کد خبر 1029974
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۰۴:۰۰
مسمومیت با گاز مونوکسید کربن

گاز مونوکسید کربن یک گاز بی رنگ و بی بو است که به عنوان قاتل پنهان شناخته می‌شود

به گزارش مشرق، کارشناس پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت شهدای انقلاب شیراز گفت:مسمومیت با گاز مونوکسید کربن سالانه در فصل‌های سرد باعث مسمومیت و تلفات می‌شود؛ وسایل گرمازا، گرمابخش محیط زندگی هستند، اما رعایت نشدن اصول ایمنی در کاربرد آن‌ها می‌تواند خطرناک باشد.

بیشتر بخوانید:

با این ماده غذایی از درد مفاصل در اَمان بمانید

۲۰ خاصیت شگفت انگیز جعفری

محبوبه دهقان با اشاره به اینکه گاز مونوکسید کربن یک گاز بی رنگ و بی بو است افزود:این گاز از اجاق ها، وسایل گازی پخت و پز، دستگاه‌های حرارتی و سوزاندن چوب و زغال متصاعد می‌شودواگر این گاز سمی در یک فضای بسته و بدون تهویه جمع شود، بسیار خطرناک است.

او افزود این گاز سبک‌تر از هواست و قابلیت انتشار آن در محیط بسیار زیاد است و به همین دلیل در همه نقاط فضا به سرعت متراکم شده و، چون هموگلوبین خون میل ترکیبی زیادی با این گاز دارد، بنابراین مانع رسیدن اکسیژن به بافت‌های بدن شده و به سرعت موجب مسمومیت می‌شود.


نشانه‌های وجود گاز CO در منزل

شناخت نشانه‌های وجود گاز CO در منزل یا محیط کار، بهترین راه برای فرار از دست این قاتل نامریی و بی رحم است، مهم‌ترین علت بروز گازگرفتگی ناآگاهی و غفلت است؛ گاز CO قربانیان خود را در محیط‌های بسته و بدون تهویه مناسب به دام می‌اندازد و آرام و بی صدا فرد را می‌کشد.

کارشناس پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت شهدای انقلاب گفت:نشانه‌های اولیه ناشی از این گاز تا حدی شبیه به آنفلوآنزا است با این تفاوت که در آن تب وجود ندارد و اثرات آن شامل: خواب آلودگی و خمیازه کشیدن بیش از حد، گیجی، ضعف و بی حالی، امکان بروز سردرد شدید، گاهی تهوع و استفراغ، پرش‌های عضلانی و اختلال حرکتی، احساس نبض پر و صدادار در ناحیه شقیقه، افزایش فشار خون، گشاد شدن مردمک چشم و کاهش دید، رنگ تیره پوست، رنگ پریدگی دور لب‌ها و یا صورتی شدن آن، گاهی سفتی عضلات به ویژه عضلات فک، قطع تنفس، تشنج، اغما و مرگ از جمله اثرهایی است که در مسمومیت با گاز CO ممکن است ایجاد شود.

دهقان ادامه داد: زمانی که فردی بر اثر گاز CO مسموم می‌شود به سرعت این گاز با گلبول‌های قرمز خون ترکیب می‌شود، زیرا میل ترکیبی گاز CO با هموگلوبین خون ۲۵۰ برابر بیشتر از میل ترکیبی اکسیژن با هموگلوبین خون است، به همین دلیل جایگزین اکسیژن بافت شده و در نهایت منجر به خفگی در کل بافت‌های بدن می‌شود. غلظت گاز CO در فضا در ایجاد مسمومیت بسیار مؤثر است.


چگونگی برخورد با مسمومیت ناشی از گاز CO

به سرعت از هوای آزاد تنفس کرده و درها و پنجره‌ها را باز کنیم و وسایل گرمازا مانند اجاق‌گاز و بخاری را خاموش کنیم،یقه پیراهن، کمربند و لباس‌های تنگ را باز کنیم،در صورت امکان عملیات اکسیژن دهی به فرد مسموم را با نهایت دقت شروع کنیم،باز نگه داشتن راه‌های هوایی و تماس با اورژانس،و خارج کردن افراد مصدوم از محیط آلوده و قرار دادن آن‌ها در محیط باز از مهم‌ترین اقدامات با مسمومیت ناشی از گاز CO محسوب می‌شود.


منابع تولید گاز CO در ساختمان‌ها

استفاده از وسایل گازسوز و گرمایشی بدون دودکش، نقص در دودکش و نشت گاز به فضای مسکونی، استفاده از وسایل خوراک پزی برای گرمایش، به کارگیری روشنایی گازی به مدت طولانی به وِیژه در فضای بدون تهویه، آبگرمکن‌های دیواری و زمینی به ویژه وقتی که دودکش مناسب ندارند از جمله مواردی است که در تولید این گاز در ساختمانها تاثیر دارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس