کد خبر 268991
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۳

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: یکی از مهمترین موضوعات در متن توافق ژنو نظارت بیشتر آژانس است که اوج آن پروتکل الحاقی بوده و این پروتکل نیز در اختیار مجلس است.

به گزارش مشرق به نقل از باشگاه خبرنگاران، علاالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به مناسبت 16 آذر ماه روز دانشجو در جمع دانشجویان، اساتید، کارکنان و برخی مسئولان استانی در دانشگاه آزاد یزد گفت: روز دانشجو یکی از روزهای گرانقدر تاریخ انقلاب اسلامی است و این روز تاریخ 60 ساله دارد.
 
وی افزود: روز دانشجو نشان داد که دانشجویان جزو پیشکسوتان استکبارستیزی هستند و باید به این آینده سازان افتخار کنیم.
 
نماینده بروجرد تاکید کرد: دانشجویان امروز سرزنده و پرنشاط هستند و هیچ نظامی در جهان وجود ندارد که راس آن نظام یعنی مقام معظم رهبری ساعت‌ها با دانشجویان جلسه گذاشته و به استدلال‌های آن‌ها گوش فرا دهد و انصافا این یک نعمت است که مدیون خون شهدا و حرکت عظیم حضرت امام هستیم.  
 
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه به مسئله هسته‌ای اشاره کرد و گفت: موضوع هسته‌ای به درازای عمر انقلاب قدمت دارد.
 
وی تاکید کرد: آن زمان که ما روزانه 6 میلیون بشکه نفت صادر می‌کردیم،  آمریکا، انگلیس، فرانسه و کشورهای غربی نمی‌گفتند چرا با وجود حجم عظیم سوخت فسیلی به انرژی هسته‌ای نیاز دارید ولی امروزه می‌گویند.
 
*دید غرب نسبت به مسائل هسته‌ای ایران سیاسی است

وی تصریح کرد: آلمانی‌ها قرار بود پس از پایان نیروگاه بوشهر دومین نیروگاه بوشهر را نیز بسازند، فرانسوی‌ها در دارخوین ساخت تاسیسات را اغاز کردند و آمریکا راکتور 5 مگاواتی تهران را برای ما ساخت و قرار بود 22 هزار مگاوات برای ما انرژی تولید کنند ولی پس از پیروزی انقلاب تصمیم آن‌ها برگشت و این نشان می‌دهد دید آن‌ها نسبت به مسئله هسته‌ای ایران سیاسی است.  
 
بروجردی به یک نکته دیگری اشاره کرد و گفت: قبل از انقلاب آن‌ها برای ما کمک هسته‌ای می‌کردند اما بدون دخالت کارشناسان ما به طوری که هیچ گونه علمی را در اختیار ما قرار نمی‌دادند ولی امروزه ما خودمان قادر به ساخت این تجهیزات هستیم.
 
*درخواست آمریکا از ایران برای کمک به سرکوب طالبان 

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: ما سال‌ها از طریق سفارت سوئیس که حافظ منافع آمریکا در ایران است با آن‌ها ارتباط داریم و زمانی یادداشت رسمی به ما دادند که آمریکا از دولت ایران در خواست کرد برای سرکوب طالبان اجازه دهد از فضای ایران استفاده شود ولی فرمانده کل قوا یک "نه" بزرگ به آن‌ها گفت بنابراین کشورهای دیگر چنین قدرتی ندارند.  
 
*فرمان اشاره‌ای آمریکا به اعضای گروه 1+5

بروجردی اظهار کرد: بارها دکتر جلیلی در جلسات کمیسیون به ما گفت که در مذاکرات 1+5 آمریکایی‌ها با اشاره چشم و ابرو به سایر اعضای گروه 1+5 دستور می‌دادند به انگلیس، آلمان و فرانسه و حتی روسیه و چین.  
 
وی اظهار کرد: آن زمانی که انقلاب ایران یک نهال بود حضرت امام گفتند آمریکا نمی‌تواند هیچ غلطی کنند و غلط هم نمی‌توانست انجام دهد و تنها کشوری که دارای بمب هسته‌ای است پاکستان است ولی آیا توانسته است از تمامیت ارضی خود دفاع کند.  
 
* به زودی اولینRQ70 ایرانی پرواز می‌کند

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه گفت: به زودی جهانیان شاهد پرواز اولین پهپاد RQ70 از نوع ایرانی خواهند بود و متخصصان می‌گویند تکنولوژی این پهپاد ما را 20 سال جلو انداخته است.  
 
وی تاکید کرد: سفارت آمریکا پس از این که متخصصین ما پهپاد RQ70 آمریکایی را سالم به زمین نشاندند درخواست دادند تا ایران این هواپیما را پس دهد ولی ما با اقتدار گفتیم پس نمی‌دهیم.  
 
*پهپادهای نشانده شده‌ای که خبر آن اعلام نشد

بروجردی اظهار کرد: البته پس از آن پهپادهای دیگری را نشاندیم ولی اعلام نشد.
 
نماینده بروجرد در ادامه تاکید کرد: این تصور غلطی است که آمریکا می‌تواند ایران را بمباران کند.
 
وی با بیان این که حزب الله ولیده ایران است گفت: در جنگ‌های 33 روزه، 22 روزه و 8 روزه رژیم صهیونیستی به عنوان چهارمین ارتش دنیا شکست خورد که نشان ضعف آن‌هاست.  
 
*از صفر تا صد دانش هسته‌ای در اختیار ماست

وی در ادامه در خصوص تفاوت مذاکرات هسته‌ای قبل از دولت یازدهم با حال حاضر گفت: در آن زمان ما دچار مشکل بودیم و این دانشی که امروز داریم به این صورت نداشتیم و به حمدالله امروزه از صفر تا صد دانش هسته‌ای در اختیار ماست.
 
وی تاکید کرد: امروز آمریکا می‌داند مقابل کشوری قرار دارد که چه بخواهد و چه نخواهد عضو باشگاه صلح آمیز هسته‌ای جهان است.  
 
*فردو صدها متر زیرزمین است

نماینده بروجرد اظهار کرد: آمریکایی‌ها اگر بخواهند هم نمی‌توانند کاری برای فردو انجام دهند سایت هسته‌ای فردو صدها متر زیرزمین است.
 
وی تاکید کرد: علت حمایت مقام معظم رهبری از تیم هسته‌ای آن است که اعضای این تیم در خط مقدم مبارزه با جبهه جهانی هستند.
 
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مورد این که آیا توافق ژنو "بُرد" بود یا "باخت" گفت: این یک داد و ستد و نرمش قهرمانانه است که تعدادی امتیاز گرفتیم و در قبال آن اقداماتی را پذیرفتیم که انجام دهیم.  
 
وی افزود: توقف 6 ماهه غنی‌سازی را پذیرفتیم، ما 20 درصد را برای راکتور تهران می‌خواستیم و در حال حاضر نیازی به این تولید نداریم تبدیل بخشی از غنی سازی به اکسید اورانیوم و بخشی از آن به 3.5 درصد از دیگر محور این توافق نامه است.  
 
*پروتکل الحاقی در اختیار مجلس است

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به مهمترین بحث موجود در توافق ژنو گفت: یکی از موضوعات مهم در این توافق نظارت بیشتر آژانس است که اوج آن پروتکل الحاقی است و این پروتکل در اختیار مجلس است و مجلس هم براساس منافع ملی در این زمینه تصمیم گیری خواهد کرد.
 
وی افزود: اما درقبال آن طرف غربی اصل غنی‌سازی ایران را پذیرفتند و این که بگوییم آیا باختیم یا بردیم همان تعبیر نرمش قهرمانانه تعبیر هوشمندی برای این موضوع است.  
 
وی تاکید کرد: شرایط امروز با شرایط قبلی پیگیری پرونده متفاوت است .
 
*مذاکره برای مذاکره خاصیت ندارد

وی تاکید کرد: دیدگاه تیم مذاکره کننده هسته‌ای این بود که از آرمان‌های ما دفاع کنند ولی مذاکره برای مذاکره که خاصیت ندارد.
 
وی افزود: دیپلماسی یک ابزار و یک هنر است که ما بتوانیم از این ابزار استفاده کنیم. 

 
*فریاد ظریف بر سر جان کری

وی در ادامه به نقل قولی از مسئولان تیم مذاکره کننده فعلی اشاره کرد و گفت: در جلسه‌ای اعضای مذاکره کننده گفتند در مذاکرات ژنو2 تقریبا تمام کارها به اتمام رسیده بود و به عبارتی 90 درصد مذاکرات پیشرفت داشت ولی فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه به دلایل واهی مذاکرات را برهم زد و در این جلسه آقای ظریف با صدای بلند بر سر جان کری فریاد زد و گفت وقتی به توافقات احترام نمی‌گذارید چرا وقت ما را می‌گیرید؟ که پس از جان کری در صفحه شخصی خود نوشت کسی تا به حال با من چنین برخوردی نداشته است.  
 
در ادامه بروجردی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان مبنی بر این که آیا تحریم‌ها ایران را به پای میزمذاکره کشاند یا خیر گفت: ما در مقابل دشمن رجز می‌خوانیم و در داخل سعی می‌کنیم واقعیت‌ها را ببینیم، واقعیت این است اگر تحریم‌ها نبود استعدادهای علمی کشور شکوفا نمی‌شد ولی معتقدیم تحریم‌ها آسیب نیز در پی داشته است و به دنبال آن هستیم این موضوع را به خوبی مدیریت کنیم.  
 
وی در ادامه این نشست گفت: فرض کنید در پایان شش ماه طرف غربی به توافق خود عمل نکند یا به دنبال زیاده خواهی باشند در آن وقت موضوع به راحتی منتفی خواهد شد چرا که هیچ امضایی پای سند وجود ندارد.  
 
نماینده بروجرد هم چنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر تاثیر ادعاهای حقوق بشری علیه ایران در پرونده مذاکرات هسته‌ای گفت: حقوق بشر ماجرای جدیدی نیست و سال‌هاست آن‌ها از این اهرم استفاده می‌کنند و به عبارتی حقوق بشر معنی خود را از دست داده است.  
 
*ادعاهای حقوق بشری غرب در روند مذاکرات تاثیر ندارد

وی تاکید کرد: وقتی آمریکا اعتراف می‌کند شکنجه گاه دارد،  پس چه ادعای حقوق بشری دارد و این چیز جدیدی نیست که در فضای مذاکرات تاثیر داشته باشد.
 
وی در ادامه و در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه چرا پس از توافقات ژنو 17 شرکت ما تحریم شد، گفت: اتفاقا این موضوع را پیگیری کردم و مسئولان امور خارجه گفتند این شرکت‌ها جزو شرکت‌هایی بودند که اسامی آن‌ها در لیست تحریم‌ها وجود داشت بلکه تحریم آن‌ها تمدید شده است.  
 
وی هم چنین در خصوص این پرسش که آوردن لفظ کمک انسان دوستانه در متن تفاهم نامه چه معنی دارد گفت: حضور ذهن ندارم چنین واژه‌ای در متن تفاهم نامه وجود داشته باشد.  
 
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان از دانشجویان، اساتید، روسای دانشگاه‌ها و سایر مسئولان حاضر در این مراسم تشکر کرد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
    0 0
    هنر كردي ؟؟؟
  • امير ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
    0 0
    نتيجه عملكرد ايشان بعنوان نماينده ايران در مورد افغانستان را مه بياد داريد ؟
  • یکتا ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
    0 0
    چرا شر و ور میگي ؟ ایرادش کو ؟
  • نه بزرگ ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
    0 0
    ننههه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس