1

روحانی نه پایگاه اجتماعی دارد و نه پایگاه جدی سنتی و حتی تاریخی همچون رفسنجانی که بتواند او را در موقعیت سیاسی جدید، از ارتباط و پیوند با سطوح عالی ساختار سیاسی بی‌نیاز کند.

سرویس سیاست مشرق- روزنامه اصلاح طلب هم مهین بر این باور است که گرچه گمانه‌هایی مبنی بر سود روحانی از ردصلاحیتش برای انتخابات مجلس خبرگان متصور است اما وی آنچنان از رای منفی ای برخوردار است که وی نمی تواند در قامت هاشمی رفسنجانی سال ۹۲ درآید.

بنا بر تاکید هم میهن، گرچه به نظر می‌رسد عملکرد دولت سیزدهم، تا حدی وجهه و موقعیت سیاسی روحانی را نسبت به دو سال آخر ریاست‌جمهوری‌اش بهبود بخشیده است؛ اما هنوز او از چنان اعتبار و موقعیتی در بدنه اجتماعی و رای‌دهندگان سابق خود برخوردار نیست که بتواند موجی در این فضای سرد انتخاباتی بیافریند؛ چنان که هاشمی در بهار ۱۳۹۲ آفرید.

ارگان رسانه‌ای اصلاح‌طلبان رادیکال نوشته است: موقعیت کنونی روحانی مشابه انتخابات دوره نهم ریاست‌جمهوری (۱۳۸۴) است که گرچه بخش مهمی از احزاب و نخبگان مخالف او در انتخابات مجلس‌ششم (۱۳۷۸) انگیزه یافتند و برای جلوگیری از پیروزی احمدی‌نژاد به حمایت از هاشمی برخاستند، اما همچنان آنقدر آرای منفی در بدنه اجتماعی داشت که حرکت سیاسی آنان بی‌نتیجه ماند و هاشمی راهی جز شکست در مرحله دوم انتخابات نیافت.

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه با اشاره به اینکه روحانی نه پایگاه اجتماعی دارد و نه پایگاه جدی سنتی و حتی تاریخی همچون رفسنجانی که بتواند او را در موقعیت سیاسی جدید، از ارتباط و پیوند با سطوح عالی ساختار سیاسی بی‌نیاز کند و یک‌شبه، تصویر او به‌عنوان مقامی حکومتی به چهره‌ای با مشی مدنی و انتقادی در جامعه سیاسی ایران تغییر کند، تاکید می کند که شاید بتوان گفت در بهترین حالت(شرایط موجود) او را در خارج ساخت قدرت همسایه و همنشین خاتمی و ناطق‌نوری و سیدحسن خمینی می‌کند.

چنین ترکیبی شاید از جهت به چالش کشیدن وزن سیاسی مفید باشد؛ اما در واقعیت سیاسی و با توجه به رخدادهای کلیدی سال‌های آتی، چندان کارکردی نه برای خود این شخصیت‌ها و نه بدنه اجتماعی مخالف خالص‌سازان و تندروها نخواهد داشت. با چنین نگاهی، انتظار می‌رود حسن روحانی درعین‌حال که مواضع انتقادی خود را در قبال جریان حاکم حفظ و تقویت می‌کند؛ درعین‌حال، بکوشد اتصال و ارتباط خود را با کلیت نظام احیا و تقویت کند!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 14
  • IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    19 4
    سگ‌ زرد برادر شغاله. هر دو فتنه گر ، خائن و بی شرف بودند. وجه مشترک هر دو این هست که جفت شون به زباله دان تاریخ پرتاب شدند ‌ . لعنت بر هر دو باد .
    • IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
      23 13
      تنها چیزی که یک عمر افراطیون بلد هستن بگن.. لعنت بر این و اون.. چه خبر از قیمت گوشت و مرغ و خونه و ماشین و دلار و سکه و تورم و... در این دوره حکومت یکدست؟؟؟
    • IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
      5 12
      خدا رو شکر تو این زمینه ها روز بروز داریم پیشرفت میکنیم(قیمتها)
    • IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
      22 0
      به 16: 12 و 16:27 ـــ لعنت بر بانیان وضع موجود و حامیان آن بانیان !!!!
    • IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
      16 0
      دریک کلام لعنت بر خائنین
    • سوخته IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
      2 0
      انشاالله یک سکته ناقص بزند که مثل شارون سال ها زجر بکشد و ملت ایران از این خبیث در امان باشد
    • IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
      1 0
      همواره از هر اقدامی که نظام کند مخالفت کردم ولی اینکارش را تایید میکنم واقعا یکی از انگل های نظام روحانی انگلیسی لوس متکبر بود خدا نسل اینجور فاسدها را از سر ملت کم کنه
    • IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
      0 0
      عباس عبدی فروردین 1399 گفته بود که روحانی برای زنده کردن برجام با کرونا مقابله نمی کند. وارد نکردن واکسن کرونا هم برای زنده کردن برجام خسارت محض بوده. اصلاح طلبان فقط به مردم و کشور لطمه زده اند. اصلاح طلبان آیا حاضرند فوت بیش از 130،000 هموطن ایرانی در دولت روحانی بخاطر وارد نکردن عمدی واکسن کرونا را محکوم کنند؟
    • IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
      1 0
      چند نماینده اصلاح طلب در 25 مرداد 1395 خبر مخالفتشان با سوخت گیری و مهماتگیری بمب افکن های روسی در همدان برای حملات شدید هوایی بر علیه داعش در سوریه و عراق ، رسانه ای شد. خبری های از جمله با تیتر "از حب داعش یا بغض روسیه" در نقد مخالفت اطلاح طلبها با مهماتگیری بمب افکن ها در پایگاه همدان در آن مقطع زمانی در وبسایتها منتشر شد. علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در خبری اعلام کرد: "همکاری‌های دفاعی صورت گرفته بین ایران و روسیه برای مبارزه با تروریسم امر غیرمنتظره‌ای نیست و نگاه ایران به رابطه با روسیه یک نگاه راهبردی است"" - در نهایت سنگ اندازی نماینده های اصلاح طلب مانع اجرای بمباران سنگین داعش در عراق و سوریه شد- طبق اعلان کارشناسان نظامی روس در صورت مهماتگیری و سوختگیری بمب افکن های مهاجم به داعش در همدان امکان بارگیری 22 تن بمب با پرواز 700 کیلومتری را داشته اند در صورتیکه با بارگیری در روسیه امکان بارگیری 5 تا 7 تن با مسافت 2000 کیلومتری را داشته اند. بهر حال توقف بمباران شدید داعش توسط این بمب افکنها هدیه اصلاح طلبان داخلی به داعش و سنگ اندازی بر سر راه نابود کردن داعش بود. چه تائیدی بر عمدی بودن ایجاد مزاحمت اصلاح طلبان داخلی بر سر راه نابود کردن داعش بهتر از این: علی مطهری در برنامه زنده تلویزیونی نابودی داعش در سوریه توسط ایران را اشتباه اعلام کرد. در حالیکه حتی دبیر شورای امنیت ملی وقت استفاده از فضا و امکانات ایران برای بمباران تروریستهای داعش را اعلام کرده بود. "شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی هم در واکنش به انتشار خبر استفاده روسیه از فضا و امکانات ایران برای حمله به تروریست‌ها در سوریه گفت: "همکاری‌های تهران - مسکو برای مبارزه با تروریسم در سوریه راهبردی است و ما در این زمینه تبادل ظرفیت و امکانات داریم". این موضع گیری شمخانی در شرایطی بود که به موجب اصل ۱۷۶ قانون اساسی، "بهره گیری از امکانات مادی و معنوی کشور برای مقابله با تهدیدهای داخلی و خارجی" از وظایف شورای عالی امنیت ملی است. ولی با مخالفت بسیار شدید نمایندگان اصلاح طلب، در نهایت مهماتگیری و سوختگیری در همدان با غوغا راه انداختن "نقض حاکمیت کشور طبق اصل 176 قانون اساسی" اصلاح طلبان متوقف شد.
  • IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    13 1
    ح ر دوتابعیتی انگلیسی اصلا ناراحت نیست . چون پادشاه انگلیس مثل کوه پشت او ایستاده است و برنامه هایش را برای اجرا در داخل ایران به او می دهد.
  • کارمند ساده IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
    2 0
    روحانی دست راست و ستون فقرات مرحوم هاشمی در این اواخر بوده است و راه آن مرحوم را که سازش و تعامل بی دلیل است را می خواهد ادمه دهد نه سازش و تعامل قهرمانانه را ... و تو خود بخوان حدیث مفصل از این...
  • IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
    2 0
    خدا از فتنه گران نگذره در طول تاریخ اسلام 😡😠😈
  • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
    2 0
    لعنت خدا بر هر دونفرشان که ملت دارند چوب بی عرضه گی و رانتخواری و وابستگی آنها به غرب را می خورند . خدا عذاب ( رفسنجانی - روحانی ) را هر روز بیشتر بکند . علی برکت الله .
  • IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
    1 0
    خدا هاشمی راهم ۰۰۰۰۰۰کند که هرچه بدبختی ولنگاری اختلاص جاسوس پروری آقازاده یاهمان وزدزاده بازی اشراف زدگی بعضی از مسولین از سر این جناب ایجاد شدوهمچنان ادامه دارد
  • سیاوش IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
    2 0
    روحانی راه کج هاشمی را خیلی صاف ادامه می‌دهد!
  • IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
    2 0
    این 2نفر ملعون در : رانت - اشرافیگری - زد و بند - غارت - عین هم هستند . لعنت ابدی خدا بر رفسنج و روحانی
  • IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
    1 0
    کثیف تر و غارتگر از این 2نفر نکبت : اکبر و ح ر تاریخ به خودش ندیده است
  • IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۲
    0 0
    ح ر یک کثیف انگلیسی است که اکبر برای حفظ بقای نکبت بار خودش و خاندانش او را توی پاچه ملت کرد .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس