50 سال بود که «فلینت» آب شیرین و بهداشتی را از دیترویت می‌خرید، اما سیاست‌های اشتباه کاهش هزینه‌ها موجب شد تا آب شهر، آلوده به سرب شود و اکنون تمام کودکان زیر 6 سال در فلینت تا پایان عمر دچار اختلالات مغزی و ذهنی خواهند بود.

گروه بین‌الملل مشرق- خلاصه گزارش: نیمه اول سال 2014 اخباری درباره یک بحران آلودگی آب در آمریکا به تمام جهان مخابره شد. بیش از 100 هزار شهروند اکثراً سیاه‌پوست در یکی از شهرهای این کشور، در معرض مصرف آب آلوده به سرب قرار گرفته بودند. با افشای ابعاد بیش‌تری از این بحران، کم‌کم مشخص شد که مقامات شهر «فلینت» در ایالت میشیگان به خاطر هزینه کم‌تر، تمام آب موجود در سیستم آب‌رسانی شهر را مسموم کرده‌اند. آن‌چه این بحران را به یک بحران فدرال از نظر اوباما تبدیل کرد، شمار چند ده هزار نفری قربانیان، از جمله کودکان و زنان باردار، در این شهر بود که تا پایان عمر باید تاوان تصمیمات «مدیران بحران» شهرشان را پس بدهند. ماجرا از این قرار بود که «ریک اسنایدر» فرمان‌دار جمهوری‌خواه میشیگان بعد از آن‌که مالیات ثروتمندان و کمپانی‌های بزرگ را کاهش داد، تلاش کرد تا کاهش شدید در درآمدهای ایالتی را با اقداماتی نظیر تغییر منبع تأمین آب شهر فلینت جبران کند. تقریباً 50 سال بود که فلینت آب شیرین و بهداشتی را از دیترویت می‌خرید و میان مردم توزیع می‌کرد. با این حال، سال 2014 قرار شد خرید آب از دیترویت متوقف و به جای آن، آب لوله‌کشی مردم فلینت از رودخانه خود این شهر تأمین شود. مسئله این‌جا بود که آب رودخانه فلینت بسیار اسیدی‌تر از آبی بود که دیترویت وارد سیستم لوله‌کشی فلینت می‌کرد. بنابراین ورود آب رودخانه فلینت موجب شد تا سُرب از دیواره لوله‌های آب این شهر وارد آب شود و بنابراین تمام شهروندان به ویژه کودکان را دچار مسمومیت کند. بعد از آن‌که آمار قربانیان در فلینت افزایش پیدا کرد و اعتراضات مردمی شدت گرفت، مقامات فلینت وادار به واکنش شدند و نهایتاً اکتبر سال 2015، این شهر دوباره به سیستم توزیع آب دیترویت متصل شد. با این حال، مشکلات مردم فلینت نه تنها به پایان نرسیده، بلکه تازه آغاز شده است. طبق برخی گزارش‌ها، تمام کودکان زیر 6 سال در فلینت اکنون تا پایان عمر دچار اختلالات مغزی و ذهنی هستند و پیامدهای سیاست‌های اشتباه مقامات فلینت و میشیگان تا سال‌های سال دامن‌گیر این شهر خواهد بود.


«من مسمومِ سیاست شده‌ام»
یکی از کودکان فلینت در گردهمایی اعتراضی

بحران آب در شهر «فلینت[1]» ایالت میشیگان آمریکا[2] آوریل سال 2014 و پس آن آغاز شد[3] که منبع تأمین آب این شهر[4]، از آب تصفیه‌شده «سازمان آب و فاضلاب دیترویت» (از دریاچه «هورون» و رودخانه «دیترویت»)، به رودخانه فلینت[5]، تغییر یافت. در نتیجه این کار، آب آشامیدنی مردم فلینت دچار یک سری مشکلات جدی و آلودگی‌های شدید شد. اوج این بحران، آلودگی آب آشامیدنی مردم به سرب بود که سلامت عمومی مردم فلینت را با خطری جدی مواجه کرد.

{$sepehr_media_1391718_400_300}
بحران آب فلینت چگونه به وجود آمد - دانلود

ورود آب اسیدی رودخانه فلینت به خط لوله پیر انتقال آب به شهر، موجب شد تا میزان سرب (از دیواره‌های خط لوله) در این آب بسیار بالا برود و در نتیجه هزاران کودک (طبق برخی گزارش‌ها بین 6 تا 12 هزار[6]) در معرض آب آشامیدنی با سطح بالایی از سرب قرار گیرند و احتمالاً دچار طیف وسیعی از بیماری‌های جدی از جمله بیماری «لژیونر[7]» (نوعی سینه‌پهلوی شدید) شوند که همه‌گیر شدن آن در فلینت[8]، جان 10 نفر را گرفته و 77 نفر دیگر را نیز مبتلا کرده است[9].

«جان بوش» یکی از ساکنان فلینت درباره بحران آب شهر می‌گوید احتمالاً تا مدت‌ها باید از آب‌های بسته‌بندی شده استفاده کنند: «برای مصارف آشامیدنی باید از این نوع آب‌ها استفاده کنیم. من فکر می‌کنم مدت‌ها طول بکشد تا دوباره بتوانیم به آب [لوله‌کشی] فلینت اعتماد کنیم.» وی می‌گوید برخی مردم ممکن است دیگر هیچ‌وقت نتوانند به آب شهرشان اعتماد کنند.

گفته می‌شود هزینه درمان کودکانی که در نتیجه این بحران، بیمار شده‌اند، دست‌کم 100 میلیون دلار (طبق برخی گزارش‌های بین 400 تا 600 میلیون دلار) خواهد بود. نوزادان و کودکان در فلینت در معرض بیش‌ترین خطر قرار دارند و ورود سرب به بدن آن‌ها می‌تواند موجب اختلالات ذهنی و فیزیکی در آن‌ها شود که تا پایان عمر هم‌راه آن‌ها خواهد ماند. متخصصین می‌گویند اقدامات درمانی در فلینت باید تا مدت‌ها بعد از حل احتمالی بحران آب، ادامه پیدا کند.


گردهمایی اعتراض به وضعیت بحران آب در فلینت -
اکثر جمعیت این شهر را سیاه‌پوستان تشکیل می‌دهند

تاریخچه آب لوله‌کشی فلینت

شهر فلینت اولین تأسیسات تصفیه آب خود را (که اکنون از بین رفته) در سال 1917 و دومین تأسیسات را در سال 1952 ساخت[10]. از آن‌جایی که سرب ارزان‌تر از سایر فلزات بود و کار با آن هم راحت بود، خط لوله انتقال آب، از لوله‌های اصلی تا انشعاب‌های خانگی، در فلینت هم مانند بسیاری از شهرهای دیگر آمریکا[11]، همه از جنس سرب ساخته می‌شد. همین سرب می‌توانست در شرایطی وارد آب لوله‌کشی شده و بنابراین همه جمعیت یک شهر را در معرض ابتلا به بیماری قرار دهد.

سال 1962، بعد از آن‌که یک کلاه‌برداری اقتصادی در پروژه ساخت خط لوله انتقال آب از «دریاچه هورون» به فلینت افشا شد[12]، این پروژه متوقف شد و دو سال بعد، شورای شهر به خرید آب از شهر دیترویت رأی داد. سال 1967، زمانی که پروژه ساخت خط لوله انتقال آب از دیترویت به پایان رسید، فلینت فعالیت‌ها در زمینه تصفیه آب خود را متوقف کرد[13].

{$sepehr_media_1391907_400_300}
توضیح بحران آب فلینت در سه دقیقه - دانلود

ریشه بحران معاصر آب در فلینت را شاید بتوان از جولای سال 2011 پی‌گیری کرد. یک شرکت تجاری محلی با نام «خدمات حرفه‌ای روو[14]» که به مقامات فلینت و میشیگان نزدیک بود، گزارشی تحت عنوان «بررسی رودخانه فلینت به عنوان یک منبع آب دائمی برای شهر فلینت[15]» نوشت و در آن تأکید کرد که اگر وضعیت تصفیه‌خانه آب فلینت بهبود یابد، می‌توان از آب رودخانه این شهر به عنوان منبع آب اصلی مردم استفاده کرد. در عین حال، استفاده از دریاچه هورون می‌تواند یک گزینه طولانی‌مدت، قابل‌اتکاتر، با همان کیفیت و با قیمت کم‌تر نسبت به خرید آب از دیترویت باشد.


«آب یکی از حقوق بشر است»

مارس سال 2013، شورای شهر فلینت به نفع تغییر منبع تأمین آب این شهر از «وزارت آب و فاضلاب دیترویت» به یک پروژه جدید 233 میلیون دلاری برای تأمین آب از دریاچه هورون به وسیله «سازمان آب کارگنوندی» رأی داد[16]. بعد از مخالفت‌های شدید وزارت آب و فاضلاب دیتروت[17] (که این تصمیم شورای شهر فلینت را به راه انداختن «جنگ آبی» توصیف کرده بود[18]) و کش‌مکش‌های داخلی میان مقامات فلینت[19] و ایالت میشیگان[20]، بالأخره فلینت اجازه پیدا کرد تا وارد پروژه کارگنوندی شود[21].

دیترویت بارها تلاش کرد تا با ارائه پیشنهادها و جای‌گزین‌های بهتر، ارزان‌تر و مطمئن‌تر به فلینت، شورای این شهر را از روی آوردن به کارگنوندی منصرف کند، اما مقامات شورای شهر فلینت هیچ‌یک از این پیشنهادها را نپذیرفتند. بلافاصله پس از قطعی شدن پیوستن فلینت به پروژه سازمان آب کارگنوندی، دیترویت نیز اعلام کرد یک سال دیگر یعنی آوریل سال 2014، قرارداد خود با فلینت را پس از 50 سال، فسخ خواهد کرد[22]. مشکل اصلی این‌جا بود که پروژه کارگنوندی تا پایان سال 2016 طول می‌کشید و بنابراین فلینت باید فکری برای این دو سال می‌کرد.

آوریل سال 2014 (زمانی که قرارداد فلینت با دیترویت فسخ شد)، فلینت منبع آب خود را از وزارت آب و فاضلاب دیتروت به منبع پشتیبان خود یعنی رودخانه فلینت تغییر داد. این رودخانه باید آب آشامیدنی مردم شهر[23] را تا زمانی تأمین می‌کرد که پروژه ساخت خط لوله و تجهیزات سازمان آب کارگنوندی تکمیل شود. از همین زمان بود که شکایت شهروندان از رنگ، مزه و بوی آب آغاز شد[24]. کیفیت آب منطقه تا جایی پایین آمده بود که یکی از کارخانه‌های «جنرال موتورز» شکایت داشت که آب شهری به قطعات خودروها آسیب زده و آن‌ها را دچار خوردگی می‌کند[25].


مقامات فلینت، توقف خرید آب از دیترویت را با آشامیدن آب
تصفیه‌شده از رودخانه شهر جشن می‌گیرند

وضعیت آب فلینت، چه اندازه وخیم است؟

در حالی که برخی گزارش‌ها تلاش می‌کردند (و می‌کنند) تا نشان دهند هیچ ارتباطی میان افزایش میزان سرب در خون ساکنان فلینت و ورود آب رودخانه این شهر به سیستم آب‌رسانی وجود ندارد[26]، یکی از آزمایش‌ها در آگوست سال 2014 نشان داده بوده که آب لوله‌کشی فلینت حاوی مقدار زیادی تریوهالومتان است، یکی از موادی که در اثر اضافه کردن کلر به آب برای ضدعفونی کردن آن، ممکن است ایجاد شود[27]. قرار گرفتن در معرض تریوهالومتان به مدت طولانی می‌تواند منجر به بروز سرطان و برخی بیماری‌های دیگر شود[28].

طبق آزمایش‌های بعدی در نوامبر سال 2014 و ژانویه و فوریه سال 2015، آب شبکه آب‌رسانی فلینت دارای تمام استانداردهای بهداشتی و ایمنی اعلام شد[29]. سازمان آب دیترویت در همین مدت، بار دیگر پیشنهاد اتصال دوباره فلینت به شبکه آب این سازمان را مطرح کرد و حتی اعلام کرد که حاضر است از هزینه چهار میلیون دلاری برقراری مجدد اتصال هم چشم‌پوشی کند، اما این پیشنهاد هم توسط مقامات شهر فلینت از جمله «جری آمبروز» یکی از مدیران بحران شهر رد شد. مقامات شهر، ماه فوریه طی یادداشتی به فرمان‌دار اعلام کردند که هیچ «خطر قریب‌الوقوعی در زمینه بهداشت عمومی»، شهر را تهدید نمی‌کند.

به‌رغم انتشار این گزارش‌ها، دست‌کم هشت شکایت دادگاهی درباره بحران آب فلینت به صورت رسمی ثبت و پرونده‌های حقوقی در این‌باره علیه مقامات دولتی باز شده بود. هم‌چنین تحقیقات متعددی نیز در این‌باره صورت گرفته بود. یکی از تحقیقات که جای بررسی دقیق‌تری دارد توسط «دانشگاه دولتی و مؤسسه پلی‌تکنیک ویرجینیا[30]» انجام شده و نتایج مهمی را به دست آورده است[31]. در بخشی از گزارش این مؤسسه یک عبارت، برجسته شده و با رنگ قرمز نوشته شده است: «فلینت یک معضل بسیار جدی در زمینه سرب در آب دارد[32]


آبی که مردم فلینت مجبور بودند به کودکان خود بدهند

بیش از 40 درصد از اولین نمونه‌های آزمایش شده در این تحقیق، یعنی 101 نمونه آب شهری از فلینت، حاوی بیش از 5 «قسمت در میلیارد» (ppb) سرب بودند. متوسط این میزان در 90 درصد از نمونه‌های مورد مطالعه، بیش از ppb 25 بود که این میزان حتی بیش از 15 (مقدار مجاز تعیین شده برای نمونه‌های دارای بالاترین ریسک و بدترین شرایط) است. بسیاری از نمونه‌ها حاوی 100 ppb سرب بودند و حتی یک نمونه که 45 ثانیه بعد از باز شدن شیر آب جمع‌آوری شده بود، بیش از ppb 1000 سرب داشت که رقمی نجومی محسوب می‌شود.

{$sepehr_media_1391887_400_300}
کنفرانس خبری «ریک اسنایدر» در فلینت

و پاسخ او به سؤالات درباره بحران آبی - دانلود

مطالعه مؤسسه ویرجینیا بر همین اساس، به مردم فلینت توصیه کرده تا از آب لوله‌کشی برای پخت و پز یا نوشیدن استفاده نکنند مگر آن‌که از دستگاه‌های تصفیه آب مجهز به سیستم پاک‌سازی آب از سرب استفاده کنند و یا هر بار که شیر آب را باز می‌کنند، پنج دقیقه شیر را تا آخر باز بکنند و اجازه دهند آب برود و سپس از آن آب بنوشند[33].

همه این‌ها در حالی است که مؤسسه ویرجینیا در نتایج تحقیقات خود می‌نویسد به دلیلی که هیچ‌کس هنوز برای ما توضیح نداده، آب رودخانه فلینت بدون هیچ‌گونه تمهیدات یا حتی برنامه‌ای برای کاهش «خورندگی» آب این رودخانه، وارد سیستم توزیع آب شهری شده است و بدتر از آن این‌که این آب توانسته از آزمایش‌های رسمی تشخیص سرب و مس آژانس حفاظت از محیط زیست بدون هیچ مشکلی عبور کند و تأییدیه‌های لازم را از سازمان کیفیت محیط زیست میشیگان دریافت نماید. در بخشی از گزارش نتایج این تحقیقات می‌خوانیم: «ما مبهوت هستیم که چگونه این وزارت‌خانه در گزارش خود، وضعیت را در فلینت «عادی» توصیف کرده است.»

پای چند نفر در این پرونده گیر است؟

مدیران بحران شهر که ناظران بحران آب در فلینت بودند، قطعاً بیش‌ترین مسئولیت را در این‌باره داشتند[34]، چراکه این افراد بودند که تصمیم گرفتند از آب رودخانه فلینت[35] برای تأمین آب شهر استفاده کنند. بعد از این اتفاق، سازمان کیفیت محیط زیست ایالت میشیگان مقصر بود، چون از اعتراف به وجود مشکلات جدی در آبی که به تازگی وارد سیستم آب‌رسانی شهری شده بود، امتناع کرد.


آبی که از شیرهای شهر فلینت می‌آمد، رنگ، بو و مزه عجیبی داشت

از سوی دیگر، شورای شهر فلینت رأی به استفاده از منبع آبی جدید داد. طبق ایمیل‌هایی[36] که اسنایدر منتشر کرد[37]، این تصمیم باید توسط «اندی دیلون» وزیر خزانه‌داری ایالت میشیگان تأیید می‌شد. با این حال، «ادوارد کورتز» مدیر بحران فلینت به جای ادامه خرید آب از دیترویت، تصمیم به استفاده از آب رودخانه فلینت گرفت[38] و این تصمیم خود را ابلاغ و عملی کرد.

«دارنل ارلی» یکی دیگر از مدیران بحران شهر پیشنهادهای دیترویت برای فروش آب به فلینت تا زمان پایان پروژه جدید آب‌رسانی به شهر را رد و بر استفاده از آب رودخانه فلینت تأکید کرد[39]. این لیست هم‌چنان ادامه دارد و حتی شخص «ریک اسنایدر» فرمان‌دار ایالت میشیگان را نیز شامل می‌شود که هنوز مشخص نیست چه زمانی از آلودگی آب شهری با خبر شده و چه اندازه در این‌باره دیر اقدام کرده است.

اسنایدر 5 ژانویه سال جاری میلادی، در شهر فلینت وضعیت بحرانی اعلام کرد. اسنایدر ضمناً از گارد ملی[40] میشیگان و هم‌چنین «آژانس فدرال مدیریت بحران[41]» درخواست کمک کرد. این در حالی بود که کم‌تر از دو هفته بعد، باراک اوباما نیز شخصاً این بحران را یک وضعیت بحرانی فدرال اعلام و به این ترتیب، اجازه کمک‌های اضافی از سوی «آژانس فدرال مدیریت بحران» و «وزارت امنیت داخلی» را صادر کرد[42].

{$sepehr_media_1391912_400_300}

برخی نمونه‌های آب در فلینت، دو برابر آلوده‌تر

از «زباله‌های سمی» بودند - دانلود

در نتیجه افشای ابعاد این بحران، چهار مقام دولتی (یک نفر از مقامات شهر فلینت، دو نفر از مقامات سازمان کیفیت محیط زیست میشیگان، و یک نفر از مقامات «سازمان حفاظت از محیط زیست») به علت مدیریت نادرست بحران استعفا دادند. یکی از کارکنان دیگر سازمان کیفیت محیط زیست میشیگان نیز اخراج شد. اسنایدر رسماً از مردم عذرخواهی کرد و وعده داد این مشکل را حل خواهد کرد. سپس 28 میلیون دلار بودجه برای تأمین اقلام مورد نیاز، مراقبت‌های پزشکی، و ارتقای زیرساخت‌های شهری فلینت به این شهر اختصاص داد.

نهایتاً هم شورای شهر فلینت در ماه مارس سال 2015 تصمیم گرفت تا «هر کاری لازم است انجام شود» تا این شهر به خرید آب از سازمان آب و فاضلاب دیترویت بازگردد. با آن‌که آمبروز هم‌چنان معترض و معتقد بود: «آب فلینت امروز بر اساس تمام استانداردهای آژانس حفاظت از محیط زیست، و سازمان کیفیت محیط زیست میشیگان، «ایمن» است و این شهر هر روز برای بهبود کیفیت این آب تلاش می‌کند»، اما باز هم اکتبر سال 2015، منبع تأمین آب شهر فلینت، مجدداً به سازمان آب دیترویت تغییر پیدا کرد.

اسناد و ایمیل‌هایی که درباره بحران آب فلینت منتشر شد نشان می‌داد مقامات این شهر از مدت‌ها قبل درباره بحران آب شهر خبر داشته‌اند[43]، اما به آن بی‌اعتنایی کرده‌اند[44]. البته شاید دلیل این بی‌اعتنایی وجود بحران مسمومیت و آلودگی آب به سرب و فلزات سنگین در تقریباً تمام شهرهای[45] آمریکا بوده است[46]، بحرانی که بیش از همه، کودکان و زنان باردار را با مشکلات متعددی مواجه می‌کند که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

{$sepehr_media_1391890_400_300}
اعتراف دادستان کل میشیگان درباره بحران آب در فلینت - دانلود

مقاماتی که برکنار شدند، قطعاً تمام افرادی نیستند که از تصمیمات اشتباه[47] و البته منفعت‌طلبی مقامات شهر فلینت[48]، متضرر شدند. آسیب‌دیدگان اصلی، هزاران نفر از شهروندان عادی آمریکایی هستند. پس از آن‌که ماه‌ها هیچ‌کس به مشکلات مردم فلینت توجهی نمی‌کرد، بعد از انتشار گزارش‌هایی درباره وجود سرب در بدن کودکان این شهر بود که هر کس به نوعی به فکر بهره‌برداری از این بحران افتاد.

ناگهان بازیگران و خواننده‌های آمریکایی[49] به فکر کمک به مردم فلینت می‌افتند و حتی خواستار کناره‌گیری فرمان‌دار میشیگان می‌شوند[50]. ناگهان کنگره جلسات استماع با موضوع بحران آب در فلینت برگزار می‌کند[51]. و ناگهان سی‌ان‌ان تصمیم می‌گیرد تا یکی از مناظره‌های انتخاباتی هیلاری کلینتون (گزارش مشرق را از این‌جا بخوانید) و «برنی سندرز» را در فلینت برگزار کند[52] (گزارش‌های مشرق را از این‌جا، این‌جا و این‌جا بخوانید).

مسمومیت با سرب چه عواقبی دارد؟

از جمله عواقب مسمومیت با سرب، آسیب دیدن مغز و دستگاه عصبی، کاهش توان یادگیری، و بروز بیماری‌های کلیوی در کودکان، و کاهش توان باروری در بزرگ‌سالان است[53]. گزارش «مرکز پیش‌گیری و کنترل بیماری» آمریکا که اوایل سال 2013 (پیش از جدی شدن بحران آب در فلینت) منتشر شد نشان می‌دهد که میزان سرب در خون حدود نیم میلیون کودک در آمریکا، بیش از حد مجاز است[54].


وضعیت آلودگی آب در فلینت (خط عمودی خاکستری)
بسیار بهتر از شهرهای مختلف در ایالت پنسیلوانیاست

وجود سرب در جریان خون کودکان می‌تواند موجب کاهش آی‌کیو و قدرت تمرکز شود. هم‌چنین کودکانی که در خون خود سرب دارند، در یادگیری، تکلم و پردازش زبانی مشکل دارند. هم‌چنین این کودکان احتمال بیش‌تری دارد که واکنش‌های پرخاشگرانه و خشونت‌آمیز از خود نشان دهند و دچار «اختلال کم‌توجهی - بیش‌فعالی» شوند. کودکی که در معرض مسمومیت با سرب قرار می‌گیرد، در بسیاری از موارد، تا پایان عمر باید این مشکلات را تحمل کند.

شدت تأثیر سرب بر کودکان تا آن‌جایی است که هزینه آموزش‌های اضافی لازم برای کودکان دچار مسمومیت با سرب، سالانه نیم میلیون دلار برآورد شده است. حتی برخی تحقیقات نشان داده[55] که کاهش میزان سرب در بنزین خودروها و همین‌طور رنگ‌ها در دهه 1970 موجب کاهش آمار جرم، و بارداری و بزهکاری نوجوانان شده است.

اگرچه کودکان نسبت به مسمومیت با سرب حساس‌تر هستند، اما بزرگ‌سالان نیز از مسمومیت با سرب در امان نیستند. تحقیقات نشان می‌دهد هیچ میزانی از سرب در بدن انسان، ایمن نیست[56]. بالا رفتن میزان سرب در خون بزرگ‌سالان می‌تواند به همان نسبت، موجب پیامدهای وخیم‌تری شود. این پیامدها از خستگی و بی‌حالی مفرط تا بیماری‌های کلیوی، و از افسردگی تا کاهش سرعت عکس‌العمل فرد را شامل می‌شود. زنان باردار بر خلاف سایر بزرگ‌سالان، در صورت مسمومیت با میزان اندکی سرب هم ممکن است دچار سقط ناگهانی، زایمان زودرس و یا تولد نوزادان بی‌جان شوند.

{$sepehr_media_1391934_400_300}

بحران آب در شهر فلینت - دانلود

بحران آب فلینت به روایت یک بومی مشهور به نام «مایکل مور»

«مایکل مور» مستندساز و منتقد مشهور آمریکایی که خودش متولد فلینت است، در بسیاری از گردهمایی‌های اعتراضآمیزی در این شهر شرکت کرده است[57]. وی در یکی از این گردهمایی‌ها، ضمن «صحنه جرم» توصیف کردن فلینت، خواستار دست‌گیری اسنایدر شده[58] و گفت: «مقامات می‌دانستند که مردم این شهر، قدرت سیاسی لازم را ندارند. این یک بحران نژادپرستی و فقر است.» آن‌چه مایکل مور به آن اشاره داشت، آماری است مبنی بر این‌که اکثریت مردم فلینت را آمریکایی‌های سیاه‌پوست تشکیل می‌دهند و 41 درصد از شهروندان این شهر نیز زیر خط رسمی فقر در آمریکا هستند[59].

«مور» مقاله مستقلی هم در مورد بحران آب فلینت نوشته و در آن 10 نکته‌ای را افشا کرده است[60] که به قول خودش «درباره تراژدی آب فلینت به شما نمی‌گویند، اما من می‌گویم.» این ده نکته از این قرار است:

1- در حالی که به کودکان در فلینت آب مسموم داده می‌شد تا بنوشند، به کارخانه جنرال موتورز دست‌رسی اختصاصی به منابع آب پاک داده شده بود.

2- با تنها 100 دلار هزینه در روز، می‌شد به طور کامل از بحران آب در فلینت، جلوگیری کرد.

مقایسه آب دیترویت (بالا چپ) و آب فلینت (دو مورد پایین)
با استانداردهای میزان سرب در آب
برخی نمونه‌های آب در فلینت، از «زباله سمی» هم آلوده‌تر بودند

3- آن‌چه در آب فلینت پخش شده، صرفاً سرب نیست. تعداد موارد ابتلا به بیماری «لژیونر» از زمان تغییر منبع تأمین آب در این شهر، ده برابر شده است. 10 نفر به همین دلیل کشته شده‌اند، در حالی که تا پیش از این حتی یک نفر هم در فلینت به خاطر بیماری لژیونر کشته نشده بود.

4- خانه‌های مردم در فلینت اکنون هیچ ارزشی ندارد. این شهر یکی از فقیرترین شهرهای آمریکاست و تنها دارایی مردم تا پیش از این بحران، خانه آن‌ها محسوب می‌شد. اکنون می‌توان گفت مقامات فلینت، آینده مردم شهر را به آب رودخانه آن سپرده‌اند.

5- مردم فلینت هم‌زمان با مسموم شدن، بمباران هم می‌شدند. طی دو سال بحران آلودگی آب، پنتاگون هم تصمیم گرفت از شهر فلینت برای تمرین نظامی و هدف‌گیری استفاده کند. سال گذشته، ارتش آمریکا طی تمرینات «غافل‌گیرانه» نظامی، با مهمات جنگی و مواد منفجره به شهر فلینت حمله کرد تا جنگ شهری را تمرین کند. هزاران خانه متروکه در این شهر هدف بمباران ارتش آمریکا قرار گرفت و خیابان‌های این شهر شاهد حملات موشکی و انفجار نارنجک‌های جنگی بود. سربازان ارتش، تا چند هفته وانمود می‌کردند که فلینت، بغداد یا دمشق است.

{$sepehr_media_1391936_400_300}
اظهارات «مایکل مور» درباره بحران آب در فلینت - دانلود

6- هم‌سر رئیس ستاد فرمان‌دار [میشیگان، اسنایدر]، سخن‌گوی «نستله» است، شرکت صاحب بزرگ‌ترین ذخایر خصوصی آب میشیگان. نستله تا کنون بارها به خاطر استخراج بیش از 750 لیتر آب در دقیقه از زمین‌های این منطقه برای فروش در قالب آب معدنی، مورد شکایت قرار گرفته است.

7- میشیگان، از بحران آب فلینت، تا آمار جرم و جنایت و قتل، تا سیستم سوئیچ «جنرال موتورز»، درگیر یک «فرهنگ مرگ» است. فلینت یکی از بالاترین آمارها را در میزان قتل و جرم و جنایت در آمریکا دارد. برای مقایسه، اگر شهر نیویورک آمار قتل فلینت را داشت، سال 2015 در این شهر باید حدود 4000 نفر کشته می‌شدند، نه 340 نفر (آمار واقعی). هم‌چنین سال گذشته یکی از کارخانه‌های جنرال موتورز در دیترویت متوجه شد که در سیستم سوئیچ خودروهایش مشکلی وجود دارد. با این حال، مدیران شرکت تصمیم گرفتند حرفی نزنند و به جای پرداخت هزینه گزاف تعمیر خودروها، صرفاً هزینه پرونده‌های دادگاهی را بپردازند که بازماندگان قربانی‌ها ممکن است علیه جنرال موتورز باز کنند.

8- رسانه‌های آمریکا هر بار منبع قبلی آب فلینت را «آب دیترویت» توصیف می‌کنند که کاملاً اشتباه است. دریاچه هورون که دیترویت آب خود را از آن می‌گیرد، سومین منبع بزرگ آب شیرین در جهان است [و بنابراین نگرانی از پایان این منبع آبی در صورت استفاده هم‌زمان فلینت و دیترویت، کاملاً بی‌مورد است]. جالب این‌که دریاچه هورون هنوز هم صرفاً از منابع آب زیرزمینی تغذیه می‌شود و بنابراین فلینت از نظر جغرافیایی [نزدیک به هورون است و] آخرین نقطه در دنیاست که باید آب مسموم مصرف کند.


رودخانه فلینت که ورود آبش به سیستم شهری، دردسرساز شد

9- همه کودکان در فلینت مسموم شده‌اند، همان‌طور که همه بزرگ‌سالان، از جمله خود من، در معرض مسمومیت با سرب قرار گرفته‌اند. وقتی رسانه‌ها می‌گویند «9000 کودک زیر 6 سال مسموم شده‌اند» یعنی همه کودکان فلینت. تعداد کودکان زیر 6 سال در فلینت، 6000 نفر است.

10- این بحران هم مانند بسیاری از اتفاقاتی که این روزها می‌افتد، رخ داد، چون ثروتمندان می‌خواستند از مالیات فرار کنند. سال 2011 زمانی که اسنایدر فرمان‌دار میشیگان شد، یکی از اولین کارهایی که کرد، کاهش چندین میلیارد دلاری مالیات ثروتمندان و شرکت‌های بزرگ بود. وقتی درآمدهای مالیاتی کاهش یافت، هزینه‌ها هم باید کاهش می‌یافت، بنابراین مدارس، حقوق‌های بازنشستگی، تأمین اجتماعی، و آب آشامیدنی ایمن، هدف قرار گرفتند.


[1] Elevated lead found in more Flint kids after water switch, study finds Link

[2] Flint Water Study Link

[3] Flint water crisis Link

[4] Flint-Water Link

[5] Why is it possible that Flint River water cannot be treated to meet Federal Standards? Link

[6] United Way estimates cost of helping children $100M Link

[7] Legionella (Legionnaires' Disease and Pontiac Fever) Link

[8] 'That just added to the disaster we were already facing,' Gov. Snyder says of Legionella spike in Flint area Link

[9] 87 cases, 10 fatal, of Legionella bacteria found in Flint area; connection to water crisis unclear Link

[10] In Flint, lead contamination spurs fight for clean water Link

[11] Unsafe Lead Levels in Tap Water Not Limited to Flint Link

[12] 50 years later: Ghosts of corruption still linger along old path of failed Flint water pipeline Link

[13] Detroit Water and Sewerage Department - The First 300 Years Link

[14] ROWE Professional Services Company Link

[15] Analysis of the Flint River as a Permanent Water Supply for the City of Flint - July, 2011 Link

[16] Flint council supports buying water from Lake Huron through KWA Link

[17] Detroit to state: Stop Flint's participation in new water pipeline Link

[18] Water War Undermines Flint-DWSD Relations Link

[19] As Water Problems Grew, Officials Belittled Complaints From Flint Link

[20] Flint emergency manager endorses water pipeline, final decision rests with state of Michigan Link

[21] State gives Flint OK to join Karegnondi Water Authority project, but Detroit gets to make final offer Link

[22] Detroit gives notice: It's terminating water contract covering Flint, Genesee County in one year Link

[23] 'It's all just poison now': Flint reels as families struggle through water crisis Link

[24] State says Flint River water meets all standards but more than twice the hardness of lake water Link

[25] Events That Led to Flint’s Water Crisis Link

[26] State says data shows no link to Flint River, elevated lead in blood Link

[27] How government poisoned the people of Flint Link

[28] City warns of potential health risks after Flint water tests revealed too much disinfection byproduct Link

[29] Emergency manager calls City Council's Flint River vote 'incomprehensible' Link

[30] [Complete Dataset] Lead results from Tap Water Sampling in Flint, MI Link

[31] Flint River water is very corrosive to lead, and causing lead contamination in homes Link

[32] Lead testing results for water sampled by residents Link

[33] Flint rewrites water testing directions blamed in lead pollution crisis Link

[34] The Flint water crisis, explained Link

[35] Flint River now an option for drinking water following Detroit's termination of contract Link

[36] 10 key findings from Flint water crisis emails Link

[37] Flint Water Crisis: Emails Released by Gov. Rick Snyder Link

[38] Resolution Authorizing Approval to Enter into a Professional Engineering Services Contract for the Implementation of Placing the Flint Water Plant into Operation Link

[39] Michigan Truth Squad: Who approved switch to Flint River? State's answers draw fouls Link

[40] First seven Michigan National Guard soldiers on the ground in Flint Link

[41] Governor asks FEMA for help in fixing Flint water crisis Link

[42] President Obama Signs Michigan Emergency Declaration Link

[43] Flint water crisis: governor's aides knew of issues within weeks, records suggest Link

[44] Regulators dismissed dissenters on Flint crisis Link

[45] Sebring, Ohio, had lead in its water and didn’t tell residents for months Link

[46] America's lead poisoning problem isn't just in Flint. It’s everywhere. Link

[47] Investigators considering criminal charges in Flint water crisis Link

[48] Flint, Michigan, tried to save money on water. Now its children have lead poisoning. Link

[49] Celebrities’ firm donates 1m water bottles to Flint residents Link

[50] Celebrities Are Donating Money and Water to Flint, Calling for Others to Join Link

[51] Examining Federal Administration of the Safe Drinking Water Act in Flint, Michigan Link

[52] CNN to hold Democratic presidential debate in Flint, Michigan Link

[53] Lead Toxicity - What Are the Physiologic Effects of Lead Exposure? Link

[54] The Impact of Early Childhood Lead Exposure on Educational Test Performance among Connecticut Schoolchildren Link

[55] Lead - America's Real Criminal Element Link

[56] It's not just Flint — every major American city has hazardous amounts of lead hurting kids Link

[57] Michael Moore, in Flint, says crisis 'not a mistake' Link

[58] Michael Moore calls Flint a crime scene, demands arrest of Gov. Snyder Link

[59] President Obama, Please Come to Flint Link

[60] 10 Things They Won't Tell You about the Flint Water Tragedy. But I Will. Link