کد خبر 1034776
تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۵
مسمومیت

مسمومیت با گاز مونوکسید کربن سالانه در فصل های سرد باعث مسمومیت و تلفات می‌شود؛ اگر چه وسایل گرمازا، گرمابخش محیط زندگی هستند اما رعایت نشدن اصول ایمنی در کاربرد آنها می تواند بسیار خطرناک باشد.

به گزارش مشرق به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی گاز مونوکسید کربن یک گاز بی رنگ و بی ‌بو است و همین ویژگی به نامگذاری آن به عنوان «قاتل پنهان» منجر شده است.

این گاز از اجاق ‌ها، وسایل گازی پخت و پز، دستگاه ‌های حرارتی و هنگام سوزاندن چوب و زغال متصاعد می‌شود؛ اگر این گاز سمی در یک فضای بسته و بدون تهویه جمع شود، بسیار خطرناک است؛ این گاز سبک تر از هواست و قابلیت انتشار آن در محیط بسیار زیاد است و به همین دلیل در تمامی نقاط فضا به سرعت متراکم شده و چون هموگلوبین خون میل ترکیبی زیادی با این گاز دارد، بنابراین مانع رسیدن اکسیژن به بافت های بدن شده و به سرعت موجب مسمومیت می شود.

نشانه ‌های وجود گاز CO در منزل

شناخت نشانه های وجود گاز CO در منزل یا محیط کار، بهترین راه برای فرار از دست این قاتل نامریی و بی‌ رحم است، شاید مهم ترین علت بروز گازگرفتگی ناآگاهی و غفلت باشد؛ هنوز بسیاری از مردم کشنده بودن این گاز را باور ندارند و توصیه ‌های ایمنی را جدی نمی‌گیرند، گاز CO قربانیان خود را در محیط‌ های بسته و بدون تهویه مناسب به دام می ‌اندازد و آرام و بی ‌صدا فرد را می‌ کشد.

نشانه های اولیه ناشی از این گاز تا حدی شبیه به آنفلوآنزاست با این تفاوت که در آن تب وجود ندارد و اثرات آن شامل: خواب آلودگی و خمیازه کشیدن بیش از حد، گیجی، ضعف و بی‌ حالی، امکان بروز سردرد شدید، گاهی تهوع و استفراغ، پرش‌ های عضلانی و اختلال حرکتی، احساس نبض پر و صدادار در ناحیه شقیقه، افزایش فشار خون، گشاد شدن مردمک چشم و کاهش دید، رنگ تیره پوست، رنگ پریدگی دور لب ‌ها و یا صورتی شدن آن، گاهی سفتی عضلات به ویژه عضلات فک، قطع تنفس، تشنج،

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس