علوی تبار حجاریان تاجزاده

دستگیری و رسواسازی فرماندهان فتنه در کنار نظارات کارا و تعزیراتی دولت بر بازار؛ 2 راهکار اصلی برای جلوگیری از بروز "فتنه اقتصادی" هستند.

سرویس سیاست مشرق _ این 3 گزاره خبری که طی 2 هفته اخیر منتشر شده‌اند را به ترتیب زمان انتشار بخوانید:

1_ "رِی تکیه"، کارشناس شورای روابط خارجی آمریکا (CFR)، 18 خرداد:

ممکن است ایران در آستانه یک تابستان داغ و طولانی باشد... اقدامات دولت ایران برای اصلاح یارانه‌ها می‌تواند شورش عمومی را برانگیزد.[1]

2_ "سعید حجاریان"، تئوریسین اصلاح‌طلب، 21 خرداد:

انتشار یادداشتی با مضمون مضحکه و مذمت "نظارت دولت بر قیمت‌ها و بازار" (این در حالی است که برخی محافل تحلیلی معتقدند یگانه راه کاستن از گرانی بیقاعده فعلی در ایران، نظارت کارا و تعزیراتی دولت بر بازار و قیمتهاست)[2]

3_ "مصطفی تاجزاده"، تئوریسین اصلاح‌طلب، 23 خرداد:

"سخنگوی کمیسیون امنیت ملی: «لایحه اصلاح قانون به‌کارگیری سلاح توسط نیروهای مسلح در این کمیسیون تصویب و برای طی مسیر قانونی به صحن مجلس ارسال شد». واقعا فکر می‌کنید چنین قانون شرم‌آوری مانع مردم معترض می‌شود که دیگر برای گرانی و تورم و بیکاری و... تظاهرات نکنند؟"[3]

*فرض کنیم توالی زمانی این نوشته‌ها اتفاقی باشد...

اما آیا همسانی محتوا و تکمیل‌کنندگی این اظهارات هم اتفاقی است؟

یعنی آیا واقعا اتفاقی است که شورای روابط خارجی آمریکا بحث "فتنه اقتصادی" در تابستان ایران را سوژه خود قرار بدهد، سپس حجاریان پیش بیاید و اصلی‌ترین کورسوی امید مردم برای کنترل قیمت‌ها یعنی نظارت دولت بر بازار را به سخره بگیرد و شوت آخر را هم تاجزاده اینگونه بزند که فکر می‌کنید، می‌توانید کاری کنید که مردم تظاهرات نکنند؟!

به نظر می‌رسد در خوشبینانه‌ترین حالت و حتی در موضع ساده‌لوحی نیز نه با یک سری اتفاق نامربوط که با یک "گراف ریاضی" مواجهیم که تمام نقاط آن به یکدیگر مرتبط است.

گرافی که قرار است در نتیجه خود به ایجاد یک بلوا و آشوب بزرگ با محتوای فتنه اقتصادی در ایران منجر شود و بر عمق مشکلات، ناامنی‌ها و گرانی‌ها بیافزاید.

حجاریان، تاجزاده، CFR و دیگران/ اگر جلوی "فتنه اقتصادی" سد نسازیم!

دقت شود که مردم ایران تجربه چنین چیزی را در فتنه سال 88 نیز دارند و از نزدیک دیدند که چگونه بلوا و اعتراض خیابانی عده‌ای ناآگاه منجر به وخامت اوضاع، گسترش ناامنی و مهمتر از همه ایجاد تحریم‌های بیشتر برای ایران شد؟

و البته پر واضح است که آن یک فتنه سیاسی بود اما در فتنه اقتصادی بلایای دیگری مثل قحطی، غارت، گرانی بیشتر ارزاق و شیوع مشکلاتی شبیه به جنگ داخلی هم در کمین است.

در اینجا بیان این نکته هم ضروریست که چرا کسی به جامعه از راه‌های رفع مشکلات نمی‌گوید؟

به سخن دیگر اینکه چرا امثال تاجزاده به‌جای بیان راه‌هایی مثل "رأی خوب"، صبر، تشویق دولت به نظارت بر بازار و..." اما سمت خیابان را نشان می‌دهند؟!

تکلیف امثال تاجزاده و سایر فرماندهان فتنه اقتصادی مشخص است. اما در مقابل، خواص دلسوز کشور وظیفه "جهاد تبیین" را بر عهده دارند و بایستی با بیان راه‌های معقول حل مشکلات در نزد مردم؛ علیه فتنه اقتصادی بسیج شوند.

یعنی ذهن فعال جامعه نباید اجازه دهد که برخی افراد به بدترین گزینه در مقابل مشکلات یعنی "اعتراض خیابانی" بیاندیشند و این کار نیز با بیان معقولات و نامعقولات در ساحت تبیین ممکن است.

خطر فتنه اقتصادی برای جامعه ایرانی اگرچه تا چند سال قبل یک تحلیل بود اما گزاره‌های جدید نشان می‌دهد که با یک فاجعه قریب‌الوقوع مواجهیم.

خطری مشخص با فرماندهان و راهبران مشخص که البته راه‌های رفع مشخصی هم دارد.

دستگیری و رسواسازی فرماندهان فتنه، نظارات کارا و تعزیراتی دولت بر بازار برای جلوگیری از گرانی بیقاعده‌ای که از هیچ مدل دلاری، بازاری، تحریمی و تورمی پیروی نمی‌کند و در آخر نیز بیان راه‌های معقول حل مشکلات برای مردم.

***

1_mshrgh.ir/1386360

2_mshrgh.ir/1385934

3_mshrgh.ir/1387172

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 33
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • سامان IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۷
    12 7
    افساد طلبان امثال تاجزاده و حجاریان فرماندهان فتنه اقتصادی هستن در اسرع وقت بازداشت و محاکمه و مجازات شون کنید.
    • IR ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۷
      8 1
      بازم عکس خاله زنک اعظم و خاله خانباجی هاش. هرکی هر کاری (مثلا سیاست را ) در حد شعورش انجام میده. نمیشه به یه خاله زنک گفت سیاست با خاله بازی فرق داره چون شعورش در حد همون خاله بازی هست نه بیشتر.
    • IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
      3 0
      آیا تاکنون خوانده یا شنیده اید که اصلاح طلبان مطلبی در محکومیت جنایاتی که یانکی ها از جنگ جانی دوم تاکنون در کشورهای مختلف مانند ویتنام، شیلی، ایران، کامبوج، ژاپن، افغانستان، فلسطین، یمن، کره، لائوس، بوسنی، عراق، سوریه، اندونزی، کنگو، آفریقای جنوبی و ..... مرتکب شده اند یا علیه صهیونی ها نوشته یا گفته باشند؟! امکان ندارد! چرا؟! چون آن چنان از طرف اساتید و اربابان غربی شان تحمیق شده اند، که حتا بمباران اتمی شهرهای ژاپن یا بمباران شیمیایی روستاهای ویتنام و یا تحریم غذا و داروی مردم عراق و حتا تحریم ملت ایران را حق یانکی ها برای مدیریت شان بر جهان می دانند! همین اندازه خبیث!
  • مسعود IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۷
    11 8
    ان شاءالله آینده کشور و مردم ایران روشن است و تا پایان سال تورم تک رقمی می شود اما رو سیاهی به افساد طلبان باقی می ماند.
    • ناشناس IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۷
      4 7
      با چه معجزه ای قراره نرخ تورم تک رقمی بشه؟اگر افزایش بیشتر پیدا نکنه خودش معجزه هست!
  • مجید IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۷
    13 4
    اصلاح طلبان بانیان وضع موجودند حجاریان و تاجزاده بدانند اگر شورش بشود تیکه بزرگ شون گوش شون خواهد بود.
  • مورخ ایرانی IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۷
    9 4
    هدف اصلاح طلبان، براندازان سلبریتی ها و ... دقیقا همان هدف سران عربستان و امارات و ... است؛ یعنی تبدیل ایران بزرگ به گاو شیرده آمریکا؛ منتها تفاوتشان در این است که براندازان میخواهند با انقلاب گاو شیرده شوند و اصلاح طلبان با مذاکره. گاو شیرده بودن مدینه فاضله این جماعت بی وطن و هدف مشترکشان است؛ به همین دلیل است که غالبا در موضوعات مختلف جهت گیری ها و نظرات یکسانی دارند.
    • IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۷
      5 0
      نه عزیزم. این دفعه قرار به تجزبه ایران است. در صورت شورش و فتنه جدید و از بین رفتن حاکمیت مرکزی نه فقط حکومت که کل موجودیت ایران اینبار محو خواهد شد. برای همیشه.
  • IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۷
    8 4
    باور کنید با دستگیری و محاکمه و مجازات این اراذل و اوباش که به آنها فرماندهان فتنه می گویید نه تنها مردم ناراحت نمی شوند بلکه روز به روز به اجرای عدالت در جمهوری اسلامی امیدوارتر هم می شوند ، البته به شرطی که همزمان با دستگیری این اوباش فتنه‌گر بازوهای رسانه ایی جریان تحریف را هم قطع کنید تا قضیه را وارانه برای مردم جلوه ندهند
  • محمد IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۷
    7 7
    یعنی نهایت عمق فکری شما این هست که هر اعتراضی چه سیاسی و چه اقتصادی ریشه خارجی دارد؟ اگر وضعیت اقتصادی به اینجا نمی رسید برد سخنان تاج زاده معلول چقدر بود؟اگر مردم از دولت جدا نمیشدند فتنه گری چه مقدار در رفتار مردم تاثیر داشت؟اگر بازهم مردم راهکار بدهند و حمایت کنند چه تضمینی وجود دارد که دولتها همان رویه ۴۰ سال گذشته را در پیش نگیرند؟
    • IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۷
      5 2
      گویی شما نمی فهمید که جریان سیاسی فتنه با عقبه اقتصادی خود که در دست تعدادی عناصر خطرناک از آقازاده ها تا بهاییان است ، اعضای یک ارکستر هستند و اساسا هیچ منطق خاصی بر اقتصاد ایران جز هرج و مرج حاکم نیست و بازارها صرفا دنبال بهانه ای حتی پوچ و دروغ برای افزایش قیمت است؟ بازاریان مفتخوری که از راه غارت مردم در این چند ماهه ثروتها اندوخته اند و حالا زیر بار مالیات دادن نمی روند را چه کسی حمایت و تحریک به شورش می کند جز همبن اصلاح طلبان؟
    • IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
      0 0
      بنظرم شایداین طرزتفکربود که قبل ازگرفتن پولهای بلوکه شده بتن داخل راکتورهاریخت تاهمیشه بسته باشداین تفکربود که مانع ازخودکفایی دردارو میشد که نشدچشم گدایی به غربی که بافسادمیخواهدمقاومت رابشکند وجهان رابه هرج ومرج بکشاند تاسلاح بفروشد وغارتگری کند بزرگترین اشتباه است برخیشان دررشدصنایع بومی مثل نانو میگفتند ایران فقط میتواند ابگوشت بزباش درست کند این چخ نگاه وتحصیلاتی بایدداشته باشدکه ایران که رشد13برابری بقیه دررشدصنایع داردانهم درتحریم اینطورخودتحقیری راترویج کند اینهااصلا مشکل دارندونباید دردانشگاه بحث سیاسی کنند
  • هادی IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۷
    4 6
    ریشه گرانی در اجرای نسخه های غرب برای اقتصاد ایران هست،یارانه زدایی ،ازاد سازی قیمت ها و . . .همزمان در آمریکا قانون تصویب می کنند برای اختصاص یارانه و . . .
  • سید فروزان CH ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۷
    5 5
    دقیقا بابد سران فتنه بخصوص این سه تفنگدار معلون بابد دستگیر شوند ،اینها دارند با امنیت ملی بازی میکنند و همزمان با منافقین و دیکران دشمنان قصد اغتشاش و فتنه جدید
  • IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۷
    2 4
    آزاد سازی قیمت ها و آزاد سازی سواحل شمال یک حرکت طراحی شده از لیبرال ها بود که باید از دولت انقلابی تسویه شوند
    • IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۷
      2 0
      منبع؟
    • به ۲۱:۲۷ IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
      1 0
      چند گرم مغز.
  • م IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۷
    4 1
    همه ارکان نظام اعم از دولت و قوای سه گانه و نیروهای مسلح، همه و همه از جمله مردم باید تمام همّ خود را برای رشد و بهبود وضعیت اقتصادی بگذارند چرا که ما در زمینه نظامی و امنیتی موفق بودیم چون که اجازه ورود دلالها و سوءاستفاده کننده ها را در این حوزه ها ندادیم اما کاسبان و دلالان داخلی و سایر دشمنان اقتصادی امروز سفره و نیاز مالی مردم را مورد حمله قرار داده به همین دلیل همه باید تلاش کنند و به دولت کمک کنند تا این معضل حل شود. همه راه حلها در داخل وجود دارد فقط 1. اتحاد قوا را می طلبد.2. برخورد با سوءاستفاده کننده از وضع موجود آنهم به شدت 3. برخورد شدید با دزدان و مخلان امنیت مردم مانند دزدان و موبایل قاپها و ...به امید پیروزی
  • آرش IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۷
    3 2
    بگیرید پدرشون و دربیارین .تا روز قیامت انگلیس با ایرانی جماعت دشمنه این ها هم ماموراشن
  • IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۷
    0 0
    شایعات یک بازی خطرناکه و متاسفم مهمترین مسائل کشور مثل فتنه اقتصادی اصلا پاتکی ندارن و بی تفاوتی باعث شده آدم فکرکنه یک جانبه و چاره ای نیست
  • IR ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۷
    2 1
    اگربااین اشخاص باشد بایدموشک وهسته ای ودانشمندان وقوای نظامی وانتظامی راهم تحویل امریکا دهیم وازفرداباداعش ومنافقین والنصره واسراییل وامریکا که هنوزپرونده های ابوغریب واستفاده ازبمب های بااورانیوم ضعیف شده درعراق وافغانستان واسراییل باتروردانشمندان صنعت صلح امیزهسته ای وتهدیداتمی وجشن ایرانی کشان بیایدوایران به میدان قدرت تروریستهاتبدیل شود که نمیشودهمین فرهنگ لاکچری واشرافی گری وتوهین به خانواده در2030 وظهورسلاطین شکروقیرحاصل همین تفکرسرمایه بنیادغرب است
  • IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۷
    3 1
    موندم این ها چه شیری و نونی خوردند ، اینقدر وقاحت نوبره ، دستگاه قضائی لطفا . اقدام جدی و ضروری کند ، اینان دارند داد میزنند ما ستون پنجم دشمن در داخل مملکت هستیم ، خدا از سرشون نگذره .... روشنگری رسانه ای واجبه .. از جمله رادیو و تلویزیون . ضررویست ریشه ها و اهداف این ها را بمردم معرفی کند ، موضوع جهاد تبیین است ، یعنی همه جانبه و چند برابر شدن فعالیت زوشنگرانه
  • حق الناس IR ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۷
    5 2
    اگر من جای این اقایان بودم از شرمندگی دولت مورد حمایت شان که باعث بانی وضع موجود هست ...............دم
  • IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۷
    2 0
    نقشه تابستان داغ چند سال است که پی در پی اعلام و تکرار می شود. نشد پاییز داغ. نشد زمستان داغ. نشد بهار ایرانی و... این بازی ادامه دارد. مهم این است که بفهمیم این برنامه ها اولین بار با حذف یارانه ها در دولت هاشمی شروع شد و در تمام دولتهای هاشمی و خاتمی ادامه یافت
  • احمد IR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۷
    0 0
    شما توجه نمی کنید مگر اینها به دولت گفته است مصوبه هییت امنای تامین اجتماعی را تغییر بدهد،حدود ۳ ماه دولت مرتب تایید می کرد کهدفقط مسیله زمان است و این افزایش حقوق بازنشستگان تایید می شود ولی در نهایت ؟!
  • IR ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
    3 0
    از دولت و قوه قضائیه در خواست می کنیم اولا سایتهای این معاندین و فتنه گران را مسدود و مبارزه بی امان با گرانفروشان را تشدید کند تا این فتنه گران رانتخوار به خاک مذلت بیفتند و مردم هم برای همیشه از شر اینها راحت شوند این دو فتنه گرا به اوین منتقل کنید ببینیم چه غلطی می توانند بکنند پیشنهاد می شود اینها را نمد مال کنید اگر آشوب شد کمتر بمالید اگر نشد بیشتر بمالید تا برای همیشه آتش فتنه خاموش شود
  • NL ۰۶:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
    1 0
    اگر جستجویی کنید (حتی در سایتهایی که انتقاد از فساد اقتصادی از زانتخواری تا مافیایی ها و از تورم تا تحریم منویسند)، سالهاست افرادی به وجود فساد آموزشی (مدرک گرایی یعنی با نفوذ مافیایی یا اشتباهات درک از سطح باسوادی جامعه برای احراز هر استخدام دولتی مدرک دیپلم و بالاتر گذاشتند حتی برای مشاغل ساده مثل آبدارچی! و و مدرک فروشی که در ظاهر قانونی و طی مراحل صوری) در ایران انتقاد شده است وآن را ام الفساد سایر مفاسد اداری کشور میدانندچرا که فساد در سیستم کشورداری ناشی خطای انسانی در قانون گذاری و تصمیم سازی تا اجرا و نظارت است، مثلا اشتباه مهلک مجوز دادن به مراکز خصوصی آموزشی با امتیاز برگزاری آزمون و نمره دادم و حتی اعطای مدرک مهارتی تا مدرک تحصیلی، در نهایت مدرک فروشی انجامیده است. نتیجه این شد میلیونها بیکار تحصیلکرده (کمسواد و غیر متحصص و نامهار که عمر و پولشان هدر دادند و ناتوان در جذب بزار و خوداشغالی هستند! و بالا رفتن سن ازدواج و بروز مشکلات اجتماعی و روحی دیگر...) و هزاران نفوذی با پارتی باز رفتند تو نهاد که کمسواد و غیر متخصص بودند و چون ریشه کارشان با فساد بود مستعد فساد و خیانت، از دلایل این همه غساد و ناکارامدی همین است! راه حل این، خیلی دشوار نیست، کافی است امتیاز برگزاری آزمون و دادن نمره و مدرک از این مراکز خصوصی گرفت، و فقط این مراکز به امر آموزش به پردازند، آزمونها و تستها کاملا حضوری و به صورت مجمتع با آزمونگرها و ناظران مستقل از این مرکز باشد./ یک حمایت جدی از نخبگان فرهنگی و رسانه ای و عموم ملت دلسوز و وطن دوست میخواهد.
  • IR ۰۶:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
    1 0
    به این فکرمیکنم اون احمقهایی که اینهاتئوریسینشون هستند
  • NL ۰۷:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
    0 1
    همان اشتباه همشیگی بی اثر کردن یارانه (حقوق عموم ملت از ثروت ملی)، با یارانه ثایت و تورم بالا
  • ۰۷:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
    3 0
    پیر های اصلاحات
  • IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
    1 1
    وقتی هشتاد درصد مشکلات از بی عرضگی مسئولان سابق بود با مجلس و دولت انقلابی دیگر از چه می ترسید؟
    • IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
      1 0
      از اینکه نشود مرده را زنده کرد.
  • IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
    0 0
    دوباره قیافه این سه پیرمرد ایزایمری ویلچری دیدیم و بالا آوردیم که در حال نشخوار کردن صحبتهای دشمنان هستند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس