گروه بین‌الملل مشرق – نشست خبری مشترک وزرای امور خارجه ایران و روسیه، ظهر امروز برگزار شد.

به گزارش مشرق، محمدجواد ظریف در نشست خبری مشترک با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفت: این روابط درازمدت و اساسی است و در ماه‌های گذشته پس از دیدار آقایان روحانی و پوتین و مکالمه تلفنی دو رئیس جمهور گسترش بیشتری یافته است.

ظریف با اشاره به گسترش تماس‌ها میان وزرای امورخارجه و دیگر اعضای کابینه و نیز رفت و آمدهای مقامات دو کشور ابراز امیدواری کرد این رفت و آمدها زمینه همکاری‌های گسترده‌تر میان دو کشور را در حوزه‌های مختلف همکاری به ویژه در عرصه‌های اقتصادی-سیاسی در چارچوب منافع دو کشور فراهم کند.

قدردانی ایران از نقش مثبت روسیه در مذاکرات ژنو و سوریه

ظریف با تقدیر از نقش سازنده روسیه در مذاکرات ژنو گفت: روسیه به عنوان یکی از اعضای مهم گروه 1 + 5 و دوست ایران در این گروه نقش بسیار برجسته‌ای دارد که من در گفتگوها از آقای لاوروف و هیئت همراه بابت نقش مثبتی که در این زمینه ایفا کرده‌اند شخصا تشکر کردم.

وی افزود: نقشی که روسیه در جلوگیری از بحران و فاجعه منطقه‌ای در حمله نظامی به سوریه داشت بسیار مثبت بود و همکاری خوبی میان ایران و روسیه در این زمینه وجود داشت.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: اینگونه همکاری‌ها حتما به صلح و امنیت در منطقه و در عرصه بین‌المللی کمک خواهد کرد؛ همچنانکه تاکنون اینگونه بوده است.

ظریف با ابراز خرسندی از سفر لاوروف به عنوان دوست قدیمی اش به تهران ابراز امیدواری کرد که این سفر آغاز دیگری برای روابط بسیار گسترده و سازنده‌تر برای دو ملت ایران و روسیه باشد.

ظریف: ایران بر اجرای قرارداد اس300 تأکید دارد

دکتر ظریف در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره محور مذاکرات میان دو وزیر و اقدام روسیه برای اجرای توافق اولیه ژنو افزود: بحث‌هایی که امروز داشتیم بر حول روابط دراز مدت همه جانبه میان ایران و فدراسیون روسیه بود و موارد را آقای لاوروف به تفصیل بیان کردند.

ظریف: همکاری درباره دریای خزر، همکاری‌های اقتصادی دراز مدت دو جانبه، رایزنی درباره موضوعات مهم منطقه‌ای، همکاری در حوزه هسته‌ای و همکاری‌های بین‌المللی در موارد مختلفی که برای ما اهمیت دارد؛ در همه این زمینه‌ها بحث و توافق کردیم.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: اول قرار شد برای ادامه مشورت‌های سیاسی سازوکار و برنامه زمان‌بندی تعریف کنیم تا این مشورت‌ها بسیار گسترده‌تر از گذشته و مرتب و برنامه‌ریزی شده میان مقامات دو کشور جریان یابد و دیدگاه‌های مشترک دو کشور پیگیری شد.

ظریف افزود: در موضوعات اقتصادی توافق کردیم کمیسیون مشترک که روؤسای دو طرف در آن تعیین شده‌اند و در هیئت وزیران دو کشور تصویب شده است به زودی جلسه مشترک برگزار کند و به دنبال آن یازدهمین جلسه کمیسیون ایران و روسیه برگزار شود و همکاری‌های دراز مدت دو کشور با افق آینده دراز مدت برای روابط دو جانبه بررسی شود.

وی گفت: درباره موضوعات سوریه و کنفرانس ژنو 2 و ضرورت بررسی راه‌کارهایی برای پایان دادن خشونت و افراط در این منطقه، همکاری درباره آینده افغانستان، حضور موثرتر و فعال‌تر ایران در ترکیبات شانگهای و مسائل مربوط به اجرای برنامه اقدام مشترک که در گذشته نزدیک در ژنو میان ایران و 5 + 1 به توافق رسید و ضرورت پیگیری اجرای این مرحله و همکاری نزدیک ایران و روسیه برای شکل دادن به توافق نهایی که مرحله دشوار آینده ما در مذاکرات 5 +1 خواهد بود، در چند ساعت گذشته میان دو هیئت بررسی و توافق کردیم کار و همکاری مشترک را شروع یا تقویت کنیم یا گسترش دهیم.

وزیر خارجه در پاسخ به سؤال خبرنگار روس درباره شکایت ایران از روسیه به علت توقف فروش سامانه اس300 به ایران و نیز پیشنهاد روسیه برای فروش سامانه 2500 و اینکه آیا این پیشنهاد مورد رضایت ایران است افزود: ما کماکان بر توافقات گذشته اصرار داریم و گفتگوهای ما در سفر اخیر معاون نخست وزیر روسیه با مقامات دفاعی ایران ادامه داشت و کماکان نیز ادامه خواهد داشت.

ظریف ابراز امیدواری کرد: با توجه به روابط بسیار خوب ایران و روسیه و با توجه به افق‌های بسیار جدی همکاری در حوزه‌های مختلف و راهبردی میان ایران و روسیه، دو طرف بتوانند این موضوع را به نحو خوبی حل و فصل کنند.

وزیرامورخارجه ایران هم در ادامه این نشست با اشاره به مذاکرات 1 + 5 در ژنو اعلام کرد: در این مذاکرات ما با کشورهای زیادی علاوه برگفتگوهای رسمی ملاقات های دوجانبه و چندجانبه‌ای برگزار کردیم از جمله با کشور روسیه.

ظریف در ادامه گفت: به دلیل مواضع مشترک جمهوری اسلامی ایران و روسیه روزانه چندین ملاقات علاوه بر گفتگوهای رسمی داشتیم چراکه معتقدیم صرفا با گفتگوی رسمی و در چارچوب مشخص نمی توان به توافق نهایی دست یافت.

وی همچنین در مورد تحولات سوریه ادامه داد: ما درباره بحران سوریه با بسیاری از اعضای جامعه بین الملل اتفاق نظر داریم و معتقدیم هیچ راه حل نظامی برای گذر از این بحران وجود ندارد و تنها با راه حل سیاسی و مشارکت مردم سوریه این امر امکان پذیر است.

ظریف خواستار کمک همه کشورها در این مسأله شد و گفت: تنها راه گفتگو بدون هیچ پیش شرطی است و این از اصول کلی ماست.

لاوروف: آینده روابط ایران و روسیه بسیار خوب است/ روابط فرهنگی با ایران توسعه خواهد یافت

سرگئی لاوروف نیز دورنمای روابط دو کشور بویژه در زمینه اقتصادی را بسیار خوب پیش‌بینی کرد.

لاوروف در این نشست خبری افزود: ما با وزیر امور خارجه ایران مذاکرات بسیار مفیدی داشتیم و بر توسعه روابط در همه زمینه ها به ویژه دو جانبه، منطقه و بین المللی تاکید شد.

وی گفت: این گفته ها بر اساس توافقاتی است که بین روؤسای جمهور ایران و روسیه در ماه سپتامبر در بیشکک انجام شد که تمام ابعاد همکاری‌های دو کشور را مورد بررسی قرار دادند و البته یک مکالمه تلفنی هم داشتند.

وزیر امور خارجه روسیه افزود: توافق کردیم هر چه سریع‌تر کمیسیون مشترک بین دو کشور برگزار شود و روؤسای کمیسیون های مشترک دو طرف نیز مشخص شده‌اند بر این باوریم که آن‌ها هر چه زودتر با همدیگر دیدار داشته باشند و تاریخ و متحوای اجلاس بعدی کمیسیون مشترک را با هم مورد توافق و توافقات میان مدت و طولانی مدت اقتصادی و تجاری را مورد بحث و بررسی قرار دهند.

لاوروف گفت: همچنین خوشحالم که بین دو وزارتخانه انرژی و اقتصادی ارتباطات بسیار خوبی برقرار است و آن‌ها مصمم به توسعه روابط هستند و همچنین ما از مذاکرات بسیار خوبی که در سفر معاون نخست وزیر روسیه به ایران برگزار شد بسیار خشنود هستیم و ما روابط فرهنگیمان را هم بر اساس سنت گذشته‌ای که داشتیم توسعه خواهیم داد.

لاوروف: توسعه روابط فرهنگی کمک می کند دو طرف همدیگر را بیشتر و بهتر بشناسند.

لاوروف: از تمامیت ارضی، استقلال و حاکمیت سوریه حمایت می‌کنیم / حضور ایران در ژنو2 ضروری است

لاوروف در ادامه گفت: درخصوص مسائل منطقه‌ای ما نتایج مذاکرات ژنو یک را مورد بررسی قرار دادیم که در آنجا در خصوص حل و فصل گام به گام مسائل ایران توافق شد و نتایج آن مورد بررسی قرار گرفت که یکی از آن‌ها حق ایران برای داشتن انرژی صلح آمیز هسته‌ای بود از جمله حق غنی‌سازی و البته حل شدن تمام سؤالاتی که آژانس دارد و اینکه برنامه کاملا تحت‌نظر آژانس ادامه پیدا کند.

وزیر امور خارجه روسیه افزود: ما یک فصل مشترک در این خصوص داریم که سند ژنو باید در تمام طرف‌ها به اجرا گذاشته شود و سعی می‌کنیم که این‌طور شود و ما به طور فشرده و هدفمند کار خواهیم کرد تا اینکه به مرحله بعدی و عادی‌سازی این مسأله و به توافق نهایی برسیم که این مسأله به طور کامل حل و فصل شود.

وزیر امورخارجه روسیه گفت: دو کشور امیدوارند در تاریخ‌های مقرر به نتایج توافقات دست یابند. زمان نهایی شدن توافقات بستگی به شرایط مختلف دارد.

لاوروف در مورد مسائل سوریه گفت: نگران مسائل سوریه هستیم و از توقف خونریزی و حفظ حاکمیت و استقلال و تمامیت ارضی این کشور حمایت می کنیم. همه فرقه ها و مذاهب در سوریه باید حقوق برابر داشته و احساس امنیت و حضور در توسعه سیاسی این کشور داشته باشند.

وزیر امورخارجه روسیه افزود : برای رسیدن به این اهداف قرار است نشست ژنو 2 برگزار شود و در این نشست باید همه طرف‌های سوری و بازیگران خارجی و همه کسانی که می‌توانند به رسیدن به نتایج مثبت کمک کنند حضور داشته باشند و در همین راستا حضور ایران نیز مهم است و باید در این نشست دعوت شود و حضور داشته باشد.

لاوروف: ایران و روسیه درباره حل مسائل امنیتی عراق همکاری می‌کنند

لاوروف با بیان اینکه مسایل افغانستان و برنامه 2014 را بررسی کرده ایم، گفت: علاقه‌مند به همکاری منطقه‌ای درباره این کشور برای حل مشکلات آن هستیم.

وی افزود: تهدیدات تروریستی در افغانستان کمتر نشده و تولید مواد‌مخدر در حال رشد سریع است بنابراین ما و ایران باید کمک کنیم تا این تهدیدات کمتر شود و در این کشور زندگی صلح‌آمیزی داشته باشند که این همکاری‌ها در سطح منطقه‌ای و چارچوب شانگهای ادامه خواهد یافت.

لاوروف درباره توسعه همکاری دو کشور درخصوص عراق نیز گفت: روسیه و ایران این موضوع را بررسی می کنند که به چه شکل می‌توان به ایجاد ثبات در عراق و برگزاری موفق انتخابات در این کشور کمک کرد. در سال جاری 7 هزار نفر بر اثر اقدامات تروریستی کشته شده‌اند که بسیار بیشتر از افغانستان است.

وزیرامورخارجه روسیه گفت: باید نیروهای دو کشور و همچنین کشورهای علاقه‌مند را برای تامین ثبات در عراق بسیج کنیم.

لاوروف افزود: همچنین همکاری‌ها در چارچوب دریای خزر بررسی شد تا کشورهای حاشیه دریای خزر برای آماده‌سازی کنوانسیون رژیم حقوقی این دریا کمک کنند. اجلاس سران را برای سال آینده در آستاراخان پیش رو داریم و قبل از آن اجلاس وزرای خارجه کشورهای حاشیه دریای خزر برای بررسی اسناد برگزار می‌شود.

لاوروف: از مذاکرات امروز بسیار خشنود هستیم و هر دو طرف بر لزوم همکاری‌ها در مسائل مختلف از جمله مسایل منطقه‌ای تاکید کردند.

وی گفت: حمایت از منافع دو کشور همسایه ایران و روسیه که روابط تاریخی دارند و همچنین همه کشورهایی که دوست دارند منطقه‌ای با ثبات و امن داشته باشیم مورد تاکید دوطرف است.

لاوروف افزود: همکاری ما به هیچ عنوان علیه هیچ کشوری نیست بلکه ما درصدد جذب کشورهای منطقه براساس همکاری متقابل و منافع قانونی کشورها در چارچوب قوانین بین المللی هستیم.

وزیر امور خارجه روسیه بر اجرا و نهایی شدن توافقات ایران و 1+5 در توافقنامه ژنو بدون تفسیر دوباره آن تاکید کرد.

سرگئی لاوروف در پاسخ به پرسشی گفت: سفر من به تهران دوجانبه است و به عنوان نماینده 1+5 به ایران نیامده‌ام و نمی‌توانم به نمایندگی از این گروه صحبت کنم.

لاوروف: لغو تحریم‌های خارج از چارچوب شورای امنیت آغاز شده است

وی افزود: توافقاتی که در سطح وزرای امور خارجه زمان زیادی برای آن صرف و مکتوب شده درباره مسائلی است که به طور کاملاً مشخص، مورد تفاهم و توافق قرار گرفت.

لاوروف تاکید کرد: این توافق و تفاهمات را هم ایران و هم کشورهای 1+5 باید اجرا کنند به ویژه درباره تحریم‌هایی که در خارج از چارچوب شورای امنیت علیه ایران وضع کرده‌اند که این کار آغاز شده است.

وی گفت:‌ بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی در ایران حضور داشتند و در چارچوب توافقات ژنو به بازدیدهایشان ادامه خواهند داد.

لاوروف افزود:‌ کمیته‌ای در چارچوب 1+5 با حضور ایران و آژانس ایجاد می شود که می تواند به پیشبرد این فرآیند کمک کند.

وی تاکید کرد: مسلماً رایزنی هایی که میان ایران و آژانس ادامه دارد به حل و فصل پرسش هایی که برای آژانس وجود دارد کمک خواهد کرد.

لاوروف گفت:‌ به این علت معتقدم مهمترین مسأله این است که همه مواردی که درباره آن به توافق رسیدیم باید نهایی و عملی شود و نباید دوباره تفسیر شوند.

وی افزود: البته همزمان ، لازم است برای رسیدن به توافق نهایی درباره این مسأله رایزنی هایی آغاز شود تا برای پاسخ به پرسش هایی که در این باره وجود دارد نقطه پایانی قرار دهیم.

وزیرامورخارجه روسیه در ادامه نشست خبری خود با همتای ایرانی اش در پاسخ به سئوال خبرنگار پرس تی وی با اشاره به ملاقات های ژنو تصریح کرد: وزرای امورخارجه ایران و روسیه ملاقات هایی را در ژنو داشتند که همه اینها با حضور خبرنگاران ثبت و ضبط شده است.

لاوروف با اشاره به ابتکار عمل ایران و آمریکا در ژنو سوئیس گفت: هر اقدامی که منجر شود این نتایج به ثمر نرسد در اصل عدم پایبندی به مصوبات جامعه بین المللی را نشان می دهد.

وی درخصوص برگزاری اجلاس ژنو 2 نیز افزود: شاید به زعم برخی کشورها بتوان درخصوص حل مسأله سوریه به زور متوسل شد اما من این مسأله را تصریح می کنم که بحث سوریه فقط راه حل سیاسی دارد.

وزیر امور خارجه روسیه گفت: امیدواریم ایران در اجلاس ژنو 2 به عنوان یکی از بازیکنان اصلی برای کمک به توقف خونریزی‌ها در سوریه شرکت کند و علاقه‌مندیم همکاری خود را با ایران در برنامه صلح آمیز هسته‌ای ادامه دهیم.

خبرنگار شبکه تلویزیونی روسیا الیوم در ادامه این نشست خبری از ‌اقای لاوروف پرسید: آیا همکاران غربی ما و اپوزویسون روسیه با موضع روسیه درباره حضور ایران در 1+5 موافق هستند یا خیر؟

وزیر امورخارجه روسیه گفت: ادامه همکاری ایران برای نتیجه بخش بودن مذاکرات ژنو لازم است و باید بتوانیم همه کسانی را که می‌توانند در شرایط سوریه حضور داشته و تأثیرگذار باشند گرد یک میز جمع کنیم و تیم واحدی تشکیل دهیم تا به نتیجه مثبت درباره سوریه برسیم و خونریزی را متوقف کنیم.

لاوروف افزود: این مسأله مربوط به همه کشورهاست، بدون شک ایران میان کشورها از کشورهایی است که می‌تواند در رخدادهای سوریه تأثیر مثبت داشته باشد.

وی گفت:‌ همانطور که آقای ظریف گفتند فقط خود سوری‌ها می توانند آینده خود را مشخص کنند و بازیکنان خارج سوریه فقط می توانند در این کار به آن‌ها کمک کنند و نباید در گفتگوی سوری‌ها دخالت کرد.

وزیر امور خارجه روسیه افزود: باید کمک کرد آن‌ها برای رسیدن به یک توافق پشت میز مذاکره بنشینند و این اصلی اساسی است که در اعلامیه ژنو یک هم اعلام شد.

لاوروف گفت: تصمیم گیری درباره ادامه زندگی و کار درسوریه باید میان سوری‌ها به توافق برسد، کلید حل و فصل مسأله در این است تا راه حل طولانی مدت و موفقیت آمیز باشد.

وی افزود: خیلی مهم است، ژنو2 برای تحقق اعلامیه ژنو1 برگزار می شود، این اعلامیه اصل مرکزی است، در ارتباطاتم با همکاران غربی و منطقه‌ای‌مان در خاورمیانه و شمال آفریقا نیز درک آن‌ها را درباره لزوم دعوت همه کشورها از جمله ایران به این کنفرانس دریافت کرده‌ام و با آقای اخضر ابراهیمی و نمایندگان سازمان ملل متحد نیز در این باره صحبت کردیم.

لاوروف: همکاری‌های هسته‌ای ایران و روسیه ادامه خواهد یافت

وزیر امورخارجه روسیه گفت: امیدواریم ایران نیز در این اجلاس به عنوان یکی از بازیگران اصلی شرکت کند و علاقه‌مندیم همکاری را با ایران در زمینه توسعه برنامه انرژی صلح آمیز هسته‌ای ایران ادامه دهیم.

لاوروف افزود: همکاری را با ایران برای احداث بلوک‌های جدید شبیه بلوک بوشهر که با آب سبک کار می‌کنند ادامه می‌دهیم و هیچ یک از قطعنامه‌های‌ شورای امنیت چنین راکتوری را منع نمی‌کند.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس