اتحادیه اروپا و انگلیس

اتحادیه اروپا و انگلیس روز دوشنبه مسئولیت بن بست کنونی در مذاکرات برگزیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) را به گردن یکدیگر انداختند.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری فرانسه از بروکسل، در اولین روز از پنجمین دور رایزنیهای مربوط به برگزیت در بروکسل، مقامات اتحادیه اروپا و لندن یکدیگر را عامل بن بست کنونی در مذاکرات برگزیت دانستند تا این پرونده حساس بیش از پیش پیچیده شود.

مذاکرات خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در فضایی خالی از اعتماد میان سران اروپا و انگلیس و در شرایطی که چند مسئله حل نشده درباره آینده روابط لندن با بروکسل وجود دارد، دنبال می شود. اروپایی ها اعلام کرده اند موضع گیریهای انگلیس در برگزیت واقع گرایانه نیست اما انگلیسی ها نیز به نوبه خود از اتحادیه اروپا خواسته اند در پیشبرد پرونده برگزیت که برای پایان مارس سال دو هزار و نوزده برنامه ریزی شده است، بیش از این تعلل نکند.

ترزا می نخست وزیر محافظه کار انگلیس بعد از ظهر روز دوشنبه در نشست مجلس عوام کشورش اعلام کرد :"‌توپ در حال حاضر در زمین اتحادیه اروپا است. آنها باید برای خروج از بن بست کنونی وارد عمل شوند. " وی از رهبران اتحادیه اروپا خواست انعطاف بیشتری در مذاکرات از خود نشان دهند تا شرایط برای آغاز مرحله جدید مذاکرات برگزیت که لندن برای شروع آن بی‌تابی می کند، فراهم گردد. نخست وزیر انگلیس تصریح کرد هدف بلندپروازنه اش این است که یک مشارکت جدید، عمیق و ویژه میان انگلیس و اتحادیه اروپا ایجاد کند.

اما مارگاریتیس شیناس سخنگوی کمیسیون اروپا اعلام کرد:" انگلیسی ها می خواهند بازی کنند. بر خلاف آنچه گفته اند، توپ اکنون در زمین آنها است و بهتر است آنها برای مهیا شدن شرایط ورود مذاکرات به مرحله بعد اقدامات لازم را انجام دهند و به تعهدات خود عمل کنند."

گروههای مذاکره کننده اتحادیه اروپا و انگلیس روز دوشنبه در مقر کمیسیون اروپا گرد هم آمدند تا اختلافات خود را در خصوص برگزیت حل و فصل کنند. این گفتگوها روز پنجشنبه با برگزاری یک کنفرانس مطبوعات مشترک از دو هیئت مذاکره کننده همراه خواهد شد.

اما بر خلاف رویه معمول ماههای اخیر، میشل بارنیه مذاکره کننده اصلی اتحادیه اروپا و همتای انگلیسی وی دیوید دیویس در این دور از مذاکرات برگزیت با یکدیگر دیدار نکرده اند. این دور از مذاکرات برگزیت آخرین گفتگوهای مربوط به این پرونده است که پیش از نشست شورای اروپا که برای نوزدهم و بیستم اکتبر برنامه ریزی شده است، برگزار می شود. سخنگوی دولت انگلیس اعلام کرد دیوید دیویس در لندن مانده و قرار است روز سه شنبه به بروکسل برود.

مذاکرات کنونی در بروکسل مرحله ای تعیین کننده برای آغاز فصل مربوط به روابط آتی اتحادیه اروپا و لندن است. ارزیابی پیشرفتهای حاصل شده در مذاکرات برگزیت تا این مرحله و پیشنهاد ورود به مرحله بعدی مذاکرات بر عهده میشل بارنیه مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا در این پرونده است. مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا در برگزیت نیز از دولت انگلیس خواسته است تا پایان این هفته تعهداتی محکم به اتحادیه اروپا بدهد تا شرایط برای خروج سازماندهی شده و منظم انگلیس از این اتحادیه فراهم گردد و بستر لازم برای برقراری روابط جدید میان لندن و بروکسل آماده شود.­

اما میشل بارنیه اذعان دارد که در مذاکرات اتحادیه اروپا با مقامات لندن پیشرفتهای مورد نظر به دست نیامده است تا دو طرف بتوانند با اعتماد کامل مرحله دوم این مذاکرات را که ابتدا تعیین یک دوره انتقالی و پس از آن ترسیم چارچوب روابط آتی بروکسل با لندن است، آغاز کنند.

اروپا از همان آغاز مذاکرات برگزیت تاکید کرد لازم است که در سه موضوع کلیدی و مهم پیشرفتهای کافی حاصل شود تا بتوان مرحله دوم مذاکرات را آغاز کرد. بیست و هفت کشور عضو اتحادیه اروپا سه اولویت مطلق را در پرونده برگزیت برای خود تعیین کرده اند: صورت حسابی که دولت انگلیس باید برای خروج از اتحادیه اروپا تسویه کند؛ سرنوشت شهروندان اروپایی که در خاک انگلیس زندگی می کنند و آینده مرزهای ایرلند و ایرلند شمالی.

کشورهای اروپایی تاکید می کنند که تنها در صورتی که پیشرفتهای کافی در این سه مسئله مهم حاصل شود، حاضر خواهند شد در مرحله بعدی مذاکرات خود با انگلیس درباره روابط آتی لندن با اتحادیه اروپا در زمینه تجاری و اقتصادی گفتگو کنند اما زمان برای دو طرف مذاکرت به سرعت در حال اتمام است چرا که مذاکرات درباره برگزیت باید تا اکتبر سال آینده به پایان برسد تا تمام طرفهای دخیل در پرونده برگزیت بتوانند تا ماه مارس سال دو هزار و نوزده توافق نامه ای نهایی تصویب کنند.

در آغاز مذاکرات برگزیت هدف اصلی این بود که اولین مرحله مذاکرات در پائیز به پایان برسد تا دو طرف بتوانند در ادامه درباره آینده روابط جدید میان انگلیس و اتحادیه اروپا به گفتگو بپردازند اما امیدها برای رعایت این جدول زمانی در حال حاضر بسیار کمرنگ شده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس