ویژه ها

آیا زمین گیر کردن تروریست های داعشی در منطقه، مصداق تندی با جهان است؟! آیا امتناع از معامله درباره موشک ها و ابزار دفاعی ایران، تندی در روابط با کشورهای دیگر است؟!

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌ استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با  «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** عبدی: اگر پیشرفت میخواهیم نباید با دنیا تند صحبت کنیم

«عباس عبدی» فعال سیاسی اصلاح طلب در یادداشتی در روزنامه اعتماد با اشاره به سند چشم انداز 1400  نوشت:«مشکل این است که سند چشم‌انداز یک سند فاقد روح بود...اگر تصمیم می‌گیریم صد متر را در ده ثانیه بدویم، نیازمند شرایط فیزیکی و تمرینی و غذایی بسیار سختگیرانه است. با گفتن آرزو آن را نمی‌توان محقق کرد. سیاست‌های اعلامی باید تناسب داشته باشد. اگر رشد سالانه 8 درصد را می‌خواهیم، باید سرمایه‌گذاری کنیم.این سرمایه و فناوری آن باید از خارج تامین شود».

عبدی در ادامه نوشت:«این کار با سیاست‌های تند در روابط با دیگر کشورها همخوانی ندارد حتی اگر محق هم باشیم. اگر می‌خواهیم فساد نباشد، فقط با آزادی بیان و رسانه این کار ممکن می‌شود. اگر رشد اقتصادی می‌خواهیم با انتخاب مدیران شایسته و نه قبیله‌ای این کار ممکن می‌شود.  با این ملاحظات اگر روند دو دهه گذشته همچنان ادامه یابد، نباید انتظار تصویر مثبتی را از آینده خود داشته باشیم. ولی اگر عناصر اصلی سیاست‌های زیان‌بار مزبور که متاسفانه ثبات نیز داشته تغییر کند، در این صورت امید دوباره‌ای شکل خواهد گرفت و می‌توان به بهبود  وضع  امیدوار  بود».

آرمان: دولت روحانی بارقه‌های امید را در دل مردم زنده نگه داشت/ عبدی: اگر پیشرفت می‌خواهیم نباید با دنیا تند صحبت کنیم

اظهارنظر درباره سند چشم انداز ایران آن هم توسط شخصی همچون عباس عبدی اصلا قابل پذیرش نیست. چرا که وی پیش از این خواستار آزادی خرید و فروش مواد مخدر در ایران و آزادی مشروب خواری شده بود. کاملا بدیهی است که این دست فرمان هیچگاه به پیشرفت جوانان کشورمان منجر نخواهد شد.

اما عبدی در این یادداشت تاکید کرده که سند چشم انداز ایران با سیاست های تند در روابط با دیگر کشورها همخوانی ندارد. اصلاح طلبان هرگونه رفتار مقتدرانه و عزتمند با دولت های سلطه گر، زورگو و غارتگر را مصداق تندی با جهان! و تنش آفرینی و ماجراجویی می نامند!

آیا زمین گیر کردن تروریست های داعشی در منطقه، مصداق تندی با جهان است؟! آیا امتناع از معامله درباره موشک ها و ابزار دفاعی ایران، تندی در روابط با کشورهای دیگر است؟!

اکنون حدود 42 سال از عمر انقلاب اسلامی سپری شده است. از این مدت، اصلاح طلبان حدود 34 سال در مناصب ارشد اجرایی و تقنینی حضور داشته و مراکز تصمیم گیر و تصمیم ساز را در اختیار داشتته اند.

خیلی راه دوری نمی رویم. در این قریب به 8 سال اخیر، اصلاح طلبان دولت را با امکانات بسیار گسترده دربست در اختیار داشته اند. اما نه تنها پیشرفتی در حوزه های مختلف و از جمله حوزه اقتصادی رقم نزدند، بلکه سفره مردم را کوچک کرده که گلایه مندی مردم را در پی داشته است.

بله درست است، تا زمانیکه فساد صندوق ذخیره فرهنگیان و قاچاق حرفه ای ارز توسط برادر معاون اول رئیس جمهور و فساد اقتصادی توسط برادر رئیس جمهور رخ می دهد و معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه، مدیران نجومی بگیر را «ذخائر نظام» می نامد.

و وزیر مسکن به نساختن مسکن و وزیر نفت به نساختن پالایشگاه افتخار کرده و وزیر بهداشت می گوید «خودت بمال» و وزیر کشاورزی به کشاورز می گوید «از این سبوس ها بخور» و شخصی که او را تئوریسین اصلاحات می نامند، می گوید مشروب خواری و خرید و فروش مواد مخدر برای جوانان را آزاد کنیم، با این اوصاف اهداف سند چشم انداز هیچگاه به وقوع نمی پیوندد.

** صدر: دستاورد برجام «احترام متقابل» بود

«محمد صدر» دیپلمات سابق و فعال سیاسی اصلاح طلب در یادداشتی در روزنامه ایران با عنوان «"اف ای تی اف" و چشم انداز ایران» نوشت:«آقای ظریف و دوستان او در دولت یازدهم توانستند پس از 18 ماه مذاکره، توافق برجام را به ثمر برسانند. این توافق، برد-برد بود، به این معنی که هم ایران را از زمره تهدید امنیتی بین‌المللی خارج کرد و مناسبات اقتصادی ایران و جهان را عادی کرد و هم بار دیگر به دنیا ثابت کرد که فعالیت‌های هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است. نقطه کلیدی دستیابی به این توافق، حرکت همه طرف‌ها براساس منافع مشترک و احترام متقابل بود».

صدر در ادامه نوشت:«اگر مانند 18 ماه مذاکرات هسته‌ای، اروپا و امریکا خواستار یک مذاکره یا توافق مبتنی رویکرد برد-برد باشند، می‌توان این مسأله را حل کرد. درغیر این صورت، این رفتار مخرب سیاست خارجی ایران را به‌ سمت دیگری متمایل خواهد کرد...  اگر «اف‌ای‌تی‌اف‌» تصویب نشود و در کنار آن مسأله برجام هم به نتیجه نرسد، چشم‌انداز خوبی در سیاست خارجی ایران نخواهیم داشت. زیرا در صورت به نتیجه نرسیدن برجام، برخی کشورها برای انزوای سیاسی و بین‌المللی ایران تلاش خواهند کرد و در صورت تصویب نشدن «اف‌ای‌تی‌اف‌» هم یک انزوای اقتصادی و بانکی به کشور تحمیل می‌شود، البته به دست خودمان».

آرمان: دولت روحانی بارقه‌های امید را در دل مردم زنده نگه داشت/ عبدی: اگر پیشرفت می‌خواهیم نباید با دنیا تند صحبت کنیم

همانطور که مقامات ارشد دولت روحانی و فعالین و رسانه های اصلاح طلب به دفعات تاکید کرده بودند، هدف اصلی برجام، لغو یکباره تمامی تحریم ها در دولت اوباما بود. اما اوبامای دموکراتِ مودب! و باهوش! نه تنها تحریم ها را لغو نکرد، بلکه بر دامنه و گستره آن افزود.

بنابر گزارش های رسمی، این دولت دموکرات رکورددار تحریم های ضدایرانی در 40 سال اخیر است. با اینکه به واسطه برجام، تحریم ها لغو نشد و از دلار 3 هزارتومانی رسیدیم به دلار 32 هزارتومانی، ولیکن اصلاح طلبان بجای عذرخواهی از مردم بابت این خسارت بزرگ، به دستاوردسازی از برجام مشغول شدند.

یکروز تاکید کردند که «برجام پیروزی اخلاقی ملت ایران بود»!، روز دیگر گفتند «برجام سایه جنگ را از سر مردم ایران دور کرد»! و دیگر روز تاکید کردند که «برجام احترام متقابل را در پی داشت»!

حالا جماعتی که خسارتِ محض برجام را به مردم ایران تحمیل کردند، این بار اصرار دارند که FATF را نیز تحمیل کنند. این سازمان بین دولتی صراحتا اعلام کرده که هدف اصلی اش مسدودسازی مسیر دور زدن تحریم ها از سوی ایران است. از سوی دیگر، این سازمان بازوی وزارت خزانه داری آمریکا- اتاق جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران- با کارویژه هوشمندسازی تحریم هاست.

با این وجود، اصلاح طلبان اصرار دارند که در ادامه خسارت محض برجام، خسارت FATF نیز به کشور تحمیل شود. خوب است که آقای صدر و دیگر حامیان اف ای تی اف به این دو سوال پاسخ دهند. اول اینکه چرا علیرغم اجرای 95 درصدی دستورات FATF هیچ گشایشی در امور بانکی ایران اجرا نشد؟ و دوم اینکه آیا این جماعت حاضرند که تضمین دهند که با پذیرش پالرمو و سی اف تی، بهانه های FATF خاتمه یافته و امور بانکی تسهیل شده و گشایش اقتصادی برای مردم رقم بخورد؟

 ** آرمان: دولت روحانی بارقه‌های امید را در دل مردم زنده نگه داشت

روزنامه آرمان در مطلبی نوشت:«آنچه دولت آقای روحانی در طول سال‌های اخیر انجام داد نهایت توانایی‌ای بود که یک دولت می‌توانست در چنین شرایطی انجام بدهد. دولت آقای روحانی به‌رغم تحریم‌های بین‌المللی موفق شد تعدادی از پروژه‌های بزرگ را در کشور راه‌اندازی کند و مقداری از فشارها را از روی زندگی مردم بردارد و بارقه‌های امید را در دل مردم زنده نگه دارد».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«تا زمانی که نهادهای تصمیم‌گیر ایران به این نتیجه نرسند که قصد دارند چگونه با جهان برخورد کنند و از سوی دیگر قصد دارند با مردم کشور به چه صورت برخورد کنند  هر قول و وعده‌ای از سوی کاندیدای ریاست‌جمهوری مورد اقبال مردم قرار نخواهد گرفت و موجبات دلسردی بیشتر مردم را فراهم خواهد کرد. امروز مطالبه اصلی مردم شغل پایدار، ثبات قیمت‌ها و افزایش سرمایه‌گذاری برای تقویت تولید ملی است. مردم می‌خواهند صاحب خانه و لوازم حداقلی زندگی شوند».

روزنامه آرمان در این گزارش تاکید کرد:«با توجه به محدودیت‌هایی که رئیس‌جمهور در ایران دارد کارنامه دولت‌های آقای روحانی در زمینه اقتصادی می‌تواند مثبت ارزیابی شود. نکته مهمی که باید به آن توجه کرد این است که همه مشکلات اقتصادی کشور متأثر ار تحریم‌های بین‌المللی نیست. شاید 40 درصد مشکلات اقتصادی ایران متأثر از تحریم‌ها باشد ولی بقیه آن متأثر از سوءمدیریت، ضعف مدیریت و اعمال روش‌های امنیتی و اطلاعاتی در اقتصاد است. اعمال روش‌های امنیتی و اطلاعاتی در اقتصاد نیز از زمان دولت‌های نهم و دهم در ایران رایج شد. این وضعیت همچنان هم ادامه دارد و اجازه نمی‌دهد افراد توانمند و نخبه در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی حضور داشته باشند».

آرمان: دولت روحانی بارقه‌های امید را در دل مردم زنده نگه داشت/ عبدی: اگر پیشرفت می‌خواهیم نباید با دنیا تند صحبت کنیم

این روزنامه اصلاح طلب مدعی شده است که «آنچه دولت آقای روحانی در طول سال‌های اخیر انجام داد نهایت توانایی‌ای بود که یک دولت می‌توانست در چنین شرایطی انجام بدهد». این ادعا به هیچ عنوان با واقعیت های موجود همخوانی ندارد. برای نمونه، وزیر مستعفی راه و شهرسازی در دولت روحانی در مراسم تودیع خود با افتخار گفت که دوران وزارتش حتی یک واحد مسکن برای مردم نساخته است!

اکنون به دلیل سوءمدیریت دولت، بازار مرغ در آستانه سال جدید با التهاب مواجه شده و صف های طویل در مقابل مغازه ها، نارضایتی مردم را در پی داشته است.

کارنامه دولت روحانی در حوزه مسکن، بازار ارز، خودرو، لوازم خانگی، مرغ، تخم مرغ، میوه، مدیریت نقدینگی، مبارزه با فساد اقتصادی و...مورد رضایت مردم نبوده ولی با اینحال رسانه های اصلاح طلب با دهن کجی به مردم مدعی هستند که دولت بارقه های امید را در دل مردم زنده نگه داشته است.

به نظر شما وقتی قیمت مسکن در دولت روحانی حدود 650 درصد افزایش می یابد، بارقه امید در دل مردم ایجاد می شود؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 26
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 14
  • IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
    17 0
    از صد و هشتاد خورده ای کشور در دنیا فقط به امریکا و ۴ تا کشور اروپایی بگی دنیا! یعنی برامده از جریانی ...... و خود تحقیر هستی!
    • IR ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
      7 0
      مقاله نویس روزنامه آرمان پاسخگو باشد در 8 سال دولت حجت الاسلام هاشمی که تحریم بانکی و نفتی و لیست سیاه FATF نبود چرا قیمت دلار و سکه و مسکن و بنزین چندین برابر شد و تورم و شاخص فلاکت رکورد زد ؟!
    • IR ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
      8 0
      در دولتهای هاشمی و روحانی مستضعفین مستضعف تر شدند و فاصله طبقاتی و فقر و بیکاری و تورم به شدت افزایش یافت و مردم ناامید شدند.
  • IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
    27 0
    عبدی کدخدا پرست غلط کرد
    • IR ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
      7 0
      نتیجه 8 سال مذاکره و تعامل با امریکا تورم 1000 درصدی و کوچک شدن سفره های مردم شد.
  • IR ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
    22 1
    آقای عبدی این دشمن است که دست از سر دنیا برنمیدارد نه ما.
    • IR ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
      6 1
      از نظر جنابان عبدی و همپیالگان ایشان تمام دنیا امریکا انگلیس و رژیم کودک کش صهیونیستی میباشد البته جناب عبدی این مهم را نمیگوید که دنیای ایشان این عالیجناب کدخدا بود که از به اصطلاح برجامی که فقط روی کاغذ بودخارج گردیدند در صورتی که اقای پرزیدنت اوباما و خانم هیلاری کلینتون اعتراف کردند هیچ چاره ای جز اینکه فقط روی کاغذ به تعهدات خود پایبند باشیم نه در عمل و ایران را لنگ در هوا نگه داریم تا از درون به فرو پاشی برسد
    • IR ۰۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۸
      7 0
      از هر کی جیره مواجب می گیرن، خوب ازش تعریف می کنن! می خواین از دشمنان این ملت تعریف امثال عبدی ها؟
  • IR ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
    17 0
    نزدیک به هشت سال که درتعامل با دنیا یا همان (آمریکا ) هستید چرا به این باغ وبوستان کهکشانی نمی رسید
  • CA ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
    14 0
    نمیشه این عبدی و بقیه نوکرهای آمریکا رو محاکمه کرد. اینها نیاز به یک.....
  • IR ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
    6 0
    روسیاهان
  • محمدایوب IR ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۸
    7 0
    امروز صبح رفتم ساعت 6توصف مرغ. ساعت 11/30مرغ اومد ساعت 3 2تا مرغ گرفتم آنقدر امیدوارشدم. درصف که بودم مردم امیدوار. چقدر قدر دان روحانی بودند ودعا میکردند به خانواده وانوآت او علی برکت الله
  • DE ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۸
    4 0
    آرمان: دولت روحانی بارقه‌های امید را در دل مردم زنده نگه داشت زیرا مردم برای تلافی و ادب کردن دولت روحانی روز شماری میکنند و امید دارند هرچه زودتر در 1400 بعد از فریدونکنار فردی انقلابی و کاردان و کار بلد که جنگ دیده باشد نه ملت را از سایه جنگ بترساند انتخاب کنند./ عبدی: اگر پیشرفت می‌خواهیم نباید با دنیا تند صحبت کنیم و تو زپرتی اگه میخوای دندون در دهانت بمونه نباید با نظام تند صحبت کنی.
  • IR ۰۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۸
    2 0
    اتفاقا این دولت از زمان شروع تبلیغات که کلید بنفش رو سر دست بلند کرد تمام توش و توانش رو صرف رضایت کدخدا کرد و بارقه‌های امیدی که در دل همون رای دهنده های خودش کاشته بود رو هم درو کرد! باور نداری از 118 بپرس!
  • رضا IR ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۸
    6 0
    یه مشت خائن وطن فروش-از خون شهدا شرم کنید یعنی آمادن خودفروشی بکنن بی غیرتا
  • IR ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۸
    6 0
    باید تمامی منابع ارتزاق اصلاح طلبان فاسد را ازبین برد مگر نه این اختاپوس ایران را نابود میکند.
  • IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۸
    0 0
    پیشرفتی که مثلا در فرانسه به ناموس خودشون هم، لااله.... ارزونی خودتون، نمیخوایمش! صورت بزک کرده ی غرب، بدرد فریفتن و برانگیختن شهوت دنیاپرست خودت می خورد!
  • سید IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۸
    2 0
    ما عطای بارقه امید را به لقایش بخشیذیم نخواستیم امیدی که روحانی اورده همه امید هابش پیشکش شما ارمانیون حالش را ببرید
  • مجید IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۸
    0 0
    من معتقدم روزنامه آرمان یا اصلاحات و این فرقه در ایران نه تنها به مردم ایران خیانت کردند بلکه به اسرائیل و امریکا و اروپا هم خیانت کردند، زیرا با دادن اطلاعات دروغ به انها و ایجاد آشوبهای ساختگی باعث شدند تا دشمنان ایران هم نتوانند ارزیابی درستی داشته باشند و از سوی دیگر با دادن اطلاعات اقتصادی و سیاسی و نظامی کشور به انها موجب عمیقتر شده این زخم تحریم شدند. حالا غربیها حاضر به عقب نشینی نیستند زیرا سلاح نظامی خود را از دست داده اند و پایگاه اجتماعی در بین مردم ندارند و تنها مانده است همین تحریم اقتصادی! پس دو محور را دنبال میکنند: یکی گرفتن اطلاعات از طریق تصویب لوایحی مانند fatf و غیره تا بتوانند تحریم اقتصادی را کامل کنند و ، دوم اینکه توان تولید کشور را نابود کنند تا اصل تحریم اقتصادی برجا بماند و دولت وقت بتواند با فشار بر مردم برای مذاکره توجیه داشته باشد.
  • IR ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۸
    0 2
    تندروهای داخلی ایران نیزارن ایران با دنیا تعامل داشته باشه
  • DE ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۸
    2 0
    آرمان: دولت روحانی بارقه‌های امید را در دل مردم زنده نگه داشت/این رو راس میگه مردم همه از خدا طول عمر خواستند و امید دارن تا 1400 زنده باشند و فریدونکنار را ببینند. چون 8 سال ظلم به همه چیز بالاخره یک پایانی هم داره
  • IR ۰۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
    1 0
    شیطان بزرگ ونوکرانو اجیرشده اش بجز زبان زور نمیفهمن .دنیا غیر ازامریکاس.
  • SE ۰۴:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
    1 0
    منظور عبدی این است که، اگر پیشرفت می خواهید !باید ذلیل غرب شوید. این ذالو صفت ها در این چند ماه اخر هم ،میخواهند مردم را بیشتر به تنگ و عصبانیت حول دهند. حیف کسی نیست ،این غربگدا ها را محاکمه کند.
  • سمنک IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۱
    0 0
    اقای عبدی شما و همفکرانتان که در مقابل همه وادادید و نرم صحبت کردید باعث پیشرفت شدید؟
  • سمنک IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۱
    0 0
    درسته همه امید به این دارند که هرچه زودتر دولت جناب روحانی حذف شوند و اثری ازسیاست اصلاحطلبان باقی نماند
  • ابراهیم IR ۰۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    0 0
    به نام خدای جهان آفرین.طرفداران استکبار که به پیروزی داعش در خاورمیانه دلخوش بودند با سرکوب شورش داعش در عراق و سوریه توسط مردم این دوکشور و کمک سپاه قدس ،امروز به جان سفره های مردم در ایران و کشورهای همسو افتاده و انتقام آن شکست را با احتکار کالای اساسی یا ایجاد معضل معیشتی برای مردم از اقتصاد کشورها محور مقاومت میگیرندو مشکلات اقتصادی کشور را متوجه مقاومت می نمایند.بهتر است کارشناسان و دلسوزان ایران ناخواسته آب به آسیاب دشمن نریزند.ومن الله توفیق.به یاد سردار شهید ابراهیم همت و همرزمانش در سپاه محمد رسول الله.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس