حادثه‌ی قطار در اوهایو - نمایه

پس از خروج واگن‌های نفتکش حاوی مواد سمی و سرطان‌زا در ایالت اوهایو، گزارش‌ها از مرگ حیوانات و مسموم شدن هوا تا شعاع ده‌ها کیلومتری خبر می‌دهند. یکی از این مواد وینیل کلرید است که به‌شدت سرطان‌زاست.

سرویس جهان مشرق - ساعت ۸:۵۵ شب جمعه، ۳ فوریه‌ی ۲۰۲۳ (۱۴ بهمن ۱۴۰۱) حدود ۵۰ واگن از یک قطار باربری متعلق به شرکت راه‌آهن «نورفوک ساذرن» آمریکا در حوالی روستای «فلسطین شرقی[۱]» چسبیده به مرز ایالت‌های اوهایو و پنسیلوانیا از ریل خارج شد[۲]. این قطار که شامل سه لوکوموتیو، نُه واگن خالی و ۱۴۱ واگن پر بود، حاوی مواد شیمیایی خطرناک و سمی، از جمله ۱۴ واگن نفتکش «وینیل کلرید[۳]»، بود و پس از بروز حادثه، منفجر شد[۴]. وینیل کلرید، ماده‌ای فوق‌العاده سمی، قابل‌اشتعال و سرطان‌زاست که عمدتاً برای تولید «پلی‌وینیل کلرید[۵]» یا همان «پی‌وی‌سی» مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آخرالزمان در اوهایو/ ۳۰ میلیون آمریکایی در معرض سرطان هستند+ عکس و فیلم

ابر بزرگی از دودهای سمی در نتیجه‌ی سوختن وینیل کلرید و مواد شیمیایی خطرناک دیگر در حادثه‌ی خروج قطار باربری از ریل در شهرک «فلسطین شرقی» در ایالت اوهایوی آمریکا تشکیل شده است. بنا به برخی گزارش‌ها این ابر، هوای منطقه‌ای به شعاع ده‌ها کیلومتر را مسموم کرده و موجب مرگ حیوانات و بیماری انسان‌ها شده است. هنوز برای ارزیابی کامل پیامدهای این حادثه زود است، اما کارشناسان نگرانند ده‌ها میلیون نفر از مردم آمریکا تا سال‌ها بعد در معرض ابتلا به سرطان‌های مختلف قرار داشته باشند. (+)

تصاویری از محل خروج قطار باربری حاوی مواد خطرناک و سمی در حاشیه‌ی شهرک «فلسطین شرقی» در مرز ایالت‌های اوهایو و پنسیلوانیا در آمریکا [دانلود]

بحران زیست‌محیطی

اگرچه در نتیجه‌ی انفجار واگن‌هایی که از ریل خارج شده بودند، کسی کشته یا زخمی نشد، اما نشت محتویات این واگن‌ها بلافاصله یک بحران زیست‌محیطی به وجود آورد. از آن‌جایی که وینیل کلرید در دمای پایین، ۱۳/۴ درجه‌ی سانتی‌گراد) می‌جوشد، بخشی از این مواد به‌محض نشت از واگن‌ها به‌سرعت تبخیر و وارد هوا شد. بخش دیگری از این مواد نیز، که به‌صورت مایع حمل‌ونقل می‌شود، روی زمین ریخت و خاک منطقه و نهایتاً آب رودخانه‌های اطراف را آلوده کرد.

آخرالزمان در اوهایو/ ۳۰ میلیون آمریکایی در معرض سرطان هستند+ عکس و فیلم

محل حادثه‌ی قطار در «فلسطین شرقی» در ایالت اوهایو پس از خاموش شدن آتش و پاک‌سازی اولیه. ۱۴ واگن از واگن‌های آسیب‌دیده حاوی ماده‌ی سمی و سرطان‌زای وینیل کلرید بودند که بخشی از آن به صورت مایع وارد خاک شد، بخشی از آن پس از تبخیر در هوا پراکنده شد و بخش دیگری از آن در نتیجه‌ی سوختن به فرآورده‌های سمی تبدیل شد و هوای منطقه‌ی بسیار وسیعی را مسموم کرد. (+)

از سوی دیگر، علاوه بر آتش گسترده‌ای که در نتیجه‌ی انفجار ایجاد شده بود[۶]، امدادگرانی که به محل حادثه اعزام شده بودند، پس از تشخیص افزایش دمای واگن‌های حادثه‌دیده، به دلیل احتمال وقوع یک انفجار گسترده‌تر، و به عنوان راهی برای از بین بردن مواد سمی نشت کرده، از طریق ایجاد سوراخ در واگن‌های نفتکش، محموله‌های آن‌ها، از جمله وینیل کلرید، را تخلیه کردند و به صورت کنترل‌شده سوزاندند[۷]. این در حالی است که در اثر سوختن وینیل کلرید فرآورده‌های جانبی به‌شدت خطرناکی مانند «هیدروژن کلرید[۸]» و «فسژن[۹]» تولید می‌شود. هیدروژن کلرید پس از ترکیب با بخار آب موجود در اتمسفر می‌تواند ابرهای سفیدرنگ هیدروکلریک اسید بسازد و فسژن گاز بی‌رنگ فوق‌العاده سمی‌ای است که در جنگ جهانی اول به عنوان سلاح شیمیایی استفاده می‌شد و جان ۸۵,۰۰۰ نفر را نیز گرفت.

آخرالزمان در اوهایو/ ۳۰ میلیون آمریکایی در معرض سرطان هستند+ عکس و فیلم

برخی منابع خبری این تصویر را منتشر کرده و نوشته‌اند این عکس را یک مسافر در هنگام عبور هواپیما از فراز «فلسطین شرقی» در اوهایو گرفته و در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده است. (+)

انتشار این مواد سمی در خاک و هوای منطقه موجب شد تا حدود ۷۰ آژانس واکنش اضطراری از سه ایالت اوهایو، پنسیلوانیا و ویرجینیای غربی عملیات گسترده‌ای را برای مقابله با این حادثه آغاز کنند. به ساکنان مناطق اطراف محل حادثه تا شعاع بیش از ۱/۵ کیلومتری، از جمله اهالی فلسطین شرقی، دستور داده شد بلافاصله منازل خود را تخلیه کنند. مقامات محلی حتی دربه‌در به خانه‌ی مردم مراجعه کردند و از آن‌ها خواستند خانه‌هایشان را ترک کنند. افرادی که از ترک خانه‌هایشان امتناع می‌کردند، به‌خصوص در صورت داشتن بچه، تهدید به دستگیری و حبس می‌شدند. «مایک دوواین» فرماندار اوهایو، ضمن اعلام این‌که «مسئله‌ی مرگ و زندگی است[۱۰]» گارد ملی این ایالت را برای کمک به عملیات تخلیه‌ی منطقه فعال کرد[۱۱].

تصاویری که لحظات سوزاندن کنترل‌شده‌ی وینیل کلرید پس از حادثه‌ی خروج قطار باربری از ریل در اوهایو را نشان می‌دهد. متخصصان معتقدند این کار موجب پراکنده شدن مقادیر زیادی گاز سمی در منطقه به شعاع چندده کیلومتر شده است. [دانلود]

«حمله‌ی هسته‌ای یا متعارف»؛ ۳۰ میلیون نفر در معرض خطر

آن‌چه بلافاصله پس از وقوع حادثه در فلسطین شرقی توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی را جلب کرد، عدم پوشش کامل و گسترده‌ی این بحران در رسانه‌های جریان اصلی در آمریکا بود؛ تا جایی که «اوان لامبرت» خبرنگار شبکه‌ی تلویزیونی آمریکایی «نیوزنیشن» در حال پوشش خبری زنده‌ی کنفرانس خبری دوواین، فرماندار اوهایو، توسط افسران پلیس ایالتی، دستگیر شد[۱۲]. این در حالی بود که «ترنت کاناوی» شهردار فلسطین شرقی روز بعد از حادثه، بیانیه‌ای اضطراری منتشر کرده بود که ابعاد گسترده‌ی این حادثه را نشان می‌داد. در بخشی از این بیانیه آمده بود، شهرک فلسطین شرقی «در معرض یا آستانه‌ی تهدید توسط یک خطر طبیعی/ساخته‌ی دست بشر/فنی و/یا حمله‌ی هسته‌ای یا متعارف قرار گرفته است[۱۳]

آخرالزمان در اوهایو/ ۳۰ میلیون آمریکایی در معرض سرطان هستند+ عکس و فیلم

یکی از ساکنان محلی، ۶ فوریه، روز سوم پس از حادثه‌ی خروج قطار باربری از ریل، از دود غلیظی عکس می‌گیرد که بر فراز شهرک «فلسطین شرقی» در ایالت اوهایوی آمریکا به آسمان می‌رود. این دود در نتیجه‌ی سوزاندن کنترل‌شده‌ی مواد شیمیایی خطرناک، از جمله وینیل کلرید، ایجاد شده که واگن‌های نفتکش قطار حامل آن‌ها بوده‌اند. قرار گرفتن در معرض این دود می‌تواند موجب ابتلای افراد به سرطان ریه و انواع دیگری از سرطان شود. (+)

با وجود این‌که طی روزهای پس از حادثه در هوا، نمونه‌های خاک، و حتی آب رودخانه‌های محلی مواد آلاینده و سمی تشخیص داده شد، اما ۹ فوریه (۲۰ بهمن ۱۴۰۱)، کم‌تر از یک هفته پس از سانحه، آژانس حفاظت محیط‌زیست آمریکا اعلام کرد آب و همچنین هوای داخل و خارج مناطق تخلیه‌شده به حالت عادی بازگشته و مردم می‌توانند به خانه‌های خود برگردند[۱۴]. با این وجود، مردم محلی پس از بازگشت به خانه‌هایشان در فلسطین شرقی گزارش داده‌اند که هوای منطقه بوی عجیبی می‌داده و به‌محض بازگشت به محل زندگی‌شان با جسد بی‌جان حیوانات مواجه شده‌اند. مردم حتی در فاصله‌ی حدود هشت کیلومتری محل حادثه گزارش داده‌اند که در رودخانه‌ی محلی «لزلی ران» صدها ماهی مرده را دیده‌اند که روی سطح آب آمده بوده‌اند[۱۵].

آخرالزمان در اوهایو/ ۳۰ میلیون آمریکایی در معرض سرطان هستند+ عکس و فیلم

تصویری که یکی از شهروندان «نورث لیما» شهری در ۱۷ کیلومتری محل حادثه‌ی قطار در «فلسطین شرقی» در ایالت اوهایو، منتشر کرده و نوشته مرغ‌هایش پس از این حادثه یک‌باره مرده‌اند. شهروندانی که به منطقه‌ی تخلیه‌شده پس از حادثه برگشته‌اند می‌گویند جسد حیواناتی مانند سگ و روباه نیز در منطقه مشاهده کرده‌اند. (+)

فیلمی که یکی از ساکنان محلی از رودخانه‌ی «لزلی ران» پس از خروج از «فلسطین شرقی» در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده است. در این ویدیو (که به زبان انگلیسی و فاقد ترجمه‌ی فارسی است) تعدادی از ماهی‌های مرده پس از حادثه‌ی قطار دیده می‌شوند. [دانلود]

«سیل کاجیانو» متخصص مواد خطرناک، نیز به خبرگزاری محلی «دابلیوبی‌کی‌ان» گفت تعجب می‌کند که چگونه ساکنان به این زودی پس از اقدام امدادگران به سوزاندن کنترل‌شده‌ی وینیل کلرید اجازه‌ی بازگشت به منطقه‌ی تخلیه‌شده را پیدا کرده‌اند. به اعتقاد وی، ۵ تا ۲۰ سال دیگر پس از این حادثه، مردم محلی ممکن است شاهد بروز دسته‌جمعی سرطان باشند. کاجیانو تأکید می‌کند: «ما عملاً با مواد شیمیایی مثل سلاح هسته‌ای به یک شهر حمله کردیم تا بتوانیم مسیر ریل را باز کنیم[۱۶] وی همچنین از شهروندان محلی خواست برای ثبت وضعیت سلامت خودشان در حال حاضر به عنوان سند ارجاع در صورت بروز پیامدهای احتمالی طی سال‌های آینده، بلافاصله آزمایش کامل پزشکی انجام دهند.

آخرالزمان در اوهایو/ ۳۰ میلیون آمریکایی در معرض سرطان هستند+ عکس و فیلم

اعضای تیم ۵۲ حمایت مدنی گارد ملی ایالت اوهایو، ۷ فوریه، روز چهارم پس از حادثه‌ی خروج قطار از ریل در «فلسطین شرقی»، برای ورود به محل سانحه و ارزیابی مواد خطرناک باقی‌مانده در منطقه آماده می‌شوند. بسیاری از مردم ساکن مناطق اطراف محل حادثه معتقدند مقامات عجولانه دستور بازگشت اهالی به خانه‌هایشان را صادر کرده‌اند و به این ترتیب، آن‌ها را در معرض استنشاق گازهای سمی و ابتلا به انواع سرطان قرار داده‌اند. برخی از مردم با وجود اعلام نهادهای دولتی مبنی بر بازگشت شرایط آب و هوا به حالت عادی، از بازگشت به خانه‌های خود امتناع می‌کنند. (+)

در حالی که مردم ساکن مناطق نزدیک به محل حادثه می‌گویند پس از بازگشت به محل زندگی‌شان سردرد و سرفه دارند و احساس می‌کنند بیمار شده‌اند، برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که بیش از ۳۰ میلیون نفر، چیزی حدود ۱۰ درصد از جمعیت آمریکا، ممکن است اکنون در معرض خطر قرار گرفته باشند[۱۷]. این ارزیابی از آن‌جایی است که بیش از ۳۰ میلیون نفر از مردم آمریکا در مناطق اطراف حوضه‌ی رود اوهایو زندگی می‌کنند و این رودخانه مستقیماً آب آشامیدنی[۱۸] بیش از پنج میلیون آمریکایی را تأمین می‌کند[۱۹].

توضیحاتی درباره‌ی حادثه‌ی خروج قطار از ریل در اوهایو و آن‌چه که در رسانه‌های جریان اصلی آمریکا به اندازه‌ی کافی به آن پرداخته نشده است [دانلود]

فیلم‌نامه‌ای که به واقعیت تبدیل شد

اکنون این سؤال پیش می‌آید که چرا پوشش خبری حادثه‌ی فلسطین شرقی ناقص بوده است. اگرچه این واقعیت دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد، اما به نظر می‌آید منافع شرکت راه‌آهن نورفوک ساذرن در این میان نقش مهمی ایفا کرده باشد. قطاری که دچار حادثه شد فاقد سامانه‌ی «ترمز پنوماتیک با کنترل الکترونیک[۲۰]» بوده است؛ سامانه‌ای که به گفته‌ی یک مقام سابق اداره‌ی راه‌آهن فدرال آمریکا منجر به کاهش شدت این حادثه می‌شده است. سال ۲۰۱۷ شماری از شرکت‌های راه‌آهن، از جمله نورفوک ساذرن، از طریق لابیگری، الزام قانونی استفاده از این ترمزها در قطارهای حامل مواد خطرناک را لغو کردند[۲۱].

آخرالزمان در اوهایو/ ۳۰ میلیون آمریکایی در معرض سرطان هستند+ عکس و فیلم

شرکت راه‌آهن «نورفوک ساترن» یکی از شرکت‌هایی بود که سال ۲۰۱۷ با لابیگری موجب لغو مقرراتی شد که آن‌ها را ملزم می‌کرد برای کاهش خطر خروج از ریل و بروز حوادث مشابه آن، قطارهای باربری حامل محموله‌های خطرناک را به یک سامانه‌ی ترمز جدید مجهز کنند. (+)

علاوه بر این، شرکت‌های راه‌آهن در سراسر آمریکا طی ماه‌های اخیر با هدف افزایش حاشیه‌ی سود خود اقدام به اخراج گسترده‌ی نیرو و در نتیجه کاهش تعداد کارگر و خدمه به ازای هر قطار کرده‌اند. «ران کامینکوو» مهندس لوکوموتیو شرکت «اَم‌ترک» شرکت ملی قطارهای مسافربری آمریکا و مهندس سابق قطارهای باربری شرکت نورفوک ساذرن، می‌گوید مسئول حادثه‌ی اوهایو، نظارت ناکافی و وجود صنعتی عمدتاً «خودناظر» است که طی سال‌های اخیر، نیروی کار صنایع ریلی آمریکا را به حداقل رسانده و سود بی‌سابقه‌اش را نسبت به ایمنی در اولویت قرار داده است[۲۲].

آخرالزمان در اوهایو/ ۳۰ میلیون آمریکایی در معرض سرطان هستند+ عکس و فیلم

شرکت‌های راه‌آهن آمریکا طی ماه‌های اخیر بسیاری از کارگران خود را با هدف کاهش هزینه‌ها و افزایش سود اخراج کرده‌اند. اواخر سال گذشته‌ی میلادی (۲۰۲۲) کارگران صنعت راه‌آهن آمریکا در اعتراض به حقوق کم و شرایط نامساعد کاری تا آستانه‌ی اعتصاب گسترده پیش رفتند. (+)

نکته‌ی عجیب و جالب توجهی که در انتها جای یادآوری دارد این‌که حادثه‌ی خروج قطار از ریل در فلسطین شرقی شباهت غریبی به فیلم‌نامه‌ی فیلم «نویز سفید[۲۳]» دارد که حدود شش ماه قبل اکران شد. در این فیلم، برخورد یک قطار باربری با یک کامیون نفتکش در اوهایو موجب انفجاری می‌شود که هوا را پر از مواد سمی می‌کند. جالب است بدانید «بن راتنر» شهروند ساکن فلسطین شرقی همراه با خانواده‌اش در این فیلم نقشی جزئی ایفا کرده بودند. این افراد اکنون در زندگی واقعی‌شان فیلم‌نامه‌ی نویز سفید را تجربه می‌کنند[۲۴].

آخرالزمان در اوهایو/ ۳۰ میلیون آمریکایی در معرض سرطان هستند+ عکس و فیلم

«بن راتنر» (چپ)، همسرش «لیندزی» (دوم از راست) و فرزندانشان «لیلی»، «ایزی»، «سایمون» و «برودی» در خانه‌یشان در «فلسطین شرقی» در اوهایو در جشن هالووین سال ۲۰۲۲. خانواده‌ی راتنر که در فیلم «نویز سفید» به عنوان شخصیت‌های فرعی بازی کردند، اکنون ماجرای همان فیلم را در زندگی واقعی‌شان تجربه می‌کنند. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› تمام کودکان زیر ۶ سال در «فلینت» تا پایان عمر دچار عارضه مغزی خواهند بود


[۱] فلسطین شرقی، اوهایو لینک

[۲] Ohio catastrophe is ‘wake-up call’ to dangers of deadly train derailments Link

[۳] وینیل کلرید لینک

[۴] ۲۰۲۳ Ohio train derailment Link

[۵] پلی‌وینیل کلراید لینک

[۶] Train derailment in northeastern Ohio sparks massive fire Link

[۷] Crews release toxic chemicals from derailed tankers in Ohio Link

[۸] هیدروژن کلرید لینک

[۹] فسژن لینک

[۱۰] Slowly releasing chemicals from the derailed train in Ohio could prevent an explosion Link

[۱۱] Controlled chemical release scheduled to prevent explosion in wake of Ohio train derailment Link

[۱۲] Reporter Arrested While Covering News Conference in Ohio Link

[۱۳] ۵۰-car train derailment sparks massive fire, mandatory evacuation order in Ohio Link

[۱۴] Air near Ohio derailment safe for residents to return home Link

[۱۵] Ohio train derailment, chemical leak causes chaos: What, exactly, is going on? Link

[۱۶] منبع شماره‌ی ۱۵

[۱۷] CATASTROPHIC! ۱۰% of the U.S. population, over ۳۰ MILLION PEOPLE, live in the Ohio River Basin! Link

[۱۸] After the Ohio Train Derailment: Evacuations, Toxic Chemicals and Water Worries Link

[۱۹] REPORT: ۳۰ Million People May be in Danger by East Palestine Disaster Link

[۲۰] Electronically controlled pneumatic brakes Link

[۲۱] Rail Companies Blocked Safety Rules Before Ohio Derailment Link

[۲۲] منبع شماره‌ی ۲

[۲۳] نویز سفید (فیلم ۲۰۲۲) لینک

[۲۴] After a train derailment, Ohio residents are living the plot of a movie they helped make Link

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 94
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 22
  • حسن IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    86 10
    مرگ بر امریکا..‌
    • IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
      4 14
      خستت نشده به خدا...ههههه
    • IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
      13 2
      خسته از چی ؟ خسته از آرزوی نابودی ظالم ؟ ازبین رفتن ظلم ؟ امریکا سر منشا ظلم در زمان ماست شیطان بزرگ هرموقع خسته شدی شروع ظلم پذیریت است
  • مهدی IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    19 13
    باید برای پیری جمعیت کشور فکری کرد
    • IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
      30 4
      برای کمبود و گرونی گاز در اروپا هم فکری باید بشه،یخ زدیم اینجا!! گفتم عین 8:48 یه چیزی بگم به موضوع ربطی نداشته باشه!!!
  • IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    11 24
    آخجون آمریکاییها سرطان میگیرن من چقدر احساس خوشبختی میکنم الان!!! کاش هر کسی که در دنیا انجام وظیفه انسانی نکنه و ظلم کنه سرطان میگرفت.
    • پدی ازپیج همسایه😊 IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
      7 38
      اگراونا سرطان بگیرن مجبورن داروهای سرطان خوبی که تولید میکنن رو خودشون استفاده کنن و من وشما هم بریم صف داروی سرطان چینی و هندی.تاحالا از این زاویه به مسائل نگاه نکرده بودی اقای تندرو؟
    • IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
      7 1
      عزیز من من هم از دست اذیت آزارهای آمریکا هستم و امید وارم عوامل آمریکائی و منطقه ای و ایرانی و.. این اذیتهارا از آبادانی ها دورشان بدارد - اما مردم آمریکا در بند رژیم امریکا چه کار می توانند بکنند
    • IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
      10 0
      عزیز من ما نمی توانیم مثل آنها شقی باشیم
    • IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
      0 0
      بریم تو صف
    • IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
      0 0
      بریم
    • IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
      5 0
      میاد ایران دارو میبره...
    • IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
      0 0
      چی بگم
    • IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
      2 0
      احسنت
    • IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
      3 0
      خخخخخخخخخ
    • IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
      1 0
      چی میگی
    • IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
      8 1
      با تولید ملی و بدون بیمه قادر به پرداخت هزینه های درمانی نیستن...منافقشم میاد ایران دارو میبره...
    • رضا IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
      3 0
      اونجا با تولید ملی و بدون بیمه قادر به پرداخت هزینه های درمانی نیستن...
    • رضا IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
      1 6
      بریم تو صف داروهای چینی و هندی با بیمه گیرمون میاد. منافقشم میاد ایران دارو میبره...
    • رضا IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
      2 0
      بدون بیمه قادر به پرداخت هزینه های درمانی نیستن...منافقشم میاد ایران دارو میبره...
    • رضا IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
      2 0
      منافقشم میاد ایران دارو میبره...
    • رضا IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
      1 0
      داروهای چینی و هندی با بیمه گیرمون میاد.
    • رضا IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
      0 0
      بریم تو صف داروهای چینی و هندی با بیمه گیرمون میاد.اونجا با تولید ملی و بدون بیمه قادر به پرداخت هزینه های درمانی نیستن...منافقشم میاد ایران دارو میبره...
    • رضا IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
      2 0
      بریم تو صف داروهای چینی و هندی با بیمه گیرمون میاد.اونجا با تولید ملی و بدون بیمه قادر به پرداخت هزینه های درمانی نیستن...منافقشم میاد ایران دارو میبره...
    • رضا IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
      1 0
      بریم تو صف داروهای چینی و هندی
    • IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
      1 1
      خاک بر سر نفهم و بیشعورت. این است دین تو؟
    • IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
      4 4
      پدی! تو که از پیج کسی دیگه وصل میشی نفهمیدی که نوشته از افعال معکوس در اولین جمله استفاده کرده؟!
    • IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
      4 0
      پدر جان، برای البانی رو نمی‌دونم ولی برای ایران خیلی وقته که امریکا داروی سرطان نمیفرسته
    • IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
      3 0
      پدر جان، برای البانی رو نمی‌دونم ولی برای ایران خیلی وقته که امریکا داروی سرطان نمیفرسته
    • IR ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
      2 0
      پدی جون مرغ همسایه واسه امسال تو غازه و البته داروهاشون هم کوفته که اگر تو نت کمی بگردی و بی غرض نگاه کنی متوجه میشوی داروهاشون همچی خوب نیست ولی چون بیماری را تولید می‌کنند داروی نصف بیماری را هم میدن تا دو سه سر سود ببرند و تو هم....
    • محمد IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
      0 0
      پدی از پیج همسایه در هرصورت چون ما تحریم دارویی هم هستیم مسلما این دارو ها رو بهمون نمی دادن ،چه تمام دارو هاشون رو خودشون بخورن چه بمونه و فاسد بشه، اربابات میخواد مردم رو اذیت کنه،یه سروچی راجع داروهای سرطانی و بیماران پروانه ای و....... بکن.
  • علی IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    29 2
    بیچاره مردمی که برای ثروتمندان خون اشام صاحب قدرت در امریکا همانند موش ازمایشگاهی شده اند برخی توسط سلاحهای فروخته شده کمپانیهای سازنده سلاح توسط پلیس و سایر افراد به قتل میرسند عده ای با مواد شیمیایی و سمی خطرناک و ....
    • IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
      14 1
      دنیای کثیف لیبرالیسمه عزیزم یکی از همکلاسیام برای تحقیق وادامه تحصیل به امریکا رفته بودمیگفت دریکی ازشرکتهای پنتاگون رفتم دیدم یه میزاونجاست ومغزیه نفررومتلاشی کرده بودندوبافرکانس وتشعشع روش آزمایش میکردن ازافسره پرسیدم این کارغیرانسانیه باورمیکنین میگفت یعنی چی دوتا سفیدپوست بودن وچهارنفرسیاه پوست ویه دورگه سرخپوست سریع رفته بودانگلیس برگشت هبود ازاونجاایران الان فقط باترانسفرمیره ومیاداصلا دیگه ازخیراقامت گذش
  • IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    13 30
    مشرق متاسفانه بوی خوشی از سایتت به مشام نمیرسه
    • مهماندار هواپیما IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
      15 2
      تو هم که فقط بوها را استشمام می کنی
    • مهماندار هواپیما IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
      11 2
      تو هم که فقط بواستشمام می کنی
    • IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
      12 6
      شما غربگداها و اغتشاشو ها که همتون بوی گند میدین، هیچوقت بوی خوشی از خود شما و سایتهاتون نمیاد!!!
    • IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
      6 0
      از افکار تو و سایر دوستان غربگدا هم همینطور
    • IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
      6 0
      از افکار تو و سایر دوستان غربگدا هم همینطور
    • IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
      7 0
      از افکار تو و سایر دوستان غربگدا هم همینطور
    • IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
      0 0
      اگه از کشور خودت چیز بدی گفته بود می شد معطر میشد مشک غربگداهای بدبخت
  • پرشیا IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    2 0
    الان گفتم که ..انحصارات کلان ..دارن چه میکنن با جهان ما. > شماهام که دارین همون راه را میرین .. آیا ..همه چی را می‌سپارید دست انحصارات کلان؟
  • جاوید ایران اتمی US ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    16 1
    دیشب وقتی اولین ویدیو های تجمعات رو دیدم فکر کردم قراره تجمعات قابل توجه رو شاهدبشیم اما بعدش در کل دیدم من عجله کردم کلاً هیچ کار خاصی نتونستن بکنن و در کل خوب بود، تماااام تجمعات انگشت شمار بود و بیشتر خنده دار بود تا تجمع💪🏻😂 البته بااااازم میگم دیشب باید در کل کشور اون افراد انگشت شمار رو بازداشت میکردید، اگه در کل کشور در این چندشهر مثلاً صد نفر رو بازداشت میکردید به معنای بازداشت بخش بسیار بزرگی از کل تجمع کننده ها در همه این چندشهر میبود. واقعاً مسخره هستش دو سه نفر بیان تو‌ی سنندج لاستیک آتش بزنن خیابان رو ببندن
    • IR ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
      2 0
      جاوید جان مطمئنی فیلمهای قبل را قالب نکردن؟!!! ما که هیچ چی ندیدیم البته شاید ما نمی‌توانیم ارواح خبیث را ببینیم
  • IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    11 2
    عجب کشور نایسی ! عجب مردم خوشبختی !
  • lilideimin in new jercy cityst22/7 IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    6 0
    بعدازتئوریزه کردن فساد وگنگستریسم ودائم الخمری میخوا دازشرمردم امریکا هم خلاص بشن تاکامل دراختیاد فاسدای مرتدصهیونیست قراربگیرن
  • IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    7 0
    کار خودشونه
  • حسین IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    6 6
    مردم دارن میمیرن بعد شما به فکر کمک به اکراین و اسرائیل هستید خخخخخ
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    1 0
    موسس توران تورج شاه، پسر دوم امپراطور فریدون، امپراطور ایران بود. توران یک‌کشور ایرانی است.
  • IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    4 0
    آمریکا روی ریل سقوط قرار گرفته از شرکت در قمار جنگ اکراین بگیر تا بازی با دم اژدها یعنی چین تا مسائل داخلیشون مثل ترامپ و انتخابات و اقتصاد رو به افول و این قطار هم یه بحران تازه که تا سالها باید با اثراتش کنار بیان. مردم آمریکا هم به شدت به حکومت آمریکا بدبین شده اند اگر کمی رو مغزشان کار کنیم مانند کاری که آنها با مغز مردم ما کرده اند شک نکنید سقوطش حتمیه
  • محمدکریم IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    11 16
    بابا 14 روزه که از این جریان میگذره و کلا همه چیو بدون اینکه یک نفر فوت کنه جمع کردن گذاشتن کنار اونوقت تو نشستی اینجا داری فیلمنامه سینمایی می‌نویسی..
    • IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
      7 3
      امروز چند نفر کرونایی فایزر زده تو امریکا مردن ؟ هاااااااافرین درست گفتی 250 نفر دو برابر اون طیاره که ارباب خونخوارت با لطایف الحیل زمینه سقوطش را فراهم کرد و هموطنانم را به شهادت رساند و کشور با شهامت اشتباهش را پذیرفت و عذر خواهی کرد و البته یه نوندونی هم تا زمان مرگت با خون هموطنت برا تو و اسماعیلون درست شد
    • IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
      13 1
      فعلا جنابعالی داری از فضولات روده آمریکا که به اسم حقایق به خوردتون میدن تغذیه میکنی و اینقدر هم مسموم شدی که هرگز حقیقت رو نخواهی دید و در تاریکی جهلت تا ابد دست و پا میزنی نمونه راستگویی آمریکا ترامپ دروغگو و بایدن آلزایمریه همین دو تا نشون میدن آمریکا در چه ورطه ای دست و پا میزنه
    • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
      13 1
      مشرق جان دمت گرم که خوب این غربگداها رو سوزوندی!!
    • IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
      5 0
      خودکاخ سفیدازدروغ بزرگ میگه وغرات واسیب رواگه به نفع گلوبالیستهای یه درصدی ضدهم باشه نمیگن بایدن یادت رفته گفت جلوی ازادی حمل سلاح بدون محدودیت سنی دراماکن عمومی رونمیتونه بگیره چون خواست بورس های سلاح سازی نیست خجالت بکش
    • IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
      7 0
      تهوع آوره این سطح از بیگانه پرستی!!!!!!!!!!!!!!!!! بابا شما دیگه کی هستین!!!!متوهم خالص!!! اگه آمریکا از صفحه روزگار محو هم بشه باز امثال شماها باور نمی کنین!!!!! ذهن استعمار زده بدتر از کشور استعمار زده است!!!
  • IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    7 1
    خدایا صاحب عالم را به داد بشریت برسان ای خداوندی که عزت را از آن انسان می خوانی و آز آن کسانی که به تو ایمان دارند - چقدر در راه قدرت طلبی و افزون خواهی های دیگران بخصوص غرب؛ بشر در عسرت و گرفتار ی است خدایا بداد بشریت برس -
  • IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    5 0
    مرتیکه بایدن برای تاخیر در سرنگون کردن بالنهای چینی ادعا میکرد برای حفظ جان آمریکاییها از پسمانده های بالن بوده اما حالا لال شده در مورد قطار سمی حرفی نمیزنه ! این نامردها به ملت خودشون رحم نمیکنند بعد یکعده غربگدا انتظار دوستی با ملت ایران رو از اونها دارند !!!
  • IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    5 0
    وای چرنوبیل ایالت متحده(اوهایو) تماما قاره آمریکا اعم از شمالی و جنوبی و سونامی سرطان -
    • IR ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
      2 0
      عزیزم از این اتفاقات شیمیایی و اتمی بدتر از چرنوبیل در آمریکا بارها افتاده ولی چون رسانه و مغز بعضی ها دست اونا هست متوجه نمی‌شوند بعضی...
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    0 0
    این نامردها فکر کردند شهرک فلسطین شرقی متعلق به فلسطینی هاست و با این کارشون خواستند فلسطینی ها رو نابود کنند !
  • IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    3 4
    خبرهای فیک چینی ها چطوره براشون علاادین بفرستیم؟
  • علی افصحی IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    8 3
    امام خامنه‌ای فرمودند هر حادثه ای در خود حقایقی را دارد که باید توجه شود . این که یک حادثه بسیار جزئی در ایران اسلامی در رسانه های غرب وحشی و آمریکا شیطان بزرگ و فارسی زبان مزدور شیطان چنان بازتاب اخرالزمانی می یابد که انگار فقط ایران حادثه خیز است چه حادثه چه طبیعی و چه غیر طبیعی هم فرفی نمی کند. اما فجایعی چون آن چه که از خروج ده ها واگن حامل مواد سمی در آمریکا هفته قبل اتفاق افتاده و جز چند گزارش حاشیه ای و بی ربط ، هیچ خبر جدی از این فاجعه منتشر نشده و سانسور خبری شدیدی برقرار شده گویای حقایق تلخی است. این در حالی است که این حادثه وحشتناک، علاوه بر فاجعه زیست محیطی ، زندگی میلیون ها نفر تحت تاثیر این حادثه ویرانگر قرار گرفته و سالیان سال نیز ادامه خواهد داشت. موضوع خروج قطار باری حامل مواد سمی و انفجار و آتش زدن کنترلی این مواد و مرگ و میر جانداران و آلودگی شدید آب و هوا و مواد غذایی و کشاورزی آن هم در کشور مدعی آمریکا ،حکایت از یک حقیقت ضد انسانی دارد این که سرمایه سالاری محض آمریکایی جز ثروت اندوزی به چیز دیگری نمی اندیشد چرا که این قبیل حوادث با به روز رسانی ایمنی سیستم های حمل و نقل و نیز بهره گیری از نیروی فنی کارآمد کاملا قابل پیش گیری است اما ثروت اندوزان آمریکایی راه دیگری برگزیده و به انباشت ثروت متمرکز شده اند. در نظر بگیریم این فاجعه در آمریکایی صورت می‌گیرد که صنعت ریلی اش تحریمی جز تحریم امریکایی ثروت اندوز !!!ندارد که باتطمیع رسانه های پول محور ، زیر ساخت فرسوده آمریکا را نادیده گرفته و با تبانی سیاست مداران طماع ،زیست میلیون ها آمریکایی را به مخاطره می اندازند.
  • نیما IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    11 2
    این است نتیجه ستمگری دولت آمریکا هرچه کنی به خودکنی گرهمه نیک بدکنی
  • علی IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    12 0
    خدا خیرتان دهد چقدر به فکر ما مردم امریکا هستید .هموطن.
    • IR ۰۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
      0 0
      علی جونش ما به فکر کل انسانها هستیم ولی بعضی ها به فکر خودشون هم نیستند و خیانت میکنند چه در ایران و چه در آمریکا و...
  • ایران IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    3 0
    نگفتین..اسمش برا چی فلسطین شرقیه؟
  • محمدایوب IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    7 7
    اولا امریکاست کشور پیشرفته است هر اتفاقی در آنجا بیافتد مبارک است این در کشور ما هست که عقب افتاده هستیم یک آفتابه سوراخ شود گویا لایه اوزن سوراخ شده حالا اگر این اتفاق در کشور ما افتاده بود الان باید در خیابانها پاره ها وتکه های اصلاح طلبان وغربگداهای خود تحقیر بین را که خود را پاره کرده بودند که چرا زاکانی استعفا نمی دهد و چرا رییسی استعفا نمی‌دهد چرا وزیر راه را اعدام نمیکنید اگر کار دست آدمهای متخصص مثل آخوندی ونجفی بود اینطور نمیشد ووو ابتکار قهر میکرد ومی گفت دیگه از هیچ دیواری بالا نمیره محیط زیست نابود شده
    • IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
      8 1
      احسنت ، دمت گرم!!
  • IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    1 1
    جو ميدي چرا؟
  • نونا IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    8 10
    برو فکری به حال کاهش ارزش پول ملی باش که ۵۰ هزار تومان به یک دلار رسیده ، ناراحت اوهایو نباش.
    • IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
      5 0
      تو دلال دلار فروش و قاچاقچی دلار حرص دلار داری
    • IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
      6 1
      پماد لازم دلار داره حذف میشه
  • IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    5 1
    کثافتی به نام روزنامه اعتماد
  • IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    0 0
    اینترنت چند طبقه
  • رمضانعلی محمدیان IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    0 0
    بسم الله. گزارش مردن ماهی در رودخانه از تیک تاک چینی مهندس مجری گزارش ویدئویی مدیریت امریکایی فاجعه فعلی و قبلی از تیک تاک چینی یک پیگیر حوادث صنعتی چینی فیلمی هم با شرکت شهردار همین منطقه که از قضا اسمش فلسطین شرقیه شش ماه قبل همین حادثه را به مردم نشان داده مثل 11 سپتامبر با توجه به سعی نفوذ چین به حکومت های گاو شیرده منبع انرژی امریکا در غرب آسیا و همگرایی چین با بلای جان امریکا جمهوری اسلامی ایران که استقبال مفصلی از رئیس جمهور بشدت ولایت مدار آن داشته بعد از چین هراسی در قصه بالن و اعلام وجود رهبر القاعده در ایران دور از ذهن نیست اعلام یک 11سپتامبر چینی یا ائتلاف چین روسیه ایران که با توجه به حادثه سمی در یک شهرک و مرغ وماهی بجای برج دوقلو جنگ تنها در رسانه ها و مجامع و مواضع خواهد بود تا عالم بفهم امریکا رو به افوله بشدت.
  • IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    3 5
    اخر الزمان ، دلار پنجاه تومانی، گوشت نیم میلیونی است
    • IR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
      2 1
      تو دلال دلار فروش و قاچاقچی دلار حرص دلار داری
    • IR ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
      2 3
      قر کمر با ۱دلاری و ۵۰۰ تومنی و آب باران فراوان با باغ سیب و گلابی و حالا هم حرف مفت جیگری!!!! تو دیگه کی هستی گشنه که اومدی با گوشی هوشمند با دلار ۵۰ تومنی و اینترنت فلان داری حرافی می‌کنی نمکدون بی نمک
  • IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    3 5
    آره حاجی، نصف جمعیت اروپا هم از سرما منقرض شدند
  • احسان US ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    2 4
    این مطالب سخیف از سایتهای دست راستی طرفدار ترامپ هستند. جای تاسف که در کشور ما این مطالب به خورد مردم داده میشود.
    • IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
      0 0
      احسان جون تو چرا ناراحتی ؟ دوست دارند همدیگر رو تکه پاره کنن
  • مجید IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    4 1
    دست خودم نیست از هر اتفاق بدی تو آمریکا خوشحال میشم. همونطور که غرب گداها از هر اتفاق بدی تو ایران شاد میشن.به امید نابودی و کن فیکون شدن آمریکا.
  • IR ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    4 0
    کجایند عبرت گیرندگان
  • IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    4 0
    واقعا چه سیاستمداران دلسووووزی ،عجیبه هر بحرانی که توی امریکا رخ میده کاملاااا اتفاقی چند ماه قبل یا چند سال قبل فیلم و یا کارتونش رو هم حتما ساختن، واقعا نمی‌دونستم پروژه نظم نوین جهانی شامل حال خوده امریکاییهای بدبخت هم میشه
  • IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    0 0
    واقعا چه سیاستمداران دلسووووزی ،عجیبه هر بحرانی که توی امریکا رخ میده کاملاااا اتفاقی چند ماه قبل یا چند سال قبل فیلم و یا کارتونش رو هم حتما ساختن، واقعا نمی‌دونستم پروژه نظم نوین جهانی شامل حال خوده امریکاییهای بدبخت هم میشه
    • IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
      0 0
      اتفاقا مردم آمریکا بیشتر و ردتر از سایر کشورهای جهان استعمار و استهمار میشه البته به غیر از افراد اندکی که خود مردم آمریکا بهشون ۱ درصدی میگویند و البته مغزهای زنگ زده کپک زده از روی ... آرزوی پادویی در ینگه کثیف دنیا را دارند متاسفانه
  • IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
    0 0
    زیبا کلام نظری نداره؟
  • IR ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
    0 0
    آخر آلمان از گرانی در ایران است
  • IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
    0 1
    آخرالزمان با پژو 207 یک میلیاردی........ خخخ
  • علوی IR ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
    0 0
    خدا قوت به برادران جبهه مقاومت در آمریکای لاتین بچه های مقیم مرکز خخخخ @ کر هم بود میفهمید این حادثه اون هم در منطقه ای بنام فلسطین در آمریکا یعنی چی ! کو تا قصاص پانصد هزار کودک عراقی در حمله آمریکا....خوبه داره بر خلاف گذشته شعله ها مشتعل تر فروزان تر با آثار و عوارض بیشتر البته این تاوان سوزاندن سطل آشغال در ایران است هنوز حساب دفتری بانک ها و ساختمان ها مونده خیزش جواب خیزش بگیرش خخخ
  • IR ۰۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
    1 0
    اسم شهرک و اتفاقی که براش افتاده هم عجیبه، شاید درست نباشه ولی بوی دسیسه میاد.
  • IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
    0 1
    بابا ول کنید مردم آمریکا را به دادمردم خودمان برسید
  • IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
    3 0
    احتمالا بدنبال ردگیری برای علت خارج شدن قطار از ریل می‌باشند. می‌تواند اتفاقی یا عمدی باشد. در صورت عمدی بودن اسرائیل مظنون شماره یک هست. نام فلسطین این شیاطین را آزار میدهد. همانند 11 سپتامبر.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس