ایران آمریکا

دو تحلیلگر آمریکایی می‌گویند: ایران در شطرنج منطقه‌ای در مقابل آمریکا پیروز شده است.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: دیویدای سنگر و استیون ارلانگر دو تحلیلگر ارشد امور خاورمیانه، در تحلیلی که از سوی نیویورک‌تایمز منتشر شده، نوشتند: حمله حماس به اسرائیل، تصورات و معادلات متعدی را که در ذهن مقامات آمریکایی بود، تغییر داد. بایدن و دستیاران امنیت ملی او چند ماه قبل بر این باور بودند که احتمال درگیری با ایران و نیروهای نیابتی‌اش به خوبی مهار شده است. تهران و واشنگتن پس از مذاکرات انجام شده، به توافقی دست یافته بودند که به آزادی ۵ آمریکایی زندانی در ازای ۶میلیارد دلار درآمدهای بلوکه‌شده ایران و تعدادی از زندانیان ایرانی انجامید. شبه‌نظامیانی که تهران از آنها در منطقه حمایت می‌کند، نسبتا آرام و ساکت به نظر می‌رسیدند. ایران حتی غنی‌سازی اورانیوم در سایت‌های هسته‌ای زیرزمینی‌اش را کند کرده بود.

اما حمله حماس در ۷ اکتبر و پاسخ اسرائیل، همه اینها را تغییر داد. اکنون مقامات آمریکایی و اسرائیلی و کشورهایی که برای حفظ جریان تجارت در دریای سرخ تلاش می‌کنند، با ایران تازه تهاجمی مقابله می‌کنند. پس از انجام حملات متعدد، از لبنان گرفته تا دریای سرخ و عراق، گروه‌های نیابتی دوبار در هفته گذشته با نیروهای آمریکایی درگیر شده‌اند. در همین حال، برنامه هسته‌ای ایران روی دور تند قرار گرفته است است.

مقامات اطلاعاتی آمریکا و اروپا می‌گویند که آنها معتقد نیستند که ایرانی‌ها خواهان درگیری مستقیم با ایالات متحده یا اسرائیل هستند. اما به نظر می‌رسد که ایرانی‌ها بیش از حد مایل به نشان دادن توانمندی‌های خود هستند که حملات را امکان‌پذیر کنند و هدف قرار دادن پایگاه‌ها و کشتی‌های آمریکایی حامل کالا و سوخت را هماهنگ کنند.

افزایش چشمگیر دامنه کمک‌های ایران به روسیه به پیچیدگی این مشکلات می‌افزاید. آنچه با ارسال قطره‌ای پهپادهای شاهد به روسیه برای استفاده علیه اوکراین آغاز شد، به سیل تبدیل شد. این بازتابی از پویایی قدرت به شدت تغییریافته است. ایران خود را منزوی نمی‌بیند. این کشور در ائتلاف با مسکو و چین، دو عضو شورای امنیت قرار دارد که در گذشته از واشنگتن در تلاش برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران حمایت می‌کردند. برجام پنج سال پیش توسط ترامپ به پایان رسید. ایران دو ابرقدرت را نه‌تنها به عنوان متحد، بلکه به عنوان مشتریانی که تحریم‌ها را شکست می‌دهند، در کنار خود دارد.

صنم وکیل، مدیر برنامه خاورمیانه و شمال آفریقا در چتم‌هاوس گفت: «من ایران را در موقعیت خوبی می‌بینم که آمریکا و منافع آن را در خاورمیانه مات کرده است. ایران در تمام مرزها فعال است، در برابر هر نوع تغییری مقاومت می‌کند و در عین حال در سطوح بسیار هشداردهنده، اورانیوم را غنی می‌کند.»

بایدن با هدف احیای توافق هسته‌ای ایران ۲۰۱۵ که ترامپ سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد، روی کار آمد. با مذاکراتی که انجام شد، ایران ملزم می‌شد که سوخت هسته‌ای تازه تولید شده خود را مانند سال ۲۰۱۵ به خارج از کشور ارسال کند اما تلاش‌ها به شکست انجامید. یک‌سال بعد، ایران برنامه هسته‌ای خود را تسریع کرد و برای اولین‌بار اورانیوم را با خلوص ۶۰‌درصد غنی‌سازی کرد. این اقدام حساب‌شده‌ای بود. با این حال، در تابستان ۲۰۲۳، برت مک گورک، هماهنگ‌کننده خاورمیانه‌ای بایدن، بی‌سروصدا دو توافق جداگانه را با ایران منعقد کرد. اولی، مبادله پنج زندانی آمریکایی در ازای چند ایرانی زندانی و انتقال ۶میلیارد دلار دارایی ایران از کره‌جنوبی به حسابی در قطر بود. توافق دوم نانوشته بود. بر اساس آن ایران غنی‌سازی را محدود و نیروهای نیابتی را کنترل می‌کرد تا بتوان در مورد یک توافق گسترده‌تر گفت‌وگو کرد. برای چند ماه به نظر می‌رسید که این توافق کار می‌کند.

مقامات اطلاعاتی آمریکا می‌گویند که ایران حمله حماس به اسرائیل را تحریک نکرده و احتمالا حتی در مورد آن چیزی به او گفته نشده است. اما به محض شروع جنگ علیه حماس، نیروهای نیابتی ایران وارد حمله شدند. حزب‌الله لبنان، تعداد زیادی راکت به سمت یک پایگاه نظامی اسرائیل شلیک کرد که آن را «واکنش اولیه» به ترور یکی از رهبران ارشد حماس در لبنان خواند. برخی در دولت اسرائیل، مانند وزیر جنگ، هشدار داده‌اند که اتفاقات در مورد حماس نباید با حزب‌الله تکرار شود. تصور می‌شود که حزب‌الله ۱۵۰هزار موشک را به سمت اسرائیل هدف گرفته و برخی از نیروهایش را برای تهاجم آموزش داده است. حزب‌الله یک عامل بازدارنده در برابر هرگونه حمله بزرگ اسرائیل به ایران است، با توجه به تلفاتی که هزاران موشک آن می‌تواند به اسرائیل وارد کند. نیروهای نیابتی ایران در عراق و سوریه بیش از ۱۰۰ حمله به آمریکایی‌ها انجام داده‌اند.

قسمتی دیگر درگیری با فوری‌ترین تأثیر جهانی، در دریای سرخ متمرکز شده، که ارتش یمن‌، کشتی‌های اسرائیلی را هدف قرار می‌دهد. مرسک، یکی از بزرگ‌ترین کشتی‌های حمل‌ونقل جهان، تمام ترانزیت‌ها از طریق دریای سرخ را به حالت تعلیق درآورده است. آمریکا ماتریس بازدارندگی ایجاد کرده، اما حضور این ناوها و نیروهایش، آمریکا را بیشتر در معرض دید قرار می‌دهد و می‌تواند محرکی برای تشدید تنش باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 27
  • IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
    39 8
    بر گرفته از کتاب دلفین های پرنده ...اثر ژول ورن
    • DE ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
      11 5
      به مار پله بیشتر می خوره
    • SE ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
      7 9
      فعلا فقط حماس . آنهم ضعیفترین حلقه مقاومت ارباتان را مات و مبهوت کرده و به خونریزی سقط جنین دچار کرده و یمن تحت محاصره دریای سرخ را برای اربابانتان آتشین کرده و بر طبل اعلام پلیدی و ددمنشی اربابتان آنچنان در حال کوبیدن است که خود اربابتان قافیه را باخته و در مقابل بیداری مردم خودشان از پلیدی دولتمردان و سگیونیستها دست به اخراج حامیان مردم فلسطین و حماس زده اند و جنایتکارانی که تا دیروز مردم مظلوم زخم خورده از نازیسم معرفی میشدند و در نظر مردم جهان محق به داشتن کشور و آنهم در سرزمین فلسین بودند امروز در نظر مردم، جنایتکاران و کفتهارهای خونخوار و پلیدی هستند که سرزمین مردم فلسطین را غصب کرده و آنان را قتل عام میکند. حالا تو برو قصه دلفینهای پرنده اثر دول ژول ورور رو بخون!
    • ناشناس IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
      1 3
      حالا تو چرا آتیش گرفتی ؟
    • IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
      1 4
      واقعیت تلخه برای غربگداهای کاسه لیس
  • IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
    42 13
    اوی نیویورکیه اونی که مات شده اکثر مردم ایرانن که تو اجاره خونه و خرج خورد و خوراکشون موندن. تو دیگه نمک نریز
    • IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
      7 15
      حرف نیویورک تایمز و نشریات و رسانه های غربی برای غربگداها حکم وحی منذر رو داشت چی شده حالا؟
    • IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
      6 2
      تویی که برعلیه بقول خودت غربگدا یان حرف زدی و خودتو دشمن غرب می‌دونی چه جوری روت شده اینو بنویسی تو که میگفتی همه حرفهای غرب دروغه چی شد که اینو باور کردی حالا که پوتین هم توی کاسه تون گذاشته با افتخار از تحلیل های غربی ها صحبت می‌کنید و ....
    • IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
      1 2
      خودت میگی غربگدا، دیگه توضیح لازم نداره، منظور مزدور و ماله کش غرب هست به هر قیمت، میبینی که !!
  • IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
    28 3
    فعلا که من بازنشسته کیش و مات شدم گوربابای نیویورک تایمز و امریکا و کل ظالمان دزد و بیشرف
    • IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
      1 5
      فقط اینجا گور بابای نیویورک تایمز یا وقتی راجع به ایران هم چیز منفی مینویسه میگی گور باباش؟؟!
    • IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
      1 5
      فقط اینجا گور بابای نیویورک تایمز یا وقتی راجع به ایران هم چیز منفی مینویسه میگی گور باباش؟؟!
    • IR ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
      0 0
      احسنت.البته ساندیس خور جماعت به این گزارش های آمریکایی استناد میکند، ولی به بقیه گزارش های شان خیر
  • CA ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
    4 2
    اين نيويورك تايمز هم ميدونه دقيقا چي بايد بگه اين سياست امريكاست كه از دشمن تعريف كنه بيخودي بعد برات داره
  • IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
    22 1
    در این شطرنج مردم بیچاره کیش مات میخ کوبی شده اند و مفخورهای این کشور دائما دارن سرباز میرسونن و وزیر وارد بازی می کنن.
  • IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
    18 2
    یه رفیق داشتم وقتی ازم تعریف می‌کرد بیشتر ازش میترسیدم. همیشه بعدش یه بلایی سرم می‌آورد.
    • IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
      1 0
      کار این مدل رفیقها را نباید راحت راه انداخت مثلا هر وقت رای یا تایید لازم داشت کارش را راه ننداز
  • جواد IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
    2 4
    من به شخصه به سیاستهای کشورم ایمان دارم و مسولین نظامی و انتظامی کشورم را ستایش میکنم. به کوری چشمان دشمنان کشور عزیزم ، ایران
    • IR ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
      0 0
      بنازم قدرت ساندیس ها را چلو کباب و مرغ و دیس ها را
  • IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
    4 1
    روزنامه کیهان این تحلیلگران تخیلی رو از کجا پیدا می کنه؟
  • س ح IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
    1 1
    این همه کار فقط با کاردانی ، رشادت ،خلوص والبته شهادت امثال حاج قاسم بوجود آمده که شکر خدا فعلا رو به برکت است
  • TR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
    1 0
    حالا یه وقت عصبانی نشه و بزنه زیر میز ؟!!!
  • Hamid IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
    1 0
    به این امریکایی ها بدبخت و بیچاره بگین برن جای دیگه بازی کنن وگرنه توپشونو پنچره میکنم ابراهیم ما داره درس میخونه میخواد دکتر بشه برین مزاحمهما در خون خودتون بازی کنید
  • IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
    0 1
    متاسفانه آن بخش که مردم مظلوم غزه هر روز شهید می شوند، ناراحت کننده ترین بخش کار است
  • IR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
    0 0
    باشه.شما میگین مات کرده ما هم میگیم مات کرده.ولی بیشتر شبیه اچمز شدن دوطرفه تا مات شدن یه طرف.
  • IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
    1 0
    باز شروع به تعریف از خودتون کردید یادتون رفته نقطه ضعفتو نه
  • ناشناس IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
    1 0
    ظاهرا من هم مات شدم نمیدونم چی بنویسم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس