ویژه ها

تحول برای کشور اجتناب ناپذیر است و برنامه دولت سیزدهم نیز بر همین مبنا طراحی شده است. اما این موجب نمی شود که میراث دولت روحانی انکار شود.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌ استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** زیباکلام: چرا رئیسی مشکلات را به گردن دولت قبل می اندازد؟

«صادق زیباکلام» فعال سیاسی اصلاح طلب در یادداشتی در روزنامه آرمان نوشت:«دومین سخنرانی رئیس‌جمهور پرسش‌های زیادی را بدون پاسخ می‌گذارد؛ البته اینکه ایشان و دولت جدید مشکلات را بر سر دولت قبلی بیندازند، امری جا افتاده در ایران بعد از انقلاب است».

زیباکلام در ادامه نوشت:«فراموش نکنیم که بعد از انقلاب همه مصیبت‌ها بر گردن رژیم پیشین افتاده بود و این سنت نامطلوب همواره ادامه داشته است. آقای احمدی‌نژاد بسیاری از ناکامی‌هایی را که کشور با آن مواجه بود بر گردن اصلاح‌طلبان و غفلت آنان از مسائل اقتصادی می‌انداخت. آقایان روحانی و اسحاق جهانگیری تا همین اواخر مشکلات را بر سر دولت آقای احمدی‌نژاد می‌انداختند. ظاهرا این سنت «حمیده» همچنان قرار است در دولت سیزدهم و کابینه آقای رئیسی هم جاری باشد که مشکلات و مصائب را بر گردن دولت قبل بیندازند».

زیباکلام: چرا رئیسی مشکلات را به گردن دولت قبل می‌اندازد؟/ راه‌حل اصلاح‌طلبان برای مسکن: «دولت بگوید به خانه نساختن افتخار میکنم»

این فعال اصلاح طلب در یادداشت مذکور اذعان کرده که روحانی و اسحاق جهانگیری تا همین اواخر مشکلات را بر سر دولت آقای احمدی‌نژاد می‌انداختند؛ با اینحال وی در ادامه به دولت رئیسی خرده گرفته که چرا در ماههای ابتدایی فعالیت دولت از «میراث دولت قبل» سخن می گویید!

آیا نباید در ماههای ابتدایی، از میراث دولت روحانی سخن گفت؟! دولتی که کشور را با تورم 43 درصدی و نقدینگی ۳۹۲۱ هزار میلیارد تومانی به دولت بعدی تحویل داد.

دولت سیزدهم در شرایطی کلید پاستور را تحویل گرفته که متوسط رشد اقتصادی ۸ ساله دولت روحانی فقط ۱.۲ درصد بود که کمترین رقم بین دولت‌ها است.

همچنین ضریب جینی به عنوان شاخص شکاف طبقاتی از ۳۶۵ هزارم در سال ۱۳۹۱ به ۴۰۰ هزارم در سال ۱۳۹۹ رسید یعنی افزایش ۹.۵ درصدی شکاف طبقاتی در دولت روحانی رخ داده است که بالاترین میزان در دهه‌های اخیر است.

آقای رئیسی در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری سیزدهم گفت:«آنچه مردم از دولت جدید خواستند یک تحول است. این تحول برای کشور اجتناب ناپذیر است و باید اتفاق بیافتد. برنامه دولت برنامه تحول است که به سند بسیار ارزشمند بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی مستند است». همانطور که رئیس جمهور تاکید کرده است، تحول برای کشور اجتناب ناپذیر است و برنامه دولت سیزدهم نیز بر همین مبنا طراحی شده است. اما این موجب نمی شود که میراث دولت روحانی انکار شود.

دولت رئیسی باید با تمام توان به رفع مشکلات و رسیدگی به مطالبات مردم اقدام کند. اما تورم ۴۳ درصدی و نقدینگی سرسام آور در دولت روحانی و بدهی های کلان دولت تدبیر و امید به بانک مرکزی و بی عملی دولت روحانی در ساخت مسکن و...انکارشدنی نیست.

همانقدر که افکارعمومی از آقای رئیسی انتظار تحول و پیشرفت دارد، به همان میزان نیز به این مسئله آگاه است که دولت روحانی میراث شومی به دولت بعد تحویل داد. بزک و تطهیر این میراث شوم، توهین به فهم و شعور مردم است.

** راه حل اصلاح طلبان برای مسکن:«دولت بگوید به خانه نساختن افتخار میکنم»

روزنامه اعتماد در گزارشی نوشت:«برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که دوره انتظار خانه‌دار شدن دهک اول به ۱۷۸ سال رسیده است. براساس گزارش بانک مرکزی، قیمت هر مترمربع خرید خانه در تهران ۳۰ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان است، بنابراین خرید یک خانه ۷۵ متری به حدود دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان در تهران سرمایه نیاز دارد».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه با هجمه به طرح ساخت 4 میلیون مسکن در دولت سیزدهم نوشت:«شرایط اقتصادی کنونی متزلزل بوده و منابع مالی مورد نیاز برای این طرح بسیار ضعیف است و به نظر می‌رسد اقدام برای اجرای طرح ساخت 1 میلیون مسکن در هر سال به مدت 4 سال بسیار پیچیده است و بعید است منابع موجود جوابگوی ساخت این تعداد مسکن باشد».

در ادامه این گزارش آمده است:«در کنار این موضوع در خصوص تهیه مواد و مصالح ساختمانی مورد نیاز ساخت این تعداد مسکن با کمبود جدی مواجه هستیم...کار مردم را باید به دست مردم سپرد و بازار و بخش خصوصی خود این اقدامات را انجام دهد و دولت به هیچ‌وجه نباید در این زمینه دخالت کند».

زیباکلام: چرا رئیسی مشکلات را به گردن دولت قبل می‌اندازد؟/ راه‌حل اصلاح‌طلبان برای مسکن: «دولت بگوید به خانه نساختن افتخار میکنم»

این روزنامه اصلاح طلب به دولت سیزدهم توصیه کرده که با شانه خالی کردن از وظیفه خود در تأمین مسکن برای مردم، این وظیفه بسیار مهم را به گردن خود مردم انداخته و به خانه نساختن افتخار کند.

پیش از این «عباس آخوندی» وزیر مستعفی راه و شهرسازی دولت روحانی در اظهارنظری عجیب گفته بود:«حضرات هر روز تبلیغ می کنند که این دولت حتی یک مسکن هم نساخته  است،  این افتخار دولت است که حتی یک واحد مسکونی را نساخت. از ابتدا قرار نبود دولت خانه ای بسازد». همین رویکرد بود که موجب شد قیمت مسکن در 8 سال دولت روحانی حدود 10 برابر گران شود. 

دولت سیزدهم تاکید کرده است که در نظر دارد تا در مدت 4 سال، 4 میلیون واحد مسکونی برای مردم بسازد. این طرح امکان پذیر است چرا که اولین و مهم‌ترین نهاده مورد نیاز به منظور تولید مسکن مسئله زمین است. بنابر اظهارات متولیان مسکن و شهرسازی، زمین لازم برای ساخت بیشتر از 5 میلیون واحد مسکونی در محدوده‌های شهری و شهرهای جدید آماده‌سازی شده و در تامین این نهاده برای ساخت سالانه 1 میلیون مسکن امکان‌پذیر است.

مسئله بعدی درخصوص ساخت یک میلیون مسکن در سال، تأمین مصالح ساختمانی مورد نیاز است. برآوردهای کارشناسی حاکی از آن است که صنعت مصالح ساختمانی توان تامین نیاز ساخت یک میلیون مسکن در سال را دارد.

با توجه به نیروی جوان آماده به کار، مسئله تأمین نیروی انسانی برای ساخت یک میلیون مسکن در سال نیز به هیچ عنوان با محدودیت مواجه نیست. از سوی دیگر ایران دانش فنی و تخصصی در ساخت انبوه مسکن را نیز در اختیار دارد.

قطعا ساخت یک میلیون مسکن در سال امری ساده و بی دردسر نیست، بلکه همت و اراده ای می طلبد که متاسفانه در دولت سابق وجود نداشت. ان شاءالله با مدیریت جهادی، ساخت یک میلیون مسکن در سال اجرایی شده و زمینه اشتغال گسترده جوانان عزیز کشورمان را فراهم کرده و خرید مسکن را که در «دولتِ اصلاح طلبان» به رویا تبدیل شده بود، به امری شدنی و امکان پذیر بدل کند. 

** نسخه پیچی حامیان «دیپلماسی انفعالی» برای سیاست خارجی

«مصطفی هاشمی طبا» فعال اصلاح طلب در یادداشتی در روزنامه شرق نوشت:«تا هنگامی که حکمرانی در ایران ایدئولوژیک است، همسایگان تسلیم ایران نمی‌شوند بلکه کارگزار قدرتی می‌شوند که پایه‌های حکومت آنها را تقویت کند. انتظار از کشورهای وابسته به سلطه‌گران یا کشورهای تابع آن نوع ایدئولوژی که تکفیر ایران و ایرانی و شیعه در دستور کار آنان است، برای پیوند دوستی بیهوده است‌».

هاشمی طبا در بخش دیگری از این یادداشت نوشت:«صدالبته سیاست‌های کشورهای مجاور ایران تحت تأثیر قدرت‌های بزرگ و از جمله آمریکا و نماینده آن یعنی اسرائیل است. تقریبا همه دولت‌های همسایه و منطقه یا از سیاست‌های آمریکا پیروی می‌کنند یا به‌دلیل برخی سیاست‌های جمهوری اسلامی منافع خود را در خطر می‌بینند».

زیباکلام: چرا رئیسی مشکلات را به گردن دولت قبل می‌اندازد؟/ راه‌حل اصلاح‌طلبان برای مسکن: «دولت بگوید به خانه نساختن افتخار میکنم»

چندی پیش «علیرضا علوی تبار»  از فعالین تندروی اصلاح طلب در یادداشتی در روزنامه شرق نوشته بود:«ایدئولوژی مقاومت، احترام و منزلت جهانی نمی‌آورد».

«حسین مرعشی» از فعالین اصلاح طلب نیز پیش از این گفته بود: «من معتقدم از اول یعنی از همان ابتدای انقلاب نباید اینگونه با امریکا درگیر می‌شدیم چون درگیر شدن کشوری با نیم درصد تولید ناخالص داخلی دنیا با کشوری که بیش از ۲۵ درصد این تولید را در اختیار دارد اشتباه بود».

جریان اصلاح طلب مدعی است که علت مشکلات موجود در کشور این است که حاکمیت نگاه ایدئولوژیک به سیاست خارجی دارد و این دیدگاه نمی تواند پیشرفت و توسعه را به دنبال داشته باشد.

این طیف مدعی است که قواعد انقلاب کردن با حکومت کردن متفاوت است و هنگامی که انقلاب به برپایی نظام منتهی می شود، باید انقلاب را تمام شده در نظر گرفت و با روند اجتناب ناپذیر جهانی شدن، همسو شد. اما کارنامه دولت روحانی، کامل ترین و ملموس ترین پاسخ به این ادعا است.

دولت روحانی نه در مدیریت امور داخلی از رویکرد انقلابی و جهادی بهره برد و نه در سیاست خارجی، ایدئولوژی را در اولویت قرار داد. جهانگیری و آخوندی و زنگنه و ظریف و نعمت زاده و ربیعی و نوبخت و واعظی و عیسی کلانتری و...هیچکدام قائل به رویکرد انقلابی نبودند.

در دولت روحانی، امضای وزیر خارجه آمریکا تضمین نامیده شد، رئیس جمهور آمریکا فردی باهوش و مودب خطاب شد. روسای جمهور ایران و آمریکا تلفنی گفت و گو کردند. وزرای خارجه ایران و آمریکا با هم پیاده روی کردند و قدم زدند. تعهدات برجامی ایران به صورت پیش دستانه و فوری انجام شد.

در دولت روحانی فاجعه منا رخ داد و به فاصله کوتاهی پس از این فاجعه، ظریف وزیر خارجه آل سعود را دوست خود خطاب کرد. در دولت روحانی اروپا در اقدامی بی سابقه دیپلمات ایرانی را بازداشت کرد و دولت از اقدام متقابل صرف نظر کرد. در دولت روحانی، آمریکا در اقدامی بی سابقه با تروریست نامیدن نماینده ایران در سازمان ملل، از ورود وی به آمریکا ممانعت ایجاد کرد و دولت روحانی این اقدام غیرقانونی را پذیرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 54
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • سید IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
    15 2
    اصلاح طلبان از یک سو نسبت به محبوبیت و موفقیت های آثای رئیسی احساس رشک و حسادت دارند و از دیگرسو آرزوی ناکامی و شکست ایشان و دولت و برنامه هایش را؛! نتیجه آن که در روزی نامه ها و رسانه های مزدورشان همواره آیه یأس نسبت به امید داشتن مردم به این دولت می نگارند!
    • IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
      0 2
      عملکرد اصلاح طلبان رو که دیدیم زمان معلوم می کند عملکرد و دستاورد های اصولگرا ها چطور خواهد بود برای قضاوت زود است مردم به دولتی عملکرا امید می یابند که ان دولت در خدمت مردم و ایران باشد.
  • سید IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
    10 1
    بوذرجمهر حکیم: هرکس در بلاهت زیباکلام تردید دارد در حماقت خودش یقین داشته باشد!!!!
    • IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
      3 8
      امثال تو چقدر فهميده هستيد چقدر؟!!
  • IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
    3 5
    همه تون برید به خائنین به مردم و کشور، خوب معلومه انگار شماها بهایی هستین.
    • mina IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
      7 0
      خب حماقتهای رئیس و وزرای دولت قبل را باید به خودشان هم نسبت داد پس گردن چه کسی باید باشد؟ همانطور که گفتند گناهان هرکس به گردن خودش است... خب طبیعیه الان جناب رئیسی میگویند فلان پروژه ها و سوئ مدیریتها از سمت ما نبوده و بجا مانده از دولت قبل است خب واقعیت را گفتند نکند فکر میکنند ایشان فردی دروغگو است؟ این واقعیات که همه میدانند سفسته کردن ندارد
  • IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
    7 0
    سلام علیکم مرور نظرات هاشمی طبا نشان می دهد که بنده خدا چقدر بی مایه و شیفته تفکر جریان موسوم به اصلاح طلبی قراردارد. مشارالیه تاسف و تاثر آدم را بر می آنگیزد.
  • SE ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
    8 0
    این نوزاد زبان بسته، زیباکلام، دو ماهه زبان باز کرده و طفلک 8 سال پدرخوانده اش روحانی را تجربه نکرده که همه ناکارامدی و سوء مدیریت و بی عرضگی خود را به احمدی نژاد نسبت میدادند
  • سوخته IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
    8 0
    دولت بی کفایت بنفش باید محاکمه شوند در راس شان روح...
  • علی IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
    26 1
    اصلاحات و غربگرایی نحس ترین و وقیح ترین تفکر ممکن در دنیاست
    • IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
      5 0
      افساد طلبان اقتصاد کشور و معیشت مردم را نابود کردند و فقط باید سکوت کنند.
    • IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
      1 4
      راه حل واسه مشکل گرانی مسکن گرفتن مالیاته خخخخخخخخخخ . روز به روز مصالحو گرون کن ولی از اونور مالیات بگیر تا خونه بیاد پایین خخخخخخخخخ اینه سطح فکری
    • DE ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
      3 1
      ....تر از اینها در تمام تاریخ بشریت نداشتیم
  • DE ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
    7 22
    روحانی مشکلات را به گردن احمدی نژاد انداخت و رئیسی به گردن روحانی
    • IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
      15 2
      روحانی 8 سال مملکت را شخم زده و زمین سوخته تحویل داده از رئیسی انتظار معجزه نداریم.
    • IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
      6 2
      دولت احمدی نژاد 50 میلیارد دلار بدهی خارجی دولتهای هاشمی و خاتمی را پرداخت کرد اما روحانی 450 هزار میلیارد تومان کسری بودجه به ارث گذاشت.
    • IR ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
      4 0
      اشتباه مثبت دادم
    • IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
      8 0
      روحانی برای توجیه کارنکردن هایش دروغ می‌گفت ولی رئیسی هم کار می کند هم دروغ نمی گوید
    • IR ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
      4 8
      البته به روحانی میگفتین چیزی بنام تقصیر دولت قبل وجود نداره(چون این عزیزان احمدی‌نژاد را معجزه قرن میدونستن).
    • DE ۰۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
      1 5
      انتظار معجزه نداریم، انتظار داریم به وعده هایش عمل بکند
    • IR ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
      3 2
      کلا ما از رئیسی انتظار هیچ کاری نداریم با این وضعی که روحانی ساخته
    • DE ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
      2 7
      معجزه نمیخوایم همون چیزی که از روحانی تحویل گرفت رو تحویل رئیس جمهور بعدی بده ما راضی ایم. تو 4 ماه اندازه دو سال تورم داشتیم
    • IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
      6 1
      08:24.بی بی سی زیاد زدی اور دوز کرده، بیار پایین.
    • حمید IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
      6 1
      خطاب به 20:12: فرقش اینه که دولت روحانی تا اواخر دولتش هم تقصیرها را گردن احمدی نژاد و عوامل دیگر می انداخت تا از خودش سلب مسیولیت کنه. اگر دولت روحانی صرفا در اوایل دولتش چنین کاری می کرد ، طبیعی بود. در ضمن دولت روحانی اهل کار کردن برای حل مشکلات هم نبود. دولت رییسی در همین اوایل داره چنین کاری می کنه که کاملا طبیعیه. در ضمن دولت رییسی ، دولت کار وتلاشه این مساله کاملا مشهوده.ایجاد نقدینگی در دولت روحانی رکورد زد. میزان تورم در دولت روحانی رکورد زد. افزایش شکاف طبقاتی در دولت روحانی رکورد زد. جنابعالی انتظار داری جناب رییسی این واقعیات را به زبات نیاره؟!!!
    • امین IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
      4 0
      22:51: روحانی تو کل دوران ریاست جمهوریش تفصیرها را گردن دولت قبلی می انداخت ، نه اوایل کارش. هیچ عقل سلیمی قبول نمی کنه که یک دولت در طول هشت سال بگه تقصیر دولت قبله. واقعا متوجه این بدیهیات نمی شی؟!!!
    • سعید IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
      4 1
      8:24: حالت خوبه؟!! بودجه سال 1400 را دولت روحانی با کلی کسری بودجه که منجر به تورم میشه نوشته . نقدینگی افسار گسیخته هم در دولت روحانی رکورد زد.بعد تو تورم فعلی را متوجه دولت رییسی می دونی؟!!!!! در ضمن ، چهار ماه را از کجا آوردی جناب؟!!! کابینه در شهریور ماه رای اعتماد گرفت ، الان هم آخر مهرماهه. حدود دوماهه که دولت رییسی رسما شروع به کار کرده. دولت رییسی قول داده که بودجه 1401 بدون کسری بودجه باشه. اگر ننوانست به این قول عمل کنه. جای انتقاد داره.
    • IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
      6 1
      روحانی کشور را با تورم 1000 درصدی و رشد اقتصادی منفی و کاهش تولید برق و سیمان و مرغ و تخم مرغ تحویل داد.
    • DE ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
      0 0
      ۰۸:۲۴ معجزه نمیخوایم همون چیزی که از روحانی تحویل گرفت رو تحویل رئیس جمهور بعدی بده ما راضی ایم. تو 4 ماه اندازه دو سال تورم داشتیم. // خب اگه توو چارماه اندازه دوسال تورم کردی نخود و حبوبات را نپخته نخور .بعد هم برو پیش آپاراتی بادت رو خالی کنه تنظیم بشی .از این ور میگه همچین 4 ماه که فک میکنه تورم با بخشنامه بالا پایین میره خالی بند.
  • فرشاد IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
    3 4
    چرا از گرونی چیزی نمیگی هیچ چیزی ارزون نشد
    • DE ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
      3 0
      خخخ این از اون مسافرهاییست که اگر از بند اولی منظور انزلی بخوای با اتوبوس بری چا بهار هنوز به پلیسی راه و خروجی شهر بندر انزلی نرسیده هی نق میزنه مامان کِی میرسیم حوصله ام سررفت ...بیا مامانی یه شیشه شیر بخور تا چشمهات رو بزاری رو هم رسیدیم آ بارک الله
  • IR ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
    2 1
    پسر امریکا اصراعیل بکنار این ابتکار چه ضربه هایی به ایران ۱۲هزارساله ما زده. فقط قعطی های برق مون رو بک تنه باعث شده
  • DE ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
    5 0
    چرا رئیسی مشکلات را به گردن دولت قبل می‌اندازد؟ ما اصلاح طمعکاران فقط خاکبردار بودیم تا اومدیم به خودمون بجنبیم دیر شد ۸ سال خاکبرداری ...همش تقصیر دولت محمود است ما چَکاره بودیم.
  • IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
    4 0
    عجیبه این ابتکار در قطع ارتباط ایران امریکا دست داشت تا قطعی برق بعلت قرارداد پاریس. یعنی ایشان جزو اشراف عجیب غریب کشور هستند.
  • IR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
    5 0
    این را بچسب 178 سال برای خانه دار شدن شرم آور است جوان بدبخت چطوری زن بگیرد چگونه دختران بیراهه نرورند آخه چگونه جلوی غریزه را میتوان گرفته به فساد منجر نشود با این وضع فلاکت بار خدایا بداد جوانان برس مرگ بر آمریکا که اینوضع را بوجود آورد
  • BE ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
    6 0
    زیباکلام ، خخخخخ ، مگه این موجود زنده غیر از نق زدن کار دیگه ای هم بلده ؟
  • IR ۰۷:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
    3 0
    تو عکس ها بعضی ها چقدر چاق و چله شدن!!!! معلومه تو این مدت بهشون خوب رسیدن
  • IR ۰۷:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
    5 1
    من با آقای مرعشی موافقم. ما نباید طرح حمله به آمریکا را اجرا می کردیم. ما نباید مکزیک را تحریک می کردیم تا به آمریکا حمله کنه. نباید تو مسائل داخلی آمریکا دخالت می کردیم. چرا سفارت ما تو آمریکا کودتا بر علیه دولت آمریکا را طراحی کرد. الان هم که ناوهای هواپیمابر ایران در اطراف آمریکا پرسه می زنن. ما باید هرچه سریعتر ارتش را از خاک کشورهای همسایه آمریکا فرا بخوانیم. خو همین کارها را کردیم که آمریکاییها اینقدر با ما دشمن شدن
  • IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
    5 0
    ادم تعجب می کند که شما چرا حرفهای زیبا کلام را نقل می کنید . زیبا کلام ادم بی شخصیتی است فقط دوست دارد دیده شود والا شعور اجتماعی سیاسی و ...ندارد
  • DE ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
    6 0
    اقای زشت کلام چرا جاده خاکی می زنی و میری ؟ بایدطبق منطق عقلانی همه کشورها بپذیرید هر دولتی در مدت معینی که سرکار است در مقابل مردمش یک سری مسئولیت های حقوقی و قانونی داره که باید با اقدامات اجرایی یک کارنامه متوسط از فعالیت هاش بجا بگذاره و کم کم نیازهای اولیه مردم روتامین کنه. که کار دولت بعدی رو دشوار و کشور به حالت بحرانی در نیاره. شما نمیتونید خیانت شاه منحوس رو به این سادگی ماله کشی کنی بطور مثال برای صدها هزار روستای ایران یک اب اشامیدنی، جاده و خانه بهداشت درست نکرد! شاه منحوس فردبی مسئولیت و مستبدی بود. کارنامه اش ثبت تاریخ شده. جای تعجبه شما جامعه شناسی خونید و از تاریخ باید سر دربیارید ولی رفتار یک سلبریتی نادان رو دارید و به این راحتی کارنامه پراز خیانت و کم کاری شاه منحوس و اصلاحاتچی های بی کفایت رو ماله کشی می فرمائید! این واقعیت ها رو نمی تونید هرگز انکار کنید. با اینکه شما به انکارکردن خیلی عادت کردید و درک درستی از انتقاد سازنده ندارید! واقعیت اینه دولتهای اصلاحاتچی انقدر لیاقت و عرضه نداشتند یک کارنامه متوسط تحویل بدن . بار مشکلات مردم رو با کم کاری و کارشکنی و ترک فعل به بهمن سنگینی تبدیل و این بهمن سنگین روتحویل داده، رفتن تو ویلاهای چندصد متری شون! برخلاف اونا اقای رئیسی مرد کار و خدمته خالصانه بامردمه .داره تمام توانمندی های کشور رو درجهت رفع مشکلات تحویل گرفته بسیج میکنه تا حجم این بهمن دستاورد دولت های اصلاحاتچی بی کفایت رو از بین ببره. این عمل اقای رئیسی خیلی قابل تقدیره و همه باید به ایشون در بهبود حال ایران کمک کنن. امثال شما فقط حرف میزنید! به نفع اصلاحاتچی های کارشکن ماله کشی کارتون شده. زیرا تاریخ تمام این اقدامات شما و اصلاحاتچی های بی کفایت رو مثل بی لیاقتی های دوره قاجاری ثبت میکنه و از شما بعنوان میرزا ملکم خان دوم و تقی زاده دوم اصلاحاتچی ها بعنوان یک ماله کش و فریبکار یاد خواهد شد که یک ذره احساس مسئولیت هیچوقت نداشته و به انتقاد مخرب معتاده . مثل یک نارسیست بیمار بدبخت رفتار می کنید تا حتما باید باید به هرشکلی شده دیده بشدید!
  • DE ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
    6 0
    برای شما اصلاحاتچی ها ایه یاس خوندن که کارتونه ! با این اکوی مغزی پائین همه چی پیچیده است! بشینید سرجاتون تا تشکتون گرم بمونه! مثل شاگرد درس نخون ها برای شما هراقدام سازنده و کارگشا برای مردم همیشه سخت بوده ! اگه به شما باشه یک اجر بلند کردن هم براتون سخته! تا چه بمونه به یک میلیون خانه سازی تو سال که تو مغز شما نمی گنجه! هنر یک سیاستمدار به اینه که اراده کنه گره مشکلات رو باز کنه امام (ره) فرمودند که یاس وناامیدی از جنود شیطان است. متاسفانه شما نیز به این بیماری یاس و ناامیدی مبتلا هستید و کسی نمیتونه براتون کاری کنه! پس بهتره اگر کار مفیدی از تون برنمیاد سکوت کنید و بعنوان کارشکن که تخصص تون هست ویراژ الکی ندید!
  • رضا IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
    3 0
    کل اصلاح طلبها هر موقع سر کار آمدن مملکت را ویران تحویل دادند
  • عدالت IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
    0 0
    راست میگه پینوکیو آخه مشکلات تقصیر دولت بعده
  • IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
    2 0
    زشت کلام کلا یه جوری خودش زده به حماقت و اراجیف میگه که اگه کل احمقهای عالم از اول خلقت تا روز قیامت رو جمع کنی جلوش کم میارن
  • سیامک IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
    1 0
    اصلاح طلبان که دل در گرو گدائی از غرب بودند روسیاهتر از همیشه منتظر دادگاهی و زدوده شدن از پیکره انقلاب باشند و زندانها را با وجود نحسشان پر کنند ابتکار و زنگنه و.... در صف باشند
  • سمندر IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
    0 1
    اقاى زيبا كلام درست ميفرماييد نه تنها ظاهرا بلكه باطنا همينطور ولى حقيقتى است در كارت هاى تبريك نوروزى گاهى خوانديم >> دريغ از پارسال >>
  • فهیم IR ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
    0 0
    زیب کلام باز حرف زد لااقل حرف برن که ارزش داسته باشد
  • IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
    2 0
    فرق جناب ی رئیسی با ی روحانی اینه که روحانی تقصیرها رو فقط !! گردن ۱-دولت قبل (احمدی نژاد) نمینداخت ، بلکه ۲-تقصیر ترامپ و ۳-تقصیر نظام و ۳- تقصیر رهبری و ۴- تقصیر شورای نگهبان و ۵-تقصیر اب و هوا و ۶-تقصیر موشک هوا کردن سپاه و۷- تقصیر منتقدان بی شناسنامه و بزدل و برن به جهنم و ۸- تقصیر ابری که زیرش رو نگاه میکنه اگه سبز بود میبارید ؛)) ۹- تقصیر خدا ( برجام را خدا آورد ) ۱۰- تقصیر بدشانسی و... مینداخت و خودش و دولتش رو علیه السلام و بی تقصیر میدونست و اینقدر خودش رو علیه السلام میدونست که اگه یادتون باشه امام زمان (عج ) رو هم در یکی از سخنرانی هاش قابل نقد میدونست / حالا انصافا ی رئیسی یا ی احمدی نژاد اگه تقصیرها رو گردن دولت های قبل از خودشون هم بندازن باز منصف تر از ی روحانی نیستند !؟ ؛)) که همه چیز رو تقصیر اون چیزهایی که بهش اشاره کردیم مینداخت / ی زیبا کلام بیاد جواب بده خداییش از اول انقلاب تا الان کدوم رئیس جمهور ها رو سراغ دارید که مثل ی روحانی همه چیز و همه کس رو مقصر بدونه !؟ ؛)) / اونوقت این حضرات اصلاح طلب از همچین ادمی (ی روحانی) حمایت میکردند یعنی اگه بخواهیم دقیق تر یگیم کی مقصر هست !؟ مقصر همین اصلاح طلبهایی هستند که حمایت بی چون و چرا از بی تدبیری ها و بدتدبیریهای دولت ی روحانی داشتند که اگر نبود اون حمایت ها ، بی تدبیری های دولت روحانی ادامه نمی یافت و تکرار نمی شد / همین اصلاح طلبهایی که دولت روحانی رو مدیون خودشون و حمایتهاشون میدونستند و سهم خواهی میکردند
  • IR ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
    0 0
    به خدااگراین اصلاح طلبهای منافق درکره شمالی بودندخودشان وتمام خانواده شان راگردن میزدند.بااینهمه خسارت .رانت.خیانت زبانشان هم درازه.خداریشه انهارابخشکاند.سرمایه های اسرائل
  • IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
    5 0
    دولتها اگر ۴ سال اولشون بیان از دولت قبل ایرادی بگیرن و برخی مشکلات رو به بی تدبیری دولت قبل از خودشون نسبت بدهند شاید قابل باور و پذیرفتنی باشه / اما نکته خنده دار و مضحک و جالب ماجرا اینه که دولت ی روحانی و حامیان اصلاح طلبش تا پایان ۴ سال دوم ی روحانی هم میگفتند دولت قبل (دولت ی احمدی نژاد ) مقصره !! ؛)) / یعنی قاعدتا دولت قبل از دولت دوازدهم دولت یازدهم دولت خود ی روحانی بوده / حالا دولت جناب ی رئیسی تا پایان ۴ سال اول دولتشون اگر مستندا مشکلاتی رو به دولت ی زوحانی نسبت بدهند حق دارند این کار رو انجام بدهند / نه اینکه مثل دولت یازدهم که بدروغ میگفت خزانه خالیه بعد از اونور می دیدین رفتند با خزانه خالی !! هواپیمای اختصاصی برای رییس جمهور خریدند یا از خزانه خالی !! میلیارد میلیارد اختلاس کردند از خزانه خالی نمیشه دزدی کرد میشه !؟ یا استخر میلیاردی میخواستند برای پاستور درست کنند با خزانه خالی !! / یا مثلا میگفاند مسکن مهر تورم زا بوده خوب تو دولت ی روحانی که خبر از مسکن مهر نبود اما چراتورم واقعی بالای ۵۰ درصد رو تجریه کردیم!؟ پس تورم ربطی به مسکن مهر نداشت و اون ادعای ی روحانی در‌مورد مسکن مهر با عرض معذرت کذب بود / نسبت دادن مشکلات با سند و مدرک به دولت قبل (ی روحانی ) هیچ اشکالی نداره که هیچ ریشه برخی از مشکلات رو بمردم نشون میده خواه اصلاح طلبها خوششون بیاد خواه خوششون نیاد / هر موقع ی رئیسی در ۴ سال دوم (دولت چهاردهم بشرط رأی مردم ) اومد و گفت تقصیر دولت قبل هست اونوقت ی زیبا کلام میتونن به ایشون ایراد بگیرن / و الا چیزی و وضعیتی که الان عیان است معلومه که دست پخت دولت قبل یعنی دولت ی روحاتی است و تبعاتش همچنان ادامه دارد
  • عطاءالله IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
    3 0
    این افسادطلبان مثل صادق زشت کلام دارند از محبوبیت سید رییسی از شدت حسادت منفجر میشن. خدا پشت و پناهت سید رییسی
  • IR ۰۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
    3 0
    میخواهند مردم را به شورش بیندازند
  • IR ۰۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
    5 0
    ماشاء الله ی روحانی جایی دیگه نمونده بود که تقصیرها و مشکلات رو گردنش نیاندازد !! ؛)) / دولت قبل (دولت احمدی نژاد ) فقط یکی از اون مقصرها بنظر ی روحانی بود حتی تا پایان ۸ ساله و دور دوم ریاست جمهوری اش هم دولت احمدی نژاد رو مقصر میدونست !! ؛)) / سر قضیه برجام ، ی روحانی نظام و رهبری و شورای نگهبان و موشک هوا کردن سپاه و حتی خدا رو هم مقصر میدونست (برجام را خدا آورد رو یادتونه !؟ ) / تو یه جایی دیگه اومدند تقصیرها رو گردن منتقدان دولت ی روحانی انداختند کانه این منتقدان بودند که رفتند مذاکره کردند و باج دادند و متن برجام با اون همه نقایص و اشکال و شکاف رو امضاء کردند !! ، / الودکی هوا رو انداختند گردن باد و بارون و ابری که زیرش رو نگاه میکنه اکه سر سبز بود میباره و گرنه رد میشه و نمیباره ؛)) / اخرای دولتش هم ی روحانی تقصیرها رو انداخت گردن مردم که هر انچه انحام شده رو مردم انحام دادند و ما فقط علی برکت الله اش رو گفتیم ؛)) / ما از ی زیبا کلام می پرسیم چرا ی روحانی همه و همه چیز رو‌مقصر میدونست الا خودش و دولتش رو !؟ ؛)) / بعید میدونیم از اول انقلاب تا الان شما رییس جمهوری مثل ی روحانی پیدا کنید که ازخودراضی باشه و دیگران رو فقط مقصر مشکلات بدونه و از زیر بار مسئولیت عملکردش اینطوری !! و مرتب میخواست فرار کنه / والا اصلاح طلبان من جمله همین ئ زیباکلام تا اونحایی که ما یادمون هست قبل از انتخابات خودشون شده بودند منتقد دولت ی روحانی و برای فرار از تبعات عملکرد ی زوحانی در انتخابات ، ی روحانی رو حتی اصلاح طلب نمیدونستند ؛)) حالا خیلی خنده داره که همون حضرات !! اومدند میگن چرا ی رئیسی مشکلات رو به گردن دولت ی روحانی می اندازد !؟ ؛)
  • IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
    1 0
    اولا یک کلمه هم از ننه عروس بشنویم اصلا تقصیر دولت قبلی نبوده تقصیر مش غضنفر بوده اگر هم می خواهی تقصیر من است اصلا جناب زشت کلام به خودت فشار نیار که سکته می کنی لال می شوی انوقت دوستان انور آبیت سخن گو ندارن دوم جناب زشت کلام جنابالی خداوکیلی اگر امثال تو نبودن و جوک تعریف نمی کردند کی خنده بر دهان من می گذارد بعد دوسال افسردگی بخاطر از دست دادن عزیزترین وجودم بعد از خداوند اهلبیت ع یعنی مادرم راستی اکر ناراحت نمی شوی منهم یک مطلبی بگم گریه نکنی من این دوسال که نماز جمعه نمی توانیم برویم به علت کرونا برای ارامش دلم پرچم امریکا اسرا ئیل در حیاطمان مقابل توالت کشیدم و از روی او دوبار میرم پا می گذارم و لعنت می فرستم
  • محمد مهدی اسلامی IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    0 0
    دادیم همه باج ها به ارباب ___ گفتیم برو آسوده بکن خواب__ ما زنده و بوده ایم بیدار __ پاسدار تو ایم خدا نگهدار __ غم از چه خوری کلام باید__زیبا بشود بیان که شاید __ این یاور ما به سالها بعد __ آموزد ش آن بسرعت رعد__ لکن نخورد فریب وی کس __از بهر شکست ما همین بس __

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس