بهزاد نبوی رئیس دائمی نهاد اجماع‌ساز اصلا‌ح‌طلبان شد

خبرگزاری وابسته به برخی مدیران دولت روحانی می‌گوید برخی اصلاح طلبان در زمین اصولگرایان بازی می‌کنند و اختلافات در جبهه اصلاحات بعد از ریاست آذر منصوری تشدید شده است.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت:

روحانی اخیرا در دیدار اعضای حزب کارگزاران سخنانی گفت که ادامه فعالیت چراغ خاموش وی و هم‌طیفانش در تدوین فهرست‌های انتخاباتی بود. او گفت: سکوت منفعلانه و اعتراض خیابانی چاره‌ساز نیست و صندوق رای و انتخابات راه‌حل نهایی است. و این که «اگر بدانیم فداکاری ما اثر مثبتی برای نظام دارد باید فداکاری کنیم».

به گفته وی: تجربه نشان داده اعتراضات خیابانی و یا سکوت منفعلانه هیچ وقت به نتیجه نرسیده است؛ کنشگری دقیق و فعال و مشارکت سیاسی قطعا امری به مراتب سخت‌تر از اعتراض خیابانی و سکوت منفعلانه خواهد بود. از این نظر صندوق رای و انتخابات راه‌حل نهایی است. شرایط واقعا سخت است، اما مهم‌ترین موضوع اقناع مردم به مشارکت در انتخابات است تا تجربه دو انتخابات ۱۳۹۸ و ۱۴۰۰ تکرار نشود.

این سخنان در حالی است که بنابر اظهارات برخی رسانه‌ها و فعالان اصلاح طلب، دست کم پنج حزب وابسته به این طیف به همراه کسانی چون جهانگیری و روحانی و عارف و لاریجانی افرادی را برای ثبت نام انتخاباتی گسیل کرده‌اند و دست کم ۸۰۰ نفر از طیف اصلاح طلبان نامزد انتخابات شده است و این در حالی است که طیف تندرو در جبهه اصلاحات خواستار تحریم انتخابات بوده چنان‌که ۱۵ حزب آنها با ۱۶ حزب دیگر برای حضور در انتخابات ۱۴۰۰ همراهی نکردند.

۱۶ حزب اصلاح طلب به همراه خاتمی در آن انتخابات از همتی حمایت کرده بودند.

در این شرایط خبرگزاری خبرآنلاین در گزارشی نوشت: «اختلافات در جبهه اصلاحات خاصه بعد از ریاست آذر منصوری بر آن بیش از آن‌که سوژه مورد علاقه اصلاح طلبان باشد از سوی برخی رسانه های حامی دولت و اصولگرایان برجسته شده است.

هنوز ۶ ماه تا موعد انتخابات مجلس مانده و به نظر نمی‌رسد که اصلاح‌طلبان بخواهند و مهم‌تر بتوانند نقش‌آفرینی تعیین‌کننده‌ای داشته باشند. این موضوع پس از آن مطرح شد که رئیس جبهه اصلاحات تغییر کرد که این موضوع باعث بروز انتقاداتی در میان اصلاح‌طلبان شد. ریاست آذر منصوری به مذاق چه کسانی خوش نیامد؟ اوایل تیر ماه گذشته انتخابات جبهه اصلاحات برگزار شد و با رای اعضا «آذر منصوری» جایگزین «بهزاد نبوی» شد. این تغییر اما به مذاق برخی از اصلاح‌طلبان خوش نیامد. بیشتر افرادی که نسبت به این انتخاب واکنش منفی داشتند، از طیف کارگزاران و چهره‌های همسو با آنها بودند.

حالا سه ماه بعد از انتخابات ریاست جدید جبهه اصلاحات، حواشی این جابجایی همچنان ادامه دارد، در جدیدترین مورد، غلامحسین کرباسچی از چهره‌های شاخص حزب کارگزاران، باز هم به این ماجرا اشاره کرده است، او کنار رفتن بهزاد نبوی و سر کار آمدن آذر منصوری را یک «خسران» برای اصلاح‌طلبان دانسته است. کرباسچی در اظهاراتی به تندی نسبت به انتخاب منصوری انتقاد کرده و گفته «این‌که اصلاحات از نبوی عبور کرد و یک خانم را در این مقام از حزب اتحاد گذاشت، یک خسران برای اصلاح‌طلبان است.»

خبرآنلاین افزود: برخی ناظران معتقدند در میان اصلاح‌طلبان آن طیفی که به دنبال حضور در حاکمیت هستند، در دسته منتقدان انتخاب آذر منصوری قرار دارند. با نگاهی به منتقدان، نام حزب کارگزاران و برخی چهره‌هایی که برای انتخابات مجلس آستین بالا زده بودند، در میان منتقدان دیده می‌شود. برخی دیگر از چهره‌هایی که با برند اصلاح‌طلب در سیاست حضور دارند نیز بر همین منوال حرکت می‌کنند؛ به عنوان مثال محمدعلی وکیلی نماینده مجلس دهم نیز گفته بود که «وقتی آقای نبوی از ریاست جبهه اصلاحات می‌رود، معنایش این است که کف و سقف جریان اصلاحات با یک دیگر خیلی فاصله گرفته است».

در همین حال، روزنامه سازندگی به قلم محمد قوچانی درباره چگونگی حضور محتمل حزب کارگزاران در انتخابات نوشت:صورت حضور در انتخابات می‌تواند الف. حضور انفرادی حزب کارگزاران باشد که کمیته سیاسی به آن رای منفی داده است اما اشکال حضور ائتلاقی حزب نیز منطقاً در چهار صورت ممکن است: یکم. در قالب جبهه اصلاحات که سازوکار طبیعی فعالیت کارگزاران است، دوم. در قالب جبهه جدیدی از اصلاح‌طلبان مانند جبهه جمهور که در انتخابات سال ۱۴۰۰ از همکاری برخی احزاب اصلاح‌طلب شکل گرفت. سوم. در صورت جبهه اعتدال با معتدلین اصولگرا و اصلاح‌طلب و چهارم. در صورت اپوزیسیون یا جنبش اجتماعی‌. رای کمیته سیاسی البته در نهایت همراهی با جبهه اصلاحات است اما مشکل اینجاست که جبهه اصلاحات، به‌خصوص با صورت‌بندی جدید خود فاقد راهبرد مشخصی است تا جایی که در اطلاعیه پیش از ثبت‌نام اولیه گفته توصیه‌ای به اصلاح‌طلبان ندارد».

یادآور می شود طبق برخی گزارش‌ها سران کارگزاران شمار زیادی از افراد همسو را به ثبت‌نام چراغ خاموش ترغیب کرده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
    0 0
    نبوی با 100سال سن هنوزم باید باشدش؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
    0 0
    نبوی رفت که دیزی سرا بازکنه!!!خخخخخخخخخخخخخخخخخ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس