محمدرضا خباز

عضو حزب اعتماد ملی و از مدیران معاونت پارلمانی دولت روحانی پیشنهاد کرد اصلاح‌طلبان و طیف موسوم به اعتدال در انتخابات مجلس ائتلاف کنند.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت:

محمدرضا خباز که سابقه نمایندگی مجلس را هم دارد و در انتخابات ثبت‌نام کرده، می‌گوید اگر اصلاح‌طلبان و اعتدالیون برای انتخابات مجلس دوازدهم ائتلاف کنند می‌توانند لیستی ۳۰ نفره در تهران ارائه دهند و افرادی مانند مسعود پزشکیان وارد مجلس دوازدهم شوند.

وی به خبرآنلاین گفت: اصلاح‌طلبان اکنون به دو قسمت تقسیم شدند؛ یک قسمتی که اکثریت هستند یعنی ۲۵ حزب و در بیانیه‌ای اعلام کردند و آقای جواد امام هم به عنوان سخنگو بیان کرد که هیچ توصیه‌ای برای حضور یا عدم حضور در انتخابات برای کاندیداها ندارند.

وی افزود: از سویی ۵ حزب هم از جمله احزاب اعتماد ملی، کارگزاران سازندگی، مردم‌سالاری، ندای ایرانیان و حزب کار و خانه کارگر به کاندیداهایشان اعلام کردند که هرکس در خودش می‌بیند که برای حضور در انتخابات آمادگی دارد، شرکت کند. یعنی این ۵ حزب پیشنهاد دادند اگر کسی در خود آمادگی کاندیداتوری می‌بیند حضور یابد.

این فعال اصلاح‌طلب تصریح کرد: بنابراین من پیش‌بینی می‌کنم که مثل انتخابات دور گذشته شود؛ یعنی اصلاح‌طلبان با عنوان مجموعه اصلاح‌طلبان در انتخابات با این حال و هوایی که نشان داده می‌شود، رسما کاندیدا برای همه کرسی‌های کشور نخواهند داشت، به جز همین ۵ حزب از اصلاح‌طلبان، اینها هم دور گذشته به صحنه آمدند اما موفق به حضور در مجلس نشدند.

به گفته خباز، ۴ یا ۵ اصلاح‌طلبی که اکنون در مجلس یازدهم حضور دارند که شاخص آنها مسعود پزشکیان است نیز در اثر حمایت حزبی رای نیاورده، بلکه در اثر جایگاه خودش و شناختی که مردم آن مناطق از ایشان داشتند منتخب شده است.

عضو حزب اعتماد ملی گفت: من نظرم این است که اصلاح‌طلبان اگر این فرصت را مغتنم بشمارند و تلاش کنند به جای یک آقای پزشکیان ۳۰ تا ۵۰ تا آقای پزشکیان در مجلس داشته باشند، می‌توانند در سرنوشت کشور مؤثر باشند، اگر حتی قدم‌های مثبتی نتوانند بردارند می‌توانند جلو قدم‌های منفی را بگیرند؛ یعنی این طرح‌هایی که الان شما می‌شنوید در ظرف این ۳ سال داده شد و خیلی از اینها منطقی نبود اما رای مجلس بود، چنین افرادی می‌توانستند مانع رای‌آوری شوند.

خباز خاطرنشان کرد: حضور همین تعداد نماینده می‌تواند باعث شود طرح‌های کم ارزش و بلکه بی‌ارزش در مجلس رای نیاورد بنابراین حداقل وجود چند نماینده مقاوم و کارکشته می‌تواند در جلوگیری از تصمیمات ناروا و غیرکارشناسی و تصمیماتی که به ضرر مردم است، تاثیرگذار باشد.

وی که در مرحله پیش‌ثبت‌نام تایید شده، اظهار کرد: اصلاح‌طلبان می‌توانند با اعتدالیون در تهران ائتلاف کنند و لیستی ۳۰ نفره ارائه دهند.

خباز گفت: اگر مشارکت پایین باشد، احتمالا بعید است که لیست اصلاح‌طلبان رای بیاورد. اما اگر به هر دلیلی مردم رغبت کنند و از این مجلس فعلی که تصمیماتی ناروا و ضدمردمی را گرفت عبرت بگیرند و بگویند اگر ما شرکت نکنیم ممکن است مجلس بعدی از این مجلس هم ضعیف‌تر باشد و در عین حال تصمیمات آن مجلس آینده هم برای سرنوشت همین ملت و مردم خواهد بود، پای صندوق‌ها بیایند، احتمال این‌که لیست ترکیبی اصلاح‌طلبان و اعتدالیون رای بیاورد وجود خواهد داشت.

استاندار سمنان در دولت یازدهم با انتقاد از زدن «انگ تحریم» به اصلاح‌طلبان، گفت: مهم این است که این برچسب‌ها به این افراد نمی‌چسبد چون شرکت به عنوان کاندیدا یک حق است، یک تکلیف که نیست؛ یعنی واجب نیست همه شرکت کنند. یک حق است هرکس خواست می‌تواند از این حقش استفاده کند هرکس نخواست استفاده نمی‌کند. بنابراین اینهایی که با برچسب و انگ زدن و با انگ تحریم می‌خواهند اصلاح‌طلبان را به قول خودشان همیشه از صحنه خارج کنند، سخت دراشتباهند و این اتفاق نخواهد افتاد.

وی درباره راه‌های افزایش اقبال عمومی به اصلاح‌طلبان گفت: این، با داشتن برنامه ممکن است. اگر اصلاح‌طلبان یک برنامه مختصر و قابل فهم ارائه کنند (نه یک متنی سنگین و قلمبه و سلمبه‌ای که قابل درک و قابل فهم برای همه نباشد) یک برنامه کوتاه چندبندی به مردم ارائه شود که اگر ما رای بیاوریم و اکثریت مجلس را داشته باشیم، این برنامه را دنبال خواهیم کرد اما اگر هم رای نیاوریم و اکثریت مجلس را به عنوان اثرگذار در دست نداشته باشیم، حداقل از حقوق شما و حقوق شهروندی شما دفاع می‌کنیم.

یادآور می‌شود بر اساس برخی گزارش‌ها دست‌کم ۸۰ نفر از افراد وابسته به طیف اصلاح‌طلبان در مرحله پیش ثبت‌نام انتخابات نام نویسی کرده‌اند. برخی محافل اصلاح‌طلب هم می‌گویند افرادی مانند جهانگیری، روحانی، عارف و لاریجانی در حال انسجام بخشیدن به ستادها و نامزدها هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس