ویژه ها

یکی از علت‌های اصلی وضع موجود اقتصادی، تمرکز بیش از حد دولت روحانی در مسئله برجام است. در هشت سال اخیر ظرفیت‌های عظیم کشور به پای توافق با آمریکا و برجام ذبح شد.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌ استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با   «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

******

** عراقچی گزینه عاقلانه ای برای وزارت خارجه دولت رئیسی است

روزنامه شرق در مطلبی با عنوان «مصائب جانشین ظریف شدن» نوشت: «جانشین محمدجواد ظریف بودن کار سختی است... برخی مطلعان این حوزه معتقدند عباس عراقچی گزینه‌ای است که روی میز رئیس‌جمهور منتخب برای وزارت خارجه است. اگرچه گزینه عاقلانه‌ای به نظر می‌آید؛ اما بسیار بعید به نظر می‌آید. البته در عالم سیاست و بده‌بستان‌های سیاسی نباید هیچ احتمالی را نادیده گرفت. عباس عراقچی را می‌توان پرتلاش‌ترین دیپلمات فعلی ایران دانست. او به اندازه ظریف به مباحث حقوق بین‌الملل اشراف دارد و برجام را از نقطه صفر تا صد به خوبی می‌شناسد. اگرچه برای دولت رئیسی در فضای سیاسی داخلی کم‌هزینه نخواهد بود که عراقچی را برای وزارت خارجه پیشنهاد کند؛ اما می‌تواند انتخاب خوبی باشد».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «آقای عراقچی تاکنون تأیید محمود احمدی‌نژاد و حسن روحانی، دو رئیس‌جمهور از دو طیف متفاوت فکری را به دست آورده، بعید نیست که تأیید ابراهیم رئیسی را نیز به دست آورد. بد نیست یادآوری کنم که عراقچی از فروردین ماه تاکنون با تأیید مقامات ارشد نظام در حال هدایت مذاکرات در وین است و این یعنی او در سطح بالایی از مقبولیت در نظام برخوردار است. عراقچی در جلسه ظریف با رئیسی که بعد از انتخابات برگزار شد، نیز حضور داشت».

عراقچی گزینه عاقلانه‌ای برای وزارت خارجه دولت رئیسی است/ پیشنهاد تشکیل «دولتِ سایه اصلاح طلبان» برای رصد دولت سیزدهم

یکی از علت های اصلی وضع موجود اقتصادی، تمرکز بیش از حد دولت روحانی در مسئله برجام است. در هشت سال اخیر ظرفیت های عظیم کشور به پای توافق با آمریکا و برجام ذبح شد.

به عبارت دیگر همه ظرفیت های دولت به وزارت خارجه خلاصه شد و همه ظرفیت های وزارت خارجه نیز به برجام خلاصه شد. وضعیت به گونه ای شد که کارشناسان، وزارت امور خارجه را وزارت امور برجام نامیدند.

در این میان، افرادی همچون ظریف و عراقچی نقش ویژه ای در ایجاد وضع موجود دارند. با اینحال اصلاح طلبان اصرار دارند که نقطه ضعف اساسی دولت روحانی عینا به دولت رئیسی منتقل شود.

عراقچی همان دیپلماتی است که گفت «امضای کری تضمین است و ما از اجرای برجام اطمینان داریم»!، وی همان دیپلماتی است که گفت «آمریکا برجام را نقض کرده است اما هنوز با نقض فاحش برجام فاصله داریم»! عراقچی همان دیپلماتی است که در جلسات دوجانبه با طرف آمریکایی در اقدامی عجیب و البته تحقیرآمیز اقدام به عکاسی از طرف آمریکایی می کرد و آن را در صفحه اجتماعی خود منتشر می کرد!

**پیشنهاد تشکیل «دولتِ سایه اصلاح طلبان» برای رصد دولت سیزدهم

روزنامه آرمان در مطلبی نوشت: «با انتخاب آقای رئیسی به عنوان رئیس‌جمهور منتخب، مدیریت ارکان و نهادهای حاکمیتی...به لحاظ سلیقه سیاسی یک‌دست و هماهنگ شد و در اختیار جریان منتسب به اصولگرا و انقلابی قرار گرفت... در چنین شرایطی، از مرداد ماه که دولت کار خود را آغاز خواهد کرد، جریان اصولگرا و انقلابی از حالت مطالبه‌گری خارج و در موضع پاسخگویی به مطالبات مردم قرار خواهد گرفت».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «یک‌دست شدن حاکمیت طبعا باعث هماهنگی قوا، کاهش تنش‌ها، جلوگیری از منازعات بیهوده و بی‌ثمر، افزایش انسجام ملی و پیشگیری از ضایع شدن فرصت‌ها در موضوعات اختلافی خواهد شد و بهانه‌ها را خواهد گرفت. امید می‌رود که این موارد در کاهش مشکلات مردم موثر باشد. لکن نباید این مهم را هرگز از نظر دور داشت که فقدان دولت در سایه و عدم نقد منصفانه و عالمانه از عملکرد حاکمیت ممکن است در مواردی جنبه  منفی نیز داشته باشد  و دولت و حاکمیت را از اصلاح اشتباهات خود دور سازد. لذا استقرار یک نظام ارزشیابی و پایش مستمر جهت تحقق وعده‌ها و برنامه‌ها و نقد عملکردها و ضروری به نظر می‌رسد».

عراقچی گزینه عاقلانه‌ای برای وزارت خارجه دولت رئیسی است/ پیشنهاد تشکیل «دولتِ سایه اصلاح طلبان» برای رصد دولت سیزدهم

در هشت سال اخیر اصلاح طلبان تشکیل دولت سایه توسط جریان اصولگرا را مورد تمسخر قرار داده و مجریان دولت سایه را افرادی متوهم و خیال پرداز معرفی کردند.

حالا همین جماعت ایده تشکیل دولت سایه همزمان با آغاز به کار دولت رئیسی را مطرح کرده اند. جریان اصلاح طلب یدطولایی در تناقض گویی دارد؛ چرا!؟ به این دلیل که این طیف نه تنها هیچ طرح و برنامه ای برای اداره کشور ندارد، بلکه حتی کوچکترین آشنایی نیز با مطالبات و مشکلات عموم جامعه ندارد.

کسانی می توانند در جایگاه مشاوره به تشکیل دولت سایه اقدام کنند که دارای برنامه بوده و با مطالبات مردم و از جمله مطالبات اقتصادی و معیشتی آنان آشنا باشند.

جریانی که حمایت تمام قد از مدیران نجومی بگیر و مفسدان دانه درشت اقتصادی و فساد صندوق ذخیره فرهنگیان و تصمیم غیرکارشناسی دلار ۴۲۰۰ تومانی و اجرای غلط طرح سهمیه بندی بنزین و خسارت محض برجام و ضرر هنگفت قرارداد کرسنت و بی عملی در ساخت مسکن و پالایشگاه و نیروگاه برق را در کارنامه دارد، اصلا صلاحیت تشکیل دولت سایه را ندارد.

** «رکود عمیق» میراث دولت روحانی برای دولت بعدی

روزنامه اعتماد در مطلبی با عنوان «نشانه های عمیق تر شدن رکود در اقتصاد» نوشت: «به‌رغم اینکه در حال حاضر با تورم مواجه هستیم اما تقاضا برای پول کم شده و بانک‌ها با منابع زیادی روبرو هستند که به صورت بین بانکی و کوتاه‌مدت به یکدیگر با نرخ پایین قرض می‌دهند که نشان‌دهنده این است که اقتصاد به سمت رکود در حرکت است».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «زمانی که با تورم شدید در کشور مواجه می‌شویم و درآمدها افزایش پیدا نمی‌کند پس از مدت‌ها تقاضا به خودی خود به دلیل نبود قدرت خرید در جامعه کم می‌شود اقتصاد هم وارد رکود می‌شود و در صورت عدم سرمایه‌گذاری‌ها واحدهای تولیدی هم تسهیلات کمتری می‌گیرند و در نتیجه بانک‌ها ترجیح می‌دهند تا منابع‌شان را به صورت بین بانکی مصرف کنند».

عراقچی گزینه عاقلانه‌ای برای وزارت خارجه دولت رئیسی است/ پیشنهاد تشکیل «دولتِ سایه اصلاح طلبان» برای رصد دولت سیزدهم

گزارش های رسمی حاکی از آن است که میراث دولت روحانی برای دولت بعدی، تأمل برانگیز و البته تأسف برانگیز است.

برای نمونه در شرایط فعلی روحانی در حالی دولت را به رئیسی تحویل می‌دهد که نرخ تورم به ۴۳ درصد رسیده است. نکته قابل توجه اینجاست که در ۴۰ سال اخیر، روحانی بالاترین نرخ تورم را در دوره انتقال به دولت جدید تحویل می دهد.

کارشناسان معتقدند که بدهی‌های کلان به جا مانده از دولت به بخش‌هایی چون بانک مرکزی، نظام بانکی، صندوق توسعه ملی، سازمان تأمین اجتماعی، بازار سرمایه و پیمانکاران از جمله موانع کاهش تورم در اقتصاد است.

بدهی ۳۹۶.۲ هزار میلیارد تومانی دولت به بانک ها و نقدینگی  ۳۶۰۰ هزار میلیارد تومانی نیز از دیگر میراث های دولت روحانی برای دولت سیزدهم است.

براساس گزارش های رسمی منتشر شده، در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، اقتصاد کشور چهار بار با رشد منفی مواجه شده و درمجموع رشد اقتصادی را در هشت‌سال اخیر به حدود صفر رسانده است. این برای اولین‌بار است که در سه‌دهه اخیر چنین دوران طولانی رشد منفی اقتصادی در کشورمان به‌وقوع پیوسته است.

دولت دهم در سال ۹۲ حدود ۲۴۴۶ میلیارد تومان بازپرداخت اصل اوراق مشارکت را برای دولت یازدهم به جای گذاشته بود. این در حالی است که دولت دوازدهم در بودجه سال ۱۴۰۰ بیش از ۸۰ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان هزینه بابت بازپرداخت اصل اوراق مالی برای دولت آینده به جای گذاشته است. بنابراین از این لحاظ میراث بدهی دولت روحانی نسبت به دولت احمدی‌نژاد،  ۳۳ برابر افزایش یافته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 83
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    44 1
    بعد از ۸ سال در اختیار داشتن دولت و کل کشور توسط افسادطلبان و گند زدن به تقریباً همه چیز مردم و کشور خیلی وقاحت لازمه که بجای عذرخواهی و سکوت برای مدت طولانی در جایگاه طلبکار نشستن
    • DE ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
      25 0
      اصلاحاتچی ها این تحریم کنندگان داخلی درجابگاه محکوم در مقابل ملت ایران هستند. این مردم هستند که از ترک فعل ایندسته اسیب مالی دیدن و ازدستشون شاکی هستند. امیدورایم قوه قضائیه به گردنکشی این محکومین علیه حقوق مردم رسیدگی کنند.
    • آرامش قبل از طوفان IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
      24 0
      من هیچی نفهمیده باشم این رو فهمیدم که هرچی روزنامه ها و تحلیل گر های اصلاحات( البته اکثریت شون) بگن برعکسش درسته یعنی عراقچی گزینه مناسبی برای وزارت خارجه دولت رئیسی نیست
    • حجت MD ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      2 0
      بدترین گزینه عراقچی است
    • حجت MD ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      2 1
      بدترین گزینه ها گزینه های اصلاحطلبهاست
    • حجت MD ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      1 0
      گزینه بسیار جاهلانه
    • IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      1 0
      دقیقا
  • IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    40 0
    ۸ سال دولت روحانی کلا تو سایه بود براتون کافی نبود
  • IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    41 1
    اگه عقل داشتید که برجام بی شناسنامه رو امضا نمی کردید
    • IR ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
      16 3
      شما شرف و غیرت داشته باشد از برجام خارج شوید
    • علی IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      1 0
      اگر بعضی ها شرف و غیرت داشتن و توافقی نمینوشتن که موندن توش و خروج ازش برای کشور ضرر داشته باشه، شک نکن دولت رییسی راحت ازش خارج میشد. مراجعه بشه به توافق هسته ای زمان خاتمی.
  • IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    36 1
    فردی با عزت و متخصص باید جایگزین ظریف شود تا هم به پاسپورت ایرانی عزت بدهد هم ننگ زانو زدن ظریف جلوی امیر کویت را از روابط خارجی ایران پاک کند
  • امیر IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    34 0
    "عراقچی گزینه عاقلانه‌ای برای وزارت خارجه دولت رئیسی است" هرچه بگندد نمکش میزنند وای به روزی که ............
  • SE ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    27 0
    آزموده گان مردود و دارندگان نمره منفی فاجعه بار را آزمودن فراتر از خطاست.
  • مسعود IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    24 0
    عراقچی گزینه عاقلانه اییه برای رییسی آقای سایت مشرق نیوز چون عباس جون بهتر میتونه اشکهای وندی شرمن رو درک کنه و بهش بگه چندتا بچه دارم و با چند تا اشک ریختن همون طور که شاه دخترش بحرین رو شوهر داد عباس جون هم صنعت هسته ای رو شوهر بده بره..آره هرچی وطن فروش تر عزیز تر..اینه کی هستند دور و بر رییسی که میخوان ایران و ایرانی نباشه؟🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔
  • IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    30 0
    عراقچی ؟؟!! عراقچی ؟؟!! از موتوری نگیرین، ببینین نتیجش چیه!!!
  • NL ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    22 1
    نیست. چون صحبت هاش خلاف واقعیت هست
  • احمد IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    43 0
    اگر عراقچی به حقوق بین الملل وارد این بلا در این 8 سال سر مردم نمی آمد!!
    • DE ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
      16 0
      اتفاقا آقای عراقچی به حقوق بین الملل خوب وارده .حقوق بین الممل میگه ما دو نوع کشور داریم کشور غارت کننده و شرکا و کشورهای غارت شونده. و این اصل را اگر قبول کردی میشی وارد و حرفه ای در حقوق بین الملل. امریکا غارتگر است بایستی به عنوان حقوقدان بین الملل شیتیلش را بدهی و نوکریش را بکنی بعد میشی وارد به حقوق بین الملل .مگه بین ملل دنیا با امریکا غیر از این هم قانونی تا حالا وجود داشته.؟؟ ما باید شخصی را بعنوان وزیر امورخارجه بگذاریم که اصلا حقوق بین الملل اینطوری بلد نباشد. زیرا حق گرفتنی است نه التماسی و دادنی. او باید در گرفتن حق ملتش در جوامع بین المللی متخصص و وارد باشد نه دیپلماسی التماسی. لذا نه به اوراقچی هیمن ته مونده اش را اوراق میکند میریزد دور
    • IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
      25 0
      و برادرزاده ی عزیز آقای عراقچی ، معاون محترم سابق بانک مرکزی ایران ، در زندان نبود .
  • نه به اوراقچی IR ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    28 0
    بدبختا هیچ جا همچین گزینه ای رو نگفتن این توهمات ذهن یک اصلاح طلب هست همه دیگه میدونن یا جلیلی ، باقری کنی و یا امیر عبدالهیان وزیر امور خارجه آفای رئیسی هستند ثانیا رئیسی بیکار نیست بشینه توهمات اسلاح طلبان (( س یک کنایه است )) رو گوش بده پس الکی زور نزنید
  • IR ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    19 9
    از جبهه پایداری کسی را در وزارت اطلاعات نگذارید که مصائب دوران مصلحی تکرار خواهد شد!
    • DE ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      0 0
      شما خودت بیا کل وزارت اطلاعات را کنترات بگیر با رفقا و دوستانت بچرخون پورسانت و شیتیل برو بچ یادت نره .خخخخ
  • DE ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    15 0
    روزنامه اصلاح طلب: برای جبران شکست اصلاح طلبان از آقای رییسی و تلافی آن در دل رییسی و مشغول کردن دولت او به برجام‌«آقای عراقچی که تاکنون مورد تأیید دو دولت ناموفق محمود احمدی‌نژاد و حسن روحانی، بوده است را پیشنهاد میکنیم. وباز ۴ سال دیگر باز خودمون رای میاریم
  • IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    24 0
    این جماعت عجب پررویی نجومی که کهکشانی دارند!!!!
  • سید IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    32 0
    مناسب ترین پیشنهاد برای عراقچی و ظریف و اعوان و انصارشان کوچ به کشورهای غربی است برای مقاله نویسی و کارشناس بازی در جراید و نشریات و رسانه های بیگانه! وگرنه احتمالاً در دولت آینده به سبب خیانت به ملت و کشور باید پای میز عدالت بروند!
    • IR ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
      14 0
      احسنت، من چند ساله این پیش‌بینی رو کردم که آخرش اینها ازون ور آب سر در میارن و به مشاغلی که شما فرمودین مشغول خواهند شد.
  • عماد IR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    3 15
    اره چون حرف گوش کنه
  • IR ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    27 0
    خدایا هنوز 24 روز و 03 ساعت و 02 دقیقه مانده؛ ما را از شر این پرروهای سوپر نجومی نجات بده!
    • IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
      13 0
      الهی آمین!!
  • IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    29 0
    چه کسی این پیشنهاد جاهلانه را برای وزارت خارجه رئیسی داده است؟!
  • IR ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    0 33
    ریسی بهتره عراقچی را انتخاب کنه
    • IR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
      12 1
      دکتر باقری یا امیر عبداللهیان
  • شریف زاده IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    0 35
    عراقچی گزینه عاقلانه ای برای وزارت خارجه دولت رئیسی است
    • IR ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      8 0
      پررویی نجومی
  • IR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    20 0
    جوک قشنگی بود. کلی خندیدم!
  • IR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    17 0
    در چنین مواقعی یک ضرب المثل داریم که میگوید : مال بد بیخ ریش صاحبش !
  • US ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    2 5
    گزينه مناسب همان متكي است .
  • IR ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    18 1
    وزیر خارجه فقط جلیلی
    • IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
      13 1
      کاملاً موافقم؛ البته اگر بخواهند از ایشان در جایگاه معاون اولی استفاده کنند، آقای علی باقری کنی هم مورد خیلی خوبی هستند.
  • شهروند IR ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    15 0
    سلام علیکم ؛ هیچ گزینه ایی از دولت تدبیر و امید گزینه ی ایده آلی برای کابینه آینده منتخب مردم نیستند ، تمامی اینها در هشت سال گذشته امتحان خود را پس دادند. آزمون داده را آزمون کردن خطاست .
    • IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
      4 4
      نظر بسیار درستی است. فقط در مورد آقای سورنا ستاری فکر کنم شاید همچنان گزینه خوبی برایی معاونت علمی فناوری باشد، البته آقای محمد مهدی نژاد نوری هم شاید گزینه ی خوبی باشد.
    • IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
      4 0
      کسانی که با جناب آقای سورنا ستاری کار کرده اند ؛ کاملأ نظری مخالف دارند . هیچ یک از کارکنانش از دستش راضی نیستند .
  • IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    16 0
    بی بی سی های داخلی جمع نمیشن؟ این رسانه هایبه اصطلاح اصلاح طلب دیگه چه جوری بگن دشمن انقلابند
  • DE ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    17 0
    اصلاحاتچی ها این تحریم گران داخلی! که با ناکارامدی و ترک فعل خودبیخود دل شون رو صابون نمالن! که بیان نقش وزوز اپوزیستسیون رو بازی کنن و مزاحم کار دولت انقلابی و بهبود زندگی مردم بشن ! مردم ایران چنین اجازه ایی روبه انها نخواهند داد. امروز این زمین سوخته و خالی بدست دولت انقلابی می رسه. اول با اجازه بایداین اقایان خفه خون بگیرن و محکومین تشریف ببرن قوه قضائیه، برای تخلفات اقتصادی سنگین ، ترک فعل و اسیب زدن شدید به اقتصاد مردم و بی اعتنایی به مشکلات مردم محاکمه عمومی بشن. مردم اعتمادی به ایندسته تحریم کنندگان داخلی ! پررو های نجومی! با این کارنامه سیاهشون ندارن. مردم به انها اجازه نخواهند داد با وزوزکردن دوباره به معیشت بی رمق مردم اسیب برسونن به اندازه کافی رو اعصاب مردم راه رفتند! قوه قضائیه و دادگاه با انها قاطع و رسابا انها رفتار خواهد کردو پیگیر شکایات مردمی خواهد بود. زیراایندسته تحریم کنندگان داخلی یعنی پررویان نجومی! اینقدر بحران های رنگارنگ برای مردم تولید کردند که باید فقط خفه بشن . تا دولت انقلابی جدیددرکمال ارامش این بار سنگین این اقایان رو با همراهی مردم بلندکنه واز بین ببره. تا اول مردم یک نفسی بکشن. این قرتی بازی اپوزیستون بازی دوره اش تموم شد زیرا زمانی که باید خدمت میکردند فقط خرابکاری کردند!
  • IR ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    3 0
    چرا از این که نام "سعید جلیلی" رو در کنار دولت سایه ( که درواقع ایده اون بوده) بیارید اجتناب میکنید؟ چرا چپ و راستتون اکثر اوقات سعی در بایکوت جلیلی دارید؟!
    • IR ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
      7 1
      جلیلی معاون اول است.
  • DE ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    14 0
    اگر اقای عراقچی چند تا دستاورد درخشانی دراین مدت به مردم تحویل می دادن آره میشد براش حسابی باز کرد ولی با اینهمه رفت وامد مذاکره تابحال دستاوردی ندیدم ! دریغ ازاین که یکی از درامدهای نفتی میلیاردها دلار گروگان گرفته شده ایران رو آزادکرده باشن! افرادی مثل اقای جلیلی با خردمندی، درایت ،شجاعت ودور اندبشی میتونه پرونده برجام رو به سبک دیگه ای پیگیری جدی کنه.حداقل روی اروپایی ها وامریکایی ها رو کم کنه و حسابی از خجالتشون دربیاد! تا شیرفهم بشن اگر اونا ید طولانی در کارشکنی دارند ایران هم میتونه چوب لای چرخشون بذاره که به غلط کردن بیافتن! پس باید کنار بیان. متاسفانه واقعیت نشون داده اروپا وامریکا پرروتر هم شدن و با پروگری فقط حرف خودشون رو میزنن وبه حقوق هشتاد میلیون ایرانی کاملا بی اعتنا هستند. درحالی که ایران نباید ذره ای از حقوق بین المللی خودش کوتاه بیاد.
  • بهلول IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    11 0
    راست میگه . عراقچی گزینه خیلی مناسبی است برای حبس ابد با اعمال شاقه. تازه این حکم را هم با یک درجه تخفیف به خاطر رافت اسلامی دادم.
  • NL ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    5 2
    امیرعبدالهیان و مهدی محمدی بهترین گزینه ها هستند
    • IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
      9 2
      سعید جلیلی یا علی باقری کنی بهتر هستند.
    • IR ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      1 2
      امیرعبداللهیان
  • عبِد IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    8 0
    سقف خوش اشتهایی آقایایون چقدر بلنده در۶سال مذاکره تمام زورش رو زد کمی استراحت هم نیازه
  • حسن IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    9 0
    اصلاح طلبان با تشکیل دولت سایه بدنبال کمک به دولت جدید نخواهند بود بنظرم اندیشکده های جریان انقلابی برای کمک به دولت دکتر رئیسی بدنبال رصد و پایش شاخص ها باشند و بصورت دوره ای و شفاف ااز طریق رسانه ها مخصوصا رسانه ملی اقدام نمایند
  • IR ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    3 1
    امیر عبدالاهیان
  • IR ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    7 1
    روزنامه شرق کارش نسخه پیچی است کسی نیست به اینها بگه 8سال برای دولت روحانی نسخه پیچیدید چه گلی به سر مردم زدید که حالا برای این دولت نسخه میپیچید .
  • حسن IR ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    7 0
    آقای عراقچی مورد اعتماد نیست
  • IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    7 0
    عاقلانه ! خخخخخ شوخی با مزه ای بود
    • IR ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      4 0
      راست میگه. شوخی بامزه ای بود
  • مهران IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    8 0
    با سلام یکی از افرادی که باید برای فریب ملت بازخواست بشه همین آقای عراقچیه. آنوقت یک مشت ابله وطن فروش این شخص را برای وزارت خارجه در دولت جدید پیشنهاد میدن.
  • یوسف GB ۲۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    8 0
    تمام دست اند کاران دولت روحانی باید استیضاح وپاسخگوی افتضاح موجود باشند ، چه معنی میده عراقچی معلومالحال را پیشنهاد میدند ۔یکباره بگید ملت سر کارند
  • محمدایوب IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    11 0
    آقای ظریف وعراقچی بهترین گزبنه. بعداز روحانی وجهانگیری. زنگنه. ابتکار برای بازخواست هستند انشا الله بزودی درلباس آبی راه راه خواهیم دید
    • IR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
      8 0
      به امید نابودی کامل تمام دشمنان جمهوری اسلامی ایران .
  • IR ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    7 0
    عراقچی ... . مشرق خدا بگم چه کارت نکنه با این تیتر زدنت! دلم درد گرفت از بس خندیدم.
  • IR ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    9 0
    عراقچی گزینه ی مناسبی برای کثیفکاری وزارت خارجه است....
  • IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    9 0
    گزینه ی مناسبی برای تخریب وزارت خارجه است....
  • یاور انقلاب IR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    3 0
    اگر شرق معتقد است ظریف کاملا به مناسبات بین المللی وسفر تا صد برجام را میداند ان جریده غرب گدا واقعا عامل بیگانگان است ، واقعا برای شرق متاسفم.
  • مصطفی IR ۰۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    3 0
    روزی که سوء استفاده کنندگان را بارخواست کردیم. اون روز میشه امید پیشرفت داشت
  • سید فروزان CH ۰۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    8 0
    عراقجی را پیشنهاد میکنند برای وزارت خارجه ، حتما ظریف هم بشود مشاور مخصوص ، حسام الدین آشنا سخنگو ، روحانی هم سفیر ایران در انکلیس ، دلشان خوش است این اصلاح طلبان ، رای به ایت الله رییسی دادیم تا دیگر حتی اسم عراقچی دوست عزیز شرمن را نشنویم و قیافهاش را نبینیم
  • ایلیا IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    1 0
    چون زود احساساتی میشه مخصوصا طرف مقابل زن باشه. من ترجیح می دهم هیچ پستی به او ندید.
  • IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    3 0
    ی عراقچی بشود وزیر امورخارجه دولت ی رئیسی !؟ اصلا میگیم چطوره ی روحانی بشود معاون اول اقای رئیسی !؟ ؛)) / خجالت نکشید ماشاء الله پررویی و بی جنبگی خودتون رو خوب نشون دادید / یعنی اگه وعده تشکیل دولت فراحناحی ی رئیسی یه خاصیت مثبت داشته باشه اون خاصیت اینه که بی جنبگی و پررویی این اصلاح طلبان رو کاملا برای مردم عیان و روشن کرد / پررو پررو تو چشم مردم نگاه میکنند و پیشنهاد وزارت امورخارجه شدن ی عراقچی رو میدن !! / یعنی بهتر از این نمی شد پررویی و بی جنبگی این اصلاح طلبان رو نشون داد و ثابت کرد ؛))/ اقا ۸ سال به بدبخت کردن مردم کمک کردین الان به کمک شما نیازی نیست بروید کنار بنشینید و اینقدر تو صف پست و مقام گرفتن تو دولت ی رئیسی نایستید / شما اصلاح طلبان که میگفتید اگه ما نبودیم بدتر از این می شد !! لطف کنید ۴ سال نباشید ببینیم بدتر میشه یا بهتر !؟ ؛)) / واقعا که ثابت کردید که ی زاکانی راست میگفت که پرروهای نجومی هستید
  • IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    3 0
    همچین روزنامه شرق گفته که جایگزینی برای ی ظریف کار سختی است!! که انگار تو این مملکت قحط الرجال است ؛)) / اقا تشریف ببرید این قهرمان دیپلماستی تون!! رو هم با خوتون ببرید / گند زدن و باج دادن به دشمن نه دکتری میخواد نه زبان خارجی میخواد هیچی نمیخواد همه بلدند باج بدهند همه بلدند قراداد ننگین و بی خاصیت امضاء کنند / چیزیکه شما بلد نبودید و هنر میخواد مقاومت کردن و بی اثر کردن تحریم است نه اعتماد به وعده سرخرمن رفع تحریم با باج دادن یکطرفه به غربی ها / اقای ظریف و عراقچی نه وزیر و‌نه معاون امور خارجه بودند این حضرات وزیر و معاون امور برجام بودند / وزیری نتونه باک هواپیمای خودش تو المان رو هم پر کنه دیپلماسی اش هم زانو زده و التماسی باشه و سعودی های حاجی کش رو برادران سعودی خطاب کنه و با وزیر امورخارجه امریکا رقدم بزند و بخندند و... این چه وزیر امور خارجه ایست !؟ با این دست گلهایی که این حضرات به اب دادند اگه پرچم ایران بالا سر وزارت امورخارجه کشورمان نبود ادم شک‌میکرد که این اقایون مسئولان امورخارجه ایران هستند یا مسئولان امورخارجه یک کشور دیگه !!
  • IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    1 0
    دولت سایه شاید مورد استفاده قرار گیرد ولی شخصی مثل عراقچی در مقام وزیر خارجه جایز نیست. او فشار را انتقال نمیدهد اما بسادگی می پذیرد. در برجام پی در پی پولیتک خوردیم ولی کجا پولتیک زدیم. وزیر خارجه شخصی مسلط، خوشرو، منطقی و سالم را طلب می کند نه فردی را که براحتی سرش کلاه میگذارند.
  • DE ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    2 0
    پیشنهاد تشکیل «دولتِ سایه اصلاح طلبان» برای رصد دولت سیزدهم.خخخخ سایه فقط یکبار جواب داد دیگه مصرف نداره . سایه جوک منظور سایه جنگ .یاد اون معلم روستا افتادم که به بچه های بنده خدای کلاس میگفت هفته ای 4 بار بایستی کاردستی درست کنید .مثلا 20 تا گردو 20 تا بادوم 5 تا تخم مرغ خود مرغ و خروس را رنگ بزنید میشه کار دستی پشم و نخ و سایر محصولات کشاورزی و دامی هم با کمی تغییر میشن کاردستی .و بعد تمام اینها را جمع میکرد ماشینش پر میشد میاورد با خودش خونه مینشت به خوردن .البته گرفتنش انداختنش بیرون . حالا اصلاحاتچی های علاف و بیکار هم بایستی یه طوری برای خودشون شغل درست کنند تا بتونند باز به دوشیدن و سرکیسه کردن مردم ادامه دهند. من فک کنم دولت سایه باید برای ارتزاق به هواداراش بگه هر روزکاردستی درست کنند هفته ای 4 بار کمه 4 تا حقوق نجومی هم نمیشه .خخخ به جان جان کریه پیشنهاد خوبیه اصلاحات را از مرگ حتمی نجات میده.
  • US ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    2 0
    مردم در انتخابات ریاست جمهوری و شوراها دو " نه " بزرگ به اصلاح طلب ها گفته اند. بالاخره بعد از 32 سال نیرنگ و فریب از سوی اصلاح طلب ها مردم به خیانت و منفعت طلبی و فساد اکثریت آنها پی بردند. مردم متوجه شدند که بسیاری از اصلاح طلب ها عنصر نفوذی وعامل اجرای توطئه های دشمنان در داخل کشورند و عامل بسیاری از بدبختی ها و مشکلات کشور همین اصلاح طلب ها هستند. مردم خواهان بازخواست افراد ناکارآمد و ... و ... بخصوص... و اطرافیان و مشاوران و بسیاری از وزراء کابینه او میباشند. بنابراین اصلاح طلب هایی مثل عراقچی و ظریف به جای اینکه به فکر حضور در دولت جدید باشند به فکر این باشند که چگونه در جایگاه بازخواست شونده دلایل امضای قرداد ننگین برجام را توضیح دهند و اینکه چگونه ممکن است معنی چند کلمه ساده انگلیسی را ندانند و پس از سالها فرصت برای بررسی _ چنین قراردادی را امضاء کرده اند
  • IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    1 0
    ( ظ... و ع... و سایر ... ) باید ( فورا ) سکه های طلا را که بابت برجام ..... گرفته اند فوری به بیت المال برگردانند .
  • ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    0 0
    برعکس... گزینه ی بشدت بدی هستن
  • US ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    0 0
    مرگ بر آمریکا
  • DE ۰۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    0 0
    چیه هی مینویسن دست آورد اصلاحات چی بود دست آورد اصلاحات ...منتظری دست آورد داشته بان؟؟؟ اصلاحات دست آورد نداره فقط دست برد داره. خودروها داشبورد دارن اصلاحات دست برد‌ داره
  • IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    1 0
    عباس فقط به درد مذاکره با امریکاییها و اروپاییها و موگرینی - کاترین اشتون - وندی شرمن می خوره تا ....
  • IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    1 0
    عباس به درد گاری رانی هم نمی خوره .
  • IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    0 0
    باشه
  • IR ۰۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
    0 0
    عراقچی خسته است کلی زحمت کشیده باید استراحت کنه با ظریف جون کلی امتیاز دادند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس