ویژه ها

اصلاح طلبان به شدت از افت پایگاه اجتماعی پریشان و عصبی هستند. نشان به آن نشان که این طیف علیرغم تبلیغات گسترده و پرحجم، در انتخابات مجلس سال گذشته حتی ۸۰ هزار رای هم در تهران کسب نکرد.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌ استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با   «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

**روحانی کاندیدای اجاره ای بود که گُل های زیادی خورد

«جعفر گلابی» فعال سیاسی اصلاح طلب در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت: «اصلاح‌طلبان در دو انتخابات پیشین ریاست‌جمهوری بدون امکان داشتن کاندیدای اختصاصی ناگزیر از کاندیدایی با شناسنامه اصولگرا که دیدگاهش از بقیه کاندیداهای اصولگرا به اصلاح‌طلبی نزدیک‌تر است حمایت کردند و با قاطعیت پایگاه عظیم اجتماعی خود را به رقیب نشان دادند».

این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه نوشت: «در چنین شرایطی که همه می‌دانند گل‌ها را کس دیگری خورده و حرکت‌های لازم را انجام نداده یا بدبازی کرده است همین که اصلاح‌طلبان هستند و در فضایی یک‌طرفه حرف‌های بسیار برای گفتن دارند یک سرمایه بزرگ است».

روحانی کاندیدای اجاره‌ای بود که گُل های زیادی خورد/ آخوندی بعد از سینما، کارشناس مسائل افغانستان شد!

چندی پیش «صادق زیباکلام» فعال سیاسی اصلاح طلب با اذعان به وضعیت اسفناک پایگاه اجتماعی جریان اصلاحات گفت: «بدنه اجتماعی اصلاحات از دست رفته است... این فقط حدس و گمانه زنی نیست. این را بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان در انتخابات اسفند ۹۸ نشان داد. در این انتخابات لیست‌هایی که به نام اصلاح‌طلبان (مثل کارگزاران و...) ارائه شد، فکر نمی‌کنم توانسته باشد صدهزار رأی بیاورد، آن هم در تهرانی که چهار سال قبل، آقای عارف (سرلیست اصلاح‌طلبان) یک‌ونیم میلیون رأی آورده بود. این داستان قطعا برای انتخابات ۱۴۰۰ هم تکرار خواهد شد. در محافل و رسانه‌ها، صحبت از حضور آقای عارف، جهانگیری، محسن هاشمی، ظریف و دیگران است، اما به اعتقاد من مستقل از اینکه اصلاح‌طلبان چه کسی را به عنوان نامزد خودشان معرفی کنند (حتی اگر شخص آقای خاتمی هم نامزد و تأیید صلاحیت شود) در انتخابات آینده هیچ رأیی نخواهد آورد».

در سال ۹۲ طبق نظرسنجی‌های مراکز نزدیک به جریان اصلاح طلب، «محمد رضا عارف» -کاندیدای اصلی اصلاح طلبان۳ روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری،   تنها ۸ درصد رأی داشت و به همین خاطر اصلاح‌طلبان وی را وادار کردند تا از انتخابات انصراف دهد.

در سال ۹۶ نیز اصلاح طلبان به دلیل دایره بسته و فیلترهای عجیب و غریب در این طیف، هیچ کاندیدایی برای رقابت در انتخابات ریاست جمهوری نداشته و خود روحانی نیز به دلیل کارنامه ضعیف در دولت یازدهم، با کاندیدای پوششی -اسحاق جهانگیری- در رقابت‌های انتخاباتی حاضر شد.

در سال های ۹۲ و ۹۶ اعضای ارشد ستادهای انتخاباتی میرحسین و کروبی در مناصب ارشد اجرایی حضور یافتند. این افراد از جمله کسانی هستند که از عمر ۴۲ ساله انقلاب اسلامی حداقل ۳۴ سال در مناصب ارشد اجرایی و تقنینی حضور داشته اند.

 اصلاح طلبان به شدت از افت پایگاه اجتماعی پریشان و عصبی هستند. نشان به آن نشان که این طیف علیرغم تبلیغات گسترده و پرحجم، در انتخابات مجلس سال گذشته حتی ۸۰ هزار رای هم در تهران کسب نکرد. اما این طیف با فریبکاری و با استفاده از کلیدواژه «نظارت استصوابی» در پی آن است که بر این افت شدید پایگاه اجتماعی- به سبب کارنامه غیرقابل دفاع- سرپوش بگذارد.

علاوه بر این، اصلاح طلبان به هیچ عنوان مسئولیت پذیر نیستند. بر همین اساس همان جماعتی که در سال ۹۶ تاکید کردند که «ما اصلاح طلبان تضمین روحانی هستیم»، حالا مدعی هستند که روحانی صرفا کاندیدای اجاره ای بوده و گل های زیادی خورده است.

** آخوندی بعد از سینما، کارشناس مسائل افغانستان شد!

«عباس آخوندی» وزیر مستعفی راه و شهرسازی در دولت روحانی در یادداشتی در روزنامه شرق با عنوان «طالب در تهران» نوشت: «آیا هویت طالبان منفک از آمریکا، عربستان یا سرویس امنیتی پاکستان است؟ هم آری و هم نه. تاریخچه این گروه نشان می‌دهد که هویت جدید این گروه منبعث از این همکاری است و به‌راحتی نمی‌توان از آن چشم پوشید».

روحانی کاندیدای اجاره‌ای بود که گُل های زیادی خورد/ آخوندی بعد از سینما، کارشناس مسائل افغانستان شد!

در مقطعی که مردم با گرانی های سرسام آور اجاره بهای مسکن دست و پنجه نرم می کنند و خرید خانه برای بخش قابل توجهی از خانوارها به آرزویی دست نیافتنی تبدیل شده است، یکی از متهمان ردیف اول گرانی افسارگسیخته مسکن، مشغول یادداشت نویسی در روزنامه های اصلاح طلب در حوزه های مختلف از جمله سینما و مسائل افغانستان است!

براساس گزارش های منتشر شده از سوی مرکز آمار، در دولت روحانی-از نیمه دوم سال ۹۲ تا نیمه اول سال جاری- قیمت مسکن در کشور به طرز افسارگسیخته ای افزایش پیدا کرده است، به‌طوری که متوسط قیمت هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان کلنگی مسکونی در شهرهای کشور با رشد ۹۸۲ درصدی از ۶۷۸ هزار تومان در تابستان سال ۹۲ به متری ۷ میلیون و ۳۳۴ هزار تومان در تابستان سال جاری رسیده است. این رقم در استان تهران رشد ۴۹۷ درصدی داشته و قیمت هر مترمربع زمین مسکونی از ۴ میلیون و ۲۸۱ هزار تومان به ۲۵ میلیون و ۵۵۶ هزار تومان و در شهر تهران نیز این رقم طی این مدت با رشد ۵۵۹ درصدی از ۵ میلیون و ۲۷۶ هزار تومان به ۳۴ میلیون و ۷۹۴ هزار تومان رسیده است.

در این مدت قیمت مسکن در تهران نیز حدود ۶۰۰ درصد افزایش یافته است.

متاسفانه روحیات آقای آخوندی از جمله «تکبر و طلبکاربودن از مردم»، «زندگی اشرافی با سرمایه چند صد میلیاردی و ویلای چند صدمتری در لواسان»، «خودشیفتگی در حوزه مدیریتی و نظریه پردازی»، «خودکارشناس پنداری در حوزه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاست خارجی و...» و «انفعال و خودتحقیری نسبت به کشورهای غربی» موجب شده است تا وی در اوج مطالبه گری مردم در حوزه مسکن، بجای پاسخگویی درباره عملکرد خود، یادداشت هایی به ظاهر کارشناسی در حوزه های فرهنگی و سیاست خارجی بنویسد.

وعده توخالی اجرای مسکن اجتماعی، عدم تکمیل مسکن مهر و توهین به خانوارهای ساکن در مسکن مهر، بی توجهی به نوسازی بافت های فرسوده،  عدم برخورد جدی با سوداگران زمین و مسکن،  بی توجهی به مطالبات کامیون داران، عدم توجه به ساخت و نوسازی مسکن روستایی، قراردادهای مسئله دار خرید هواپیما،  کاهش روند جذب بار و مسافر توسط ناوگان ریلی، توسعه کند قطارهای سریع‌السیر و برقی، سپردن ۱۰ ساله  طبخ غذای راه‌آهن ایران و شرکت‌های وابسته به یک شرکت اتریشی، دفاع از رویکرد غلط و لیبرالی آزادسازی قیمت ها و...از جمله نقاط ضعف جدی کارنامه آخوندی در وزارت راه و شهرسازی است.

** بزک کنندگان آمریکا باز هم به حرف منتقدان رسیدند

روزنامه آرمان در مطلبی نوشت: «احیای قرارداد برجام وارد پیچیدگی جدیدی شده است. از ۲۰ ژانویه که جو بایدن وارد کاخ سفید شد، حرف و حدیث‌ها پیرامون برجام بسیار ضد و نقیض است. با اینکه جو بایدن در کارزارهای انتخاباتی خود بارها از بازگشت به برجام سخن گفته بود، اما امروز شاهدیم که علاوه بر اینکه بازگشت به برجام از فرامین اولیه بایدن نیست؛ از واشنگتن هم پالس‌های جدیدی در خصوص شرایط جدید در مورد برجام فرستاده می‌شود. در واقع به نظر می‌رسد جنگ لفظی برای گرفتن امتیازات بیشتر از ایران بر سر میز مذاکره در دولت بایدن شکل گرفته است».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «در واقع انتظار می‌رفت با پیروزی و ورود بایدن به کاخ سفید تغییر اساسی در استراتژی آمریکا در قبال ایران ایجاد شود. اما حالا شاهد رفتارهای ضد و نقیض از تیم سیاست خارجی بایدن در خصوص ایران هستیم».

روحانی کاندیدای اجاره‌ای بود که گُل های زیادی خورد/ آخوندی بعد از سینما، کارشناس مسائل افغانستان شد!

بزک کنندگان برجام باز هم به حرف منتقدان رسیدند. طیف اصلاح طلب در ماههای گذشته تاکید داشت که بایدن مشتاق بازگشت به برجام است و به اگر وی در انتخابات پیروز شود، به سرعت به برجام بازگشته و تحریم های ایران را لغو می کند.

این در حالی است که جو بایدن در شهریورماه در مقاله ای صراحتا اعلام کرد که راهبرد فشار حداکثری ترامپ علیه ایران را در قالب «فشار هوشمند» تغییر خواهد داد تا سیاست های ضدایرانی آمریکا بازدهی بیشتری داشته باشد.

وی در همان مقطع در یک موضعگیری خصمانه علیه مردم ایران مدعی شد که باید برجام در حوزه های دیگر از جمله صنعت موشکی و قدرت دفاعی و منطقه ای ایران نیز تعمیم پیدا کند.

منتقدان سیاست خارجی دولت روحانی همواره تاکید داشته اند که جمهوری خواهان و دموکرات های آمریکایی در دشمنی با مردم ایران هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند. اما اصلاح طلبان همواره این واقعیت بدیهی را انکار کرده اند.

نسبت بایدن با ترامپ همان نسبت «سگ زرد» با «شغال» است. اتفاقا دموکرات ها در دشمنی با مردم ایران، گوی سبقت را از جمهوری خواهان ربوده اند. بر همین اساس دولت اوباما رکورددار تحریم های ضدایرانی در ۴۰ سال اخیر است.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
    6 1
    بایدن با کم اهمیت دادن برجام در ظاهر متاسفانه نشان بسیار حریف چغر و بد بدنی هست و صد البته بدتر اینکه دولت فعلی ایران بازهم پوست موز دیده و در حال اماده شدن برای زمین خوردن می باشد
    • IR ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
      1 0
      برجام گل به خودی و خسارت محض بود.
  • IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
    14 2
    روحانی کاندیدای تکراری مورد حمایت همه افسادطلبان بود که چهره واقعی دولت اصلاحات و تفکر غربگرایی را به مردم نشان داد
    • IR ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
      0 0
      ملک اجاره ای به درد نمیخوره در نهایت هم باید تخلیه بشه ! خخ
  • سید IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
    7 1
    اصلاح طلبان کدخدا باور!!!!!!!!!!!
  • IR ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
    2 0
    آرمان چه عکسیه گذاشتی؟
  • IR ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
    5 0
    اصلاح طلب ها! تو روبخدا اینقد مزاحم کدخدا نشین خوبیت نداره بیاین به کار و زندگیتون برسین! آخه کدخدا بنده خدا خودش هزارتا گرفتاری داره دیدین که کنگره ش از ترس مردم تا حلقوم رفته زیر فنس و خارسیم!
  • IR ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
    8 0
    ببین دولتهای یازدهم و دوازدهم چه فاجعه ایی بوده، که اعتدالیون و اصلاحیون هیچ کدوم حاضر نیستن گردن بگیرن، آقایون برین بالا بیاین پایین نمیتونین این افتضاح رو ماست مالی کنین و نزدیک انتخابات کی بود کی بود من نبودم راه بندازین، تشت رسوایی تون از بام افتاده
  • IR ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
    1 0
    این حالت شما رو میشناسم. اصلاح طلبان نگرانن خیلی...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس