انتقاد ایران از حمایت بی‌شائبه آمریکا از جنایات اسراییل

نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل متحد گفت: بدون حمایت آمریکا، اسرائیل در ادامه اقدامات خشونت‌آمیز و نسل‌کشی خود علیه مردم فلسطین با مشکلاتی جدی مواجه خواهد بود.

به گزارش مشرق، نماینده جمهوری اسلامی ایران در نیویورک در سخنرانی خود در صحن مجمع عمومی سازمان ملل با اشاره به سوءاستفاده آمریکا از وتو و مخالفت با آتش بس در نوار غزه اظهار داشت: «علیرغم درخواست‌های مکرر جامعه بین‌المللی از شورای امنیت برای انجام تعهداتش و توقف خونریزی در غزه، این سازمان بار دیگر تنها به دلیل مخالفت ایالات متحده با برقراری آتش بس، از اجرای وظایف خود بازمانده است. ممانعت ایالات متحده از اجرای وظایف شورای امنیت وفق منشور ملل متحد، عمیقاً در تضاد با درخواست‌های جهانی برای پایان دادن به خونریزی است، طبیعت ذاتی بشر برای حفظ جان انسان‌ها را به چالش می‌کشد، و اصول اساسی حقوق بین الملل، از جمله حقوق بشردوستانه و حقوق بشر را نقض می‌کند.»

وی همچنین با اشاره به انتصاب خانم سرگید کاگ، به عنوان هماهنگ کننده ارشد بشردوستانه و بازسازی غزه اظهار داشت: «ما امیدواریم که مکانیسم نظارتی تازه تأسیس، وظایف خود را به نحو احسن و بدون معانعت و یا دخالت رژیم اسرائیل انجام دهد. در عین حال جمهوری اسلامی ایران معتقد است که تنها راه عملی برای ادامه، جلوگیری و توقف تجاوز جنایتکارانه و نسل کشی علیه غیرنظامیان بی گناه غزه، برقراری آتش بس پایدار و بادوام، اطمینان از دسترسی به کمک‌های بشردوستانه و توقف جنگ و جلوگیری از آوارگی اجباری مردم در نوار غزه است.»

سعید ایروانی، نماینده دائم کشورمان همچنین با اشاره به رنج روزافزون مردم غزه اظهار داشت: «دولت ایالات متحده با یک انتخاب حیاتی روبرو است: می‌تواند به مسیر فعلی سیاست‌های غلط خود ادامه دهد و یا می‌تواند از حمایت بی قید و شرط از اسرائیل اجتناب کند. بدون چنین حمایتی، اسرائیل در ادامه اقدامات خشونت‌آمیز و نسل‌کشی خود علیه مردم فلسطین با مشکلاتی جدی مواجه خواهد بود»

اولین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در سال جاری میلادی، روز سه شنبه ۱۹ دی ماه ۱۴۰۲، به منظور بررسی استفاده آمریکا از وتو برای ممانعت تصویب اصلاحیه پیشنهادی روسیه به قطعنامه ۲۷۲۰ شورای امنیت برگزار گردید. اصلاحیه مذکور در نشست ۲۲ دسامبر شورای امنیت مطرح گردیده و خواستار درخواست توقف پایدار درگیری‌ها در غزه بود، که با مخالفت و وتوی آمریکا به عنوان عضو دائم شورای امنیت ناکام ماند. در نشست مجمع عمومی سازمان ملل نماینده آمریکا، در مواضعی منفعلانه و با ندیده گرفتن موضع یکپارچه بین المللی در خصوص ضرورت برقراری آتش بس در نوار غزه، پیشنهاد ارائه شده توسط روسیه را اقدامی در جهت مخالفت با دیپلماسی یکجانبه آمریکا برای حل بحران دانست. بی عملی شورای امنیت و ناتوانی این نهاد از برقراری آتش بس در نوار غزه -که تنها بدلیل حمایت بی دریغ آمریکا از جنایات اسرائیل صورت می‌پذیرد- مورد انتقاد عمده هیات‌های حاضر در نشست مجمع عمومی قرار گرفت.

لازم به ذکر است پیشتر در ماه دسامبر، مجمع عمومی سازمان ملل با ۱۵۳ رای مثبت در مقابل تنها ۱۰ رای منفی، قطعنامه پیشنهادی اتحادیه عرب متضمن درخواست برقراری آتش بس بشردوستانه را به تصویب رسانده بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس