یک پایگاه صهیونیستی مدعی شده است دست‌کم 9 بند از مفاد توافق‌نامه ژنو که در پیش‌نویس آن پیش‌بینی شده بود، در نسخه نهایی که به امضای طرفین رسید، حذف شده است.

گروه بین‌الملل مشرق – پایگاه "دبکا فایل" که ادعا می‌کند وابسته به منابع اطلاعات نظامی رژیم اسرائیل است با انتشار گزارشی اختصاصی به نقل از منابع اطلاعاتی خود در مذاکرات، مدعی شده است که در پیش‌نویس توافقنامه ایران و 1+5 بندهایی وجود داشته است و بر سر آن توافق صورت گرفته اما در نسخه نهایی منتشر شده از توافق، حذف شده است.

پایگاه دبکا تا کنون گزارش‌های ساختگی متعددی به نقل از منابع اطلاعاتی خود برای تحت الشعاع قرار دادن فضای رسانه‌ای – بویژه در داخل کشور – و زیر سؤال بردن محرمانه بودن مذاکرات و همچنین جزئیات توافق اخیر، منتشر کرده است.

براساس آخرین گزارش این پایگاه، 9 بند توافقنامه که در نسخه نهایی حذف شده و به ادعای این پایگاه صهیونیستی راه را برای فعالیت‌های دوگانه ایران باز گذاشته شده است، به شرح زیر است. ساختگی بودن برخی از موارد این گزارش به حدی نمایان است که نشان می‌دهد این پایگاه کمترین آگاهی و اشرافی بر فضای مذاکرات نداشته است.

1- پارچین: تهران ملزم به پاسخگویی به سؤالات بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره سایت نظامی پارچین یا فراهم کردن دسترسی برای بازرسی از این سایت که مشکوک به آزمایش مواد منفجره مورد نیاز برای تولید سلاح هسته‌ای است، نخواهد بود. ایران اجازه دارد از بازرسی بازرسان آژانس از این سایت همچنان ممانعت کند و به آزمایش‌های خود ادامه دهد.

2- سایت‌های هسته‌ای مخفی: آخرین گزارش آژانس درباره "احتمال ابعاد نظامی" برنامه هسته‌ای ایران اشاره می‌کند: از سال 2002، آژانس به شدت نگران احتمال وجود تأسیسات مخفی و اعلام نشده هسته‌ای زیر نظر سازمان‌های وابسته است که احتمال می‌رود فعالیت‌های مرتبط با توسعه و تولید کلاهک موشک در آن صورت می‌گیرد.

بازرسان آژانس اطلاعاتی دارند که نشان می‌دهد فعالیت‌های مرتبط با توسعه مواد انفجاری هسته‌ای انجام شده است. این گمانه‌زنی‌ها با گزارش نوامبر 2011 تقویت شده است.

با وجود این، پیش‌نویس توافق موقت ژنو اعطای دسترسی به بازرسان آژانس برای بازرسی از تأسیسات و برنامه مخفی ایران بویژه برنامه مخفی غنی‌سازی اورانیوم را نادیده گرفته است. بنابراین، فاصله ایران تا نقطه "گریز هسته‌ای" تنها براساس اطلاعات موجود از سایت‌های غنی‌سازی نظنز و فردو و اطلاعاتی ناقص خواهد بود.

3- میلیاردها دلار پاداش برای عدم پایبندی: ایران براساس قطعنامه‌های پیشین شورای امنیت سازمان ملل در مورد برنامه هسته‌ایش، نسبت به تعهدات قانونی خود پایبند نبوده است و پنهان‌کاری‌هایش در این حوزه نمایان شده است. با این حال این تعدیل تحریم‌ها میلیاردها دلار در این توافقنامه درنظر گرفته شده است.

4- بمب‌های کثیف: این توافقنامه هیچ درخواستی برای توقف تولید بمب‌های کثیف نخواهد کرد، در عین حال که فعالیت‌های ایران طی سال‌های گذشته برای تولید سلاح‌های کشتار جمعی نیز بخشی از برنامه هسته‌ای این کشور شناخته می‌شود. ایران به مقدار کافی اورانیوم غنی‌شده و پلوتونیوم برای افزودن به سلاح‌ها و بمب‌های متعارف خود در اختیار دارد. این بمب‌ها می‌توانند به راحتی در شهرهای کشورهای غربی مورد استفاده قرار بگیرند بدون اینکه هیچ اثری از مهاجم باقی بماند.

5- تعلیق: باراک اوباما در کنفرانس خبری اعلام کرده است که هدف از این توافق در گام اول، کسب اطمینان از این است که مادامی که با ایران در حال مذاکره هستیم، برنامه هسته‌ای این کشور پیشرفت نخواهد کرد و در صورت امکان به عقب بازخواهد گشت. اما در پیش‌نویس توافق موقت هیچ تضمینی برای این ادعا وجود ندارد.

توافق موقت شش ماهه به ایران اجازه می‌دهد توانمندی ساخت بمب هسته‌ای را حفظ کند

6- اقدامات تنبیهی سخت: برای تضمین رسیدن به هدف اعلام شده از سوی باراک اوباما، توافقنامه ژنو باید اقدامات تنبیهی شدید برای نقض احتمالی بندهای مربوط به غنی‌سازی و راه‌اندازی نیروگاه آب سنگین اراک در نظر می‌گرفت. اما چنین اقداماتی در متن توافق پیش‌بینی نشده است.

7- سانتریفیوژهای غنی‌سازی: در توافقنامه موقت هیچ چشم اندازی درباره این مسأله وجود ندارد که ایران از فضای بوجود آمده در مذاکرات برای پیش‌برد برنامه هسته‌ایش استفاده نکند. برای این منظور، مکانیزمی برای تأیید اجرای تواقف غنی سازی و تولید سانتریفیوژهای جدید مورد نیاز است. ایران باید پروتکل الحاقی را امضا کند و آژانس را از هرگونه فعالیت غنی‌سازی و مرتبط با برنامه هسته‌ای از جمله ساخت تأسیسات جدید مطلع سازد.

به گزارش منابع اطلاعاتی دبکا، ایران مطلقاً تمام این الزامات را رد کرده است و شش قدرت جهانی نیز به جهت حفظ یکپارچگی ائتلاف خود، تمایلی برای اصرار بر آن نشان نداده‌اند.

8- عدم محدودیت: ایران در توافقنامه موقت ملزم به توقف تولید اورانیوم 3.5 درصد نشده است. همچنین محدودیتی برای تولید سانتریفیوژهای جدید نیز در این توافق وجود ندارد.

9- راه گریز ایران: در پایان دوره شش ماهه پس از توافق موقت، ایران ذخایر فعلی اورانیوم 3.5 درصد و سانتریفیوژهای خود را افزایش خواهد داد. تا آن زمان ایران ظریفیت خود برای تولید اورانیوم مورد نیاز برای ساخت یک سلاح هسته‌ای را با سرعتی به پیش برده است که آژانس و دستگاه‌های اطلاعاتی غربی قادر به تشخیص آن نخواهند بود.





نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    0 0
    اونا روغ میگن قبول ولی چرا حسن روحانی متن کامل را منتشر نمیکنه؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس