ویژه ها

جریان اصلاح طلب به طرق مختلف در پی خارج کردن مجلس از ریل نظارت بر دولت و تبدیل آن به تنش و التهاب است.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با   «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** صبر و حوصله «ما اصلاح طلبان» درباره دولت تمام شده است!

«اسماعیل گرامی مقدم» عضو جبهه اصلاحات و از فعالین فتنه ۸۸ در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «دولت هنوز سر در گم است و هنوز دارای یک مدیریت ثابت و تفکر با ثبات در زمینه اداره کردن کشور نیست. هنوز نمی‌داند که ارز ترجیحی را حذف کند یا ماندگار کند... هنوز نمی‌داند که قیمت حامل‌های انرژی به ویژه بنزینن را آزاد کند یا خیر. مجموع این مسائل نشان می‌دهد که دولت سیزدهم فعلا یک دولت سرگردان است. لذا نمی‌توان در مورد این دولت بیش از این سخن گفته و قضاوت کنیم».

این فعال اصلاح طلب افزود: «در مورد عملکرد دولت مسلما اگر این سردرگمی تا شش ماه بعد ادامه پیدا کند حتما شاهد مشکلات اساسی در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی خواهیم بود بعدا می‌شود قضاوت منصفانه‌ای در مورد خروجی این دولت داشته باشیم ما شش ماه منتظر بودیم، صبر و حوصله کردیم، به دولت وقت دادیم و هیچ نقدی را وارد نکردیم و تازه در سفرهای استانی از دولت حمایت کردیم. اما در شش ماه بعد نمی‌توان در نقطه امروز ایستاد چون یک سال از عمر این دولت می‌گذرد و سرگردانی دیگر قابل قبول نیست و باید دولت پاسخگو باشد».

صبر و حوصله «ما اصلاح‌طلبان» درباره دولت تمام شده است! / میراث دولت روحانی را کارنامه رئیسی جا نزنید

این فعال اصلاح طلب که در فتنه ۸۸ نیز دستی بر آتش داشته است، به نمایندگی از جریان اصلاحات بر سر دولت و مردم منت گذاشته و مدعی شده که صبر و حوصله اصلاح طلبان تمام شده است.

این اظهارنظر دقیقا مصداق «پررویی نجومی» است. وی مدعی شده که «دولت سیزدهم هنوز نمی‌داند که ارز ترجیحی را حذف کند یا ماندگار کند»!. در روزهای گذشته «حسین مرعشی» دبیرکل حزب کارگزاران در مصاحبه با روزنامه سازندگی اذعان کرد که دلار ۴۲۰۰ تومانی، «استخوانی در گلو» است. پیش از آن نیز «عباس عبدی» فعال اصلاح طلب در توئیتی نوشته بود: «دو پوست موز زیر پای دولت(رئیسی) است. اول ادامه دلار ۴۲۰۰ تومانی. دوم حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی. انتخاب کنید که کدام گام را برخواهید داشت؟». این در حالی است که اصلاح طلبان در سال ۹۷ و در مقطعی که کارشناسان اقتصادی و صاحبنظران با دلایل فنی و منطقی با دلار ۴۲۰۰ تومانی مخالف بودند، تصویر جهانگیری را در لباس «سوپرمن» در روزنامه های خود منتشر کرده و مدعی بودند که دلار ۴۲۰۰ تومانی(دلار جهانگیری) فتح الفتوحی اقتصادی را رقم خواهد زد.

حالا جریان اصلاح طلب به عنوان بانیان کارنامه دولت روحانی و عاملان مشکلات فعلی، با پاک کردن صورت مسئله، بجای عذرخواهی از مردم، با بی اخلاقی ژست طلبکار به خود گرفته است.

در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ جریان اصلاح طلب با لیدری خاتمی و تاجزاده و بهزاد نبوی و کروبی و تبلیغات فراوان توسط ۱۶ حزب اصلاح طلب تنها توانست ۲.۴۴۳.۳۸۷ رأی به دست بیاورد؛ یعنی حدود ۸ درصد کل آراء ماخوذه.این در حالی است که آقای رئیسی در انتخابات ۱۴۰۰ حدود ۱۸ میلیون رای کسب کرد.

** میراث دولت روحانی را کارنامه رئیسی جا نزنید

روزنامه اعتماد در مطلبی با عنوان «شجاعت باورنکردنی مسئولان» نوشت: «حتی آنان که در مجموع از مدیریت‌های کنونی دفاع و آمارهای منفی حداقلی ارایه می‌کنند نمی‌توانند شرایط کنونی را مطلوب بدانند و نهایت اینکه خواستار صبر و حوصله مردم می‌شوند! به عبارت دیگر همه در وجود مشکلات عظیم کشور که تورم بالای ۴۰ درصد تنها یکی از آنهاست متفق هستند. درواقع ما در یک شرایط فوق‌العاده خاص قرار گرفته‌ایم و مردم راه‌های زیادی برای برون‌رفت از این وضعیت جلوی خود نمی‌بینند. تجمعات گسترده و بی‌وقفه صنفی که حتی کارکنان قوه قضاییه را دربر گرفته است تنها گوشه‌ای از نمودهای اوضاع نابسامان درونی جامعه است که چون علایم شدید التهابی خود را نشان می‌دهد».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «قدرت خرید مردم کمتر می‌شود... مهاجرت نخبگان روند مخرب به خود گرفته است، برخی از استادان دانشگاه از تدریس محروم می‌شوند! کودکان کار و خیابان رو به ازدیادند، حاشیه‌نشینی در شهرهای بزرگ روزبه‌روز ابعاد گسترده‌تری به خود می‌گیرد، آلودگی هوا در شهرهای بزرگ و ترافیکی که میلیاردها ساعت از وقت مردم دایما در آن سپری می‌شود و... با این همه برخی از مسوولان چنان سخن می‌گویند که گویی مشکلات اندکی در کشور وجود دارد و با سرکشی‌های مداوم یکی پس از دیگری حل می‌شوند! دقیقا مشکل اصلی همین‌جاست».

در ادامه این مطلب آمده است: «آغاز درمان با پذیرش بیماری امکان‌پذیر می‌شود. تا زمانی که تصمیم‌گیران مشکلات کشور را سطحی بدانند و اصلاح روندها را آغاز نکنند و هرچالشی را با شعاری پاسخ دهند، پاشنه در بر همین پایه خواهد چرخید. پذیرفتن مشکلات اصلی خصوصا در سیاست خارجی و قطبی نکردن آن و رجوع به نظرات کارشناسان در همه زمینه‌ها، کم کردن سلطه سیاست در اقتصاد و فرهنگ و اجتماع آغاز حل ریشه‌ای مشکلات کشور است. متاسفانه نشانه‌ای از دیدن و پذیرفتن مشکلات عظیم موجود نیست».

صبر و حوصله «ما اصلاح‌طلبان» درباره دولت تمام شده است! / میراث دولت روحانی را کارنامه رئیسی جا نزنید

جریان اصلاح طلب با توهین به شعور مردم، میراث دولت روحانی را در قالب کارنامه دولت رئیسی جا می زنند. دلار ۴۲۰۰ تومانی تنها یک قلم از میراث اقتصادی دولت روحانی برای دولت سیزدهم است. میراثی که حامیان سابق آن، از آن به عنوان پوست موز زیر پای دولت و استخوان در گلو نام می برند. نقدینگی سرسام آور، تورم ۴۲ درصدی، بدهی عظیم و...بخش های انکارناشدنی میراث دولت روحانی است.

به این موارد توجه کنید؛ خرید ۱۰۰ میلیون دوز واکسن در حدود ۳ ماه و تزریق آنها در طرح واکسیناسیون عمومی، تأمین چند میلیارد دلار ارز ترجیحی برای خرید دارو و کالاهای اساسی مایحتاج مردم، دیپلماسی فعال اقتصادی، مدیریت میدانی و کارآمد در ماجرای اخلال در جایگاه های عرضه بنزین، توقف روند قطعی های مکرر برق در واحدهای مسکونی و واحدهای تولیدی و صنعتی.

همچنین سفرهای استانی رئیس جمهور و اعضای هیات دولت، اصلاح نظام توزیع اقلام ضروری و کوتاه کردن دست دلالان و واسطه ها در تأمین مایحتاج مردم و کاهش قیمت برای مصرف کننده، حضور فعال در اجلاس اقتصادی اکو و امصای قرارداد مهم سوآپ گازی و همچنین عضویت دائم در پیمان شانگهای.

و همچنین مدیریت عوارض زلزله در هرمزگان و ‌اندیکا و سیل در کرمان و سیستان و بلوچستان،  اجرای قانون جهش تولید مسکن، افزایش صادرات نفت به‌رغم تحریم ها، تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، کنترل ترازنامه بانک‌ها و عدم استقراض دولت از بانک مرکزی با هدف مهار تورم و...

در هفته های گذشته «مسعود میرکاظمی» رییس سازمان برنامه و بودجه در حساب کاربری توئیتر خود نوشت: «تا سال ۱۴۰۵ دولت باید ۵۳۵ هزار میلیارد تومان اصل و سود اوراق دولت قبل را پرداخت کند. دولت سیزدهم تاکنون بیشتر از آنکه اوراق بفروشد، اوراق تسویه کرده است».

** بیقراری اصلاح طلبان برای استیضاح وزرای دولت

روزنامه شرق در مطلبی با عنوان «خروج استیضاح از دستور کار» نوشت: «"نمی‌گذارند وزیران را استیضاح کنیم"؛ جمله‌ای پرمعنا که از زبان یک عضو کمیسیون صنایع و معادن منتشر شده است. این جمله را باید کنار اخبار اعلام وصول استیضاح وزرای کابینه سیزدهم از جمله وزیر اقتصاد و بهداشت و کار گذاشت که بارها رسانه‌ای شده و بلافاصله تکذیب شده‌اند. مجلس‌یازدهمی‌ها که شروعی توفانی در طرح سؤال و استیضاح وزرا وحتی روحانی در دولت قبل داشتند، این‌ روزها از ناتوانی در نظارت بر عملکرد کابینه سیزدهم می‌گویند».

در ادامه این مطلب آمده است: «مجلسی که تمام‌قد به حمایت از رئیس‌جمهور جدید پرداخت و همه اعتبار خود را پای پیروزی سیدابراهیم رئیسی در انتخابات گذاشت و کنار کابینه ایستاد تا قد بکشد، این روزها دانسته که برای خروج از بحران فعلی کشور نیازمند استفاده از بازوان‌ نظارتی خود است؛ اما اجازه این‌ کار را ندارد... درحالی‌که مدت‌هاست برخی از نمایندگان مجلس از ضرورت اصلاح کابینه سخن می‌گویند، بخشی از صاحبان نفوذ و قدرت در بهارستان تمایلی برای این مهم ندارند».

صبر و حوصله «ما اصلاح‌طلبان» درباره دولت تمام شده است! / میراث دولت روحانی را کارنامه رئیسی جا نزنید

جریان اصلاح طلب به طرق مختلف در پی خارج کردن مجلس از ریل نظارت بر دولت و تبدیل آن به تنش و التهاب است. حامیان دیروز آخوندی و زنگنه و نعمت زاده و جماعتی که دختر فلان وزیر را مظلوم جا می زد، الان خود را دلواپس وضع موجود معرفی می‌کند.

هیچکس منکر نقش نظارتی مجلس نیست. قرار هم نیست که نقاط ضعف کارنامه دولت رئیسی نادیده گرفته شود. اما اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم، در حال حاضر دولت سیزدهم در همین چند ماهه کارنامه قابل دفاعی ارائه کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 29
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • DE ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    8 1
    صبر و حوصله «ما اصلاح‌طلبان» درباره دولت تمام شده است! تمام حقوقهای نجومیمون قطع شد کلی رانت و پُست و مقام موروثی و شاهانه از دست دادیم کلی سفر خارج و ماموریت و حق سفره و ده جا ده جا مشاور بودن را از دست دادیم . عن قریب که بیان سراغ ویلاها و کاخانجات و اموال نجومی ما که از کجا آورده ای بابا حوصله مون سر رفت کِی انتخابات ۱۴۰۴ میاد بغض بترکونیم و برای فقرا گریه کنیم. دلم برا یه گرین کارت لک میزنه ارباب کجایی؟؟ خورشید از مشرق طلوع کرده بود همه غربگداهای گرسنه به جان ملت افتاده بودند.......ارباب کجایی.....کسی که خودش گند زده بود بع بع میکرد منظور عَ عَ میکرد.....
  • IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    16 0
    امان از پررویی بانیان وضع موجود!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    • IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
      7 0
      عقده حقارت ناشی از حذف شان توسط ملت در انتخابات اخیر به این زودی ها گریبان اصلاح طلبان ....ـوع آور را رها نمی کند!!
  • IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    6 0
    ۲۴ سال اصلاحات آمریکایی در ایران باد کاشت همانند ۲۰ سال همسایه بغلی افغان،،حالا منتظر نسیم هستند ،،سنگ پا اینم از نوع سیاه
  • IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    3 0
    (فارغ از متن این خبر) لطفا در دلمون برای ظهور امام زمان ع دعا کنیم. اللهم العجل لولیک الفرج
  • IR ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    4 0
    خخخ خونه بابای هرچی اسلاحتلبه
  • مسعود IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    4 0
    افساد طلبان 8 سال مملکت را شخم زدند و زمین سوخته و خزانه خالی تحویل دادند و مردمو بیچاره کردند و فقط باید ساکت باشند.
  • دانیال IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    5 0
    اصلاح طلبان بی کفایت بانیان وضع موجود هستن و باید پاسخگو باشند نه مدعی و طلبکار !
  • سامان IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    6 0
    اصلاح طلبان نُطق نکشند که صبر مردم لبریز شده و همه شون را به پای میز محاکمه می کشند.
  • مهدی IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    3 0
    دار و دسته هاشمی و روحانی در 34 سال بعد از انقلاب آنچنان بلایی بر سر اقتصاد کشور و معیشت مردم آوردند که مغول ها نیاوردند مقاله نویس روزنامه آرمان بهتره سکوت کند.
  • IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    12 2
    امثال همتی برای تحت تعقیب قرار نگرفتن بخاطر ترک فعل ها یا رانت سازیها در دولت روحانی الان به دولت مردمی انتقاد می‌کنند. این فرار به جلو است. قضاییه فریب نخورد
  • عباس خسروی IR ۲۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    3 0
    سلام، آقا اینها مرز بی ....را از همه تاریخ از گذشته و حال ربودند اصلاح‌طلبان اینقدر بی حیا و بی ....که نهایتی برای آن نمیشود متصور بود امیدوارم هر جه زودتر دست کثیف و پلیدشان از سر این مملکت و امت کنده شود انشاءالله.
  • IR ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    4 0
    چرا صبر افسادطلبان تمام شده ، چون دستشان در دولت رئیسی از غارت بیت المال کوتاه شده و از دسترسی مجدد به آن در دولت رئیسی و غارت آن مثل دولت روحانی ناامید شدند
  • سیدسعید IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
    0 7
    کارنامه از اولین روز ریاست جمهوری حساب می شود.
    • IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
      5 0
      اما در دولت قبل تا پایان سال هشتم هم مشکلات را به کارنامه دولت ماقبل شان مربوط می دانستند و حامیان نادانشان هم ساکت بودند!
  • IR ۰۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
    5 0
    «اسماعیل گرامی مقدم» عضو جبهه اصلاحات و از فعالین فتنه ۸۸ در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: ما شش ماه منتظر بودیم، صبر و حوصله کردیم، به دولت وقت دادیم و... //// خاله خانباجی ها هم آدم شدن. به مرده که رو بدی ...!!
  • IR ۰۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
    4 0
    جریان حداقلی قبیله ای اصلاح طلب غربگرا بخوبی میداند که عرضه قدرت را در مجلس و ریاست جمهوری بخاطر بی تدبیری و نامدیریتی ایجاد فاصله طبقاتی و گروگان گیری و بازی با سفره مردم را باخته است در حال حاضر وحشت جریان غرب زده اصلاحات این است که قدم به قدم سفره مردم احیا شود قدم به قدم روابط ایران با همسایگان و قدرتهای نوظهور به سمت همگرایی و عملگرایی سوق پیدا کند انگاه دیگر جریان قبیله ای اصلاح طلب همان دومیلیون سبد رای را برای همیشه در دوقوه مقننه و مجریه از دست خواهد داد بخاطر همین بازی خطرناکی را ترتیب دیده است وان بازی با رو ح وروان ، امنیت وارامش مردم ایران است که چنانچه هر گونه ماجرا جویی در کف خیابانها و بازی با احساسات و امنیت وارامش مردم رو دهد اینبار جریان مفلوک اصلاح طلب برای همیشه در تاریخ جمهوری اسلامی ایران خواهد رفت ایجاد هرج و مرج شورش و اتش زدن اموال عمومی و مردمی جایی برای تنفس جریان اصلاح طلب باقی نخواهد گذارد و این نیروهای احاد مردم کف خیابانها برای همیشه جریان اصلاح طلب و عربده کشی های ایشان را در سطل زباله تاریخ ایران خواهد انداخت انشاا...
  • سید فروزان CH ۰۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
    5 0
    فعال فتنه گر اصلاح طلب بفرماید قصد اغتشاش دارند یا دادن اطلاعات مسیولین به دشمن جهت ترور آنها در فتنه ۸۸ مورد لطف قرار گرفتند اینبار چوبه های دار را خواهند دید این جماعت منافق غربکدا
  • شادکام IR ۰۶:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
    5 0
    عجب روزگار غریبی است ، مرده پا شده و مرده شور را غسل میدهد !!!! ............
  • IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
    4 0
    چرا دولت رعیسی خدمات ما به غرب را یکی یکی پاک کرده مارا پیش کدخدا مفتضح میکند
  • IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
    5 0
    چه بخواین وچه نخواین رییسی داره کشورو با حول و قوه خدا از اون گردابی که روسای ... اصلاحات توش انداخته بودن، بیرون میاره... دیگه حناتون واسه مردم هوشیار رنگی نداره
  • اویس US ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
    0 0
    اولا صبرتان به سر رسیده به مردم چه ربطی دارد دوما عمده شما که عددی نیستید از انباشت مال حرام مشکل مالی مردم را ندارید پس بی صبریتان برای فتنه است نگوید نه که هیچکس باور نمی کند زمانی که خدا وجدان تقسیم میکرد شما غایب بودید
  • ايرانى IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
    0 0
    تصوير و چهره اقاى مهندس باهنر در روزنامه شرق متفاوت هميشگى است. غمگين بفكرى فرو رفتند ! .. اين عزيز را دريابيد و به حالت خوشحالى برگردانيد.
    • پاسخ IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
      0 0
      فقط بابك زنجانى كه ايشان را باين حالت غمگين انداخته مى تواند عامل خروج اش از اين حالت باشد.
    • IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
      0 0
      راحت بگو از بابك زنجانى پول گرفته حالا پشيمان است و غصه دارد خلاف كروبى كه پول گرفته اقرار هم ميكند
  • محمد IR ۰۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    0 0
    چنان اصلاح طلبان در هشتساال ریاست روحانی خراب کرده آند که درست کردن آن کار بسیار مشکلی می باشد آنها سفره مردم را خالی بیکاری را به اوج رساندن حتی انقلاب ومملکت را در معرض خطرقرار دادن
  • IR ۰۵:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    0 0
    لعنت خدا بر دشمنان خدا که یک لحظه زبان خود را در راه حق به کار نمی برند.
  • ناشناس IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    0 0
    درود؛ ما در این چند سال جز رانت خواهی و سهم بیشتر از دولت نخواسته اند؛ ایکاش میتنگی انجام میدادند تا واقعا معلوم شود چه کسانی هستند واقعا اصلاح طلبان چون مردم اصلاح طلبها را سه طلاقه کردند؛ حتی در مجلس هم شما دیگر نمیبنی این قشر به اصطلاح اصلاح طلب را گاهی کاسه داغتر از آش میشد برای اصولگرایان؛
  • IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    0 0
    -هیچ دشمنی توان نابودی (اقتدار،استقلال،خودکفایی وانواع پیشرفتهای مختلف واتمی ایران وایرانی )را ندارد،

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس