ویژه ها

بایدن در انتخابات پیروز شد، ولی به برجام بازنگشت. ماجرا به همین جا ختم نشد، دولت بایدن در جدیدترین اقدام، ریچارد نفیو، معروف به «معمار تحریم های ضدایرانی» را در وزارت خارجه منصوب کرد.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌ استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با   «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

**جو بایدن در حال آواربرداری است، عجله نکنید

«حشمت الله فلاحت پیشه» نماینده حامی دولت در مجلس دهم که سابقه ریاست کمیسیون امنیت ملی مجلس را هم در کارنامه خود دارد در یادداشتی در روزنامه آرمان نوشت: «در ۴۲ روز گذشته جو بایدن به دنبال بازی سیاسی، دیپلماتیک یا برجامی با ایران نبوده است. باید پذیرفت که دولت در ایالات‌متحده آمریکا عوض شده است. دولت رادیکال و دیوانه ترامپ که تمام سیستم‌ و نظام‌های سیاسی، دیپلماتیک و حقوقی جهانی را به هم زده بود کنار رفته است و به تبعش، جو بایدن با حجم بالایی از خرابی‌ها، ویرانی‌ها، خسارات و تبعات مخرب و منفی گسترده اقدامات دونالد ترامپ روبه‌رو است. بازسازی این میزان از خرابی‌ها به زمان بیشتری نیاز دارد».

فلاحت پیشه در ادامه نوشت: « ما نباید فراموش کنیم مخالفان بسیار جدی، هم در داخل ساختار سیاسی ایالات‌متحده آمریکا و هم فراتر از این کشور به‌خصوص در منطقه خاورمیانه با محوریت لابی سعودی و صهیونیستی در عدم بازگشت بایدن به برجام به لغو تحریم‌ها به‌شدت اثرگذار هستند. حال با این میزان از خرابی‌های دولت دونالد ترامپ و شدت فشارهای مخالفان برجام دولت بایدن کماکان سعی می‌کند با هوشمندی سیاسی و دیپلماتیک و با صرف کمترین هزینه تعامل، مذاکره، گفت‌وگو و احیای برجام را در دستورکار داشته باشد».

این نماینده سابق مجلس در ادامه نوشت: «پاسخ رد جمهوری اسلامی ایران به پیشنهاد اروپایی‌ها برای مذاکرات غیررسمی در معیت ایالات‌متحده آمریکا یک فرصت‌سوزی دیپلماتیک از جانب ما بود. به نظر من، تنها مسیر موفقیت این است که جمهوری اسلامی ایران و ایالات‌متحده آمریکا باید وارد مذاکره مستقیم و بدون واسطه و میانجیگری بر سر چگونگی احیای برجام شوند».

ظریف توانایی اداره کشور را ندارد، ولی خوب است رئیس جمهور شود! / جو بایدن در حال آواربرداری است، عجله نکنید

در ماهها و هفته های منتهی به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سالجاری، فعالین و رسانه های اصلاح طلب در نقش ستاد انتخاباتی بایدن در ایران، با ذوق زدگی تاکید می کردند که اگر جو بایدن در انتخابات پیروز شود، بلافاصله به برجام بازگشته و تعامل با ایران را دنبال می کند.

بایدن در انتخابات پیروز شد، ولی به برجام بازنگشت. ماجرا به همین جا ختم نشد، دولت بایدن در جدیدترین اقدام، ریچارد نفیو، معروف به «معمار تحریم های ضدایرانی» را در پست معاون مسئول میز ایران در وزارت خارجه آمریکا منصوب کرد.

جو بایدن و مقامات دولت وی صراحتا اعلام کرده اند که اولا ایران باید ابتدا به تعهدات کامل بازگشته و ثانیا باید محدودیت های هسته ای ایران دائمی شده و توان موشکی و قدرت منطقه ای کشورمان نیز به مفاد برجام اضافه شود.

این موضع گیری دقیقا تکرار زیاده خواهی های ترامپ و پمپئو است. در حقیقت بایدن در مسئله ایران دقیقا در حال پیمودن مسیری است که پیش از این، ترامپ در حال پیمودن آن بود.

آمریکا از تحریم ها به عنوان ابزاری جهت رسیدن به خواسته های زورگویانه و غارتگرانه خود استفاده می کند. در این میان مذاکره صرفا ابزاری جهت تسهیل مسیر خواسته های زورگویانه و غارتگرانه آمریکاست.

ایران با هوشمندی اعلام کرده است که در صورتی به تعهدات کامل بازمی گردد که دولت بایدن ابتدا تمامی تحریم ها را لغو کند. اما جالب اینجاست که برخی در داخل در نقش سخنگویان کاخ سفید، رفتار فریبکارانه طرف مقابل را بزک کرده و برای دشمنان مردم ایران وقت می خرند.

** ظریف توانایی اداره کشور را ندارد، ولی خوب است رئیس جمهور شود!

«فیاض زاهد»  عضو ستاد انتخاباتی کروبی در انتخابات 88 که تخصص او رشته «تاریخ» است و در دولت روحانی مشاور ارشد دو وزارتخانه مهم اقتصادی(وزارت صمت و وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی) بوده است، در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفت: «نگاه کنید به آقای روحانی که شانس چندانی برای انتخابات نداشت و با حمایت آقای خاتمی و اصلاح‌طلبان رییس‌جمهوری شد. ولی در ادامه به آن حمایتی که از او شد به تعهد حزبی، سیاسی، حرفه‌ای و اخلاقی که انتظار می‌رفت، متعهد نماند. حالا فرض کنید آقای ظریف وارد میدان شود، آن‌ هم به عنوان فردی که حتما از خودش یک ارزیابی شخصی دارد و می‌داند که محبوب است و سرمایه اجتماعی دارد و آن را هم به کسی مدیون نیست. این اتفاق خوب است ولی یک نکته منفی هم دارد و آن اینکه در دنیای امروز هیچ‌کس نمی‌تواند به‌ تنهایی یک دولت را اداره کند؛ آن وقت باید سوال کرد که آقای ظریف بالانس با نیروهای مختلف، نهادها، عناصر سیاسی، نیروهای ملی، گروه‌ها و نهادهای حاکمیتی را چگونه برقرار می‌کند».

وی در ادامه گفت: «هر چند آقای ظریف تمام عمر یک مذاکره‌کننده کارکشته بوده و در همه این سال‌ها نقش دیپلمات را ایفا کرده ولی در عین حال دست به استعفای خوبی هم دارد...بسیاری آقای ظریف را کاندیدای رای‌آور می‌دانند ولی او را شخصیت توانایی در اداره کشور نمی‌دانند و می‌گویند که به ‌هر حال او یک هندوانه نگشوده است و تجربه مدیریت داخلی مثل استانداری یا وزارت داخلی را ندارد».

این فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد: «بدون تردید در کمپین اصلاح‌طلبان او می‌تواند یا به عنوان چهره اول در صحنه حاضر شود یا به عنوان گزینه‌ای که کنار نفر اصلی به میدان بیاید؛ یعنی به‌ طور مثال فردی مانند اسحاق جهانگیری به عنوان یک چهره اجرایی و مدیریتی نفر اول باشد و کنار او ظریف حاضر شود یا مثلا کنار سیدحسن خمینی یا گزینه‌های دیگری که مطرحند؛ به هر حال آنچه انکارناشدنی است، این است که نمی‌شود به ‌راحتی از کنار نام جواد ظریف گذشت».

فیاض زاهد در ادامه گفت: «اگر محمدجواد ظریف بیاید و رای بیاورد، می‌تواند با تقویت کادرهایی که کنار او قرار می‌گیرند از خود نتایجی مثبت و موفق به ‌جا بگذارد. چنانچه شخصیت‌های مثل محمد شریعتمداری، بیژن زنگنه، اسحاق جهانگیری که توان مدیریتی بالایی دارند و می‌توانند به عنوان معاون اول یا اعضای کابینه کنار او قرار بگیرند و موثر باشند».

ظریف توانایی اداره کشور را ندارد، ولی خوب است رئیس جمهور شود! / جو بایدن در حال آواربرداری است، عجله نکنید

این فعال اصلاح طلب در عین حال که اذعان دارد که ظریف توانایی اداره کشور را ندارد، در ادامه تاکید می کند که خوب است ظریف کاندید شده و با افرادی همچون جهانگیری یا سید حسن خمینی اداره کشور را بر عهده بگیرد.

فیاض زاهد از جمله اصلاح طلبانی است که در دولت روحانی در وزارتخانه های کلیدی، پست های مشاوره ای را تصاحب کرده و حالا در موعد پاسخگویی، خود را یک منتقد دلسوز در بیرون از دایره قدرت معرفی کند. وی باید بجای نظریه پردازی درباره دولت آینده، به افکارعمومی پاسخ دهد که چرا وزاتخانه های اقتصادی دولت که وی در آن مشاور ارشد بوده است، به وعده های خود عمل نکردند و وضع فعلی اقتصادی را رقم زدند.

واقعیت این است که اصلاح طلبان اصلا برنامه ای برای اداره کشور ندارند. برای مثال این طیف از سال 92 تاکنون حتی یک واحد مسکن اجتماعی برای مردم نساختند و حتی وزیر دولت به خانه نساختن برای مردم، افتخار هم می کرد!

فیاض زاهد در این مصاحبه از اشخاصی همچون جهانگیری و زنگنه به عنوان افراد با صلاحیت برای اداره کشور نام برده است، این در حالی است که این افراد دلار 4200 تومانی و قرارداد توتال و کرسنت و...را در کارنامه خود ثبت کرده اند.

** با عدم تصویب FATF به سمت زیمباوه شدن حرکت می کنیم

«مهدی پازوکی» فعال اصلاح طلب که در دولت روحانی مشاور نوبخت در سازمان برنامه و بودجه بوده است، در یادداشتی در روزنامه ایران نوشت: «امروز همه کارشناسان سیاسی و اقتصادی کشور اذعان دارند که مصلحت نظام در این است که نظام بانکی ایران بتواند با نظام بانکی دنیا کار کند. اما اگر مصلحت این است که ایران منزوی شود یا به سمت زیمبابوه شدن برود، پس نباید به «اف. ای. تی. اف» بپیوندیم».

پازوکی در ادامه نوشت: «براساس سند چشم انداز، ایران می‌بایست یکی از کشورهای نخست منطقه در همه عرصه‌ها به ویژه اقتصاد می‌بود. اما امروز به دلیل مشکلات ساختاری و انباشت مسائل متعدد به این جایگاه دست نیافتیم. در چنین شرایطی، نپیوستن به «اف. ای. تی. اف» به سایر مسائل و مشکلات اضافه شده و عملاً یک هزینه 20 درصدی دیگری را به ملت ایران، در همه خریدهای خارجی آن تحمیل خواهد کرد».

ظریف توانایی اداره کشور را ندارد، ولی خوب است رئیس جمهور شود! / جو بایدن در حال آواربرداری است، عجله نکنید

حامیان FATF با فضاسازی گسترده درباره تبعات نپیوستن به این سازمان، ادعاهای قابل تأملی را مطرح می کنند. در این خصوص چند نکته قابل ذکر است.

اول اینکه، دولت روحانی حدود 95 درصد دستورات FATF را عینا اجرا کرده است، اما این اقدامات نقد به هیچ عنوان موجب ایجاد گشایش بانکی نشده است.

دوم اینکه، دولت روحانی از 41 دستور FATF به 39 دستور کاملا عمل کرده است. دو مورد باقیمانده، پالرمو و سی اف تی است. نکته قابل توجه اینجاست که سازمان اف ای تی اف اعلام کرده که با اجرای این دو مورد هم انتظارات از ایران پایان نمی یابد و تازه وارد گام های بعدی، خارج از «اکشن پلان» این سازمان می شویم.

پیش از این کره شمالی هم به سی اف تی پیوست و هم به پالرمو، اما اف ای تی اف اعلام کرد که باید در مرحل بعد وارد حوزه موشکی شویم.

سوم اینکه، کارشناسان معتقدند که اگر ایران پیوستن به پالرمو و سی اف تی را هم تایید کند، FATF در گام بعدی سراغ حوزه موشکی خواهد رفت. اگر ایران اصلاحات حوزه موشکی را هم بپذیرد، FATF به حوزه حقوق بشر ورود می کند، حتی اگر ایران اصلاحات حوزه حقوق بشر را هم بپذیرد، اف ای تی اف در گام بعد سراغ قانون اساسی ایران خواهد رفت و...این داستان سرِ دراز دارد و بهانه های FATF هیچگاه تمام نمی شود.

چهارم اینکه، مسئله اصلی در تبادلات بانکی ایران، تحریم های آمریکاست و این تبادلات هیچ ارتباطی به FATF ندارد. اتفاقا FATF اهرمی برای وزارت خزانه داری آمریکا در هوشمندسازی تحریم است.

پنجم اینکه، اصلاح طلبان در سالهای 92 و 96 مدعی بودند که اگر رقبای روحانی در انتخابات پیروز شوند، دلار 5 هزارتومان شده و ایران، ونزوئلا می شود. همین جماعت دلار 32 هزارتومانی را به ملت تحمیل کردند و حالا مدعی هستند که اگر به FATF نپیوندیم، ایران، زیمباوه می شود!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 10
  • سید موسی عبادی راد IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
    28 0
    مگر رییس جمهور الان توان مدیریت مملکت را دارد..این نحوه مدیریت را با این اوضاع همه دارا هستند
    • IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
      12 0
      آن قدر کار در نزد اصلاح طلبان به قحط الرجالی و کفگیر ته دیگ رسیده است که ظریف شاید بتواند آمال و آرزوی این نحله را برآورده کند؟! حالا برای این قوم هیچ! اما آیا شأن عظمت کشور ایران برمی تابد
  • IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
    27 0
    گفته بودن کلید داریم .صد روزه تمام قفل مشکلات ایران را با همون کلید بازمیکنیم سی تا صد روز هم گذشت...قفل روی قفل اومد و اوضاع معیشت مردم بد تر شد
  • GB ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
    24 0
    بایدن آواربرداری می کند؟ این اصلاح طلبان چقدر چندش آور هستند. بی سواد یا خائن هست کسی که چنین چیزی می گوید. مگر فراموش کردید که در همان دوران اوباما بعد از برجام به کشورهای مختلف سفر کردند و گفتند با ایران کار نکنید هرچند برجام مورد توافق است.
  • IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
    12 0
    اگه ترامپ هم رئیس جمهور ایران می شد به اندازه اصلاح طلبا نمی تونست به ایران و مردمش خسارت وارد کنه. یه خواهشی که از اصلاح طلب ها دارریم اینه که این قبیله برادرها، فرزندان مظلوم و دوستان پیرامونی خودشون رو مدیریت کنن، کشور رو همینطور ول کنن به امون خدا، مطمئن باشید وضع بهتر خواهد شد. شماها اگه بتونین خانواده خودتون رو مدیریت کنید کشور بدون رفع تحریم رو به پیشرفت خواهد رفت.
  • IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
    24 0
    فلاحت پیشه جان انقدر طرفداری نکن بذار برای بقیه رفقات هم چیزی بمونه
  • IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
    27 0
    برای نجات کشوراز(8سال وحتی30سال معطلی،تله برجام،فقر،بیکاری،...)سه راه وجوددارد. -1-مبارزه وریشه کنی قاطع،فراگیر،سریع،صریح وفله ای با(اصلاح طلبها،حامیان،مفسدانشان وتمام معضلاتی که دشمنان داخلی وخارجی)بوجودآورده اند. -2-آزادسازی تمام قیمتها 3-جلوگیری ازهرگونه(غارت،تحمیل ووابستگی...)
  • IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
    6 1
    ظریف توانایی زیادی دارد تا جایی که امضای کری را تضمین کرد برای برجام . بمب های امریکا را که می توانستند ایران را نابود کنند از بین برد .
  • سوخته IR ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
    13 0
    بیجا کرده هر که میگوید ظ ر ی ف محبوب است
  • DE ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
    17 0
    تمام کسانیکه صحبت از مذاکره با امریکا و برجام موشکی و برجام منطقه ای میکنند باید رد صلاحیت شوند .
  • سرباز IR ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
    9 0
    رئیس جمهور باید رجل سیاسی باشه. آیا حسن خمینی رجل سیاسیه؟... وقتی میگن ظریف دیپلمات کارکشته هست من آتیش میگیرم. خدیا ما رو به راه راست هدایت کن
  • IR ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
    7 2
    درکل تاریخ سیاسی ایران،چنین وزیرخارجه نداشتیم
    • IR ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
      5 0
      واقعأ ، هرچی ماله میکشن نمیشه گنده‌ای رو که زده مخفی کرد!!!
  • DE ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
    10 0
    ظریف توانایی اداره کشور را ندارد،لذا برای ما موجسواران اصلاح طلب و دوستان کارگزارانتی هامون بسیار بسیار خوب است رئیس جمهور شود! خوب شد میگیم ما بودیم بد شد میگیم خودش بود .کی بود کی بود من نبودم./ جو بایدن در حال آواربرداری است، عجله نکنید اگر باور نمیکنید از جهانگیری بپرسید . البته اگه تا حالا در عمق خاکبرداری مثل کریستف کلمب از اونور کره زمین سر درنیاورده باشه.
  • IR ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
    14 0
    ظربف درکل عمرش یک کار اجرایی نکرده
  • محمدایوب IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
    4 0
    اگر ایران به سمت زیمباوه بره حداقل برای مردم خوب میشه اصلاح طلبان به کار اصلی خود برمیگردند چیدن نارگیل وموز. لااقل تخم مرغ ومرغ وگوشت گیرشان نمیاد نارگیل وموز میخورند. الان فقط خوش رقصی برای دشمنان وجای دوست ودشمن رانشون میدن
  • IR ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
    0 0
    ظریف چون اصلاحطلب و دوستدار رفقای امریکائی هستند .. صندلیریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ ،مررد عدالت میخواهد .. ۴۲ سال گذشت هنوز شعار اول انقلاب خبری ازش نیست
  • DE ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
    2 0
    آقای ظریف اگر رییس جمهور بشه ایران حتی حق داشتن کارخانه چاقو سازی هم ندارد چون ایشان تمام حق و حقوق ایران را در قمار مذاکر خواهد باخت. مذاکره با غرب از پیش بازنده مشخص است.
  • DE ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
    1 0
    زند باد احمدی نژاد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس