مردم آمریکا از فشار گرسنگی به دزدی از مردم دیگر و یا دولت و اماکن عمومی روی آورده اند. روزانه خبر دزدیده شدن چیزهایی منتشر می شود که شاید هیچگاه در ذهن آمریکایی ها تصوری هم در مورد ارزش مادی آنها وجود نداشت. در سایه سیاست های غلط نظام سرمایه داری جنگ افروز، امروزه فقر و گرسنگی در حال تبدیل شدن به یک بحران گسترده اجتماعی و امنیتی در آمریکایی است که برای ملت های دیگر به صورت سرزمین رویایی «فرصت ها» تبلیغ می شود.

گروه گزارش ویژه مشرق؛ فقر در آمریکا در حال تبدیل شدن به یک بحران اجتماعی بزرگ است. این بحران یک شبه روی نداده و ریشه آن از عمق نظام سرمایه داری سود محور جنگ طلب تغذیه می شود. آمریکا همیشه در مقایسه با اغلب کشورهای صنعتی دنیا دچار فقر فراگیرتری بوده است. برای مثال در اواسط دهه نود نرخ فقر در آمریکا در حدود دو برابر میزان آن در کشورهای منطقه اسکاندیناوی و 1/3 برابر نرخ فقر در ژاپن بود. با این حال بیش از 42 درصد از ثروت آمریکا تحت کنترل حدود یک درصد از جمعیت سرمایه دار این کشور است. چهارصد ثروتمند آمریکایی بیش از یک تریلیون دلار ثروت دارند و متوسط درآمد هر یک از آنها حدود سه و نیم میلیارد دلار است.



کودکان فقیر در ایالت های آمریکا قبل از جهش فقر در سال 2004:

در ایالت های آبی: 20 درصد و بیشتر، سبز: 15 الی 19 درصد، زرد: 10 الی 14 درصد و سفید کمتر از 10 درصد کودکان در فقر زندگی می کنند.


در دهه اخیر اقتصاد آمریکا به رکوردی از فقر دست یافته است که در آن از هر 6 نفر آمریکایی یک نفر در فقر زندگی می کند. قبل از رکود اقتصادی 30 میلیون فقیر وجود داشت که اکنون این رقم از 46 میلیون نفر گذشته و به رکورد تازه ای زده است. وضعیت عمومی زندگی مردم آمریکا در یک دهه گذشته اکثرا با از هم پاشیدن خانواده ها به دلیل فقر و اعلام ورشکستگی افراد همراه بوده است. مردم خانه های خود را از دست داده و بر تعداد خانواده های تک والدی که مسئولیت آنها اکثرا به دوش زنان افتاده؛ افزوده شده است. برای کودکان بسیاری در این خانواده ها فرصت تحصیل فراهم نبوده و دانشجویان با بدهی های بزرگ مواجه شده اند.



افزایش کودکان فقیر در ایالت های آمریکا در سال 2010.


بخش بزرگی از مردم آمریکا امید به زندگی را از دست داده و رویاهای خود برای زندگی را نقش بر آب می بینند. نیاز به استفاده از کمک های غذایی دولت حتی در بخشی از مردم تحصیل کرده و دارای تخصص که شغل خود را از دست داده اند؛ نیز دیده می شود. با توجه به انتظارات افراد تحصیل کرده، زندگی برای این بخش بسیار سخت تر بوده و ناامیدی و افسردگی در این قشر عمیق تر و گسترده تر روی می دهد. در واقع موج جدیدی از فقر با حاشیه های روانی و اجتماعی بی سابقه ای در حال گسترش در آمریکایی است که ثروت های مردم خود را به نفع عده ای صهیونیست در اقصی نقاط جهان به جنگ و بمب و کشتار صرف می کند.


پله های صعود در فقر

به عقیده کارشناسان فقیر شدن آمریکایی ها از سال 2000 شدت یافت و مابین سال های 2007 و 2008 با یک جهش به روند خود ادامه داد. در سال 1973 نرخ فقر در آمریکا به 11/1 درصد رسید که پایین ترین سطح آن پس از جنگ جهانی دوم بود. این رقم در سال 1983 میلادی 15.2 درصد، معادل یک نفر از هر ده آمریکایی بوده است. در سال ۲۰۰۵، تعداد افراد فقیر آمریکا ۳۷ میلیون نفر یعنی 12/5 درصد از جمعیت این کشور بود. این نرخ در میان خانواده های سیاه پوست 24/9 درصد یعنی بیش از دو برابر نرخ فقر در میان خانواده های سفیدپوست بود.



سالمندان و سبدهای خالی خرید


نرخ رسمي فقر در سال 2007، 12/5 درصد و در سال 2008 ، 13/2 درصد اعلام شد. نرخ رسمی اعلام شده برای فقر در سال ۲۰۱۰ از طرف دولت فدرال 15/1 در صد بود که نسبت به نرخ اعلام شده در سال قبل یعنی رقم 14/3، افزایش نشان می داد. در سال ۲۰۱۰ تعداد افراد فقیر از مرز ۴۶ میلیون نفر گذشت. این رقم در سال 2011 میلادی به 15.7 درصد رسید که بالاترین حد آن پس از سال 1965 میلادی است. و بالاخره در آگوست 2012 شبکه تلویزیونی ای بی سی نیوز، اعلام کرد تعداد فقرا در آمریکا به حدود صد و پنجاه میلیون نفر رسیده است! این روند رو به افزایش از عواقب رکود اقتصادی و نیز صرف میلیاردها دلار پول مردم آمریکا برای عربده کشی ها و جنگ افروزی های بین المللی می باشد.



افراد بی خانمان فقیر در اماکن معدود تهیه شده توسط بنیادهای مردمی کمک به فقرا شب را به صبح می رسانند.


مردم آمریکا و بحران فقر

در تمامی رده هاي جمعيتي آمریکا نرخ فقر در حال افزايش بوده و شمار زيادي از خانواده ها و کودکان و سالمندان را تحت تأثير قرار داده است. یک سوم از طبقه متوسط آمریکا زیر خط فقر بوده و بیش از 20 میلیون آمریکایی در «فقر مطلق» زندگی می کنند. زندگی در فقر مطلق به این معناست که درآمد افراد 50 درصد از خط فقر تعریف شده کمتر است. سالمندان و کودکان آسیب پذیرترین قشرها در برابر بحران فقر هستند به طوری که نرخ فقر در بین افراد بالای 65 سال به بالاترین حد خود در تاریخ اقتصادی آمریکا رسیده است و در میان کودکان نیز این نرخ در سال 2010 میلادی به بیش از 22 درصد رسید و هم اکنون نیز این نرخ برای کودکان از هر گروه سنی دیگری بالاتر است. درصد کودکانی که در خانواده های تحت سرپرستی زنان زندگی می کنند، از 1970 تا 2003 دو برابر شد و از 11/6 درصد به 23/6 درصد افزایش یافت. این افزایش در سال های بعد نیز ادامه داشته است.



زنان و کودکان آسیب پذیرترین افراد در برابر هجمه اقتصادی بوده اند.


نرخ فقر در میان خانواده های سیاه پوست بیش از دو برابر نرخ فقر در میان خانواده های سفیدپوست است. بخش بزرگی از افراد فقیر آمریکا را اسپانیایی تبارها و سیاهان تشکیل می‌دهند. بیش از یک چهارم سیاه‌ پوستان زیر خط فقر امریکا زندگی می‌کنند. این آمار برای آسیایی‌ تبار‌ها حدود 12 درصد و برای سفید پوست ها کمتر از 10 درصد گزارش شده است.


فقر در حد گرسنگی

شاخصه های رفاه مردم آمریکا نسبت به دهه 90 نزدیک به 70 درصد کاهش داشته است. اما فقر آمریکایی ها از عدم دسترسی به امکانات رفاهی فراتر رفته و عمیق تر شده است. عدم وجود امنیت غذایی نمایان ‌ترین عمق فقر مردم آمریکا را نشان می دهد. هم اکنون خانواده ‌های بسیاری هستند که دیگر نمی‌ توانند غذای کافی برای خود تهیه کنند. این روزها بیش از 46 میلیون امریکایی کمک های غذایی دریافت می‌کنند. این رقم طی چهار سال گذشته 14 میلیون رشد داشته و همچنان به رشد خود ادامه می دهد. بنا به گزارش سازمان تحقیقات غذایی آمریکا چندین میلیون نفر دیگر نیز در راه افزایش به لیست افرادی هستند که بدون کمک‌ های غذایی دولت از گرسنگی خواهند مرد.



فقرا حاضرند فقط در برابر لقمه ای غذا برای دیگران کار کنند.


گرسنگی به حدی رسیده است که 15 درصد از آمریکایی ها از برنامه دولتی کمک برای تغذیه استفاده می کنند. در میانه دهه 90 کلینتون تصمیم گرفت کمک غذایی را با کمک مالی به فقیران تعویض کند. این تصمیم دموکرات ها با مخالفت جمهوری خواهان روبرو بود. هم اکنون نیز جمهوری خواهان خواستار برگشت کمک ها به حالت قبلی هستند. امروز تعداد افرادی که کمک غذایی دریافت می کنند بیش از ده برابر افرادی هستند که کمک مالی دریافت می کردند.



یک مادر و فرزندانش برای غذای روزانه کمک می خواهند.

جمله ای از میت رامنی نامزد جمهوری خواه ریاست جمهوری در زیر تصویر:

افراد خیلی فقیر اهمیتی برای من ندارند.


از زمان آغاز رکود اقتصادی تقاضا برای کمک غذایی دولتی افزایش یافته است. برنامه کمک غذایی به فقرا به یک بحث سیاسی نیز تبدیل شده است تا جایی که یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری از حزب جمهوری خواه اوباما را «رییس جمهور کمک های غذایی» خوانده بود و گفته بود: «هیچ رییس جمهوری به اندازه اوباما مردم را به وضعیت نیاز به کمک های غذایی سوق نداده بود». در حالی که زمینه های این فقر نه در زمان اوباما که در زمان زمامداری جمهوری خواهان و بوش پسر فراهم شده است.

دپارل (DeParle) روزنامه نگاری که توجه ویژه ای به فقر دارد می گوید: «در عصر جدید هیچ گاه به این اندازه مرد به کمک های غذایی نیاز نداشته اند. حدود 50 میلیون آمریکایی به چنین کمک هایی نیازمندند». به عقیده دپارل کمک غذایی به مردم آمریکا به خاطر رکود اقتصادی بزرگ ضروری است و در صورت نبود این کمک فجایع انسانی به آسانی روی خواهد داد. اکنون در آمریکا ۶ میلیون نفر در حالی زندگی می کنند که تنها درآمد آنها همین کمک های غذایی دولت است.


زنانه شدن فقر و مادران فقیر

در فاصله سال های 1959 تا 2005 تعداد افراد فقیری که در خانواده های تحت سرپرستی زنان تنها زندگی می کردند رو به افزایش گذاشت و از 17/8 درصد اواخر دهه 50 به 28/7 درصد در سال 2005 رسید. در آن سال این آمار از نرخ فقر در میان تمامی انواع خانواده ها بسیار بیشتر بود و تا کنون نیز با گسترش رکود اقتصادی همچنان به رشد خود ادامه داده است. یک مادر آمریکایی می گوید ماهانه 367 دلار، برای هر روز حدود 12 دلار، کمک هزینه غذایی دریافت می کند که باید صرف سه وعده تغذیه روزانه خود و فرزندش شود. او معتقد است این پول برای غذای سالم و کافی مخصوصا برای کودکانی که در سن رشد هستند؛ کافی نیست و کودکان دریافت کننده این کمک های غذایی دیگر نمی توانند به سبزی و میوه در سبد غذایی خانواده دسترسی داشته باشند. 



زنان در تمامی نژادها بیشتر از مردان فقیرند. زنان سیاه پوست فقیرترین قشر آمریکایی ها را تشکیل می دهند. آبی تیره آمار زنان و آبی روشن نشان دهنده آمار مردان فقیر است.




زنان در همه گروه های سنی نیز بیش از مردان در فقر به سر می برند.


دستکاری تعاریف و آمارها

به نظر می رسد سردمداران آمریکا برای جلوگیری از افتضاح اعلام آمارهای واقعی گسترش فقر در آمریکا دست به تغییر برخی از مفاهیم تعریف خط فقر کرده اند. هم اکنون بحث هایی در این مورد در مطبوعات و بین کارشناسان آماری جاریست. بر اساس برخی اعلام نظرها که گاهی از طرف اداره سرشماری نیز تایید می شود هر چند نرخ فقر به طور رسمی 15/1 درصد اعلام شده است اما آمار واقعی بالاتر از این بوده و بیش از 16 درصد است. دعوا بر سر تعریف خط فقر بالا گرفته و محافظه کاران سعی در حفظ تعریف کنونی آن دارند تا افراد کمتری به لیست کمک های دولتی اضافه شوند. اما مخالفین تعریف خط فقر کنونی معتقدند این تعریف که در سال 1969 تصویب شده است هرچند در هر سال با توجه به تورم روزآمد شده است اما در برداشت آن از استانداردهای زندگی تغییری به وجود نیامده و برای مشکلات اقتصادی کنونی مردم جوابگو نیست و در نتیجه با الگو قرار گرفتن آن، تعداد واقعی فقرای کنونی مشخص نشده و افراد فقیر بسیاری از کمک های مالی محروم می مانند و زندگی اسفناکی را تجربه می کنند.



کودکان برای غذای روزانه گدایی می کنند.


بالطبع هنگامی گفته می شود یک خانواده آمریکایی زیر خط فقر زندگی می کنند در واقع منظور این است که این خانواده در شرایطی زندگی می کنند که در سال 1969 زیر خط فقر محسوب می شد. زیرا که استانداردهای زندگی در نظر گرفته شده برای تعریف خط فقر در بیش از 4 دهه گذشته تغییر نکرده است و رقم 50 میلیون فقیر اعلام شده بر اساس استاندارد های زندگی در سال 1969 است. کاملا آشکار است که دولت آمریکا با این مغلطه آماری سعی در جلوگیری از بیان حقایق وضعیت اقتصادی اسفناک خود است. خط فقر رسمی برای یک خانواده 4 نفره بر اساس درآمد سرانه ملی در سال 1969 مبلغ 22350 هزار دلار تعیین شده است. در صورتی که تغیرات به وجود آمده در سرانه درآمد ملی آمریکا مد نظر قرار گیرد برای سال 2011 این مبلغ 46651 دلار تعیین می شود. با این حساب نزدیک به 30 درصد خانواده های آمریکایی در فقر زندگی می کنند که حدود دو برابر آمارهای رسمی اعلام شده از سوی دولت است.


امنیت اجتماعی و فقر

با گسترش فقر و ضعف دولت در کنترل وضعیت اقتصادی امنیت مردم نیز به خطر افتاده است. فعالیت گروه های تبهکار فعال در زمینه قاچاق انسان، فحشا، مواد مخدر و دزدی های برنامه ریزی شده شدت گرفته است. افراد بی کار زیادی جذب این گروه ها شده و گاهی جان خود را در خلال اعمال خشونت آمیز این گروه ها از دست می دهند. ورود زنان و دختران به فحشا که صرفا جهت تامین معاش روزانه انجام می گیرد به خصوص در میان اقلیت های نژادی تحت تبعیض افزایش یافته و زمینه گسترش مشکلات بهداشتی در بین طبقه فقیر فراهم شده است. و دختران دانشجوی فراوانی برای تامین هزینه های تحصیل خود به روسپی گری روی آورده اند.



بی خانمانی در خیابان های شهرهای ایالت های جنوبی به وفور دیده می شود.


گذشته از گسترش عمل باندهای تبهکار، مردم عادی نیز به وفور برای فرار از فشار گرسنگی به دزدی از مردم دیگر و یا دولت و اماکن عمومی روی می آورند. اگر در گذشته این قبیل اتفاق ها بیشتر از ایالت های خاصی گزارش می شد امروز دیگر این انحصار از بین رفته و در همه جای آمریکا دزدی و تبهکاری گسترش یافته است. روزانه خبر دزدیده شدن چیزهایی منتشر می شود که شاید هیچگاه در ذهن آمریکایی ها تصوری هم در مورد ارزش مادی آنها وجود نداشت. مردم حتی به کابل ‌های برق، ریل‌ های راه آهن و درپوش های چاه های فاضلاب نیز رحم نکرده و از هر فرصتی برای فرار از دست فقر استفاده می کنند! اشیای فلزی از قبیل هرگونه شئ آهنی، برنجی و فولادی و به طور کلی هر چیزی که اندک ارزشی داشته باشد به راحتی از اماکن عمومی از جمله سرویس های بهداشتی و پارک ها دزدیده می شوند. غارت فروشگاه ها و حمله به سوپرمارکت ها نیز به وفور اتفاق می افتد. این تصویر نشان می دهد که در سایه سیاست های غلط نظام سرمایه داری جنگ افروز، امروزه فقر و گرسنگی در حال تبدیل شدن به یک بحران گسترده اجتماعی و امنیتی در آمریکایی است که برای ملت های دیگر به صورت سرزمین رویایی «فرصت ها» تبلیغ می شود.


منابع و مآخذ:

..................................................................................................................


http://www.npc.umich.edu/poverty

http://americanpoverty.org

http://www.nccp.org/topics/childpoverty.html

http://www.fightpoverty.mmbrico.com/facts/america.html

http://www.dosomething.org/tipsandtools/11-facts-about-education-and-poverty-america

http://capaassociation.org/newsletter_N009/Articles/PovertyCrime.htm

http://www.counterpunch.org/2011/08/09/turning-poverty-into-an-american-crime

http://www.columbia.edu/cu/21stC/issue-1.2/Poverty.htm

http://www.americanprogress.org/issues/women/report/2008/10/08/5103/the-straight-facts-on-women-in-poverty

http://www.thedailybeast.com/articles/2011/09/14/u-s-women-hit-hardest-by-poverty-says-census-report.html

http://www.legalmomentum.org/our-work/women-and-poverty/women-and-poverty-in-america-issues.html

http://money.cnn.com/2004/12/22/news/economy/poverty_healthcare/index.htm

http://money.cnn.com/2004/12/16/news/economy/poverty_corporate/index.htm

http://money.cnn.com/2004/12/22/news/economy/poverty_overview/index.htm

http://www.americanprogress.org/issues/poverty/report/2007/04/25/2912/from-poverty-to-prosperity-a-national-strategy-to-cut-poverty-in-half/

http://www.americanprogress.org/issues/women/report/2006/09/13/2143/more-than-a-choice-a-progressive-vision-for-reproductive-health-and-rights




نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 1
  • رضا ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۴
    2 1
    خدایا همه مردم دنیا رو به ظهور نزدیک کن آمین
  • ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۴
    5 4
    این آدمهایی که بی‌ خانمان هستن و واسه غذا گدایی می‌کنن تو عکسها چه قدر لباسشون خوبه، از لباس من که گرون‌تره
  • بیسیمچی ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۴
    1 0
    آمین
  • سردار منوجان ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۴
    3 2
    مشرقی ها لطف کنید در مورد مردم ایران هم تحقیق کنید ؟>؟؟!!!!!!!
  • پیام ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۴
    0 0
    خوب همه جای جهان فقیر هست امریکا با این همه دادوبی دادش فقیر و بی خانمان داره ولی اون ها هم انسان هستند خدا خودش روزیرسان هست
  • سردار رودان ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۴
    3 5
    آمریکا با قدرت رسانه ای که در دست دارند به جهانیان خوذ را عاری از فقر و بی کاری نشان داده است
  • علي ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۶
    4 2
    سلام من خودم يك ماه از آمريكااومدم لطفادرمورد ميزان در امد همين فقرا هم تحقيق كنيد بعد تفاوت فقرا آمريكا با ايران رو متوجه مي شويد.
  • ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
    2 1
    علی آقا ببم جان وقتی دخلشون به خرجشون نمیرسه وگرانی بیدادمیکنه فقیرحساب نمیشند.
  • ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
    3 4
    آمریکا و نظم نوین جهانی !!! آدم ازخنده روده برمیشه .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس