کد خبر 1142116
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۷
گازگرفتگی نمایه مونوکسید کربن نمایه

این روزها که کرونا صدرنشین اخبار شده است و طوری جولان می‌دهد که گویی نبض حیات همه به دست اوست نباید از یک قاتل هرساله که روزهای سرد سال سر و کله اش پیدا می‌شود، غافل شد.

به گزارش مشرق، ‌گاز مونوکسید کربن (co)، همان قاتل نامرئی و خاموشی است که زمستان‌ها در کمین افراد سهل انگار می‌نشیند و بر قربانیان گازگرفتگی می‌افزاید. نصب نامناسب لوله بخاری، از مهمترین عواملی است که به مسمومیت با گاز مونوکسید کربن منجر می‌شود.

بیشتر بخوانید:

راهکارهایی برای پیشگیری از مرگ با منواکسید کربن

این مشکل در محله‌های دارای بافت سنتی و فرسوده که هنوز خیلی‌ها از بخاری به عنوان وسیله گرمایشی استفاده می‌کنند، بیشتر دیده می‌شود.

ببینید:

فیلم/ توصیه‌های مهم برای جلوگیری از گازگرفتگی

در خانه‌های نوساز هم رعایت نکردن ایمنی لوله کشی پکیج حادثه ساز می‌شود. راهکارهای ساده‌ای هست تا ما و شما جانمان را در امان نگه داریم.

کشنده‌تر از کرونا سراغ داریم

دودکش‌های استاندارد

مسمومیت با گاز مونوکسید کربن، نتیجه مستقیم غیر استاندارد بودن وسایل گرمایشی و رعایت نکردن مسایل ایمنی است. نقص در دودکش‌ها مهمترین عامل گازگرفتگی است. در واقع ۸۰ درصد گاز گرفتگی‌ها به دلیل نقص در سیستم دودکش اتفاق می‌افتد.

کشنده‌تر از کرونا سراغ داریم

قطر کم لوله بخاری و شیب رو به پایین لوله ها، می‌تواند گاز حاصل از احتراق را به فضای خانه برگرداند. استفاده از لوله بخاری‌های آکاردئونی هم عامل دیگری برای انتشار گاز مونوکسید کربن است. چرا که این لوله‌ها به مروز زمان مقاومت خود را از دست می‌دهد و با سوراخ شدنش گاز را منتشر می‌کند. دودکش‌های داخل دیوار می‌تواند خطرساز شود اگر بی کیفیت باشد. پس توجه داشته باشید دودکش‌های داخل دبوراز از جنس مصالح ساختمانی مقاوم ساخته شده باشد. دودکش‌های سیمانی داخل ساختمان را چک کنید؛ ترک داشتن این دودکش‌ها می‌تواند به حادثه تلخ گاز گرفتگی منجر شود.

بیشتر بخوانید:

مسمومیت مونوکسید کربن را جدی بگیرید

دودکش مشترک، ممنوع!

حتما برای هر وسیله گرمایشی از یک دودکش مستقل استفاده کنید. بارها دیده شده برای تخلیه دودهای حاصل از موتورخانه آپارتمان، یک دودکش بزرگ در داخل ساختمان تعبیه شده و از هرطبقه هم یک انشعاب به این دودکش بزرگ متصل شده است. این کار فوق العاده خطرناک است و فضای ساختمان را ناایمن می‌کند.

آیینه، نخ و سنگ

کافی است هنگام نصب بخاری، ابتدا از باز بودن مسیر دودکش در پشت بام مطمئن شوید. گاهی اوقات یک پرنده با ساخت لانه در ورودی دودکش می‌تواند جان شما را به خطر بیندازد. با آزمایش یک تکه نخ و سنگ یا رد انعکاس آیینه در روز می‌توانید از این موضوع مطمئن شوید. بعد از روشن کردن بخاری، با دست زدن به لوله، اطمینان پیدا کنید که عمل خروج دود بدون مشکل انجام می‌شود. راه آن هم، گرم بودن لوله است. استفاده از شومینه در فضاهای دربسته به سبب احتراق ناقص، خطرناک است. پس ایمنی خانواده تان را فدای زیبایی ظاهری خانه نکنید.

کلاهک H نصب کنید

با وجود توصیه‌های مکرر، باز هم در محله‌های منطقه موارد متعددی دیده می‌شود که شهروندان برای راحت کردن کار خود، لوله‌های بخاری را از پنجره بیرون می‌کشند و در اشتباه دوم، لوله را به صورت افقی قرار می‌دهند. این کار خطرات جبران ناپذیری دارد.

کشنده‌تر از کرونا سراغ داریم

در صورت اجبار برای نصب لوله از پنجره، به ازای کشیدن هر یک متر لوله افقی باید ۳ متر به صورت عمودی و روبه بالا نصب شود و انتهای آن حتما مجهز به کلاهک H باشد. دودکش‌های دیواری باید حداقل ۶۰ سانتی متر بالاتر از پشت بام ادامه داشته باشد و در انتهای آن هم حتما کلاهک H نصب شود. لوله بالای پشت بام باید از استقامت و ایستائی لازم برخوردارباشد تا با وزش باد یا وارد آمدن ضربه ناگهانی مانند نشستن پرنده بر روی آن از جای خود کنده نشود.

کشنده‌تر از کرونا سراغ داریم

این سرماخوردگی نیست

یک مشکل در تشخیص گازگرفتگی، شباهت علائم آن با سرماخوردگی است؛ شخص احساس رخوت می‌کند و دوست دارد استراحت کند. گاز مونوکسید کردن بر سلول‌های مغزی اثر می‌گذارد و هوشیاری فرد را مختل می‌کند. در این حالت فرد مسموم بدون این که دردی حس کند، به خواب فرو رفته و فوت می‌کند. پس حواستان باشد. اگر دچار سردرد، سرگیجه، سیاهی رفتن چشم، اختلال در هوشیاری، تهوع و استفراغ، ضعف جسمانی، خمیازه کشیدن بیش از حد و کاهش قدرت عضلانی شدید، این احتمال را بدهید که دچار گازگرفتگی شده اید. پس سریع پنجره‌ها را باز کنید و در هوای آزاد نفس بکشید.

گازگرفتگی در پارکینگ!

گاهی همسایه هایمان صبح برای بیرون بردن خودروی خود، دقایقی موتور آن را در پارکینگ روشن می‌گذارد. او با این کار، هم خودش و هم سایر اهالی ساختمان را در معرض خطر قرار می‌دهد چرا که تولید گاز مونوکسید کربن آن هم در فضای بسته می‌تواند فرد را دچار گازگرفتگی کند. به خصوص حالا که کروناست و بچه‌ها وقت خود را برای بازی در پارکینگ خانه‌ها می‌گذرانند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
    1 0
    کشنده تر از کرونا سیاست های سیاسی و اقتصادی دولت اصلاحات
  • محمدایوب IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
    1 0
    با یک پژوهش می توانید دریابید که سیاست های متکی به کدخدا این چند سال چقدر باعث سکته ومردن مردم شده خدا ازش نگذره
  • یالثارات الحسین IR ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
    1 0
    فکر کردم پراید منظورتونه
  • IR ۰۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    0 1
    چه میشود اداره گاز برای تمام ایران پکیج نصب کند و پولش را قسطی از فیش گاز کم کند ؟ با نصب پکیج دیگر هیچ خانواده ای به این خاطر داغدار نمیشود . وقتی راه حل وجود دارد ولی انجام نشود قطعا مقصر مسئولی است که میتواند ولی انجام نمیدهد
    • IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
      1 0
      یعنی شرکت گاز چندمیلیون پکیج برای مردم نصب کنه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • رضا IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    1 0
    لعنت برکد خدا وشیفتگان بدبخت کدخدا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس