محمد سلامتی

یک فعال چپ اخیرا درباره اعراض اصلاح‌طلبان و "بازاری‌ها" از یکدیگر سخن گفته است. اینکه چرا اصلاح‌طلبان با اجزای بدنه اصیل انقلاب دچار اختلاف هستند از تأملات روزگار ماست.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

درباره اعراض اصلاحات از "بازاری‌ها"

چرا اصلاح‌طلبان با اجزای بدنه اصیل انقلاب دچار اختلاف هستند؟

"مقاومت و هسته‌ای"؛ چاه‌های پرهزینه‌ای که باید مسدود شوند! / صورتت را جلوی آتش تنور متروپل میگیری آقای روحانی؟

محمد سلامتی، از فعالان جریان چپ در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری ایلنا گفته است:

"جریان اصلاحات را طیف وسیعی از تشکل‌های سیاسی و صنفی - سیاسی تشکیل می‌دهند. به جرأت می‌توان گفت غیر از بازاری‌ها، تقریبا بقیه اقشار جامعه را شامل می‌شود. به عبارت دیگر، کارگران، کشاورزان، معلمان، مهندسان، پزشکان، مدرسین، دانشگاهیان، روزنامه‌نگاران و ... در این جریان سخنگو دارند. آن‌ها مطالبات به روز شده خود را می‌توانند از طریق جریان اصلاحات پیگیری کنند."[۱]

*اینکه همه صنوف اصلاح‌طلب دارند به جز بازاری‌ها حرف دقیقی نیست.

اما همین حرف نادقیق هم نشان می‌دهد که چپ‌های ستادی روابط حسنه‌ای با اصحاب بازار و انقلابیون اصیل ندارند. همانطور که با رزمندگان دفاع مقدس، هیئتی‌ها و سایر اضلاع انقلابی هم روابط حسنه‌ای ندارند و خودشان هم به این حقیقت معترف‌اند.

اما چرا جریان اصلاحات به این روز افتاده که با اصیل‌ترین حامیان انقلاب نه تنها رابطه‌ای ندارد بلکه روابطش دچار خدشه نیز هست!؟

پاسخ این چرا یک پاسخ موسّع است...

اولا اصلاحات امروز دیگر نمی‌تواند مدعی خط امام باشد. بلکه آنها امروز یک جریان خارج شده از دموکراسی هستند که دست به تحریم انتخابات می‌زنند، در فتنه ۸۸ پرونده‌های قطوری دارند و هیچ سابقه‌ای هم در کارآمدی و مدیریت جهادی برای خدمتگزاری به مردم ندارند.

ثانیا امروز و با گذشت ۴۳ سال از انقلاب اسلامی عملا مشخص شده است که جریان چپ ایرانی دچار بیمارهای مزمنی است و تعارضاتش با مانیفست انقلاب اسلامی آنقدرها کوچک نیست که قابل چشم‌پوشی باشد.

آنها ولایت فقیه را "دیکتاتوری مؤمنین" می‌دانند، با مفهوم مقاومت مشکلات جدی دارند، دائما به مفهوم "مردم" توهین می‌کنند، معتقدند ما ایرانی‌ها شاد نیستیم چون حسین(ع) را محور قرار داده‌ایم و قس علی هذا...

اکنون آیا طبیعی نیست که اکثریت متدین، نجیب و انقلابی مردم ایران با چنین جریانی به سردی رفتار کنند!؟

از سوی دیگر این نکته هم طبیعیست که ستاد اصلاحات در این وانفسای خودساخته به چند تریبون نااصیل و مواضع چند فعال سیاسی چپ مسلک در صنوف مختلف دل ببندد و اینطور وانمود کند که در بلندای گفتمان بالاشهری نشسته و دیگران به اوج پر گشودنش نمی‌رسند!

اما حقیقت اینست که مردم و بدنه اصیل ایران اسلامی آنها را خوب شناخته‌اند و آنچه عده‌ای در دورست از گفتمان اصلاحات ترسیم می‌کنند جز سایه گذرای یک ابر کوچک بر ستیغ کوهی سترگ نیست.

***

"مقاومت و هسته‌ای"؛ چاه‌های پرهزینه‌ای که باید مسدود شوند!

"مقاومت و هسته‌ای"؛ چاه‌های پرهزینه‌ای که باید مسدود شوند! / صورتت را جلوی آتش تنور متروپل میگیری آقای روحانی؟

سعید حجاریان، تئوریسین جریان اصلاحات اخیرا در یادداشتی با عنوان "سرنوشت توسعه‌ی ما" که در وبسایت مشق نو منتشر شد؛ ادعای امتناع ایران از توسعه را مطرح می‌کند و در ادامه از برخی عوامل به عنوان مولفه‌های سرمایه‌سوز و هدردهنده پول در ایران نام می‌برد.

او در ذیل سرفصل "سرمایه" در یادداشت خود می‌نویسد: شماری از چاه‌هایِ عمیقِ هزینه‌بر که هل من مزید می‌طلبند، موجب بلعیده شدن سرمایه‌های مادی کشور شده‌اند. شماری از این چاه‌ها به قرار زیر هستند!

حجاریان سپس برخی عناوین را برمی‌شمارد که در موارد الف و پ می خوانیم:

الف. انرژی هسته‌ای. ایرانِ هسته‌ای یکی از تمناهای تفکر حاکم بر کشور است و در راه تحقق این خواسته تاکنون هزینه‌های بسیاری صرف شده است. طبیعتاً، آمار دقیقی از این هزینه‌ها وجود ندارد اما می‌توان ادعا کرد مجموعه تعاملات هسته‌ای و پروژه‌های احداث و ترمیم و توسعه آن باعث شده است بخش زیادی از سرمایه کشور در این راه صرف شود. این مسئله اهمیت دوچندان پیدا می‌کند زمانی‌که بدانیم برخی از پروژه‌ها –فارغ از موفقیت یا عدم‌موفقیت‌شان- گران‌تر از آنچه باید به کشور تحمیل شده است.

.

.

پ. عمق استراتژیک. نگارنده تاکنون دست‌کم در چند یادداشت، مقاله و گفت‌وگو به نظریه‌ها و مدل‌های امنیت ملی پرداخته و کارکردهای مدل‌های رشدمحور (معطوف به توسعه) را شرح داده است. اما، مدت‌های مدیدی است که مدل امنیت ملی کشور ما به‌سوی بسط‌محوری (متمرکز بر نگاه فراسرزمینی) گرایش داشته است ولی با این با حال و به‌رغم وجود چارچوب‌های بسط‌محوری در نظریات مرتبط با امنیت ملی، هنوز مشخص نیست کشور ما به‌لحاظ الگوی امنیت ملی چه جایگاهی برای خود تعریف کرده است، با کدام گروه‌ها هم‌داستان است و از آن مهم‌تر چه اهدافی را استراتژیک تلقی می‌کند؟ [۲]

*در اظهارات و اقاریر حجاریان واضح است که او دو مقوله انرژی هسته‌ای و عمق استراتژیک ایران را ۲ چاه ویل سرمایه‌سوز می‌داند که حکما کارکردی برای مردم هم نداشته‌اند!

این اظهارات به زعم ما هرگز نمی‌تواند از سر ندانستن باشد چه اینکه منطق لزوم برخورداری ایران از انرژی هسته‌ای (به هر قیمتی) و لزوم حفاظت ایران از امنیت و منافع مردم ایران در فراتر از مرزها (به هر قیمتی) آنقدرها بدیهی هست که حتی یک نوجوان کم‌مطالعه هم به راحتی می‌تواند آنها را درک کند.

در بعد دیگر این اظهارات، همچنین بایستی این حرف را مطرح کرد که انتظار نبود آقای حجاریان هم مثل آقای زیباکلام حرف‌های عوامانه و بی‌مبنا بزند. بلکه انتظار بود ایشان در همان منطق معارضه خویش هم سخنانی با مبنا بگویند نه اینکه در کهنسالی سیاسی اما به سمت پراکندن لاطائلات و حرف‌های بی‌مایه حرکت کنند.

ما از حیث بدیهی بودن "نیاز ایران به انرژی هسته‌ای و تداوم و گسترش محور مقاومت"؛ استدلال‌های پیرامونی این دو مفهوم را بر عهده اذهان مخاطبان محترم وامی‌گذاریم (در این باره خوانش یکی از مطالب وبلاگ مشرق با محتوای هژمونی ایران نیز به تعمیق مطلب می‌کند) اما این هشدار را نیز مطرح می‌کنیم که پراکندن اباطیل و حرف‌های سخیف که نشان دهنده عمق دشمنی هستند در زمانه‌ای رخ می‌دهد که عده‌ای بوی فتنه را استشمام کرده باشند.

در واقع این حرف‌های غلط که هیچ ارزش تئوریکی ندارند فی‌الواقع فقط برای دمیدن بر آتش غیظ افراد ناآگاه مطرح می‌شود تا نقش بنزین برای آتش را ایفا کند.

دقت شود که طبق تحلیل‌های وبلاگ مشرق، جامعه ما در خطر بروز "فتنه اقتصادی" است. فتنه‌ای به بهانه مشکلات اقتصادی که البته فرماندهان و پیش‌برندگان آنرا بایستی در ستاد اصلاحات جستجو کرد...

***

صورتت را جلوی آتش تنور متروپل میگیری آقای روحانی؟

"مقاومت و هسته‌ای"؛ چاه‌های پرهزینه‌ای که باید مسدود شوند! / صورتت را جلوی آتش تنور متروپل میگیری آقای روحانی؟

سیدمحمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور رئیسی اخیراً طی یادداشتی که خبرگزاری رسا آنرا منتشر کرد، درباره حادثه تلخ متروپل نوشته است:

"ساختمان فروریخته متروپل در دولت قبل با مشارکت شهرداری آبادان و با رانت، پرداخت رشوه و فساد به‌طور غیر استاندارد ساخته شده. استاندار دولت روحانی آن را افتتاح کرده و وزارت صمت آن دولت، سازنده آن (حسین عبدالباقی) را به عنوان کارآفرین برتر و چهره ماندگار حوزه ساختمان در سال ۱۳۹۷ معرفی کرده است!

اکنون بانیان وضع موجود و برخی سیاسیون حامی دولت قبل، باید با شرمندگی از ملت ایران و به‌ویژه مردم داغدار آبادان عذرخواهی کنند، اما همراه با معاندان، طلبکار دولت مردمی سیزدهم شده‌اند که باید پاسخگو باشد.

بلافاصله پس از این حادثه تلخ، به دستور رئیس جمهور، مسئولان از جمله رئیس هلال احمر، رئیس ستاد بحران و وزیر کشور در صحنه حاضر شدند و همه امکانات و نیروها را بسیج کردند که افراد را از زیر آوار، نجات و آلام آسیب‌دیدگان را کاهش دهند. معاونین رئیس جمهور نیز در آبادان حضور یافتند و هماهنگی بین دستگاهی انجام شد.

دولت مردمی سیزدهم در کنار مردم است و هیچ قصور و کوتاهی پذیرفته نیست، اما آیا بانیان، مقصران و عاملان دولت قبل مسئولیت تغافل و بی‌مبالاتی خود در بازی با جان مردم را می‌پذیرند؟ "[۳]

*صحبت‌های حسینی در یک معنای خود "مطالبه‌ای اصولی" است از یک دولت که تصمیمات غلط مربوط به ساختمان متروپل در ایام صدارت او گرفته شد.

دقت شود که هیچ دولتی حتی دولت امام معصوم نیز نمی‌تواند جلوی اشتباه و فساد را بصورت کامل بگیرد. اما "مسئولیت‌پذیری" و "عذرخواهی" جزئی مقوّم از سیاست‌ورزی اصولی است که همه رجال و دولتمردان و سیاسیون بایستی به آنها ملتزم باشند.

به دیگر سخن اینکه فاجعه متروپل ممکن بود در هر دولتی اتفاق بیافتد... اما وجه ممیز مسئولان فسادستیز و کسانی که از بن دندان با فساد و سوداگری بر سر جان مردم مخالف‌اند "عذرخواهی، توضیح و مسئولیت‌پذیری" است.

همانطور که امیرالمؤمنین(ع) با اینکه بیگناه بود اما صورت خود را در مقابل تنور داغ خانه زنی گرفت که در دولت اسلامی بی‌سرپرست و دچار مشکل شده بود.

یعنی رواست که آقای روحانی اکنون بیانیه بدهد و درباره فاجعه متروپل به مردم و خاصّه آبادانی‌های عزیز که بیشترین رأی را به او دادند توضیح ارائه کند. اگر دولتش نقشی نداشته شرح بدهد و اگر مسئولیتی متوجه برخی مدیران منتصب اوست صراحتا برای برخورد با آنها پیشقدم شود و از مردم عذر بخواهد.

و البته این انتظار زیادی هم نیست. و بسا که موجب ارج و قرب آقای روحانی بشود. ضمن اینکه این رفتار به مثابه یک الگوی اصولی برای سایرین نیز مطرح خواهد شد و در صورت تکرار چنین حوادثی؛ مردم به جای اینکه شاهد لاشخوری عده‌ای بدخواه باشند؛ تماشاگر رفتارهای اصولی مسئولان می‌شوند و توضیح و اقناع و مسئولیت‌پذیری سکه بازار می‌شود.

به نظر می‌رسد دیر نشده و روحانی هنوز هم می‌تواند برای متروپل "بیانیه اقناعی" بدهد...

***

۱_ https://www.ilna.news/fa/tiny/news-۱۲۳۶۶۰۷

۲_ https://mashghenow.com/?p=۵۶۸۹

۳_ rasanews.ir/۰۰۲yxS

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 57
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    49 1
    اصلاحات روابط حسنه‌ای با انقلابیون اصیل ندارند/// به همین دلیل بود که در انتخابات سال 96 از حدود 3000 رزمنده مدافع حرم در سوریه حتی 1 نفر به نامزد اصلاح طلبان (روحانی) رای نداد. حتی 1 نفر. این در تاریخ موند.
    • IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
      38 4
      روابط حسنه که هیچ؛ اصلاً کلاً ضد انقلاب هستن. از اعمال و حرفهاشون در تمامی این سالها مشخصه دیگه.
    • IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
      16 2
      سرمایه های مادی کشور را افساد طلبان امثال حجاریان ها و تاجزاده ها و زیباکلام ها بلعیده اند حجاریان بهتره سکوت نماید.
    • IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
      19 2
      اصلاح طلبان ضد دین و ضد انقلاب هستن در فتنه سال 88 چهره خبیث شون را نشان دادند.
    • حاجی IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
      2 10
      از اصلاحات بسوزید و بسوزید وبسوزید تا برید به جهندم حالا یکی نگه بلد نبود بنویسه جهنم جهندم که گفتم مخصوص متهجرین بی درد هست
    • IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
      3 1
      برخی نه همه متاسفانه! صمت و اصناف و...؟؟؟ شریک دزد و رفیق قافله! در شرایط جنگ اقتصادی هستیم شوخی نیست! لذا فقط فروشگاه ها باید ملزم شوند شماره های اطلاعات سپاه و واجا و اطلاعات ناجا را روی شیشه ها بچسباند و اگر کسی برچسب را برداشت مغازه اش تعطیل و بازداشت شود. مثل عربستان و عراق و...
    • IR ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۳
      0 1
      برجام یک مصیبت عظمی بود. نه میشد آن را ادامه داد و نه می شود از آن بیرون آمد چون در هر دو صورت متضرر می شویم. اگر ترامپ یک کار خوب کرده باشد آن هم همین خروج از برجام بوده است . هر چند رو ح ا نی بموقع عکس العمل نشان نداد و به ضرر روی ضرر ادامه داد. ولی الآن بهترین کار برای خلاصی از برجام ادامه مذاکره با رعایت شدید خطوط قرمز ایران حتی سرسختانه تر از آن برای جلوگیری ازسواستفاده غربیها است در عین حال کار اصلی عبارت است است از خنثی سازی تحریمها که سلاح تحریم را اولا بی خاصیت ثانیا یخ جلوی آفتاب خواهد کرد.و مهمتر اینکه ما هم از برجام بیرون نیامده ایم و هم عملا برجام دیگر نمی تواند دست برنامه هسته ای را بسته نگه دارد و ضمنا ما در منظر افکار عمومی مقصر نخواهیم بود. دولت باید سرسختانه در مذاکره حاضر باشد ولی کار اصلی همان خنثی سازی تحریمهاست که باید با جدیت دنبال شود همینطور رسیدگی به کسانی که شرایط معیشتی مناسبی ندارند این شرایط با جدیت دنبال شود بعد از مدتی نه طولانی شرایط خوب خواهد شد الحمد لله شرایط هم بگونه شده است که با بالا رفتن قیمت نفت شرایط هم از لحاظ فروش هم از نظر قیمت به نفع ما در جریان است.خدا رو شکر
  • سید IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    30 4
    به یاد آن چه که در مورد دوران حکومت حضرت علی علیه السلام خوانده ایم، می افتیم که معاویه ملعون و کارگزاران منفورش خرابکاری می کردند و بعد خرابکاری های خود را به یاران حضرت امیر نسبت می دادند و مردم را علیه آن حضرت می شوراندند! گویا اصلاح طلبان تهوع آور در طول تاریخ فقط در سر درس یک استاد بوده اند! لعنت بر ابلیس!!!
    • تبریزی IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
      34 5
      از فرزندان ابلیس و پیاده نظام اسقاطیل توقع بیش از این دارید؟!!!!!
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    25 3
    البته شاید نباید گفت ولی فراموش نمی کنیم " اگر هوا نداریم هواتو داریم ر " لعنت بر شبکه نفوذ خائن
  • SE ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    38 4
    40 سال است که جریان هاشمی و اصلاحات در میان کارگران، کشاورزان، معلمان، مهندسان، پزشکان، مدرسین، دانشگاهیان، روزنامه‌نگاران و ... فقط و فقط و فقط سخنگو و امر و نهی کن داشته اند تا منافع جریان هاشمی و اصلاحات تامین شود
  • SE ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    36 4
    بدترین چاهی که ایران گرفتارش شده چاه ویل جیب کارگزارانیها و اصلاحاتی ها است که بدکردار پر شدنی نیست و حتی حاضرند چون قجر و پهلوی برای چاپیدن ایران با دشمنان ملت ایران هم شریک شوند و با هم بخورند.
    • دكتر محلاتي شيرازي FR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
      18 0
      كاملا؜ با شما موافقم
  • عطا IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    28 2
    این آقای محمد سلامتی گویا اصلا از سلامت روح و روان برخوردار نیست حتی نمیدونه چی گفته.....
    • SE ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
      6 1
      چون دستشان از چاپیدن در حال کوتاه شدن است شاد نیستند
  • رستم ذال IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    14 22
    اصلاح طلب و اصوالگرا همه گردوی یه درخت هستند
    • IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
      20 4
      مخالفین انقلاب اسلامی (بهایی_سلطنت طلب_ غرب پرست خاکبرسر_ منافق_ مشنگ فستیوالی و....) همه شاخ و برگ شجره خبیثه ابلیس هستن. عین مار هزار سر.
    • DE ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
      13 2
      به IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱ : اصلاح طلب و اصوالگرا همه گردوی یه درخت هستند. باز ترقه ای در رفت و یک اصلاح طلب از خواب پرید. این دستور سازمانی اصلاح طمعکاران بود برای داغون کردن حریف و اصلاحات مالی کردن محیط. برای شب انتخابات که نخ نما شده .ولی این کامنتت را پاک نکن از روی هاد دیسکت چون باز انتخابات آینده دستور سازمانی اصلاحات برای خراب کردن رقیب میاد همین را باز باید بنویسی. اینقدر گند و تعفن اصلاحات بالاست که فقط کافیه به ذره از آن را به یک گروه و حزب و دسته بمالی و اصلاحات بهشون بزنی ...داغون میشن ..از هزارتا سرطان بدتره . منافقین خیلی سریعتر تر از اینها بودند همان اول انقلاب به خودشون اغتشاش کردند و رفتند دنبال کارشون .اصلاح طمعکاران 40 سال طول کشید تا یواش یواش دارند میرسند تازه به 40 سال پیش منافقین.
    • IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
      6 1
      باند بازی و رانت خواری و تامین منافع شخصی و حزبی ویژگی بارز جریان اصلاح طلب است.
    • SE ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
      6 1
      دیگه آنقدر همه چیز روشن و واضح شده است که تشخیص آل امیه از آل علی بصیرت هم نمیخواهد. پادوهای اسرائیل و سوروس و یانکیها خودشان تابلوی من واقع شان را بالا برده اند
  • IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    20 5
    حجاریان از جمله نقابزدگان یهودی موسوم به آنوسیهاست،اینها معتقد به سروری و مالکیت یهود بر جان و مال همه ابناء بشر هستند،آنوسیها فرزندان شیطان و دستهای ابلیسند و به اقرار خود صهیونیستها،سرمایه های اسرائیل هستند!
    • IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
      6 0
      حجاریان نگو بگو سلطان گندم و مدارس غیردولتی سلام
    • علی IR ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
      1 4
      حرف اقای حجاریان کاملا راست و به جاست شما یک پاسخ منطقی برای ان بیابید. ما هزینه و فایده را نادیده گرفتیم و می توانستیم در فرصت ها بهتری پیشرفت بیشتری در صنعت هسته ای بدست بیاوریم. همان موقع ترامپ را با یک اب نبات گول می زدید قضیه به اینجا نمی رسید.!!!
  • علی IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    17 5
    امیدوارم این کامنت را اقای سلامتی بخواند جناب سلامتی ، چرا نمی خواهید بپذیرید که اصلاحات مرده است و بوی تعفن اش حالمان را بهم می زند .
  • IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    11 3
    مشرق جان فقط یک مقاله تشریحی هر روز بزنید که احمدی نژاد جز کدام دسته بود و هست؟؟چون زیادی راست راست راه می رود و از تندترین چپ ها ،چپ تری می کند...
  • IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    7 2
    ممنون مشرق
  • IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    13 4
    با منطق اصلاحات اساسا یک آب باریکه اروند ارزش جنگ را نداشت. چون تا صد سال هم عایداتش جبران هزینه یک ماه جنگ را هم نمی دهد. پس باید می دادیم می رفت. با همین منطق قاجار پهلوی هم هرات و آرارات را دادند رفت.
  • DE ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    11 1
    "مقاومت و هسته‌ای"؛ چاه‌های پرهزینه‌ای که باید مسدود شوند!و سرریزش مانند این 4 دهه هه هه هه به جیب ما اصلاح طلبها و اشرافیون و اشرفیون واریز شود. چی واریز ؟؟ این که از وادرشت هم درشت تره ! ریز درآمد و حقوق مردم بیچاره ایست که گول دروغهای تبلیغاتی شما غربگراها را خوردند و متاسفانه بارها بهتون رای دادند ./ ما اشرافیون و اصلاحطمعکاران و غربگدایان که 32 سال در ایران موروثی دولت و تمام مافیای زر و زور و تزویر و پست های کلیدی و حقوقهای نجومی امضاهای طلایی واردات صادرات نمایندگیهای کارخانه ها و شرکت های مهم دستمان بود و هنوز هم در بسیاری جاها هست , عادت به زندگی اشرافی و مسافرت های خارج داریم و این هسته ای و مقاومت با خون ما سازگار نیست و برای گرین کارت و اقامت خارج و کوچ ایلی و دسته جمعی ما به خارج درد ساز شده./ الان هر کارخانه ای که در خارج با ایران کار کند نمایندگی آن دست آقا زایده های اینهاست یا فردی ...را گذاشته اند واسطه و از هر کجا جنس وارد کنید یک سر سودش به جیب اینها و ضد انقلاب میرود.حتی منافقین و بهایی ها مشغول در|آمد های میلیاردی هستند . و از این طریق بسیاری از اطلاعات لو میرود .لذا ورود وزارت اطلاعات به پشت صحنه نمایندگیهای کارخانه ها و وارد کنندگان و شرکتهایی که به ایران واردات دارند و شرکتهای ایرانی خارج از کشور بسیار بسیار حیاتیست.
  • IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    2 6
    انقلابیون اصیل.!منظورتون کیا هستند .
    • DE ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
      1 3
      انقلابیون اصیل.!منظورتون کیا هستند
  • IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    3 1
    بجز در مورد نادر . مدیران کشور یا شیفته امریکا و دزد بودند یا متحجر
  • محمدایوب IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    6 0
    از آدم بی دینی مثل فر... وبالطبع دارودسته اش چنین انتظاری بیهوده است حال قوه قضاییه که مدعی عدالت است وگوش فلک را کر کرده باید اول استاندار رشوه خوار او که دست چپ روحانی بود را با پس گردنی بیاورد همانجا جلوی مردم که آن ساختمان را افتتاح کرده وبعد بقیه
  • دكتر محلاتي شيرازي FR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    11 0
    اقاي حجاريان زراعت گندم ايران را با افراد خوش خدمتت نابود كردي و سلطان گندم شديد و خون مردم ايران را شيشه ميكنيد ! من اگر ايران بودم ….
  • IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    4 0
    چاه های پر هزینه دهان گشاد حجاریان و هم پالکی های آنهاست که طی این چهل سال گذشته هزار مصیبت درست کردند و آخرین آنها همین دولت اعتدالی هاست که اقتصاد کشور را به ورطه سقوط کشانده است
  • محسن ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    2 2
    چرا در حادثه متروپل از شمعخانی و مخبر سوال نمی شود
  • IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    3 0
    واجب است که هرروزه واجبات و مستحبات به روحانی حواله شود.
  • مهدی US ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    1 1
    اقای رئیس لطفا خودت یا سخنگو برای مردم توضیح بدهید
  • مصطفی IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    4 1
    تو کشور ما اگر عدالت است باید مسئولین تراز اول کشور هم محاکمه شوند تا همه در برابر قانون یکسان باشند . به خدا ما مردم موش آزمایشگاهی یکسری از مسئولین نیستیم. به علی ما بازیچه بچه بازی شدیم . بگیرید محاکمه کنید که بفهمند کار نظام با کسی شوخی ندارد
  • IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    4 1
    چرا یک مرد پیدا نمیشه که حجاریان و زیباکلام و تاج‌زاده و... روسقط کنه؟
  • IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    2 1
    از زمان شروع جنگ روسیه و اکراین آمریکا و اروپا سینما و سینماگران و تمام بازیگران روسیه راتحریم وحتی به کن هم هیچ فیلمی را راه ندادند اما سینما و هنر پیشه گان و باریگران ما تحریم نیستند و همیشه باجایزهای رنگارنگ تشویق می شوند علتش چیست؟
  • IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    5 1
    اصلاح طلب نام ریایی این جماعت است، تعارف را کنار بگذلرید و به نام اصلی آنها را بخوانید: استحاله طلب.
  • IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    1 4
    آقای حجاریان درست گفته اند.
  • یوسف IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    4 0
    حاشا وکلا چنین معرفت وادب وانسانیت وتواضع ازفرد خودشیفته ومغرور وبی ادبی چون روحانی سربزند به عهده گرفتن گند کاری اش پیش کش فقط طلبکاری و فرافکنی نکند
  • !! IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    5 0
    امان از فسیل های اصلاح طلب !!
  • IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    0 4
    جناب حسینی این حرف ها رو در زمان مدیریت رفیق تان بلد نبودی؟
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    0 4
    لزوم برخورداری ایران از انرژی هسته‌ای (به هر قیمتی) و لزوم حفاظت ایران از امنیت و منافع مردم ایران در فراتر از مرزها (به هر قیمتی) آنقدرها بدیهی هست که حتی یک نوجوان کم‌مطالعه هم به راحتی می‌تواند آنها را درک کند. جواب .... به هر قیمتی یعنی چه ؟؟؟؟؟ به قیمت از بین رفتن....
  • IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    3 1
    مه فشاند نور وسگ عوعو کند . حجاریان و سلامتی و هم پیاله هایشان مثل سگ های ولگردی می مانند که گاهی مثل روباه سوزه می کشند خدا لعنتشان کند
  • محمد IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    2 1
    چرابایدشغالها همچنان زوزه بکشندکی مرگ شغالهافرامیرسد؟
  • DE ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    3 0
    اصلاحاتچی ها کارنامه سیاهی در مقابل ملت ایران دارند اول برون کارنامه سیاهشان رو سفید کنن بعد ادعای ارث و میراث کنن!
  • DE ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    4 0
    ما هرچه داریم از امام حسین (ع) داریم. اصلاحات یک لاشه متعفن و مرده است. انها را چه به این ادعاهای کذب !ادعاهایی که فقط کام موساد رو شیرین می کنه. اقای حجاریان نادان بعد از 50 سال که نفت تمام شد تنها انرژی هسته ای و صنعت هسته ای حرف اول رو در مورد ذخایر انرژی این ملت می زنه. حالا شما با این مغز نخودی برو هی دور خودت بچرخ شاید بتونی عینک ات و عصات رو پیدا کنی! بیخود نیست اسرائیل شما اصلاحاتچی ها رو سرمایه گرانقدر خود میدونه زیرا حداقل در مورد صنعت هسته ای ایران شما و اسرائیل در این نقطه اشتراک نظر یکسان و کامل دارید که با صنعت هسته ایران مقابله رودرو می کنید و ازهر نوع کارشکنی دراین مورد ابایی ندارید! ننگ بر شما اصلاحاتچی های ایران ستیز باد!
  • صادق IR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    2 0
    ا را آقای حجاریان سوال شوددر اوایل ریاست جمهوری روحانی چندین مجوز گندم شکر روغنبرنج و...را دریافت کردی وبا حجم ژیاد وگرفتن ارز ۴۲۰۰ اقلام فوق را با پسرش واعضای دولت وارد نمودی وبا قیمت دلارچند هزار تومانی رانت خواری وباعث از بین رفتن مشاغل کشاورزی واقتصادی کشور شدید وکلیه تظاهرات علیه انقلاب راتین آقا هدایت میکند مسئولین محترم افراد مانند این را که کم نیستند برای محاکمه ورسیپگی به خیانت هاوتجاوزها حقوق مردم را باز ستانند وحداقل‌متواندده ها نریلون کمبود بودجه رااز حلقوم مفسدین ضدانقلاب بکشند وبرای آسایش ملت برخوردی با این جریان انجام شود کهدر آینده افکار انحرافی در راس دولت های آینده پاکسازی شده باشد
  • IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    6 0
    خائنتر از این اصلاح طلبا خاصه حجاریان و روحانی کسی را شما پیدا می کنید
  • IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    3 0
    لعنت و نفرین الهی بر شبکه پلید نفوذ
  • IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    1 0
    درزمانى نه چندان دور مردمان كشورمان ازداشتن دانش هاى معمولى از راهسازى سدسازى بلند مرتبه سازى ساختمان گرفته تادوب اهن حمل قلب وچشم و٠٠٠ محروم بوديم درتقسيم كار كدخدا محور سهم ما خام فروشى بود حالا ما داريم دانش هاى روز را باوجودتمام راهبندانهاى كد خدا بومى ميكننيم براساس خواست ومنافع خود به ديگر كشورها نزديك ودورميشويم واز نظركدخدا اين كارها نامش ياغى كرى است وبايد انرا متوقف كنيم وسرخود مثل فرد نابالغ هيچ كارى انجام ندهيم ودربرابر دستوراتش مقاومتى نكنيم ماجرا فقط ناظر براتمى نيست
  • IR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    0 0
    چاه پر هزینه
  • مهدی IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۳
    0 0
    این جماعت ضدانقلاب هستند و منافق حدود چهل سال از شهادت رجایی و باهنر میگذره هنوز معلوم نشده چه کسی یا کسانی مسئول این بمب گذاری بودند فقط گفتن کشمیری تمام تنها راه اینه که رئیس جمهور سابق روحانی محاکمه بشه بخاطر کارهاش والسلام
  • علی IR ۰۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
    0 0
    خداروشکر اصلاح طلب ها دیگه نیستند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس