محمدهاشم عصمت‌اللهی

یک فعال افغان اخیرا در گفت‌وگویی با مسالمت‌آمیز ارزیابی کردن تعاملات شیعیان و طالبان گفته است: شیعیان و هزاره‌ها برای طالبان تهدید نظامی و یا اجتماعی نیستند.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

"پروژه داپ" چیست و چه اثری بر رودخانه‌های ایران و عراق دارد؟

ردّ پای ترکیه در گردوغبارهای ایران

نان در خونِ متروپل!/ ردّ پای ترکیه در گردوغبارهای ایران

عضو کمیسیون کشاورزی و آب مجلس یازدهم با تاکید بر لزوم پیگیری موضوع حقابه‌ ایران توسط وزارت امور خارجه به "پروژه سدسازی داپ ترکیه" اشاره کرده و گفته است: با اجرای این طرح در ترکیه، سدهای ارس و خداآفرین در ایران دچار آسیب می‌شوند؛ بر همین اساس همه دستگاه‌های متولی به ویژه وزارت امور خارجه باید موضوع حقابه‌ ایران را پیگیری نمایند.

رحمت‌ا... نوروزی در مصاحبه با ایسنا همچنین پاسخ‌های امیرعبداللهیان به مجلس درباره علت عدم انجام اقدامات لازم از سوی وزارت امور خارجه در خصوص سدسازی‌های بی‌رویه ترکیه را قانع‌کننده ندانسته و تصریح کرده است: باید با فعال کردن دیپلماسی آبی، از حقابه‌های خود استفاده کنیم چراکه یقیناً تا ۲۰ سال آینده در خاورمیانه با بحران آب مواجه خواهیم بود.[1]

*مسئله گرد و غبار که گویا چند سالیست بر عمق و دامنه آن در ایران افزوده شده؛‌ موجب برانگیخته شدن برخی حساسیت‌های قضایی و دیپلماتیک نسبت به منشأ خارجی گرد و غبار شده است.

خاصّه اینکه گفته می‌شود پس از طرح داپ در ترکیه و سدسازی غیر قابل توجیه در چند منطقه در این کشور؛ آسیب‌های گرد و غبار در ایران بیشتر شده. بویژه اینکه بر اساس اطلاعات موجود؛ این سدسازی عجیب موجب آسیب دیدن رودهای دجله و فرات در عراق و چند رودخانه در ایران نیز شده است. آسیبی که طبعا موجب خیزش کانون‌های گرد و غبار در منطقه خواهد شد.

یکی از رسانه‌ها چندی قبل درباره پروژه داپ نوشته است:

"«داپ» پروژه‌ای است که گفته می‌شود ترکیه به صورت محرمانه و بدون انتشار اطلاعات آغاز کرده است. در این پروژه وزارت امورخارجه ترکیه راسا بر انتشار اسناد و مدارک مرتبط با ساخت و سازها نظارت دارد تا جو بین‌المللی شکل گرفته علیه ترکیه در پروژه آناتولی جنوب‌شرقی (GAP) برای پروژه داپ (DAP) تکرار نشود. بر اساس اطلاعات موجود، پروژه داپ ۹۰ سد و ۱۰۰ طرح آبیاری اراضی کشاورزی را در خود جای داده است. ایده راه‌اندازی این ابرپروژه به سال ۱۹۹۸ و متاثر از تجارب کسب شده از پروژه گاپ برمی‌گردد. پروژه داپ به واسطه اثرگذاری مستقیم بر آورد رودخانه ارس و همچنین آورد حوضه آبریز دجله و فرات، می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری بر زندگی بخش غرب و شمال غربی کشور که حیاتشان وابسته به این رودخانه‌ها است، وارد کند."

اگرچه وزیر امور خارجه دولت گزارشی درباره پیگیری‌های دیپلماتیک خود در این رابطه به مجلس داده اما هرچه هست در پیامد این پیگیری‌ها نتایج مناسب به دست نیامده است.

پیش از این، دادستان کل کشور نیز بعنوان مدعی‌العموم از وزرای نیرو و امور خارجه خواسته بود که در مسئله گرد و غبار پیگیری‌های لازم را داشته باشند.[2]

***

نان در خونِ متروپل!

نان در خونِ متروپل!/ ردّ پای ترکیه در گردوغبارهای ایران

جبهه اصلاحات ایران بعنوان نهاد عالی چپ‌های ایرانی که در انتخابات 1400 دست به رفتار "تحریم انتخابات" زد و از دموکراسی خارج شد، اخیراً بیانیه‌ای به بهانه فاجعه متروپل منتشر کرد.

در بخشی از این بیانیه می‌خوانیم: اخبار ضد و نقیض در مورد بازداشت یا مرگ مالک ساختمان که در نظر مردم عامل اصلی این فاجعه بوده است در رسانه‌های رسمی، حس بی‌اعتمادی و تقابل را تشدید کرد و دومین ناکارآمدی و شاید فساد را در نظام اداره کشور آشکار ساخت.

در ادامه این بیانیه همچنین آمده است: بنای ساختمان متروپل و فروریزش آن، فارغ از جزئیات ماجرا، اینک نمادی از کل نظام حکمرانی در کشور شده است![3]

*مردم باید بدانند که اگرچه فساد و زد و بند مسئولان و تنی چند از شهروندان (بعنوان پیمانکار) در جریان حادثه متروپل قطعی است اما امری بدیهی آنست که این فساد و زد و بند در ایام دولت آقای روحانی رخ داده! دولتی که با پیشنهاد همین آقایان اصلاح‌طلبِ مدعی دلسوزی در سبد رأی مردم قرار گرفت و جالب آنکه در استان خوزستان هم بیشترین رأی را آورد.

پس اینکه عده‌ای در جریان فاجعه دردناک متروپل چشمان خود را خیس می‌کنند در واقع نمایشی است با محتوای "اشک تمساح" نه تأسف واقعی!

مسئله مهمتر اما عقده‌گشایی علیه نظام اسلامی از سوی جریانی است که در انتخابات 1400 نشان داد هیچ تقیّدی به مردم، قانون و دموکراسی ندارد و دست به رفتار شریرانه "تحریم انتخابات" می‌زند.

بدیهیست که اکنون نیز هیچ کلامی از این جریان خاص سیاسی نباید مسموع باشد و بلکه باید به آنها با دیده معارض نگریست.

اما از حیث پاسخگویی معقول بایستی به آنها که در بیانیه خود نوشته‌اند: "بنای ساختمان متروپل و فروریزش آن، نمادی از کل نظام حکمرانی در کشور است"، این حقیقت را گفت که فساد و اشتباه در همه حکومت‌های دنیا و حتی در حکومت معصوم(ع) نیز وجود دارد.

مهم اما پاک بودن مسئولان ارشد کشور، برخورد بدون اغماض با عاملان فساد و زمینه‌های آن و نیز خدمتگزاری به مظلومان است.

در قضیه متروپل که یک اتفاق مسبوق به سابقه در تمام کشورهای جهان است (مثل حادثه فروریختن برج چامپلین در سال گذشته در فلوریدای آمریکا که 98 نفر طی آن کشته شدند) اما شاهدیم که قوه قضائیه پیگیر مسئله است، شماری دستگیر شده‌اند، مکانیزم پرداخت غرامت به آسیب‌دیدگان بلافاصله در دستور کار قرار گرفته و مسئولان ارشدی مثل وزیر کشور نیز بعنوان مدیر میدانی در صحنه امدادرسانی حاضر شده‌اند.

اینکه چپ‌های ستادی در رفتار و بیانیه‌های خود قصد کتمان این مثبتات و نمادسازی غلط از حادثه متروپل را دارند البته به همان انگیزه‌های دشمنانه‌ای برمی‌گردد که آنان را وا داشت تا دست به تحریم انتخابات هم بزنند.

***

روابط شیعیان و طالبان از نگاه یک مقام سابق دولت افغانستان

نان در خونِ متروپل!/ ردّ پای ترکیه در گردوغبارهای ایران

دکتر محمدهاشم عصمت‌الهی، فعال افغان و مشاور رئیس‌جمهور دولت سابق افغانستان در بخشی از یک مصاحبه پیرامون روابط طالبان و شیعیان افغان گفته است:

"شیعیان و هزاره‌ها برای طالبان تهدید نظامی و یا اجتماعی نیستند. روش شیعیان هم با طالبان تاکنون روش نرم و عاری از تقابل بوده است و این می‌تواند در چنین شرایطی به نفع هر دو طرف باشد."

او تصریح می‌کند که شیعیان برای طالبان تهدید نیستند.[4]

*این مصاحبه و نیز موقعیت و سابقه مصاحبه شونده حکایت از رخدادهای مطلوبی دارد.

یعنی اگرچه درباره حاکمان تازه افغانستان صحبت‌های ضد و نقیض فراوانی وجود داشت و برخی بدبینی‌ها ترویج می‌شد اما اکنون شاهدیم که یک مقام سابق دولت قبلی در امان است و به راحتی و آزادانه با یک خبرگزاری مصاحبه می‌کند.

در بحث شیعیان نیز با اینکه طالب‌ها یک حکومت با مانیفست سنی هستند و به پراگماتیسم (عملگرایی) هم مشهور بودند اما می‌بینیم که از ظلم یا درگیری خبری نیست، شیعیان آزاد هستند و اقلا تا این لحظه هم خبری از تقابلات مذهبی نیست.

می‌توان از باب انتقال تجربه و خیرخواهی برای مردم افغانستان این گزاره را مطرح کرد که اگر ساکنان جدید ارگ شاهی در کابل بتوانند در کنار نگاه منطقی به تفاوت‌های اعتقادی با اقوام مختلف افغانستان، مسئله امنیت بعنوان اصلی‌ترین نیاز مردم را به نحو مطلوب و کامل مستولی کنند و در ادامه رویکرد خدمتگزاری و فراهم آوردن زیرساخت‌ها در افغانستان را مورد توجه قرار دهند؛ آنگاه طبعا دوران جدیدی پیش روی افغانستان قرار می‌گیرد.

***

1_ https://www.isna.ir/news/1401030906247/

2_ mshrgh.ir/1371910

3_ http://sobhema.news/?p=21375

4_ https://fa.shafaqna.com/?p=1381155

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 69
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • اهبرخان IR ۰۷:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    19 18
    تا اینستا را باز می کنی می بینی یه عده نشستند دو آزخون آبادانی ها ارتزاق می کنند البته اینستا پر از اینهاست.
    • IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
      55 15
      مشرق جان من اصلاح طلب ها را قبول ندارم ولی شما هم وقتی دم از دموکراسی در انتخابات اخیر میزنی فکر میکنم مردم را چیز دیگه فرض کردی. لطفا برای شعور مخاطب اگر ارزش قایل نیستی لا اقل توهین نکن
    • IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
      23 19
      جناب 08:57 ـــ نیازی نبود بگویی اصلاح طلبان را قبول نداری! خیلی واضح است که ایشان را قبول نداری! به خصوص وقتی که از انتخابات اخیر ناخرسندیت را بیان می کنی!!!!!
    • IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
      34 22
      ما باید با حمایت از کردهای ترکیه حکومت ترکیه را ساقط کنیم
    • IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
      7 3
      نفهمیدم!
    • IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
      17 25
      غربگرایان همیشه از خون مردم ارتزاق میکنند در هند هر چند هفته یک ساختمان میریزد در المان پارسال ریخت در امریکا همینطور اگر ریزش یک ساختمان نشانه وضعیت حکومت است پس ساختن و سرپا ماندن میلیونها ساختمان در ان حکومت نشانه چیست ؟ مخصوصا در زلزله های شدید سالهای اخیر به نسبت قبل از ان
    • IR ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
      2 0
      جناب 9:45، اینکه تو نیاز به دشمن سازی داری و فقط اینجوری بینش سیاسیت شکل می گیره من مقصر نیستم. بله بنده نه اصلاح طلبا را موفق میبینم نه اصول گراها را. بدون علاقه به این دو جناح صرفا سیاسی (و نه دینی و ملی) احساس میکنم در نارسایی ها مملکت شریک نیستم
  • علی IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    17 2
    از پروژهای عسلویه چه خبر فعلا آنجا مشغول باشید،اب را ولش کنید
    • IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
      13 12
      حق با اصلاح طلبان است! اگر نظام حکمرانی محکم و دقیق رفتار می کرد ما دیگر در کشورمان یک غده و جرثومه فساد به نام جبهه اصلاح طلبان نمی داشتیم و سیر رشد و ترقی کشور با توقف های ناشی از دسیسه ها و توطئه ها و خیانت های این قشر تهوع آور خبیث روبرو نمی شد!!
    • حسین IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
      25 6
      رئیس سازمان مرتبط ایرانی و شخص فنی مملکت و استاد خاک شناسی ایرانی مگه 80 درصد گردو خاک ایران ریشه در خود ما دارد سازمان ملل میگه گرد خاک منطقه ریشه در کشاورزی بی حد و حصر و خشکسالی و تغییر الگوی کشاورزی و آب هوایی داره... بعد یه عده نمیدونم به کدام مراکز تفرقه انداز وصلن میان میگن ترکیه ال شد ترکیه بل شد.... باباجون هورالعظیم رو کی خشکوند؟ دریاچه ارومیه رو کی خشکوند؟ زاینده رود، هیرمند، بختگان، گاو خونی، تالاب انزلی..... اینارو هم ترکیه خشکونده؟ لابد وسط کویر هندوانه و برنج میکارین و اب مناطق رو به وسط کویر انتقال میدین و صنایع سنگین احداث میکنید هیچ کدوم در گرد و خاک و خشکسالی و رانش زمین و نشست زمین نقشی ندارن؟
    • نامدار IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
      1 8
      حرف نزن
  • IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    60 21
    ایران اشتباه کرد جان بی مقدار عردوغان را از کودتا نجات داد چون دست جمهوری اسلامی نمک ندارد به اکثر کسانی که کمک کرده هم تا آرنج گاز گرفته اند هم لگد پراکنی کرده اند
    • 020 IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
      13 4
      اردوغان
    • محسن IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
      36 20
      حالا که ادعا میکنید ادروغان رو نجات دادین حداقل یه عکسی به فیلمی یه مستندی درم ورد حضور اردوغان در ایران نشون میدادین
    • حسین IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
      11 40
      سلام خدا بر اردوغان سیاست مدار
  • غلامرضا IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    18 1
    باتوجه به پدیده خشکسالی های پی درپی درمنطقه ومتعاقب اون مسئله بحران آب ، ایران باید به جد به دنبال حق آبه خود باشد و دراین زمینه کوتاه نیاد، وگرنه پیامدهای زیادی رو در بر خواهدداشت که پدیده گردوغباریکی ازاوناست.
  • محمدایوب IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    16 5
    باز قوه قضاییه بی خیال محاکمه روحانی ووزرایش تااینها هر غلطی می‌خوان بکنن بابا حداقل زنگنه که دم دسته با آن همه دزدی کرسنت دزد را نگیری طلبکار میشه
    • علی IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
      4 1
      مریض! گر خواهند مست گیرند ....
    • ناشناس IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
      8 4
      همه شأن دست هایشان توی دست هم است حرص بیخودی نخورید
  • IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    16 42
    با مقصر نشان دادن تورکیه چیزی درست نمیشه
    • IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
      13 1
      تورکیه شاید، ولی با نشون دادن نقش ترکیه مسیر مقابله روشن میشه
  • mahan IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    24 11
    مهم نيست اب نداريم مهم نيست گرد و خاك كشورو گرفته مهم اين كه به جنگ اهريمن بزرگ امريكا برويم از نان شب هم مهمتره .تا دوسال ديگه ايران كلا ميشه مجموع كوير لوت اونوقت اردوغان خيلي راحت به ريش ملت ايران و عراق ميخنده و ميگه ريزگرد از سمت اقزيقا مياد
    • IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
      9 8
      عراق و عربستان و کویت و اردن و .... که به جنگ اربابت نرفته اند و دربست نوکرش هستند، چگونه مشکل کم بارانی و گرد و خاک شان را حل کرده اند تا ما هم یاد بگیریم! اگر شما استاد محترم می دانی، بذل دانش کن!!
  • عطا IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    9 9
    افسادطلبان بنفش و حامیان اونا حتی به امام رضا(ع) هم رحم نکردند حالا می خواهید به چند نفر کشته متروپل رحم کنند؟؟؟؟؟
    • منصف IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
      8 0
      اینها بسیار ریاکارند ولی بعضی مواقع نمیتوانند ذات کثیف خود را پنهان کنند نمونه ان همین چند شب پیش بود که در مراسم بزرگداشت قربانیان این فاجعه به جای عزاداری کف و سوت میزدند یعنی این فاجعه برای انها حکم جشن و عروسی را دارد، ونتوانستند همان اشک تمساح خود را بریزند
  • IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    27 27
    دریاچه ارومیه خشک کردید حالا میگید ترکیه سد نسازه؟؟؟؟
    • ايوب IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
      7 0
      تركيه سد ساخت
  • IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    18 10
    خدا این جبهه اصلاحات و از شما نگیره،هرچی ناکارآمدی وبی لیاقتی هست ربطش بدید بهشون...والا
    • IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
      3 4
      خدا تفکر اصلاحاتی که هم لائیک است وهم ضد ملی و هم نوکری آمریکا را ریشه کن بگردان. چون اجساد اصلاحاتیهای که مثل آدم آهنی و بی اختیار است.
    • IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
      3 2
      نتانیاهو: اصلاح طلبان بزرگترین سرمایه اسرائیل در ایران هستن.
  • IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    7 2
    چنان باید در دهان خونخواران متروپلی زد که دندانی برای خوردن نان یا هرچیز دیگری نداشته باشند.
  • IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    24 2
    وزارت خارجه با نیروهای بی انگیزه اش همچنان تعطیل است و امیرعبداللهیان هم خیلی ضعیف نشان داد متاسفانه
    • IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
      13 1
      دقیق
  • مهدی IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    19 12
    هر کدام از سدهای ترکیه روی رودهای دجله و فرات و آراز را یک موشک فاتح 110 مهمان کنید و خلاص ، اردوغان زبان آدم نمی فهمد که دیپلماسی آب جواب بدهد باید محکم بزنیم توی سرش که فهم بشود
    • علی IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
      20 20
      اقتصادایران وابسته به اقتصادترکیه است
    • ساسان IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
      7 13
      کجا اقتصاد ایران متصل به ترکیه است ؟؟؟؟؟،صادرات ایران به اروپا نگاه کن ؟؟؟؟؟ و صادرات ایران به ترکیه ؟؟؟؟؟ صادرات ترکیه به ایران ؟؟؟؟ آن کشوری که ضرر می‌کنه ترکیه است نه ایران
  • DE ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    5 2
    چند روزی از فاجعه متروپل می‌گذرد. یک‌فاجعه در چنین سطح که در یک لحظه جان ده‌ها تن از عزیزان یک شهر بلکه کشور را گرفت به‌خودی‌خود تکان‌دهنده است و وقوعش در هرجای جهان تبدیل به معضلی جدی است
  • IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    5 4
    ننگ بر افسادطلبهای غربگرا
  • IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    5 6
    جبهه اصلاحات= افسادات
  • فرزاد IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    23 6
    ترکیه اوامر صهیونیستها رو اجرا میکنه
    • علی IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
      29 2
      تازه فهمیدید. دشمن درجه یک و دم دست ترکیه است و متاسفانه این مسئله اغفال شدیم فقط و فقط که حزبش عنوان اسلامی به خودش دارد......
  • IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    11 3
    ترکیه باید جوابگو باشه
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    6 0
    از دشمنان برند شکایت به دوستان ..چون دوست دشمن است شکایت کجا بریم ...?؟؟؟؟؟؟
  • علی IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    11 6
    دیگه بس کنید چقدرفرافکنی ؟ تمام مشکلات ایران و گرانی و تمامی نابسامانی را برای ایران اردغان ایجاد کرده
  • مسعود IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    3 7
    الان ۲۰ سال است گردوخاک میادکشورآن زمان هم مشکل ترکیه بود.مشکل عراق است.مشکل افغانستان است
    • IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
      2 0
      طرح داپ ترکیه از 24 سال قبل شروع شده!
  • رسول IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    9 0
    ازامیرکبیر سوال شد چگونه فساد را ریشه کن کردی گفت من تخلف نکردم معاونم هم جرات تخلف نداشت معاون او هم همچنین و این روند ادامه داشت تا فساد ازبین رفت با حرف و وعده مشگل حل نمیشود وقتی طرف میلیارد هزاری اختلاس میکند و رد مال و اعدام نمیشود نتیجه اش میشود امروز ایران که ترکیه هم ابایی ندارد هرکاری دلش بخواهد میکند
  • ناشناس US ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    10 2
    در مقابل دشمن هم سعی کنیم منطقی باشیم یعنی چی سد ارس و خدافرین دچار مشکل میشه؟؟ یعنی طرف سد نزنه که سدهای ما دچار مشکل نشن؟؟اینجوری موضوع رو مطرح کنیم طرف نمیگه خودت چرا روی رودخانه ای که از خاک ما میاد سد زدی؟؟
  • IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    2 1
    جبهه اصلاحات وقتى فهميد از پايين يعنى ازطرف مردم رد صلاحيت شده است وكدخداى دهكده جهانى نيز ازاين راز اكاه است واورا همراهى وكمك نمى كند دست به تخريم انتخابات زد چون راه ديگرى نداشت اين گروه كه قائم به پاهاى خودنيستند
  • IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    1 0
    به جای این ها از مردم آبادان خبر بذارید
  • امید IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    1 1
    به جای وراجی کردن اگه راست میگین پیمانکاری رو وردارین تا شاهد یه همچین فجایعی نباشیم
  • IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    11 0
    دقت کردید نمایندگان استانهای شمال غربی ظاهرا هیچ اعتراضی به پروژه گاپ و آسیب اون به رود ارس و سدهای ایرانی اون ندارن؟ قاعدتا اونها باید در صف اول اعتراض به سد سازی ترکیه باشن چون اسیب زرگی به استانهای شمال غربی وارد میکنه، ولی سکوت مرگباری در این مورد دارن. حتی در همین خبر نوروزی نماینده گلستانه که اعتراض کرده به این مساله. ما که میدونیم چه خبره اونجا؛ ولی مسئولین رده بالاتر و نهادهای امنیتی باید حواسشون باشه.
  • امیر IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    7 0
    تا فساد رو تو این مملکت ریشه کن نکنیم هیچی درست نمیشه
  • IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    3 2
    از اصلاتچی ...تر و خبیث تر وجود ندارد. استاندار و شهردار و دولت خودشان این فاجعه را به بار آورده است. خودشان و طرفدارانشان شایعه های مربوط به مالک ساختمان را ساخته اند و علیرغم شواهد مکرر و تکذیب مدلل آن دروغ ها توسط مراچع ذیصلاح باز هم همان دروغهای کثیف را تکرار کرده اند و حالا هم دروغ های خودشان را به عنوان وضعیت مملکت و نظام معرفی می کنند. اف به شرفتان که از اول هم نداشتید. به فضل خدا این نان حرامی که از ملت غارت کردید به کام خودتان و فرزندانتان زهر بشود بی...فهای نامرد رذل.
  • IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    2 1
    تقاصشو پس میدن
  • محمدرضا کیانفر IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    1 3
    . جبهه اصلاحات پیام داد: فروریزش متروپل نماد کل نظام است که اگر عبرت نشود تصویر‌گر فردا خواهد بود. جبهه عزیز، نظام آنچنان خراب است که با عبرت هیچ بهبودی نمی‌یابد درست مثل شما که نه رئیس و مدیرتان معلوم است و نه سخنگویتان که بتوان نقد پیامتان را با او در میان گذاشت. ما بدان مقصدِ عالی نتوانیم رسید، هم مگر پیش نَهَد لطفِ شما گامی چند. زاهد از کوچهٔ رندان به سلامت بگذر، تا خرابت نکند صحبتِ بدنامی چند. سرور گرامی، تنها راه نجات میهن اتحاد ماست که هم‌صدا جمهوری اسلامی را تشویق به انجام دو فوریت نماییم: 1- قطع دشمنی با آمریکا برای دفع تهدیدات خارجی. 2- به رسمیت شناختن حق آزادی بیان مصوب قانون اساسی جهت حل مشکلات داخلی. با تشکر از توجه شما.
  • IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    1 1
    مالک متروپل اگه فرار کرده باشد، بعید نیست اینم زیر سر اصلاح طلبان باشد. باید بررسی شود.
  • ناشناس IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    0 0
    شما که از مسعولان دفاع میکنید چرا اخبار ضد ونقیض درباره مالک متروپل میدهند عکس دفعه میگویند بازداشت شده یک دفعه می گویند کشته شده یک دفعه می گویند فرار کرده یا فراریش دادند
  • محمدی IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    9 0
    چند ساله که ترکیه داره سد می سازه و متخصصین هم هشدار دادند ولی ما کاری نکردیم
  • IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    7 0
    ترکیه هیچوقت به شما نخواهد گفت که در کشورش پروژه ای از طرف بیل گیتس ملعون در حال انجام است که جلوی نور خورشید که دارای ویتامینD است را میگیرد این پروژه با انتشار گرد و غبار حاوی فلزاتی مخصوص سالهاست در حال اجراست زرد و قرمز شدن آسمان ایران و عراق هم از نشانه های آن است
  • IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    0 0
    دیگه نمیخوادباعنوان دشمنان خارجی که بخاطر وجود شما دشمنیشان را بخوبی انجام میدهنداززیربار مسئولیت فرار کنید
  • نان در خونِ متروپل DE ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    0 0
    «بنای ساختمان متروپل و فروریزش آن، فارغ از جزئیات ماجرا، اینک نمادی از کل در کشور شده است!» و اکنون زمان آن فرارسیده است که فیلمساز مشهوری از میان مرفهین بی درد با همراهی بزرگ مرد فوتبال ایران، فیلمی درباره متروپول بسازند تا با فساد گمراهی مبارزه کنند و در کنار این مبارزه بیش از پیش خیب ملت را خالی کنند.
  • نان در خونِ متروپل DE ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    0 0
    «بنای ساختمان متروپل و فروریزش آن، فارغ از جزئیات ماجرا، اینک نمادی از کل در کشور شده است!» و اکنون زمان آن فرارسیده است که فیلمساز مشهوری از میان مرفهین بی درد با همراهی بزرگ مرد فوتبال ایران، فیلمی درباره متروپول بسازند تا با فساد گمراهی مبارزه کنند و در کنار این مبارزه بیش از پیش جیب ملت را خالی کنند.
  • IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    6 0
    وقتی طالبان تثبیت شدند و خیالشان راحت شد سراغ شعیان خواهند رفت. پس تا تثبیت نشده اند باید حقوق یعیان اخذ و در قدرت شریک شوند.
  • تقویم رومیزی ایران امروز NL ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    2 0
    به تمامی مردم شریف آبادان تسلیت می گوییم. امیداوارم خداوند به شما صبر زیاد عنایت کند تا مرحم در این مصیبت باشند.
  • محمد IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    9 7
    تورکیه اعلام کرده در ماههای پربارش آب را ذخیره خواهد کرد و سهم آب کشورهای همسایه را خواهد داد و عراق هم از تورکیه تشکر کرده ،پس گردو خاک ربطی به تورکیه ندارد
    • IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
      1 9
      نون بازوتو بخور ....با کاسه لیسی هرچی هم که بشی بازهم حقیری
  • IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    0 0
    ما خودمون مطمعنیم
  • IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
    6 0
    اگر دست خودتان را داخل عسل کنی و به ذهن اردوغان فرو کنید می گوید زهر است سوختم نباید به ترکیه رحم کنید صادرات گاز و نفت را به ترکیه قطع کنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس