کاقی مواد شکاف‌پذیر برای تولید بمب بسازد. اما این کار چندین سال طول خواهد کشید، نه چند ماه."

یدیعوت آحارانوت/ روحانی می‌گوید ایران آماده است در جنگ علیه تروریست‌ها به عراق کمک کند

حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران روز شنبه گفت: ایران آماده است تا در چارچوب قوانین بین‌المللی در مبارزه با شورشیان سنی به دولت عراق کمک کند. وی افزود: "ایران هیچ‌گاه نیرویی به عراق اعزام نکرده و بسیار بعید است که چنین اتفاقی در آینده بیفتد."

اخبار اسرائیل

رئیس‌جمهور ایران تصریح کرد: "نیروهای ما از زمان انقلاب اسلامی تا کنون عملیاتی در کشورهای خارجی انجام نداده‌اند. البته ممکن است درباره مبارزه با تروریسم مشاوره بدهیم." و در ادامه نیز تأکید کرد: "بین کمک کردن و دخالت کردن تفاوت وجود دارد."

تایمز اسرائیل/ ایران: اگر مذاکرات هسته‌ای شکست بخورد، به وضعیت گذشته برنمی‌گردیم

حسن روحانی روز شنبه ادعا کرد که رژیم تحریم‌های بین‌المللی علیه کشورش فرو ریخته و دوباره بازسازی نخواهد شد، اما گفت تهران و واشینگتن ممکن است برای کمک به عراق در مبارزه با شورشیان همکاری کنند. روحانی به اظهار امیدواری از این‌که توافق جامع هسته‌ای تا 20 ژوئیه حاصل شود یادآور شد که دولت وی در هر حال به سیاست تعامل سازنده متعهد خواهد ماند.

اخبار اسرائیل

وی در عین حال تصریح کرد: "اگر تا 20 ژوئیه نتوانیم به توافق نهایی برسیم... شرایط هرگز به حالت گذشته برنمی‌گردد. رژیم تحریم‌ها شکسته شده است."

هاآرتص/ روحانی رئیس‌جمهور ایران گفت در صورت تقاضا، "آماده کمک" به عراق است

رئیس‌جمهور ایران روز شنبه تعهد داد که در صورت درخواست عراق، در مبارزه با شورشیان به این کشور کمک کند، از جمله احتمالاً کمک به نیروهای نظامی آمریکا در صورتی که واشینگتن تصمیم به اقدام نظامی در عراق بگیرد.

اخبار اسرائیل

روحانی طی یک کنفرانس خبری گفت: ایران هر تقاضای کمکی از سوی عراق را بررسی خواهد کرد، اما "راهی جز مقابله با تروریسم ندارد." وی تصریح کرد: "تا امروز هیچ درخواست خاصی برای کمک از ما صورت نگرفته است. اما ما آماده هستیم تا در چارچوب قوانین بین‌المللی کمک کنیم. با این وجود موضوع ورود سربازان ما به عراق برای اجرای عملیات تا کنون مطرح نشده است. بعید هم هست که چنین شرایطی پیش بیاید."

حسن روحانی در ادامه نیز خاطرنشان کرد: "اگر آمریکا علیه گروه‌های تروریست در عراق اقدام کند، آن‌گاه ممکن است درباره همکاری هم فکر شود."


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • گمنام ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۶
    0 0
    حاج قاسم زهیر زمان است
  • محمد ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۶
    0 0
    همون يه باري که اصلاح طلبان در افغانستان و در برابر طالبان با امريکا همکاري کردند براي هفت پشتمون بسه،رفاقت امريکايي ها تاکتيکيه!!!
  • گمنام ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۶
    0 0
    تا وقتی که امام زمان داریم ورهبری بنام سیدعلی داریم وفرماندی دلاور به نام حاج قاسم سلیمانی داریم این گروهک داغش حرام زاده هیچ غلتی نمی تواند بکن تا وقتی خونی داخل رگهای بچه شیعه هست نمی گذاریم حرم رباب را بگیرند
  • گمنام ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۶
    0 0
    تا وقتی که امام زمان داریم ورهبری بنام سیدعلی داریم وفرماندی دلاور به نام حاج قاسم سلیمانی داریم این گروهک داغش حرام زاده هیچ غلتی نمی تواند بکن تا وقتی خونی داخل رگهای بچه شیعه هست نمی گذاریم حرم رباب را بگیرند
  • محمدعلي ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۶
    0 0
    علائم قطعي ظهور: خروج سفياني خروج يماني صيحه(نداي) آسماني خسف بيدا قتل نفس زکيه به نظر مي رسه اوليش حادث شده،دوميش هم در حال وقوع هست،بچه ها خود سازي،آخراي شب هجرانه،داره سحر ميشه
  • علیا ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۶
    0 0
    جناب محمدعلی تو کی باشی که آخر الزمان رو پیشگویی میکنی؟ من هم در افکار خودم برداشتهایی از زمان آخر الزمان دارم. اما خداوند کریم میفرماید که هیچ کسی از زمان وقوعش خبر نداره. حتی خود امام زمان. وقتی که فقط خود خدا میدونه و کسی دیگه نمیدونه این بیانیه ی شما یعنی چی؟ لطفا ناخواسته یا خواسته دچار کفر گویی نشید.
  • سعید ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۶
    0 0
    دروغهای شاخ و دم دار یعنی حرفای روزنامه های صهیونیستی و بس
  • ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۶
    0 0
    براستی حاج قاسم از سربازان راستین و دلیر ولایت هستند همچون یاران و سرداران دلیری که در کنار مولایمان علی علیه السلام میجنگیدند بر علیه کفار و حرامیانی که نمونه واقعی آنها امروز آل کثیف سعودی و گروههای مورد حمایت ان است.
  • ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۶
    0 0
    حواستون در داخل به چند میلیون افغان هست
  • سید امین ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۶
    0 0
    ایران نباید بگذاره تا آمریکا دخالت کنه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس