با گذشت یک‌ماه از توافق هسته‌ای بین ایران و 1+5، از رئیس‌جمهور تا سناتورهای کنگره آمریکا هریک مواضع متفاوتی را نسبت به این توافق و آینده آن و یا مفاد و تعهدات طرفین ابراز داشته‌اند. «نبود صدای واحد» و شنیده شدن مواضع متناقض در داخل آمریکا باعث شده است تا بدبینی ایران نسبت به مقامات این کشور دوچندان شود.

گروه بین‌الملل مشرق - توافق هسته‌ای بین ایران و 1+5 در بین اعضای کنگره آمریکا واکنش‌های متضادی را برانگیخته که حتی ممکن است اوباما را مجبور به وتوی قانون آینده کنگره کند. با گذشت یک‌ماه از توافق ایران و 1+5 در ژنو، از رئیس‌جمهور تا سناتورهای کنگره آمریکا هریک مواضع و نظرات متفاوتی را نسبت به این توافق و آینده آن و یا مفاد و تعهدات طرفین ابراز داشته‌اند.

گروه بین‌الملل مشرق طی گزارش‌هایی به بازخوانی مواضع متفاوت و متناقض مقامات آمریکایی پس از توافق ژنو خواهد پرداخت.

«نبود صدای واحد» و شنیده شدن مواضع متناقض در داخل آمریکا باعث شده است تا بدبینی ایران نسبت به مقامات این کشور دوچندان شود و توافق ایران و 1+5 را به خطر بیاندازد.

به گزارش مشرق، قانونگذاران آمریکا واکنش‌های بسیار متفاوتی درباره توافق موقت هسته‌ای بین ایران و 1+5 نشان داده‌اند. بسیاری از سناتورها و نمایندگان این کشور درباره اهداف تهران مشکوک هستند.

«باک مک‌کوئن» عضو مجلس نمایندگان می‌گوید: «ظاهراً آمریکا از سال 1994 درس نگرفته است، که کره شمالی دنیا را فریب داد [و برنامه هسته‌ای خود را ادامه داد].» «تام کاتون» نماینده دیگر مجلس نمایندگان هم مدعی است که با این توافق «آمریکا شکستی بزرگ و تحقیرآمیز خورد» در حالی که ایران یک «پیروزی کامل» به دست آورد.

چندین نماینده از همکاران خود خواستند تا در صورت تخطی ایران از تعهداتش تحریم‌های جدید تصویب کنند. «ریچارد بلومنتال» قول داد «اگر توافق موقت پیشرفتی به دنبال نداشت، لایحه‌ای مورد توافق دو حزب برای محدودتر کردن تجارت با ایران و تضعیف ارز این کشور علاوه بر تحریم‌های دیگر» را به مجلس ببرد.

با این حال، اعضای دیگر کنگره از این قرارداد به عنوان یک گام اولیه به سمت توافقی همه‌جانبه استقبال کردند. سناتور «کارل لوین» می‌گوید: «من از این توافق موقت حمایت می‌کنم. راهی واقع‌گرایانه و عملی است برای توقف شش ماهه برنامه هسته‌ای ایران تا بتوانیم پایانی دیپلماتیک و پایدار برای اهداف نظامی هسته‌ای ایران پیدا کنیم.»

سناتور «دایان فاین‌اشتاین» معتقد است توافقنامه اهداف ایران را روشن خواهد کرد: «اگر ایران از این توافق تخطی کند، همه چیز تمام می‌شود و دیگر می‌دانیم گزینه دیپلماسی جواب نمی‌دهد. اما اگر توافق سر جای خود بماند، می‌فهمیم که ایران در رسیدن به توافق نهایی جدی است.»

در زیر به واکنش‌های اعضای دو مجلس سنا و نمایندگان آمریکا درباره توافق هسته‌ای اشاره می‌کنیم.

مجلس سنا

کلی آیوت (جمهوری‌خواه، ایالت نیوهمپشایر)/ به معامله با ایران شک دارم

به معامله با ایران شک دارم؛ چون وقتی تحریم‌ها لغو شود، برگرداندن آن‌ها بسیار دشوار خواهد بود. باید جزئیات رآکتور و غنی‌سازی پلوتونیوم ایران را ببینم. اما آیا از تروریسم هم دست برمی‌دارند؟

ریچارد بلومنتال (دموکرات، کنکتیکت)/ تحریم‌ها ایران را پای میز مذاکره آورد؛ تشدید تحریم‌ها باری ایجاد انگیزه ضروری است

اگرچه از تلاش‌های شدید و استقامت دولت برای رسیدن به این توافق اولیه و موقت سپاسگزارم؛ اما آزمون واقعی این است که ببینیم آیا در این مدت کوتاه شش ماهه می‌توانیم به توافقی نهای و دائم برسیم که ظرفیت هسته‌ای ایران را کاهش دهد. سابقه عملی ایران چنین امیدی نمی‌دهد. بدون تحریم‌های شدید، اعمال قوی آن‌ها و نظارت و بازرسی سخت‌گیرانه، ترس من این است که حتی همین توافق موقت هم کشورها یا کمپانی‌های دیگر را تشویق کند که به دنبال گریزها یا نقاط ضعف تحریم‌های کنونی بگردند، به همین دلیل هم اراده قوی برای تشدید تحریم‌ها مهم است. تحریم‌ها ایران را پای میز مذاکره آورد. اگر این قدم اول موفق نباشد، تشدید تحریم‌ها و اعمال قوی‌تر آن‌ها برای ایجاد انگیزه و افزایش فشار ضروری است. اگر توافق موقت پیشرفتی به دنبال نداشت، من لایحه‌ای مورد توافق دو حزب را برای محدودتر کردن تجارت با ایران و تضعیف ارز این کشور علاوه بر تحریم‌های دیگر به مجلس خواهم برد.

باربارا باکسر (دموکرات، کالیفرنیا) عضو ارشد کمیته روابط خارجی مجلس سنا/ بازرسی روزانه از تأسیسات ایران برای ما موفقیتی بزرگ است

تحریم‌های همه‌جانبه که توسط کنگره و دولت اوباما اعمال شد به بنیان نهادن این توافق موقت کمک کرد، و این توافق در ازای لغو محدود تحریم‌ها، برنامه هسته‌ای ایران را متوقف می‌کند؛ این تنفس هم در صورت تخلف ایران از مفاد قرارداد می‌تواند و باید پایان یابد.

من از واکنش‌های برخی همکارانم نسبت به این توافق اولیه به شدت ناامید شدم. هیچ‌کس نباید اهمیت این موفقیت را نادیده بگیرد، موفقیتی که به ما اجازه بازرسی روزانه از تأسیسات هسته‌ای ایران را می‌دهد.

در صورت شکست این توافق هم دولت همه گزینه‌ها را روی میز باقی گذاشته است؛ اما صرف‌نظر از حزبمان باید تمام تلاش خود را در حمایت از یک راه‌حل دیپلماتیک بکنیم.

بن کاردین (دموکرات، مری‌لند)/ باید ظرفیت ساخت سلاح هسته‌ای ایران از بین برود

در شش ماه آینده باید ظرفیت ایران در ساخت سلاح هسته‌ای را به طور دائم از بین ببریم. اگر نشد، تحریم‌ها را دوباره اعمال می‌کنیم. به نظر من کنگره نظارت دقیقی خواهد داشت... دست روی دست نمی‌گذاریم تا همین توافق نهایی شود.

ساکسبی کمبلیس (جمهوری‌خواه، جورجیا)/ الان زمان تشدید تحریم‌هاست، نه کاهش آن

به جای کاهش تحریم‌ها، الآن زمان تشدید آن‌ها است و باید قراردادی بلندمدت برای جلوگیری از رسیدن آن‌ها به سلاح امضا کنیم. به نظر من شاهد جرکتی قوی در مجلس سنای آمریکا خواهیم بود که بر تشدید تحریم‌ها تأکید دارد. باید چارچوب زمانی مشخصی وجود داشته باشد. این قرارداد را بسته‌اند و این کار را می‌توانند بدون اجازه کنگره انجام دهند، بنابراین توافقنامه کنونی تا شش ماه سر جای خود خواهد ماند. ممکن است مجبور شویم 3 ماه، 4 ماه، 6 ماه، یا به هر مدت دیگری تحریم‌ها را به تعویق بیندازیم؛ اما الآن اصلاً زمان کاهش تحریم‌ها نیست، زمانی که دارند نتیجه می‌دهند.

باب کورکر (جمهوری‌خواه، تنسی)/ کنگره تلاش خواهد کرد که توافق کنونی نهایی نشود. دولت درباره این توافق بزرگ‌نمایی می‌کند

ظاهراً مخفیانه پذیرفته‌ایم که ایران در آینده بتواند برای اهداف تجاری غنی‌سازی انجام دهد. بنابراین به نظر من در کنگره شاهد تلاش هر دو حزب خواهید بود تا توافق کنونی نهایی نشود... این دولت همه چیز را بزرگ اعلام می‌کند اما درباره محتوا بسیار مختصر است. بارها این را دیده‌ایم.

به نظر من برخی افراد خواهان اعمال تحریم‌های بیش‌تر خواهند شد؛ ما هم مطمئناً این کار را می‌کنیم.

دایان فاین‌اشتاین (دموکرات، کالیفرنیا)/ نباید با تصویب تحریم‌های جدید توافق را تضعیف کنیم

من از توافقنامه امروز بین 1+5 و ایران حمایت می‌کنم و به نظرم قدم مهمی است به سوی حل یکی از دشوارترین چالش‌های امنیتی که دنیا امروز با آن مواجه است.

توافق شش ماهه محدودیت‌های شدیدی را در برنامه هسته‌ای ایران ایجاد می‌کند. ایران باید غنی‌سازی بالای 5 درصد را متوقف کند، ذخیره اورانیوم 20 درصد خود را از بین ببرد (یا به 3.5 درصد کاهش دهد و یا به اکسید اورانیوم تبدیل کند)، نصب هرگونه سانتریفیوژ جدید را متوقف کند، ذخیره اورانیوم 3.5 درصد خود را در حد کنونی نگه دارد (اورانیوم 3.5 درصد جدیداً غنی‌شده را به اکسید اورانیوم تبدیل کند)، تولید و آزمایش سوخت برای رآکتور آب سنگین اراک را متوقف کند، طراحی فنی این رآکتور را در اختیار 1+5 قرار دهد و نظارت‌های بین‌المللی بر همه تأسیسات هسته‌ایش را هم بسیار افزایش دهد.

در عوض، تنفس تحریمی که به ایران می‌دهیم محدود و کم‌تر از 7 میلیارد دلار است، و بیش از 100 میلیارد دلار دیگر را همچنان خارج از دسترس این کشور نگه می‌دارد.

اگر ایران از این توافق تخطی کند، همه چیز تمام می‌شود و دیگر می‌دانیم گزینه دیپلماسی جواب نمی‌دهد. اما اگر توافق سر جای خود بماند، می‌فهمیم که ایران در رسیدن به توافق نهایی جدی است.

این توافق از همه ابعاد قدم بزرگی رو به جلو تلقی می‌شود و نباید با تصویب تحریم‌های جدید در دوره کنونی آن را تضعیف کرد.

لینسی گراهام (جمهوری‌خواه، کارولینای جنوبی)

اگر این توافق خواستار از بین رفتن سانتریفیوژهای ایران نشود، هیچ چیزی به دست نیاورده‌ایم.

مارتین هاینریش (دموکرات، نیو مکزیکو)/اگر ایران از توافق تخطی کند تحریم‌های جدید اعمال می‌شود

توافق موقت قدم مثبتی است در محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران. آمریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه، روسیه، چین و اتحادیه اروپا همگی در مذاکرات به دنبال نظارت نزدیک، مکانیسم‌های اعمال آن و بازرسی‌های روزانه بودند که برای اطمینان از این توافق ضروری بود. من علی‌رغم آن‌که از این قدم مهم اولیه استقبال می‌کنم، می‌دانم که چالش‌هایی پیش رو هست. ایران در ماه‌های آینده باید نشان دهد که صادق است و به تعهداتش در برابر جامعه جهانی پایبند خواهد ماند. اگر از مفاد توافقنامه تخطی کند، من آماده هستم تا از تصویب تحریم‌های جدید در کنگره حمایت کنم. مدت‌ها از تحریم‌های دشوار حمایت کرده‌ام تا بتوانیم ایران را برای رسیدن به راه‌حل دیپلماتیک پای میز بیاوریم، و خوشحالم که می‌بینم این تحریم‌ها شرایط را برای توافق امروز و شاید توافقی جامع در آینده محیا کرده است.

مارک کرک (جمهوری‌خواه، ایلینویز)

اگر ایران به توافق عمل نکرد یا طی شش ماه برنامه هسته‌ای خود را پایان نداد مجلس سنا باید قانونی دو حزبی را برای اعمال تحریم‌های بیش‌تر تصویب کند.

کارل لوین (دموکرات، میشیگان)/ توقف برنامه‌ هسته‌ای ایران بیش از 7 میلیارد دلار ارزش دارد

هیچ اشکالی ندارد آمادگی ایران را امتحان کنیم؛ زیرا توقف و عقب‌گرد بخشی از برنامه هسته‌ای این کشور برای ما بسیار بهتر است تا نگه داشتن 7 میلیارد دلار از دارایی‌های خود ایران، به ویژه که دو برابر این مبلغ در همین مدت به دارایی‌های ضبط شده ایران اضافه خواهد شد.

من از این توافق موقت حمایت می‌کنم. راهی واقع‌گرایانه و عملی است برای توقف شش ماهه برنامه هسته‌ای ایران تا بتوانیم پایانی دیپلماتیک و پایدار برای اهداف نظامی هسته‌ای ایران پیدا کنیم. این هم مثال دیگری است که ارزش تحریم‌های دشوار با حمایت گسترده ائتلاف بین‌المللی را نشان می‌دهد... اگر در انتهای شش ماه به توافقی نهایی نرسیدیم، توافق موقت هم به پایان می‌رسد، چون ماهیت آن یک توافق نهایی نیست. و اگر ایران با توافقی همه‌جانبه موافق نکند که احتمال رسیدن به سلاح هسته‌ای را از بین ببرد، کنگره با اتفاق‌نظر اعضا تحریم‌های دشوارتری را اعمال خواهد کرد.

جان مک‌کین (جمهوری‌خواه، آریزونا)/ این توافق می‌تواند قدم خطرناکی برای کاهش فشارها بر ایران باشد/ فشارها بر ایران باید حفظ شود

اگرچه من به دنبال اطلاعات بیش‌تری درباره این توافق موقت هستم؛ اما به نظر می‌آید اگر این توافق پیاده شود می‌تواند در شش ماه آینده اندکی بلندپروازی‌های هسته‌ای ایران را کاهش دهد. با این حال، من از برخی مفاد این توافقنامه و برخی مواردی که در آن ذکر نشده نگرانم. مثلاً، این توافق از ایران نمی‌خواهد تا برخی نگرانی‌های بزرگ آژانس انرژی اتمی را برطرف کند، در حالی که آژانس اسنادی را از دروغ‌ها و فریب‌کاری‌های ایران در برنامه هسته‌ایش در اختیار دارد. همچنین ایران مجبور نمی‌شود تکمیل تأسیسات اراک را متوقف کند و شاید هرگز مجبور به تخریب کامل آن هم نشود... این مشکلات و کاستی‌ها با کاهش تحریم‌ها همراه شده که حفظ اراده و همکاری بین‌المللی در ادامه تحریم‌های کنونی را دشوار می‌کند.

مشکل بزرگ‌تر این‌که توافق «جامع» که در این قرارداد در نظر گرفته شده، تاریخ انقضا خواهد داشت و ایران پس از این تاریخ می‌تواند برنامه هسته‌ای بزرگی را در داخل کشور خود داشته باشد. به عبارت دیگر، به راه‌حلی نهایی نخواهیم رسید که بتواند ظرفیت ایران را در ساخت سلاح هسته‌ای به طور کامل از بین ببرد. این از آن جایی مشکل‌ساز است که وقتی توافق «جامع» منقضی شود، بسیار بعید است که حکومت ایران حمایت خود از تروریسم و بسیاری فعالیت‌های شرورانه خود را پایان داده باشد که دوستان و متحدان ما در خاورمیانه و منافع امنیت ملی ما را به خطر می‌اندازد.

من نگرانم چون این توافق می‌تواند قدم خطرناکی باشد که فشار ما بر حکومت ایران را کاهش دهد بدون آن‌که ایران هیچ قدمی به سمت پایان تلاش برای رسیدن به سلاح هسته‌ای بردارد؛ وضعیتی که به تجربه بیش از بیست ساله ما در برخورد با کره شمالی شبیه خواهد شد. به همین خاطر من همچنان با همکارانم در کنگره کار خواهم کرد تا فشار را بر حکومت ایران حفظ کنیم؛ از جمله با افزایش تحریم‌ها.

جی راکفلر (دموکرات، ویرجینیای غربی)/ از همه نمایندگان می‌خواهم از این توافق حمایت کنند

توافق به دست آمده درباره برنامه هسته‌ای ایران قدم اولیه مهمی است برای جلوگیری از رسیدن این کشور به سلاح هسته‌ای، که برای امنیت آمریکا و متحدانش ضروری بود. این توافق به کمک تحریم‌هایی امکان‌پذیر شد که ما تصویب کرده بودیم و هدفشان آوردن ایران پای میز مذاکره بود. من از همه همکارانم می‌خواهم از این توافق حمایت کنند.

محدود کردن ایران با این توافق از پیشروی برنامه هسته‌ای این کشور جلوگیری می‌کند. خطرناک‌ترین ذخیره اورانیوم این کشور یعنی اورانیوم 20 درصد را از بین می‌برد، مکانیسم‌های قوی نظارتی اعمال می‌کند که ناظران به کمک آن‌ها می‌توانند مطمئن شوند که ایران به تعهدات خود پایبند است.

این توافق نظام قوی تحریم‌ها را که در چند سال اخیر تشکیل داده‌ایم نگه می‌دارد و شدیدترین تحریم‌ها را به قوت خود باقی می‌گذارد. اگر ایران به تعهدات خود در این توافقنامه عمل نکند، تنفس متوقف و تحریم‌ها تشدید می‌شود.

در آینده هم نباید دچار هیچ توهمی درباره دشواری برخورد با ایران شویم. توافق اخیر نه یک‌باره گذشته را تغییر می‌دهد و نه از حمایت دولت ایران از تروریسم چشم‌پوشی می‌کند. طی ماه‌های آینده و در مذاکره با ایران برای رسیدن به توافق دائم و جامع، چالش‌های بزرگی پیش رو خواهیم داشت.

با این حال، من همواره از هر راه ممکن برای پیش‌برد صلح‌آمیز مسئله ایران حمایت کرده‌ام، و معتقدم این توافقنامه قدمی مهمی در جهت درست است. اعمال تحریم‌های جدید در شرایط کنونی می‌تواند پیشرفت مهمی را به خطر بیندازد که در توافق اخیر به آن دست پیدا کرده‌ایم.

این توافق بهترین راه برای جلوگیری از رسیدن ایران به سلاح هسته‌ای بدون استفاده از نیروی نظامی است و من کاملاً از آن حمایت می‌کنم.

مجلس نمایندگان

جان بونر (جمهوری‌خواه، اوهایو) سخنگوی مجلس نمایندگان/ ایران تاریخی از ابهام‌آفرینی دارد. هدف ایران از توافق موقت، حفظ زیرساخت‌های هسته‌ای و از هم پاشیدن نظام تحریم‌هاست

توافق موقت با انتقادهای سالم و سؤالات سختی مواجه شده و خواهد شد، نه تنها از طرف ایران، بلکه از طرف خود ما و متحدانمان که در مذاکرات شرکت داشته‌اند. ایران تاریخی از ابهام‌آفرینی دارد که تصدیق‌پذیری فعالیت‌هایش را ضروری می‌کند و این بار را به دوش حکومت این کشور می‌گذارد که ثابت کند تا زمانی که به دنبال توافق نهایی هستیم، صادقانه به وظایفش عمل خواهد کرد.

دولت آمریکا و متحدان حاضر در مذاکرات ادعا می‌کنند که می‌توان به توافقی رسید که هم به ما اطمینان دهد ایران حق غنی‌سازی ندارد و هم زیرساخت‌های غنی‌سازی اورانیوم و پلوتونیوم این کشور را به شکلی دائم و برگشت‌ناپذیر از بین می‌برد. این هدف مشترک مجلس نمایندگان هم هست. اما سؤال باقیمانده این است که آیا متحدان حاضر در مذاکرات به همان نسبت تلاش خواهند کرد تا نظام قوی تحریم‌های بین‌المللی را هم تا رسیدن به هدف نهایی حفظ کنند یا نه. در غیر این صورت، در آینده به توافق موقت کنونی به عنوان یک حرکت بسیار هوشمندانه از جانب ایران نگاه خواهیم کرد که هدف آن از هم پاشیدن نظام تحریم‌های بین‌المللی و در عین حال حفظ زیرساخت و مواد مورد نیاز برای رسیدن به ظرفیت ساخت سلاح هسته‌ای بوده است.

اریک کانتر (جمهوری‌خواه، ویرجینیا) رهبر اکثریت مجلس نمایندگان/ اجازه غنی‌سازی به ایران از اشکالات توافقنامه است

اگرچه من هنوز منتظر دریافت جزئیات دقیق توافق موقت هستم؛ اما همچنان نگرانم که این توافق نتواند ظرفیت‌های غنی‌سازی ایران را به اندازه کافی کاهش دهد. قطعنامه‌های متعددی در شورای امنیت سازمان ملل از ایران خواسته‌اند تا برنامه هسته‌ای خود را به طور کامل متوقف کند؛ و این اشکالی در توافقنامه اخیر است که به ایرانی‌ها اجازه ادامه غنی‌سازی را می‌دهد. ضروری است که رویکرد ما در برخورد با این توافق «عدم اعتماد اما بررسی» باشد.

همه از تاریخچه تخطی‌های ایران از شورای امنیت سازمان ملل مطلع هستند، همان‌طور که در جریان استفاده این کشور از تأسیسات مخفی برای پیش‌برد برنامه هسته‌ایش قرار دارند. ایران همچنان فعال‌ترین حامی دولتی تروریسم است و بیش‌ترین نقش را در بی‌ثباتی خاورمیانه دارد.

با شروع این توافق، آمریکا باید هشیار باشد و به هرگونه تقلب یا خطای ایران به سرعت و به شدت پاسخ دهد. همچنین باید اتحادهای خود در منطقه را بازسازی کنیم و در مقابل جنگ‌طلبی ایران محکم در کنار شرکای نزدیک خود بایستیم.

تام کاتون (جمهوری‌خواه، آرکانزاس)/ این توافق شکستی بزرگ و تحقیرآمیز برای آمریکا بود

با این توافق، آمریکا شکستی بزرگ و تحقیرآمیز خورد در حالی که ایران به یک پیروزی کامل رسید. آمریکا تحریم‌ها را کاهش می‌دهد و در قبال قول‌های پوچ حکومت ایران میلیاردها دلار به این حکومت می‌دهد. ایران همچنان به غنی‌سازی اورانیوم ادامه می‌دهد، ذخیره اورانیوم غنای بالای خود را حفظ می‌کند، رآکتور تولید پلوتونیوم خود را حفظ می‌کند و برنامه موشکی خود را هم حفظ می‌کند.

تد دویچ (دموکرات، فلوریدا)/ ایران باید راکتور اراک را از بین ببرد و اجازه بازرسی از پارچین را بدهد

این توافق تنها آغاز راه است؛ اما باید شفاف بگوییم که نتیجه نهایی این توافق پایان قطعی و کامل برنامه نظامی هسته‌ای و فعالیت‌های خطرناک غنی‌سازی ایران خواهد بود. قبل از آن‌که بتوانیم به نتیجه نهایی برسیم، ایران باید یک بار برای همیشه درباره برنامه هسته‌ای خود شفاف‌سازی کند. این یعنی پاسخ به همه ادعاهای آژانس انرژی اتمی درباره ابعاد نظامی احتمالی، ازبین بردن رآکتور اراک، توقف تولید سانتریفیوژ، و دادن اجازه به ناظران برای دسترسی کامل به تأسیسات پارچین و همه تأسیسات دیگر. ایران باید بداند که همه گزینه‌ها باقی است تا زمانی که برنامه هسته‌ای این کشور دیگر تهدیدی برای امنیت آمریکا و جهان محسوب نشود.

الیوت انگل (دموکرات، نیویورک) عضو کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان/ ادامه تحریم‌ها برای سنا دشوار است.

اکنون برای مجلس سنا دشوار است که تحریم‌ها را ادامه دهد. من از این بابت که ایران در طول گفتگوها می‌تواند غنی‌سازی انجام دهد، ناامید شده‌ام. به نظرم توقف این فعالیت‌ها باید پیش‌نیاز هر مذاکره‌ای می‌بود. اما توافق صورت گرفته و همه باید بکوشیم مثمر ثمر باشد.

اسکات گرت (جمهوری‌خواه، نیوجرزی)/ معامله اوباما با ایران به سود آمریکا و اسرائیل نیست

«معامله» آقای اوباما با ایران نه به سود آمریکا است و نه به سود اسرائیل، بلکه صرفاً ادامه سیاست این دولت در مذاکره است؛ مذاکراتی که آمریکا در آن‌ها امتیاز می‌دهد و در عوض هیچ چیز به دست نمی‌آورد.

من به شدت نگرانم از این‌که ما به این سرعت میلیاردها دلار دارایی و درآمد را به ایران می‌دهیم که می‌تواند از آن‌ها برای حمایت از تروریسم بین‌المللی یا راه‌اندازی مجدد برنامه هسته‌ایش استفاده کند. اگر ماه‌ها بعد ایران بخواهد این «معامله» را انکار کند و دوباره به دنبال سلاح هسته‌ای برود، فاصله‌اش تا سلاح با امروز هیچ تفاوتی نخواهد داشت.

باز هم می‌گویم «پیروزی» سیاست خارجی آقای اوباما آمریکا، متحدانش، و موقعیت ما در جهان را تضعیف می‌کند.

استنی هویر (مری‌لند) رهبر اکثریت دموکرات مجلس نمایندگان/ توافق اخیر یک پیشرفت جزئی است.

سیاست ما این است که ایران نباید ظرفیت سلاح هسته‌ای داشته باشد. این سیاست ما همچنان پابرجا است، و گزینه نظامی هم، همان‌طور که آقای کری گفت، هنوز روی میز است و باید روی میز بماند. باید مطمئن شویم که ایران به جلو نمی‌رود. به نظر من توافق اخیر یک پیشرفت جزئی است. هم بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای ایران را متوقف می‌کند و هم تحریم‌های اصلی را سر جای خود باقی می‌گذارد. در دراز مدت برای آن‌ها هزینه‌آور خواهد بود. به نظر من مجلس سنا لایحه بودجه دارد که در ماه ژوئیه آن را در مجلس نمایندگان تصویب کردیم. به نظر من کار درست این است که در ادامه باید این لایحه را پیگیری کنیم؛ اما تا شش ماه اجرا نکنیم، به شرط آن‌که ایران واقعاً به آن‌چه گفته عمل کند. به نظر من وزیر خارجه کاملاً درست می‌گوید؛ تصدیق‌پذیری کلید حل مسئله است. ما به ایران اعتماد نداریم، باید مطمئن شویم که واقعاً به آن‌چه می‌گویند عمل خواهند کرد و به سمت توافق نهایی می‌روند که توانایی آن‌ها را در ساخت سلاح هسته‌ای از بین خواهد برد.

دن کیلدی (دموکرات، میشیگان)/سؤالات چندین دهه بی‌اعتمادی یک شبه حل نخواهد شد

توافقنامه امروز با ایران درباره برنامه هسته‌ای این کشور، اگر چه موقت است، اما جای پیشرفت دارد. به ایران فرصت می‌دهد تا دوباره به جامعه جهانی بازگردد. با این حال، طبیعی است که سؤالاتی درباره چندین دهه بی‌اعتمادی باقی می‌ماند که یک شبه حل نخواهد شد. آزاد کردن امیر حکمتی که در ایران زندانی شده، می‌تواند نشانه ملموسی باشد که ایران درباره دیپلماسی جدی است.

باربارا لی (دموکرات، کالیفرنیا)/ این توافق یک پیروزی برای دیپلماسی است

درباره خبر آقای رئیس‌جمهور از توافق با ایران بر سر برنامه هسته‌ای، باید به اهمیت آن توجه کرد؛ اما همچنین در نظر داشت که چالش‌هایی بر سر راه وجود دارد. این توافق واقعاً یک پیروزی برای دیپلماسی است و خوشحالم که آقای رئیس‌جمهور بر نقش کنگره در این مذاکرات هم تأکید کرد. امیدوارم این توافق قدمی باشد به سمت جهانی صلح‌آمیزتر و ایمن‌تر.

باک مک‌کوئن (جمهوری‌خواه، کالیفرنیا)/ ایران قابل اعتماد نیست

ایران جایی برای اعتماد نگذاشته و دنیا شدیداً نسبت به هر توافقی که ظرفیت این کشور را برای رسیدن به سلاح هسته‌ای از بین نبرد، مشکوک است. آقای رئیس‌جمهور معتقد است می‌توان به حکومتی اعتماد کرد (هرچند محدود) که بارها استانداردهای بین‌المللی را زیر پا گذاشته و امنیت آمریکا را به خطر انداخته است. ظاهراً آمریکا از سال 1994 درس نگرفته است، که کره شمالی دنیا را گول زد. من شک دارم این توافق هم نتیجه دیگری داشته باشد.

گرگوری میکس (دموکرات، نیویورک)/ این توافق بزرگترین نگرانی ما را برطرف کرد

توافقنامه بزرگ‌ترین نگرانی‌های ما را برطرف می‌کند و قطعاً می‌تواند برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کند، ظرفیت‌های این کشور را کاهش دهد، شفافیت را افزایش دهد و دسترسی روزانه و نظارت بیش‌تر را برای آژانس انرژی اتمی فراهم کند. منطقی است که در ازای این پیشرفت کوچک در محدود کردن و کنترل برنامه هسته‌ای ایران، تنفس کوچک و قابل‌بازگشتی هم به این کشور بدهیم.

این توافق تاریخی یک موفقیت دیپلماتیک است که ارزش همکاری چندجانبه را افزایش می‌دهد و مستقیماً منافع امنیتی آمریکا و متحدانش را پیش می‌برد.

رابرت منندز (دموکرات، نیوجرزی) رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا/تحریم‌های جدید برای دوره پس از فرصت شش ماهه تصویب خواهد شد

احتمالاً قانون جدید تحریم‌ها که در آینده نزدیک در مجلس سنا بررسی می‌شود، مدتی شش ماهه را برای رسیدن به توافق جامع تعیین خواهد کرد و سپس تحریم‌های جدید علیه ایران را اعمال می‌کند. در عین حال، اگر مذاکرات شکست بخورد یا ایران از توافق تخطی کند این تحریم‌ها بلافاصله قابل اجرا خواهند بود.

لوک مسر (جمهوری‌خواه، ایندیانا)

همه ما به دنبال دنیایی خالی از ایران هسته‌ای هستیم. متأسفانه توافقی که دیروز اعلام شد، احتمال تحقق این هدف را کاهش می‌دهد. میلیاردها دلار از محل لغو تحریم‌ها در اختیار حکومت ایران می‌گذارد و تنها تغییراتی ظاهری را در برنامه هسته‌ای این کشور تقاضا می‌کند. کار بهتر تشدید تحریم‌ها تا جایی است که ایران بپذیرد دست از اهداف هسته‌ای خود بردارد.

مایک پومپئو (جمهوری‌خواه، کانزاس)/ توافق با ایران در واقع تسلیم در برابر ایران است

توافق به دست آمده که به ایران اجازه ادامه غنی‌سازی را می‌دهد، برای امنیت ملی آمریکا و ایمنی مردم این کشور قدم بزرگی رو به عقب است. ایران اکنون زمان بیش‌تری برای افزایش ذخیره اورانیوم غنی‌شده خود و تحقیقات درباره نظامی‌سازی و تولید سلاح دارد که در این توافقنامه اشاره‌ای به آن‌ها نشده است. به علاوه، ایران علی‌رغم حمایت مالی از تروریسم بین‌المللی و گسترش سلاح‌های هسته‌ای، اکنون مشروعیت پیدا کرده است. همچنین دست‌کم 7 میلیارد دلار از محل لغو تحریم‌ها درآمد به دست آورده؛ تحریم‌هایی که به عنوان جریمه تخطی این کشور از تعهدات هسته‌ایش اعمال شده بودند. این‌که به ایران قول بدهیم می‌تواند سلاح‌های هسته‌ایش را حفظ کند، سیاست خارجی نیست. تسلیم است.

مایک راجرز (جمهوری‌خواه، میشیگان)

با این توافق بیش از آن‌که جلوی جنگ‌طلبی را در آینده بگیریم، آن را تشویق کرده‌ایم. به همین دلیل امیدوارم در موضع کنونی خود تجدید نظر کنیم؛ مسلماً تا قبل از شش ماه. در واقع به آن‌ها برگ مجوز داده‌ایم تا به غنی‌سازی ادامه دهند. دقیقاً همان چیزی که تمام دنیا سعی می‌کرد جلوی آن را بگیرد.

الینا راس-لتینن (جمهوری‌خواه، فلوریدا)/ توافق بدست آمده هدف نهایی ما را محقق نمی‌کند

من از این ناامید شده‌ام که می‌بینم توافق به دست آمده هدف نهایی ما را محقق نمی‌کند: از بین بردن کامل برنامه هسته‌ای ایران و فعالیت‌های مرتبط با آن. دولت با پذیرش کاهش تحریم‌ها در مقابل شش ماه توقف برنامه هسته‌ای ایران، به هیچ وجه منافع امنیت ملی ما و متحدانمان مثل اسرائیل را تأمین نکرده است. مشکل من با توافق این است که تهران را مجبور نکرده تا غنی‌سازی اورانیوم را به طور کامل کنار بگذارد و سانتریفیوژهای کنونی خود را از بین ببرد؛ سانتریفیوژهایی که می‌توانند به سرعت راه‌اندازی شوند و به ایران اجازه دهند تا در مدتی کم به ظرفیت نظامی هسته‌ای برسد... این توافق اهداف مهم امنیت ملی را تأمین نمی‌کند و امنیت دوستان و متحدان ما را بدون دلیل با خطر مواجه می‌کند.

اد رویس (جمهوری‌خواه، کالیفرنیا)/ در این توافق، این آمریکاست که عقب نشینی کرده است

من به شدت نگران هستم چون این توافقنامه استانداردهای ضروری برای حفظ امنیت آمریکا و متحدانش را تأمین نمی‌کند. به جای آن‌که برنامه هسته‌ای ایران به عقب برود، تهران می‌تواند بخش‌های اصلی ظرفیت ساخت سلاح خود را حفظ کند. در واقع ما هستیم که عقب‌نشینی می‌کنیم؛ با رها کردن ایران از فشاری که ایجاد آن سال‌ها طول کشیده بود. این تنفس از تحریم‌ها بیش‌تر رگ حیات ایران است تا محدود و قابل‌بازگشت. آقای کری باید فوراً مقابل کمیته روابط خارجی حاضر شود تا به نگرانی‌های متعدد ما درباره این توافقنامه پاسخ بدهد.

یان شاکوفسکی (دموکرات، ایلینویز)/ اهرم‌های فشار بر ایران هم‌چنان در اختیار ماست

توافق موقت قدمی مهم به سمت جلوگیری از رسیدن ایران به ظرفیت ساخت سلاح هسته‌ای، و موفقیتی بزرگ برای امنیت ملی آمریکا بود. توافقنامه برنامه هسته‌ای ایران را شش ماه متوقف می‌کند و بخش‌هایی از آن را به عقب برمی‌گرداند. همان‌طور که آقای رئیس‌جمهور دیشب گفت، توافقنامه بزرگ‌ترین راه‌های ایران به سمت بمب را می‌بندد. اطمینان می‌دهد که ناظران دسترس کامل و روزانه به تأسیسات هسته‌ای ایران خواهند داشت تا اگر تهران قصد تخطی از توافق را داشت، سریع‌تر از گذشته این را تشخیص دهیم. این توافق با رهبری قوی آمریکا و هماهنگی با شرکای بین‌المللی ما حاصل شد و موضع و اعتبار بین‌المللی ما را تقویت کرد. و مهم‌تر از همه این‌که به ایران صرفاً تنفسی محدود داده، و تحریم‌های شدید تصویبی کنگره را سر جای خود می‌گذارد؛ بنابراین ما اهرم فشار خود را همچنان در اختیار داریم. ایران نباید اجازه پیدا کند به ظرفیت ساخت سلاح هسته‌ای برسد...

آدام شیف (دموکرات، کالیفرنیا)/ شش ماه آینده می‌تواند نقطه عطفی در روابط آمریکا با ایران باشد

من اعتماد اندکی به حکومت ایران دارم. باید رفتار ایرانی‌ها را به دقت تحت نظر بگیریم و مطمئن شویم تقلب نمی‌کنند. اگر این کار را بکنند، یا در انتهای شش ماه توافق نهایی را امضا نکنند، باید همه دارایی‌هایشان را ضبط و تحریم‌های بیش‌تری را علیه آن‌ها اعمال کنیم. ایران باید بداند که ما مصمم هستیم نگذاریم به بمب دست پیدا کند، آمریکا و اسرائیل را تهدید کند، و مسابقه تسلیحاتی هسته‌ای در منطقه آغاز کند. از طرف دیگر، اگر رئیس‌جمهور جدید ایران بتواند به گفته‌های خود عمل کند، شش ماه آینده می‌تواند نقطه عطفی تاریخی در روابط ما با ایران باشد.

چارلز شومر (دموکرات، نیویورک)/ در توافق با ایران توازن وجود ندارد

درباره تحریم‌های جدید باید بگویم عدم وجود توازن در توافقنامه موجب می‌شود تا پس از بازگشت به کنگره در ماه دسامبر، هم دموکرات‌ها و هم جمهوری‌خواهان تحریم‌های جدید را تصویب کنند. من این احتمال را با همکارانم در میان خواهم گذاشت.

آدام اسمیت (دموکرات، واشینگتن)

توافقنامه قدمی مثبت در مسیری درست است. همچنین مکانیسمی مبتنی بر نظارت بیش‌تر و صحت‌سنجی را ایجاد می‌کند. این قدم اولیه باید به منزله پلی به توافق بلندمدت باشد. این توافق موقت فرصت خوبی به ما می‌دهد تا به سمت هدف خود پیش برویم: جلوگیری از رسیدن ایران به سلاح هسته‌ای.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • علي احمدي نژاد ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
    0 0
    عزيز من كي ميخواين بفهمين به اين يانكي ها اعتمادي نيست. اسم همشون بيفته روي سنگ قبرستون نيويورك.
  • امیر شیری ۰۲:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
    0 0
    یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ مَن یَرْتَدَّ مِنكُمْ عَن دِینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَیُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَافِرِینَ یُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللّهِ وَلاَ یَخَافُونَ لَوْمَةَ لآئِمٍ ذَلِكَ فَضْلُ اللّهِ یُؤْتِیهِ مَن یَشَاء وَاللّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ-مائده/54اى كسانى كه ایمان آورده‏اید، هر كس از شما از دین خود برگردد، به زودى خدا گروهى [دیگر] را می آورد كه آنان را دوست مى‏دارد و آنان [نیز] او را دوست دارند. [اینان‏] با مؤمنان، فروتن، [و] بر كافران سرفرازند. در راه خدا جهاد مى‏كنند و از سرزنش هیچ ملامتگرى نمى‏ترسند. این فضل خداست. آن را به هر كه بخواهد مى‏دهد، و خدا گشایشگر داناست.
  • ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
    0 0
    مرگ بر آمریکا
  • مهدی90085 ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
    0 0
    تیم مذاکره کننده چشمتون روشن!!!!!!!!!!!!!
  • ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
    0 0
    دیروز دولت روحانی تصویب کرد در سال 93 در هر سه ماه یک سبد کالایی به عده ای از افراد جامعه بدهند از جمله: دانشجویان متاهل ، طلاب ، خبرنگاران ، هنرمندان یعنی دولت روحانی میخواهد به تمام افرادی که میتوانند در جامعه رسانه باشند و چند نفر را تحت تحت تاثیر قرار دهند سبد کالایی اهدا کند ! ولی سئوال این است چرا به این افراد؟ چون اینها افرادی هستند که میتوانند رسانه باشند و چند نفر تحت تاثیر صحبتهای آنان باشد! مثلا حامیان دولت در میان مردم و مبلغان افکار آنان!!!
  • حسن ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
    0 0
    اینکه صدای واحدی از آمریکا شنیده نمی شود کاملاً طبیعی و درست است. چرا افراد و گروهای مختلف اهداف متفاوتی داشته و بطور طبیعی نظرات متفاوتی را بیان می کنند. اما توقع ایران تک صداِیی!!!!!؟؟؟؟؟ ساده لوحانه نیست؟؟؟؟؟
  • ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
    0 0
    قبرستون نیویورک رو خوب اومدی خیلی جمله ات ادبی بود حال کردم دی:
  • ناصر ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
    0 0
    واقعانمیشه به امریکااعتمادکرد.وقتی خودشون حرف خودشون رو میبرن زیر سوال دیگه نمیشه انتظاری مثبتی از توافقات داشت.به هرماازحقمون کوتاه نمایم...اینم قابل توجه بعضیهاکه شعارسازش میدن...
  • علی اکبر ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
    0 0
    توقع تک صدایی نیست بلکه بدانیم نسبت به این مسئله نظرات مختلقی عنوان می شود ولی مهم اینست که حرف آخر را لاوی ها می زنند در ایران هم تک صدایی نیست ونباید باشد ولی صداها به تعارض کشانده می شود
  • سرباز کوچک ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    0 0
    نشناختن سیاست نخ نما شده "چماق و هویج"، "ساده لوحانه" هست صحبت های کری و اوباما رو مثل اینکه شما دنبال نمیکنید. موضع متکبرانه و نگاه از بالا به پایین اونها رو مثل اینکه نمی تونید ببینید. برادر من، تا کی "توهم دوستی" تفکر شیعه ی ضد طاغوت، با ابر جنایتکاران تاریخ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس