انتشار این خبر واکنش روزنامه دیلی‌تلگراف انگلیس را به دنبال داشت که البته رسانه‌های دیگر نیز اقدام به بازنشر آن کردند. در میان سایت‌های بازنشر دهنده این خبر، نقش شبکه‌های اجتماعی و انجمن‌های اینترنتی قابل تأمل است. گروه‌های سیاه‌پوست با بازنشر این خبر نسبت به وضعیت حقوق بشر در آمریکا انتقاد کرده‌اند.

گروه بین‌الملل مشرق- چند روز پیش "نادر طالب‌زاده" دبیر کنفرانس افق نو، در گفتگو با خبرنگار مشرق از برگزاری کنفرانسی در آینده نزدیک با عنوان "سیاه‌پوستان در آمریکا" در تهران خبر داد و اعلام کرد قرار است این کنفرانس با حضور قربانیان خشونت پلیس در کشور، وکلای پرونده‌های قربانیان، سیاستمداران سابق آمریکا، افراد آکادمیک و اساتید دانشگاه، برگزار ‌شود. این برای اولین بار است که گروهی از سیاه‌پوستان معترض آمریکایی به صورت متمرکز به تهران می‌آیند.

انتشار این خبر واکنش روزنامه دیلی‌تلگراف انگلیس را به دنبال داشت که البته رسانه‌های دیگر نیز اقدام به بازنشر آن کردند. در میان سایت‌های بازنشر دهنده این خبر، نقش شبکه‌های اجتماعی و انجمن‌های اینترنتی قابل تأمل است. گروه‌های سیاه‌پوست با بازنشر این خبر نسبت به وضعیت حقوق بشر در آمریکا انتقاد کرده‌اند.

گزارش کنفرانس سیاه‌پوستان آمریکا

پایگاه خبری تحلیلی "آتلانتا بلک استار" در مقدمه بازنشر مطلب دیلی‌تلگراف می نویسد: "اگرچه آمریکا به وضعیت حقوق بشر در کشورهای دیگر، زیاد انتقاد می‌کند، اما اکنون ایران هم به مقابله برخاسته و می‌خواهد نشان دهد خود دولت آمریکا در زمینه حقوق سیاه‌پوستان چه‌قدر ضعیف عمل کرده است."

گزارش کنفرانس سیاه‌پوستان آمریکا

از طرف دیگر، رسانه‌ای مانند تایمز اسرائیل با انتقاد از برگزاری این کنفرانس در مقدمه بازنشر گزارش ذکر شده می‌نویسد: "برخی بر این باورند که ژست ایران نسبت به سیاه‌پوستان آمریکایی، تلاش برای بهره‌برداری از معضل موجود در آمریکا و اثبات برتری خود نسبت به این کشور در برخورد با شهروندان و رعایت حقوق بشر است."

گزارش کنفرانس سیاه‌پوستان آمریکا

پیش‌تر نیز نادر طالب‌زاده دبیر کنفرانس افق نو در گفتگو با خبرنگار مشرق گفته بود: برگزاری کنفرانس "سیاه‌پوستان در آمریکا" برمی‌گردد به فرمایش مقام معظم رهبری که فرمودند برخورد پلیس آمریکا با سیاه‌پوستان مانند کارهایی است که داعش انجام می‌دهد. سیاه‌پوستان از زمان "مارتین لوتر کینگ" و "مالکوم ایکس"، زمانی که رهبریت پیدا کردند، توسط پلیس و عوامل امنیتی آمریکا کشته شدند. به نظر ما رسید که جای مطرح کردن و باز شدن این نوع بحث‌های حقوق بشری، ایران است و زمانش هم همین الآن است. کاری که ما داریم انجام می‌دهیم، هم دیپلماسی عمومی است و هم جنگ نرم. دانش‌جوهای ایرانی فرصت پیدا می‌کنند از نزدیک با آن‌ها آشنا شوند. کارشناس‌های مدعو در ایران می‌گردند و با محیط آشنا می‌شوند. خیلی از همین آدم‌ها وقتی به آمریکا برمی‌گردند، به مردم توضیح می‌دهند که ایران با آن‌چه در رسانه‌ها می‌بینند، تفاوت زیادی دارد. همین‌ها به وقتش فریاد می‌زنند که نباید به سوریه حمله کرد؛ نباید علیه ایران خشونت به خرج داد.

گزارش کنفرانس سیاه‌پوستان آمریکا

متن کامل گزارش روزنامه تلگراف انگلیس به شرح زیر است:‌ ایران در تلاش است تا روی معضلات نژادی در آمریکا سرمایه‌گذاری و از این فرصت استفاده کند و به همین منظور از خانواده‌های سیاه‌پوستان کشته شده توسط پلیس آمریکا دعوت کرده تا برای حضور در کنفرانسی با موضوع مقابله با تبعیض نژادی، در تهران دور هم جمع شوند.

بستگان حداقل یک سیاه‌پوست کشته شده توسط پلیس آمریکا گفته‌اند که دعوت به کنفرانس "سیاه‌پوستان در آمریکا" را که قرار است اواخر سال جاری میلادی در تهران برگزار شود، خواهند پذیرفت. در عین حال گفته‌اند که فکر نمی‌کنند به خاطر سفر به ایران و حضور در این کنفرانس، بعد از بازگشت به آمریکا مورد انتقاد یا اذیت و آزار قرار بگیرند.

"کاوانزا جمال بیتی" 23 ساله، در تاریخ 4 جولای در ویرجینیا به ضرب گلوله پلیس کشته شد. مادر و ناپدری او اخیراً از افسران قاتل فرزندشان شکایت کردند تا بتوانند 10 میلیون دلار غرامت از پلیس دریافت کنند. ناپدری "بیتی" در گفتگو با روزنامه تلگراف گفت: "من علاقه‌مند هستم به این کنفرانس بروم. قصد دارم با این کارم به مردم دنیا نشان دهم چه اتفاقاتی در آمریکا دارد می‌افتد. این اتفاقات به یک اپیدمی تبدیل شده و هیچ افسری هم به سزای عملش نمی‌رسد و محکوم نمی‌شود.

وی افزود: "ما بیش‌تر از آن‌که نگران باشیم داعش ما را با بمب منفجر کند، نگران هستیم پلیس آمریکا ما را بکشد. خیلی سخت است که آدم در کشور خودش نگران امنیتش باشد. در آمریکا با سیاه‌پوستان دقیقاً مانند خارجی‌ها برخورد می‌شود. ما را می‌کشند. ما در به اصطلاح "سرزمین آزادی" و "خانه شجاعان" زندگی می‌کنیم، اما پلیس این کشور با ما این‌گونه برخورد می‌کند. نگرانی ما تروریست‌ها نیستند، بلکه پلیس آمریکاست.

ایران قصد دارد روی
I24 شبکه خبری 24 ساعته رژیم صهیونیستی

افسر پلیس زمانی به "بیتی" شلیک کرد که در ساعات اولیه صبح و در واکنش به گزارش‌هایی درباره حضور یک مرد مسلح، به آن منطقه اعزام شده بود. سه افسر پلیس می‌گویند این مرد اول فرار کرده، اما بعد رو به پلیس برگشته و اسلحه‌اش را به سوی آن‌ها نشانه رفته است. همین باعث شده که یکی از افسران به سوی او شلیک کند و از ناحیه سر او را هدف قرار دهد.

اتفاقاً همان افسر که به "بیتی" شلیک کرده، در یک مورد دیگر در سال 2012 هم طی یک مأموریت ساده ایست دادن به یک خودرو، به راننده آن خودرو هم شلیک و او را فلج کرده است.

آن چه اثبات شده این است که "بیتی" یک "شاتگان" همراه داشته، اما اسلحه‌اش تیر نداشته است. خانواده وی این ادعای افسران پلیس را که می‌گویند بیتی به سوی آن‌ها نشانه رفته است، رد می‌کنند و می‌گویند، بیتی از پشت سر مورد اصابت گلوله قرار گرفته است. شکایت آن‌ها علیه افسران پلیس "مرگ بر اثر سوءقصد یا قصور" است.

سه افسر پلیس طی مدت تحقیقات پلیس جنایی و داخلی به مرخصی فرستاده شده‌اند. پرونده "بیتی" تنها یک حلقه از زنجیره تیراندازی‌های بحث برانگیز اخیر پلیس آمریکاست که منجر به شکل گیری تظاهرات در شهرهای سراسر آمریکا شده است. یکی از سازمان‌دهندگان کنفرانس در ایران به روزنامه شرق گفت: "گروه بزرگی از سیاه‌پوستان آمریکایی، از جمله قربانیان خشونت پلیس و فعالان سیاه‌پوست قرار است برای حضور در این کنفرانس به ایران بیایند. آن‌چه که ما در قالب این کنفرانس انجام می‌دهیم به موازات تلاش‌های دیپلماتیک دولت ایران و در راستای دستورات مقام معظم رهبری و بخشی از جنگ نرم ما مقابل قدرت‌های جهانی است."

ماه آوریل سال جاری میلادی، آیت‌الله خامنه‌ای رهبر ایران، پلیس آمریکا را به "استفاده بی‌رحمانه از قدرت" علیه شهروندان سیاه‌پوست متهم کرده است. وی طی سخنرانی در جمع افسران پلیس ایران، گفت: "در آمریکا، مردم سیاه‌پوست تحت ظلم و بی‌احترامی و تحقیر هستند و همین رفتارها زمینه را برای ناآرامی فراهم کرده است."

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    0 0
    کار خیلی درستیه تا کی بشینیم و در برابر حملات اونها تنها مدافع باشیم وقتشه که حالا ما به مبانی کرم خورده لیبرالیسم حمله کنیم از نکته بینی و فعالیت شبانه روزی نادر طالب زاده هم خوشم اومد
  • ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    0 0
    مرگ بر امریکا حالاباید عملی باشد اخه چقدر تئوری
  • ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    0 0
    به نظرم نباید در امور داخلی کشورهای دیگه دخالت کرد
  • مخالف ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    0 0
    تییوریزه کردن علمی رفتار امریکاییاوهمپیماناشون با مردم توکشورخودش وجهان وبعدش بردن این نظرات در غالب پایان نامه های قابل انتشار تو سایتهای معترچاپ مقالات جهانی وارایه در غالب کنفرانسهای علمی معتبرجهانی بابت اینکه تودنیا ازما بهتر بکارای علمی توجه میکنن کاربسیارعالی وثوابی هست .شما عزیزم تو کاربقیه بقول خودت دخالت نکن فقط سکوت کن
  • ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    0 0
    درود بر جناب طالب زاده. موفق باشن
  • ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    0 0
    اینطوری خوبه....نه فقط گفتن مرگ بر امریکا
  • ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    0 0
    باید از حق در کل دنیا دفاع کرد و بر علیه باطل در کل دنیا جنگید حق و باطل مرز جغرافیایی ندارد.
  • احمد ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    0 0
    متاسفانه ما در بخش اقتصاد فرهنگ و رسانه به اندازه ای که در نظامی تسلیحاتی و پزشکی پیشرفت داشتیم، پیشرفت نداشتیم! موقعی که ما ماهواره بومی برای بمباران رسانه ای غربی ها نداریم باید از این ابتکارات بزنیم تا مقابله به مثل کنیم در اخر سیاهه شات گان داشته ولی خالی بوده!! بنده خدا الکی کشتنش :)
  • ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    0 0
    عالیییییییییییییییی . از این بهتر نمیشه... طالب زاده یه گنجه برای این مملکت...
  • ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    0 0
    مخالف تو هنوز صحبت کردن معمولی رو یاد بگیر بعد قلم فرسایی رو بعدش هم امریکا برگ چغندره تو از اینور ضربه بزنی ان تماشا کنه
  • بهنام ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    0 0
    یعنی من عاشق این ژستای روشنفکرا هستم! بیشین بینیم بابا حال نداریم!
  • ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    0 0
    اونوقت میشه نظرتون راجع به جانوری به نام احمد شهید بفرمایید نگو سازمان ملل ربطی به آمریکا نداره که قاطی می کنم
  • شعبان ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    0 0
    با نظرت موافقم ولی اینو به اوباما هم بگو که از اون سر دنیا میاد در خاورمیانه دخالت میکنه
  • ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    0 0
    اگه اظهار نظر نکنی، نمیگن لالی باباجان!. تو سعی کن بیشتر شنونده باشی تا اینکه بخوای اظهار نظر کنی.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس