مسیرانتخاب| اصلاحات با روحانی از بحران انفعال خارج می‌شود؟

جبهه اصلاحات و اعتدال تلاش دارند راهی برای ورود به مجلس پیدا کنند اما این مسیر با یک بحران مواجه است!

یه گزارش مشرق، با اتمام مرحله پیش ثبت نام‌ها برای انتخابات مجلس، فعالیت و جلسات احزاب و گروه‌های مختلف سیاسی برای حضور در این دوره از انتخابات انسجام بیشتری به خود گرفته است. در این میان اصلاح طلبان و جریان موسوم به اعتدال نیز فعالیت‌های خود را آغاز کرده اند.

جلسات انتخاباتی کلید خورد!

جلسات اصلاح طلبان و حامیان رئیس جمهور دولت های یازدهم و دوازدهم به صورت منظم در حال برگزاری است. البته جلسات محفلی رئیس دولت یازدهم و دوازدهم تقریبا از سه ماه پیش آغاز شده و خرداد ماه بود که اخباری درباره جلسه حسن روحانی، محمد خاتمی، حسن خمینی و علی‌اکبر ناطق نوری در منزل روحانی واقع در ولنجک تهران منتشر شد. در همان زمان هم روزنامه ایران نوشت که مباحث سیاسی انتخابات آتی، موضوع آن جلسه بوده است.

البته بعد از انتشار این خبر برخی چهره های اصلاح طلب مانند غلامحسین کرباسچی و معصومه ابتکار سعی کردند که به نحوی خبر را تکذیب کنند، اما جواد امام مدیرعامل بنیاد باران (وابسته به رئیس دولت اصلاحات) در گفت وگویی با ایلنا برگزاری این جلسه را تائید کرد.

در جلسه اخیر کارگزارانی‌ها با روحانی چه گذشت؟

در ادامه جلسات رئیس دولت های یازدهم و دوازدهم با وزرا و مسئولان این دولت‌ها و طیف های مختلف جریان اصلاح طلب، اخیرا هم اعضای حزب کارگزارن با روحانی دیدار کردند.

براساس روایتی که قوچانی از جلسه منتشر کرده، در ابتدای این دیدار سیدحسین مرعشی، دبیرکل حزب کارگزارن سخن می‌گوید. مرعشی معتقد است که از سوی حاکمیت هیچ علامتی به جامعه برای دعوت به مشارکت و رقابت در انتخابات داده نمی‌شود و از این موضوع گلایه می کند.

فاطمه سعیدی، نماینده مجلس دهم و عضو حقیقی جبهه اصلاحات نفر بعدی است که در این جلسه سخن می گوید. وی با اشاره به سابقه‌ی فرهنگی خود انتقاداتش به وزیران آموزش‌وپرورش و شخص روحانی را یادآوری می کند و از حضور «مردانه» روحانی در مجلس پس از پیروزی در انتخابات ۹۶ یاد می گوید، اینکه روحانی هیچ زنی را به عنوان وزیر همراه خود نیاورد. سعیدی سپس وارد مباحث سیاسی روز و انتخابات می شود و از نگاه جامعه و جبهه اصلاحات به این موضوع می گوید.

در ادامه محمد عطریان‌فر، رئیس اسبق شورای شهر تهران هم تحلیلی اجتماعی، فرهنگی از جامعه‌ی ایران ارائه می کند و می گوید که نگران حذف طبقه متوسط در دانشگاه، اقتصاد، صنعت و دیگر ارکان جامعه است! عطریان‌فر با یادآوری نقش‌آفرینی هاشمی‌رفسنجانی به روحانی می گوید که در اواخر ریاست جمهوری شما از جنابعالی خواستم با پایان دوره‌ مسوولیت از سیاست کناره‌گیری نکنید و اکنون با مجموعه مواضع و جلسات شما خوشحالم که در جامعه حضور دارید. مردم از شما انتظار کنشگری دارند. عطریان‌فر سپس از کارنامه دولت‌های موسوی در دفاع مقدس، هاشمی رفسنجانی در سازندگی، خاتمی در اصلاحات و روحانی در برجام دفاع می کند و می گوید که با وجود انتقادات درست اما در مجموعه از این ۴۵ سال حکومت جمهوری اسلامی می‌توان حداقل از ۳۲ سال عملکرد این دولت‌ها به صورت نسبی دفاع کرد.

آخرین کارگزارانی که قبل از روحانی سخن می‌گوید محسن هاشمی، رئیس سابق شورای شهر تهران است؛ محسن هاشمی می گوید: آنچه امروز مشاهده می‌شود نوعی انفعال سیاسی است که نیاز به ابتکار عمل دارد. رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی تاکید می کند که جامعه هم نسبت به دولت و حاکمیت و هم نسبت به اپوزیسیون و اصلاحات منتقد است اما هیچ راهی برای توسعه کشور را هم نمی‌بیند. در جلسات رهبران اصلاحات هم جز خبر گعده‌های سیاسی چیزی به بدنه جامعه متصل نمی‌شود. انفعال در سطوح بالا و انفعال در سطوح بدنه سبب می‌شود قشر میانی جامعه هم نتواند درباره مسائلی مانند انتخابات تصمیم درست بگیرد.

انتخابات؛ محور نشست اصلاحات با روحانی؟!

علی محمد نمازی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس درباره این دیدار گفت: این جلسه به همت کمیته سیاسی حزب کارگزان برگزار شد و آقای روحانی در این جلسه گفتند که امیدواریم که در ماه های آینده تا انتخابات تحولاتی ایجاد بشود تا زمینه های مشارکت حداکثری فراهم شده و مردم پای صندوق های رای بیایند.

وی افزود: این جلسه برای برنامه ریزی برای انتخابات پیش رو نبود، و صرفاً یک دیدار عادی بوده که کمیته سیاسی حزب برگزار کرده بود.

نمازی یادآور شد: این جلسه اصلا انتخاباتی نبوده و با قصد خاصی برگزار نشده چرا که هنوز کمیته سیاسی حزب مشغول بررسی فضای کشور و کلیات انتخابات است و هنوز تصمیم نهایی در باره ورود و یا عدم ورود کارگزاران به انتخابات را نگرفته است.

توصیه روحانی به کارگزاران: شرکت کردن در انتخابات بهتر از شرکت نکردن است

اگرچه نمازی به فارس گفت که این جلسه رویکرد انتخاباتی نداشته اما سید افضل موسوی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی درباره دیدار اخیر اعضای کمیته سیاسی این حزب با حسن روحانی می گوید: داغ‌ترین موضوع ملاقات‌های این ایام مسئله انتخابات است؛ این‌که شخص ایشان ورود خواهند کرد به عرصه انتخابات خبر خاصی به ما نگفتند اما توصیه‌شان دقیقاً این بود که شرکت کردن بهتر از شرکت نکردن است.

وی با بیان اینکه کارگزاران با سایر بزرگان سیاسی نیز دیدار خواهند داشت تا بتوانند به برگزاری انتخابات پرشور کمک کنند، تاکید می کند که موضع فعلی همان موضعی است که پیش‌تر آقای مرعشی مطرح کرده بودند و در حال بررسی هستیم؛ شرکت قطعی در انتخابات بستگی به شرایط دارد؛ اگر بتوان بزرگان را متقاعد کرد و شرایط فراهم شود می‌توان به شرکت در انتخابات امیدوار بود.

محمد قوچانی رئیس کمیته سیاسی حزب کارگزاران سازندگی تیتر «عبور از انفعال» را برای تشریح این جلسه انتخاب کرده و می نویسد: این اولین جلسه از جلسات مصوب کمیته سیاسی حزب کارگزاران سازندگی برای تصمیم‌گیری درباره انتخابات مجلس دوازدهم بود که قرار است با رهبران اصلاح‌طلب و اعتدال‌گرا، به خصوص آقایان خاتمی، سیدحسن خمینی، حسن روحانی، علی‌اکبر ناطق‌نوری، عبدالله نوری، اسحاق جهانگیری، بهزاد نبوی و... برگزار شود که اولین جلسه آن با رئیس پیشین جمهوری در ۳ مهر ماه برپا شد. هدف کارگزاران از این جلسات رایزنی و کمک به جمع‌بندی اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان برای تصمیم‌گیری در مورد انتخابات آینده است

جلسات روحانی با اصلاح طلبان چگونه برگزار می شود؟

سایت مشرق درباره این جلسات نوشته است: این جلسات در ابتدا با پیشنهاد اسحاق جهانگیری شکل‌گرفته و در ابتدا حسن روحانی از حضور در این نشست‌های دوره‌ای امتناع داشته اما به‌مرور متوجه شده برگزاری آن اثر رسانه‌ای داشته و می‌تواند به «بازسازی گفتمانی» میانه‌روها و اصلاح‌طلبان کمک کند.

حسن روحانی البته نوروز امسال هم با جمعی از وزیران و استانداران دولت‌های یازدهم و دوازدهم دیدار کرده بود و در این دیدار هم اشاره ای به اهمیت انتخابات اسفند ماه سال جاری می کند و می گوید که « سال ۱۴۰۲ سال امتحان بزرگ برای جمهوری اسلامی است. می‌بینیم انتخابات درستی برگزار می‌شود یا سلیقه سال‌های ۹۸ و ۱۴۰۰ ادامه می‌یابد. چشم دنیا به ایران دوخته می‌شود که آیا تحولی رخ می‌دهد؟ البته قانون اساسی، اصول انتخابات درست را نشان داده است. رفتار و روند ماه‌های اول سال نشان می‌دهد دنبال تحول هستیم یا نه؟ ...»

برخی از چهره های سیاسی معتقدند این اظهارات روحانی نشان می دهد وی از همان ایام بحث حضور در انتخابات اسفندماه را مورد توجه قرار داده بود.

تلاش روحانی برای جلب توجه رسانه‌ها

حسن روحانی که پس از پایان دوران ریاست جمهوری اش حدود دو سال بود در تیررس رسانه ها قرار نمیگرفت، به نظر می‌رسد این روزها به دنبال این است که توجه رسانه ها را به خود جلب کند. اظهارات حسن روحانی درباره توقف همکاری تعدادی از دانشگاه ها با برخی اساتیدی که گفته شده توان علمی لازم را نداشته اند، را می توان در این پازل تعریف کرد و بسیاری از کارشناسان هم معتقدند این رویکرد روحانی با نگاه به انتخابات آتی است.

بحران در اصلاحات!

آنگونه که مشخص است اظهارات روحانی و اصلاح طلبان در این جلسات بیشتر پیرامون انتخابات آینده است و اگر چه برخی از اصلاح طلبان سعی دارند اینگونه القا کنند که در این جلسات بحثی درباره انتخابات نمی شود اما اخباری که از این نشست ها بیرون می آید بیانگر آن است که جبهه اصلاحات و اعتدال تلاش دارند راهی برای ورود به مجلس پیدا کنند. اما این مسئله با یک بحران مواجه است: هم باید برای نظام شرط و شروط بگذارند و به بهانه تایید صلاحیت ها ژست مخالفت با نظام را حفظ کنند و هم باید در همین نظام وارد چارچوب حکمرانی بشوند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
    0 0
    بزرگترین بحران اصلاحات، بی آبرویی است که آن هم دوستان غربی شان با پاره کردن برجام نصیبشان کردند.
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
    0 2
    بهمن 88 سازمانهای نظرسنجی امریکا صحت نتیجه انتخابات 88 را تایید کردند کسی خبردار نشد
  • پدی ازپیج همسایه🙂 IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
    0 0
    خدا کند فقط روهانی در انتخابات خبرگان رای نیاورد. وجودش در این مجلس مهم بسیار خطرناک است
  • IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
    1 0
    بنظرم با این دست فرمون که می رید و می روند بزودی حسین شریعتمداری هم جزو اصلاح طلبان معرفی می گردد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس