تشابه علایم مسمومیت با گاز مونوکسید کربن با سرماخوردگی و آنفولانزا/۶۰ تا ۹۰ دقیقه مجاورت با گاز مرگ را در پی دارد

سخنگوی سازمان اورژانس کشور، گفت: علامت مسمومیت با گاز مونوکسید کربن گاهی با سرماخوردگی و حتی آنفولانزا اشتباه گرفته می‌شود.

به گزارش مشرق، مجتبی خالدی سخنگوی سازمان اورژانس کشور با بیان اینکه گاز مونوکسید کربن بدون رنگ، بو و طعم بوده و تشخیص آن سخت است، گفت: گاز مونوکسید کربن در یک فاز رقابتی با اکسیژن ۲۵۰ برابر قدرت حل شدن بیشتر در خون افراد را داشته از این رو مسمومیت با آن سریع است.


سخنگوی سازمان اورژانس کشور، با تاکید بر اینکه ۶۰ تا ۹۰ دقیقه زمان لازم است تا مسمومیت با گاز مونوکسید کربن منجر به کما و در نهایت مرگ فرد شود، افزود: در موارد خفیف قرار گرفتن در معرض گاز مونوکسید کربن برای مدت متوالی نیز می‌تواند اثرات مخرب داشته باشد.

بیشتر بخوانید:


وی با بیان اینکه علامت مسمومیت با گاز مونوکسید کربن گاهی با سرماخوردگی و حتی آنفولانزا اشتباه گرفته می‌شود، تصریح کرد: سردرد، سرگیجه، ضعف و بیحالی از علایم اصلی گاز گرفتگی است که این علایم با سرماخوردگی و آنفولانزا مشابه است.

خالدی با تاکید بر اینکه بعد از کاهش سطح هوشیاری در نتیجه مسمومیت با گاز مونوکسید کربن فرد نمی‌تواند هیچ کمکی به خود کند، گفت: مراقبت از کودکان، سالمندان و بیماران قلبی و عروقی باید از سوی افراد در این مواقع صورت بگیرد.


وی با بیان اینکه اگر افراد در فضای بسته و مملو از گاز دچار پرخوابی شوند باید سریعا از فضا خارج شده تا از به کما و در نتیجه مرگ آن‌ها جلوگیری شود، ادامه داد: اگر فرد پس از حضور در فضای باز حال عمومی مساعدی پیدا کرد به طور حتم مسمومیت با گاز تایید می‌شود.


خالدی با تاکید بر اینکه در زمان محرز شدن مسمومیت با گاز باید در ابتدا وسایل گرمایشی خاموش شود، گفت: باز کردن پنجره‌ها و خارج کردن بیماز از فضا و در نهایت تماس با اورژانس در این زمان لازم است.


سخنگوی سازمان اورژانس کشور، با بیان اینکه در مورد مسمومیت با گاز ارایه آدرس دقیق محل حادثه به ماموران اورژانس لازم است، افزود: عموما چنین مسمومیت‌هایی در کارگاه‌ها یا خانه‌های و اقامت گاه‌های شبانه روزی رخ می‌دهد و تعداد افراد مسموم نیز در این شرایط زیاد است.


وی با تاکید بر اینکه ارایه اطلاعات کافی در خصوص تعداد افراد مسموم شده با گاز جهت هماهنگی‌های لازم برای اعزام آمبولانس لازم است، گفت: خارج کردن افراد مسموم شده از محیط سر بسته لازم است، زیرا ماندن در آن فضا شانس زنده ماندن را کم می‌کند.

خالدی با بیان اینکه تشخیص قطعی نجات از مسمومیت با گاز تنها از سوی پزشک ممکن است، افزود: این نوع مسمومیت علاوه بر عوارض کوتاه مدت مانند سرگیجه و بی حالی در بلند مدت عوارضی همچون کاهش سطح هوشیاری یا ضعف مداوم و بی حوصلگی را در پی دارد.


وی با بیان اینکه رانندگان حرفه‌ای نیز در معرض گازگرفتگی‌های مکرر هستند، تصریح کرد: رانندگان با در نظر گرفتن زمانی برای استراحت و استفاده از وسایل گاز سوز مانند پیک نیک دچار مسمومیت‌های بسیار و حتی مرگ می‌شوند.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس