کد خبر 1156438
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۰۴:۳۴
مسمومیت با گاز مونوکسید کربن گازگرفتگی نمایه

از ابتدای مهرماه تا به امروز شاهد فوت ۱۰۱ نفر از هموطنان به دلیل مسمویت با گاز مونوکسید کربن بوده‌ایم؛ بنابراین ضروری است برای در امان ماندن از این قاتل خاموش برخی نکات ایمنی را رعایت کنیم.

به گزارش مشرق، با سرد شدن هوا تعداد تماس‌ها با سازمان اورژانس افزایش یافته است و از ابتدای مهرماه تا به امروز نیز شاهد فوت ۱۰۱ نفر از هموطنان به دلیل مسمویت با گاز مونوکسید کربن بوده‌ایم؛ بنابراین ضروری است برای در امان ماندن از این قاتل خاموش برخی نکات ایمنی را رعایت کنیم.

بیشتر بخوانید:

راهکارهایی برای پیشگیری از مرگ با منواکسید کربن

گاز مونوکسید کربن، بی‌رنگ، بی‌بو و بسیار سمی و کشنده است؛ به همین دلیل از آن به عنوان قاتل خاموش نام برده می‌شود. همه سوخت‌های فسیلی از جمله گاز شهری، هیزم، زغال و ... در هنگام سوختن گاز مونوکسید کربن تولید می‌کنند؛ استنشاق این گاز می‌تواند منجر به مسمومیت و مرگ شود.

اورژانس , بهداشت و درمان ,

برای جلوگیری از مسمومیت با مونوکسید کربن در نصب وسایل گازسوز به موارد زیر دقت کنید:

۱. استفاده از دودکش دارای کلاهک؛ دودکش فاقد کلاهک ضدباد و غیراستاندارد موجب بازگشت گاز مونوکسید کربن به داخل منزل می‌شود.

۲. بررسی مسیر دودکش؛ لانه‌سازی پرندگان و رویش گیاهان ممکن است باعث مسدود شدن مسیر دودکش شوند.

۳. سرد بودن قسمت فوقانی لوله‌های بخاری و وسایل گرمایشی نشانه خارج نشدن گاز مونوکسید کربن است. در صورت بروز این اتفاق فوراً بخاری را خاموش و ایراد را بررسی کنید.

۴. اتصال درست و کامل؛ از اتصال وسایل گازسوز به دریچه دودکش و چفت‌شدن آنها اطمینان حاصل کنید.

۵. هشدار نسبت به لوله‌های غیراستاندارد؛ استفاده از لوله دودکش غیراستاندارد وسایل گرمایشی جان شما را به خطر می‌اندازد.

۶. تهویه کامل هوا؛ تهویه و جریان کامل هوا در منازل و محیط‌های سرپوشیده موجب پیشگیری از مسمومیت با گاز مونوکسید کربن می‌شود. سعی کنید تمام منافذ خانه را بسته نگه ندارید و یک پنجره یا دریچه برای ورود هوا به داخل منزل را باز نگه دارید.

هنگام استفاده از کباب‌پز و منقل، این نکته را رعایت کنید:

هیچگاه از زغال و کباب‌پز، منقل یا گاز پیکنیک در محوطه‌های سرپوشیده استفاده نکنید.

اورژانس , بهداشت و درمان ,

علائم مسمومیت با گاز مونوکسید کربن

تنگی نفس، سرگیجه، تهوع، سردرد و از دست دادن هوشیاری از علائم مسمومیت با گاز مونوکسید کربن است.

اورژانس , بهداشت و درمان ,

در صورت برخورد با فردی که دچار گازگرفتگی شده است در ابتدا خونسردی خود را حفظ و به سلامتی و امنیت خود توجه کنید. در صورت امکان، مصدوم را از محیط آلوده به این گاز خارج کنید و یا با باز کردن پنجره‌ها، جریان هوا را بیشتر کنید؛ سپس اطراف مصدوم را خلوت کنید و سریعاً با ۱۱۵ تماس بگیرید.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • DE ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    2 0
    چگونه با «مونوکسید کربن» مسموم نشویم؟منو اکسید کربن CO ( با company اشتباه نشه ) چون کربنش مونو هست و تنها , بشدت دنبال یه چیزی میگرده خودش رو بچسبونه بهش وقتی تنفس بشه با هموگلوبین خون سریع ازدواج میکنه با هم میشن اکسی هموگلوبین اکسیژن رسانی از خون به اندامها قطع میشه و آدم هوالباقی میشه .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس