حزب احزاب تحزب

نکته راهبردی که خواص و احزاب سیاسی باید بدانند اینست که آنها با "کارنامه" قضاوت می‌شوند نه با سخنرانی‌های پرطمطراق و برنامه‌های رنگارنگ و مانیفست‌های مکتوب!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

(این آخرین شماره وبلاگ مشرق در سال 1400 است و نخستین شماره وبلاگ در سال 1401 از روز یکشنبه، 14 فروردین سال جدید در معرض مطالعه و خوانش مخاطبان محترم قرار خواهد گرفت. ان‌شاء‌ا...)

***

آفت عجیب تحزّب ایرانی؛ همکاری در کنار اختلاف مبنایی!

آفت عجیب تحزّب ایرانی؛ همکاری در کنار اختلاف مبنایی!/ خسارت محض برجام، از باخت_باخت تا برد_برد

سخنگوی جبهه اصلاحات از برگزاری انتخابات ترکیب هیئت رئیسه جبهه اصلاحات خبر داد و از این گفت که دبیرکل حزب کارگزاران به عنوان نایب رئیس اول این جبهه انتخاب شده است.

به گزارش جماران، علی شکوری‌راد، سخنگوی جبهه اصلاحات از برگزاری انتخابات هیئت رئیسه این جبهه خبر داد که بر این اساس، سیدحسین مرعشی به عنوان نایب رئیس اول، فاطمه راکعی نایب رئیس دوم، علی باقری به عنوان دبیر و علی شکوری‌راد به عنوان سخنگوی جبهه اصلاحات انتخاب شدند

پیش از این هفته گذشته، بهزاد نبوی بار دیگر به عنوان رئیس جبهه اصلاحات انتخاب شده بود.[1]

*انتصاب مرعشی بعنوان نایب رئیس اول جبهه اصلاحات در حالی است که آقای مرعشی دبیر کل حزب کارگزاران است و این حزب نیز با اصلی‌ترین تصمیم تاریخ جبهه اصلاحات مخالف بوده است.

حزب کارگزاران بعنوان حزبی بزرگ و ریشه‌دار، در جریان دو انتخابات 98 و 1400 با تصمیم جبهه اصلاحات مبنی بر "تحریم انتخابات" و نداشتن کاندیدا مخالف کرد و آنرا فرصت‌طلبی نامید.

جالب است که بدانیم رجال مبرّز حزب کارگزاران نیز در ایام بروز این تصمیم شریرانه، بارها و بارها سخنرانی‌های غرّایی را در نقد این تصمیم مطرح و اشتباهات جبهه اصلاحات را گوشزد کردند.

دقت شود که مسئله تحریم انتخابات مثل "کفر پس از اسلام" است و یک اشتباه کوچک نیست. این مقوله‌ای است که حزب و رجال آن را تبدیل به معاندان مسلح یک حکومت می‌کند و نظام سیاسی منطقا وظیفه دارد آنها را به اشدّ مجازات برساند.

زیرا تحریم انتخابات و معرفی نکردن کاندیدا به مثابه لگد زدن به دستاوردهای جمهوریت و قبول نداشتن نظام سیاسی است. ضمن اینکه زمین گذاشتن صندوق رأی نیز به معنی برداشتن اسلحه است.

پس این یک رفتار مبنایی است که ماهیت حزب سیاسی که وظیفه دفاع از مردمسالاری و حکومت سیاسی دارد را تغییر می‌دهد.

اکنون چگونه است که کارگزارانی‌ها که با تصمیم افراطی و فرصت‌طلبانه تحریمی جبهه اصلاحات مخالف بوده‌اند اما پست نائب رئیسی همین جبهه را می‌پذیرند؟!

چنین چیزی منطقا ممکن نیست و مرعشی فقط در حالتی می‌توانست داوطلب این سمت باشد که از حزب کارگزاران استعفا کرده باشد.

البته پدیده عجیب "همکاری در کنار اختلاف مبنایی" مختّص اصلاح‌طلبان نیست و بین برخی طیف‌ها و احزاب اصولگرا هم هست.

در جریان رویدادهای سیاسی سال 92 شاهد بودیم که فردی در جبهه پایداری صراحتا اعلام کرد که در ولایتمداری آقای روحانی تردیدی وجود ندارد اما در ولایتمداری قالیباف تردید داریم!

این فرد و جبهه پایداری اما بعدها در ائتلاف نیروهای انقلاب و مجلس یازدهم با آقای قالیباف و طیف نیروهای سیاسی ذیل گفتمان او همکاری کردند و هرگز هم توضیح ندادند که پیوست آن سخنان تند در ردّ ولایتمداری قالیباف چه شد؟!

مادام که این پدیده پارادوکسیکال در سیاست و تحزّب ایرانی حل نشود، برخی چالش‌های سیاسی نیز رفع نخواهد شد و البته مردم نیز در این فرایند دچار آسیب می‌شوند.

***

نکته‌ای که خواص و احزاب سیاسی باید بدانند

مردم شما را با کارنامه قضاوت می‌کنند نه با برنامه و مانیفست!

آفت عجیب تحزّب ایرانی؛ همکاری در کنار اختلاف مبنایی!/ خسارت محض برجام، از باخت_باخت تا برد_برد

محسن رهامی، از فعالان اصلاح‌طلب اخیراً در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری ایلنا گفته است: در حال حاضر از جریان چپی که از زمان امام (ره) فعال بود و بعد از دوم خرداد به عنوان اصلاح‌طلب خود را به مردم معرفی کرده، در طول ۳۰ تا ۴۰ سال گذشته هنوز مانیفیستی که دربردارنده همه دیدگاه‌های اصلاح‌طلبان در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی باشد، تببین و نوشته نشده است.

او می‌افزاید: اگر اصلاح‌طلبان مانیفیست خود را تببین کرده، همه اقشار مختلف جامعه را باید دعوت کنند تا نظر آن‌ها را درباره این مانیفیست بپرسند و اعمال کنند. اگر روی مانیفیست کار کرده و توافق داشته باشیم خود به خود انسجام بین ما ایجاد می‌شود. اما اگر مانیفیست مشخصی نباشد در طول سال بطور مستمر فعالیت نکنند و احزاب در آستانه انتخابات تلاش کنند که سهمیه بیشتری داشته باشند، در اینجا طبیعی است حتی اگر شما به جای بهزاد نبوی قهارترین سیاستمدار دنیا مانند چرچیل را هم در آن مجموعه بگذارید تا دعوا بر سر سهمیه را مدیریت کند، نمی‌تواند مسأله اعتماد مردم را حل کند.

رهامی همچنین گفته است: اگر تبار تاریخی اصلاحات را نگاه کنیم، مردم ایران در بین تفکرات مختلف، نسبت به تفکر اصلاحات خوشبین بوده و علاقه بیشتری دارند، در واقع مردم از اصلاحات زده نشده‌اند اما اینکه اصلاح‌طلبان می‌توانند آن آرمان‌ها را برآورده کنند محل سؤال مردم است.

در اظهارات این افراد همچنین می‌خوانیم:

"ما اگر بخواهیم در انتخابات مجلس دوازدهم در اواخر سال ۱۴۰۲ وارد میدان رقابت شویم و حامیان و طرفداران خود را دعوت به حضور در انتخابات کنیم، باید به شرایط قانونی و بی‌طرفانه میدان رقابت اطمینان داشته باشیم"![2]

*مهمتر از مانیفست مکتوب اصلاح‌طلبان اما کارنامه آنهاست که در مقابل چشم بینای مردم قرار دارد.

کارنامه‌ای که مقولاتی مثل "تحریم انتخابات، اظهار عشق و فدایی بودن نسبت به دولت روحانی، نپذیرفتن مسئولیت ناکارآمدی‌های دولت روحانی، فرماندهی فتنه 88 و فتنه اقتصادی آبان 98، مخالفت با مقاومت ایران در سوریه و زیست لاکچری" از ارکان هستند.

اکنون و با این کارنامه چه حاجت به مانیفست مکتوب؟!

آیا مردم با رؤیت همین کارنامه به راحتی نمی‌توانند به این سؤال پاسخ دهند که "اصلاح‌طلبان می‌توانند خواسته‌های معقول جامعه را برآورده کنند یا خیر"؟!

مشخص است که می‌توانند و آقای رهامی هم نخواسته یا ندانسته که به جای توضیح درباره کارنامه اصلاح‌طلبان، به گزینه فاقد اولویتی به نام مانیفست مکتوب پرداخته است!

***

خسارت محض برجام، از باخت_باخت تا برد_برد

آفت عجیب تحزّب ایرانی؛ همکاری در کنار اختلاف مبنایی!/ خسارت محض برجام، از باخت_باخت تا برد_برد

جبهه اصلاحات اخیراً و در واکنش به اعلام وقفه مقطعی در مذاکرات برجامی وین بیانیه‌ای صادر کرد و به انتقاد از مواضع روسیه پرداخت.

در بخشی از این بیانیه می‌خوانیم:

"ایران در مذاکراتی که برای رفع تحریم‌ها آغاز کرده اکنون در یک دوراهی باخت-باخت قرار گرفته و گروگان منافع و تحمیل کشور ثالثی شده است که اساسا تحریم‌های اخیرش موضوع این مذاکرات نبوده است."[3]

*دقت شود که این آقایان اگر واقعا دلسوز ایران و ایرانی هستند اساساً نباید از ابتدا مثل پروانه گرد توافقی می‌گشتند که در آن به غیر از آمریکا، 5 کشور دیگر هم حضور داشتند.

بله! طرف اصلی آمریکاست اما 5 کشور دیگر هم طبعا منافعی دارند. و هیچ عقل سلیمی نمی‌پذیرد که این کشورها به وین بیایند اما در آنجا صمٌ‌بکم بنشینند و خواسته‌ای نداشته باشند.

و باز دقت شود که دو گزینه مطالعه و عقلانیت دیرزمانیست که در اردوگاه اصلاحات مهجور مانده و به جای آنها رفتارهای هیجانی و شهوات سیاسی جایگزین شده است.

به زعم ما برجام در شرایط یک دهه اخیر، به مثابه زنجیری بر پای پیشرفت کشور خواهد بود. کما اینکه این تحلیل در دولت روحانی به اثبات رسید و در دولت رئیسی هم معجزه جدیدی در کار نخواهد بود.

مردم ایران گناهی ندارند اگر اصلاح‌طلبان تحلیل‌های غلطی دارند و جملگی متبّع و معقب توافقی شده‌اند که در مبانی آن اغلاط فراوان وجود دارد و سطح ایده‌آل آن اساسا محقق شدنی نیست.

فلذاست که بحث شرایط باخت_باخت همانقدر غلط است که تئوری برد_برد غلط بود.

ضمن اینکه بدانیم بعید است آقای رئیسی در قبال برجام بیشتر از روحانی اهل نرمش باشد. و این یعنی این برجام همان برجام است و دستاورش "تقریبا هیچ" خواهد بود.

***

1_ https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1544906

2_ https://www.ilna.news/fa/tiny/news-1206808

3_ http://sobhema.news/?p=20863

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 35
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • كريم IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    28 0
    اگر اين افساد طلبان كه همگي شان هم پير و پاتال شده اند و زمان مرگشان فرا رسيده است و راست مي گويند كه مسلمان هستند، به سوره مباركه المجادله ي قرآن كريم مراجعه كنند تا بدانند كه از نظر خداوند و دين اسلام، حزب فقط، حزب خداست و تمامي احزاب ديگر كافر و لامذهب شناخته مي شوند. اي افساد طلبان بي دين هر چه زودتر توبه كنيد و به فرمان قرآن كريم، مسلمان بشويد و به دين حق در آييد.
    • IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
      1 4
      تو نوچه بن لادن هستی ؟
    • IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
      1 5
      تو می دانی خیلی از بزرگان دین اصلاح طلب هستند.
    • IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
      3 0
      اصلاح طلبان و کارگزاران سر و ته یک کرباس هستن و اصلا"بفکر مردم نبوده و نیستن و فقط بفکر منافع حزبی و شخصی خودشون هستن.
    • IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
      3 0
      دار و دسته هاشمی و روحانی آنچنان بلایی بر سر اقتصاد کشور و معیشت مردم آوردند که مغول ها نیاوردند مرعشی باید پاسخگو باشد.
    • رضا IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
      1 1
      سلام بنده اصلاح طلبان ایران را قبول ندارم ولی اصلاح طلبی در ذات دین اسلام است مگر نه این استکه سید شهیدان عالم که درود خدا بر ایشان باد هدف قیام خود را اصلاح امر امت جدشان معرفی می فرماید و همینطور مقام عظمای ولایت به اصولگرایان اصلاح طلب و اصلاح طلبان اصولگرا تاکید می فرمایند اصولا اصولگرایی و اصلاح طلبی واقعی از هم جدا نیست و هرکدام به تنهایی موفق نخواهد بود
    • DE ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
      4 0
      این اصلاحاتچی ها سرمایه اسرائیل و منافق اند حتی بدتر از مریم لجنی!
    • رضا IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
      3 0
      اصلاح طلبان ایران دو هدف را دنبال می کنند یک، کم شدن اختیارات و یا کلا حدف رهبری و دوم رابطه مستقیم با آمریکا و غلام حلقه بگوش شدن آمریکا که با وجود رهبر آگاه امام خامنه ای هر دوی این اهداف را بگور خواهند برد که البته اصلاح طلبان ایران غلام حلقه بگوش استعمار گران و غربزده ترین مردم ایران هستند
    • IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
      0 2
      چرا پیر ها را مسخره می کنی .بی فرهنگ .
  • سید IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    7 0
    حتا شنیدن عنوان اصلاح طلبان تهوع آورِ عشقِ مذاکره با یانکی ها، کفاره دارد
  • IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    6 0
    این مرعشی ماشاالله هر روز تپل تر و سرحال تر از دیروز. لپ هاش چه گلی انداخته
    • IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
      5 0
      بیسوادی و نادانی و بی خبری و بی عاری و مفتخوری از نعماتی است که خداوند به این وقیح داده است.
    • ali IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
      3 0
      ظهور یک پدر خوانده جدید !
    • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
      4 0
      در دولت های هاشمی و روحانی از طریق رانت و حقوق های نجومی و بیت المال حسابی خوردند و و خوب فربه شدند.
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    5 0
    نابود باد حزبِ لیبرال اصلاحات و کارگزاران و حزبهای شیطانی دیگر... الا ان حزب الله هم الغالبون
  • FR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    6 0
    از مختصات سیاست ورزی اصلاحات اینست که اصرار عجیبی دارند تمام مصیبت ها و دشمنی هایی که امریکای دشمن در حق ایران انجام داده است را دوستان ایران باید جبران کنند !
  • IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    2 0
    سفیر روسیه در تهران:ما قدرت هسته ای هستیم،از هیچکس هم نمی ترسیم،خیلی هم کار خوبی کردیم که در اوکراین عملیات کردیم
  • IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    5 0
    حسین مرعشی از کوره دهات های رفسنجان با حمایت شوهر خواهرش شد استاندار ‌رییس. دفتر یک عمر. این باسواد ها ی مفت. خور مملکت. رو چاپیدن هنوز. هم. در فکر. تغییر. نظام هستن برای انحراف. ذهن مردم ، برای در آمد بیشتر در پوشش خیریه فعالند
  • حسين DE ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    4 0
    حسين مرعشى يكى از پليدترين چهره هاى سياسى در تاريخ سياسى ايران بعد از انقلاب است،
  • IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    3 0
    واقعاً چرا باید با وعده‌های دروغ لغو تحریم‌هایی که به بهانه‌های مختلف بر علیه ما وضع شده و مطمئناً هرگز لغو نخواهد شد، صنعت هسته‌ای خود را هم، به دست خودمان محدود و تخریب، و جاسوسان آژانس صهیونیست‌ها را پشتیبانی کنیم و اقتصاد کشور را هم شرطی نماییم؟! مطمئناً برجام چکی نیست که قابلیت نقد شدن داشته باشد، بلکه تجربه‌ی تلخی است که از اعتماد به غرب با صرف هزینه‌ی زیاد به‌دست آمده و تاکنون هم اشتباهات زیادی در مواجهه با آن در پیش گرفته شده است؛ اکنون تنها نفعی که می‌توان از این تجربه به‌دست آورد، برداشتن این یوغ از گردن صنعت هسته‌ای و اقتصاد کشور، با عدم توافق مجدد با شیطان بزرگ و مستکبران و زورگویان دنیا، و خروج قاطعانه و مقتدرانه از برجام در روز ملی فناوری هسته‌ای با توکل بر خدا، و خنثی‌سازی تحریم‌ها از طریق ایجاد حرکت تولیدی و تحرک اقتصادی داخلی، و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان لازم با اخراج کامل جاسوسان آژانس و جمع‌آوری تمام دوربین‌ها است؛ و این، خواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی است که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن هستیم.
  • IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    3 0
    توافق نکردن از توافق کردنی که در آن، منافع ملّت پامال بشود، عزّت ملّت از بین برود، ملّت ایران با این عظمت، تحقیر بشود، توافق نکردن شرف دارد بر یک چنین توافق کردنی.
  • IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    3 0
    مذاکره فرسایشی نباید بشود؛ نباید جوری باشد که طرف‌ها بخواهند همین طور مدام این مذاکره را کش بدهند که این برای کشور ضرر دارد. این جور نیست که آمریکا بخواهد مذاکره کند تا اینکه یک حرف حقی را قبول کند؛ نه، می‌خواهد مذاکره کند تا یک حرف باطلی را تحمیل کند. مطمئناً عدم توافق با شیطان بزرگ قلدر و سه نوچه‌ی اروپائیش بزرگترین موفقیت در مذاکرات است. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. تجربه‌ی برجام در دولت قبل به ما نشان داد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد، لذا ما به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم که به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. بهترین راه این است که بدون هیچ‌گونه توافقی، مذاکرات را تا بیستم فروردین روز ملی فناوری هسته‌ای تعلیق کنیم؛ چنانچه تا آن تاریخ تمام تحریم‌ها لغو شد و این امر راستی‌آزمایی گردید و تمام مطالباتمان هم وصول شد، به مذاکرات برگردیم و در غیر این‌ صورت در همان روز این شجره‌ی خبیثه‌ی برجام را که از روی زمین ناپاک و بی‌ثمر اعتماد به غرب برکنده شده و ثبات و قراری ندارد را برداریم و آن را بر سر آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان بکوبیم و با اقتدار از برجام خارج شویم. نباید گذاشت اقتصاد کشور بیش از این شرطی شود؛ کار عمده خنثی کردن تحریمها از طریق ایجاد حرکت تولید داخلی و تحرک اقتصادی داخلی است.
  • IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    4 0
    یک نقطه سود دربرجام اگرباشد تمام ضررهایش راهم برای ان یک سودسود حساب میکنیم ولی واقعا اگربرجام هم امضامیشد وتحریم ها هم برداشته میشد بازارزش انهدام انرژی هسته ای رانداشت ازاول این برجام اشتباه بوده است دانشمندانمان وسرمایه هایمان رابخاطر حتی رویای رسیدن به رونق اقتصادی به نابودی موقت وتجهیزات رابه نابودی کشاندیم یاازکارافتاده کردیم ان هم تولیدات بومی مان را
  • IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    1 0
    به جای شانتاژ تبلیغاتی به دنبال محاکمه آنها باشید
  • کاخ فرح پهلوی IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    4 0
    باز سر و کله مرعشی پیدا شد .
    • DE ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
      3 0
      این استخرچی های لاکچری راندخوار ! چرا دست از سر ملت ایران برنمیدارن؟
  • علی ولی خداست .عبا دالله IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    0 2
    منافق تر از جریان راست در تاریخ دیده نشده
  • DE ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    2 0
    این اقایان اصلاحاتچی با این رویه سیاست خارجی سرطان زده شون زحمت زیادی بخودشون ندن، با این کارنامه های سرتاپا پلیدی و فتنه افروزی و خیانت علیه امنیت ملی ایران مشت هاشون بدجوری باز شده.
  • DE ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۶
    1 0
    گنجشکک اشی مشی لب بوم ما نشین برو پیش مرعشی روی شانه هاش بشین...یه کار عالی بکن خودت را خالی بکن. من زورِ شاعر از خودت را خالی بکن , یعنی درد دل کن گریه کن زور بزن خالی شی سبک شی بتونی بپری.
  • IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۷
    0 0
    احزاب بجز فساد و کسب منافع حزبی و برخورداری جریانهای حزبی هیچ عایدی برای کشور ندارند - این روش حزبی خود نوعی فراماسونری است که با دمکراسی غربی عجین شده و فقط منافع افراد درون حزب و صاحبان قدرت وابسته به حزب را بر می تابد.
  • IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۸
    1 0
    اگر کسی از مرعشی دزدتر سراغ دارد بگوید ؟؟؟
  • . IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
    1 0
    خدا نگذرد از اکبر رفسنجانی را که این برادر زنش را به مردم تحمیل کرد .
  • IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    1 0
    باز سرو کله برادر عفت (مرعشی ...) پیدا شد .
  • IR ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
    1 0
    اف بر اکبر رفسنجانی و برادر زن نکبت ش (مرعشی) .
  • IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
    0 0
    مرعشی بد است .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس