کد خبر 270966
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۹

وزیر امور خارجه آمریکا اعدام شوهرعمه کیم جونگ اون در کره شمالی را یادآور اقدامات صدام دانست و گفت که این رویداد «نشانه شوم بی‌ثباتی» در این کشور است.

به گزارش مشرق به نقل از ایسنا، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌وگویی اختصاصی با شبکه ای.بی.سی گفت: اعدام شوهرعمه کیم جونگ اون ویدئویی را به یاد من آورد که در آن می‌دیدیم صدام چنین کارهایی می‌کند.

وی تصریح کرد، این اقدامات کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی ماهیت واقعی او را نشان می‌دهد.

وزیر امور خارجه آمریکا ادامه داد: این اقدام بیش از هر چیزی نشان می‌دهد که او تا چه اندازه بی‌رحم و بی‌پروا است. این اقدام هم‌چنین به ما می‌گوید که او تا حد زیادی متزلزل است و میزان قابل توجهی از بی‌ثباتی را در نظام این کشور نشان می‌دهد.

سوریه

وزیر امور خارجه آمریکا هم‌چنین در این مصاحبه‌ درباره سوریه گفت: سوریه به یک آشفتگی قومی گسترده تبدیل شده و درگیری‌ها و ناآرامی‌ها از سوی شبه‌نظامیان القاعده و تقویت حضور ‌آنها، آمریکا را دریافتن یک سازش سیاسی برای این درگیری‌ها دچار مشکل کرده است.

کری ‌در ادامه گفت‌وگوی خود با شبکه خبری ای بی سی گفت که واشنگتن به دیپلماسی برای تاثیر گذاشتن بر اوضاع تکیه می‌کند و به برنامه‌هایی برای برگزاری کنفرانس صلح در ماه ژانویه 2014 در ژنو اشاره کرد و افزود: هیچکس به واقع خواهان جنگ در سوریه نیست چرا که این روند یک آشفتگی قومی بزرگ است که ابعاد مختلفی دارد. بنابراین، باید از تمام توان برای از میان برداشتن این روند تلاش کرد. آنچه که ما دقیقا انجام می‌دهیم،‌ استفاده از ابزار و توان دیپلماتیک برای اثر گذاشتن بر این روند است.

وی اذعان داشت که "درگیری میان مخالفان سوری و گرو‌ه‌های شورشی این نگرانی را به وجود آورده که منشاء این درگیری‌ها افراط‌گرایان هستند و بخش‌هایی در سوریه هم‌اکنون به محل امنی برای القاعده بدل شده است. بله‌، درست است. القاعده هم‌اکنون بیش از گذشته اثرگذار شده است و تهدید فزاینده‌ای دارد. این همان تهدیدی است که ما به دنبال مقابله با آن هستیم."

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین گفت که به عقیده وی کمک‌رسانی به گروه‌های مخالف و میانه‌روی سوری می‌تواند هر چه سریعتر از سرگرفته شود و افزود: البته من فکر می‌کنم که مردم خواهان این هستند که ما با دقت رفتار کنیم و به جلو پیش برویم. هیچکس نمی‌خواهد که ما یک انبار دیگر در سوریه ایجاد کنیم و دوباره آن را از دست بدهیم. بنابراین، مساله مورد نظر پیچیدگی‌های خود را دارد.

وی در ادامه گفت که مشکل اصلی در سوریه وجود عناصر افراطی و رادیکال چون جبهه‌ النصره و گروه "دولت اسلامی شام و عراق" است که هر دو از القاعده خط می‌گیرند.

افغانستان

وی در ادامه صحبت‌هایش درباره تسهیل و از میان بردن بن‌بست موجود بر سر امضای توافقنامه امنیتی میان دولت افغانستان و آمریکا سخن گفت و افزود: در صورتی که نیروهای آمریکایی در افغانستان نباشند، فکر می‌کنم که چالش‌های بی‌شماری وجود خواهند داشت که نیروهای امنیتی افغان باید با آنها دست و پنجه نرم کنند. من معتقدم که حامد کرزای، رئیس‌جمهوری افغانستان یا رئیس‌جمهوری آتی این کشور این توافقنامه امنیتی را امضا می‌کنند چرا که این اقدام ضروری است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا کرزای این توافقنامه را ژانویه سال آتی میلای امضا می‌کند یا نه گفت خیر و به جزئیات بیشتر اشاره‌ای نکرد.

جان کری گفت: ما توافقی داریم که درموردش مذاکره کرده‌ایم. من فکر می‌کنم که رئیس‌جمهوری افغانستان به دنبال تضمین‌های بیشتر است. من تاکید می‌کنم که همزمان با خروج نیروهای آمریکایی و ناتو از افغانستان در سال 2014 میلادی، ضرورت دارد که این توافقنامه امضا شود. بیش از 50 کشور از این مساله حمایت می‌کنند، آنها برای این کار بودجه صرف کرده‌اند و برای خروج نیروهایشان برنامه‌ریزی کردند. بنابراین، ضروری است که کرزای اهمیت این مساله را درک کند.

وزیر امور خارجه آمریکا افزود: واشنگتن خواهان موفقیت در افغانستان است و این موفقیت به این معناست که نیروهای مسلح افغان توانایی تقویت خود و تامین امنیت را برای مردم کشورشان به ارمغان بیاورند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    2 6
    آمریکای جنایتکار . تو دیگه خفه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس