گرد و غبار و اثرات آن بر سلامت

اگرچه عده‌ای معتقدند بدبینی نسبت به معضل "گردوغبار" یک توهم توطئه است اما بررسی و تدقیق نشان می‌دهد که طغیان این پدیده در سال‌های اخیر نمی‌تواند طبیعی باشد. اگرچه قضاوت با کارشناسان است.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

 

توهم توطئه برای گردوغباری که طبیعی نیست!

احتمالات یک آشوب در ایران/ وقتی نواده تولستوی خواستار آشنایی با ادبیات مقاومت شد

صدیقه ببران، استاد ارتباطات دانشگاه آزاد و مدیر گروه مطالعات توسعه پایدار و محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام در دوران مرحوم هاشمی، طی یادداشتی در شماره یکشنبه گذشته روزنامه اعتماد پیرامون مسئله ریزگردها نوشت:

"ممکن است این‌طور به نظر برسد که می‌توان دامنه رشد برخی معضلات مانند مساله ریزگردها را با استفاده از ظرفیت دیپلماسی و توسعه مناسبات ارتباطی با کشورهای منطقه کاهش داد، اما متاسفانه گفتار و ادبیاتی که اخیرا توسط رییس سازمان محیط زیست استفاده شده، این خوش‌بینی‌ها را از میان می‌برد. رییس سازمان حفاظت از محیط زیست دولت سیزدهم با طرح یک تئوری توطئه، ریشه گرد و غبار در کشور را به فعالیت‌های تروریستی در سوریه و حضور نظامیان خارجی در عراق و یمن مرتبط می‌داند و اعلام می‌کند که دشمن با ظرفیت‌های زیست‌محیطی به جنگ کشورهای منطقه آمده است. سلاجقه بدون استناد به پژوهش خاص و مدرک ویژه‌ای ادعا می‌کند که دشمن تلاش دارد با سوءاستفاده از مشکلات زیست‌محیطی، نارضایتی عمومی در ایران را افزایش دهد!"

ببران می‌افزاید: این در حالی است که موضوع ریزگردها، قدمتی فراتر از مشکلات فعلی در منطقه دارد و بیش از نیم قرن سابقه دارد. حداقل بر اساس نظر محققان و اهالی فن خاستگاه ریزگردها به کانون‌های داخلی و خارجی تقسیم می‌شود. در حوزه‌های خارجی بیش از 300 میلیون هکتار از قلمروی سرزمینی سوریه، عراق، عربستان، کویت، امارات دخیل هستند و عمده ذرات رُسی از عراق و ذرات کوارسی از عربستان راهی ایران می‌شوند.

او تصریح می‌کند: شخصا در دو دهه گذشته در نهادهای اجرایی پیرامون این موضوعات حضور داشتم و در یک مورد در حوزه بحث احیای تالاب هورالعظیم در تیم مذاکراتی دولت ایران با عراق و سازمان ملل متحد حاضر بودم. باید توجه داشت مهم‌ترین راه‌حل معضل ریزگردها، احیای تالاب‌های مرزی و احیای پوشش‌های گیاهی منطقه است؛ لذا اینکه کم‌کاری کشورهای دیگر و خودمان در از بین بردن تالاب‌ها و ظرفیت‌های گیاهی منطقه نادیده گرفته شود و مشکلات به دوش سایر گزاره‌های غیر مسوول انداخته شود، بیانگر آن است که مسوولان ایرانی در سازمان محیط زیست در حال فرافکنی موضوعات هستند. در حالی که دولت باید با استفاده از ظرفیت‌های تخصصی کشور و به‌کارگیری دیپلماسی به گونه‌ای عمل کند که سایر کشورها متوجه مسوولیت‌های خود شوند. ضمن اینکه ایران نیز باید از ارتکاب هر نوع عمل و اجرای هر پروژه‌ای که ممکن است محیط زیست را به خطر اندازد جلوگیری کند.[1]

*قبل از هرچیز این نکته در اظهارات خانم ببران بسیار خودنمایی می‌کند که ایشان به جای اینکه کارنامه خود را در بحث ریزگردها به مردم و منتقدان ارائه کنند اما بلافاصله در نقش سپر بلای توطئه‌گران احتمالی ظاهر شده‌اند؟!

در واقع این اصرار ایشان به نگفتن کارنامه‌شان در بحث محیط زیست و اینکه حتما پای توطئه در میان نیست به شدت جای تعجب دارد.

دقت شود که مسئله ریزگردها طی سال‌های اخیر و خصوصا پس از باز شدن پای آمریکا به برخی کشورهای همسایه ایران به شدت بحرانی شده به نحوی که حتی برخی استان‌های کشور عملا در طول ماه فقط 2 یا 3 روز آسمان صاف را تجربه می‌کنند.

این مسئله وقتی در یک سیر تاریخی مورد مداقه قرار می‌گیرد نشان می‌دهد که معضل ریزگردها که در دهه‌های گذشته نبوده و یا اگر بوده هرگز در سطح بحران قرار نداشته است؛ اقلا طی یک دهه اخیر به شدت افزایش یافته است.

اکنون دلیل این افزایش بایستی از سوی کارشناسان به وضوح برای مردم شرح داده شود.

بعید است این قضیه به بلایای طبیعی یا خشکسالی ربط داشته باشد. چه اینکه منطقه فلات ایران اساسا همزاد با خشکسالی و بلایای طبیعی و بیابان و خشک شدن دریاچه (دریاچه آرال) و حتی زایش دریاچه‌ها(دریاچه کویر لوت) بوده است.

اکنون چه شده که به ناگاه و طی 10 سال گذشته ناگهان همه‌چیز تغییر کرده و به این شدت شاهد بروز گرد و غبار هستیم؟

جالب‌تر آنکه ارض آمریکا به لحاظ اقلیمی بسیار شبیه فلات ایران است و با بیابان‌های بسیاری نیز آمیختگی سرزمینی دارد اما هرگز مثل کشورهای منطقه غرب آسیا دچار معضل گرد و غبار نیست!

ضمن اینکه درباره نقش حرکات احتمالی دشمنان ایران در حملات زیست‌محیطی علیه مردم حرف‌های بسیاری وجود دارد که از حیث عقلانیت باید تمام آنها را به قضاوت هیئت‌های کارشناسی و گزارش‌های متقن گذاشت.

قدر متیقّن اما اینست که شاهد یک رخداد غیر طبیعی هستیم که بروز آن در منطقه فلات ایران هرگز مسبوق به سابقه نبوده است.

گفتنیست در بحث تقلای برخی اضلاع استکبار جهانی برای تغییرات دشمنانه زیست‌محیطی می‌توان به یک آزمایش چند دهه قبل صهیونیست‌ها برای ایجاد زلزله مصنوعی اشاره کرد که با منفجر کردن چندین تن مواد منفجره صورت گرفت.

درباره تقلای آمریکا برای پیشبرد نقشه‌های اینچنینی هم همانطور که اشاره کردیم حرف و حدیث‌های زیادی وجود دارد که حتما بایستی مقامات دیپلماتیک کشور و مقامات سازمان پدافند غیر عامل در این باره اظهار نظر کنند.

پیش از این، دادستان کل کشور نیز بعنوان مدعی‌العموم از وزرای نیرو و امور خارجه خواسته بود که در مسئله گرد و غبار پیگیری‌های لازم را داشته باشند.[2]

درخواستی که البته گویا تاکنون پاسخ قانع‌کننده‌ای به آن داده نشده است.

***

"ادبیات دفاع مقدس"؛ فرصت بی‌بدیل هژمونیک برای ایران

وقتی نواده تولستوی خواستار آشنایی با ادبیات مقاومت شد

احتمالات یک آشوب در ایران/ وقتی نواده تولستوی خواستار آشنایی با ادبیات مقاومت شد

ولادیمیر تولستوی، مشاور عالی رئیس جمهور روسیه در امور فرهنگی در دیدار با رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی به نزدیکی فرهنگ و ادبیات دو کشور ایران و روسیه اشاره کرد و گفت: ادبیات ایرانی و روسی حاوی شباهت‌ها و نزدیکی‌های بسیاری است که از اشتراک فرهنگی و ادبی بین دو کشور حکایت دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) او که از نوادگان لئو تولستوی، نویسنده شهیر روسی است با استقبال از پیشنهاد حدادعادل در زمینه برپایی نمایشگاه کتاب حوزه دفاع مقدس در روسیه گفت: معتقدم این اقدام می‌تواند موجب نزدیکی و آشنایی هرچه بیشتر شهروندان روسی با حوزه ادبیات دفاع و مقاومت شود.

حداد عادل نیز در این دیدار که سفیر ایران در روسیه هم در آن حضور داشت با اشاره به اینکه پس از جنگ تحمیلی هشت ساله، گونه خاص ادبی در ایران پدید آمده که "ادبیات دفاع مقدس" لقب گرفته است، افزود: تنها در ۳۰ سال گذشته بیش از ۲۰ هزار عنوان کتاب در حوزه ادبیات دفاع مقدس نوشته شده است.[3]

*اساسا ادبیات منبعث از جنگ 8 ساله ایران و نیز "سلوک شهدای ایرانی" دارای مغناطیس بزرگی است که طی سال‌های گذشته از دفاع مقدس تاکنون هر روز بیشتر به آن پی برده‌ایم.

مغناطیسی رئال، آمیخته با عرفان، تقدس، وطن‌دوستی، دلاوری، غیرتمندی و نگاه آسمانی به جنگ در مقابل ظالم که تا پیش از دفاع مقدس ما هرگز در ادبیات معاصر و حتی کلاسیک جهان پیرامون جنگ وجود نداشت.

خوانش دفاع مقدس ایران نشان می‌دهد که وقایع این جنگ از جنس رستاخیز کماندوها نیست همانطور که از جنس مغیّبات و سحر و جادو هم نیست. توپ و تانک و هواپیما تعیین کننده طرف پیروز جنگ نبوده و مهمتر از همه اینکه یک کشور طی رخدادی محال، در مقابل اتحاد ده‌ها کشور به پیروزی رسیده است.

بدیهیست که چنین تابلوی بدیع و زیبایی می‌تواند هر مخاطبی را در اقصی‌نقاط جهان و در تمام ازمنه تاریخ به خود جذب کند و با او محاکات داشته باشد.

در واقع ادبیات دفاع مقدس ایران یک فرصت بی‌بدیل هژمونیک است که می‌تواند به محملی برای انتقال مفهوم "انقلاب اسلامی ایران؛ آنچنان که هست" باشد.

استفاده از این فرصت بزرگ و شناخت همه زوایای آن البته مرد راه می‌خواهد و اعتقادی سترگ به اسلام، به ایران و به تمدن اسلامی...

درباره آقای ولادیمیر تولستوی، نواده تولستوی بزرگ می‌توانید این سخنرانی چند سال قبل او در جمع چهره‌های فرهنگی ایران و روسیه را مطالعه کنید.

***

طرح "فتنه اقتصادی" در تابستان داغ CFR برای ایران و راه‌های دفع آن

احتمالات یک آشوب در ایران

احتمالات یک آشوب در ایران/ وقتی نواده تولستوی خواستار آشنایی با ادبیات مقاومت شد

"ری تکیه" از کارشناسان ارگان شورای روابط خارجی آمریکا اخیراً طی مقاله‌ای که در سایت CFR (ارگان شورای مذکور) منتشر شد به مسئله فتنه اقتصادی در ایران پرداخته است.

او در یادداشت خود با اشاره به اینکه ایران یک نظام رفاهی است ولی جراحی اقتصادی رئیسی و کاستن از یارانه برخی اقلام خوراکی در ایران موجب بروز برخی اعتراضات شد، می‌نویسد:

"هرچه رئیسی بیشتر یارانه‌ها را اصلاح کند، ریسک از کنترل خارج شدن اعتراضات بیشتر می‌شود و ممکن است ایران در آستانه یک تابستان داغ و طولانی باشد."

تکیه در مقدمه این یادداشت نیز نوشته است:

"ایران در بحث انرژی اتمی خود و ترور مقاماتش (اشاره به ترور شهید صیادخدایی توسط اسرائیل) با فشار روبه‌روست. در همین حال اقدام دولت ایران برای اصلاح یارانه‌ها می‌تواند شورش عمومی را برانگیزد."[4]

*مسئله "فتنه اقتصادی" بیش از 11 سال است که در ایران مورد هشدار برخی تحلیلگران قرار دارد اما آنطور که باید به ابعاد این قضیه، راه‌های پیشگیری از آن و معرفی مسببان و فرماندهانش توجه کافی نشده است.

درباره اظهارات آقای تکیه بیان چند نکته ضروریست:

1_ آمریکا و سایر فرماندهان خارجی مبحث فتنه اقتصادی باید بدانند که "استقرار نظام جمهوری اسلامی" یک بخش جدانشدنی از معادلات پیرامونی ایران است و انقلاب اسلامی سال 57 هم‌اکنون هژمونیک شده است و اساسا در سطحی نیست که یک اعتراض وسیع یا کوچک بتواند موجب اضرار برای آن شود.

از طرفی یادآوری این نکته هم قابل تأمل خواهد بود که جمهوری اسلامی ایران در زمانه‌ای که هنوز هژمون نبود و در ابتدای دوران حیات خود قرار داشت و درگیر ترورهای وسیع دهه 60 و جنگ هم بود اما در مسیر استقرار بیشتر قرار گرفت و توانست تهدیدات پیرامون خود را خنثی کند.

لذاست که خوانش این تجربه ایران در دهه 60 نشان می‌دهد که دل بستن دشمن به تهدیدی مثل شورش اگرچه رذیلانه و اگرچه پرهزینه اما یک دل بستن کودکانه و بلکه ابلهانه است و به فضل الهی به جایی نخواهد رسید.

2_ دولت محترم و همه مسئولان مدخل در امر اقتصاد باید در هر تصمیم اقتصادی البته تمام همّ و غمّ خود را بر حمایت از قشر کم‌درآمد و مستضعفان جامعه معطوف کنند.

آقای تکیه درست گفته است که دولت ایران یک دولت رفاهی است. و ما اضافه می‌کنیم که اساسا انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب رفاهی است. همچنانکه اسلامی است.

این خصلت ذاتی به هیچ قیمتی و هیچ بهانه‌ای نبایستی از ساحت انقلاب اسلامی جدا شود و رفاهیات معقول حتی بیشتر از سایر ممالک و حکومت‌های جهان حق مردم ایران است.

گرانی‌های بیقاعده، کمرنگ شدن حمایت‌های دولتی از رفاهیات عموم جامعه و کم‌توجهی مسئولان به کاهش قدرت خرید مردم از آفت‌هایی است که تصمیمات اقتصادی عقلانی را تهدید می‌کند. یادداشت ری تکیه نشان می‌دهد که دشمن چگونه به مشکلات ما در مسیر اقتصاد امید بسته است.

3_ "هم‌پوشانی مشکلات ایران برای منتج شدن به فتنه اقتصادی" نیز یک آرزوی محال است که همانطور که توضیح دادیم تجربه ایران در دهه 60 نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی در شرایطی بسیار ضعیف‌تر از امروز به سادگی از تمام مشکلات خود عبور کرده است.

دقت شود که دشمن اگرچه احمق است اما از کید او نباید غافل بود!

به این معنی که پروژه اصلی دشمن برای ایران، آشوب به بهانه مشکلات یا همان "فتنه اقتصادی" است و در این مسیر هر چیزی که منجر به تقویت این توطئه شود مورد حمایت قرار خواهد گرفت. از همین روست که حتی مسئله ترور یک نیروی سپاه نیز به عنوان عاملی برای تقویت احتمال شورش معرفی می‌شود و یا قلاده‌های منافقین باز شده است تا در راستای پروژه "ترور امید" در ایران فعالیت کنند.[5]

آنچه که توضیح دادیم بایستی منجر به دوری از محاسبه غلط در ذهن مسئولان امر شود.

یعنی با این اطلاعات؛ مسئولان امر در اثر بروز رخدادها و "طوارق حدثان" (رخدادهای پیاپی کوبنده) دچار ناامیدی، گم کردن مسیرها و جابه‌جایی اهمّ و مهم نشوند و در عین حال بدانند که مغز متفکر این اژدهای هفت‌سر در جمجمه کدامین صورتش نهفته است.

مغز متفکری که همانطور که اشاره کردیم دستور کار اصلی او ایجاد "فتنه اقتصادی" است.

و 4_ راه مبارزه با فتنه اقتصادی و جلوگیری از آن در وهله اول از میدان "جنگ روانی" می‌گذرد.

ایجاد امید معقول و مستند در ذهن مردم، جلوگیری از سیاه‌نمایی، بیان مثبتات کشور و "جهاد تبیین درباره فتنه اقتصادی" اوجب واجبات است.

پس از این مرحله البته بایستی به راهکارهای امنیتی لازمی مثل دستگیری و رسواسازی فرماندهان فتنه که از بام تا شام مشغول سیاه‌نمایی و دادن آدرس خیابانی به مردم هستند همت گماشت و ایضا شبکه‌های رذالت علیه نظام اسلامی و مردم را زیر ضربه برد. (اشاره به گروه‌های اوباش و معاندین و سابقه‌داران ضد امنیتی)

در عین حال همانطور که اشاره شد بایستی در قبل و بعد از تمام این اقدامات البته به معیشت مردم و خاصّه مستضعفین توجه ویژه داشت و از بروز مشکل اقتصادی در زندگی مردم جلوگیری کرد.

از همین روست که معتقدیم سکوت در قبال افزایش نرخ اجاره‌خانه‌ها و یا لجام گسیختگی گرانی بیقاعده هیچ توجیهی ندارد و مجلس و دولت بایستی فی‌الفور نسبت به استشفای این مقولات اقدام کنند.

ابتلای به "دیر اقدامی" کمک بزرگی به دشمن در راستای ایجاد فتنه اقتصادی خواهد بود.

***

1_ https://www.etemadnewspaper.ir/fa/main/detail/186062

2_ mshrgh.ir/1381674

3_ https://www.ibna.ir/vdcceiq1p2bqim8.ala2.html

4_ https://www.cfr.org/in-brief/three-challenges-are-testing-irans-regime

5_ mshrgh.ir/1385934

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 106
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 25
  • IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    76 56
    آشوب تقصیر روحانیه.
    • IQ ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      35 50
      چند وقت پیش امام جمعه تهران آقای خاتمی گفتن مشکلات امروز ایران از پنجاه سال پیش ناشی می‌شوند
    • IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      33 22
      بلاشک کار خودملعونش و هم پالگیایشِ
    • IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      24 15
      کار اونه
    • IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      19 27
      کاسبان فتنه 88 لطفا خاموش باشند
    • IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      16 15
      چاه قرض تحویل داده
    • IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      15 15
      پس پروژه هارپ واقعیت داشت
    • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      31 8
      احتمال آشوب نه بلکه یقینا .چه تابستان امسال چه زمان آینده.
    • DE ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      15 13
      مقاله بسیار پر مغز و مستندی بود ولی بنده جایی در مقاله ندیدم که مانند اول انقلاب به‌ قانون از کجا آورده ای اشاره کرده باشد. انسان ها متاسفانه اکثرا مقایسه گر هستند و در تگناها از مقایسه نتیجه های منفی برای دیگران و مثبت و حق داشتن برای خودشان میگیرند. واقعا بایستی تحقیق شود که فردی که ۴۰ سال پیش پیاده از پشت هفت کوه سیاه آمد لب خط آسفالت و خود را به شهر رساند اکنون صاحب کارخانه ها زمین ها و ویلاها و صنایع....قایق تفریحی و سرمایه گذاری در خارج ...شده است و با گرانترین خودروها که ورود آن به ایران همیشه ممنوع بوده و اداره راهنمایی و رانندگی‌ در حقیقت نبایستی اجازه نمره گذاری داشته باشد... سرتاسر شهر به ویراژ مشغول هستند. چرا افرادیکه در زمان طاغوت بصورت انفجاری ثروتمند شده بودند اول انقلاب تحت تعقیب قرار گرفتد ولی افرادیکه از بیت المال ویا‌با تبانی و رانتخواری ...و دزدی در این ۴۰ ساله انفجاری ثروتمند شده اند در کمال آسایش به‌مردم فخر میفروشند و اکثرا جزو مافیای اقتصادی سیاسی هستند؟؟؟ مردم مستضعف تا کجا میتوانند این بیعدالتی که نتیجه افکار غربگدایی و اشرافی و اسلام امریکایی اصلاحطلبان و حزب اشرافی است را ببینند و تحمل نمایند.؟؟؟ متاسفانه اکنون باز با اجازه ورود خودرو به ایران متمولین به آلاف و اولوف و خودروهای لاکچری خواهند رسید نه مردم . چرا جلوی هیولای داعش و هیولای منافقین و امپریالیسم امریکا و رژیم آپارتاید تمام قد ایستاده اید‌لیکن از ۴ تا خودرو ساز حساب میبرید و آنها را نمیتوانید یا نمیخواهید قانون مند نمایید. ؟؟ مشکل را هزاران بار رهبر معظم انقلاب بیان فرموده اند . ولی ۳۲ سال مردم متاسفانه به غربگداها رای دادند و خواسته خود را به کل ایران تحمیل کردند. ما باید مانند قبل از انقلاب از روشن نمودن مردم یا همین جهاد تبیین شروع کنیم .زیرا قدرت دست مردم است و مردم بایستی نمایندگان مومن و مدیران مسلمان و دلسوز را انتخاب نمایند تا از این وضع نجات پیدا کنیم. خدا شاهد است هیچ کس قبل از انقلاب باورش نمیشد یک روز دختر فلان وزیر یا دادچ‌ فلان مسوول یا خانواده فلان کس رانتخوار و زیاده طلب و حتی دوتابعیتی باشند.خدا لعنت کند غربگدایان اصلاح طمعکار را که چگونه به خون شهدا دهن کجی نموده و زحمات آنان را پایمال و همیشه آدرس ذلت و تسلیم در مقابل دشمن را داده اند.
    • IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      6 18
      وقتی با فناوری سری و محرمانه باد ایجاد میکنند و ابرها تغییر مسیر میدهند و میلیاردها متر مکعب ابدزدی میکنند.پروژه های محرمانه امریکا
    • احمد IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      16 31
      قطعا بسیاری ازمشکلات کشور تقصیرقطعی آن برعهده دولتهای اصلاحاتچی هاشمی وخاتمی وروحانی وفتنه موسوی است که بجای برنامه ریزی ومدیریت صحیح برنامه صندوق بین الملی وروش غربگدا یی وبی تدبیری درپیش گرفتند وموجب گرانی وتورم وبیکاری ومسکن ومحیط زیست و.... شدند والان باپررویی ازدولت چندماهه رئیسی طلبکارن
    • IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      15 4
      کاسبان تحریم باید خفه شن
    • IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      21 5
      فقط حرف مفت بزنين همه چي تقصير روحانيه مگه روحاني از شما نيست كسي كه بتونه از فيلتر شما رد بشه از شماس چهل ساله وضع ما همينه روحانيم ميگفت تقصير محموديه
    • DE ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      4 4
      وقتی با فناوری سری و محرمانه باد ایجاد میکنند و ابرها تغییر مسیر میدهند و میلیاردها متر مکعب ابدزدی میکنند.پروژه های محرمانه امریکا// شماها چرا عادت دارید امریکا را اینقدر گنده کنید .چرا امریکا با این پرو'ژه های میلیاردی و محرمانه و سری و عظیم خودش عرضه یک آتش خاموش کردن در کالیفرنیا را نداره با اینکه میدونند هر سال همین موقع میسوزه .
    • IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      2 2
      ۱۰:۰۶ یعنی که ما بیتقصریم!!!!!ههههه
    • IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      7 0
      به نواده تولستوی حقایق جنگ و آنچه در کتابهایی مانند دا مطرح شده را بدهید مطالعه کند. سینمای جنگی شوروی شعاری بود. فیلم های جنگی ما هم افسانه پردازیست تا انعکاس واقعیت. با تعریف حرفه ای درام دفاعی فاصله بسیار داریم.
    • IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      6 2
      اونایی که تا حالا به جایی نرسیدن و فکر میکنن تقصیر روحانی و اصلاح طلبان و ... است مطمئن باشید از این به بعد هم به جایی نخواهید رسید
  • IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    35 30
    پدیده گرد و غبار تقصیر روحانیه.
    • FR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      40 21
      هیچ چیز هم تقصیر روحانی نباشد اما بخشی از حماقت اصلاح طلبان یقیناً تقصیر روجانی هست!!!
    • IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      26 13
      نواده تولستوی تقصیر روحانیه
    • IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      22 21
      نیاز نیست زیاد از واضحات چیزی بگی، قطعآ تمام توطئه ها کثیف کار عوامل انگلیس خائن هست، این بابا هم یکیش
    • IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      62 14
      تقصیر رییسیه که ناکارآمده
    • DE ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      4 3
      حالا دیگه منافقین و بهایی ها چون کم آورده اند
  • IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    24 23
    اسقاطبل بیست سال آینده را نخواهد دید.
    • IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      11 10
      خخخخ 20 سال پیش که اینو می گفتید!
    • DE ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      3 7
      حرف مرد یکیه. انَّ الله لایغیروا بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم . ۳۲ سال غربگداها و امید و دوستان اسقاطیل راس کار بودند اونوقت تو انتظار داری قدمی برای تضعیفش برداشتند ؟ نابودیش پیش کش. این مطلب دیر یا زود داره ولی سوخت و سوز نداره.
    • س. IR ۲۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      2 3
      به ۱5:37: غلط کردی
    • IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
      0 0
      19:11 تو دقیقا چطوری 32 سال حساب می کنی؟ اینو هم بگم دلیل اینکه اصلاح طلب ها بیشتر در "قدرت" بودن، انتخاب مردم بوده.
  • مورخ ایرانی IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    مشرق جان مادرت کم نظرات رو سانسور یا حذف کن. بخدا قسم من خودم هم دوره قبل هم این دوره به رئیسی رای دادم اما خداوکیل اگر حذف یارانه های پنهان در زمان روحانی انجام میشد همین خود شما، دولت او را به توطئه اقتصادی متهم میکردید و میگفتید هدف روحانی این است که نظام با برجام ۲ و ۳ موافقت کند. به جای جنگ و نزاعهای حزبی بیطرفانه تحلیل کنید چرا که اکثریت مردم ایران نسبت به جناح ها و احزاب بی تفاوت شده اند.
    • IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      46 5
      دقیقا دیگه چپ و راست هیچ اهمیتی نداره.
    • IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      14 23
      منبع؟ در ضمن رای کنسرتی یادمان نمیرود
    • IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      2 2
      مدتی است
    • IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      7 2
      دقیقا حمایت همه جانبه ومتعصبانه ازاشتباهات دولت مصداق حق الناس دراخرت هست
    • منتقد طرفدار نظام و رهبری IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      20 2
      بنده خودم چند وقت پیش بعنوان کسی که طرفدار نظام هستم در این انقلاب استخوان خرد کرده ام نظری انتقادی نوشتم و مشرق نظر من را با پرچم امریکا منتشر کرد !!!!!! در حالیکه من حتی در عمرم به ترکیه هم نرفتم آیا شما میخواهید مردم و حتی انقلابیونی که اشتباهات را میبینند خفه شوند ؟ اسم این کار چیست؟
  • IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    45 5
    آقای دولت به عمل کار برآید به سخندانی نیست...قول لین شما کنترل قیمت های ابسار گسیخته هست
    • IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      26 13
      دولت انقلابی هفت هزار صفحه برنامه اقتصادی دارد که هنوز منتشر نشده.
  • IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    44 2
    یه گزارش هم از وعده های موقع انتخابات تهیه کن.
  • IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    11 17
    هر چی بدبختیه بخاطر داعش هست
    • IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      8 15
      تقصیر روحانیه
    • IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      5 14
      اصلاحات خود خود داعش هستند
    • IR ۰۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
      1 0
      تقصیر رییسیه.
  • !! IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    6 52
    دشمن که در جنگ میدانی ؛ جرعت مقابله با ایران را ندارد ، از شیوه های رذیلانه و ناجوانمردانه ، مثل ترور و اغتشاش استفاده میکند !
    • IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      4 15
      دقیقا
  • IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    25 3
    ارز ترجیحی،میگفتن برای جلوگیری از قاچاق، این کار صورت گرفته، مثلا آرد رو که 38 تومن میدادن نانوا 600 تومن در مرز قاچاق میشده، خب الان هم با گران شدن باز فاصله افتاده بین اون چیزی که دست نانوا میرسه با بیرون،و باز هم پتانسیل قاچاق وجود داره
    • IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      18 2
      خب باز هم گران میکنند به همین سادگی مثل خودرو
    • IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      20 2
      تجربه‌ای تکراری و پراشتباه
    • IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      16 2
      مشرق یه مصاحبه با یه اقتصاددان باانصاف انجام بده ببین این حرف درسته؟
  • امیر IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    13 19
    تنها راه خنثی سازی حیله های دشمنان جلب رضایت عمومی از راه کنترل شدید ودقیق قیمتها وسرکوب هم سنگران دشمنان یعنی گران فروشان،محتکران وواسطه های طماع می باشد.
    • IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      8 4
      اینها همه چیز را میتونند بهانه کنند(حذف ارزترجیحی که دیگه نمیره توجیبشون-جراحی اقتصادی وآزادسازی قیمتها که باعث نتونند قاچاق کنند-پهپاد،موشک،بالستیک کلاهک اتمی،ماهواره،کشتی،هواپیما زدن پالایشکاه های عربستان زدن اسرائیلیها درعراق ....)
    • IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      17 2
      یک جمله بگو بازگشت به سوسیالیسم و اقتصاد دولتی.
  • IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    8 4
    با فرافکنی مشکل حل
  • محمدایوب IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    3 14
    مشرق عزیز حق با صدیقه خانم ببران است چون ایشان فوق تخصص ارتباطات وله قول خود مدیر گروه مطالعات پژوهش توسعه پایدار ومحیط زیست آنهم تشخیص مصلحت زیر نظر مغروق اولا می بینید ایشان تخصصشان با کارشان کاملا منطبق و همخوانی دارد دوم ایشان واقعا درست میفرمایند توطئه ریزد گردها یک توهم است زیرا وقتی افساد طلبان این سرمایه های اسراییل وسربازان آمریکا واسب تروای آمریکا در داخل بودند و هستند نیاز به زحمت وایجاد گردوغبار باشند بیش از 24سال کشور کاملا دردست رفسنجانی وخاتمی وروحانی که همگی از ارادتمندان غرب وپیاده کننده افکار آنها وبه کارگیری افرادی که در خدمت آمریکا مانند صدیقه خانم وجاسوسان محیط زیست که در دولت غربگدای روحانی تعداد انگشت شمار آنها را گرفتند واقای کلانتری که فرموده بود خودکفایی در گندم حرف مزخرفی است برای گرفتن آنها وازادی آنها یقه میدرید وخانم ابتکار به آنها ارادت خاص ودر به کارگیری آنها تلاش زیادی کرده بود چه لزومی دارد آمریکا خودش وارد شود
  • IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    2 5
    ساعدی، عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس: اگر هند خرید نفت ما را لغو کند و به سمت روسیه یا کشور دیگری برود، برای ما مهم نیست
  • IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    3 2
    احتمال دارد
  • مجتبی از زنجان IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    5 5
    باسلام آشوب همه کشورهای دنیا هست متاسفانه جهان خرابی هستش
  • --- IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    4 11
    ما خودمومون غرب کشور زندگی می کنیم دقیقا از زمان حمله آمریکا به عراق گرد و غبار و ورود ریزگردها شروع شد.
  • IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    13 8
    متاسفانه رییسی مشاورانش هم جاسوس و نئولیبرالند. او را قربانی خواهند کرد.
  • IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    8 6
    اقتصادی: با روند افزایشی قیمت دلار بازار خرید و فروش خودرو که همچنان با رکود معاملات روبه رو است با افزایش قیمت ها مواجهه شده است.
  • مجید IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    3 17
    همه ی کشورها همینجوره پر از مشکلات ولی فقط ایرانه که پر از خائن و خود تحقیره
  • IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    6 2
    چی بگم ولی ممکنه
  • یک ایرانی غیور IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    4 13
    اگه ایران رو بحال خودش میذاشتن و این همه باهاش دشمنی نمیکردن قطعا از بقیه ی کشورها پیشرفته تر و آباد تر و اقتصاد عالی داشتیم
  • IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    14 2
    شک نکنید منتظر طوفان باشید
    • IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      1 6
      ایران اسلامی مثل یک کشتی است. در طوفان تکان می‌خورد اما به فضل الهی هرگز غرق نمیشود.
  • IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    4 7
    فرعونها رفتند
    • IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      14 0
      موسی ها هم رفتند. همه رفتنی اند.
    • IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      0 3
      موسی پیامبر بود و راهش ادامه دارد ولی فرعونها با آه مردم در جهنم کباب خواهند شد
  • IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    7 9
    در خصوص گرد غبار به عنوان یک خوزستانی مطمئن هستم که طبیعی نیست بلکه ساختگی است و یکی از دلایلم اینست که دقیقا روزهای مناسبتی مانند عطر فطر، راهپیمایی ۲۲ بهمن. ۳ خرداد جشن آزادی خرمشهر و از این قبیل ایام بشدت طوفان خاک هحوم می آورد. آیا باید گفت آیا این گرد و غبار هوشمند است؟
  • IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    4 4
    اینها همه چیز را میتونند بهانه کنند
  • IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    3 14
    فتنه گرها وابستگان وشیفتگان خاینین مفسدان خودی فقط دنبال خط استکبارند که (ایران تمام پیشرفتها...و بالستیک وکلاهک اتمیشو بتن کنه-ارزترجیحی که دیکه نمیره توجیبشون وجراحی اقتصادی وازاد سازی قیمتها را ابتر کنند-مملکت وحکومت را بدهند دست ملکه وشاهزاده تا اینها به ثروتهای باداورده شون وعیاشیشون برسند...)
  • بیرانوند IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    5 8
    آشوب فقط وضع رو بدتر میکنه. خارجی ها هم قطعا بفکر ملت ایران نیستن. ثابت شده بارها
    • IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      2 1
      راه حل چیه؟
  • IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    10 2
    شما سیر ظهور و سقوط قاجار رو ببینید؛
  • سید فروزتن CH ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    1 1
    از نظر صدیقه ببران و دیگر بیسودان اصلاح طلب ،حل مسئله ریزگردها هم به fatf و برجام گره خورده است ، ندانستن زبان دنیا (شیخک ریش رنگ کن )باعث میسود که ریز کردها بیایند ایران ،آقای عراقچی را بفرستیم با شرمن صحبت کند تا ریز گردها دبگر نیایند ایران
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    1 3
    در مورد توطئه ریز گردها بد نیست اشاره ای به برنامه های فضایی امریکا بکنیم. یکی از نظریه های قوی بین دانشمندان فضایی امریکا برای قابل زیست کردن سطح مریخ استفاده از دستگاه های بسیار بزرگ گرد و غبار ساز بوده. با توجه به اینکه جو مریخ بسیار رقیق است نمی تواند گرمای خورشید را برای حیات و زیست فراهم کند و راهکار اولیه به دام انداختن گرمای خورشید با کمک گرد و غبار است تا مقدمه ذوب یخ ها و تولید گازهای گلخانه ای فراهم شود ...... پس مسئله عمدی بودن این گرد و خاکی که این چند ساله شاهد آن هستیم چندان هم دور از ذهن نیست .
  • خسرو IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    3 5
    از روزی که رانت ۴۲۰۰ اصلاح طلبان قطع شده با هم آهنگی معاندین دست از شایعات و گران کردن اجناس که بیشتر دست سرمایه داران آنها میباشد در ملتهب کردن جو جامعه لحط ای آرام و قرار ندارند چرا آقای رئیسی به تلویزیون نمی آید و طبق لیست چاه های قرضی که دولت روحانی عمدا برای این دولت بجا گذاشته و خزانه را هم عمدا خالی و بودجه ۱۴۰۰ را در شش ماهه اول خرج کرده بود چرا برای مردم نمی گوید اگر کوتاهی کند دیر یا زود این معاندین داخلی برای به خیابان کشاندن جوانان نا آگاه به خیابان موفق خواهند شد
  • امیرعلی IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    1 7
    دشمنان آرزوی شورش رو به گور میبرند.
  • IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    2 5
    ااصلاح‌طلبان نوکران جیره خوار غربند برای انها قلم وقدم‌میزنن هر چه کشور ما می کشد از این جرثومه های فساد ووابستگی است چه برای کسب موقعیت خود وخانواده وحزب با حیثیت یک‌ملت بازی میکنند
  • IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    2 13
    اعتراض درچارچوب ساعت ومحدودبرای رساندن سرعت بخشیدن به حل مشکل خوب است هرچندبارشداطلاعات ازجنبه ی به اقدام سریع واداشتن مسئول شایدنتوانداثرکامل بگذاردولی اشوب بجزضرربه اموال سالم واشخاص وسوءاستفاده ی گروههای قدرت طلب وقربانی شدن شخص وبه حاشیه بردن طلب مردمی نتیجه ای نداردبدترنتیجه راه حل راهم شایدتحت اشعاع قراربدهد
  • IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    1 1
    در اخرالرمان و قبل از ظهور فتنه ها شهر تهران را خراب وچون بیابانی رهایش خواهند کرد
  • IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    0 2
    بی شک مشرق!!شک نکن!
  • IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    0 1
    سلاجقه فرد بی سواد و کم اطلاع در حوطه محیط ریست است و نباید چنین را برای مدیریت این سازمان با این مشکلات زیست محیطی کشور انتخاب می شد.
  • آرش IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    3 2
    لعنت بر اوباش کاسب تحریم.
  • IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    0 4
    آقای تکیه درست گفته است که دولت ایران یک دولت رفاهی است. و ما اضافه می‌کنیم که اساسا انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب رفاهی است. همچنانکه اسلامی است. این خصلت ذاتی به هیچ قیمتی و هیچ بهانه‌ای نبایستی از ساحت انقلاب اسلامی جدا شود و رفاهیات معقول حتی بیشتر از سایر ممالک و حکومت‌های جهان حق مردم ایران است.
  • یعقوب شمسی IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    3 0
    درکشورماجریان نفوذخیلی گسترده است وخارج ازافکارمقامات کشوراست.خانوادهای عالترترین مقامات کشور.
  • IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    1 6
    خدا یاور این انقلاب است
  • ali IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    0 0
    پس صدیقه بیران داره اون کسانی را که این معضل گرد و غبار را گردن دولت می اندازه محکوم می کنه.بازم همین دمت گرم.
  • فرزاد IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    7 2
    مرگ بر هرکی به کشورمان ایران خیانت کنه
  • ایرانی IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    1 4
    هیچگاه ازخدعه ومکردشمنان قسم خورده انقلاب اسلامی غافل نشویم، ریزگردها هم میتواندعاملی برای تسهیل اهداف توطئه گران باشد، حتی ازجهت امنیت ملی بایددقت کنیم درمناطقی که گردوغبار غلیظ تراست آیا روی سیستم ماهواره ای و پایش الکترونیکی رادارها و سامانه های مراقبتی تاثیری میگذارد یا خیر.
  • IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    5 6
    دیروز عاملین فتنه ی پیش رو ، از جمله حسن روحانی کذاب، دزد و خائن، محمد خاتمی ، ناطق نوری و سید حسن خمینی در ولنجک در منزل حسن روحانی جلسه ای داشتند . این ۴ نفر فتنه گر باید قبل از انجام دادن هر عمل فتنه انگیزانه و هر اقدامی بر ضد نظام و کشور توسط اطلاعات دستگیر و محاکمه و مجازات شوند تا فتنه ای شیبه به فتنه ی ۸۸ که توسط هاشمی رفسنجانی و کروبی و موسوی و .... رُخ داد ایجاد نشود.
    • IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      0 1
      اخرش چه؟!!!!!
    • IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      4 0
      اگه اینا هم نباشن ناکامی ها رو گردن کی میندازین؟
    • IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
      1 0
      بابا این که گندش دراومد این عکس مال ده سال پیشه.اقای رفسنجانی هم اون جلو پیشنمازه عکس اون بنده خدا رو حذف کردند .وبقیه ماجرا آخه چقدر کلک ونامردی
  • IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    4 6
    مرگ بر اسراییل
    • IR ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      6 0
      احمقانه است همه بد بختی ها را به اسراییل نسبت بدهیم
  • علی IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    0 3
    باسلام : چپاولگران را ولش کند چون درست نمیشود در زمان حضرت امام هم این بی وجدانها بودن. بچسبد به ارزش های انقلاب به ملت عزیز کشورم به رهبر عزیز به خانواده محترم شهدا ایثارگران نیروهای انقلاب نیروهای مسلح . اگر مقاومت نکنم این ها همه چیز ما را از ما خواهند گرفت و دو دستی تقدیم آمریکا و معاندین نظام خواهند کرد
  • امیدوار IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    0 5
    ان شاءالله همه چیز درست خواهد شد
  • ثمین IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    0 4
    درود بر مشرق و بصیرتش
  • ایرانی IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    0 0
    این معضل رو حالا ریشه ای مدیریت کنین تا تبدیل به اشوب نشه
  • حبیب اله منصوری IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    1 0
    مسؤلین عقب افتاده و اشرافی باعث شورش و کمک به دشمن میکنن
  • IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    0 0
    فتنه بعضی مسولین چی؟؟؟؟
  • IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    2 6
    سلا دوستان. خیلی مذهبی نیستم. در تمام جوامع افرادی هستند با ذهن سلطه پذیر که اگر در اوج قدرت هم قرار بگیرند؛ عدم توانائی و آگاهی از مزایای قدرت، میل به بردگی دارند! انقلاب اسلامی استخوانی است در گلوی استعمارگران. هدف آنان به قدرت رساندن افراد ناتوان است، با ابزار نفوذ و رسانه. راه مقابله؛ پیروی از انسان های آگاه و دلسوز میباشد. همانطور که حاج قاسم عزیز گفتند؛ رهبر انقلاب عالم ترین فرد میباشند. اگر ایران را دوست داریم باید از رهبری تبعیت کنیم و از دو دستگی و انحراف پرهیز کنیم.
    • DE ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      2 0
      بابا دمت گرم تو که خیلی مذهبی تر از من هسنی بابا . چطور میگی مذهبی نیستی. یک اصل مهم دین و مذهب اسلام همینه : حب الوطن من الایمان. شما وقتی وطن دوست باشی نه غربگدا میشی نه سینه خیز جلوی دشمن میری‌ نه دزد و رانتخوار میشی و در کارهات همیشه خیر و برکت هست‌چون دوست داری مردمت راحت باشند . کسی که دو تابعیتی باشه هیچوقت نمیتونه وطندوست واقعی باشه و متاسفانه برو بچ و خانواده خیلی مدیرهای اشرافی و اصلاح طلب یا مقیم خارج هستند یا دوتابعیتی .
  • IR ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    0 3
    اشوب که نمیشود چون ذهن مردم دشمن شناس شده است واب به اسیاب دشمن نمیریزدتاخودش هم قربانی شودولی این مملکت بااین شعارها وشهدایی که دراین مسیرداده است نباید رانت ولابی وچیزی به نام مسئول اشرافی داشته باشد
  • IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    0 0
    حدود دهه پنجاه كتابى از جان اف كندى خواندم بنام استراتژى صلح اايشان دران كتاب ادعا ميكرد كه شوروى اب وهواى جهان را به كنترل خوددراورده واگر اراده كند ميتواند امريكا ومردمانش را زيربرف مدفون كند پس از سالها پيش حداقل دوقدرت ان زمان جهان براى تسلط بركره زمين ومردمانش طرح وبرنامه دارند وعقلاى غرب توصيه ميكنندبراى كنترل برمردمان جهان نا ن وكشورهاى سوخت وكل جهان بايد دلاررا كنترل كنند پسبيشتر اتفاقات امروز جهان ميتواند مصنوعى ودست ساز باشد
  • IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    3 0
    بنده ۴۰ سال سن دارم و متعهد به نظام هستم و پیشرفت ها و نواقص کشور را تا حدی به ذهن دارم؛ در حال حاضر ایران نه اقتصاد دان میخواهد و نه دلواپس. برای یک دوره ۴ ساله فقط یکی را میخواهد که حقوق دان باشد و نترس، که تک تک مفسدان را به میز محاکمه بکشاند و از صفحه جمهوری اسلامی پاک کند. آنوقت خود مردم اتوماتیک وار و جهادی اقتصاد ایران را میسازند.
  • IR ۰۷:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
    0 0
    آشوب نخواهد شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس