جلال رشیدی کوچی

با تعرفه بالایی که از سوی دولت بر خودروهای وارداتی خارجی تعیین شده؛ عملا نبایستی منتظر ارزانی تأثیرگذار خودرو بود و مصوبه مجلس به هدف خود نرسیده است.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

خواب شوم بانیان "تحریم انتخابات" برای مردم

خواب شوم بانیان "تحریم انتخابات" برای مردم/ آنچه درباره عاشورا نمی‌دانیم

محمود صادقی، فعال اصلاح طلب و از نمایندگان مجلس دهم به تازگی در بخشی از یک مصاحبه که اعتمادآنلاین آنرا منتشر کرد، گفته است:

"کاهش مشارکت مردم در انتخابات یک رفتار مدنی است که پیامی را به حاکمیت منتقل می‌کند! "[1]

*در اینجا باید دقت کرد که منظور صادقی از کلمه "مردم" در واقع مردم نیست بلکه تعدادی از فعالان سیاسی اصلاح طلب است که قصد تحریم انتخابات را دارند و از بام تا شام مشغول فریب دادن مردم برای حضور نیافتن در انتخابات هستند.

پس از درک این مقدمه همچنین باید دانست فردی که می گوید من برای اعتراض، در انتخابات شرکت نمی کنم همانند فردی است که بیمار شده و بدنش دچار مشکل است اما می گوید من به پزشک مراجعه نمی کنم!

زیرا انتخابات، یگانه راه حل و دوای درد تمام مشکلات مختلف جامعه است. انتخابات و صندوق رأی همان نوشدارویی است که بواسطه آن می شود هرگونه ناکارآمدی را کنار زد و کارآمدان را روی کار آورد.

به سخن دیگر اینکه اتفاقا در شرایط مشکلات و گرانی و اعتراض؛ باید حضور پرشورتری در انتخابات داشت تا بتوان با رأی خوب و مشارکت حداکثری؛ تغییرات دلخواه را ایجاد کرد.

جالب آنکه بر خلاف اظهارات صادقی؛ صرفا با انتخابات است که میتوان اعتراض مدنی را اعلام کرد و با "رأی خوب" به گزینه های بهتر؛ اعتراض خود را به گزینه های ناکارآمد نشان داد.

در سوی دیگر ماجرا نیز با یک بحث فلسفی مواجهیم. و آن اینکه تغییر در امورات جامعه و در چارچوب قراردادهای اجتماعی صرفا 2 راه دارد و راه سومی برای آن ممکن یا متصور نیست. در واقع در چارچوب یک نظام اجتماعی و حکومتی؛ اصلاح و تغییر امور صرفا یا از طریق صندوق رأی ممکن است و یا از طریق آنارشیسم و رفتارهای تند!

در این چارچوب فلسفی واضح است که فردی که پشت کردن به صندوق رأی را یک رفتار اعتراضی می داند؛ خواه ناخواه به سمت آنارشیسم و خیابان و برداشتن اسلحه متمایل شده است. ولو حتی اگر در زبان یا قلم چنین چیزی را تقبیح کند!

با این دلایل و توضیحات مشخص می شود که در پشت جملات ظاهرالصلاح صادقی و امثال صادقی؛ چه نقشه های شومی امنیت مردم را تهدید می کند...

***

فراموشی وعده‌ی ارزانی خودرو

خواب شوم بانیان "تحریم انتخابات" برای مردم/ آنچه درباره عاشورا نمی‌دانیم

جلال رشیدی کوچی، از نمایندگان مجلس که پیش از این انتقاداتی را نسبت به تعرفه های دولت بر واردات خودرو مطرح کرده بود، به تازگی در گفتگو با ایسنا تصریح کرده است: پیرامون تعرفه هایی که اکنون دولت برای واردات خودرو تعیین کرده است، سود بازرگانی در اختیار خود دولت است‌ اما مجلس نسبت به حق گمرکی می تواند ورود داشته باشد. تعریف سود بازرگانی کنونی مقداری کج سلیقگی بود. مجلس موافق پلکانی کردن تعرفه خودروهای وارداتی است.

او می افزاید: به عبارت دیگر افرادی که می خواهند خودرو گران قیمت‌تری سوار شوند باید تعرفه بیشتری پرداخت کنند. افرادی که خودرو اقتصادی نیز سوار می شوند باید تعرفه کمتری بپردازند. در تعرفه های پیش بینی شده همه با یک نگاه دیده شده‌اند. حتی خودروهای ارزان قیمت نیز باید ۹۰ درصد تعرفه بپردازند که رقم بالایی است.

رشیدی گفته است: عملا با تعرفه های پیش بینی شده خودروهای صفر کیلومتر با قیمت های ۱۰ الی ۱۵ هزار دلار به ۳۰ الی ۳۵ هزار دلار رسیده که اکنون نیز موجود است و قیمت‌ها زیر یک و نیم میلیارد نمی آید. از نظر بنده دولت باید در تعرفه های پیش بینی شده تجدید نظر کند. تعرفه‌ها باید بر اساس قیمت خودرو و نه حجم موتور در نظر گرفته شود. مثلا فردی که قصد واردات خودرو ۱۰۰ هزار دلاری دارد باید ۱۰۰ درصد تعرفه بپردازد اما فردی که می خواهد خودرو ۱۰ هزار دلاری وارد کند، ۱۰ درصد تعرفه بپردازد. [2]

*پر واضح است که با تعرفه های منظور شده از سوی دولت بر واردات خودرو؛ عملا شاهد تغییر خاصی در بازار قیمت ها نخواهیم بود و اگرچه شاید حباب های قیمتی دستخوش تغییر شوند اما "گرانی بیقاعده" و بیدسترس بودن قشر مستضعف به خودرو همچنان پابرجا خواهد بود.

این مسئله نیازمند توجه مسئولان ذیربط است زیرا با تعرفه های منظور شده عملا مصوبه مجلس به هدف خود نرسیده است.

همانطور که پیش از این هم دیدیم که مصوبه مجلس یازدهم درباره کالابرگ نیز با یک تغییر کوچک از سوی دولت(جابه جایی پایه قیمت کالاها از شهریور 1400 به اردیبهشت 1401) عملا به مقصود عدالتخواهانه خود نرسید و مردم نیز هم اکنون که موسم اجرای این طرح است؛ استقبال چندانی از آن ندارند. [3]

***

آنچه درباره عاشورا نمی‌دانیم

خواب شوم بانیان "تحریم انتخابات" برای مردم/ آنچه درباره عاشورا نمی‌دانیم

عبدالحسین طالعی، عاشوراپژوه در گفتگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با بیان اینکه در حوزه عاشورا درگیر مکرر نویسی هستیم، گفته است: کتاب‌های حوزه عاشورا و عاشوراپژوهی کمتر مسئله‌محور هستند. در میان همان آثار کم که مسئله‌محور هستند نیز، کتاب‌های کمتری، کاربردی و نیازمحور تولید می‌شوند. با این همه احترام نویسندگان محفوظ است و مشخصا برای نوشتن این آثار زحمت کشیده‌اند.

وی اضافه کرد: موضوع در این زمینه بحث دیدگاه‌ها نیست. یک سؤال مهم این نسل این است که عاشورا یک رویداد مربوط به گذشته است و ما امروز، نیازهای خاصی داریم. هنر یک پژوهشگر و نویسنده این است که با هنرمندی تمام بتواند قصه دیروز را با نیاز امروز بلکه با نیاز فردا تطبیق دهد و جواب به سؤال امروز و فردا را از رویداد دیروز بتواند استخراج کند. این موضوع زمان و کار می‌برد. [4]

*دغدغه ای که این چهره فرهنگی و عاشوراپژوه مطرح میکند حاوی تأملاتی است که به مثابه نوشدارو می تواند موجب خیزش عظیمی در جامعه شود.

همانطور که پیش از این نیز نگاه مسئله محور امام خمینی(ره) به قیام عاشورا توانست انقلاب اسلامی را رقم بزند؛ اکنون نیز همان مسئله محوری عاشورایی میتواند گره از بسیاری از مشکلات کشورمان بگشاید.

حقیقت این است که عمده نوشتن ها و سرایش ها پیرامون عاشورا در زمانه ما به جای مسئله محوری مورد اشاره، به سمت "ابداع در لفظ" عزیمت کرده اند.

برای همین است که متأسفانه کمتر در منابر و مدایح می شنویم که اثری از درک عاشورایی نسبت به زمانه فعلی وجود داشته باشد و بیش از معنی، اشک مورد توجه است.

و ایضا برای همین مسئله محور نبودن است که می بینیم در کمتر مجلسی خطبه منای امام حسین(ع) که یک درک بسیط سیاسی است قرائت می شود، زندگی و سلوک اباعبدا...(ع) به روز عاشورا خلاصه شده است و به نقش حضرتش در سایر سال های حیات مبارکش توجهی نمی شود و مهمتر از همه "این همانی" لازم بین ابواب مختلف عاشورا و زمانه و نیازهای زمانه ما نیز صورت نمی گیرد.

آیا مردم زمانه ما می دانند که خواص و مردم کوفه نیز در انتظار ظهور و منجی بودند و دست آخر خود به قاتلان منجی در صحرای کربلا بدل شدند؟

آیا به این فکر کرده ایم که برخی از شهدای بارزی که در کنار سیدالشهدا(ع) به شهادت رسیدند شیعه و حتی مسلمان نبودند و چنین چیزی جز در پارادایم "حق‌طلبی" ممکن نیست؟

باید به این مسئله فکر کنیم که چگونه ممکن است یک فرد فاسق، ستمگر و ناکارآمد در جامعه اسلامی رئیس جمهور و حتی امیرالمومنین نیز خطاب شود؟

چه کسانی گناهان و ناکارآمدی یزید را توجیه می کردند؟

نان حرامی که حسین(ع) در عاشورا به وجودش در بطون مردم کوفه اشاره کرد؛ همان قرص نان تهیه شده از گندم و جو بود یا منظور اباعبدا...(ع) "تحلیل غلط" است که میتواند در جان و ذهن آدمی بنشیند و زهاد و قرّاء کوفه را به قاتلان حسین(ع) تبدیل کند؟

اینها بخش کوچکی از همان مسائلی هستند که در پرداختن های امروزین به عاشورا کمتر و یا اصلا مورد توجه قرار نمی گیرد و البته بایستی با شجاعت تمام اعتراف کرد که در اثر نبود همین مسئله محوری به مشکلات عدیده ای مبتلی شده ایم.

باشد که چنین امر مهمی (مسئله‌محور بودن نسبت به عاشورا و تطبیق عقلانی) مورد توجه تمام محبان و ارادتمندان آستان بلند مرتبه‌ی حسینی قرار گیرد.

***

1_https://www.etemadonline.com/tiny/news-624127

2_isna.ir/xdPg2M

3_mshrgh.ir/1501571

4_https://www.ibna.ir/vdcamuneu49ny01.k5k4.html

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 40
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
    13 33
    دکتر محمود صادقی تنها نماینده واقعی مجلس طی 20سال اخیر بود.امیدوارم در انتخابات آتی هم شرکت کنه و رای بیاره. امروز مملکت به اشخاصی مثل ایشان احتیاج داره.
    • سید IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
      14 16
      به خدا قسم که هرچه اصلاح طلبان تهوع آور به هرشکل از جمله مشارکت در انتخابات کمتر در امور اداره کشور دخالت داشته باشند به نفع کشور و اسلام است! حتا طرفداران لامذهب شان هم اگر در انتخابات حضور داشته باشند فقط و فقط به هدف تضعیف نظام و به نیت پادویی برای یانکیستان و فرنگستان است و لاغیر! بنابراین عدم حضورشان در انتخابات را به پای الطاف خفیه الاهی باید گذاشت و از بابت آن سپاسگزار خداوند منان بود!!!
    • IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
      11 7
      صادقی، چه عددی است که جرأت این غلط‌ها را دارد، اقتدار حکومت، در برابر پادوهای داخلی دشمنان لازم الاجرا است
    • IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
      4 1
      اگر اصلاح‌طلبان درانتخابات شرکت نکنند هم به‌ نفع مردم وهم به‌ نفع کشور ونظام است اين طیف منافقین جديد هستند
    • سیروس IR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
      4 1
      دولتی که در آن مدیر عامل ایران خودرو زمام دار شهرک های صنعتی شود یعنی چی؟
  • سید IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
    93 14
    به خدا قسم که هرچه اصلاح طلبان تهوع آور به هرشکل از جمله مشارکت در انتخابات کمتر در امور اداره کشور دخالت داشته باشند به نفع کشور و اسلام است! حتا طرفداران لامذهب شان هم اگر در انتخابات حضور داشته باشند فقط و فقط به هدف تضعیف نظام و به نیت پادویی برای یانکیستان و فرنگستان است و لاغیر! بنابراین عدم حضورشان در انتخابات را به پای الطاف خفیه الاهی باید گذاشت و از بابت آن سپاسگزار خداوند منان بود!!!
    • عطا IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
      3 31
      باعرض پوزش خود شما اگرپایبند مذهب بودید باید میدانستید که مذهب ما به اجازه چنین تهمتها وافتراهایی(لامذهب) را نمیدهد.
  • حاجی از سه راه جوبشور IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
    40 8
    بازم صادقی. حال ادم به هم میخوره قیافه اینها رو میبینه.
    • IR ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۴
      0 0
      چرا حقیقت تلخ است دقیقا کسی که حرف دل مردم را میزند یه انگ میزنند ولی کسی که فقط نظر خودش را بیان میکند که هیچ خواهانی ندارد میشود مردم هرچند از هر گروه دسته همه ماهیت یکیست وبا عوض کردن اسم ما را دارند فریب میدهند ازموده را ازمودن خطاست
  • رضا IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
    40 10
    چه اسمی هم رو خودش گذاشته، صادقی. زنگی غلام سیاه را کافور نام نهادند!
  • یزدان IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
    63 15
    تا کی باید قیافه و صحبتهای این دار و دسته اصلاحطلب(=منافقین=بهائیان=براندازان=معاندین) را ملت در روزنامه ها و سایتها ببینند؟ یعنی هر روز خدا مصاحبه و حرف مجانی دارند. هر روز!
  • ایرادی واداده بیکار IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
    32 9
    ظاهرا تا فتنه دجال امثال صادقی و حجاریان و کل دار و دسته خاتمی با قدرت در صحنه هستند
  • حسن IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
    57 0
    از اول هم معلوم بود به هیچ وجه دست مافیا از خودرو قطع نخواهد شد تولید کنندگان انحصاری خودرو همان وارد کنندگان هستند چرا به مردم عادی اجازه واردات خودرو نمیدهند.
  • IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
    8 5
    مرگ بر منافق ، چه تیرانا چه تهران
  • محمد IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
    3 0
    با احترام
  • IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
    7 4
    دزدها و خیانتکاران و پادوهای دشمن نباید اجازه شرکت در انتخابات داشته باشند
  • رزمنده گمنام IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
    12 4
    شما تضمین میکنی مردم با حداکثر رای نماینده به مجلس بفرستن و اونها بجای جمع کردن سهام و پول و ثروت و قدرت فقط به فکر حل مشکلات مردم باشند چون همیشه موقع انتخابات این چرندیات هست بعدش که میرن مجلس گور بابای ملت
  • IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
    6 0
    خودمان را گول نزنیم. دلار و خودرو و لوازم خانگی و مسکن و کلیه نیازهای اساسی مردم منابع درآمد دولت هستند. دولت ایران از هر جناحی که باشد خود را از درآمدهای ارزی و یا گمرکی محروم نمی کند و به دنبال تقویت و قدرتمند کردن پول ملی نیست. تا زمانی که می تواند با فروش دلار و گرفتن مبالغ گزاف بابت نیازهای اساسی مردم ضعف مدیریتی و غالبأ فسادهای خود را بپوشاند هیچگاه به دنبال بهبود وضعیت اقتصاد کشور و معیشت مردم و امنیت اقتصادی مردم نخواهد رفت.
  • مهدی IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
    7 1
    انتخابات یعنی حق رای دادن و اجبارهم نیست
    • IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
      7 0
      مجلس به چه درد مردم میخوره کدام طرحش برا مردم بوده و دردی از مردم باز شده
    • IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
      1 5
      دکتر نرفتن واسه ادم مریض هم واجب نیست. میمیره فقط
  • IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
    6 4
    شما افساد طلبان چی از جوون مردم می خواین شما پدر مردم وجامعه رودر مییارین بعد مییاین تز میدین خود گویی خود خندی .عجب مرد هنرمندی شما دست از سر مردم بردارین مردم حال وروزشون خوب میشه
  • IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
    3 7
    تحریم کننده انتخابات اقلیت هستند
    • IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
      0 0
      پس چرا رای ندادن سال 1400؟
  • IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
    9 4
    هر کس رای دهد خیانتکار است.
  • IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
    3 0
    آقا اجازه ما بگیم👻بانیان ترحیم+فلنگ
  • IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
    6 1
    خواب شوم بانیان تحریم انتخابات؟؟؟صادقی یا هر ...دیگه ای ، هیچ غلطی نمی توانند بکنند ، اگر قانون گذاران و دولتی های حاکم به نفع مردم عمل می کردند
  • IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
    1 0
    اصلح طلب دشمن و دیگران همه مسئول هستن اما دولت هیچ نقشی در کاهش مشارکت نداره
  • IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
    8 0
    رأی میدیم یک مشت مفتخور برن مجلس قیر را گران کنن تا جاده سازی به مشکل بخوره و لایحه عفاف و حجاب رو معطل کنن و ارزاق مردم را گران کنن
  • IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
    10 5
    زنده باد محمد صادقی مرد آزادی و آزاده گی
  • 7meti3@gmail.com IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
    1 4
    در هیچ دوره ای به اصلاح طلبان رای ندادم ولی قسم میخورم نه خودم و خانواده ام تا عمرم داریم هرگز هرگز رای ندیم دیگه
  • @gmail.com IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
    3 0
    در هیچ دوره ای به اصلاح طلبان رای ندادم
  • نیلما IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
    1 1
    کسی که از رای دادن امتناع می کند بیمار شده؟
  • US ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
    2 0
    شماها اول مشکل مسولان حل کنید بعد فکر ارشاد ملت باشید
  • حجت IR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
    1 1
    تو نرو استعفا بده بعد برای دور بعدی ثبت نام کن. نمی خواد از ملت دفاع کنی‌. هرکی جای اژه ای بود امثال تو صد تا کفن پوسونده بوده
  • IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
    0 0
    مقایسه اصلاح طلبان با پیمان شکنان کوفه کهدرکربلا شرکت کردند ظلم به کوفیان است انهارا با اصحاب معاویه باید مقایسه کرد
  • IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
    0 0
    کشور که همه جوره وابسطه به صنایع امریکا بود امریکا اعلام قطع رابطه باابران کرد روشنفکران لیبرال که سگشان به اصلاح طلبان میارزد گفتند مابه بن بست رسیدیم اما امام مومن مسلم فرمود شیطان ازما قطع امید وفرار کرده چه پیروزی بزرگتر که شیطان ناامید شود خداکند کهاصلاح طلبان هم راه نفوذشان بسته وقهر کرده تحریم کنند گندم بدون فضله موش بهتر است
  • مانی IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۴
    0 0
    انتخاب گزینه بهتر؟؟!!!
  • IR ۰۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۴
    0 0
    براجفتک انداختن وقت زیاده فعلا بگذارید سیب وگلابیهای برجام تمام بشه ومشکلات دستپخت شما خیانتکاران راسامان بدیم بعد جهت تخریب تشریف بیارید
  • هموطن IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
    0 0
    اللهم عجل لولیک اللهم الحفظ قاعدنا الامام خامنه ای مرگ بر منافق داخلی فتنه گر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس